Wat is SEO? Hoe werkt het? Zoekmachine optimalisatie 101:

Allright. Let’s talk about SEO, baby.

Het kan zijn dat het een onderwerp is dat je niet zo leuk lijkt. En dat begrijp ik best.

Je wilt namelijk als ondernemer het liefst de hele dag met je eigen vak bezig zijn. Of dat nou schrijven, mensen coachen, ontwerpen, huizen verkopen of het oplossen van problemen van anderen is.

Wat is SEO? 101

Maar… om met je vak bezig te kunnen gaan, heb je klanten nodig.

En om klanten te krijgen moet je:

  1. bekend worden bij je doelgroep,
  2. en een voorkeurspositie krijgen bij die doelgroep.

Marketing dus.

Marketing is enorm breed. Je kan bloggen, aan SEO doen, naar netwerkbijeenkomsten gaan (of organiseren), adverteren, je focussen op het opbouwen van een maillijst, social media, video’s opnemen, free publicity etc.

Als ondernemer moet je communiceren.

Je moet aandacht voor jouw onderneming en product genereren. Maar je mag zelf weten hoe je dat doet.

SEO

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is één manier om aandacht te genereren.

Duurzame aandacht, om precies te zijn. Een hoge positie voor een populair zoekwoord in Google kan voor duizenden bezoekers per maand zorgen. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in wat jij te zeggen hebt en misschien in wat jij verkoopt.

In het kort is zoekmachine optimalisatie het afstemmen van je website en teksten op zoekers.

Zoekers zoeken omdat ze een probleem of een behoefte hebben. Wil je hoog in Google komen? Dan moet je de best mogelijke pagina maken die het probleem van de zoeker oplost. En ja, dat klinkt heel wat simpeler dan het is. Het hoger in Google komen is daarom ook een proces.

Bij het maken van zo’n pagina’s komt veel kijken.

SEO is daarom ook geen losstaande marketingmethode.

Wat is SEO dan wel?

Zoekmachine optimalisatie is meer dan een zonnepaneel.

Het zet de aandacht die je krijgt via andere marketingmethoden (zoals het schrijven van blogartikelen) om in duurzame energie.

Stel je schrijft een artikel en deelt hem op social media. Het artikel wordt dan, laten we zeggen, 200x bekeken. Als je dit combineert met SEO, dan krijg je die initiële 200 bezoeken en na een paar maanden (het duurt altijd even voordat je begint te ranken), elke maand 40 extra bezoekers vanuit de zoekmachine. Vermenigvuldig dit met een aantal jaar ( x 36 maanden bijvoorbeeld) en tientallen geoptimaliseerde artikelen.

SEO vergroot het rendement van jouw marketingacties op lange termijn gigantisch.

Wat_is_SEO_

 

Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Zoals het e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ of het e-book ’11 dingen die je nu kunt doen om meer te gaan verkopen’?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.


Het draait allemaal om de zoeker

Het grote verschil tussen zoekers en bijvoorbeeld bezoekers vanuit social media is dat zoekers op zoek zijn (joh) naar zeer specifieke informatie.

Een voorbeeld

Stel je bent een lifecoach.

Je wilt een artikel schrijven met 12 tips over hoe jij je gelukkiger kan voelen. Als je niet aan SEO denkt, dan kies je misschien voor een catchy titel zoals, ‘Geluk kan je leren’.

Als je wel aan SEO denkt, dan ga je eerst kijken naar hoe men zoekt via de zoekwoordplanner.

Met de zoekwoordplanner kan je zien hoeveel mensen zoeken op specifieke woorden of combinaties aan woorden.

Google_AdWords__Keyword_Planner

Als je dan bijvoorbeeld ‘gelukkig zijn’ of ‘gelukkig voelen’ intikt in de zoekwoord, dan krijg je een lijst met honderden combinaties aan woorden (ook wel zoekwoordideeën genoemd) die gerelateerd zijn aan de woorden die ingevuld heb. In dit geval woorden gerelateerd aan ‘gelukkig zijn’.

Naast elk zoekwoord zie je het ‘zoekvolume’. Het zoekvolume is het aantal keer dan men die term invult in de zoekmachine per maand.

Zoekwoordplanner__Google_AdWords

Hier zien we bijvoorbeeld dat 260 per mensen per maand zoeken op “ongelukkig voelen’.

Met zoekmachine optimalisatie in ons achterhoofd herschrijven we het artikel een beetje, zodat het aansluit op de zoekopdracht en veranderen we de titel naar bijvoorbeeld ’12 tips om je niet meer ongelukkig te voelen”.

Zo ziet de zoeker (en de zoekmachine) aan de titel – die ze in de zoekresultaten zien – en aan de inleiding dat je het hebt over ‘ongelukkig voelen’. De vraag en het aanbod sluit op elkaar aan en de zoekmachine gaat jouw pagina vervolgens indelen bij die zoekresultaten.

Het gaat dus allemaal om vraag en aanbod. En bij SEO draait het om het afstemmen van jouw aanbod op de vraag.

SEO = website optimalisatie

Maar SEO is meer dan alleen het in de woorden zetten van de zoeker.

Zoekmachine optimalisatie draait om de hele zoekervaring. Die moet zo optimaal mogelijk zijn. De zoeker wil snel mogelijk een helder en goed antwoord.

Je krijgt dan ook te maken met:

  • de gebruiksvriendelijkheid van de website,
  • hoe vertrouwd en professioneel de website overkomt,
  • hoe snel de website is,
  • hoe leesbaar (en scanbaar) de tekst is,
  • hoe goed geschreven de tekst is
  • en of men op andere websites naar jouw webpagina verwijst (dat geeft aan dat andere mensen jouw webpagina ook goed vinden).

Oftewel: website optimalisatie. Het optimaliseren van de website voor zoekers.

Je kan het vergelijken met een groep mannen die allemaal een broek willen kopen in een winkelstraat met 10 kledingwinkels, waarvan er een van jou is. 

SEO_in_de_zoekresultaten

Het verkopen van broeken is dan niet genoeg om een klant te krijgen.

Nee. De etalage moet aantrekkelijk zijn, de ingang moet open en breed zijn, de winkel moet er verzorgd en professioneel uitzien, de broeken moeten duidelijk en netjes tentoongesteld worden, er moeten prijskaartjes aanhangen, het persoon moet vriendelijk en behulpzaam zijn etc etc.

Het hebben van een pagina die aansluit op de behoefte van de zoeker (de zoeken die hij of zij heeft ingevuld) is niet genoeg om hoog te ranken. Tenminste, niet voor zoekwoorden waar veel mensen op zoeken.

Het gaat om kwaliteit.

Het draait om kwalitatieve SEO-teksten.

Wil je serieus aan de slag met het schrijven van artikelen?

Ga je bloggen? Dan is het slim om je ook te verdiepen hoe je jezelf beter leert schrijven. Ik heb een online cursus schrijven die je misschien wel tof vindt.

Wat moet ik doen om hoger in Google te komen?

Om te weten wat je moet doen om hoger in Google te komen, moet je weten hoe Google werkt. Je moet weten waarop zij een webpagina beoordelen.

Stel je hebt het zoekwoord ‘trouwjurken Utrecht’. Dan probeert Google de beste pagina’s over dit onderwerp het hoogst te ranken. Hier voor moet Google 2 dingen weten:

  1. Ze moeten zien waar elke webpagina over gaat en in welke mate een pagina relevant is tot een bepaald zoekwoord/onderwerp.
  2. Ze moeten zien of de informatie op de pagina inhoudelijk sterk is en of de zoeker ook echt geholpen wordt op de pagina met zijn probleem/vraagstuk..

Relevantie

Door alles wat zichtbaar is op de webpagina te bestuderen, kan de zoekmachine vrij goed zien waar de webpagina over gaat (wat het onderwerp is) en in welke mate de pagina de behoeften kan vervullen.

Dit betekent simpel gezegd:

  1. Bedenk wat het probleem is van de zoeker wanneer zij op het zoekwoord zoeken. Wat voor andere suggesties krijg je als je die term invult in Google? Welke onderwerpen snijden jouw concurrenten – die wel hoog ranken – aan?
  2. Focus je hele webpagina op het zo goed mogelijk oplossen van het probleem van de zoeker
  3. Maak het enorm duidelijk waar de pagina over gaat. Doe dit door de o.a. de zoekwoordcombinatie in je titel en de inleiding te verwerken.
  4. Link naar gerelateerde webpagina’s op jouw website en op die van anderen.

Kwaliteit

Het lastige komt bij het tweede onderdeel… het laten zien dat de informatie inhoudelijk sterk is.

Het algoritme van Google kan niet goed zien of een tekst inhoudelijk goed is. Daarom kijkt Google naar signalen die wat kunnen zeggen over de kwaliteit van de webpagina. Ze kijken bijvoorbeeld naar de links die naar de website staan en hoe de bezoeker zich gedraagt op jouw website.

Om hoog te ranken moet je dus eigenlijk zorgen dat men over jouw website (en over specifieke pagina’s) gaan praten. Op social media, op hun eigen website etc.

Het eerste onderdeel (relevantie) bepaalt voornamelijk op welke zoekwoorden je rankt en het tweede onderdeel (de signalen) bepaalt hoe hoog je rankt. En daar draait het om.

In principe is het stappenplan van SEO vrij simpel

  • Komt het aanbod (de pagina) overeen met de vraag? Zo niet, verbeter het.
  • Zo ja, is het de best mogelijke pagina? Zo niet, verbeter het.
  • Zo ja, promoot het. Als het daadwerkelijk het beste artikel over dat onderwerp is, dan zal jouw netwerk op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en jouw bezoekers het artikel liken, verspreiden en naar verwijzen.
  • Wordt het niet verspreid? Verbeter dan het artikel weer en verspreid het opnieuw.

Doe dit proces voor elk zoekwoord waarop je wil ranken.

De kunst is juist het leren hoe je de best mogelijke pagina maakt en hoe je de webpagina’s slim onder de aandacht brengt.

SEO = de weg naar de beste website in jouw niche

SEO draait constant verbeteren.

Het heeft geen einde. Het draait om de tocht, omdat het eindpunt – de beste website in jouw niche- nagenoeg onbereikbaar is voor kleine ondernemers. Maar een van de beste websites in een niche binnen jouw niche is wel haalbaar (en dat zal al tienduizenden bezoekers per maand opleveren)).

Hoe verder je komt – hoe meer meters je maakt – hoe hoger je gaat ranken. Je hoeft alleen jouw concurrenten in te halen en die zijn vaak minder ver dan je denkt.

Dit betekent: als jij hard en slim werkt, dat je snel resultaten ziet. Duurzame resultaten.

Om de beste website in jouw niche te maken, krijg je – of je het wil of niet – te maken met tientallen vakgebieden. Denk aan;

  • Copywriting (het schrijven van begrijpbare teksten)
  • Usability (gebruiksvriendelijkheid).
  • Content marketing (het schrijven van teksten die jouw doelgroep wil lezen).
  • Social Media marketing (netwerken en het verspreiden van informatie).
  • Analyse (data verzamelen, begrijpen en gebruiken om optimalisaties door te voeren).
  • Sales (het kunnen overtuigen van mensen).
  • Psychologie en filosofie (wat wilt men, waarom wilt men dat en waarom doet iemand wat hij doet).

De leercurve is stijl. Maar elke stap die je naar voren zet, is een stap die meer bezoekers kan opleveren.

Denk groot, begin klein

Rome is niet in één dag gebouwd en zo zal je ook niet in één dag de perfecte website maken voor de bezoeker.

Dus creëer aan de hand van een zoekmachine optimalisatie analyse een zoekmachine optimalisatie strategie die gericht is kleine verbeteringen.

Steeds één kleine stap naar voren doen. Steeds één nieuwe tekst schrijven, één oud artikel optimaliseren en één nieuw persoon leren kennen. Na een half jaar of jaar heb je een website die beter is dan 95% van jouw concurrenten. En dan is het jouw verantwoordelijk om door te groeien. Om door te pakken. Jij bent de verantwoordelijke.

Begin met een zoekwoorden die weinig concurrentie hebben. Richt je daar langer op dan je denkt dat goed voor je is.

Vervolgens langzaam doorpakken. Bijna elke verbetering aan je website of aan de zichtbaarheid van je website zorgt direct, indirect, op korte of op lange termijn voor een verbetering. Een verbetering in de ranking of een betere gebruikerservaring (en dus op termijn meer sales).

Kan ik zoekmachine optimalisatie zelf doen?

Ja. Ik denk zelfs dat het zelf doen (en leren) van SEO voor bijna elke zelfstandige ondernemer de beste en meest verstandige keuze.

En waarom denk je dat? Nou.. een SEO-bureau optimaliseert. Ze kunnen de-al-aanwezige-aandacht omzetten in duurzame aandacht. Daar zijn ze goed in. Maar het probleem bij zelfstandige ondernemers is dat ze op dit moment te weinig aandacht hebben – meestal net een paar honderd bezoekers per dag.

Aan het omzetten van weinig aandacht heb je dan vrij weinig – dat gaat je alleen bakken met geld kosten (voor het inhuren van een SEO-bureau ben je stel een paar honderd tot duizend euro’s per maand kwijt).

Je hebt aandacht nodig, voordat je het om kan zetten in duurzame aandacht

De zelfstandige ondernemer moet zich richten op het maken van deelwaardige webteksten en het vergroten van het netwerk. En dat kan een SEO-bureau niet.

Een SEO-bureau is geen expert in jouw niche en kan geen webteksten schrijven die jou als slimme en vriendelijke expert op de kaart zetten (de likeability van een persoon speelt een grote rol in een koopproces).

De beste manier om SEO te leren en toe te passen?

Is niet via blogartikelen.

Dit is niet omdat de informatie die je nodig hebt niet beschikbaar is (is het wel), maar omdat de kennis die je nodig heb te verspreid is.

Om SEO snel en goed te leren moet je de juiste dingen op de juiste volgorde leren. Je moet bij de basis beginnen en zo stap voor stap jouw kennis uitbouwen. En dit kan je niet doen door hier en daar een blogartikel te lezen. Dit kost te veel tijd.

Het heeft mij een 2 a 3 jaar geduurd om zo SEO te beheersen. Die tijd heb je waarschijnlijk niet. Je hebt nog een eigen business die je moet runnen.

De beste manier om SEO te leren is met gefilterde informatie – die op de juiste volgorde staat – en ondersteuning.

Zoekmachine optimalisatie cursus

Daarom heb ik ook maanden gewerkt aan het bouwen van een SEO cursus. Een praktische SEO cursus die je bij de hand neemt, één stap per keer, zodat je alles van de basis fundamenten tot de meest geavanceerde technieken leert.

Wil je jouw business laten groeien met SEO? Wil jij op een duurzame wijze jouw onderneming laten groeien?

Bekijk dan de praktische SEO cursus van 000.nl

“An investment in knowledge always pays the best dividends” – Benjamin Franklin