Zoekmachine optimalisatie 101: Wat is SEO? Hoe rank je hoger?

Laatste update: 29 april 2021 door Ruben Bunskoeke

Let’s talk about SEO, baby.

Zoekmachine optimalisatie is misschien wel de meest efficiënte online marketing tactiek die er is.

Eén hoge positie levert je snel tientallen tot honderden bezoekers per dag op. Elke dag. Voor jaren.

Dus zelfs als een artikel, video of podcast viral gaat en duizenden bezoekers oplevert, zal een goed rankende pagina (of video) in een paar weken of maanden meer opleveren. De tijd is met SEO jouw vriend. En tjah, bij het adverteren in Google betaal je snel meer dan een euro per bezoeker.

Maar het doel van SEO is niet één hoge positie, het is meerdere topposities.

Tientallen pagina’s die soms heel goed, redelijk of matig ranken, maar samen bij elkaar tienduizenden of in sommige populaire niches honderdduizenden bezoekers per maand opleveren.

Geen andere marketingmethode is op de lange termijn zo efficiënt als SEO.

Grafiek zoekmachine optimalisatie resultaten

Wat is zoekmachine optimalisatie (oftewel SEO)?

Om SEO te begrijpen, moeten we zoekers en de zoekmachine begrijpen.

Laten we het versimpelen.

  1. Mensen gebruiken de zoekmachine omdat ze een bepaalde vraag, probleem of behoefte hebben.
  2. De pagina/website die de behoefte het best vervult zou, theoretisch, het hoogst moeten ranken.

Dus wat is SEO?

Vraag en aanbod.

SEO draait niet alleen om het letterlijke antwoord dat je geeft, maar de zoekervaring. De gehele zoektocht.

Alles wat de zoeker in meemaakt kan direct of indirect invloed hebben op de ranking van een pagina. Dat begint bij de zoekresultaten en dat eindigt als de zoekbehoefte vervult is – en dat kan zelfs op een andere site of pagina zijn.

Belangrijk is bijvoorbeeld de titel van een pagina – en hoe die opvalt en overkomt in vergelijking met andere titels op de resultatenpagina van een zoekwoord.

Maar je kunt ook denken aan de leesbaarheid van de tekst, het gemak waarmee de zoeker hetgeen kunt vinden wat hij of zij zoekt, de snelheid van een website (wat vaak deels te maken heeft met de kwaliteit van jouw hosting), de pagina’s waar jij naar linkt en zelfs de look & feel van de pagina.

Of als we SEO groter moeten maken:

SEO bestaat uit alle werkzaamheden die jouw website beter maken voor jouw zoekende doelgroep.

De kern van SEO bestaat uit het in kaart brengen van alle vragen, problemen en behoeften van onze doelgroep – de zoekwoorden en de achterliggende/verborgen vragen – en het maken van betere pagina’s voor die behoeften dan onze concurrenten. Pagina’s die jouw bezoekers en zelfs vakgenoten zullen aanbevelen.

En daar komt nog een scheutje marketing bovenop. Google heeft namelijk data nodig om te zien of een pagina goed is. En hoe meer bezoekers op de pagina komen en hoe meer een pagina besproken wordt op andere websites, hoe beter Google een oordeel kan maken over de kwaliteit van de pagina.

SEO draait dus vooral om het helpen van jouw doelgroep. Met jouw kennis, ervaring, voorbeelden, verhalen en tips. Dat klinkt toch niet zo technisch?

Hoe kom je hoog in Google?

In theorie zou de beste pagina het hoogst moeten ranken. In theorie. In de praktijk is dat niet altijd zo. Dit komt omdat de ranking wordt bepaald door een algoritme. Een complexe set aan berekeningen. Niet door mensen.

Er wordt daarom gekeken naar de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is. Ze kijken naar tientallen tot wel honderden datapunten die allemaal een kleine of grote relatie hebben tot kwalitatieve pagina’s. Zo wordt er bijvoorbeeld vaker naar kwalitatieve pagina’s gelinkt dan naar minder sterke pagina’s. En bezoekers zullen vaker terugkomen naar websites waarvan een of meerdere pagina’s goed was.

Hoe zorg je dat Google weet dat jouw pagina’s van hoge kwaliteit zijn?

Door een autoriteit te worden

Een betrouwbare bron met informatie over jouw vakgebied. Een bron waar men graag naar verwijst. En een bron die Google zonder problemen hoog in Google kan plaatsen.

Dit maakt zoekmachine optimalisatie groter, maar niet perse lastiger.

Het gaat van paginaniveau, naar websiteniveau en webniveau.

Jouw hele website moet jouw doelgroep zo goed mogelijk dienen. Informatie moet makkelijk bereikbaar zijn, leesbaar, kwalitatief goed en verwijsbaar. Hoe beter het geheel is, hoe makkelijker je scoort op paginaniveau.

Op webniveau betekent het dat je moet werken aan jouw naamsbekendheid door behulpzaam te zijn en jouw kennis te delen op andere websites. Want om aangeraden te worden – en verwijzingen te kunnen krijgen -, moet je eerst zichtbaar zijn.

SEO bestaat dus deels uit het schrijven van goede teksten, website optimalisatie (een snelle gebruiksvriendelijke website die technisch goed in elkaar zit), conversie optimalisatie, branding en online marketing

Het worden van een autoriteit is een lange termijn kwestie

Je bouwt het langzaam op. Pagina voor pagina. Bezoeker voor bezoeker. Verwijzing voor verwijzing. En jouw prestaties in Google groeien met jouw autoriteit mee.

Dit betekent dus ook dat het een lange tijd kan duren voordat je meerdere topposities hebt. Je moet tientallen bovengemiddelde pagina’s maken die inspelen op specifieke vragen, behoeften en problemen. En je moet jezelf, jouw pagina’s en jouw website een stuk zichtbaarder maken op het internet.

Moet ik SEO zelf leren of uitbesteden?

Waarschijnlijk zelf leren.

Een SEO’er is goed in het optimaliseren en maximaliseren. Om uit hetgeen wat je hebt, meer te halen.

Dus hoe meer onbenutte potentie jouw website heeft, hoe meer en hoe sneller een ervaren SEO’er waarde uit een website kunt halen. Als je dan puur kijkt naar het optimaliseren, dan is het pas slim om een SEO’er in te huren als er redelijk wat te optimaliseren valt.

De meeste websites kunnen zich beter richten op het creëren van potentie. Dit komt neer op het maken van content dat jouw doelgroep wil lezen en het promoten van die content en jouw website.

Het draait dus om het creëren van iets dat waardevol is en het netwerken met collega’s. Dit kan jij, als ondernemer of marketeer, beter dan SEO’ers. Want jij bent een expert in je vak en kent jouw doelgroep. En je wordt nog beter als je de kern leert van SEO, copywriting en marketing.

Hoe kan ik SEO zelf leren?

De snelste en meest effectieve manier om SEO te leren is met een SEO cursus.

Nou, nee. Ik lieg. Een jarenlange persoonlijke hands-on training door de beste experts in SEO, content creatie, promotie is de snelste en meest effectieve manier. Maar dat is onhaalbaar of onbetaalbaar.

Een cursus is zowel haalbaar als betaalbaar. Zo’n SEO cursus is juist gebouwd om jou zo snel mogelijk de essentie te leren en op weg te helpen. Met een duidelijke strategie, casestudies, praktische voorbeelden, handleidingen en tactieken.

Je kan mijn SEO cursus volgen: de praktische SEO cursus: jouw ‘Lonely Planet’ voor SEO. Maar je kunt natuurlijk ook een andere SEO cursus volgen. Met een simpele zoekopdracht kun je zo tientallen SEO cursussen vinden.

Een workshop kan ook. Maar ik ben sceptisch over hoeveel je kunt leren met een presentatie van een paar uur en een oefening of twee. SEO is een enorm breed vakgebied en net als andere skills ben je wel wat langer dan een paar uurtjes bezig om de basis goed onder de knie te krijgen.

Het alternatief is SEO leren via de lange weg

Dit betekent duizenden artikelen scannen, honderden SEO artikelen lezen, tientallen handleidingen nalopen, de guidelines van Google bestuderen, testen met wat werkt, experimenteren met tactieken (op verschillende websites) en het samenstellen van een framework van de verzamelde kennis.

Ik raad die lange weg eigenlijk alleen aan als je geen geld hebt, maar wel een hoop tijd (dat had ik toen ik 9 jaar geleden begon met SEO). Of mogelijk als je een SEO’er wilt worden. Want je bent zo 3, 5 of 20 keer zoveel tijd kwijt aan het lezen en aan elkaar knopen van tips uit verschillende blogartikelen dan wanneer je investeert in gefilterde kennis.

SEO handleiding

Zoekmachine optimalisatie is een breed vak. Het heeft raakvlakken met tientallen vakgebieden – ieder die enigszins invloed heeft op hoe de zoeker jouw website ervaart en hoe de zoekmachine jouw website ziet.

Maar de meeste tijd zit in een paar basiselementen.

Namelijk het bestuderen van de informatiebehoefte (naar wat is de zoeker op zoek?), het schrijven van teksten die beter inspelen op de informatiebehoefte dan jouw concurrenten, het opbouwen van naamsbekendheid op andere websites en optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Zoekwoorden- en concurrentie analyse

De meeste mensen kunnen direct beginnen met het analyseren van alle vragen, behoeften en problemen. Dit wordt in de SEO-wereld ook wel een zoekwoorden analyse genoemd.

Je probeert dan in kaart te krijgen op welke termen men zoekt, hoe vaak en wat men met die termen bedoelt (wat is de achterliggende informatiebehoefte).

Het draait om de vragen:

  • Wat is de zoekintentie van de zoeker? Waarom zoeken zij op dit zoekwoord? Wat verwacht de zoeker? Waar hoopt de zoeker op?
  • Hoe kan ik de zoekintentie het best vervullen? Hoe zou de best mogelijke pagina voor deze behoeften eruit zien? Wat mist de concurrentie? Wat kan ik beter doen? Of anders? Hoe kan ik zo’n toppositie verdienen?
  • Hoe maak ik iets dat men wil delen aan hun vrienden, volgers en kennissen? Iets waar men naar zou verwijzen.
  • Hoe zorg ik dat de lezer weet dat ik hun kan helpen? Hoe maak ik het overduidelijk? Hoe kan ik de lezer overtuigen om mijn titel te klikken, in plaats van de concurrenten?
  • Hoe zorg ik voor de beste zoekervaring? Qua design, gebruiksvriendelijkheid en flow.

Een zoekwoorden analyse wordt vaak gecombineerd met een concurrentieanalyse. Hoe lastig is het om op een zoekwoord te ranken? Wat doet de concurrentie? Wat kijk jij beter en anders doen?

Een van de beginnersfouten die men vaak maakt is dat men direct gaat voor de populairste zoekwoorden – met het meeste zoekvolume en dus concurrentie. Maar de kans dat je in het begin direct rankt op een populair zoekwoord is klein. Heel klein. Je moet met het kiezen van zoekwoorden spelen in de juiste divisie.

Voorbeeld zoekwoorden zoekwoordenplanner

SEO-teksten schrijven

Wanneer iemand zoekt, dan zoekt die persoon met een reden.

De zoeker heeft een vraag, behoefte of probleem. Een zoekintentie.

Een SEO-tekst:

  • Vervult de zoekintentie.
  • Laat duidelijk zien dat die pagina over de zoekintentie gaat.
  • Vervult de zoekintentie beter dan concurrenten

Het doel is om zoveel mogelijk zoekers, zo goed en snel mogelijk te helpen.

Dit betekent dat je een tekst moet schrijven die lekker wegleest, begrijpelijk is en de verschillende soorten lezers verder helpt.

Na het schrijven optimaliseer je tekst voor zoekers – en de zoekmachine. Dit betekent dat het enorm duidelijk moet zijn in de zoekresultaten en wanneer een zoeker jouw tekst scant, waar het artikel over gaat, welke vragen je beantwoordt en waarom jouw tekst anders of beter is dan concurrenten. Dit wordt ook wel SEO copywriting genoemd.

Authoriteit, marketing en linkbuilding

Een van de mankementen van de zoekmachine is dat ze geen inzicht hebben in de kwaliteit van een pagina. De zoekmachine ziet de tekst, maar begrijpt het niet.

Daarom kijkt de zoekmachine naar kwaliteitsindicatoren. Dit zijn datapunten die enigszins iets kunnen vertellen over de waarschijnlijkheid dat de tekst goed is en de zoeker helpt.

Ze kijken naar de autoriteit. Van de pagina, de website en de auteur.

Zo wordt een pagina en website die kwalitatief goed is, over het algemeen vaker gedeeld op social media. Er wordt vaker naar verwezen op andere websites en op bekendere websites. En als een pagina of website goed is, dan zal een zoeker waarschijnlijk meerdere pagina’s bekijken en op een later moment terugkomen.

En zo heeft de zoekmachine tientallen, misschien wel honderden, datapunten die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de website. En samen bepalen die kwaliteitsindicatoren hoe hoog je rankt.

Klinkt logisch, wat is dan het probleem?

Wanneer je net start met SEO, dan is de kans groot dat je niet zo heel veel bezoekers hebt, dat jouw website niet heel populair is en geen naamsbekendheid hebt. Dit betekent dat de zoekmachine geen datapunten heeft om de kwaliteit van een artikel te meten. En zonder die datapunten kom je niet heel hoog in Google.

Anders gezegd: men kiest voor SEO om meer bezoekers te krijgen, maar om hoog te ranken heb je bezoekers nodig.

Je moet dus de zoekmachine een handje helpen. Je moet de bal rollende krijgen en zorgen voor meer data die de zoekmachine kan gebruiken om de kwaliteit van jouw website te meten.

Je moet daarom jouw artikelen en website promoten. Je moet op andere websites aanwezig zijn om naamsbekendheid en bezoekers te genereren. En hoe beter jouw website en pagina’s zijn, hoe makkelijker dit gaat.

Website optimaliseren

Het draait om de zoekervaring. De gehele zoekervaring. En die is breder dan het bezoeken van één specifieke pagina.

De look & feel van jouw website heeft invloed. Misschien direct, zeker indirect. Een onrustige header, met bijvoorbeeld een vage foto, leidt de bezoeker af. Het geeft een onprofessioneel gevoel. En dat gevoel kan er al voor zorgen dat de lezer terug naar de zoekresultaten gaat en op de website van een concurrent klikt. Google ziet dit en merkt op: “deze pagina helpt de zoeker niet”. Ook al heb je in theorie het beste antwoord, als je niet of nauwelijks gelezen wordt, dan ben je niet het beste antwoord.

Hetzelfde geldt met een tekst die over de hele breedte van het scherm loopt. Het leest niet lekker. Het schrift af. En dit is merkbaar voor Google.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je een goede website maakt. En goed is niet complex, het is eenvoud. Duidelijk. Begrijpelijk. Daarom is het ook altijd slim om een WordPress website (zelf) te maken, bij de meeste premium WordPress thema’s is het redelijk goed geregeld.

Website optimalisatie is een continue proces waarin je specifieke geoptimaliseerde pagina’s, de connecties tussen verschillende pagina’s en de website als geheel blijft verbeteren.

SEO heeft geen einde. Het draait om de tocht, omdat het eindpunt – de perfecte website in jouw niche- nagenoeg onbereikbaar is.

Maar een van de beste websites binnen jouw niche is wel haalbaar en dat zal al tienduizenden bezoekers per maand opleveren. Hoe verder je komt – hoe beter jouw website wordt – hoe hoger je gaat ranken. Je hoeft alleen jouw concurrenten in te halen en die zijn vaak minder ver dan je denkt.

Anders gezegd: er is geen gouden tip die je opeens wel laat ranken. Het draait om het constant verbeteren.

Hoe lang duurt het voordat je hoog begint te ranking?

Dat is afhankelijk van de grootte en populariteit van jouw website en de zoekwoorden waar jij voor gaat.

Als je een redelijk grote en gevestigde website hebt, die redelijk bezocht wordt, dan kan je vrij snel resultaten zien. Kleine stijgingen in weken, grote stijgingen in een aantal maanden.

Maar als je een redelijk kleine en onbekende website hebt, dan kan het zo een half jaar tot twee jaar duren voordat je structureel in de top drie komt. Het maken van een van de beste websites in jouw niche gaat namelijk niet zo snel en het vergaren van kwaliteitsindicatoren die de zoekmachine nodig heeft ook niet. De site moet zich eerst bewijzen.

Hoe lang duurt het voordat je rankt: de investeringsdrempel

Dit betekent niet dat je tot die tijd helemaal geen resultaten ziet

Elke nieuwe pagina zal na een paar weken of maanden verschijnen in de zoekresultaten, en dat levert je al handjevol bezoekers op. En een tiental pagina’s levert je nog steeds duizenden bezoekers per maand op. Maar het duurt een tijd voordat zo’n pagina naar de top klimt – en honderden bezoekers per week oplevert. Tenminste, als die pagina bij de top hoort.

Neem het bovenstaande voorbeeld. Hier zie je een pagina die in een periode van drie jaar langzaam klimt naar een toppositie. En zo lang kan het duren voordat een nieuwe pagina van een nieuwe website zich bewezen heeft.

Maar, als je al een website hebt die zich al bewezen heeft, dan kan je vrij snel klimmen in de zoekresultaten.

Stijgende Google Analytics grafiek

Het duurt even voordat je rankt

Daarom moet je ook niet alleen inzetten op SEO.

Gelukkig doen we dat ook niet, als we SEO aanpakken op de manier die hier staat uitgelegd.

Elke pagina die je maakt, helpt jouw doelgroep. Dus je kan die pagina’s en blogartikelen ook gewoon promoten. En dat levert je ook bezoekers op. En het gastbloggen ook. En het aanwezig zijn op andere website ook.

Maar naast SEO zou je ook moeten inzetten op andere marketingtactieken, zoals bloggen, e-mailmarketing, social media, adverteren en video. Elke actie die zorgt voor geïnteresseerde bezoekers, zorgt voor kwaliteitsindicatoren en dat zorgt dat je sneller en hoger rankt.

Delen

De ultieme introductie tot zoekmachine optimalisatie

Laatste update: 24 februari 2015 door Ruben Bunskoeke

 

Te veel slechte SEO

Er dwaalt helaas veel verkeerde en oude  informatie over zoekmachine optimalisatie rond, op het internet.

Veel van die informatie komt van personen af die zich maar kort hebben ingelezen is SEO, oude informatie gebruiken of snel geld willen verdienen. De correcte en de foutieve informatie is lastig van elkaar te onderscheiden voor de normale lezer, die zich net in SEO verdiept.

Zo dwaalt er verkeerde informatie rond over de keyword density, links, teksteigenschappen, meta-tags enzovoort. Foutieve informatie kan je meestal herkennen wanneer je in achterhoofd afvraagt; helpt hetgene wat hier staat de bezoeker?

Bij websites, die aan hand van foutieve informatie hun website optimaliseren, zie je vaak pagina’s die puur voor de zoekmachine zijn opgebouwd en moeilijk leesbaar zijn voor de gebruiker. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld de term waarop zij willen ranken onnodig vaak op de pagina.

Wanneer Google merkt dat een pagina niet meer natuurlijk overkomt, door over-optimalisatie, wordt de desbetreffende pagina en mogelijk de gehele website gestraft.

Wanneer je optimaliseert voor de gebruiker, ben je altijd een stapje voor op degene die puur optimaliseert aan de hand van de ranking factoren.

Hoe verzamelt Google alle gegevens?

Elke webpagina wordt eens in de zoveel tijd gescand (geïndexeerd) door een spider/webcrawler van een zoekmachine (hoe vaker iets op een webpagina of website verandert, hoe vaker de webpagina wordt geïndexeerd).

Deze webcrawlers kunnen duizenden webpagina’s tegelijk downloaden en doorsturen naar de software van Google die vervolgens hun algoritme erop loslaat/

Wanneer zo’n webcrawler een pagina heeft gedownload, bewaart hij alle uitgaande links en voegt deze toe aan de rij van webpagina’s die hij nog gaat indexeren.

Zo’n webcrawler komt vroeg of laat bij elke publieke pagina op het web langs waar naartoe gelinkt wordt.

De webcrawler download alleen de html markup (de code) van de website. De webcrawler ziet wat anders dan wat wij zien.

Wat ziet zo’n webcrawler dan?

Dat kan je zelf zien door op een webpagina met de rechtermuisknop te klikken en vervolgens ‘paginabron weergeven’ te selecteren

Alles wat niet in de html markup staat, kan dus niet gelezen worden door Google.

Zo weet Google bijvoorbeeld wel dat er een afbeelding of video staat, maar niet wat er precies op de afbeelding of video getoond wordt (dat kan je aangeven met de alt-tag of titel).

Relevantie, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid

Laten we elk onderdeel (relevantie, gebruiksvriendelijk en kwaliteit) even bespreken en nalopen waarom het onderdeel  belangrijk is voor een zoeker.

Waarom is relevantie belangrijk?

 

Hoe gerichter hoe beter | long tail zoekwoorden

Maar niet alle zoekopdrachten bestaan uit korte zoektermcombinaties waar meerdere vragen mogelijk zijn.

Long tailHoe specifieker men zoekt (vaak in relatie met het aantal woorden dat men gebruikt), hoe beter Google relevante zoekresultaten aan de zoekopdracht kan binden.

In plaats van 10 antwoorden te krijgen op 5 vragen, krijg je dan 10 antwoorden met diverse perspectieven op 1 vraag. De zoeker krijgt sneller en een beter antwoord op zijn vraag.

Specifieke en uitgebreidere zoektermcombinaties worden ook wel long tail zoekwoorden genoemd.

Zulke long tail zoekwoorden zijn erg interessant.

Wanneer je je richt op long tail zoekwoorden (specifieke vragen), dan concurreer je niet met de beste websites in jouw niche, maar  alleen met de pagina’s die ook specifiek antwoord geven op de vraag die de zoeker heeft.

Verder krijg je de mogelijkheid om de zoekopdracht nog beter aan te sluiten op de pagina, zonder rekening te houden met die tientallen andere associaties die een bezoeker bij zo’n ‘short tail’ zoekwoord kan hebben.

Naast een afname van concurrentie is elke bezoeker die je binnenkrijgt erg geïnteresseerd in jouw webpagina. De kans dat de bezoeker de gehele pagina leest, onthoudt en actie onderneemt is dan ook nog eens vele malen groter.

Zo zal je op de zoektermcombinatie: ‘Indonesisch restaurant Utrecht’ vele malen makkelijk ranken dan op ‘restaurant Utrecht’ of ‘Indonesisch restaurant’. Verder zal elke bezoeker die je binnen krijgt via de zoekterm ‘Indonesisch restaurant Utrecht’ van hoge kwaliteit zijn.

De kans is vele male groter dat de bezoeker de gehele pagina leest, onthoudt en actie onderneemt.

Al deze factoren leiden tot een vergroting van de naamsbekendheid, betere externe kwaliteitsfactoren (op termijn tot hogere rankings) en tot meer nieuwe potentiële klanten.

Hoe bepaalt Google de relevantie van een pagina?

Google neemt tientallen of zelfs honderden factoren mee bij het bepalen van de relevantie van de pagina met betrekking tot bepaalde zoekwoorden.

De inhoud van de pagina telt natuurlijk mee (on-page), maar ook wat anderen over de pagina zeggen (links en social media signalen).

Hoewel de webcrawlers zelf niet begrijpen wat er precies op de pagina staat (het is een softwareprogramma), kunnen ze aan de hand van diverse factoren en patronen bepalen in welke mate de pagina over een bepaald onderwerp gaat.

De zoekmachine bepaalt voor een groot deel de onderwerpen van een pagina door de pagina net als een persoon te lezen

Om een pagina relevant aan een zoekwoord te maken, zouden we inzicht moeten krijgen in het leespatroon en het gedrag van een zoeker.

Het leespatroon en gedrag van een (be)zoeker

Om de relevantie van een pagina te kunnen optimaliseren, zou je het leespatroon en gedrag van een lezer moeten begrijpen.

Stap 1: Zoeken met een reden

De zoeker zoekt op een bepaalde term omdat hij een behoefte heeft.

Die behoefte vertaalt hij, zonder er veel bij na te denken, in een zoekopdracht.

Dat kan een behoefte aan een antwoord op een vraag, aan nieuws, aan entertainment of een oplossing voor een probleem dat de persoon heeft zijn.

Stap 2: De zoeker scant vervolgens de zoekresultaten

De zoeker komt op de resultatenpagina van de zoekmachine en scant snel de titels van de websites.

Ze letten voornamelijk op de eerste drie zoekresultaten.

Een kleiner deel leest ook de beschrijving (meta-description) en nog een kleiner deel kijkt (onbewust) naar de URL.

De zoeker stelt zich de vraag; ‘Kan deze website mij verder helpen?’

De zoeker wilt zo snel mogelijk antwoord hebben op zijn vraag en probeert de zoekresultaten zo snel mogelijk te beoordelen op relevantie.

Lange titels of onduidelijke titels nemen veel tijd in beslag en kunnen overgeslagen worden.

Alles moet zo snel mogelijk. Liever een keer verkeerd klikken dan te lang wachten.

Men leest van links naar rechts en van onder naar boven.

Een effectieve methode om een ‘Ja!’ te krijgen op de vraag ‘Kan deze website mij verder helpen?’ is door de behoefte van de zoeker (en dit is vaak het zoekwoord) vooraan in de titel te verwerken.

Stap 3: De eerste indruk telt

De bezoeker komt op de pagina en bekijkt de pagina van links naar rechts en van boven naar onder.

Dit moment, de eerste indruk, bepaalt voor een groot deel wat de persoon van jouw website denkt en wat hij vervolgens gaat doen.

De bezoeker associeert het design, de laadtijd, de structuur van je website, de afbeeldingen, typografie en het logo direct met de professionaliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw website.

Een slechte eerste indruk kan er al voor zorgen dat de bezoeker de website verlaat, bevooroordeeld de pagina leest of jouw website niet erg serieus neemt.

Een positieve indruk werkt vice versa. De bezoeker zou je sneller op jouw woord geloven, overtuigt zijn van jouw kennen en kunnen en sneller een gewenste actie uitvoeren (iets kopen bijvoorbeeld).

Stap 4: Wie, Wat , Waar, Wanneer, Waarom en Hoe?

Uit een onderzoek blijkt dat 79% van alle lezers die op een nieuwe webpagina komen, de tekst voornamelijk scant.

Tijdens het scannen vallen de koppen op en veel lezers scannen de inleiding.

Ze vragen zich namelijk iets af.

Wat?

  1. Ben ik op de juiste pagina beland?
  2. Beantwoord deze pagina mijn vraag?

Overtuig en verzeker die persoon dus dat hij op de juiste pagina is beland.

Hoe?

Door de vraag, de behoefte of het probleem aan te duiden. Dat kan in de inleiding of in de koppen, maar een combinatie werkt vaak het beste.

Laat de bezoeker weten dat hij op de juiste pagina is beland en dat jij hem kan helpen met het probleem.

Voorbeeld: Geef zekerheid aan de bezoeker

  1. Zoekopdracht: hoe maak ik website
  2. Eerste kop is een herhaling van de zoekopdracht
  3. De subkop is actiever en uitgebreider
  4. Een afbeelding van WordPress (waarmee je een website kan maken)
  5. Veel witruimte, relevante bulletpoints en een relevante vet gedrukte tekst.

Webtekst opmaken

Stap 5:  Behoefte voldoen

Nadat de bezoeker weet dat hij op de juiste pagina is beland, leest of scant hij de tekst.

Er bestaat geen ideale indeling van de tekst die voor iedereen en voor elke doelgroep even goed werkt.

Probeer bij het schrijven te denken aan de behoefte van de doelgroep en deel de tekst logisch in.

Dus wacht niet te lang bij het (kort) beantwoorden van zijn vraag.

Biedt vervolgens een nadere toelichting aan (tweede of derde alinea).

Voeg een kop toe aan elke alinea die over een nieuw onderwerp gaat.

Waarom?

Om ook de scanners te informeren. Zij stoppen wel bij een kop die zij interessant genoeg vinden

De koppen zouden dus informatief, relevant aan het onderwerp en activerend moeten zijn.

Stap 6: De lezer leest de laatste alinea

In de laatste alinea vat je over het algemeen het stuk samen of herhaal je het antwoord op het probleem.

Elke webpagina zou je moeten helpen om jouw vastgestelde doel te bereiken. Dat kan zijn het verkopen van een product of dienst, het delen van de pagina, een nieuwsbriefinschrijving of het aanvragen van een offerte kunnen zijn.

Maak daarom ook aan de bezoeker duidelijk wat hij nu moet doen.

Korte samenvatting

De zoekmachine bepaalt de onderwerp van een pagina door de tekst te beoordelen op de manier hoe een nieuwe bezoeker de tekst het eerst en vaakst zal lezen.

Relevantie door anchorteksten

We hadden het hiervoor al over dat de relevantie van een pagina ook bepaalt kan worden door off-page factoren.

De anchortekst is een van die factoren.

Anchorteksten zijn de woorden die gebruikt worden om een link aan te geven.

Anchortekst

Zo is in het onderstaande plaatje ‘autoriteit als auteur’ de anchortekst

Een goede anchortekst beschrijft de pagina waarna hij toe linkt met een paar woorden.

Wat verwacht de bezoeker en wat biedt je aan?

Ook bij anchortekst heb je te maken met een verwachting en een vervulling.

De bezoeker verwacht aan de hand van de anchortekst waar de pagina over gaat.

Zo zal de anchortekst in de bovenstaande afbeelding moeten linken naar een pagina die uitlegt wat het fenomeen ‘autoriteit als auteur’ precies betekent.

Wanneer de anchortekst ook bestond uit het woord ‘opbouwen’ zou de verwachting van de bezoeker al veranderen. Dan zou de bezoeker misschien een artikel verwachten over hoe je precies een autoriteit als auteur opbouwt in plaats van wat het precies is.

Omdat de anchortekst wat over de pagina zegt, in een paar woorden, geeft het ook een goed beeld van de inhoud van de pagina.

Elke link  heeft een anchortekst en die anchortekst heeft deels invloed op de relevantie van m.b.t. bepaalde zoektermen.

Hoe beter en natuurlijker de anchorteksten overkomen en overeenkomen met de behoefte die de pagina vervult, hoe beter de pagina is in de ogen van de zoekmachine (en hoe hoger de pagina ook zal gaan ranken).

 

Links op jouw website en op die van anderen

Er zijn drie soorten links; interne links, inkomende links en externe links.

Intern

Interne links zijn alle links die op jouw website staan en linken naar een andere pagina op jouw website.

Inkomend

Inkomende links zijn alle links die van andere websites naar een specifiek pagina op jouw website verwijzen.

Op de anchortekst van die inkomende links heb je over het algemeen geen invloed.

De webmaster van de website die naar jou linkt bepaalt de anchortekst.

Deze inkomende anchorteksten geven aan de zoekmachine een goed beeld over hoe anderen jouw webpagina zien en ervaren.

Deze anchorteksten geven dus ook een beter beeld van de pagina dan de interne anchorteksten naar een pagina.

Beiden tellen mee bij de beoordeling van de relevantie m.b.t. bepaalde zoektermen, maar de inkomende links tellen meer mee.

Extern

Externe links zijn de links die op jouw website staan en linken naar andere webpagina’s.

Het linken naar andere websites heeft geen negatieve invloed op de ranking van jouw pagina. Het kan mogelijk een (kleine) negatieve invloed hebben als je naar een pagina linkt die helemaal niets te maken heeft met het onderwerp van jouw pagina.

Maar ja, waarom zou je dat dan ook doen…?

Het linken naar relevante externe webpagina’s kan naar mijn mening mogelijk zelfs een positieve invloed hebben op jouw ranking. Indirect en misschien zelfs direct.

Wanneer moet ik linken naar andere websites?

Wanneer je een onderwerp aanhaalt die je verder niet toelicht. Link dan het onderwerp met een pagina over dat onderwerp.

Of als je een externe webpagina als bron hebt gebruikt.

Blijf gewoon denken aan de (be)zoeker en probeer de best mogelijke webpagina te maken voor die bezoeker, ook als dat betekent dat je moet linken, voor meer informatie over een bepaald onderwerp, naar andere websites.

Hoe meet Google de gebruiksvriendelijkheid van een website?

De gebruiksvriendelijk van een website is lastig te meten door de zoekmachine.

Het gaat namelijk om de gebruiksvriendelijkheid en niet om de zoekmachine vriendelijkheid =).

Zo kan de zoekmachine niet bepalen of het logo betrouwbaar overkomt, hoe het design eruit ziet, hoe leesbaar de typografie en de tekst is, wat de kwaliteit van de afbeeldingen is of de structuur en de layout van de duidelijk is voor de bezoeker.

Toch kunnen ze door middel van tientallen factoren een redelijk goed beeld creëren van de gebruiksvriendelijkheid van een website.

Laten we een paar factoren bespreken

Laadtijd & gebruiksvriendelijkheid

Een snelle website heeft een positieve invloed op de conversie en de rankings.

Mensen die zoeken, willen snel antwoord.

Hoe meer relevante webpagina’s er voor een zoekwoord getoond worden, hoe minder lang men wilt wachten op een pagina. Ook hier komt het vraag en aanbod gedeelte terug.

Een website met een snelle laadtijd minimaliseert het vroegtijdig vertrek van bezoekers.

Veel usability experts adviseren dat de laadtijd van een webpagina minder dan 2 seconden moet zijn.

De laadtijd heeft indirect en zelfs mogelijk direct invloed op de ranking.

Directe invloed op de ranking

Volgens Google wordt slechts 1 website (de langzaamste) van de 1000 beïnvloedt door het ‘website snelheid algortime’. Ik denk zelf dat dit aantal in de nabije toekomst groter zal worden.

Indirect invloed op de ranking

Het bouncepercentage (die percentage dat jouw website vroeg verlaat en op een andere link in dezelfde zoekresultaten klikt) heeft wel invloed op de ranking.

Hoe langzamer jouw website is, hoe hoger het bouncepercentage wordt. Dit kan dus zorgen dat jouw website langer rankt dan je zou kunnen.

De snelheid van een pagina hoort ook onder het 3de kopje van ‘het leespatroon en gedrag van een zoeker’.

Invloed op conversie

Experts zeggen zelfs dat bij elke extra seconde dat de bezoeker moet wachten de conversie met 7% daalt.

Webhost & gebruiksvriendelijkheid

Jouw webhost heeft indirect invloed op de ranking van jouw website. Het kan zowel een positieve, als een negatieve invloed hebben op de positie in de zoekmachine.

De invloed wordt bepaald aan de hand van een aantal aspecten

  • Locatie van de webhost
  • Up-time

Waarom maakt de locatie van de server uit?

Het internet is razendsnel.

Toch kan het leggen van een verbinding tussen de gebruiker en de locatie van de website toch verschillen in tijd. Bijvoorbeeld het verschil in laadtijd tussen het bezoeken van deze website in Nederland en Amerika is circa 1 seconden.

Dit verschil kan groter of kleiner zijn per gebruiker, website en land.

En elke seconde telt, lazen we al in het vorige hoofdstuk.

Een lage up-time

Up-time is simpel gezegd de tijd dat een website bereikbaar/beschikbaar is. Vaak wordt dit in percentages uitgedrukt. Bijvoorbeeld; 99,98% van de tijd is de website bereikbaar.

Een lage up-time van een website kan een negatieve invloed op de ranking.

Google wilt haar gebruikers zo snel mogelijk de best mogelijke resultaten bieden. Wanneer een website down-time heeft, is de website op dat moment niet relevant voor de bezoeker.

Het is dus ook niet relevant om de website in de resultaten te tonen.

Bijna elke website heeft down-time en down-time betekent niet direct een lagere ranking. Zo grijpt Google niet (of tijdelijk) in als een website een keertje down is.

Google grijpt pas echt in wanneer een website voor een lange tijd of voor meerdere periodes offline is.

Maar ja, ook logisch. Een niet-bereikbare website is niet echt gebruiksvriendelijk.

Focus je bij de keuze van een webhost dan ook op de up-time van een webhost en de locatie van de servers (zelfde land als jouw doelgroep).

Kwaliteit en waardering

Nadat Google het onderwerp en subonderwerpen van een webpagina heeft bepaald (dus op welke zoekwoorden de webpagina wordt ingedeeld), wordt de webpagina op kwaliteit beoordeeld.

Kwaliteit is een zeer breed en algemeen begrip.

Verder is de perceptie van kwaliteit voor iedereen anders. Daar komt ook nog bij dat de pagina door webcrawlers (spiders) wordt beoordeeld en niet door mensen.

Dus hoe kan Google een pagina op kwaliteit beoordelen zonder zelf verstand van het onderwerp te hebben?

Door het anderen te laten beoordelen.

Google gebruikt diverse externe variabelen (dus factoren buiten de website om) die gelinkt zijn met de desbetreffende pagina om de kwaliteit te beoordelen.

Die externe factoren zijn links en social media signalen.

Hoe goed is jouw pagina volgens anderen?

Wanneer een webmaster linkt van een pagina naar een andere pagina, betekent dit dat op die andere website nuttige, betrouwbare, relevante, kwalitatieve, populaire of actuele informatie staat. Tenminste dit zou een van de redenen moeten zijn. Dit gebeurt helaas niet altijd.

Over het algemeen geldt hoe meer relevante links er naar een webpagina staan, hoe meer mensen die webpagina kwalitatief goed vinden. Dit geeft aan Google een signaal dat het gaat om een pagina met kwalitatieve informatie.

Maar geen één link is hetzelfde. Elke link verschilt in waarden.

Elke link wordt op tientallen factoren beoordeeld. Aan de hand van die factoren wordt bepaald hoeveel waarde de link krijgt en dus hoeveel invloed de link zal hebben op de beoordeling van de kwaliteit van de pagina.

Laten we de drie belangrijkste factoren even nalopen.

De relevantie van de link

Elke link wordt ook beoordeeld op de  relevantie m.b.t de pagina.

Een link van een webpagina over hetzelfde of een gerelateerd onderwerp, zegt meer dan een link van een webpagina die geheel ergens anders over gaat.

Zo zou bijvoorbeeld een link van een social media blog naar 000.nl vele malen waardevoller zijn dan van een link van een website over katten.

Buiten de relevantie van de webpagina zelf, wordt ook de relevantie van de gehele website meegenomen bij de beoordeling van de waarde van de link.

Zo zou bijvoorbeeld een link vanuit een pagina over online marketing op een website over social media meer waard zijn dan een pagina over online marketing op een website over geld lenen.

Kwalitatieve link

Hoe kwalitatiever de webpagina waarop de link staat is, hoe meer waarde de link krijgt. De kwaliteit van de webpagina en de website wordt ook bepaald door het aantal relevante links en social media signalen

Zo zal een link van een van de populairste online marketing blogs naar 000.nl veel meer waarde hebben dan een link van een nieuwe website over online marketing (met weinig niet-kwalitatieve inkomende links).

Plaatsing van de link en het aantal

De gehele linkwaarde (ook wel PageRank genoemd) van de webpagina wordt verdeeld onder alle links op de pagina. Dus hoe meer links er staan, hoe minder linkwaarde elke link krijgt.

De locatie van de link heeft vervolgens ook invloed op de waarde die de link krijgt.

Zo krijgen de links in de content (de inhoud van de webtekst) de meeste waarde toegedeeld, daarna de links in de navigatie, vervolgens de links in de sidebar en tot slot de links in de footer.

Vervolgens wordt er gekeken waar de link in het segment staat. Zo zal de eerste link in het contentgedeelte meer waarde krijgen dan de 6de link.

Pagerank verdeling

Social media signalen

Het beoordelen van de kwaliteit van een pagina aan de hand van de inkomende links heeft wel een groot nadeel. De representativiteit.

Wanneer je de kwaliteit van een pagina laat beoordelen door enkel de webmasters, wordt de kwaliteit bepaalt door een zeer kleine groep van de gehele samenleving.

Daarom kwam Google ook met sociale kwaliteit indicatoren.

De grote meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft één of meerdere sociale profielen. Op die sociale netwerken delen, liken, +1’en en tweeten zij alles wat ze interessant, leuk, betrouwbaar en kwalitatief goed vinden.

Door deze factoren ook mee nemen bij de beoordeling van de kwaliteit, populariteit en actualiteit van een webpagina heeft Google meer gegevens tot de beschikking en kan dus beter de kwaliteit van de pagina beoordelen.

De social media signalen worden op dezelfde manier geïnterpreteerd als de links.

Zo heeft de kwantiteit (hoeveelheid) van de sociale signalen invloed op de ranking, maar ook de relevantie en de kwaliteit van de persoon die iets een like of +1 geeft

Zo zou een tweet van een online marketeer over 000 Online Marketing (met een link), meer waarde hebben dan een tweet van een monteur. De kwaliteit en relevantie wordt bepaalt door de informatie die je in jouw profiel staat, de berichten die jij deelt en het aantal en soort vrienden en volgers

In hoeverre Google de social media signalen precies interpreteert is niet geheel duidelijk. Het bovenstaande deel is dus meer een interpretatie van het gebruik van social media signalen door Google.

Ook hierbij kan je weer denken; wat is logisch en wat zou een beter resultaat leveren voor de bezoeker?

Recap; Wat is zoekmachine optimalisatie dan precies?

Zoekmachine optimalisatie is  een verzamelterm voor alle werkzaamheden die de kwaliteit, relevantie, populariteit en de gebruiksvriendelijkheid van een webpagina direct of indirect verbeteren.

Verder krijg je te maken met de zoekmachine vriendelijkheid van een website (of Google je website goed kan indexeren) en je doelgroep.

En net als offline marketing krijg je dan te maken met een doelgroep analyse, strategie bepaling en promotie.

Nu je begrijpt hoe de zoekmachine werkt en hoe de doelgroep denkt, is het tijd om je website te verbeteren.0