Bedrijfsnaam bedenken en kiezen? Inspiratie en 10+ voorbeelden

Laatste update: 14 september 2021 door Ruben Bunskoeke

Het bedenken en kiezen van een bedrijfsnaam is een van de eerste officiële stappen naar een eigen onderneming.

Dit betekent direct dat het een redelijk spannende stap is. Maar, no worries. Ik ga je helpen. Met tips, adviezen en tientallen voorbeelden.

Wat is een goede bedrijfsnaam?

Een sterke bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en op te schrijven.

Dit betekent niet zozeer dat een bedrijfsnaam kort hoeft te zijn. De naam ‘De Wereld Draait Door’ is bijvoorbeeld makkelijker te onthouden en op te schrijven dan de naam ‘Quards’.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam?

Als je zo een aantal mogelijke bedrijfsnamen bedenkt, dan is het slim om direct te checken of er al een bedrijf bestaat met dezelfde naam via het handelsregister van de KVK en of de domeinnaam nog vrij is – want een van de vervolgstappen is vaak het (laten) bouwen van een eigen website.

Oké, laten we het hebben over het bedenken van bedrijfsnamen.

Andy Dixon

Bedrijfsnaam bedenken: inspiratie en voorbeelden

Behandel het bedenken van een bedrijfsnaam als een brainstormsessie.

Wees niet te kritisch. Dat komt allemaal later. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën of stukjes van mogelijke ideeën op te schrijven en connecties er tussen maken.

Pak een vel papier of open een leeg document.

Laten we simpel beginnen.

1. Maak eens een lijstje met de verschillende namen voor jouw functie, product en oplossing

In veel domeinnamen zit een woord dat iets vertelt over het bedrijf. Dus laten we gewoon een aantal van zulke woorden opschrijven. Schrijf ook wat Engelse termen op. Alles om de schrijfvloeistoffen op gang te helpen.

  • Voor een kunstenaar: kunst, art, borstel, canvas, sketch, easel, pallet, varnish, creativiteit, creative, creation, paint, painting, brush, isle etc.
  • Voor een architect: space, architectuur, ontwerper, design, bouwmeester, schets, ontwerp, design
  • Voor nieuwsbrieven: subscribers, mail, nieuwsbrief, send

Zo omschrijft de naam Flow Traders grofweg dat het een beurshandelaar is – ze zitten tussen de flow van vraag en aanbod. CopyBlogger is ook een simpele combinatie van copy (content) en blogger (bloggen).

Voorbeelden van bestaande bedrijfsnamen: The Writing Center. Philosophize This. Tokio Creative. Code Camp. Code Academy.

2. Maak een lijstje met woorden en termen die men gebruikt om het probleem te omschrijven

Denk ook aan woorden over het gewenste resultaat en de bijbehorende gevoelens. En doe dat ook weer in het Engels.

Anthony Bourdain die ‘unknown parts of the world’ bezoekt kan omgevormd worden in Parts Unknown. The Next Web schrijft over internettechnologie. En Investor Amnesia is een website die schrijft over de geschiedenis van investeringen. Amnesia is geheugenverlies. En dan geef je eigenlijk een hint dat we veel kunnen leren van het verleden. Oftewel: geschiedenis herhaalt zich nooit, mensen wel.

Een bedrijfsnaam hoeft echt niet zo’n diepere betekenis te hebben. Je verdient geen schoonheidsprijs met een doordachte domeinnaam. Maar we kunnen lekker breed denken. De kern is: makkelijk te onthouden.

3. Een lijstje met woorden die jou, jouw aanpak of jouw bedrijf omschrijven

Rust. Overzicht. Hacker. Artist. Tegendraads. Rebels. Daily.

Voorbeelden: Copy Hacker. True Food. Primal Sports. Daily Stoic. How Stuff Works.

4. Misschien een lijstje met twee of drie woorden die een soort visie vormen. Iets dat jouw bedrijf uitstraalt

Voorbeelden: Lekker Simpel. Start Again. Dive Deeper.

5. Pak Google Translate erbij en begin met vertalen

En vertaal een aantal van de bovenstaande woorden, termen of zinnen in een andere taal. In het Latijn bijvoorbeeld.

Neem het woord zoektocht. In het Afrikaan is dat Soeke. In het Italiaans is dat Ricerca. In het Iers is het Rompu. In het Somalisch is dat Raadin. Allemaal namen die bedrijfsnamen kunnen worden.

Adyen betekent bijvoorbeeld Start Again in het Surinaams (Sranan Tongo). En het woord Prosus betekent ‘straightforward’ in het Latijns.

6. Maak een kleine zin

Onderweg naar morgen. De wereld wacht.

7. Denk ook eens aan lidwoorden

Voeg de, het of een voor een woord (of zin).

Voorbeelden: De Correspondent. Het Jurkje. De Vegetarische Slager. DGiro

8. En bijvoeglijk naamwoorden

En woorden die iets zeggen over een ander woord.

Voorbeelden: Critical Role. Entangled Life. Brave Turtle. Moedig Leven. TopNotch.

9. De bedrijfsnaam hoeft ook niet met het bedrijf te maken hebben

Zo heeft de naam Gorillas niets te maken met een flitsbezorger. En Flink, Dija, Weezy, Zapp en Getir ook niet.

10. Denk aan gezegden en beschrijvingen.

Zo heb ik ooit eens deaanhouder.nl vastgelegd. En ik zag laatst ook dat iemand deaandeelhouder.nl gebruikt.

Voorbeelden: Wait but Why. Talk Is Cheap. Flowers for everyone

11. Denk aan synoniemen

Op synoniemen.net kun je snel andere varianten van woorden vinden die ongeveer hetzelfde betekenen.

12. Maak een eigen variant van boektitels

Een aantal boektitels die ik via GoodReads zie: The Paper Palace, Seven Husbands, GreenLights, MidnightLibrary, Bird by Bird (wat een variatie is van een gezegde).

Welke eigen varianties kun je maken?

13. Plaatsnamen, rivieren en bergen

Pak Google Maps, ga naar een land en kijk naar de namen van dorpjes. Naar de namen van rivieren.

Zit er een goede naam tussen? Kun je er een variant van maken? Of een klein deel gebruiken.

Een niet zo’n originele is Amazon. Maar door even te kijken vind ik Valamara in Albanië, Sotta in Frankrijk en Bidou in Ivoorkust.

14. Denk aan personages en plaatsen uit boeken, films, series

Wat voor namen gebruiken ze in boeken? Welke plaatsnamen? Als Game Of Thrones niet zo populair was, dan was bijvoorbeeld Cersei een goede naam. Of Petyr – nee wacht, die naam is lastig foutloos op te schrijven als iemand de naam zegt. Cersei waarschijnlijk ook.

15. Gebruik afkortingen of korte varianten van woorden die met jouw website te maken hebben

Architect -> arch of archi

Subscribers -> Subs of Subsi

16. Een term over jouw niche + een naam die een plek omschrijft.

Place. Poort. Platform. Pole. Pool. Stack. Scene. Loket. Factory. Point. Spot. Venue. Systeem.

Voorbeelden: SubStack.

17. Maak combinaties aan woorden

Je kunt bijvoorbeeld één woord die bij je past of die je leuk vindt links zetten en dan een random ander woord vinden die er bij past. SpaceMountain. SpaceSnack. Of draai het om. SpringSpace.

18. Of mix twee woorden door elkaar

Spacetigo. Spaceter. Spacelo.

Een bedrijfsnaam kiezen

Probeer in bulk te werken. Bedenk een lange lijstje met mogelijke bedrijfsnamen. Waarschijnlijk gaan er een redelijk aantal mogelijke bedrijfsnamen afvallen.

Maak daarna een top 5..

Google daarna eens op al die bedrijfsnamen. Bestaan er websites met dezelfde naam? Of is de naam gelijk aan iets heel populairs? Dan is het handig om die naam van het lijstje te schrappen – of een variant erop te bedenken. Je wil namelijk wel hoog ranken op jouw bedrijfsnaam in Google.

Kijk tot slot via het handelsregister van de KVK of er al een bedrijf staat ingeschreven.

Bedrijfsnaam bedacht? Hoe nu verder?

Om een bedrijf te starten en een bedrijfsnaam officieel in te schrijven moet je naar de Kamer van Koophandel.

Maar voordat je dat doet – zelfs als je pas over een tijd wil starten – is het slim om de domeinnaam vast te leggen, zodat je voorkomt dat iemand anders jouw domeinnaam vastlegt.

En als je een domeinnaam gaat vast te leggen, dan kan het ook slim zijn om direct ook een hostingpakket te kiezen. Dan heb je direct alle tools om een website te starten. Tenminste, als je binnen nu en een half jaar wil starten met een eigen bedrijf.

Starten voordat je er klaar voor bent

“Ondernemen is improviserend een einddoel bereiken. Met imperfectie acties. Met gebrekkige kennis. In te weinig tijd. We moeten actie laten regeren. We struikelen voorwaarts. Door barrières van twijfel, weerstand en onzekerheid.”

Een roadmap naar succes

Je hoeft niet direct all-in te gaan.

Je kunt nu al de eerste stappen nemen voor jouw bedrijf. Voorzichtig, in de schaduw. Of in het open en bloot, waarbij je iedereen op reis meenment. Struikel voorwaarts. Vier alle (kleine) successen.

  1. Bouw je eigen website op jouw domein. Met WordPress is dat niet zo lastig. En een ‘under construction’-pagina zorgt dat je zorgeloos kunt bouwen.
  2. Kick-start jouw marketing – al voordat je begint met ondernemen. Begin met enige regelmaat iets te schrijven over wat ervaringen in jouw niche, over processen en veelgestelde vragen. Ruw materiaal. Dit kun je later allemaal gebruiken en verbeteren. Leg wat nieuwe contracten. En onderhoud wat oude.
  3. Je kunt dan als er klaar voor bent direct starten i.p.v. de eerste tig maanden bezig zijn om alles op te zetten.

Was dit artikel behulpzaam?