Bedrijfsnaam bedenken en kiezen? 18 voorbeelden

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 6 december 2023

Een bedrijfsnaam is the tip of the spear. Het is het eerste wat men ziet. Dit kan reden genoeg zijn om net dat beetje extra te geven bij het bedenken van een bedrijfsnaam die iets zegt over jou en jouw bedrijf.

Het bedenken en kiezen van een bedrijfsnaam is een van de eerste officiële stappen van het starten van een eigen bedrijf. Dit betekent direct dat het een redelijk spannende stap is. Maar, no worries. Ik ga je helpen.

  • Ik heb +18 manieren om bedrijfsnamen te bedenken
  • Met tientallen echte voorbeelden
  • Meerdere tips en adviezen
  • En twee tools die je kunnen helpen

Oké, laten we het hebben over het bedenken van bedrijfsnamen.

Naming a business, product, or service—using best practices and doing it right—is part art, part science, and part gut instinct. If done right, a good brand name starts a conversation. It creates interest and invites further inquiry. 

Phil Davis

Wat maakt een bedrijfsnaam goed?

Een sterke bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en op te schrijven. En beschikbaar natuurlijk.

Dit betekent niet zozeer dat een bedrijfsnaam kort hoeft te zijn. De naam ‘De Wereld Draait Door’ is bijvoorbeeld makkelijker te onthouden en op te schrijven dan de naam ‘Qard’.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam?

Als je zo een aantal mogelijke bedrijfsnamen bedenkt, dan is het slim om direct te checken of er al een bedrijf bestaat met dezelfde naam via het handelsregister van de KVK en of de domeinnaam nog vrij is.

Domeinnaam controleren voor de bedachte bedrijfsnamen

Het is slim om een domeincheck bij de hand te hebben, je kunt dan direct checken of een de domeinnaam van een bedachte bedrijfsnaam nog vrij is.

Domeincheck + prijzen van domeinnaam

Ik heb linkjes naar de domeincheck (en de prijzen) van drie betrouwbare en goed beoordeelde partijen naast elkaar gelegd.

NaamPrijs domeinPrijs hostingReviewscore
xel10 p/j15 p/m4.9/5
mijn.host4.99 p/j4.99 p/m4.8/5
Cloud8610,95 p/j3,95 p/m4.9/5

Laten we beginnen.

Bedrijfsnaam bedenken: 18 ideeën en tientallen voorbeelden

Behandel het bedenken van een bedrijfsnaam als een brainstormsessie.

Wees niet te kritisch. Dat komt allemaal later. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën of stukjes van mogelijke ideeën op te schrijven en connecties er tussen maken. Er bestaan in het begin geen slechte ideeën. Door jezelf niet te remmen zullen er meer puzzelstukjes zijn die een *klik* kunnen veroorzaken.

Pak een vel papier of open een leeg document.

Laten we simpel beginnen.

Andy Dixon

1. Maak eens een lijstje met de verschillende namen voor jouw functie, product en oplossing

In veel domeinnamen zit een woord dat iets vertelt over het bedrijf. Dus laten we gewoon een aantal van zulke woorden opschrijven. Schrijf ook wat Engelse termen op. Alles om de schrijfvloeistoffen op gang te helpen.

  • Voor een kunstenaar: kunst, art, borstel, canvas, sketch, easel, pallet, varnish, creativiteit, creative, creation, paint, painting, brush, isle etc.
  • Voor een architect: space, architectuur, ontwerper, design, bouwmeester, schets, ontwerp, design
  • Voor nieuwsbrieven: subscribers, mail, nieuwsbrief, send

Zo omschrijft de naam Flow Traders grofweg dat het een beurshandelaar is – ze zitten tussen de flow van vraag en aanbod. CopyBlogger is ook een simpele combinatie van copy (content) en blogger (bloggen).

Voorbeelden van bestaande bedrijfsnamen: The Writing Center. Philosophize This. Tokio Creative. Code Camp. Code Academy.

2. Maak een lijstje met woorden en termen die men gebruikt om het probleem te omschrijven

Denk ook aan woorden over het gewenste resultaat en de bijbehorende gevoelens. En doe dat ook weer in het Engels.

Anthony Bourdain die ‘unknown parts of the world’ bezoekt kan omgevormd worden in Parts Unknown. The Next Web schrijft over internettechnologie. En Investor Amnesia is een website die schrijft over de geschiedenis van investeringen. Amnesia is geheugenverlies. En dan geef je eigenlijk een hint dat we veel kunnen leren van het verleden. Oftewel: geschiedenis herhaalt zich nooit, mensen wel.

Een bedrijfsnaam hoeft echt niet zo’n diepere betekenis te hebben. Je verdient geen schoonheidsprijs met een doordachte domeinnaam. Maar we kunnen lekker breed denken. De kern is: makkelijk te onthouden.

3. Een lijstje met woorden die jou, jouw aanpak of jouw bedrijf omschrijven

Rust. Overzicht. Hacker. Artist. Tegendraads. Rebels. Daily.

Voorbeelden: Copy Hacker. True Food. Primal Sports. Daily Stoic. How Stuff Works.

4. Misschien een lijstje met twee of drie woorden die een soort visie vormen. Iets dat jouw bedrijf uitstraalt

Voorbeelden: Lekker Simpel. Start Again. Dive Deeper.

5. Pak Google Translate erbij en begin met vertalen

En vertaal een aantal van de bovenstaande woorden, termen of zinnen in een andere taal. In het Latijn bijvoorbeeld.

Neem het woord zoektocht. In het Afrikaan is dat Soeke. In het Italiaans is dat Ricerca. In het Iers is het Rompu. In het Somalisch is dat Raadin. Allemaal namen die bedrijfsnamen kunnen worden.

Adyen betekent bijvoorbeeld Start Again in het Surinaams (Sranan Tongo). En het woord Prosus betekent ‘straightforward’ in het Latijns.

6. Maak een kleine zin

Onderweg naar morgen. De wereld wacht.

7. Denk ook eens aan lidwoorden

Voeg de, het of een voor een woord (of zin).

Voorbeelden: De Correspondent. Het Jurkje. De Vegetarische Slager. DeGiro

8. En bijvoeglijk naamwoorden

En woorden die iets zeggen over een ander woord.

Voorbeelden: Critical Role. Entangled Life. Brave Turtle. Moedig Leven. TopNotch.

9. De bedrijfsnaam hoeft ook niet met het bedrijf te maken hebben

Zo heeft de naam Gorillas niets te maken met een flitsbezorger. En Flink, Dija, Weezy, Zapp en Getir ook niet.

10. Denk aan gezegden en beschrijvingen.

Zo heb ik ooit eens deaanhouder.nl vastgelegd. En ik zag laatst ook dat iemand deaandeelhouder.nl gebruikt.

Voorbeelden: Wait but Why. Talk Is Cheap. Flowers for everyone

11. Denk aan synoniemen

Op synoniemen.net kun je snel andere varianten van woorden vinden die ongeveer hetzelfde betekenen.

12. Maak een eigen variant van boektitels

Een aantal boektitels die ik via GoodReads zie: The Paper Palace, An Eater’s Manifesto, Same as Ever, GreenLights, MidnightLibrary, Bird by Bird (wat een variatie is van een gezegde).

Welke eigen varianties kun je maken?

13. Plaatsnamen, rivieren en bergen

Pak Google Maps, ga naar een land en kijk naar de namen van dorpjes. Naar de namen van rivieren.

Zit er een goede naam tussen? Kun je er een variant van maken? Of een klein deel gebruiken.

Een niet zo’n originele is Amazon. Maar door even te kijken vind ik Valamara in Albanië, Sotta in Frankrijk en Bidou in Ivoorkust.

14. Inspiratie uit boeken, films, series

Boeken, films en series zitten bomvol met woorden, zinnen, namen en beschrijvingen die je inspiratie kunnen geven.

De volgende woorden en zinnen haal ik als test in 5 minuten uit een relevant boek voor een bedrijfsnaam voor een copywriter of creatief persoon:

Creative. Structure. Production of ideas. ‘They’re great ideas expressed in words’. Write a hundred variations. Insights. Streams. Rinse and repeat. Organised. Mess. Twist. Question.

En je kunt zo al deze woorden met elkaar matchen. Of een eigen versie van maken.

15. Gebruik afkortingen of korte varianten van woorden die met jouw website te maken hebben

Architect -> Arch of Tect

Subscribers -> Subs of Scribe

En koppel zo’n korte variant aan een ander woord.

16. Een term over jouw niche + een naam die een plek omschrijft.

Place. Poort. Platform. Pole. Pool. Stack. Scene. Loket. Factory. Point. Spot. Venue. Systeem.

Voorbeelden: SubStack.

17. Maak combinaties aan woorden

Je kunt bijvoorbeeld één woord die bij je past of die je leuk vindt links zetten en dan een random ander woord vinden die er bij past. SpaceMountain. SpaceSnack. Of draai het om. SpringSpace.

18. Of mix twee woorden door elkaar

Spacetigo. Spaceter. Spacelo.

19. Je naam

Voornaam of achternaam. Philips. Heineken. Allemaal namen.

Becky Suss

20. Inspiratie van binnenuit – een invalshoek voor leuke bedrijfsnamen

Ik las laatst pay attention to what you are paying attention too in een artikel over het inrichten van je leven. Let op waar jij – vanzelf, van nature – op let. Het geeft bloot wat je interessant vindt. Wat je drijft. Wat je waardeert. Want dat is meestal ook hetgeen wat je anders maakt. Wat jouw aanpak verklaart.

Op wat voor dingen let je? Wat vind je belangrijk bij jouw werk? Wat maakt iets goed en geslaagd?

21. Bijvoeglijk naamwoord

Ik las ooit de tip dat het kan helpen om een adjective te vinden voor jouw bedrijf. Een bijvoeglijk naamwoord. Een eigenschap, kwaliteit, sterkte of toestand dat iets zegt over jou. Of juist hoe je wil overkomen.

Wil je toegankelijk overkomen? Low-key? Of juist serieus. Doordacht? Of staat juist de persoonlijek band centraal? Of misschien vriendelijkheid. Is innovatie essentieel? Constant proberen om the next best thing te vinden. Of gaat het juist om hetgeen wat werkt? Wat bewezen is.

  • Dus waar let je op
  • Vind een bijvoegelijk naamwoord
  • Hoe wil je overkomen

Dat betekent natuurlijk niet dat je bedrijfsnaam zoiets moet hebben. Alleen dat het kan. Denk na over de criteria die je hebt.

Hoe kies je een bedrijfsnaam?

Probeer in bulk te werken. Bedenk een lange lijstje met mogelijke bedrijfsnamen. Waarschijnlijk gaan er een redelijk aantal mogelijke bedrijfsnamen afvallen.

Stap misschien even weg. Laat het een dagje rusten. Misschien twee. Sommige namen groeien.

Maak daarna een top 5.

Google daarna eens op al die bedrijfsnamen. Bestaan er websites met dezelfde naam? Of is de naam gelijk aan iets heel populairs? Dan is het handig om die naam van het lijstje te schrappen – of een variant erop te bedenken. Je wil namelijk wel hoog ranken op jouw bedrijfsnaam in Google.

Is de bedrijfsnaam en domeinnaam nog vrij?

Dan kun je drie verschillende stappen nemen:

Tools voor inspiratie bij het verzinnen van bedrijfsnamen

LeanDomainSearch maakt combinaties met een woord dat jij opgeeft. En voor alle bedrijfsnamen is de .com domein nog beschikbaar – en waarschijnlijk de .nl ook.

Bij BrandBucket kun je bedrijfsnamen kopen. Wat dat inhoud is dat je een .com domeinnaam en een starterslogo kan kopen.

Dat kun je doen, maar je kunt het ook als inspiratiebron gebruiken. Misschien zie je een combinatie die je op iets anders kan toepassen. Of een mooi woord die je ergens anders tegenaan kan aanplakken.

Andere interessante artikelen voor (startende) ondernemers

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?