SEO 101: Wat is SEO? Hoe werkt het? Hoe rank je hoger?

Let’s talk about SEO, baby.

Zoekmachine optimalisatie is een van de meest duurzame en efficiënte online marketing tactieken.

Eén hoge positie levert je snel tientallen tot honderden bezoekers per dag op. Elke dag. Voor jaren. Dus zelfs als een blogartikel viral gaat en duizenden bezoekers oplevert, het is slechts een kwestie van tijd dat de geoptimaliseerde pagina beter gaat presteren.

Maar het doel van SEO is niet één hoge positie, het is meerdere topposities. Tientallen (redelijk) goed rankende pagina’s die samen tienduizenden of zelfs honderdduizenden bezoekers per maand opleveren.

Geen andere marketingmethode is op de lange termijn zo efficiënt als SEO.

Dit artikel bestaat uit twee delen: een introductie en een SEO handleiding.

Deel 1: SEO 101 – een begrijpelijke uitleg

  • SEO zelf leren en doen of uitbesteden
  • Wat is SEO precies?
  • Hoe kom je hoog in Google?
  • Wanneer SEO uitbesteden
  • Hoe kan ik zelf SEO leren

Deel 2: SEO handleiding

SEO zelf leren en doen of uitbesteden?

Ik denk dat het voor ZZP’ers en kleine ondernemers (tot een twintigtal medewerkers) slimmer en effectiever is om SEO zelf te leren en uit te voeren.

Is dat niet lastig?

Niet bijzonder. Ik snap de twijfel. Zoekmachine optimalisatie klinkt namelijk vrij technisch en ingewikkeld. Maar dat valt reuze mee. Ik ga het proberen uit te leggen.

Wat is de essentie van zoekmachine optimalisatie?

Laten we het versimpelen.

  1. Mensen gebruiken de zoekmachine omdat ze een bepaalde vraag, probleem of behoefte hebben.
  2. De pagina die de zoeker – met zijn specifieke vraag, behoeften of probleem – het beste helpt zou theoretisch gezien het hoogst in Google moeten komen te staan voor die specifieke zoekopdracht.

Dus wat is SEO? Vraag en aanbod.

Is dat makkelijk? Ja. Nee. Soms. Het lastig.

Kijk. Neem de zoekwoorden: Fysiotherapeut Haarlem.

Waar is de zoeker dan naar op zoek? Je zou dan zeggen “Ja, logisch. Een fysiotherapeut in Haarlem”. Maar dat is maar een halve waarheid. Je wilt niet zo maar eentje. Je wilt de beste. Maar eigenlijk ook niet. Je wilt de beste voor een redelijke prijs. Die ook nog redelijk in de buurt zit. Zo kan een ‘simpele’ vraag veel complexer zijn dan je denkt.

De kern van SEO bestaat uit het in kaart brengen van alle vragen, problemen en behoeften van onze doelgroep – de zoekwoorden en de achterliggende/verborgen vragen – en het maken van betere pagina’s voor die behoeften dan onze concurrenten. Pagina’s die jouw bezoekers en zelfs vakgenoten zullen aanbevelen.

SEO draait dus om het helpen van jouw doelgroep. Met jouw kennis, ervaring, voorbeelden, verhalen en tips. Dat klinkt toch niet zo technisch?

Twee redenen om SEO zelf te leren

Wie heeft de expertise en energie om die vragen, behoeften of problemen beter te behandelen dan jouw concurrenten? Jij, een expert in jouw vakgebied? Of een ingehuurde SEO’er/tekstschrijver?

De ingehuurde persoon zal een pagina maken dat een verwaterde versie is jouw concurrenten en vervolgens met namaaksignalen Google proberen wijs te maken dat de pagina beter is dan jouw concurrenten.

Maar jij kunt, mogelijk met een klein beetje hulp, een pagina maken die daadwerkelijk het probleem van zoeker behandeld. Een pagina met echte voorbeelden, met persoonlijke verhaaltjes, met een begrijpelijke uitleg, een pagina die spreekt zoals jouw doelgroep spreekt. Een levende pagina. Een pagina die een toppositie verdient.

De tweede reden heeft een langere intro nodig.

Hoe kom je hoog in Google?

In theorie zou de beste pagina het hoogst moeten ranken. In theorie. In de praktijk is dat niet altijd zo. Dit komt omdat de ranking wordt bepaald door een algoritme. Een complexe set aan berekeningen. Niet door mensen.

Er wordt daarom gekeken naar de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is. Ze kijken naar tientallen tot wel honderden datapunten die allemaal een kleine of grote relatie hebben tot kwalitatieve pagina’s. Zo wordt er bijvoorbeeld vaker naar kwalitatieve pagina’s gelinkt dan naar minder sterke pagina’s. En bezoekers zullen vaker terugkomen naar websites waarvan een of meerdere pagina’s goed was.

Hoe zorg je dat Google weet dat jouw pagina’s van hoge kwaliteit zijn?

Door een autoriteit te worden

Een betrouwbare bron met informatie over jouw vakgebied. Een bron waar men graag naar verwijst. En een bron die Google zonder problemen hoog in Google kan plaatsen.

Dit maakt zoekmachine optimalisatie groter, maar niet perse lastiger.

Het gaat van paginaniveau, naar websiteniveau en webniveau.

Jouw hele website moet jouw doelgroep zo goed mogelijk dienen. Informatie moet makkelijk bereikbaar zijn, leesbaar, kwalitatief goed en verwijsbaar. Hoe beter het geheel is, hoe makkelijker je scoort op paginaniveau.

Op webniveau betekent het dat je moet werken aan jouw naamsbekendheid door behulpzaam te zijn en jouw kennis te delen op andere websites. Want om aangeraden te worden – en verwijzingen te kunnen krijgen -, moet je eerst zichtbaar zijn.

SEO bestaat dus deels uit copywriting, website optimalisatie, conversie optimalisatie, branding en online marketing

Het worden van een autoriteit is een lange termijn kwestie

Je bouwt het langzaam op. Pagina voor pagina. Bezoeker voor bezoeker. Verwijzing voor verwijzing. En jouw prestaties in Google groeien met jouw autoriteit mee.

Dit betekent dus ook dat het een lange tijd kan duren voordat je meerdere topposities hebt. Je moet tientallen bovengemiddelde pagina’s maken die inspelen op specifieke vragen, behoeften en problemen. En je moet jezelf, jouw pagina’s en jouw website een stuk zichtbaarder maken op het internet.

En dan komen we uit bij de tweede reden om SEO zelf te doen: je kunt het beter en goedkoper.

Want…

  1. Ik weet niet of je een autoriteit kunt worden als je niet jouw kennis en ervaring over een vakgebied deelt.
  2. Het opbouwen van autoriteit is een proces dat vele maanden (lees: meerdere jaren) duurt en in totaal duizenden uren vereist. En als je dit hele proces wilt uitbesteden, dan ben je tienduizenden of honderdduizenden euro’s kwijt.

Wanneer SEO uitbesteden?

Een SEO’er is goed in het optimaliseren en maximaliseren. Om uit hetgeen wat je hebt meer te halen.

Dus als je al een grote contentrijke website hebt – met meer dan een honderdtal nuttige en informatie pagina’s -, (tien)duizenden bezoekers en genoeg winst maakt, dan zou je een SEO-bureau inhuren om het maximale uit je website halen.

Die kunnen je helpen om met tientallen, misschien wel honderdtallen, procent te groeien.

Hoe meer onbenute potentie jouw website heeft, hoe meer een SEO’er uit een website kan halen.

Maar kleinere en niet-zo-bekende websites kunnen zich beter richten op het creëren van potentie. Want 20% groeien levert je niets op als je maar een paar duizend bezoekers per maand krijgt.

Hoe kan ik SEO zelf leren?

De snelste en meest effectieve manier om SEO te leren is met een SEO cursus.

Nou, nee. Ik lieg. Een wekenlange persoonlijke hands-on training door de beste experts in SEO, content creatie, netwerken is de snelste en meest effectieve manier. Maar dat is onhaalbaar of onbetaalbaar.

Een cursus is zowel haalbaar als betaalbaar. Zo’n SEO cursus is juist gebouwd om jou zo snel mogelijk de essentie te leren en op weg te helpen. Met een duidelijke strategie, casestudies, praktische voorbeelden, handleidingen en tactieken.

Je kan mijn SEO cursus volgen: de praktische SEO cursus: jouw ‘Lonely Planet’ voor SEO. Maar je kunt natuurlijk ook een andere SEO cursus volgen. Met een simpele zoekopdracht kun je zo tientallen SEO cursussen vinden.

Een workshop kan ook. Maar ik ben sceptisch over hoeveel je kunt leren met een presentatie van een paar uur en een oefening of twee. SEO is een enorm breed vakgebied en net als andere skills ben je wel wat langer dan een paar uurtjes bezig om de basis goed onder de knie te krijgen.

Het alternatief is SEO leren via de lange weg

Dit betekent duizenden artikelen scannen, honderden SEO artikelen en handleidingen lezen, de guidelines van Google bestuderen, testen met wat werkt, experimenteren met tactieken (op verschillende websites) en het samenstellen van een framework van de verzamelde kennis.

Ik raad die lange weg eigenlijk alleen aan als je geen geld hebt, maar wel een hoop tijd (dat had ik toen ik 9 jaar geleden begon met SEO). Of mogelijk als je een SEO’er wilt worden. Want je bent zo 3, 5 of 20 keer zoveel tijd kwijt aan het lezen en aan elkaar knopen van tips uit verschillende blogartikelen dan wanneer je investeert in gefilterde kennis.

SEO handleiding

Zoekmachine optimalisatie is een breed vak. Het heeft raakvlakken met tientallen vakgebieden – ieder die enigszins invloed heeft op hoe de zoeker jouw website ervaart en hoe de zoekmachine jouw website ziet.

Maar de meeste tijd zit in een paar basiselementen.

Namelijk het bestuderen van de informatiebehoefte (naar wat is de zoeker op zoek?), het schrijven van teksten die beter inspelen op de informatiebehoefte dan jouw concurrenten, het opbouwen van naamsbekendheid op andere websites en optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Zoekwoorden- en concurrentie analyse

De meeste mensen kunnen direct beginnen met het analyseren van alle vragen, behoeften en problemen. Dit wordt in de SEO-wereld ook wel een zoekwoorden analyse genoemd.

Je probeert dan in kaart te krijgen op welke termen men zoekt, hoe vaak en wat men met die termen bedoelt (wat is de achterliggende informatiebehoefte).

Het draait om de vragen:

  • Wat is de zoekintentie van de zoeker? Waarom zoeken zij op dit zoekwoord? Wat verwacht de zoeker? Waar hoopt de zoeker op?
  • Hoe kan ik de zoekintentie het best vervullen? Hoe zou de best mogelijke pagina voor deze behoeften eruit zien? Wat mist de concurrentie? Wat kan ik beter doen? Of anders? Hoe kan ik zo’n toppositie verdienen?
  • Hoe maak ik iets dat men wil delen aan hun vrienden, volgers en kennissen? Iets waar men naar zou verwijzen.
  • Hoe zorg ik dat de lezer weet dat ik hun kan helpen? Hoe maak ik het overduidelijk? Hoe kan ik de lezer overtuigen om mijn titel te klikken, in plaats van de concurrenten?
  • Hoe zorg ik voor de beste zoekervaring? Qua design, gebruiksvriendelijkheid en flow.

Een zoekwoorden analyse wordt vaak gecombineerd met een concurrentieanalyse. Hoe lastig is het om op een zoekwoord te ranken? Wat doet de concurrentie? Wat kijk jij beter en anders doen?

Een van de beginnersfouten die men vaak maakt is dat men direct gaat voor de populairste zoekwoorden – met het meeste zoekvolume en dus concurrentie. Maar de kans dat je in het begin direct rankt op een populair zoekwoord is klein. Heel klein. Je moet met het kiezen van zoekwoorden spelen in de juiste divisie.

SEO-teksten schrijven

Wanneer iemand zoekt, dan zoekt die persoon met een reden.

De zoeker heeft een vraag, behoefte of probleem. Een zoekintentie.

Een SEO-tekst:

  • Vervult de zoekintentie.
  • Laat duidelijk zien dat die pagina over de zoekintentie gaat.
  • Vervult de zoekintentie beter dan concurrenten

Het doel is om zoveel mogelijk zoekers, zo goed en snel mogelijk te helpen.

Dit betekent dat je een tekst moet schrijven die lekker wegleest, begrijpelijk is en de verschillende soorten lezers verder helpt.

Na het schrijven optimaliseer je tekst voor zoekers – en de zoekmachine. Dit betekent dat het enorm duidelijk moet zijn in de zoekresultaten en wanneer een zoeker jouw tekst scant, waar het artikel over gaat, welke vragen je beantwoordt en waarom jouw tekst anders of beter is dan concurrenten. Dit wordt ook wel SEO copywriting genoemd.

Authoriteit, marketing en linkbuilding

Een van de mankementen van de zoekmachine is dat ze geen inzicht hebben in de kwaliteit van een pagina. De zoekmachine ziet de tekst, maar begrijpt het niet.

Daarom kijkt de zoekmachine naar kwaliteitsindicatoren. Dit zijn datapunten die enigszins iets kunnen vertellen over de waarschijnlijkheid dat de tekst goed is en de zoeker helpt.

Ze kijken naar de autoriteit. Van de pagina, de website en de auteur.

Zo wordt een pagina en website die kwalitatief goed is, over het algemeen vaker gedeeld op social media. Er wordt vaker naar verwezen op andere websites en op bekendere websites. En als een pagina of website goed is, dan zal een zoeker waarschijnlijk meerdere pagina’s bekijken en op een later moment terugkomen.

En zo heeft de zoekmachine tientallen, misschien wel honderden, datapunten die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de website. En samen bepalen die kwaliteitsindicatoren hoe hoog je rankt.

Klinkt logisch, wat is dan het probleem?

Wanneer je net start met SEO, dan is de kans groot dat je niet zo heel veel bezoekers hebt, dat jouw website niet heel populair is en geen naamsbekendheid hebt. Dit betekent dat de zoekmachine geen datapunten heeft om de kwaliteit van een artikel te meten. En zonder die datapunten kom je niet heel hoog in Google.

Anders gezegd: men kiest voor SEO om meer bezoekers te krijgen, maar om hoog te ranken heb je bezoekers nodig.

Je moet dus de zoekmachine een handje helpen. Je moet de bal rollende krijgen en zorgen voor meer data die de zoekmachine kan gebruiken om de kwaliteit van jouw website te meten.

Je moet daarom jouw artikelen en website promoten. Je moet op andere websites aanwezig zijn om naamsbekendheid en bezoekers te genereren. En hoe beter jouw website en pagina’s zijn, hoe makkelijker dit gaat.

Website optimaliseren

Het draait om de zoekervaring. De gehele zoekervaring. En die is breder dan het bezoeken van één specifieke pagina.

De look & feel van jouw website heeft invloed. Misschien direct, zeker indirect. Een onrustige header, met bijvoorbeeld een vage foto, leidt de bezoeker af. Het geeft een onprofessioneel gevoel. En dat gevoel kan er al voor zorgen dat de lezer terug naar de zoekresultaten gaat en op de website van een concurrent klikt. Google ziet dit en merkt op: “deze pagina helpt de zoeker niet”. Ook al heb je in theorie het beste antwoord, als je niet of nauwelijks gelezen wordt, dan ben je niet het beste antwoord.

Hetzelfde geldt met een tekst die over de hele breedte van het scherm loopt. Het leest niet lekker. Het schrift af. En dit is merkbaar voor Google.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je een goede website maakt. En goed is niet complex, het is eenvoud. Duidelijk. Begrijpelijk. Daarom is het ook altijd slim om een WordPress website (zelf) te maken, bij de meeste premium WordPress thema’s is het redelijk goed geregeld.

Website optimalisatie is een continue proces waarin je specifieke geoptimaliseerde pagina’s, de connecties tussen verschillende pagina’s en de website als geheel blijft verbeteren.

SEO heeft geen einde. Het draait om de tocht, omdat het eindpunt – de perfecte website in jouw niche- nagenoeg onbereikbaar is.

Maar een van de beste websites binnen jouw niche is wel haalbaar en dat zal al tienduizenden bezoekers per maand opleveren. Hoe verder je komt – hoe beter jouw website wordt – hoe hoger je gaat ranken. Je hoeft alleen jouw concurrenten in te halen en die zijn vaak minder ver dan je denkt.

Anders gezegd: er is geen gouden tip die je opeens wel laat ranken. Het draait om het constant verbeteren.

Hoe lang duurt het voordat je hoog begint te ranking?

Dat is afhankelijk van de grootte en populariteit van jouw website en de zoekwoorden waar jij voor gaat.

Als je een redelijk grote en gevestigde website hebt, die redelijk bezocht wordt, dan kan je vrij snel resultaten zien. Kleine stijgingen in weken, grote stijgingen in een aantal maanden.

Maar als je een redelijk kleine en onbekende website hebt, dan kan het zo een half jaar tot twee jaar duren voordat je structureel in de top drie komt. Het maken van een van de beste websites in jouw niche gaat namelijk niet zo snel en het vergaren van kwaliteitsindicatoren die de zoekmachine nodig heeft ook niet. De site moet zich eerst bewijzen.

Dit betekent niet dat je tot die tijd helemaal geen resultaten ziet

Elke nieuwe pagina zal na een paar weken of maanden verschijnen in de zoekresultaten, en dat levert je al handjevol bezoekers op. En een tiental pagina’s levert je nog steeds duizenden bezoekers per maand op. Maar het duurt een tijd voordat zo’n pagina naar de top klimt – en honderden bezoekers per week oplevert. Tenminste, als die pagina bij de top hoort.

Neem het bovenstaande voorbeeld. Hier zie je een pagina die in een periode van drie jaar langzaam klimt naar een toppositie. En zo lang kan het duren voordat een nieuwe pagina van een nieuwe website zich bewezen heeft.

Maar, als je al een website hebt die zich al bewezen heeft, dan kan je vrij snel klimmen in de zoekresultaten.

Het duurt even voordat je rankt

Daarom moet je ook niet alleen inzetten op SEO.

Gelukkig doen we dat ook niet, als we SEO aanpakken op de manier die hier staat uitgelegd.

Elke pagina die je maakt, helpt jouw doelgroep. Dus je kan die pagina’s en blogartikelen ook gewoon promoten. En dat levert je ook bezoekers op. En het gastbloggen ook. En het aanwezig zijn op andere website ook.

Maar naast SEO zou je ook moeten inzetten op andere marketingtactieken, zoals bloggen, e-mailmarketing, social media, adverteren en video. Elke actie die zorgt voor geïnteresseerde bezoekers, zorgt voor kwaliteitsindicatoren en dat zorgt dat je sneller en hoger rankt.

Delen: