Hoe je slim bovenaan in Google kan komen

De moeilijkheidsgraad om bovenaan in Google te staan hangt vaak voornamelijk af van de kracht van jouw website en die van jouw concurrenten.

P.S. Het bovenaan in Google komen wordt ook SEO (zoekmachine optimalisatie) genoemd. Ben je daar niet bekend mee? Lees dan eerst dit artikel: Zoekmachine optimalisatie 101: Wat is SEO? Hoe werkt het?.

Ben je er wel bekend mee? Dan kan je gerust verder lezen :).

Bovenaan in Google komen?

Begin klein

Oke. SEO draait om twee dingen.

Relevantie en kwaliteit. Kortom: zoekwoorden en waardering.

Relevantie draait om hoe het aanbod (een webpagina) aansluit op de vraag (een bepaalde zoekwoordcombinatie). SEO copywriting draait om het relevant maken van een pagina voor een zoekwoord.

Maar.. een relevante pagina betekent nog niet dat je hoog gaat ranken. Het betekent dat je in het juiste ‘rijtje’ komt.

De hoogte van een pagina wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina. Om het makkelijk te maken: de kwaliteit wordt gemeten met een getal tussen de 0 en 100.  Wat men op de pagina doet (lezen, delen, er naar linken etc) bepaalt hoe hoog die ‘kwaliteitswaarde is’. Bijna alles op je website heeft invloed op die kwaliteitswaarde. Je kan denken aan: hoe jouw website gebouwd is, hoe die eruit ziet, hoe goed je webteksten zijn, hoe professioneel alles overkomt etc etc.

Als je slim bovenaan wil komen, dan kies je bewust uit op welke zoekwoorden jij je gaat richten. Dat zijn de zoekwoorden waarbij de kwaliteitswaarde van jouw webpagina even hoog of hoger is dan de pagina’s van de concurrenten (op dat zoekwoord).

Zoekwoorden en kwaliteit

Over het algemeen geldt; hoe meer er op een zoekterm gezocht wordt, hoe sterker de concurrentie is. Voor veel (langere) zoekopdrachten is het optimaliseren van de content genoeg om de vindbaarheid van je website enorm te vergroten.

Voor de kortere veelgebruikte zoekopdrachten kan je ervan uitgaan dat de top 20+ al geïnvesteerd hebben in het optimaliseren van de content. Om op zulke zoekopdrachten bovenaan in Google te komen, zal je moeten investeren in de promotie van de website (via linkbuilding en social media).

Eerst een grondige analyse, daarna strategisch werken aan SEO

Door middel van een zoekwoorden analyse en een concurrentie analyse zou je goed kunnen inschatten of het mogelijk is om bovenaan in Google te komen en hoeveel ‘moeite’ je ervoor moet doen.

Ok. Laten we eerst even naar de basis gaan.

Hoe kom je bovenaan in Google?

De zoekmachine beoordeelt elke webpagina op grofweg 3 onderdelen. Google gebruikt meer dan 200 factoren om die drie onderdelen zo goed mogelijk te beoordelen.

Die drie onderdelen zijn; relevantie met een onderwerp, de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van de pagina.

Als ik het algoritme (berekening om de ranking te bepalen) van Google moest beschrijven, zal ik dat zo doen;

Hoe kom ik bovenaan in Google te staan?

De meeste winst is te behalen in de optimalisatie van de content ((relevantie) met 1 tot 100 punten) en het vergaren van kwaliteitssignalen ((kwaliteit) 1-100). De kwaliteit van de webpagina bepaalt voor het grootste deel de ranking als de relevantie van jouw pagina en die van jouw concurrenten met de zoekopdracht ongeveer even hoog is.

Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Zoals het e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ of het e-book ’11 dingen die je nu kunt doen om meer te gaan verkopen’?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.


Tactiek om bovenaan in Google te komen

Door pagina’s slim op een bepaald zoekwoord af te stemmen of door specifieke pagina’s te promoten zou je vrij snel bovenaan in Google kunnen komen. De kunst is om de juiste pagina met het juiste zoekwoord te koppelen. Dit kan je doen door de zoekwoorden en de concurrentie op de zoekwoorden te analysren.

Met een zoekwoorden analyse heb je een lijst gekregen met het zoekvolume van alle zoekopdrachten die relevant zijn aan jouw niche (mark). De volgende stap is het in kaart brengen van de kwaliteit dit de zoekmachine aan jouw pagina’s hecht en die van jouw concurrenten.

 

Hoe kwalitatiever een pagina, hoe sneller je bovenaan in Google komt

De kwaliteit wordt nu voornamelijk bepaalt door het aantal kwalitatieve links en het aantal sociale signalen naar de pagina toe (in mindere mate).

De kwaliteit van de links naar de pagina wordt uitgedrukt in PageRank. Hoe hoger de PageRank is, hoe kwalitatieve de pagina is in de ogen van de zoekmachine en hoe hoger de pagina zal ranken. Er is een tool die een betrouwbaar beeld geeft over de kwaliteit van een webpagina. De Moz bar is een browserextensie van moz.com. Met de Moz bar kan je van elke webpagina en van alle pagina’s in de zoekresultaten de Page Authority opvragen. Zij beschrijven de Page Authority als de kans dat een pagina goed gaat ranken.

Een tool om inzicht te krijgen in de kwaliteit

Uit menig onderzoek blijkt dat de Page Authority een hoge relatie (correlatie) heeft met de ranking van een webpagina.

Door de Page Authority van jouw webpagina naast de Page Authority van de top 5 webpagina’s op een zoekwoord zou je een redelijk inzicht krijgen in de mogelijk om bovenaan in Google te komen staan op dat zoekwoord.

Starten met analyseren

De eerste stap is het in kaart brengen van alle zoekopdrachten die voor jouw bedrijf interessant zijn en een redelijk zoekvolume hebben. Dit kan je achterhalen door de zoekwoordenplanner te gebruiken. De volgende stap is het in kaart brengen van de Page Authority die jouw pagina’s hebben. In principe ben je op zoek naar twee cijfers.

  • De Page Authority van een pagina die niet of weinig gepromoot is (en weinig inkomende links heeft). 
  • De Page Authority van een pagina’s die redelijk tot veel gepromoot is. 

Om die gegevens te machtigen open je een aantal pagina’s waarvan je denkt die niet of weinig gepromoot zijn en een aantal pagina’s die wel gepromoot zijn (waar andere websites naar verwijzen).

Vervolgens open je rechtsboven de Mozbar en selecteer je ‘Show Mozbar’.

Page Authority website score

Bekijk en noteer de Page Authority van elke pagina.

Door de gegevens te bekijken kan je zien hoe sterk een webpagina  in de ogen van de zoekmachine is wanneer er wel of geen promotie voor is gedaan. Vervolgens ga je de Page Authority van de top 5 voor elk interessant zoekwoord bekijken. Om dit te doen zou je in de MozBar de functie ‘Show Serp Overlay’ moeten aanzetten (je kan de Mozbar dan uitzetten).

Vervolgens Google je naar het zoekwoord en bekijk je wat de gemiddelde Page Authority is.

Boven aan in Google komen

Gemakkelijk bovenaan in Google staan

Je kunt nu zien of je op elk zoekwoord gemakkelijk bovenaan in Google kan komen te staan.

Is de Page Authority van een webpagina waar je geen promotie voor heb gedaan hoger of even hoog als de Page Authority van de top 5? Maak dan een nieuwe webpagina aan en optimaliseer die voor het zoekwoord. Is de Page Authority van de top 5 even hoog als een webpagina die je veel gepromoot hebt? Dan is een toppositie wel mogelijk, maar zou je aandacht moeten besteden aan de promotie van de website (en het vergaren van links). Is de Page Authority van de top 5 vele malen hoger dan jouw Page Authority? Kies dan voor een andere zoekterm (waar een sterke positie wel mogelijk is).

Op slimme zoekwoorden bovenaan in Google komen

Je kan beter een top 3 positie bemachtigen op een zoekwoord waar 100x per maand op gezocht wordt dan een 14de positie op een zoekwoord waar 1000 keer per maand op gezocht wordt.

Wil je echt beginnen met SEO?

Wil je bovenaan in Google komen? Maar weet je niet waar je moet beginnen?

Dan is de praktische SEO cursus voor ondernemers misschien wat voor jou.