SEO zelf doen? Een stap-voor-stap uitleg: Wat is SEO? Hoe werkt het? Zoekmachine optimalisatie: tips om hoger in Google te komen

Allright. Let’s talk about SEO, baby.

Zoekmachine optimalisatie is een van de meest duurzame en efficiënte online marketing tactieken.

Eén hoge positie levert je snel tientallen of honderden bezoekers per dag op. Elke dag. Voor jaren. Maar het doel van SEO is niet één hoge positie, het is meerdere topposities. Tientallen redelijk goed rankende pagina’s die samen tienduizenden bezoekers per maand opleveren – en een goed inkomen.

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe lastig is SEO?

Zoekmachine optimalisatie klinkt namelijk vrij technisch en ingewikkeld. We gebruiken de zoekmachine dagelijks, maar hoe die precies werkt? Geen idee. En optimaliseren klinkt als het afstrepen van een vage checklist.

Misschien zie je zoekmachine optimalisatie als een noodzakelijk kwaad. Iets waar je het liefst niet mee wil beginnen, maar moet doen om meer bezoekers en klanten te krijgen.

Wees gerust. Alle drie de punten zijn niet waar.

  • 95% van SEO is niet technisch. En de andere 5% is niet lastig als je een WordPress website hebt.
  • SEO is ook niet heel ingewikkeld. Als je de basis begrijpt, wat bij SEO echt komt kijken, dan zul je merken dat alles vrij logisch is.
  • En ja, ik durf het te zeggen, je gaat het waarschijnlijk leuk vinden.

 

Wat is SEO wel en niet?

Zoekmachine optimalisatie is een term die het doel beschrijft – hoger komen in Google, maar niet de werkzaamheden.

Om duurzame resultaten te halen, moet je niet focussen op de zoekmachine, maar op zoekers. Jouw doelgroep. Mensen zoals jij en ik die de zoekmachine gebruiken. Ze hebben een vraag, behoefte of probleem die ze opgelost willen hebben.

Onze taak is het in kaart brengen van de vragen, behoeften en problemen van onze doelgroep, het beter beantwoorden van die vragen dan jouw concurrenten. en het verspreiden van dit antwoord onder de doelgroep.

De taak van Google is om het beste antwoord bovenaan te plaatsen. Wij hoeven alleen rekening te houden met de mankementen van Google.

Het gaat dus niet om de vraag:

  • Wat moet ik waar invullen om hoger te komen in Google?

Het draait om de vragen:

  • Wat wilt de zoeker lezen? Hoe maak ik de beste pagina over dit specifieke onderwerp? Hoe kan ik zo’n toppositie verdienen? Hoe zorg ik voor de beste zoekervaring?

We moeten de juiste vragen stellen. We moeten marketing niet zien als een stappenplan.

SEO draait vooral om het helpen van jouw doelgroep. Een doelgroep die graag van jou horen. Die geboeid is door jouw kennis, enthousiasme en expertise. Die mogelijk klant van jou willen worden. En dat is toch vrij leuk?

En de rankingfactoren dan?

De factoren die Google gebruikt om pagina’s in te delen en te ranken zijn gebaseerd op hoe zoekers zoeken en oordelen. Nu en nog meer in de toekomst.

Dit betekent dat je de zoeker en de zoekervaring moet begrijpen. Je moet leren hoe iemand zoekt, denkt en oordeelt. En we hebben hier één groot voordeel: we zijn zelf zoekers.

Als je de zoeker begrijpt, dan spreken de meeste rankingfactoren voor zich.

Waarom is het verstandig om het zoekwoord in de titel te noemen?

Omdat de zoeker bevestiging wilt dat die pagina over het juiste onderwerp gaat. Als jij een hovenier zoekt, dan klik jij waarschijnlijk niet op een zoekresultaat waar bijvoorbeeld ’chuchoteur de plantes’ staat. Je klikt op een resultaat waarvan je zeker weet dat het een hovenier/tuinier is.

Waarom is de laadtijd van een website belangrijk?

Omdat de meeste zoekers niet vier seconden willen wachten voordat een pagina geladen is. We zijn ongeduldig en er zijn genoeg alternatieven in de zoekresultaten. Duurt het laden te lang? Dan klikken ze terug en gaan ze naar een concurrent.

En zo kan je de meeste rankingfactoren logisch beredeneren.

SEO komt neer op het maken van de beste website voor (be)zoekers. Dit betekent dat bijna alle werkzaamheden die onder de noemer van SEO vallen een positieve invloed hebben op de gehele website.

 

Wat moet je doen om hoog te ranken?

Zoekmachine optimalisatie is een breed vak.

Maar 95% van de tijd zit in: onderzoeken, schrijven, promoten en optimaliseren.

Zoekwoorden- en concurrentie analyse

De meeste mensen kunnen direct beginnen met het analyseren van alle vragen, behoeften en problemen. Dit wordt in de SEO-wereld ook wel een zoekwoorden analyse genoemd.

Je probeert dan in kaart te krijgen op welke termen men zoekt, hoe vaak en wat men met die termen bedoelt (wat is de achterliggende informatiebehoefte).

Een zoekwoorden analyse wordt vaak gecombineerd met een concurrentieanalyse. Hoe lastig is het om op een zoekwoord te ranken? Wat doet de concurrentie? Wat kijk jij beter en anders doen?

Een van de beginnersfouten die men vaak maakt is dat men direct gaat voor de populairste zoekwoorden – met het meeste zoekvolume en dus concurrentie. Maar de kans dat je in het begin direct rankt op een populair zoekwoord is klein. Heel klein. Je moet met het kiezen van zoekwoorden spelen in de juiste divisie.

 

 

SEO-teksten schrijven

Daarna is het tijd om te schrijven.

Het doel is om zoveel mogelijk zoekers, zo goed en snel mogelijk te helpen.

Dit betekent dat je een tekst moet schrijven die lekker wegleest, begrijpelijk is en de verschillende soorten lezers verder helpt.

Na het schrijven optimaliseer je tekst voor zoekers – en de zoekmachine. Dit betekent dat het enorm duidelijk moet zijn in de zoekresultaten en wanneer een zoeker jouw tekst scant, waar het artikel over gaat, welke vragen je beantwoordt en waarom jouw tekst anders of beter is dan concurrenten. Dit wordt ook wel SEO copywriting genoemd.

Promotie, marketing & linkbuilding

Een van de mankementen van de zoekmachine is dat ze geen inzicht hebben in de kwaliteit van een pagina. De zoekmachine ziet de tekst, maar begrijpt het niet.

Daarom kijkt de zoekmachine naar kwaliteitsindicatoren. Dit zijn datapunten die enigszins iets kunnen vertellen over de waarschijnlijkheid dat de tekst goed is en de zoeker helpt.

Zo wordt een pagina die goed is, over het algemeen vaker gedeeld op social media. Er wordt vaker naar verwezen op andere websites en bekendere websites. En als een pagina goed is, dan zal een zoeker waarschijnlijk meerdere pagina’s bekijken en op een later moment terugkomen.

En zo heeft de zoekmachine tientallen, misschien wel honderden, datapunten die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de website. En samen bepalen die kwaliteitsindicatoren hoe hoog je rankt.

Klinkt logisch, wat is dan het probleem?

Wanneer je net start met SEO, dan is de kans groot dat je niet zo heel veel bezoekers hebt en dat jouw website niet heel populair is. Dit betekent dat de zoekmachine geen datapunten heeft om de kwaliteit van een artikel te meten. En zonder die datapunten kom je niet hoog in Google.

Anders gezegd: men kiest voor SEO om meer bezoekers te krijgen, maar om hoog te ranken heb je bezoekers nodig.

Je moet dus de zoekmachine een handje helpen. Je moet de bal rollende krijgen en zorgen voor meer data die de zoekmachine kan gebruiken om de kwaliteit van jouw website te meten.

Je moet daarom jouw artikelen en website promoten. Je moet op andere websites aanwezig zijn om naamsbekendheid en bezoekers te genereren.

Website optimaliseren

Het draait om de zoekervaring. De gehele zoekervaring. En die is breder dan het bezoeken van één specifieke pagina.

Website optimalisatie is een continue proces waarin je specifieke geoptimaliseerde pagina’s, de connecties tussen verschillende pagina’s en de website als geheel blijft verbeteren.

SEO heeft geen einde. Het draait om de tocht, omdat het eindpunt – de perfecte website in jouw niche- nagenoeg onbereikbaar is.

Maar een van de beste websites binnen jouw niche is wel haalbaar en dat zal al tienduizenden bezoekers per maand opleveren. Hoe verder je komt – hoe beter jouw website wordt – hoe hoger je gaat ranken. Je hoeft alleen jouw concurrenten in te halen en die zijn vaak minder ver dan je denkt.

Anders gezegd: er is geen gouden tip die je opeens wel laat ranken. Het draait om het constant verbeteren.

Hoe lang duurt het voordat je hoog begint te ranking?

Dat is afhankelijk van de grootte en populariteit van jouw website en de zoekwoorden waar jij voor gaat.

Als je een redelijk grote en gevestigde website hebt, die redelijk bezocht wordt, dan kan je vrij snel resultaten zien. Kleine stijgingen in weken, grote stijgingen in een aantal maanden.

Maar als je een redelijk kleine en onbekende website hebt, dan kan het zo een half jaar tot twee jaar duren voordat je structureel in de top drie komt. Het maken van een van de beste websites in jouw niche gaat namelijk niet zo snel en het vergaren van kwaliteitsindicatoren die de zoekmachine nodig heeft ook niet. De site moet zich eerst bewijzen.

Dit betekent niet dat je tot die tijd helemaal geen resultaten ziet

Elke nieuwe pagina zal na een paar weken of maanden verschijnen in de zoekresultaten, en dat levert je al bezoekers op. En een tiental pagina’s levert je nog steeds duizenden bezoekers per maand op. Maar het duurt een tijd voordat zo’n pagina naar de top klimt – en honderden bezoekers per week oplevert. Tenminste, als die pagina bij de top hoort.

Neem het bovenstaande voorbeeld. Hier zie je een pagina die in een periode van drie jaar langzaam klimt naar een toppositie. En zo lang kan het duren voordat een nieuwe pagina van een nieuwe website zich bewezen heeft.

Maar, als je al een website hebt die zich al bewezen heeft, dan kan je vrij snel klimmen in de zoekresultaten.

Het duurt even voordat je rankt

Daarom moet je ook niet alleen inzetten op SEO.

Gelukkig doen we dat ook niet, als we SEO aanpakken op de manier die hier staat uitgelegd.

Elke pagina die je maakt, helpt jouw doelgroep. Dus je kan die pagina’s en blogartikelen ook gewoon promoten. En dat levert je ook bezoekers op. En het gastbloggen ook. En het aanwezig zijn op andere website ook.

Maar naast SEO zou je ook moeten inzetten op andere marketingtactieken, zoals bloggen, e-mailmarketing, social media, adverteren en video. Elke actie die zorgt voor geïnteresseerde bezoekers, zorgt voor kwaliteitsindicatoren en dat zorgt dat je sneller en hoger rankt.

SEO uitbesteden of zelf doen?

Voor de meeste ondernemers is het slimmer om het zelf te doen.

  • Je kunt SEO beter.
  • Je kunt SEO goedkoper.
  • Je kunt SEO leren.

De belangrijkste aspecten van SEO is het maken van iets dat jouw doelgroep wil lezen en het promoten van jouw website. Daar zit de meeste tijd in en dat heeft op de lange termijn het meeste effect.

En wie is er beter in het beantwoorden van vragen van jouw doelgroep?

Ben jij dat? Iemand die elke dag met de doelgroep werkt. Iemand die jouw producten en klanten begrijpt. Of iemand met een generieke communicatieopleiding bij een SEO-bedrijf? En ja, ik heb zelf zo’n generieke communicatieopleiding gevolgd.

Jij bent beter.

Deels door jouw kennis en ervaring, deels door jouw passie over het vak en deels omdat jij geeft om jouw lezers – en klanten. De SEO’er is alleen geïnteresseerd in de positie van de pagina – niet in de impact van de pagina op de onderneming.

Het doel is niet om generieke blogs en pagina’s te maken die mogelijk redelijk ranken. Iets dat iedereen kan kopiëren. Nee, het doel is om de beste pagina te maken over een specifiek onderwerp. Iets dat blijft ranken. Iets dat bijna vanzelf naar de top klimt. En dat kan alleen als je jouw kennis, liefde voor het vak en expertise inzet.

Is dat lastig?

Zeker. Maar het is ook haalbaar. Voor jou meer dan voor iemand die je per uur betaalt.

Veel van de SEO-werkzaamheden kan je zelf. En goedkoper.

Als je een relatief kleine en onbekende website hebt, dan is het belangrijk dat jij je focust op het vergroten van de body. De hoeveelheid kwalitatieve pagina’s op jouw website. Pagina’s die vragen van zoekers beantwoorden.

Dit betekent dat je moet schrijven. Tientallen pagina’s. En daar gaat honderden, of duizenden, uren in zetten. Verspreid over meerdere jaren.

Wat kost SEO?

Dat kost een hoop geld als je dat uitbesteedt (voor 50 tot 150 euro per uur – en duizenden euro’s per jaar). Helemaal als je het zelf kan, jouw uurloon mogelijk minder is en het om de kwaliteit van het werk gaat.

Verder gaan SEO-bedrijven voor quick-wins

En dat is begrijpelijk. Als klant wil je snel resultaten. Je kan dan lastig de weg van kwaliteit kiezen en zeggen tegen de klant dat je over een jaar, misschien twee, grote resultaten kan verwachten. De klant wil in een maand of een paar maanden duidelijk resultaten zien.

En dit kan alleen wanneer een SEO’er zich richten op quick-wins en valspelen.

Quick-wins zijn kleine optimalisaties die een paar procent meer bezoekers opleveren. Je perst hetgeen wat je hebt, efficiënter uit. En hoe groter en populairder de website is, hoe meer dit oplevert. Dat is handig en waardevol, maar niet duurzaam. Je kan dat niet blijven doen. Er zit een limit aan de winsten die je kan halen uit kleine optimalisaties.

En valsspelen?

Dat is misschien een te ruw woord.

Maar als je weet hoe de zoekmachine werkt en wat de kwaliteitsindicatoren zijn, dan kan je ook de zoekmachine laten denken dat een pagina beter is dan die daadwerkelijk is. Dan focust men op wat de zoekmachine wilt, in plaats van de zoeker. De zoeker wordt niet beter geholpen, maar het kan wel voor meer bezoekers zorgen.

Zo worden er dan bijvoorbeeld massaal linkjes aangevraagd bij startpagina’s en websites – als linkruil of tegen betaling. Zulke linkjes zeggen in theorie niets over de kwaliteit van de pagina waar naar gelinkt wordt, maar de zoekmachine kan dat niet altijd goed zien. Het zorgt dus dat de kwaliteitsindicatoren kunstmatig opgevoerd worden. Men gaat dus hoger ranken. Althans, voor nu. Maar de kans is groot dat zulke linkjes op termijn verdwijnen of minder invloed hebben op de ranking, waardoor je weer terugvalt in de ranking.

Kwantiteit vs kwaliteit

Verder richt zo’n SEO-bedrijf zich op het maken van een hele lading pagina’s. Voor elk zoekwoorden die wat op kan leveren. Er wordt dan niet gericht op kwaliteit, maar kwantiteit. Je krijgt dan generieke nietszeggende pagina’s.

Maar elke pagina heeft een kans op te ranken en dat gebeurt vaak ook. Ze ranken niet zo goed, maar meerdere matig rankende pagina’s kunnen nog steeds een hoop bezoekers opleveren. Dus het werkt, maar weer tot een bepaalde hoogte. Iedereen kan in de wedstrijd van kwantiteit meespelen. En iedereen kan met een klein beetje moeite een betere pagina maken. Dus iedereen kan makkelijk van je winnen.

Het komt vaak neer op: je moet blijven doorspelen in de race van kwantiteit, anders zak je. En elke update van het rankingalgoritme kan je schaden, want je kiest niet de weg van kwaliteit.

Is dat bij elk SEO-bedrijf zo?

Nee. Je zou waarschijnlijk ook voor een samenwerking kunnen gaan. Iedereen doet waar hij of zij goed in is.

Of je kan alles uitbesteden aan een sterk SEO bureau, maar dan voor kwaliteit betalen. Als je kwaliteit pagina’s wil en het wil uitbesteden, dan moet het SEO-bedrijf professionele copywriters inhuren en die genoeg tijd geven om iets waardevols te maken. En vormgevers die bijbehorende illustraties maken. En developers en designers die iets kunnen ontwerpen dat kliks en links oplevert. Kortom, voor kwaliteit moet je een hoop betalen. Iets wat niet haalbaar is voor kleine ondernemers. Tenminste, niet op dit moment.

En daarom is het slim om het zelf te doen.


SEO leren

SEO is meer een manier van ondernemen dan het uitvoeren van een lijst met tips.

Anders gezegd: losse SEO tips helpen je niet flinke resultaten te halen, een focus op het maken van de ultieme website voor jouw doelgroep wel.

Maar je moet wel leren hoe je zo’n website voor zoekers maakt.

Je moet strategisch en slim te werk gaan. Starten met het leggen van een stevige fundatie en structureel groeien en verbeteren. Er zijn weinig short-cuts.

 

Hoe en waar kan je SEO leren?

Ik heb zelf SEO geleerd via de lange weg.

Dit betekent honderden SEO blogartikelen lezen, honderden pagina’s schrijven en testen wat wat werkt, met meerdere websites experimenteren, blijven oefenen en een hoop falen.

Ik raad die lange weg niet aan.

Tenminste, niet voor ondernemers. Je hoeft niet alles te weten over de zoekmachine om te ranken. Je hoeft niet op de hoogte te zijn van technische problemen die voorkomen bij websites van multinationals. Of van complexe webshops met tienduizenden producten. Of hoe je herstelt van een daling in de ranking, omdat je ooit honderden links hebt gekocht.

Je hoeft alleen te leren wat wel en niet werkt

Wat je elke week moet doen om te blijven stijgen. Hoe je strategisch te werk gaat. Hoe je iets maakt dat men wil lezen.

Je kunt het beste een SEO cursus of workshop te volgen.

Je kan deze cursus volgen: de praktische SEO cursus: jouw ‘Lonely Planet’ voor SEO. In die cursus leg ik stap voor stap uit hoe SEO werkt, welke strategie je moet volgen en wat je wekelijks moet doen om te blijven stijgen. En je krijgt een hele blogcursus er gratis bij.

Maar je kan natuurlijk ook een andere cursus of workshop volgen. Er zijn er zat.

Heb je geen budget? Dan zijn er ook redelijke gratis SEO cursussen en handleidingen online te vinden. Het is dan wel verstandig om meerdere van zulke gratis cursussen te volgen, in combinatie met een tiental artikelen over SEO om een goed beeld te krijgen van wat je precies moet doen.

Delen: