Hoe je slim bovenaan in Google kan komen

Het hoger in Google komen (SEO) draait voornamelijk om drie dingen.

Relevantiekwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Relevantie draait om hoe het aanbod (een webpagina) aansluit op de vraag van de zoeker (een bepaalde zoekwoordcombinatie).

Dit gedeelte van SEO is in principe vrij makkelijk

Als je gevonden wilt worden op tekstschrijver Utrecht dan moet het voor de lezer in één oogopslag duidelijk zijn dat jij een tekstschrijver bent in Utrecht.

Hoe doe je dat? Nou, door letterlijk op te schrijven dat je een tekstschrijver bent die in Utrecht woont/werkt. Zet het in de titel van de pagina. Zet het een keertje in de tekst. En toon jouw adresgegevens. Zo simpel is het in de basis. En als je hierover meer wilt lezen, check SEO copywriting – De 13 essentiële elementen van het schrijven van SEO-teksten.

Bovenaan in Google komen?

Hoewel een relevante pagina essentieel is om bovenaan in Google te komen, zorgt het niet dat je bovenaan in Google komt.

Een relevante pagina, een pagina die draait om de vraag die de zoeker heeft (en waar dus ook de zoekwoorden instaan die de zoeker gebruikt), zorgt dat je in het juiste rijtje komt. Dat zoekers jouw pagina kunnen vinden wanneer ze zoeken op het zoekwoord waar jij op wil ranken.

De hoogte van een pagina in de zoekresultaten wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina. Want een relevante pagina maakt nog geen goede pagina.

Kwaliteit is een breed en vaag begrip.

Het omvat alles wat iets zegt over hoe bezoekers de pagina ervaren. Zogenaamde kwaliteitsindicatoren.

De zoekmachine kan niet zien of jou pagina echt goed is.

Er is geen persoon die alle webpagina afgaat, leest en een cijfer geeft. De zoekmachine werkt met algoritme. Een enorme set met complexe berekeningen. Ze kijken naar data die theoretisch iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de pagina.

Zo worden kwalitatieve pagina’s bijvoorbeeld langer bekeken, ze worden vaker gedeeld op social media of genoemd op andere websites en er wordt vaker doorgeklikt naar andere pagina’s op de website. Zelfs de look & feel van jouw website, de leesbaarheid van jouw teksten, hoe andere pagina’s op jouw website worden beoordeeld en de websites waar jij naar linkt, kunnen wat zeggen over de kwaliteit van een pagina.

En zo heeft Google honderden datapunten die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de pagina. Is deze methode perfect? Nee. Maar over het algemeen behoort de top tien pagina’s in de zoekresultaten bij de top beoordeelde pagina’s op kwaliteit, relevantie of populariteit.

Hoe kom je bovenaan in Google?

De normale werkwijze bij SEO is dit:

  • Je zoekt welke zoekwoorden voor jou relevant en interessant zijn.
  • Je maakt voor die zoekwoorden pagina’s (waar je de vraag van de zoeker zo goed mogelijk beantwoord) of je optimaliseert bestaande pagina’s voor die zoekwoorden.
  • Je promoot, verbetert en optimaliseert die pagina’s structureel.

Rinse and repeat.

Het doel is om stapje voor stapje de kwantiteit, de kwaliteit en de populariteit van jouw website te verbeteren en daardoor te klimmen in de zoekresultaten.

Maar het kan anders.

Je kunt op een slimme manier sneller bovenaan in Google komen.

Hoe dan?

Elke pagina op jouw website heeft al een kwaliteitsscore.

Om die score te versimpelen zullen we het een cijfer geven tussen de 0 en de 100. Die score wordt deels bepaald door de pagina zelf en deels door de cijfers die andere pagina’s op jouw website krijgen.

De pagina’s van concurrenten hebben ook een score.

Kortom: als je jouw gemiddelde score weet en de score van de pagina’s die hoog ranken in Google, dan zou je van te voren kunnen inschatten hoe haalbaar een hoge positie is.

De score die Google een pagina geeft is geheim

Maar we hebben een alternatief.

De Page Authority (PA) en in mindere mate de Domain Authority (DA).

Het bekendste SEO bedrijf ter wereld, Moz.com, heeft een eigen algoritme ontwikkelt dat net als het algoritme van Google de kwaliteit van een pagina probeert te meten.

Ze proberen te berekenen wat de kans is dat een specifieke pagina gaat ranken in de zoekresultaten. De kans wordt uitgedrukt in een score (van 1 tot 100). Hoe hoger de score, hoe groter de kans is dat de pagina rankt.

Dit betekent niet dat een pagina met een hogere Page Authority altijd hoger rankt, maar dat er een sterke relatie is tussen hoge rankings en een hogere Page Authority.

De Page Authority score is wel bekend en te zien via een tool, de Moz Bar.

De Moz bar is een browserextensie van moz.com. Met de Moz bar kan je van elke webpagina en van alle pagina’s in de zoekresultaten de Page Authority opvragen.

Starten met analyseren

De eerste stap is het in kaart brengen van een lading zoekopdrachten die voor jouw website interessant zijn en een redelijk zoekvolume hebben.

Die kan je achterhalen door de zoekwoordenplanner te gebruiken. De volgende stap is het in kaart brengen van de Page Authority die jouw pagina’s hebben. In principe ben je op zoek naar twee cijfers.

  • De Page Authority van een pagina die niet of weinig gepromoot is (en weinig inkomende links heeft). 
  • De Page Authority van een pagina’s die redelijk tot veel gepromoot is. 

Om die gegevens te machtigen open je een aantal pagina’s waarvan je denkt die niet of weinig gepromoot zijn en een aantal pagina’s die wel gepromoot zijn (waar andere websites naar verwijzen).

Vervolgens open je rechtsboven de Mozbar en selecteer je ‘Show Mozbar’.

Page Authority website score

Bekijk en noteer de Page Authority van elke pagina.

Door de gegevens te bekijken kan je zien hoe sterk een webpagina in de ogen van de tool is wanneer er wel of geen promotie voor is gedaan. Vervolgens ga je de Page Authority van de top 5 voor elk interessant zoekwoord bekijken. Om dit te doen zou je in de MozBar de functie ‘Show Serp Overlay’ moeten aanzetten (je kan de Mozbar dan uitzetten).

Vervolgens Google je naar het zoekwoord en bekijk je wat de gemiddelde Page Authority is.

Boven aan in Google komen

Gemakkelijk bovenaan in Google staan

Is de Page Authority van een webpagina waar je geen promotie voor heb gedaan hoger of even hoog als de Page Authority van de top 5?

Maak dan een nieuwe webpagina aan en optimaliseer die voor het zoekwoord. Is de Page Authority van de top 5 even hoog als een webpagina die je veel gepromoot hebt? Dan is een toppositie wel mogelijk, maar zou je aandacht moeten besteden aan de promotie van de website (en het vergaren van links). Is de Page Authority van de top 5 vele malen hoger dan jouw Page Authority? Kies dan voor een andere zoekterm (waar een sterke positie wel mogelijk is).

Op slimme zoekwoorden bovenaan in Google komen

Je kan beter een top 3 positie bemachtigen op een zoekwoord waar 100x per maand op gezocht wordt dan een 14de positie op een zoekwoord waar 1000 keer per maand op gezocht wordt.

Wil je echt beginnen met SEO?

Wil je bovenaan in Google komen? Maar weet je niet waar je moet beginnen?

Dan is de praktische SEO cursus voor ondernemers misschien wat voor jou.

 

Delen: