De beste SEO tips om hoger in Google te komen op een rijtje

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 5 juli 2024

SEO is een van de meest efficiënte marketingstrategie om jouw onderneming succesvol(ler) te maken.

Dit komt omdat één hoge positie elke dag bezoekers oplevert. Voor jaren. Het is als een zonnepaneel die na een eenmalige investering constant rendement oplevert.

De beste SEO tips

SEO voor beginners

Laten we het eerst even hebben over de kern van SEO voordat we in de 200+ SEO tips duiken.

SEO draait om het maken van een betere website voor zoekers.

Aan de kern van SEO staat vraag en aanbod. Zoekers zoeken met een reden. Ze hebben een vraag, probleem of behoefte. De website die de zoeker het beste helpt, in de breedste zin, rankt het hoogste.

Dit betekent werken aan de kwaliteit, kwantiteit, gebruiksvriendelijkheid, autoriteit, leesbaarheid en populariteit van jouw website.

Waarom SEO?

Stel, je hebt één goed rankende pagina die je 20 bezoekers per dag oplevert. Dat lijkt misschien niet zo veel als je het vergelijkt met een blogartikel die viral gaat en je in één klap een paar honderd of zelfs duizend bezoekers oplevert.

Maar een goed rankende pagina blijft ranken. Dag na dag. Maand naar maand. Voor jaren. 20 bezoekers per dag betekent 600 bezoekers per maand. 7120 in een jaar. Meer dan 35.600 bezoekers in vijf jaar. En dat met één pagina. Wat als je een handvol of een tiental van zulke pagina’s hebt? Wat als je rankt op zoekwoorden die honderd(en) bezoekers per dag oplevert?

De vier pilaren van alle SEO-tips:

  • het maken van betere antwoorden op vragen die zoekers hebben.
  • zorgen dat de technisch goed in elkaar zit,
  • zorgen dat jouw website makkelijk te gebruiken,
  • werken aan het imago, de populariteit, autoriteit, waardering, vertrouwen en naamsbekendheid.

Je krijgt dus te maken met gebruiksvriendelijkheid, copywriting, zoekwoorden analyse, psychologie, creativiteit, sales, creëren van vertrouwen, promotie, schrijven, techniek, webanalyse etc.

Alles met een doel:

Een betere website maken voor zoekers.

Om hoger te komen in Google moet je begrijpen;

  • wat een website goed maakt,
  • hoe je erachter komt welke zoektermen men gebruikt (welke vragen zoekers hebben),
  • hoe je webpagina’s maakt die bezoekers graag willen lezen en delen,
  • hoe je een webpagina relevant maakt aan een bepaald onderwerp,
  • hoe je zorgt dat jouw webpagina’s gelezen worden.

SEO is eigenlijk de kunst en wetenschap van het vervullen van de behoeften van zoekers.

De beste SEO tips om sneller en makkelijker beter gevonden te worden op Google

In dit artikel kan je honderden tips vinden die direct of indirect invloed hebben op de ranking in Google.

Let op: Het uitvoeren van kleine losse tips zullen er niet voor zorgen dat je opeens in de top 3 gaat ranken. Het verhoogt alleen de kans dat je ietsje hoger rankt. Voor echte topposities draait het om het geheel van alle tips (en niet elke tip is gelijk), jouw SEO strategie – jouw plan om een autoriteit te worden -, het verbeteren van de techniek en het gericht verbeteren van de gehele zoekervaring.

Wil je serieus aan de slag met SEO en flinke sprongen maken in de zoekresultaten? Dan is het slim om de praktische SEO cursus – jouw ‘Lonely Planet’ voor SEO – te volgen.

219+ SEO tips om hoger in Google te komen

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden, waarop zoekers zoeken. Om te ranken op een zoekwoord moet een pagina relevant zijn aan het onderwerp.

  1. Zoekwoorden zijn vertaalde behoeften van zoekers.
  2. Denk dus niet in zoekwoorden, maar in vragen, behoeften en problemen.
  3. Het draait om alles wat er bij die vraag komt kijken. Ook de achterliggende informatiebehoefte. Dus wat wordt er bedoeld, maar niet gezegd?
  4. Waarom zoekt die persoon op die term? Wat probeert hij/zij te bereiken? Graaf dieper.
  5. Bestudeer de zoekresultaten om de zoekintentie te begrijpen. Zie je veel lijstjes? Dan wilt de lezer waarschijnlijk een lijstje.
  6. Met de zoekwoordplanner van Google kan je zien hoe vaak er gezorgd wordt naar een bepaald zoekwoord (zoekvolume).
  7. De zoekwoordplanner geeft tegelijkertijd honderden zoekwoordsuggesties, dit kan je helpen nieuwe zoekwoorden te ontdekken en meer inzicht krijgen in de achterliggende informatiebehoefte.
  8. Andere zoekwoorden tools zijn: Ubersuggest, Keywordstool.io, Ahrefs en answerthepublic.com.
  9. Door de zoekwoordsuggesties te bestuderen, krijg je inzicht in de behoefte van de doelgroep.
  10. Verder kan je zoekwoorden vinden die je niet snel zelf zou bedenken.
  11. Over het algemeen geldt; hoe hoger het zoekvolume van een zoekwoord is, hoe meer concurrentie er is (en dus hoe lastiger het is om te ranken)
  12. Voor startende ondernemers is het daarom handig om eerst te richten op long-tail zoekwoorden (van 3, 4, 5 woorden) met een klein zoekvolume.
  13. Het is beter om een tweede positie te hebben op een zoekwoord met een zoekvolume van 100 dan op de 3de pagina te staan op een zoekwoord met een zoekvolume van 1500.
  14. Om te ranken op het zoekwoord, moet logischerwijs het zoekwoord in de tekst voorkomen. Hoe kan de zoekmachine anders zien waar de webpagina over gaat?
  15. Daarnaast wilt men graag duidelijkheid. Je wilt zeker weten dat je op een website van een tuinier zit. Jezelf ‘de plantenfluisteraar’ noemen helpt niet. Misschien snapt de bezoeker je, maar de zoekmachine niet.

Seo-teksten

SEO-teksten schrijven tips

  1. Om te ranken om een zoekwoord, moet het zoekwoord in de tekst voorkomen. Of tenminste een term dat enorm makkelijk te associeren is met de term. Zo kan je waarschijnlijk ranken op ‘website bouwen’ als je pagina geoptimaliseerd is voor ‘website maken’.
  2. Het moet gewoon enorm duidelijk zijn waar de pagina over gaat en het noemen van de term is de makkelijkste manier om dit te bereiken.
  3. Hoe specifieker de zoekwoordcombinatie is (hoe meer woorden), hoe minder vaak het zoekwoord in de tekst voor hoeft te komen.
  4. De zoekmachine kijkt naar de gehele webpagina bij het bepalen van het onderwerp van de website.
  5. De zoekmachine kijkt zoals een zoeker bij het bepalen wat de belangrijkste onderwerpen zijn.
  6. De zoeker ziet vaak eerst de titel -> de inleiding -> en zo verder. Zorg dat het zoekwoord – het onderwerp van de pagina – duidelijk zichtbaar is in het begin van de pagina (in de introductie).
  7. Het is altijd beter om eerst de tekst te schrijven met het doel de zoeker zo goed mogelijk te helpen bij het oplossen van zijn of haar probleem (die voortvloeit uit het zoekwoord) en daarna pas te kijken of het zoekwoord waarop je wilt ranken natuurlijkerwijze in de tekst voorkomt. Vaak is dit zo. Schrijf voor de zoeker en kijk daarna pas of het ook voor de zoekmachine duidelijk is.
  8. Het is vaak handig om het zoekwoord een keertje in een van de koppen te noemen.
  9. Een ‘kop 1’-tekst heeft meer waarde qua SEO (bij het bepalen van het onderwerp) dan een ‘kop 2’-tekst en zo verder. Ook dit is logisch, want de H1 wordt meer gelezen, omdat het bovenaan staat en omdat het de grootste font heeft.
  10. Leer hoe je SEO-teksten schrijft.  En dit artikel over SEO copywriting is eigenlijk nog wat beter.
  11. Wanneer je Googelt op het zoekterm waarop jij wil ranken, dan zie je onderaan gerelateerde zoekwoorden. Die gerelateerde zoekopdracht kunnen subonderwerpen worden op jouw pagina.
Content optimalisatie

Betere teksten schrijven

  1. Doe inspiratie op bij Nederlandstalige en Engelstalige collega’s die over hetzelfde onderwerp schrijven.
  2. Denk goed na hoe jij dit beter kan doen. Hoe kan jij hun overtreffen?
  3. Kopieer nooit hele teksten (werkt alleen averechts qua SEO).
  4. Je kan natuurlijk wel interessante quotes met verwijzing gebruiken. Dit maakt de tekst vaak leuker/beter/begrijpbaarder.
  5. De bezoeker komt op jouw pagina met een reden. Zorg ervoor dat hij niet voor niets op jouw pagina is beland. Beloof dus niet iets wat je niet waar kan maken.
  6. Begin sterk. De eerste zin moet de aandacht van de zoeker grijpen.
  7. Maak de eerste zin niet te lang. Laat de lezer in de tekst glijden.
  8. Gebruik koppen. Niemand houdt van enorme lappen tekst. Zorg dat koppen vertellen wat je gaat vertellen.
  9. Gebruik bulletpoints (iedereen houdt van lijstjes)
  10. Verbeter oude artikelen regelmatig aan.
  11. Oude artikelen hebben zich al bewezen aan Google (en dat kan een voordeel hebben in de ranking).
  12. Als je het artikel update. Dan krijg je weer een kleine bonus, omdat het artikel actueel is.
  13. Heb je een artikel geüpdatet? Deel het dan weer op social media. Het verbeterde artikel verdient het weer gelezen te worden (p.s. je krijgt zo meer lezers en meer kans op verwijzingen (links). En verwijzingen zijn heel belangrijk qua SEO,
  14. Schrijf geen hele korte webteksten. Het beste antwoord op een vraag is bijna nooit een heel kort antwoord.
  15. Licht per alinea één idee of gedachte toe.
  16. Maak de koppen begrijpelijk en duidelijk (het moet in het kort vertellen waar de volgende alinea/stuk over gaat).
  17. Een vet gedrukte tekst (strong) geeft aan dat een zin belangrijk is (voor de bezoeker). Maar gebruik het met mate. Te veel of zinloze dikgedrukte woorden stoort.
  18. Richtlijn: maak een zin alleen dikgedrukt als het een van de belangrijkste zinnen is in het hele artikel.
  19. Zorg dat de tekst vloeit (logisch in elkaar zit). Lees het eens hardop na.
  20. Het is bijna nooit nodig om jargon (taal die alleen jouw collega’s begrijpen) te gebruiken.
  21. Gebruik enters. Maak alinea’s niet langer dan 5 a 7 zinnen.
  22. Link naar relevante pagina’s (waar meer informatie staat over het onderwerp).
  23. Geef duidelijk aan wat de bezoeker moet doen wanneer hij alles heeft gelezen. Een duidelijke call-to-action.

Hoe informatiever jouw gehele website is, hoe hoger je gaat ranken

  • Herschrijf low-quality pagina’s (pagina’s met heel weinig tekst) en vul ze aan
  • Een blog beginnen is een goede manier om je website actueel te houden en om bezoekers een reden te geven om terug te komen.

Paginatitels tips SEO

De paginatitel is de belangrijkste zin van je gehele webpagina. De zoeker moet in één oogopslag kunnen zien waar de webpagina over gaat. De paginatitel heeft direct en indirect een grote invloed op de ranking en de click through rate in Google (dat is het percentage dat op een link klikt).

Titel_optimaliseren_SEO
  • De titel wordt door zowel de zoeker als de zoekmachine gebruikt om te inhoud van een webpagina te bepalen.
  • Gebruik het zoekwoord waarop je wil ranken in de titel (erg belangrijk).
  • Het eerste woord in de titel is meer ‘waard’ dan de tweede (betreft het bepalen van het onderwerp) en zo verder. Dit komt omdat het eerste woord eerder en vaker gelezen wordt dan de tweede.
  • Schrijf een unieke paginatitel voor elke pagina. Ook logisch, het zijn toch verschillende pagina’s? Toch gaat dit vaak fout.
  • Een activerende/interessante titel kan zorgen voor een hogere click through rate (CTR) dan jouw concurrenten (ook die boven je staan). Een hogere CTR kan op termijn leiden tot een hogere positie.
  • Probeer de woorden waarop je wil ranken te verwerken in een interessante, beschrijvende en nieuwsgierigmakende titel
  • Met de WordPress SEO plugin van Yoast kan je een SEO-titel maken, die alleen zichtbaar is voor de zoekmachine en in de zoekresultaten. Download de plugin via de optie ‘nieuwe plugin’ in het WordPress dashboard.
SEO-titel_maken
  • Bij een SEO titel staat relevantie op nummer 1. Laat de vraag van bezoeker aansluiten op het aanbod.
  • Kijk bij het schrijven van een SEO titel naar jouw concurrenten. Probeer je van hun te onderscheiden.
  • Bij bijvoorbeeld “219 SEO tips om beter vindbaar te worden op Google – 000.nl” is SEO tips het belangrijkste zoekwoord (en die staat daarom ook vooraan).
  • Verder valt de titel op (door het getal 219) en doet de titel een belofte (beter vindbaar worden in Google). Hij is niet perfect. Zo is er in de zoekresultaten ook een andere site met een groot aantal tips (in de titel). Het is daarom niet 100% onderscheidend.
  • Ik heb daarom ook later de titel aangepast naar ‘de beste SEO tips om hoger in Google te komen’.
  • Probeer meerdere titels te schrijven. De eerste titel die je bedenkt is meestal niet de beste.
  • Als je meerdere titels schrijft, dan is de kans groot dat je een titel verzint die je zowel activerend is (een unieke belofte doet) als beschrijvend (waar de woorden waarop je wilt ranken in de titel staan). Je hoeft dan maar 1 titel te verzinnen.
  • In de zoekresultaten is de maximum lengte van een titel 512 pixels. Dit zijn ongeveer 50 tot 60 tekens. Probeer titels niet te lang te maken, maar ook niet te kort.
  • Lees dit artikel als je betere titels wilt schrijven

Koppen

De koppen worden door de zoekmachine gebruikt om meer inzicht te krijgen over de inhoud van een webpagina. Dit komt omdat het doel van koppen het verduidelijken van de inhoud voor de bezoeker is.

  • Gebruik headers daarom ook zoals je koppen gebruikt in een (offline) rapport. Hoe je ze ook gebruikt(e) op je werk of bij je studie.
  • Waarom? Omdat het duidelijker en overzichtelijker is voor de gebruiker.
  • De html-code van de eerste header is <h1>de eerste kop</h1>, maar je kan een kop gewoon via de WYSIWYG-editor maken. Dit doe je door het stukje te selecteren en een koptekst te selecteren.
Koppen_maken_in_WordPress
  • De H1 (koptekst 1) heeft meer ‘waarde’ dan de H2 (koptekst 2) en zo verder. En met waarde bedoel ik; de koptekst 1 vertelt waar de hele tekst over gaat, de koptekst 2 vertelt wat de subonderwerpen van de tekst zijn. En ook weer zo verder :).
  • De meeste lezers zijn scannende lezers. Probeer “scannende lezers” met een interessante en activerende kop over te halen om de alinea te lezen
  • Bij 99.9% van de webpagina’s is één H1 tag voldoende. Bij hele langere pagina’s zouden er meerdere kunnen voorkomen (denk hier weer aan hoe je dat deed bij een offline rapport. Alleen een heel nieuw hoofdstuk kreeg weer een grote kop).
  • Maak koppen die direct vertellen wat men in de volgende alinea(‘s) kan vinden. Dus vertel in het kort wat je gaat vertellen. Of begin met de conclusie en leg in de alinea uit hoe je bij die conclusie kwam.
  • Dus duidelijke titels en als het kan ook een beetje aantrekkelijk.
  • Hier nog 4 voordelen van het gebruiken van koppen.

Meta-description tips

Google gebruikt de meta description niet bij het ranken van pagina’s. De description heeft na de paginatitel wel de meeste invloed op de click through rate in de zoekresultaten (en we lazen bij het vorige stukje dat dit wel indirect invloed kan hebben op de ranking).

  • De maximale meta description draait om een specifieke ruimte, niet een specifiek aantal tekens.
  • Dus de W en M neemt meer ruimte in beslag dan de I en F.
  • Meta-descriptions worden op sommige zoekresultaten 1-op-1 gekopieerd en getoond in de zoekmachine.
  • Vind Google een stukje tekst dat in hun ogen relevanter is als meta-description, dan tonen ze dat stukje.
  • Wanneer de zoekterm (waarop de bezoeker zoekt) in de description staat, wordt die dikgedrukt (bold).
  • Wanneer je zoektermen in de description verwerkt, kan dat indirect leiden tot een hogere CTR (omdat dikgedrukte woorden meer opvallen).
  • De meta-description kan je via de SEO-plugin van Yoast invullen.
Meta-description
  • Vat in de beschrijving de webpagina samen of wek de nieuwsgierigheid van de lezer. Een combinatie is vaak het beste (en het lastigst om te maken).
  • Wanneer je geen meta-description invult, pakt Google of een relevante zin uit de tekst of de eerste woorden van de webpagina.
  • In de ideale wereld schrijf je een unieke meta description voor elke pagina.
  • Dit is echter tijdrovend. Ik zou zeggen; schrijf een unieke meta-description voor elke pagina die redelijk tot hoog rankt in Google.
Website analyse

Website analyse en website check

  1. Met Google Analytics kun je zien hoeveel bezoekers op jouw website komen, waar zij vandaan komen en welke pagina’s zij bezoeken.
  2. Nog geen Google Analytics? Lees hier hoe je het koppelt met jouw WordPress website
  3. Stel bij Google Analytics ook doelen in. Zo kan je analyseren welke bronnen en welke pagina’s voor de meeste sales/inschrijvingen zorgen.
  4. Gebruik Google Webmastertools voor een analyse over jouw website.
  5. Ahrefs geeft ook een hoop data, maar is betaald.
  6. Via de Google Webmastertools kan je ook zien hoe hoog je op een term gemiddeld rankt (en hoeveel kliks dit oplevert).
  7. Via Open Site Explorer kan je zien wie naar jou linkt en naar welke pagina zij linken.
  8. Je kan via Open Site Explorer ook zien wie er naar jouw concurrenten linkt.

5 dingen die je zou moeten onthouden

  1. De keyword metatag wordt al een hele lange tijd niet meer gebruikt in het algortime van de zoekmachine. Vul die niet in. Negeer het.
  2. Er bestaat geen perfecte ‘keyword density’ (het aantal keer dat een zoekwoord in een tekst moet komen). Het verschilt per zoekwoord, niche en webpagina.
  3. Er is een afnemende meerwaarde van het aantal keer dat je het keyword gebruikt in de tekst (te vaak is negatief). Houd het natuurlijk.
  4. De alt tag wordt niet gebruikt om de relevantie van de webpagina te bepalen (wel voor de Google afbeeldingen search)
  5. Optimaliseer niet voor de zoekmachine. Optimaliseer voor de gebruiker en hou rekening met de zoekmachine.

Domeinnaam tips

  1. Om een unieke domeinnaam (merknaam) kan je gemakkelijker een ‘brand’ heen bouwen.
  2. Merknamen worden over het algemeen beter onthouden (top-of-the-mind).
  3. Als je een spatie wilt tussen de woorden in je URL, gebruik dan de –  in plaats van de _.
  4. Wil je een Nederlandstalige WordPress website maken? Kies dan voor een .nl domeinnaam en hosting in Nederland.
  5. Een Duitse website? Kies dan voor de .de  extensie (en zo verder).
  6. Meerdere (nieuwe) domeinnamen registreren en doorverwijzen naar jouw hoofdwebsite heeft geen invloed op de rankings.
  7. Heb je een lastig te spellen domeinnaam? Registreer dan de meest voorkomende spelfouten (en verwijs die door).
  8. Beschrijvende domeinnamen hebben allang niet meer de waarde die ze vroeger hadden.
  9. Registreer je domeinnaam en bestel je hosting bij een provider die betrouwbaar en snel is.

12 tips voor het optimaliseren en gebruiken van afbeeldingen en Video’s

  1. Probeer alle afbeeldingen een naam (de alt tekst) te geven. De alt tekst van een afbeelding wordt gelezen door de spiders van Google.
  2. Het gebruik van afbeeldingen en video’s kan zorgen voor een betere gebruikerservaring.
  3. Zelf denk ik dat het gebruik van afbeeldingen en video’s een (kleine) positieve invloed hebben op de ranking.
  4. Gebruik relevante afbeeldingen om een gevoel, product of resultaat te visualiseren.
  5. Afbeeldingen zorgen voor een prettigere leeservaring. Tenminste, over het algemeen. Het zorgt voor een rustmomentje. En dit rust momentje zorgt voor meer aandacht voor jouw tekst.
  6. Beschrijf de afbeeldingen in 3-5 woorden in de alt tag.
  7. Let op de tekst rond een afbeelding. Afbeeldingen worden deels gerankt door de tekst dat erom heen staat.
  8. Plaatst een zinvolle tekst met de keywords (waarop je gevonden wil worden) rond een video die je post. De zoekmachine kan hieruit opmaken waar de video over gaat.
  9. Zorg voor een goede balans van relevante teksten, video’s en afbeeldingen op een pagina.
  10. Zorg voor hoge resolutie foto’s (onscherpe foto’s helpen je niet).
  11. Het lijkt dat YouTube video’s gemakkelijker ranken dan artikelen bij zoekwoorden waar er veel concurrentie is.
  12. Afbeeldingen moeten ook geladen worden (dit kan ervoor zorgen dat je pagina langzamer wordt).

 Social Media SEO tips

  1. Zorg voor sociale media knoppen op elke pagina die gedeeld mag worden.
  2. Facebook, Linkedin, Twitter en Pinterest zijn de populairste sociale media in Nederland.
  3. Zorg dat de social media knoppen goed zichtbaar zijn op je webpagina (maak het de gebruiker makkelijk)
  4. Kies om op 1 tot 2 sociale media actief te zijn  (je focust dan je aandacht en je haalt er zo meer uit).
  5. Hierbij geldt vaak; meer = minder.
  6. Kies voor de social media netwerken waar jouw doelgroep het actiefst op is.
  7. Is het product dat je aanbiedt visueel, zoals een diëtist? Kies dan voor Facebook en Pinterest.
  8. Nieuw artikel/pagina? Deel het via sociale media voor een snellere indexatie van de webpagina.
  9. Elk bericht dat je deelt, wordt maar gezien door 5-25% van je volgers. Deel het artikel dus vaker (verschillende dagen en tijdstippen (p.s. niet spammen)).
  10. Je kunt dan direct verschillende titels testen. Welke titels leveren meer kliks op?

YouTube

  1. Publiceer YouTube video’s die geoptimaliseerd zijn voor een zoekwoord
  2. Link vanuit de video naar jouw landingspagina.
  3. Youtube video’s hebben een grote CTR dan normale webpagina’s in de resultatenpagina van Google.
  4. Creëer gerelateerde entertainment. Entertainment wordt sneller gedeeld op social Media
  1. Link tussen de webpagina’s. Gebruik beschrijvende woorden (met keywords van de desbetreffende pagina erin) als ankertekst.
  2. Link logisch. Denk goed na welke artikelen ook interessant zullen zijn voor de bezoeker.
  3. Controleer af en toe of je uitgaande links nog werken en of ze nog een toegevoegde waarde hebben.
  4. Snij je een complex onderwerp aan? Link dan naar een pagina waar het onderwerp verder wordt uitgelegd.
  5. Dit kan een pagina op jouw website zijn, maar wees ook niet bang om te linken naar andere websites.
  6. Zelf denk ik dat het linken naar relevante en interessante webpagina’s van andere websites in sommige gevallen een positieve invloed heeft op jouw ranking.
  7. Het heeft sowieso een positieve invloed op de kwaliteit van je tekst.
  8. Als iets een positieve invloed heeft op de kwaliteit van een tekst, zou het op termijn indirect ook een positieve invloed op de ranking hebben (win-win).
  9. Ook bij on-site links heeft de omringende tekst invloed op de waarde van de link.
  10. Google met site:000.nl SEO als je bijvoorbeeld wilt zien welke artikelen volgens Google over dat onderwerp gaan. Van en naar die pagina’s kan je linken.
  1. Over het algemeen geldt: hoe makkelijker een link te bemachtigen is, hoe minder de link waard is.
  2. De beste – en meest betrouwbare – linkbuilding tactiek is het maken van pagina’s waar collega’s naar willen linken. Dus ga op onderzoek uit wat voor soort pagina’s dat zijn.
  3. Focus je op het krijgen van links die bezoekers opleveren. Dus links van ‘dode’ websites leveren niet zo veel op.
  4. Probeer links te krijgen van sites over hetzelfde onderwerp.
  5. Gebruik je netwerk. Wie ken je? Hoe kan je hun helpen?
  6. Wanneer je andere mensen helpt, is de kans groter dat zij iets van jouw website delen (of ernaar verwijzen).
  7. Deel jouw kennis en expertise op andere sites. Laat reacties achter, schrijf gastblogs, geef interviews etc.
  8. Je kan zelf ook interviews afnemen. Veel mensen linken op hun website naar interviews die zij hebben gegeven.
  9. Zie linkbuilding niet als het bouwen van links, maar als PR. Hoe kan je op een positieve manier naamsbekendheid genereren onder de doelgroep?

Meer bezoekers met gastbloggen

  1. Onderzoek op welke weblogs jouw doelgroep te vinden is.
  2. Kijk of de weblog al eerder gastblogs heeft gepubliceerd.
  3. Analyseer welke artikelen op die website het meest zijn gelezen en gedeeld.
  4. Kies een onderwerp die aansluit op jouw website en de website waarop je wilt gastbloggen.
  5. Retweet en reageer een tijdje op artikelen en tweets van die website, voordat je contact opneemt.
  6. Bouw eerst een relatie op. Creëer goodwill. Hulp hun verder.
  7. Geef dan informatie over het onderwerp waarover je wilt bloggen wanneer je contact opneemt.
  8. Promoot het artikel, na publicatie, op jouw eigen social media accounts.
  9. Reageer op alle (inhoudelijke) comments op jouw gastartikel.
  10. Laat ook na het schrijven van een gastartikel eens wat van je horen. Misschien wil hij/zij heel graag dat jij er nog een schrijft.
  11. Zorg er ook voor dat jouw social media profiel zichtbaar is bij het stukje over jou (de gastblogger)
  1. Leeftijd van de website waar de link op staat (trust).
  2. Anchortext.
  3. Relevante website (zelfde onderwerp).
  4. Non-follow/ Follow.
  5. Diversiteit van links.
  6. Hoeveel links staan er op de pagina?
  7. Waar staat de link in de pagina?
  8. Tekst om de link heen.
  9. De tijd dat de link erop staat (nieuwe links zijn minder waard).
  1. In principe wordt de kwaliteit van een pagina bepaalt door het aantal kwalitatieve organische inkomende links.
  2. Hier een heel uitgebreid artikel over linkbuilding. Van 5000+ woorden.
  3. Eigenlijk zou jij je moeten focussen op het creëren van content die gewaardeerd wordt door de gebruiker
  4. Je kan je ook inschrijven bij Google Places als de locatie van jouw bedrijf voor de doelgroep belangrijk is.
  5. De waarde van startpaginalinks zijn in waarde gedaald (en zullen wel blijven dalen).
  6. Facebook, Twitter, Youtube? Zet een link in het profiel naar jouw website.
  7. Heb je zelfgemaakte Youtube video’s? Zet dan een link in de omschrijving.
  8. Zelf gemaakte afbeeldingen? Stel ze beschikbaar, maar vraag wel om een link naar jouw website (creative commons).
  9. Vraag aan klanten en leveranciers of ze een link naar je website willen plaatsen (geef ook een goede reden).
  10. Publiceer cijfers. Naar onderzoeken en cijfers wordt over het algemeen vaak gelinkt.
  11. Noem andere bloggers/concurrenten in jouw artikelen en tag hun op social media. Als het artikel goed is en als zij in goed daglicht komen te staan, zullen zij sneller geneigd zijn om jouw artikel te delen (of naar jouw website te verwijzen).

Anchortekst

  1. Ankerteksten zijn de woorden die een link vormen. Bijvoorbeeld: Dit is een online marketing blog
  2. Varieer met je ankerteksten (met synoniemen bijvoorbeeld).
  3. Probeer niet met de tekst “lees hier” te linken. Maak van een beschrijvende tekst een link.
  4. Het is niet negatief wanneer er naar jouw website gelinkt wordt met jouw bedrijfsnaam
  5. Ik denk zelfs dat het positief is (branding)
  6. Volgens een correlatie onderzoek van SEOmoz werken partial matched (gedeeltelijk gefocust op het zoekwoord) anchortekst het best.
  7. Link met een set van woorden die een indruk geven van wat men kan verwachten als men op die link klinkt

SEO don’ts

  1. Verstop geen links.
  2. Verstop geen tekst.
  3. Koop geen links (dit gaat vaak niet goed).
  4. Bouw geen hele pagina’s op in flash.
  5. Kopieer geen teksten.
  6. Niet te vaak een keyword noemen op een pagina (over-optimalisatie).

Website structuur

  1. Zorg voor een goede 404-pagina.
  2. Wil je de URL van een pagina veranderen? Gebruik een 301 redirect.
  3. Zorg dat de belangrijkste pagina’s ook het makkelijkst vindbaar/bereikbaar zijn.
  4. Denk vanuit de potientiele klant. Wat zoekt hij? Welke vragen heeft hij?
  5. Maak een over ons pagina en een contactpagina (toont vertrouwen).
  6. Plaats WEL een Home button in het menu. Men weet niet altijd dat je ook via het logo op de homepage komt.
  7. Zelf je website maken wanneer je geen webervaring hebt kan ervoor zorgen dat je een paar technische dingen vergeet. Laat daarom een webbouwer of een SEO’er naar je website kijken. WordPress kan veel van de technische zaken uit handen nemen.

WordPress SEO tips

  1. Gebruik de SEO plugin van Yoast. Die kan je gewoon via het WordPress dashboard downloaden.
  2. De optimalisatiefunctie van de plugin van Yoast is verre van perfect. Je hoeft geen groene bolletjes te hebben.
  3. Het design van je website heeft invloed op hoe de lezer jouw website bezoekt. Een goed, rustig en mooi design zorgt dat een lezer langer op je website blijft en meer foutjes van jou accepteert.
  4. Een beter design betekent een betere indruk, een professionele indruk, meer kans op links, meer waardering, een betrouwbare indruk en ga zo maar door.
  5. Kies voor snelle en betrouwbare WordPress hosting. Dit kan je laadtijd van je website halveren. Dit kan ook een kleine boost geven aan je rankings.

Social Media & SEO

  1. De waarde van een link via Social Media zal lijken op de waarde van een huidige link.
  2. Dus wie stuurt de link, waar gaat de tekst over, volgers/volgen ratio etc.
  3. Twittercounter.com geeft jou de statistieken van jouw twitter account, zoals de groei in followers, following en tweets.
  4. Kies een of twee social media netwerken waar je actief op gaat zijn. Less is More.
  5. Het komt betrouwbaarder over wanneer je meer volgers hebt dan dat je volgt
  6. Plan tweets in via Hootsuite, Tweetdeck en of Buffer. Dit kan veel tijd besparen.
  7. Gebruik een afbeelding van jezelf of van jouw onderneming.
  8. Schrijf een persoonlijke en informatieve bio.
  9. Geef een reden om op jouw link te klikken.

SEO techniek tips

  1. Google leest geen flash en nauwelijks javascript
  2. Vermijd onnodige code bovenin de webpagina
  3. Verwerk scripts en css  in externe bestanden.
  4. Verwerk foto’s die onderdeel vormen van de siteopmaak in de externe .css

Handige zoekmachine optimalisatie tools

  1. Google keyword tool
  2. 16+ SEO tools
  3. Ubersuggest
  4. Majestic SEO
  5. SEO plugin van Yoast

SEA & SEO

  1. Probeer bij de zoekwoorden waarop je adverteert ook een organische goede ranking te krijgen. Dit zorgt voor een beter effect.
  2. Kijk naar de resultatenpagina van het zoekwoord waarop je wilt ranken en kijk hoeveel ruimte advertenties krijgen.

Structureel SEO

SEO is het structureel werken aan marketing. Het is meer dan alleen zoekwoorden. Het gaat om de hele marketingstrategie.

Probeer daarom niet alle zoekmachine optimalisatie tips als losse SEO tips te zien, maar als een geheel. Het draait om het vervullen van behoeften. Om structureel een betere website te maken. Met een logische indeling, logische verwijzingen, logische onderwerpen en begrijpbare zinnen.

Wil je serieus aan de slag? Bekijk de SEO cursus.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?