Eigen website maken met WordPress? Stap-voor-stap handleiding [2021]

Laatste update: 25 november 2021 door Ruben Bunskoeke

Leer hoe je stap voor stap jouw eigen WordPress website bouwt met een mooi en modern design in een paar uur.

Ah… daar ben je. Eindelijk. Ik zat al op je te wachten.

Euhm. Hallo? Wie ben jij?

Ruben. Gaan we vandaag een eigen WordPress website maken?

Oh… Ja. Ik denk het.

Tof! Ik ga je helpen.

That's me!

We bespreken alle stappen die bij het maken van een eigen website komen kijken. We hebben checklists, stappenplannen, illustraties, voorbeelden en VEEL afbeeldingen.

Ik heb er vertrouwen, en durf ik het te zeggen… zin in.

Wat voor website gaan we maken?

We kunnen elke kant op.

WordPress werkt namelijk met thema’s, plugins en pagebuilders.

WordPress thema’s zijn vooraf ontworpen designs. Je kunt kiezen uit duizenden gratis thema’s, tienduizenden uitgebreidere betaalde thema’s of je kunt een thema laten ontwerpen door een webdesignbureau.

WordPress plugins zijn kleine toevoegingen voor jouw website die je meestal gratis kunt downloaden, het werkt net zoals apps voor jouw telefoon. Je kunt in een paar klikken een contactformulier of zelfs een webshop toevoegen.

Met een pagebuilder kun je een pagina zelf vormgeven of een bestaande template van een thema aanpassen met een ‘drag-and-drop’-systeem.

Met een combinatie van die drie tools kun je elke website bouwen.

Dit is een fractie, een druppel in de zee, van alle ontwerpen waaruit je kunt kiezen:

Hoe maak ik een website?

De 3 dingen die je nodig hebt om website te maken

Om een website te bouwen heb je drie dingen nodig:

  1. Een domeinnaam, dat is een webadres zoals www.datjurkje.nl of vakmanpeterhoorn.nl.
  2. Een hostingpakket. Dat is simpel gezegd het huren van een stuk ruimte op het internet waar de bestanden van jouw website opstaan.
  3. En een CMS (content management systeem) om jouw website te bouwen en onderhouden. Wij gaan WordPress gebruiken.

Al die drie dingen regel je allemaal in één keer bij jouw webhost. Daar hebben we het later nog wel wat uitgebreider over.

Oké. Het is tijd voor een kleine vragenronde.

Everlead is een van de premium WordPress designs

Wat is WordPress?

Kort antwoord: WordPress is het populairste systeem om websites mee te bouwen en onderhouden. Lees meer.

Waarom WordPress?

Kort antwoord: Meer dan 64% van alle websites met een CMS gebruikt WordPress. Minstens tien keer zo populair als de nummer twee. Die populariteit zorgt voor aanbod, flexibiliteit en ontwikkeling.

Hoe lang duurt het bouwen van een website?

Kort antwoord: In 10 minuten heb je een simpele website. In een aantal uurtjes heb je aangepast design. Daarna komt het vullen van de website.

Hoeveel kost het bouwen van een website?

Kort antwoord: Een eigen website kost ongeveer 15 euro per maand. Evenveel als Netflix. Maar het kan ook voor 5 euro p/m. Een betaald premium thema kost ongeveer 50 euro. Een gratis thema is, euhm, gratis! Lees meer.

Wat is het verschil tussen WordPress.org en .com?

De officiele website van WordPress is WordPress.org. WordPress.com, dat is een commerciële partij die met een beperkte en afgesloten versie van WordPress werkt.

Een website maken met WordPress in 8 stappen

Hopelijk is het proces helder voor absolute beginners. En als iets onduidelijk is, stuur mij dan even een mailtje. Misschien kan ik helpen.

Ben je er klaar voor?

Let’s GO!

Screenshot van WordPress bewerker

Stap 1: Hosting – het fundament voor jouw website

Hosting is het huren van een eigen plekje op het internet. Jouw webhost zorgt dat jouw website altijd en overal te bereiken is.

De eerste keuze die je moet maken is tussen WordPress hosting en normale hosting.

Bij WordPress hosting is alles geoptimaliseerd voor WordPress. Je krijgt support bij WordPress gerelateerde problemen (een hulplijn is enorm handig als je weinig ervaring hebt). Je website is stuk sneller en wordt beter beveiligd. Je krijgt meer ruimte. En er zijn vaak handige extraatjes, zoals automatische updates, een testomgeving, handmatige back-ups en installatiehulp. Dit kost 15 euro per maand.

Bij normale hosting krijg je wat je nodig hebt. Ruimte, mail en een SSL-certificaat. Niets meer, niets minder. Prima als je geld wil besparen en meer dingen zelf wil regelen en uitzoeken. Normale hosting kost ongeveer 5 euro bij Cloud86 – het kan zelfs nog uiterst bare-bones voor 2 euro per maand.

Als je de ruimte hebt, zou ik voor WordPress hosting gaan. Al die extraatjes leveren tijd op en dat is die prijs meestal dubbel en dwars waard.

Twee WordPres hosting van de bovenste plank

Ik raad 2 WordPress hostingproviders aan: xel en Cloud86

Beiden partijen zijn van de bovenste plank. Ze scoren bij de top van alle hostingproviders op kwaliteit, up-time, snelheid en het belangrijkste: service. Ze scoren bij reviews allemaal bovengemiddeld.

Ik ga ze heel kort bespreken, zodat jij de partij kunt kiezen die het best bij jouw wensen past, maar je kunt ook deze uitgebreide vergelijking van WordPress hosts bekijken (met tabellen, tests, reviews en screenshots).

WordPress hosting bij xel.nl

xel staat bekend om haar WordPress support. Persoonlijke ondersteuning wanneer je er niet uitkomt.

Daarnaast kun je handmatig back-ups maken en terugzetten van je site.

  • 5 GB schijfruimte
  • Fair-use dataverkeer
  • Gratis .nl, .be of .com domein
  • SSL-certificaat
  • 5 e-mailaccounts
  • Extra snelheid optimalisaties
  • Onbeperkt support
  • 4.9/5 beoordeling bij Google reviews

Bekijk WordPress Hosting van xel

WordPress hosting blij Cloud86

Het grote voordeel van hosting bij Cloud86 is dat je meerdere websites op één pakket kunt hosten.

Daarnaast krijg je een flinke korting op jouw eerste contract (die je kunt instellen op maand, jaar of 3 jaar).

  • 10 GB SSD schijfruimte
  • Automatische updates
  • QUIC CDN
  • Geoptimaliseerde snelheid
  • Gratis SSL-certificaat
  • Extra WordPress support
  • Testomgeving
  • 5/5 beoordeling bij Google reviews

Bekijk WordPress hosting van Cloud86

Stap 2: Een sterke domeinnaam verzinnen en registreren voor je eigen site

Na het kiezen van een hostingpakket moet je een domeinnaam kiezen.

Een sterke domeinnaam is makkelijk te onthouden en op te schrijven. Dus de lengte maakt niet echt uit, de eenvoud wel.

Het kan zijn dat je er al eentje hebt bedacht, maar heb je ook al de beschikbaarheid gecheckt?

Tips voor het bedenken van een sterke domeinnaam

De meeste bestaande woorden zijn al vastgelegd als domeinnaam. Dus we moeten iets groter denken. Een aantal ideeën.

  • Combineer meerdere bestaande (en/of niet bestaande) woorden.
  • Voeg de, het of een toe – bijv: dewereldreiziger
  • Maak er een korte zin van – dezonzakt
  • Denk aan synoniemen – in plaats van reizen, ontdekken. 
  • Denk aan woorden andere talen.
  • Misschien kan je een Engelstalig woord gebruiken: lightliving.nl

Lees ook: Hulp bij het bedenken van een bedrijfsnaam: 18 voorbeelden

Vrije domeinnaam gevonden? 

Top, rond dan de bestelling af. Je bent in een paar minuten klaar.

Nog niet besteld? Kies dan de partij hierboven die bij jou het best past, kies het pakket dat je wilt, gebruik de domeincheck om een vrije domeinnaam te vinden en rond de bestelling af.

Stap 2: starten met het maken van een eigen WordPress website

WordPress installeren

Heb je een WordPress hostingpakket en een domeinnaam besteld?

Top. Dan gaan we door.

Bij alle partijen heb je in no-time WordPress op jouw hostingpakket gezet.

  • Bij het WordPress hostingpakket van xel wordt WordPress automatisch geïnstalleerd – je krijgt een mailtje met jouw inloggegevens
  • Bij Cloud86 log je in bij het control center, daarna ga je naar jouw dienst en daar klik je bij jouw hostingpakket op inloggen bij Plesk Control Center. Hier klik je op WordPress Toolkit daarna op installeren.

Je hebt nu al een werkende WordPress website met een standaard thema van WordPress zelf, kijk maar eens naar jouw domeinnaam.

SSL-certificaat activeren

Een SSL-certificaat beveiligd de verbinding tussen browser en server. Bij elke webhost die ik aanraad krijg je een gratis SSL-certificaat, maar die moet je wel activeren. Dat is zo gepiept.

  • Log in bij xel, klik op jouw domeinnaam en daarna in het linkermenu op Domein. Klik op SSL-beheer. Vink aan HTTPS forceren.
  • Log bij Cloud86 eerst in het control center, daarna in Plesk. Klik op SSL-certificaten. Klik bij het Let’s Encrypt certificaat op Gratis Ophalen.

Het kan even duren voordat het SSL-certificaat helemaal goed staat. Twijfel je, dan kun je de servicedesk even bellen of mailen.

Inloggen bij WordPress

In het mailtje dat je van jouw webhost – of misschien WordPress ontvangt – staat jouw domeinnaam, het webadres om in te loggen en eventueel jouw inloggegevens.

Meestal eindigt een webadres om in te loggen bij WordPress op /wp-admin, maar sommige websites kiezen het om het op een ander adres te plaatsen om spam te voorkomen.

Of ga naar jouwdomeinnaam.nl/wp-admin.

Inloggen bij WordPress

WordPress uitleg – een mini-rondleiding voordat je begint met bouwen

Wanneer je voor de eerste keer inlogt en het WordPress dashboard ziet dan denk je waarschijnlijk: “Oké, euhm… wat nu?“.

Nou. Een paar keer rustig ademen.

Het werken met een nieuw programma is altijd even wennen. Ik snap het. We gaan gewoon accepteren dat het eventjes kan duren voordat we het helemaal snappen. En dat is prima.

Je hoeft niet per se alles direct te snappen, dat komt vanzelf. Soms moet je eventjes doormodderen.

Laten we gewoon rustig door alle opties heen bladeren, zodat alles stapje voor stapje duidelijker wordt. Je website hoeft niet per se vandaag online te staan. Je bent nu al ver gekomen, daar mag je trots op zijn.

Oké?

Top. Laten we beginnen met een mini-rondleiding.

Het WordPress dashboard

Je ziet, na het inloggen, het WordPress dashboard. Het beginscherm.

Hier zie je een paar statistieken en quick-links naar enkele vervolgstappen.

Dashboard WordPress

Laten we dieper in WordPress duiken. Laten we het WordPress menu (die zie je aan de linkerkant) kort bespreken.

Het WordPress menu

  • Dashboard:
    • Updates:
  • Berichten:
    • Categorieën
    • Tags
  • Media:
  • Pagina’s:
  • Reacties:
  • Weergave:
    • Thema’s:
    • Customizer:
    • Widgets:
    • Menu:
    • Thema editor:
  • Plugins:
  • Gebruikers:
  • Gereedschap
  • Instellingen:
    • Algemeen:
    • Schrijven:
    • Lezen:
    • Discussie:
    • Media:
    • Permalinks:
    • Privacy

Het eerste menu-item is het dashboard. Dat is de pagina die je nu ziet.

In het submenu zie je een tweede item: Updates. Op deze pagina kun je alle updates van WordPress, van de thema’s die je gebruikt en alle plugins die hebt direct uitvoeren.

Het is verstandig om eens per maand alle beschikbare updates uit te voeren. Dat is vrij eenvoudig. Je klikt op ‘Select All’ en daarna klik je op ‘Update Plugins’. Meestal zijn alle updates binnen tien seconden klaar. Het uitvoeren van updates zorgt ervoor dat je website veilig blijft en dat je beschikking hebt tot alle verbeteringen en nieuwe functionaliteiten.

Als het goed is heb je bij veel moderne webhosts de mogelijkheid om het automatisch updaten van WordPress, thema’s en plugin’s in te stellen.

Plugins updaten

Berichten

Het tweede menu-item is Berichten. Berichten (of Posts) zijn blogartikelen.

Als je wil bloggen dan kun je hier blogberichten aanmaken, schrijven, bewerken, inplannen en publiceren. Als je op berichten klikt, dan zie je alle blogartikelen die je hebt opgeslagen als conceptversie en alle blogartikelen die je hebt gepubliceerd. Als je een nieuwe blog wilt maken, dan kan je klikken op nieuw bericht (of add new).

Bij een nieuwe WordPress website zie je één voorbeeldblog, genaamd ‘Hallo wereld’. Deze kan je later verwijderen.

Pagina's aanmaken WordPress

Media

Deze kan je ook voornamelijk negeren.

Hier zie je alle bestanden die al geüpload zijn. En je kunt hier ook apart afbeeldingen, video’s en PDF’s uploaden.

Waarom kan je dit negeren? Omdat je in de tekstverwerker van blogs en pagina’s zelf afbeeldingen kunt uploaden – dit bespreken we later. En dat is veel sneller dan apart afbeeldingen uploaden en dan die toevoegen.

Pagina’s

Pagina’s zijn normale webpagina’s.

Denk aan de contactpagina, dienstpagina’s en de ‘over’-pagina. Het werkt precies hetzelfde als het menu-item berichten. Je kunt pagina’s aanmaken, vullen, bewerken en publiceren met een tekstbewerker.

Reacties

Op blogartikelen kan men reageren. Bij het menu-item reacties (of comments) kan je zien wie er gereageerd heeft en wat zij hebben gezegd. Soms moet je naar deze optie gaan om reacties goed te keuren – dat gebeurt wanneer WordPress twijfelt of de reactie spam is.

Hier kun je ook reacties op blogberichten uitzetten: een korte handleiding.

Ook dit menu-item gebruik je nauwelijks.

Weergave (of appearance)

Bij weergave kan je een deel van het design en de indeling van jouw website aanpassen. Wanneer je op weergave klikt, klapt er een submenu uit.

  1. Thema’s: Hier kun je thema’s (designs) uploaden, downloaden en activeren.
  2. Widgets: Bij widgets kun je de inhoud van de sidebar en de footer bepalen.
  3. Menu’s: Bij menu’s kan je de indeling van jouw menu vaststellen.
  4. Customizer: Hier kan je o.a. het logo uploaden en een favicon toevoegen, terwijl je de website ziet. Vaak kun je hier ook verschillende designkeuzes maken.
Customizer van WordPress

Plugins

Plugins zijn kleine software toevoegingen. Zie het als apps voor de telefoon.

Heb je een contactformulier nodig? Dan download je een contactformulier plugin. SEO tools nodig? Daar heb je ook een plugin voor. Social media button? Ook. Wil je een webshop maken? Daar heb je ook een plugin voor. Portfolio? Same.

Plugins installeren

Je kunt voor bijna alles wel een plugin vinden.

Dit menu-item gaan we, vooral in het begin, gebruiken. En ook hier gaan we later dieper op in.

Gebruikers

Wil je dat meerdere mensen op jouw website kunnen inloggen? Bij gebruikers kan je mensen toevoegen en gebruikers beheren.

Extra’s / Gereedschap

Dit menu-item is alleen nuttig als je pagina’s van een oude WordPress site wilt importeren.

Instellingen

Bij instellingen kun je o.a.:

  • de titel en ondertitel van jouw site aanpassen,
  • bepalen hoe de URL’s van jouw website worden opgebouwd,
  • bepalen of je een aparte homepage wilt
  • en hoe de blogberichten op de website getoond worden.

Samengevat: Meer dan de helft van de menu-items kunnen we negeren, een deel gaan we eenmalig gebruiken en een paar menu-items gebruiken we vaak.

Stap 4: WordPress website bouwen: het begin – noodzakelijke instellingen en handelingen

Waarschijnlijk wil je direct beginnen met pagina’s maken en het design aanpassen. Misschien wil je direct al een mooi WordPress design kiezen.

Dat begrijp ik 100%, maar ik raad je het af.

Er zijn wat dingen die eerst gedaan moeten worden. We moeten een paar instellingen goedzetten en wat onderdelen (het menu, bijvoorbeeld) even bespreken. Anders loop je later misschien tegen problemen aan. En dat willen we natuurlijk voorkomen.

Al met al duurt dit ongeveer vijftien minuten. Laten we beginnen met het leggen van een solide basis.

Een schone, zoekmachine vriendelijke, URL

WordPress geeft nieuwe pagina’s vrij onduidelijke URL’s.

Zo krijgt een nieuwe blogpagina bijvoorbeeld de volgende URL: zonnigedag.nl/?p=6. Het stukje “?p=6” is vrij onduidelijk. We kunnen niet zien waar de pagina over gaat.

Dit gaan we veranderen naar een ‘schone’ en zoekmachine vriendelijke URL. En dit is heel makkelijk aan te passen.

  1. Klik op het menu-item Instellingen en ga daarna naar Permalinks.
  2. Vink dan Berichtnaam aan en klik op wijzigingen opslaan.
Permalinks instellen

De titel van elke nieuwe pagina wordt nu automatisch omgezet in de URL.

Maak je bijvoorbeeld een pagina aan met de titel “Advocaat Utrecht”, dan wordt de URL automatisch: zonnigedag.nl/advocaat-utrecht. En zo kan de lezer direct aan de URL zien waar de pagina over gaat.

En nu hebben het eerste punt van onze to-do lijst afgestreept.

Goed te doen, toch?

Stap 5: De eerste pagina’s van jouw eigen website

Laten we een handvol pagina’s maken. Het draait op dit moment alleen even om het aanmaken van de pagina’s, later mag je ze vullen.

We doen dit omdat we dan daarna direct kunnen bespreken hoe we een menu aanmaken, vullen en indelen.

Oké?

We gaan vier pagina’s aanmaken. Vier pagina’s die bijna elke website heeft.

  • Een homepage.
  • Een blog.
  • Een ‘over’-pagina.
  • En een contactpagina.

We hoeven de pagina’s alleen aan te maken. Dat is heel makkelijk.

  1. Ga naar het menu-item Pagina’s.
  2. Klik daarna op Nieuwe pagina.
  3. Vul de titel van de pagina in, bijvoorbeeld Contact
  4. Klik rechtsboven op de blauwe knop Publiceren.

Klik daarna linksboven op het zwarte WordPress logo om naar de homepage te gaan en maak dan de volgende pagina aan.

Contactpagina

Aangeven welke pagina de homepage is

We moeten nu aangeven dat de pagina die we Blog hebben genoemd het blog moet worden. En dat de pagina die we Home hebben genoemd onze homepage wordt.

  • Klik op Instellingen
  • Klik op Lezen
  • Vink bovenaan de tweede optie aan: Een statische pagina
  • Selecteer bij Homepagina Home
  • Selecteer bij Blogpagina Blog
  • Klik op Wijzigingen Opslaan
Homepage instellingen

Stap 6: WordPress menu maken

Als je nu jouw website bezoekt, dan zie je waarschijnlijk wat vreemds aan het menu.

Of je ziet geen menu. Of je ziet een menu met in een niet-zo-logische volgorde.

Zonder het aanmaken van een menu wordt elke pagina die je aanmaakt automatisch in het menu geplaatst, maar in de volgorde van nieuw gepubliceerde pagina’s naar oud.

Dat wordt op een gegeven moment een zooitje.

Hoe maak je een WordPress menu?

  • Ga met je muis over het menu-item Weergave en klik vervolgens op Menu’s.
  • In de video zie je een beknopte visuele uitleg. Voor meer informatie, meer mogelijkheden (o.a. het verwijderen van menu-items etc) kun je naar specifieke WordPress menu maken handleiding.

    Het menu is klaar.

    Heb je een nieuwe pagina die je aan het menu wilt toevoegen? Ga dan weer naar het menu, voeg de desbetreffende pagina toe en klik op Menu opslaan.

    Hoe werkt de WordPress pagebuilder?

    Het maken en bewerken van een pagina via WordPress lijkt enorm op wat je waarschijnlijk gewend bent via Word of Pages.

    Maar er zijn wel wat verschillen.

    WordPress werkt bijvoorbeeld met een blokkensysteem. Dat betekent dat iedere kop, alinea, lijstje, afbeelding etc automatisch een apart (content)blok vormt en dat je die blokken individueel kunt verschuiven en aanpassen.

    Pagina opmaken

    Dit klinkt misschien lastiger dan het is. Er is een grote kans dat je het niet eens merkt.

    Het systeem heeft een groot voordeel. Je kunt via het blokkensysteem makkelijk lay-out opties en pagina elementen aan een pagina toevoegen. Bijvoorbeeld een omslagfoto, kolommen, video, knoppen etc.

    Tekst een opmaak geven

    Als je het blok onder de titel selecteert, kan je starten met typen.

    Je kan een tekst een opmaak geven, net als bij Word en Pages.

    Kop en alinea

    De B voor dikgedrukt (bold) en de I voor cursief.

    Een link maken in WordPress

    Wil je verwijzen in een artikel naar een andere website of een andere webpagina?

    Dan moet je een link aanmaken.

    1. Selecteer het stukje tekst dat een link moet worden.
    2. Klik op het icoontje van een ketting (naast I).
    3. Je krijgt dan een kleine pop-up met de linkmogelijkheden.
    4. Vul de hele URL van de pagina in waar je naar wilt verwijzen (dus inclusief https:// of https://, kortom gewoon weer knippen en plakken).
    5. En klik vervolgens op ‘apply’ (of enter).

    Kleine WordPress pagebuilder tutorials

    Bulletpoints maken in WordPress

    Iedereen houdt van doekoe bulletpoints.

    Bulletpoints zijn overzichtelijk, makkelijk scanbaar en daarom ideaal voor websites. 

    Je kan op twee manieren een lijstje maken.

    1. Door op het plusje te klikken en dan Lijst/list te selecteren.
    2. Of door de tekst te selecteren die een lijstje moet worden, op de omgekeerde ‘P’, van Paragraaf, te klikken (helemaal links in het rijtje) en Lijst te selecteren
    Contentblokken

    Hoe maak je een kop?

    Wil je een kop maken? Dat kan op dezelfde manier.

    Selecteer eerst de zin (of de woorden) waarvan je een kop wilt maken. Klik daarna links op de omgekeerde ‘P’ en selecteer Heading/Kop.

    Wanneer je dan weer het blokje van de kop selecteert zie je H2 (of Kop 2), H3 en H4.

    Probeer verschillende kopjes te gebruiken om het artikel te verdelen. De belangrijkste kopjes krijgen een h2, subonderwerpen krijgen een h3 en zo verder.

    Kop maken in WordPress

    Hoe voeg je een afbeelding toe?

    Je kan weer op het plusje links of boven het blokje klikken (als je er met je muis of hovert) en dan image/afbeelding selecteren.

    Linksboven heb je als het goed is ook een grote + knop, waarbij je contentblokken, zoals een afbeelding, kunt toevoegen. Vul eventueel ‘afbeelding’ in bij het zoekveld om het blokje sneller te vinden.

    Afbeelding toevoegen

    Daarna kan je een afbeelding uploaden. Je kan ook een afbeelding direct in het artikel slepen.

    Afbeeldingen uploaden

    Verder zie je ook bovenaan het afbeeldingblokje een tabblad met mogelijkheden om de afbeelding uit te lijnen.

    Waarschijnlijk zul je later hele ‘lay-outs’ kunnen toevoegen met het blokkensysteem – die komen dan van WordPress zelf of van aparte plugins en thema’s.

    Stap 7: WordPress plugins

    Plugins zijn stukjes functionaliteit die je kunt downloaden en aan jouw site toevoegen.

    Voor bijna alles is er wel een plugin.

    Zo zijn er plugins om van je WordPress website een webshop te maken, om statistieken te meten, om contactformulieren te maken, om een forum toe te voegen en om je website sneller te maken.

    Lees: De beste, populairste en mijn favoriete WordPress plugins met handleidingen

    Over de essentie van plugins

    Plugins nemen ruimte in beslag en kunnen je website langzamer maken.

    Met een paar plugins merk je er waarschijnlijk niets van.

    Dit speelt pas een flinke rol wanneer je heel veel grote en zware plugins gebruikt, maar het is goed om te houden dan je niet alles nodig hebt of wil.

    De vraag is dan: welke WordPress plugins heb je nodig?

    Er zijn weinig plugins die echt nodig hebt.

    Waarschijnlijk een plugin voor een contactformulier en een SEO plugin. Waarschijnlijk ook eentje tegen spam. En misschien ook een caching/snelheid plugin.

    Ik probeer hieronder de belangrijkste plugins te noemen.

    Contactformulier plugins

    Website afschermen met een Under construction plugin

    WordPress SEO plugin Rank Math

    Hoe installeer je een plugin?

    1. Klik op het menu-item Plugins en klik daarna op Nieuwe plugin.
    2. Gebruik het zoekveld om te zoeken naar een specifieke plugin. Je kan ook losse termen invullen.
    3. Klik bij de plugin die je wilt hebben op Installeren.
    4. Klik daarna op Activeren.
    WordPress SEO plugin Yoast

    Hoe kun je de juiste plugin vinden?

    Stel, je wil social media knoppen plaatsen onder elk blogbericht. Je hebt dan een plugin nodig, maar welke?

    Je kunt op twee manieren een goede plugin vinden:

    • Je kunt googelen op termen zoals ‘best social media button plugin’ of ‘WordPress social media buttons’. Je kunt dan een aantal artikelen scannen en kijken welke plugins bij jou passen. Kopieer daarna de naam van de plugin en vul die bij het zoekveld van ‘nieuwe plugins’ in.
    • Of je kan zoeken op de pluginpagina van WordPress met soortgelijke termen. Let dan op de ratings en klik op ‘more details’. Het nadeel is de zoekfunctie van WordPress niet perfect is. Je weet niet zeker of je de beste plugin ziet.

    Ik ga zelf altijd voor de eerste optie.

    Stap 8: Thema’s en pagebuilders

    We zijn gekomen bij de laatste grote stap. 

    Dit is direct de allergrootste en waarschijnlijk lastigste stap.

    Het kiezen en instellen van het design. Want op dit moment ziet de site er nog een beetje saai uit, toch? Misschien zelfs chaotisch.

    Het design van je website is als de kleding die je aantrekt.

    Het zegt wat over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Er moet nagedacht worden over de look & feel, de typografie, de indeling en de mate van controle over je design.

    Prijs van kwaliteit

    Hoe kom je aan een WordPress thema?

    • Je kunt voor een Premium WordPress thema kiezen en kopen bij een thema marktplaats, zoals Themeforest. Dit kost ongeveer 50 euro.
    • Je kunt een thema helemaal op maat laten maken door een webdesignbureau. Dit kost een twee tot acht duizend euro (voor een relatief normale website).
    • Je kunt kiezen voor een gratis thema, eventueel in samenwerking met een gratis pagebuilder plugin.
    • Je kunt een website laten maken door een webbouwer die gebaseerd is op een bestaand template/thema. Dit kost tussen de 500 en 2000 euro.

    De beste keuze voor jou is afhankelijk van:

    • Het budget
    • Tijd, geduld en wil om WordPress, thema’s en pagebuilder te leren gebruiken
    • De complexiteit van jouw gewenste website
    • Hoeveel controle je wilt bij het aanpassen van het design

    In deze handleiding gaan wij dieper in op hoe premium en gratis thema’s in elkaar zitten en hoe je daarmee een website kan maken.

    Je kunt natuurlijk ook verder lezen en later beslissen wat je wilt doen.

    Waar koop je een Premium WordPress thema?

    Er zijn tienduizenden premium WordPress designs.

    Die zijn uitgebreider, beter ontworpen en vaak ook specifieker dan gratis thema’s. Je hebt de keuze uit meer headers, meerdere demo’s die je kunt installeren, meer footers, meer opties etc.

    Maar wanneer er tienduizenden opties zijn, dan is de vraag welke moet ik kiezen. Hoe vergelijk ik thema’s?

    Ik heb daar een specifiek artikel voor geschreven: WordPress thema vinden en kopen.

    In het kort:

    1. Je kan via ThemeForest duizenden professionele Premium WordPress templates vinden.
    2. Bekijk tientallen thema’s vliegensvlug (met de Preview knop) en maak direct een beslissing of de stijl je aanspreekt. Wees streng.
    3. Bestudeer van de overgebleven thema’s de demo(website) uitgebreid.
    4. Kies het thema waarbij de stijl als de indeling zo dicht mogelijk bij jouw wensen zit. En onthoud: dingen weghalen uit een thema is vele malen makkelijker dan dingen die je niet ziet toevoegen.
    5. Het thema kan je dan via creditcard of PayPal kopen (als je alleen iDeal gebruikt, lees dan dit artikel).
    6. Je kan dan bij Thema’s -> Add New -> Upload thema het zipje met het gekochte thema uploaden.

    Wat kun je verwachten na het installeren van een thema en wat kun je het best doen?

    De eerste keer dat ik een thema kocht en had geïnstalleerd, schrok ik een beetje.

    Mijn website leek niet op het voorbeeld. Ik moest een handvol extra plugins downloaden. Er waren tientallen extra website-instellingen. Er was een pagebuilder die er enorm complex uitzag. En ik had geen idee hoe ik verder moest.

    Dit komt omdat een thema de bouwstenen bevat van de website die je bij het voorbeeld zag, het past niet direct het design aan naar het voorbeeld.

    Er zit dan een gat tussen wat je wilt en wat je nu hebt.

    Je kunt dit gat het snelst overbruggen door een demo-website te importeren

    En demo-content is letterlijk alle bestanden (inclusief indeling, pagina’s, afbeeldingen etc) van de (voorbeeld)website.

    • Kies een thema waarbij het design en de indeling (van een van de demo’s/prebuild websites) zo dicht mogelijk bij jouw wensen liggen.
    • Installeer de demo-content van het design dat je wou (vaak heeft een thema meerdere demo websites).
    • Verwijder alle pagina’s en elementen die je niet wilt hebben en pas de rest naar wens aan.

    Iets aanpassen en optimaliseren is makkelijker dan iets vanuit het niets opbouwen.

    Laten we dieper ingaan op wat er bij een thema, gratis of betaald, komt kijken.

    Een WordPress thema bestaat grofweg uit vier onderdelen

    • Algemene website instellingen
    • Design en layout opties
    • Pagebuilder
    • Demo websites

    Zo bepaalt het thema welke globale instellingen je kunt aanpassen, zoals het kleurgebruik, de breedte van de website, het lettertype.

    Verder bepaalt het thema de vormgeving en indeling van de header (de bovenkant van de website), de footer en losstaande pagina’s zoals het blog en de 404-pagina (de pagina die men ziet wanneer een pagina niet laadt).

    Pagebuilder

    Homepages maken met een externe pagebuilder

    Bij bijna alle websites, behalve pure blogs, heeft de homepage een afwijkend design.

    De pagebuilder van WordPress is (op dit moment) niet flexibel genoeg om een mooie homepage te maken.

    Daarom worden vaak uitgebreidere externe pagebuilders gebruikt om homepages vorm te geven. Met deze pagebuilders kun je vaak de pagina zien, terwijl je de pagina aanpast.

    Elementor pagebuilder WordPress
    Het gratis thema Neve met de gratis pagebuilder Elementor

    Deze pagebuilders kun je apart downloaden als plugin, maar worden vaak ook inbegrepen bij Premium Thema’s en populaire gratis plugins.

    Hoe werken pagebuilders?

    We hebben eigenlijk al met een pagebuilder gewerkt. Namelijk het blokkensysteem in de editor van WordPress.

    Een normale pagina is dan simpelweg een opeenstapeling van titel/paragraaf/afbeelding/lijstjes-blokken.

    Bij het maken van normale pagina’s en blogs krijg je met niets anders te maken en kun je zelfs vergeten dat er gewerkt wordt met een blokkensysteem.

    Pagebuilders, homepages en afwijkende ontwerpen

    Maar voor het maken en aanpassen van bijvoorbeeld de homepage is die pagebuilder van WordPress (althans op dit moment) niet genoeg. Je hebt een uitgebreidere pagebuilder met meer opties nodig.

    Bijna elke Premium WordPress thema zit al een uitgebreidere pagebuilder inbegrepen. Al die pagebuilders werken met dezelfde principes. En het is handig om die principes te begrijpen om later zelf het design aan te passen.

    De populairste pagebuilder is Elementor.

    Die Elementor is vaak inbegrepen bij thema’s, maar kun je ook gratis en los downloaden.

    Bekijk: Elementor WordPress handleiding: hoe werkt een pagebuilder?

    Een pagebuilder werkt met grofweg drie onderdelen:

    • Rijen/secties (rows)
    • Kolommen (columns)
    • Contentblokken

    Via de editor van WordPress hebben we al gewerkt met contentblokken. Elke titel, kop, afbeelding etc is een contentblok.

    Rijen/Sectie

    Een rij is vaak een sectie van een document met een bepaald design. Een normale pagina of blog is dan gewoon één grote rij met een opeenstapeling van contentblokken.

    Maar bij andere pagina’s, zoals de homepage, heb je meerdere secties. Zo heb je bijvoorbeeld een rij voor een grote afbeelding met wat tekst (hero image), een rij met diensten (features), een rij met reviews en een rij met een contactformulier. Dus vier rijen/secties met allemaal een ander opmaak en design.

    Kolommen

    Een rij kun je opdelen in kolommen. 50/50, 75/25, 33/33/33 etc.

    Verschillende kolommen

    Kijk eens naar de laatste afbeelding van de afbeelding hierboven.

    Je ziet dan eigenlijk: één rij, met twee 50/50 kolommen en elke kolom heeft twee contentblokken, bijvoorbeeld een kop en een paragraaf.

    Hoe maak je dan bijvoorbeeld een header?

    Een vrij populaire header is een foto van jezelf of het product dat je verkoopt helemaal rechts, met links een grote kop, een stukje tekst en een linkje.

    Dan voeg je eerst een rij toe en geef je die rij een achtergrondsfoto.

    Rijen, kolommen en contentblok bij een pagebuilder

    Daarna voeg je een kolom toe met 66/33 verdeling (of misschien 75/25). Dit voorkomt dat de tekst over de hele breedte van de pagina gaat (en zo over de foto heen gaat).

    In de linkerkolom plaats je dan twee contentblokken, een kop en een paragraaf en de rechterkolom laat je leeg.

    Meestal zijn er ook meerdere wegen naar hetzelfde design. In het bovenstaande geval zou je ook in de rechterkolom een contentblok voor een afbeelding kunnen toevoegen en geen achtergrondsfoto in de rij plaatsen.

    En zo wordt een pagina opgebouwd in rijen met verschillende kolommen en contentblokken.

    Pagina vormgeven met een pagebuilder

    Een website bekijken met een andere lens

    Als je nu eens naar een willekeurige bedrijfswebsite gaat en denkt in rijen, kolommen, blokken dan kun je waarschijnlijk zien hoe de pagina er aan de achterkant uitziet.

    Hier een voorbeeld.

    Kolommen in een normale website

    Dan zal het bovenstaande design er waarschijnlijk zo uitzien aan de achterkant.

    Indeling van website maken met een pagebuilder

    Als je de demo content van een WordPress thema download, dan zie je waarschijnlijk aan de achterkant iets wat lijkt op de afbeelding hierboven. Als je dan niets weet van rijen, kolommen en blokken dan zou dat enorm afschrikken, maar wij weten nu hoe het (ongeveer) werkt.

    WordPress website bouwen met een gratis WordPress thema en een gratis pagebuilder

    Gratis thema’s kun je vinden in het dashboard van WordPress

    • Klik op Weergave.
    • Klik op Thema’s
    • Klik bovenaan op nieuwe thema’s.

    Populaire en kwalitatieve gratis thema’s zijn Neve, Astra, Reykjavik en Zakra.

    Verschillende demo's

    Waarschijnlijk krijg je na het installeren van een van die gratis thema’s een optie om een van de pagebuilder plugins te installeren. Anders kun je ook apart de plugin downloaden via het WordPress dashboard.

    Populaire pagebuilder plugins zijn

    Elementor, Brizy en Beaver.

    Ik vind persoonlijk Brizy en Elementor fijn. Die plugins komen met veel opties en al vooraf gedesignde secties, waarmee je zelf ook snel een homepage kan vormgeven.

    Secties, patronen en vooraf gedesignde elementen
    De pagebuilder Brizey heeft mooie vooraf gedesignde secties/rijen/blokken.

    Voorbeeld website maken

    Als voorbeeld ga ik een simpele website maken met het thema Astra en de pagebuilder Elementor – dat is dan een plugin die je apart gaat installeren.

    Beiden zijn vrij gebruiksvriendelijk, zijn voor elkaar gemaakt en hebben een gratis versie en een uitgebreidere betaalde versie.

    In het voorbeeld start ik met de gratis versie. Die heeft beperkte opties, maar genoeg voor een voorbeeld.

    Gratis thema’s kun je meestal downloaden via het dashboard van WordPress zelf.

    Klik op Weergave -> Thema’s -> Nieuwe toevoegen (de knop bovenaan naar de kop Thema’s).

    Nieuwe thema toevoegen

    Omdat wij al weten welk thema we gaan gebruiken kunnen we het zoekveld gebruiken om te zoeken naar Astra.

    Daarna hoveren we met de muis op de afbeelden en klikken op downloaden en daarna installeren/activeren.

    Thema activeren

    Daarna is het tijd om een demo website/design te downloaden/importeren. Je gaat dan eerst naar de thema opties, via Weergave -> Astra Opties. Je ziet dan thema opties die betrekking hebben tot de hele website – waar de meeste opties alleen beschikbaar zijn voor de Pro versie.

    Helemaal rechts zie je Import Starter Template en daaronder zie je dat je een import plugin moet hebben om een template te importeren. Daar klik ik op Installeer import plugin.

    Astra thema instellen

    Je komt dan op een template pagina uit. Je kunt daar ook los komen via Weergave -> Starter Templates.

    Alle templates waar ‘Agency’ bij staat die horen bij een betaald pakket van het thema. Ik koos in dit geval voor de template: Life Coach.

    Starter thema's van WordPress

    Handig om te realiseren: let niet op de namen van de thema’s en templates. De inhoud kan je allemaal veranderen. Het gaat om welk design en indeling het dichts bij jouw wensen ligt.

    Als je op het thema klikt dan zie je dat je allerlei pagina templates kunt importeren of alleen de homepage. Ik heb toen geklikt op Import Complete SIte.

    Demo importeren

    Je krijgt dan een melding dat je de plugin Elementor moet installeren – en waarschijnlijk twee andere plugins. Dat gaat automatisch als je op Import klikt. Anders kun je ook via Nieuwe Plugins zoeken op Elementor en dan die plugin downloaden.

    Plugins installeren

    Wanneer je nu naar jouw website gaat, dan zie je dat alles is overgenomen.

    Website bewerken en aanpassen

    Klik dan helemaal bovenin de website op ‘Bewerk met Elementor’.

    Elementer is een ‘what-you-see-is-what-you-get’-pagebuilder waarbij je de pagina vorm kan geven terwijl je de pagina ziet. Andere pagebuilders werken vaak via de ‘achterkant’ van WordPress.

    Als je het super simpel wilt houden, dan kun je hier gewoon alleen alle teksten aanpassen en dan ben je klaar.

    Homepage aanpassen

    Wil je een element toevoegen? Dan kan je die via het linkermenu slepen naar de juiste plek.

    Je ziet in het voorbeeld net boven de header een klein blauw blokje met een plusje, zes stipjes en een kruisje. Met een plusje kun je een sectie/rij toevoegen, met een kruisje kun je een hele sectie verwijderen en met die zes stipjes kun de sectie verslepen – en aanpassen.

    Je ziet als je die rij selecteert dan helemaal rechts Sectie bewerken met drie tabbladen Layout, Stijl en Geavanceerd.

    Wil je iets qua stijl aanpassen aan de rij, dan kan dat via een van die tabbladen. Loop ze rustig na, speel er een beetje mee en kijk of je het wil veranderen.

    Zo kan je bijvoorbeeld de hoogte en uitlijning veranderen bij Lay-out en de afbeelding bij Stijl.

    Lay-out homepage verstellen

    Je kunt ook alle contentblokken aanpassen door er op te klikken. Loop dan weer alle tabbladen langs om te kijken wat je kunt aanpassen. Hieronder voegde ik bijvoorbeeld een icoon toe, vergote ik de afstand van het icoontje, voegde ik een link toe en veranderde ik de linktekst.

    Je kunt een content-element verwijderen door op je rechtermuisknop te klikken en via het dropdownmenu verwijderen te selecteren.

    Kleuren, iconen en knippen

    Margin, borders, padding en pixels

    Het laatste webdesign concept dat handig is om te begrijpen is margin, borders en padding. Die termen representeren de ruimte om een stukje content.

    Om het eerst meer te versimpelen, focus alleen op de term margin. Met margin kun je bepalen hoeveel (wit)ruimte, qua pixels, er boven, rechts, onder en links van een element komt.

    Zo zie je bijvoorbeeld in de afbeelding hieronder helemaal links dat er 30px margin zit boven de button. En als je naar de knop kijkt, dan zie je dat de knop aan de onderkant helemaal tegen de lijn aan zit en dat er wat ruimte is aan de bovenkant.

    Zonder margins zullen alle contentblokken allemaal enorm nauw op elkaar zitten – en dat ziet er niet uit. Alles heeft ruimte nodig. Hoe meer hoe beter.

    Zo zie je bijvoorbeeld ook dat er wat ruimte zit tussen de foto en de tekst naam Sara John. Zonder margin zou de tekst tegen de afbeelding aangeplakt zitten.

    Margin en Padding aanpassen

    En padding en borders?

    Oke. Dit hoef je niet te weten, maar omdat je het vraagt.

    Je hebt eigenlijk drie laagjes om een stukje content, zoals een afbeelding, heen. Eerst komt padding, daarna de border en daarna margin. Padding en margin zijn beiden witruimte en lijken dus erg veel op elkaar.

    Het concept is het makkelijkst te begrijpen als je een knop/button voor je ziet.

    Een knop/button heeft een lijntje om de tekst heen. Dat is de border. Je wilt niet dat de border direct om de tekst heen zit. Het moet ademen.

    Dus je voegt wat ruimte tussen de tekst en de border toe door wat padding toe te voegen.

    Daarna wil je misschien ook niet dat de knop/button direct naast of onder een ander element zit, zoals een afbeelding of kop, je voegt daarom wat ruimte toe door wat margin toe te voegen.

    Dit concept mag je vergeten, maar het kan handig zijn als je ooit aanpassingen wilt maken aan het design.

    Uitleg Padding, Border en Margin

    Als dit niet de eerste keer is dat je op 000.nl bent dan weet je dat mijn website vrij minimalistisch is. Dus dat voer ik hier ook maar door.

    Ik heb de header verwijderd en de kolom van de afbeelding versleept naar de rechterkant – men kijkt van links naar rechts en tekst is belangrijker dan een foto. Verder heb ik alle teksten aangepast en linksonder op publiceren geklikt.

    Thema kolom toevoegen

    Daarna is het tijd voor de stap ‘Verwijder alle pagina’s en elementen die je niet wilt hebben en pas de rest naar wens aan.’.

    Ik ga dan naar pagina’s en verwijder elke pagina, behalve Over, Contact en de nieuwe Home.

    Door de demo-content is ons oude menu vervangen. Die kunnen we terugzetten door linksboven op ‘Een menu selecteren om te wijzigen’ te klikken en onze menu te selecteren.

    Daarna klik ik onderaan bij Locatie tonen op Hoofdmenu om ons menu het hoofdmenu te maken

    Homepage + aparte blogpagina

    Ik wil eigenlijk ook een blog, dus ik maak een nieuwe pagina aan en noem die Blog.

    Daarna voegen ik de pagina Blog aan het menu to.

    Wanneer je dan op de site naar de pagina gaat die je Blog hebt genoemd, dan zie je geen blog (geen index met blogs). Dit komt omdat we nog niet hebben aangegeven dat daar de ‘blogfunctionaliteit’ moet komen.

    Dat kan via Instellingen -> Lezen. Je kunt dan bovenaan aangeven welke pagina de berichtpagina/blog wordt.

    Blog instellingen

    Op de site zie ik dan nog een winkelwagentje – dat komt door de plugin met de webshop functionaliteit, WooCommerce.

    Verder zie ik in de footer een contactformulier, die gemaakt is met de plugin WPForms Lite.

    Ik wil geen shopfunctionaliteit en geen contactformulier in de footer, dus ik ga naar plugins en deactiveer beide plugins. Na het deactiveren kun je de plugin verwijderen.

    De footer is nu een beetje chaotisch met een shortcode van het contactformulier waarvan we net de plugin hebben verwijderd.

    Footer aanpassen op website

    Normaal gesproken kan je via Weergave -> Widgets de inhoud van je footer en de sidebar bepalen.

    Maar bij het installeren van de demo-content kwam een extra plugin genaamd Elementor – Header, Footer & Blocks. Waarschijnlijk kunnen we, als we die plugin verwijderen, de footer aanpassen bij de Widgets, maar dat gaan we nu niet doen.

    We gaan via Weergave naar de plugin Header Footer Builder. En in die plugin passen we de footer naar wens aan (of deleten we alles in de footer).

    Google Analytics en Google Search console

    Met Google Analytics kun je jouw bezoekersstatistieken bijhouden en met de Google Search console kun je zien hoe jouw website presteert in Google. Je kunt zelfs zien op welke woorden je rankt en hoe hoog.

    Ik heb een aantal handleidingen die je kunt volgen:

    Stap 9: Website maken – hoe nu verder?

    En nu hebben we alle tools om de website compleet te maken.

    De eerste stap is het vullen van de belangrijkste pagina’s, namelijk:

    • De ‘over’-pagina
    • De contactpagina
    • De dienst- en productpagina’s (als je iets verkoopt)

    Daarna is het tijd om te zorgen voor bezoekers.

    Welke methode het best werkt is afhankelijk van wat je kunt, wilt leren en de grootte van je netwerk.

    Daarna is het tijd om je marketing op orde te krijgen.

    Nieuwsbrief maken en inschrijfformulier toevoegen in WordPress

    De eerste stap is het opzetten van een nieuwsbrief.

    Het beginnen van een nieuwsbrief is het #1 antwoord wanneer ondernemers de vraag krijgen: “Wat zou je qua marketing anders doen? Waar zou je eerder mee beginnen?“.

    Ik raad zelf de mailsoftware MailerLite aan. Het is vergelijkbaar met MailChimp, maar dan simpeler, gebruiksvriendelijker en goedkoper.

    Bekijk hier een stap voor stap handleiding voor MailerLite. Wil je meer leren over het maken van een nieuwsbrief? En meerdere providers vergelijken? Lees dan dit artikel over het starten van een nieuwsbrief.

    Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

    In het begin is het slim om juist aanwezig te zijn op websites van anderen. Plekken waar jouw doelgroep nu is.

    Door actief te zijn in het netwerk van anderen, kan je mensen langzaamaan naar jouw website krijgen. Denk aan het schrijven van gastblogs. Of het geven van uitgebreide en inhoudelijke reacties op blogs. Aanwezig zijn op forums en op social media. En mogelijk zelfs adverteren.

    Maar… die mensen moeten natuurlijk ook wat kunnen doen op je website.

    Anders verlaten ze je site binnen nog geen 10 seconden.

    Dus ik zou zelf beginnen met een kleine handvol epische artikelen. Artikelen die een wow-reactie opleveren. Artikelen die lezers overtuigen om jouw website in de gaten te houden en jou te volgen.

    Op social media, maar het liefst voor de nieuwsbrief. Geef daarom ook een extra reden aan bezoekers om zich in te schrijven. Dat kan je oplossen door het aanbieden van een weggevertje (als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief). En dat weggevertje kan gewoon een heel goed artikel zijn, met een nog interessantere titel, in PDF formaat.

    Wanneer je website een beetje bezoekers krijgt en een beetje volume heeft kan je jouw bekendheid en website inzetten om hoger te ranken in de zoekmachine door de vragen die jouw doelgroep heeft te beantwoorden.

    Betere blogs schrijven

    Bloggen draait om aandacht grijpen, vasthouden en sturen. Helaas hebben we nooit geleerd hoe we dit moeten doen. Maar we kunnen het leren. En de beste en snelste manier om te leren hoe je iets maakt dat men graag leest en wil delen is het volgen van een copywriting/blog cursus.

    WordPress SEO

    Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) ben je niet echt afhankelijk van de grootte van je netwerk en de mate waarin je iets kan maken dat men wil delen. Het is natuurlijk handig als je dat kan, maar het is niet nodig.

    Het belangrijkste bij SEO is de mate waarin jij antwoord kan geven op vragen die jouw doelgroep heeft over jouw niche (het onderwerp van jouw website of blog). SEO is eigenlijk het gericht maken van pagina’s voor specifieke zoekopdrachten. En in theorie zal het beste antwoord het hoogst ranken (in de praktijk is dat ietsje anders, maar over het algemeen scoort het beste antwoord hoog).

    Verder is SEO duurzaam.

    Het publiceren van een blog kan je bijvoorbeeld in één klap honderd of een paar honderd bezoekers opleveren. Daarna levert het weinig meer op.  Maar als je een pagina hebt die hoog rankt in Google dan levert die pagina jou elke dag enkele, tientallen of honderden bezoekers op. Voor meerdere jaren.

    Wanneer je tientallen redelijk en goed rankende pagina’s hebt dan heb je zo tienduizenden bezoekers per maand waar je niet zo veel hoeft voor te doen (al het werk zit in het maken en verbeteren van die pagina’s).

    SEO is wel een langetermijnstrategie. Dus je zou het moeten combineren met andere strategieën die op korte termijn wat kunnen opleveren.

    SEO leren

    SEO is net als bloggen, sales en social media een vak apart. Een vak dat je moet leren. En net als elk ander vakgebied kan je het vak het snelst en effectiefst leren met een SEO cursus.

    Je wordt niet in één dag succesvol

    Succesvol worden met je website is een proces. Een kwestie van constant bijleren, uitproberen en werken. Nog een artikel schrijven, een oud artikel verbeteren, je netwerk uitbreiden, e-mailmarketing etc etc. Stapje voor stapje bouwen naar succes.

    Het duurt vaak maanden voordat jouw website een beetje begint te lopen. Heb geduld en doe je best.

    Oh. Trouwens, elk product die ik aanraad, gebruik ik zelf of zou ik zonder twijfel gebruiken. Sommige linkjes zijn affiliate linkjes. Als je via zo’n linkje iets koopt, krijg ik een commissie – zonder dat het jou wat kost. En dankzij die commissies kan ik dit soort enorme handleidingen en blogs schrijven en meerdere keren verbeteren.

    Wat doen na het maken van een WordPress website?

    Scan dan eens de blogartikelen op 000.nl, waarschijnlijk kom je wel handige artikelen tegen met nuttige tips over SEO, marketing, copywriting, sales en het verbeteren van websites.

    Was dit artikel behulpzaam?