Eigen WordPress website maken? #1 gratis stap-voor-stap handleiding


Ah… daar ben je. Eindelijk. Ik zat al op je te wachten.

Euhm. Hallo? Wie ben jij?

Ruben. Gaan we vandaag de knoop doorhakken?

Sorry? Waar heb je het over?

Gaan we vandaag een eigen WordPress website maken?

Oh… Ja. Ik denk het.

Tof! Ik ga je helpen. Stap voor stap.

Euhmm oké. Maar Ruben, is dat niet heel lastig?

Kan ik wel een eigen website maken?

Dat kun je. Echt. En een mooie ook. Hoe je dat precies doet, ga ik hier stap voor stap uitleggen. Met een enorme gebruiksvriendelijke WordPress handleiding.

Hopelijk is het proces helder voor absolute beginners. En als iets onduidelijk is, stuur mij dan even een mailtje. Misschien kan ik helpen.

Yes?

Laten we starten.

Handleiding WordPress website maken

Ben je vrij nieuw in deze wereld?

Lees dan alles rustig door. Ik leg dan uit waarom we voor WordPress kiezen, hoe lang het bouwen van een site ongeveer duurt en wat het ongeveer kost.

Geloof je het wel en wil je direct starten? Ga dan direct naar het stappenplan (stap 3).

  1. Het populairste CMS ter wereld: WordPress
  2. Wat kost het maken van een website?
  3. Stappenplan: WordPress website maken
  4. De beste WordPress hosting voor jouw website kiezen
  5. Domeinnaam verzinnen en vastleggen
  6. WordPress installeren (automatisch of met één klik).
  7. Inloggen bij jouw WordPress website
  8. WordPress uitleg – een korte rondleiding
  9. WordPress instellen
  10. De belangrijkste pagina’s aanmaken
  11. WordPress menu maken
  12. De WordPress editor – pagina aanmaken
  13. ‘Must-have’ WordPress plugins
  14. WordPress themes – het design van jouw website
  15. Google Analytics en Google Search Console
  16. Nieuwsbrief & inschrijfformulier
  17. Hoe krijg ik bezoekers?
  18. WordPress SEO

Ben je er klaar voor?

Let’s GO!

Een website maken met het populairste CMS ter wereld: WordPress.

Je kent de naam waarschijnlijk al.

Maar laten we de basics even op een rijtje zetten.

WordPress is het populairste content management systeem (afgekort, CMS) ter wereld.

Een content management systeem is een te deftige term voor een online programma waarmee je websites kunt bouwen en onderhouden.

Meer dan 60% van alle websites met een CMS, gebruikt WordPress. Oh, ja. Goed om te weten: de officiele website van WordPress is WordPress.org. Niet WordPress.com, dat is een commerciële partij die met een beperkte en afgesloten versie van WordPress werkt.

WordPress is gratis. En je kunt tegenwoordig bij 95% van alle webhosts WordPress met één klik op jouw hostingpakket zetten. En bij sommige hosts gaat het zelfs automatisch.

WordPress werkt gewoon in je browser. Dus overal waar je internet hebt, kan je jouw WordPress website, blog of webshop beheren. Het maakt dus ook niet uit wat voor computer je hebt. Of dat nou een Mac, een Dell of een tweedehands Russische computer uit 1999 is.

WordPress is flexibel. Je zit niet vast aan één design, webhost of plugin, wat je wel hebt bij betaalde website-makers. Je hebt toegang tot tienduizenden gratis of betaalde plugins en thema’s. Zo kun je met één gratis plugin, WooCommerce, een complete webshop aan jouw site toevoegen.

En ben je van plan om ooit een website op maat te laten maken door een webdesignbureau? Dan zit je ook goed. Bijna alle webdesigners gebruiken WordPress.

Nog meer leren over wat WordPress is en hoe het werkt?

WordPress website maken
Voorbeeld van een website die je kan maken met WordPress

Wat kost het maken van een professionele website?

Het CMS WordPress is gratis. Maar dat betekent niet dat alles gratis is.

Om jouw website online te krijgen heb je namelijk hosting nodig en een webadres (een domeinnaam).

Hosting is het huren van een stuk schijfruimte op een geoptimaliseerde server, in een beveiligd datacenter, die 24/7 verbonden staat met het internet. Het zorgt dat jouw website(-bestanden) altijd bereikbaar zijn en beveiligd worden.

En om het wat minder complex en visueler uit te leggen: Hosting is als het huren van een stuk grond waar jij jouw website op gaat bouwen. Hier zijn kost aan verbonden. En een domeinnaam is jouw (web)adres.

Kosten van het maken van een website

Als je gelijk goed wilt beginnen – en dat kan ik je aanraden – dan ben je ongeveer 10 a 15 euro per maand kwijt.

Want hosting is te vergelijken met een internetverbinding. Je wilt dat je er geen omkijken naar hebt. Je wilt dat het snel is. En je wilt er geen omkijken naar hebben. En als er iets gebeurt, dat je snel geholpen wordt.

Met hosting van 10 a 15 euro krijg je dat. Dan heb je een uitstekend WordPress hostingpakket dat snel is, WordPress support heeft en meer dan genoeg ruimte bezit. En ik zou uitgaan van 50 euro voor een premium WordPress thema (een professioneel website design) – en dat bedrag is eenmalig.

Maar er zijn steeds meer middelen die het mogelijk maken om gewoon te gaan voor een gratis thema en een gratis pagebuilder – als je wat geld wilt besparen.

Een lading homepages die je gratis kunt downloaden met een pagebuilder.

Dat is een stuk minder dan de kosten als je (WordPress) website op maat laat maken. Dan ben je gauw een paar duizend euro kwijt.

Maar als je een budget hebt, dan kan je hosting en een domeinnaam regelen voor ongeveer 5 euro per maand en een van de duizenden gratis thema selecteren.

Website maken met een CMS

De kosten van het zelf bouwen van een website vallen mee

Kijk.

Hosting is een dienst. Net als internet, Netflix, Spotify en een telefoonabonnement.

Je betaalt er ook een vergelijkbaar bedrag voor.

  • Telefoonabonnement =  €20 tot 50 per maand
  • Netflix = 8 tot 14 euro per maand.
  • Spotify = 10 euro per maand.
  • En hosting? Ook 10 a 15 euro.

En het is niet dat je het geld weggooit. In vergelijking met de andere uitgaven bouw je iets op. Iets dat met de tijd groeit. Iets dat voor veel mensen een (grote) inkomstenbron wordt.

Kan ik geen gratis website maken?

Dat kan. In theorie.

Maar een gratis website is voor 95% van de mensen die een website willen maken niet de beste keuze.

Kijk. Het is eigenlijk nooit gratis. Niet helemaal.

Als je nergens voor hoeft te betalen, dan ben jij het product dat verkocht wordt. Kortom: er komt reclame op jouw website te staan. Of je betaalt nu niets, maar als je iets meer weer wilt, dan betaal je een enorm bedrag.

Het is niet aan te raden om voor zo’n gratis website te gaan. Niet als je ooit geld wilt verdienen met je site en/of als je professioneel wilt overkomen. En ook niet als je de vrijheid wilt hebben om te kiezen hoe jouw website eruit komt te zien.

Nadelen van het maken van een gratis website:
  • Je krijgt een subdomein, zoals psychologieblog.wordpress.com of eenmooiedag.wix.com. Zo’n domein is lastig te onthouden en komt minder professioneel over dan gewoon psychologieblog.nl.
  • Als iets gratis is, dan ben jij het product dat verkocht wordt. Kortom: zij plaatsen advertenties op jouw website (waar jij geen cent voor krijgt). Of ze promoten hun eigen producten op jouw site.
  • Je krijgt niet veel ruimte. Meestal krijg je een paar MB ruimte gratis. Prima voor een tiental pagina’s zonder afbeeldingen. Maar als je meer ruimte nodig hebt, moet je bijbetalen en dan ben je snel over de tien euro per maand heen.
  • Je krijgt niet veel keuze. Je kunt kiezen uit een paar thema’s. De rest moet je kopen.
  • Voor bijna elke extra optie moet je bijbetalen. Wil je een eigen domeinnaam? Betalen. Verhuizen naar een andere provider? Betalen. Support? Betalen. 

Kortom: een gratis website is prima als je bijvoorbeeld voor één reis een reisblog wil maken. Of een persoonlijke blog voor alleen vrienden en familie. Maar wil je in de toekomst nog wat met je website doen? Heb je een bedrijf? Of wil je een stijlvol blog? Dan is het beter om professionele hosting en een domeinnaam te nemen.

Hoe lang duurt het bouwen van een eigen WordPress website?

Na het installeren van WordPress (wat bij één hostingpakket automatisch gaat en bij de rest met één klik) heb je al een simpele, maar werkende website.

Je kunt dus in theorie na vijf à tien minuten werk starten met het vullen van je website.

Maar dat is in theorie. In de praktijk moeten we nog wat instellingen goedzetten, plugins installeren en een thema zoeken, kopen, installeren en instellen.

Verder moeten we ook rekening houden dat je helemaal of vrij onbekend bent met WordPress en dat alles in het begin nog niet vanzelfsprekend is.

Dus ik zou uitgaan van een paar dagdelen. Hoe meer je wilt, hoe langer je bezig bent.

Allright. Laten we starten.

Hoe maak ik een website?

De 3 dingen die je nodig hebt om zelf een eigen WordPress website te bouwen

Om een website te bouwen heb je drie dingen nodig:

  1. Een domeinnaam, zoals www.datjurkje.nl of vakmanpeterhoorn.nl.
  2. Een hostingpakket. Dat is simpel gezegd het huren van een stuk ruimte waar de bestanden van jouw website opstaan.
  3. En een CMS (content management systeem) om jouw website te bouwen en onderhouden. Wij gaan WordPress gebruiken.

Die drie dingen regel je allemaal bij één hostingprovider. Ik ga je helpen met het vinden van een WordPress webhost.

Stap 1: Hosting – het fundament voor jouw website

Ik raad 2 WordPress hostingproviders aan: xel.nl en SiteGround.

Beide partijen zijn van de bovenste plank. Je zit dus sowieso goed. Ze scoren allebei bij de top van alle hostingproviders op kwaliteit, up-time, snelheid en het belangrijkste: service. Ze scoren bij reviews allebei bovengemiddeld.

Ik ga ze allebei bespreken.

Optie 1: WordPress hosting bij xel.nl – Alles in één keer goed geregeld

xel is een van de snelst groeiende WordPress hostingproviders in Nederland.

De WordPress hostingpakketten van xel zijn precies wat je van een Premium WordPress hostingprovider verwacht: ze maken je website enorm snel, je krijgt een SSL-certificaat, meer dan genoeg ruimte, onbeperkt dataverkeer en WordPress wordt voor jou geïnstalleerd. Lekker makkelijk.

Waarom kiezen voor WordPress hosting bij xel?

Bij de Premium WordPress hostingpakketten zit iets dat geen andere provider specifiek aanbiedt. Hulp en advies voor wanneer je er niet uitkomt bij het bouwen van je WordPress website.

Je krijgt ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen. 

En dat is heel wat. Je gaat namelijk bij het maken van een website tegen dingen aanlopen. Ik kan in deze handleiding helaas niet alles bespreken.

Lukt het bijvoorbeeld niet om bepaalde social media button te plaatsen? Of het lukt niet om het lettertype aan te passen?

Normaal gesproken sta jij er dan alleen voor. Je moet dan het antwoord op het internet vinden. Die bestaat vast en zeker, maar je bent er misschien een handvol gefrustreerde minuten of zelfs uren aan kwijt. Uren die soms afgesloten worden met een zucht en een laat maar. Waarschijnlijk heb je een handvol van zulke situaties per jaar, helemaal in het begin.

WordPress ondersteuning van xel

Met WordPress ondersteuning kan jij jouw WordPress probleem/vraag bij xel neerleggen. Dit kan telefonisch of via de mail. Zij gaan dan op zoek naar een oplossing. Het is een extra en enorm fijne zekerheid. Dat je altijd iemand kan bellen of mailen als iets niet lukt.

Of zoals ik in een review over xel.nl zeg (ik zit ook bij xel): “Een hulplijn wanneer je er niet uitkomt, (on)betaalbaar”.

En welk pakket moet ik dan nemen?

Het WordPress hostingpakket van €15,- per maand. De andere pakketten zijn voor grote bedrijven of drukbezochte websites.

Oh, ja. En ze worden beoordeeld met een 4.8/5. Dat is het gemiddelde van 194 Google reviews. En dat gemiddelde is enorm hoog.

Bekijk het Premium WordPress hostingpakket van Xel

WordPress_hosting

Optie 2: WordPress hosting bij SiteGround (goedkoop, 24/7 service en Engelstalig)

SiteGround is een van de grootste en best beoordeelde Engelstalige hostingproviders ter wereld.

Ze hebben servers in Nederland en je kunt gewoon met iDeal betalen, dus het enige wat verschilt met een Nederlandse provider is de taal – wat meestal geen kwestie is.

Waarom kiezen voor SiteGround?

Ze hebben misschien wel de beste prijs/kwaliteitverhouding.

Je hebt een top-notch webhost, snelle hosting, https://, 24/7 support en live chat voor een goede prijs.

De pakketten van SiteGround

  • Het StartUp pakket van 3,95 per maand (60% korting op de normale prijs) is perfect voor starters,
  • Het GrowBig -pakket van 6.45 per maand (64% korting) is perfect als je direct veel bezoekers verwacht, meerdere websites wilt maken, een testomgeving wilt, een on-demand back-up of gewoon nog sneller wil zijn.

Daarnaast heb je nog een groter GoGeek pakket maar die is niet relevant voor de meeste starters.

Let op: belangrijke bespaartip

De actieprijs van 3,95, 6,45 en 11,95 p/m telt voor de eerste contractperiode. Daarna betaal je meer: namelijk 9,95 p/m. 17,95 p/m en 29.95 p/m. Nog steeds een goede prijs, maar wel meer.

Maar… je kunt de lengte van jouw contractperiode zelf bepalen.

Normaal staat die op 12 maanden. Maar je kunt die periode ook op 24 of 36 maanden zetten. Dus je zou 2 of 3 jaar voor 3.95 of 6.45 per maand een hostingpakket van de bovenste plank kunnen krijgen.

Website maken bij SiteGround in één klik

Bij elk pakket kan je WordPress met één druk op de knop installeren.

Reviews van SiteGround

SiteGround krijgt overal op het internet uitstekende cijfers. Een 9,7 bij een bekende reviewverzamelsite en 4,7 van de 5 sterren bij de ander. Ze zijn technisch sterk, bieden snelle hosting aan en ze krijgen lof over hun support.

Ze zijn een van de best beoordeelde webhosts in de wereld.

Bekijk de WordPress pakketten van SiteGround

Andere hostingpartijen

Met de bovenstaande hostingpakketten zit alles wat je nodig hebt en een onsje meer.

De partijen zijn betrouwbaar, hun hostingpakketten snel en compleet, er zit een SSL-certificaat inbegrepen en je krijgt persoonlijk ondersteuning. Voor een redelijke prijs.

Maar als je de kosten moet drukken en/of weet wat je precies wel of niet nodig hebt, dan kun je kijken bij ook hostingproviders of gespecialiseerde WordPress hostingproviders vergelijken en kiezen.

Domeinnaam bedenken voor je website

Een sterke domeinnaam verzinnen en registreren voor je eigen site

Na het kiezen van een hostingpakket moet je een domeinnaam kiezen. Het kan zijn dat je er al eentje hebt bedacht, maar heb je ook al de beschikbaarheid gecheckt?

Er zijn namelijk al miljoenen .nl domeinnamen geregistreerd (en het veelvoudige aan .com domeinnamen).

Stel, je hebt nog geen domeinnaam voor jouw website bedacht of jouw bedachte domeinnaam is al geregistreerd. Geen probleem ik heb wat domeintips.

  • Combineer meerdere bestaande (en/of niet bestaande) woorden.
  • Voeg de, het of een toe – bijv: dewereldreiziger
  • Maak er een korte zin van – wijwillenthee / dezonzakt
  • Denk aan synoniemen – in plaats van reizen, ontdekken. 
  • Denk aan het probleem dat je oplost – wegmettandplak
  • Misschien kan je een Engelstalig woord gebruiken: lightliving.nl
  • Of juist een Nederlands woord met een .com
  • Of twee talen combineren.
  • Je hebt cijfers en een streepje (-), p.s. ik ben geen fan van streepjes in een domein.
  • Voeg jouw (voor)naam, beroep, functie of woonplaats toe.
  • Of gewoon een verzonnen iets, zoals 000.nl.

Wat maakt een domeinnaam goed?

Een sterke domeinnaam is makkelijk te onthouden en op te schrijven is.

Dus de lengte maakt niet echt uit, de eenvoud wel.

Meer domeinnaam tips nodig? Hier kan je 10 tips vinden voor het verzinnen van een domeinnaam.

Vrije domeinnaam gevonden? 

Top, rond dan de bestelling af. Je bent in een paar minuten klaar.

Nog niet besteld? Kies dan de partij hierboven die bij jou het best past, kies het pakket dat je wilt, gebruik de domeincheck om een vrije domeinnaam te vinden en rond de bestelling af.

Starten met het maken van jouw WordPress website

Wachten op registratie van domeinnaam

Stap 2: WordPress installeren

Heb je een WordPress hostingpakket en een domeinnaam besteld?

Top. Dan gaan we door.

  • Bij het WordPress hostingpakket van xel wordt WordPress automatisch geïnstalleerd.
  • Bij SiteGround heb je in het bestelproces een knop met ‘Install WordPress on my website’.
  • En met het online starterpakkt van xel kan je deze handleiding volgen voor het installeren van een WordPress one-minute-script.

Wat doen na het installeren van WordPress?

Wanneer WordPress geïnstalleerd is, krijg je automatisch een mailtje van xel.nl of SiteGround. Dit kan een uurtje duren. Soms langer.

In de tussentijd kan je verder lezen of even wat leuks doen. Wat jij wilt.

Na het krijgen van het mailtje:

  • Open het mailtje dat je van xel hebt gekregen. Het onderwerp is “WordPress Weblog installatie uitgevoerd”. Mensen die voor SiteGround gekozen hebben krijgen een soortgelijk mailtje.
  • Sla de gebruikersnaam en het wachtwoord ergens veilig op.

Je WordPress website staat nu klaar.

Ga maar eens naar jouw website. Je ziet waarschijnlijk dit.

Je hebt nu al een werkende website met een standaard thema van WordPress zelf, bij het bovenstaande voorbeeld is dat TwentyTwenty. Als jij in de toekomst leeft, dan zie je waarschijnlijk een ander thema.

Stap 3: Inloggen bij WordPress

Klik vervolgens op de link (in het mailtje die je hebt gekregen) waar /wp-admin achter staat.

Of ga naar jouwdomeinnaam.nl/wp-admin.

Sommige webhosters kiezen voor een andere url, maar als dat zo is dan lees je dat wel in het eerste mailtje dat je van hun krijgt.

Je komt dan bij de inlogpagina van jouw eigen WordPress site.

Hoe log in in op mijn WordPress website

Vul hier jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Die staan in het mailtje dat je hebt gekregen. Klik vervolgens op inloggen.

WordPress uitleg – een mini-rondleiding voordat je begint met bouwen

Wanneer je voor de eerste keer inlogt en het WordPress dashboard ziet dan denk je waarschijnlijk: “Oké, euhm… wat nu?“.

Nou. Een paar keer rustig ademen.

Het werken met een nieuw programma is altijd even wennen. Ik snap het. We gaan gewoon accepteren dat het eventjes kan duren voordat we het helemaal snappen. En dat is prima.

Je hoeft niet per se alles direct te snappen, dat komt vanzelf. Soms moet je eventjes doormodderen.

Laten we gewoon rustig door alle opties heen bladeren, zodat alles stapje voor stapje duidelijker wordt. Je website hoeft niet per se vandaag online te staan. Je bent nu al ver gekomen, daar mag je trots op zijn.

Oké?

Top. Laten we beginnen met een mini-rondleiding.

Dashboard - WordPress

Het WordPress dashboard

Je ziet, na het inloggen, het WordPress dashboard. Zelf gebruik ik de opties in het dashboard eigenlijk nooit. Ik klik direct door op het menu-item waar ik moet zijn.

Laten we daarom het WordPress menu (die zie je aan de linkerkant) kort bespreken.

Dashboard

Het eerste menu-item is dashboard. Dat is de pagina die je nu ziet.

In het submenu zie je een tweede item: Updates. Op deze pagina kun je alle updates van WordPress, van de thema’s die je gebruikt en alle plugins die hebt direct uitvoeren.

Het is verstandig om eens per maand alle beschikbare updates uit te voeren. Dat is vrij eenvoudig. Je klikt op ‘select all’ en daarna klik je op ‘Update Plugins’. Meestal zijn alle updates binnen tien seconden klaar. Het uitvoeren van updates zorgt ervoor dat je website veilig blijft en dat je beschikking hebt tot alle verbeteringen en nieuwe functionaliteiten.

Als het goed is heb je bij beide webhosts, SiteGround en Xel, de mogelijkheid om het automatisch updaten van WordPress, thema’s en plugin’s in te stellen.

Berichten

Het tweede menu-item is Berichten.

Berichten (of Posts) zijn blogartikelen.

Als je wilt bloggen dan kan je hier blogberichten aanmaken, schrijven, bewerken, inplannen en publiceren. Als je op berichten klikt, dan zie je alle blogartikelen die je hebt opgeslagen als conceptversie en alle blogartikelen die je hebt gepubliceerd. Als je een nieuwe blog wilt maken, dan kan je klikken op nieuw bericht (of add new).

Bij een nieuwe website zie je één voorbeeldblog, genaamd ‘Hallo wereld’. Deze kan je later verwijderen.

Media

Deze kan je ook voornamelijk negeren.

Hier zie je alle bestanden die al geüpload zijn. En je kunt hier ook apart afbeeldingen, video’s en PDF’s uploaden.

Waarom kan je dit negeren? Omdat je in de tekstbewerker van blogs en pagina’s zelf afbeeldingen kan uploaden – dit bespreken we later. En dat is veel sneller dan apart afbeeldingen uploaden.

Pagina’s

Pagina’s zijn normale webpagina’s.

Denk aan de contactpagina, dienstpagina’s en de ‘over’-pagina. Het werkt precies hetzelfde als het menu-item berichten. Je kan pagina’s aanmaken, vullen, bewerken en publiceren met een tekstbewerker.

Reacties

Op blogartikelen kan men reageren. Bij het menu-item reacties (of comments) kan je zien wie er gereageerd heeft en wat zij hebben gezegd. Soms moet je naar deze optie gaan om reacties goed te keuren – dat gebeurt wanneer WordPress twijfelt of de reactie spam is.

Ook dit menu-item gebruik je nauwelijks.

Weergave (of appearance)

Bij weergave kan je een deel van het design en de indeling van jouw website aanpassen. Wanneer je op weergave klikt, klapt er een submenu uit.

  1. Thema’s: Hier kan je thema’s (designs) uploaden, downloaden en activeren.
  2. Widgets: Bij widgets kan je de inhoud van de sidebar en de footer bepalen.
  3. Menu’s: Bij menu’s kan je de indeling van jouw menu vaststellen.
  4. Customizer: Hier kan je o.a. het logo uploaden en een favicon toevoegen, terwijl je de website ziet.

Dit menu-item gaan wij, vooral in het begin, gebruiken. Later gaan we hier dieper op in.

Plugins

Plugins zijn kleine software toevoegingen. Zie het als apps voor de telefoon.

Heb je een contactformulier nodig? Dan download je een contactformulier plugin. SEO tools nodig? Daar heb je ook een plugin voor. Social media button? Ook. Wil je een webshop maken? Daar heb je ook een plugin voor. Portfolio? Ook.

Je kunt voor bijna alles wel een plugin vinden.

Ook dit menu-item gaan we, vooral in het begin, gebruiken. En ook hier gaan we later dieper op in.

Gebruikers

Wil je dat meerdere mensen op jouw website kunnen inloggen? Bij gebruikers kan je mensen toevoegen en gebruikers beheren.

Extra’s / Gereedschap

Dit menu-item is alleen nuttig als je pagina’s van een oude WordPress site wilt importeren.

Instellingen

Bij instellingen kan je o.a.:

  • de titel en ondertitel van jouw site aanpassen,
  • bepalen hoe de URL’s van jouw website worden opgebouwd,
  • bepalen of je een aparte homepage wilt
  • en hoe de blogberichten op de website getoond worden.

Samengevat:

Meer dan de helft van de menu-items kunnen we negeren, een deel gaan we eenmalig gebruiken en een paar menu-items gebruiken we vaak.

Stap 4: WordPress website maken, het begin – noodzakelijke instellingen en handelingen

Waarschijnlijk wil je direct beginnen met pagina’s maken en het design aanpassen. Misschien wil je direct al een mooi WordPress design kiezen.

Dat begrijp ik 100%, maar ik raad je het af.

Er zijn wat dingen die eerst gedaan moeten worden. We moeten een paar instellingen goedzetten en wat onderdelen (het menu, bijvoorbeeld) even bespreken. Anders loop je later misschien tegen problemen aan. En dat willen we natuurlijk voorkomen.

Al met al duurt dit ongeveer vijftien minuten. Laten we beginnen met het leggen van een solide basis.

Een schone, zoekmachine vriendelijke, URL

WordPress geeft nieuwe pagina’s vrij onduidelijke URL’s.

Zo krijgt een nieuwe blogpagina bijvoorbeeld de volgende URL: zonnigedag.nl/?p=6. Het stukje “?p=6” is vrij onduidelijk. We kunnen niet zien waar de pagina over gaat.

Dit gaan we veranderen naar een ‘schone’ en zoekmachine vriendelijke URL. En dit is heel makkelijk aan te passen.

  1. Klik op het menu-item Instellingen en ga daarna naar Permalinks.
  2. Vink dan Berichtnaam aan en klik op wijzigingen opslaan.

De titel van elke nieuwe pagina wordt nu automatisch omgezet in de URL.

Maak je bijvoorbeeld een pagina aan met de titel “Advocaat Utrecht”, dan wordt de URL automatisch: zonnigedag.nl/advocaat-utrecht. En zo kan de lezer direct aan de URL zien waar de pagina over gaat.

En nu hebben het eerste punt van onze to-do lijst afgestreept.

Goed te doen, toch?

Stap 5: De eerste pagina’s van jouw eigen website

Het draait op dit moment alleen even om het aanmaken van de pagina’s, later mag je ze vullen.

We doen dit omdat we dan direct kunnen bespreken hoe we een menu aanmaken, vullen en indelen.

Oké?

We gaan vier pagina’s aanmaken. Vier pagina’s die bijna elke website heeft.

  • Een homepage.
  • Een blog.
  • Een ‘over’-pagina.
  • En een contactpagina.

We hoeven de pagina’s alleen aan te maken. Dat is heel makkelijk.

  1. Ga naar het menu-item Pagina’s.
  2. Klik daarna op Nieuwe pagina.
  3. Vul de titel van de pagina in, bijvoorbeeld Contact
  4. Klik rechtsboven op de blauwe knop Publiceren.

Doe dit voor alle vier de pagina’s.

Aangeven welke pagina de homepage is

We moeten nu aangeven dat de pagina die we Blog hebben genoemd het blog moet worden. En dat de pagina die we Home hebben genoemd onze homepage wordt.

  • Klik op Instellingen
  • Klik op Lezen
  • Vink bovenaan de tweede optie aan.: Een statische pagina
  • Selecteer bij Homepagina Home
  • Selecteer bij Blogpagina Blog
  • Klik op Wijzigingen Opslaan

Stap 6: WordPress menu maken

Als je nu jouw website bezoekt, dan zie je waarschijnlijk wat vreemds aan het menu.

Of je ziet geen menu. Of je ziet een menu met in een vreemde volgorde.

Zonder het aanmaken van een menu wordt elke pagina die je aanmaakt automatisch in het menu geplaatst, maar in de volgorde van nieuw gepubliceerde pagina’s naar oudere.

Dat wordt op een gegeven moment een zooitje.

Laten we daarom een eigen WordPress menu aanmaken

  • Ga met je muis over het menu-item Weergave en klik vervolgens op Menu’s.
  • Geeft vervolgens het menu een naam bij het invoerveld Menunaam. Noem het bijvoorbeeld Hoofdmenu en klik vervolgens op Menu aanmaken.
  • Klik vervolgens helemaal links bij pagina’s op Alles Tonen
  • Klik dan Home, Blog, Over en Contact aan en klik op Aan Menu toevoegen.
  • Sleep de menu-items in de juiste volgorde. Zet Home bovenaan en Contact onderaan.
  • Klik op Menu Opslaan.
  • Vink bij Menu instellingen aan dat dit het hoofdmenu, mainmenu of iets dergelijks is. Sommige thema’s hebben andere namen voor het hoofdmenu, bij het thema Twenty Twenty is dat om een of andere reden Desktop Horizontaal Menu. Vink die aan.
  • Klik weer op Menu Opslaan.

Bam!

Het menu is klaar.

Heb je een nieuwe pagina die je aan het menu wilt toevoegen? Ga dan weer naar het menu, voeg de desbetreffende pagina toe en klik op Menu opslaan.

Een pagina of blog maken en bewerken

Het maken en bewerken van een pagina via WordPress lijkt enorm op wat je waarschijnlijk gewend bent via Word of Pages.

Maar er zijn wel wat verschillen.

WordPress werkt bijvoorbeeld met een blokkensysteem. Dat betekent dat iedere kop, alinea, lijstje, afbeelding etc automatisch een apart (content)blok vormt en dat je die blokken individueel kunt verschuiven en aanpassen.

Dit klinkt misschien lastiger dan het is. Er is een grote kans dat je het niet eens merkt.

Het systeem heeft een groot voordeel. Je kunt via het blokkensysteem makkelijk lay-out opties en pagina elementen aan een pagina toevoegen. Bijvoorbeeld een omslagfoto, kolommen, video, knoppen etc.

Hoe maak je een titel in WordPress?

Deze hebben we al gehad. Het bovenste blok is de titel van de pagina of het blog.

Tekst een opmaak geven

Als je het blok onder de titel selecteert, kan je starten met typen.

Je kan een tekst een opmaak geven, net als bij Word en Pages.

De B voor dikgedrukt (bold) en de I voor cursief.

Een link maken in WordPress

Wil je verwijzen in een artikel naar een andere website of een andere webpagina?

Dan moet je een link aanmaken.

  1. Selecteer het stukje tekst dat een link moet worden.
  2. Klik op het icoontje van een ketting (naast I).
  3. Je krijgt dan een kleine pop-up met de linkmogelijkheden.
  4. Vul de hele URL van de pagina in waar je naar wilt verwijzen (dus inclusief http:// of https://, kortom gewoon weer knippen en plakken).
  5. En klik vervolgens op ‘apply’ (of enter).

Bulletpoints maken in WordPress

Iedereen houdt van doekoe bulletpoints.

Bulletpoints zijn overzichtelijk, makkelijk scanbaar en daarom ideaal voor websites. 

Je kan op twee manieren een lijstje maken.

  1. Door op het plusje te klikken en dan Lijst/list te selecteren.
  2. Of door de tekst te selecteren die een lijstje moet worden, op de omgekeerde ‘P’, van Paragraaf, te klikken (helemaal links in het rijtje) en Lijst te selecteren

Hoe maak je een kop?

Wil je een kop maken? Dat kan op dezelfde manier.

Selecteer eerst de zin (of de woorden) waarvan je een kop wilt maken. Klik daarna links op de omgekeerde ‘P’ en selecteer Heading/Kop.

Wanneer je dan weer het blokje van de kop selecteert zie je H2 (of Kop 2), H3 en H4.

Probeer verschillende kopjes te gebruiken om het artikel te verdelen. De belangrijkste kopjes krijgen een h2, subonderwerpen krijgen een h3 en zo verder.

Hoe voeg je een afbeelding toe?

Je kan weer op het plusje links of boven het blokje klikken (als je er met je muis of hovert) en dan image/afbeelding selecteren.

Wanneer je een blokje toevoegt zie je ook rechts een pictogram van een afbeelding.

Daarna kan je een afbeelding uploaden. Je kan ook een afbeelding direct in het artikel slepen.

Verder zie je ook bovenaan het afbeeldingblokje een tabblad met mogelijkheden om de afbeelding uit te lijnen.

Waarschijnlijk zul je later hele ‘lay-outs’ kunnen toevoegen met het blokkensysteem – die komen dan van WordPress zelf of van aparte plugins en thema’s.

Stap 7: WordPress plugins

Plugins zijn stukjes functionaliteit die je kunt downloaden en aan jouw site toevoegen.

Voor bijna alles is er wel een plugin.

Zo zijn er plugins om van je website een webshop te maken, om statistieken te meten, om contactformulieren te maken, om een forum toe te voegen en om je website sneller te maken.

De vraag is dan: welke plugins heb je nodig?

Er zijn weinig plugins die echt nodig hebt.

Deze zijn wel handig en worden door de meeste websites gebruikt:

  • Contact Form 7: de populairste plugin waarmee je contactformulieren maakt (hier een handleiding hoe je contactformulier maakt).
  • Een plugin tegen spam voor reacties. Bijvoorbeeld WordPress Zero Spam, Antispam Bee en Akismet.
  • Een plugin voor SEO: De populairste zijn Rank Math en Yoast SEO.

En andere WordPress plugins?

Ik zou het voor nu zo laten. Je kunt later altijd andere plugins toevoegen. Weinig plugins zijn echte must-haves.

Meer plugins is niet altijd beter. Hoe meer (zware) plugins je gebruikt, hoe langzamer je website wordt.

Ga pas op zoek naar een plugin wanneer je iets tegenkomt dat je wilt toevoegen of aanpassen.

Hoe installeer je een plugin?

  1. Klik op het menu-item Plugins en klik daarna op Nieuwe plugin.
  2. Gebruik het zoekveld om te zoeken naar een specifieke plugin. Je kan ook losse termen invullen.
  3. Klik bij de plugin die je wilt hebben op Installeren.
  4. Klik daarna op Activeren.

Hoe vind je de juiste plugin?

Stel, je wilt social media knoppen plaatsen onder elk blogbericht. Je hebt dan een plugin nodig, maar welke?

Je kunt op twee manieren een goede plugin vinden:

  • Je kunt googelen op termen zoals ‘best social media button plugin’ of ‘WordPress social media buttons’. Je kunt dan een aantal artikelen scannen en kijken welke plugins bij jou passen. Kopieer daarna de naam van de plugin en vul die bij het zoekveld van ‘nieuwe plugins’ in.
  • Of je kan zoeken op de pluginpagina van WordPress met soortgelijke termen. Let dan op de ratings en klik op ‘more details’. Het nadeel is de zoekfunctie van WordPress niet perfect is. Je weet niet zeker of je de beste plugin ziet.

Ik ga zelf altijd voor de eerste optie.

Stap 8: Thema’s en pagebuilders

We zijn gekomen bij de laatste grote stap. 

Dit is direct de allergrootste en waarschijnlijk lastigste stap.

Het kiezen en instellen van het design. Want op dit moment ziet de site er nog een beetje saai uit, toch? Misschien zelfs chaotisch.

Het design van je website is als de kleding die je aantrekt.

Het zegt wat over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Er moet nagedacht worden over de look & feel, de typografie, de indeling en de mate van controle over je design.

Prijs van kwaliteit

Een WordPress thema bestaat grofweg uit vier onderdelen

  • Algemene website instellingen
  • Design en layout opties
  • Pagebuilder
  • Demo websites

Zo bepaalt het thema welke globale instellingen je kunt aanpassen, zoals het kleurgebruik, het lettertype.

Verder bepaalt het thema de vormgeving en indeling van de header (de bovenkant van de website), de footer en het blog.

Homepages maken met een externe pagebuilder

De meeste websites hebben een homepage.

De homepage heeft meestal een afwijkende opmaak van een normale pagina.

De pagebuilder van WordPress is (op dit moment) niet krachtig genoeg om uitgebreide homepages te maken.

Daarom worden vaak uitgebreidere externe pagebuilders gebruikt om homepages vorm te geven. Met deze pagebuilders kun je vaak de pagina zien, terwijl je de pagina aanpast.

Het gratis thema Neve met de gratis pagebuilder Elementor

Deze pagebuilders kun je apart downloaden als plugin, maar worden vaak ook inbegrepen bij Premium Thema’s en populaire gratis plugins.

Hoe werken pagebuilders?

We hebben eigenlijk al met een pagebuilder gewerkt. Namelijk het blokkensysteem in de editor van WordPress.

Een normale pagina is dan simpelweg een opeenstapeling van titel/paragraaf/afbeelding/lijstjes-blokken.

Bij het maken van normale pagina’s en blogs krijg je met niets anders te maken en kun je zelfs vergeten dat er gewerkt wordt met een blokkensysteem.

Pagebuilders, homepages en afwijkende ontwerpen

Maar voor het maken en aanpassen van bijvoorbeeld de homepage is die pagebuilder van WordPress (althans op dit moment) niet genoeg. Je hebt een uitgebreidere pagebuilder met meer opties nodig.

Bijna elke Premium WordPress thema zit al een uitgebreidere pagebuilder inbegrepen. Al die pagebuilders werken met dezelfde principes. En het is handig om die principes te begrijpen om later zelf het design aan te passen.

Een pagebuilder werkt met grofweg drie onderdelen:

  • Rijen (rows)
  • Kolommen (columns)
  • Contentblokken

Via de editor van WordPress hebben we al gewerkt met contentblokken. Elke titel, kop, afbeelding etc is een contentblok.

Rijen

Een rij is vaak een sectie van een document met een bepaald design.

Een normale pagina of blog is dan gewoon één grote rij met een opeenstapeling van contentblokken.

Maar bij andere pagina’s, zoals de homepage, heb je meerdere secties. Zo heb je bijvoorbeeld een rij voor een grote afbeelding met wat tekst (hero image), een rij met diensten (features), een rij met reviews en een rij met een contactformulier.

Dus vier rijen/secties met allemaal een ander opmaak en design.

Kolommen

Een rij kun je opdelen in kolommen. 50/50, 75/25, 33/33/33 etc.

Kijk eens naar de laatste afbeelding van de afbeelding hierboven.

Je ziet dan eigenlijk: één rij, met twee 50/50 kolommen en elke kolom heeft twee contentblokken, bijvoorbeeld een kop en een paragraaf.

Hoe maak je dan bijvoorbeeld een header?

Een vrij populaire header is een foto van jezelf of het product dat je verkoopt helemaal rechts, met links een grote kop, een stukje tekst en een linkje.

Dan voeg je eerst een rij toe en geef je die rij een achtergrondsfoto.

Daarna voeg je een kolom toe met 66/33 verdeling (of misschien 75/25). Dit voorkomt dat de tekst over de hele breedte van de pagina gaat (en zo over de foto heen gaat).

In de linkerkolom plaats je dan twee contentblokken, een kop en een paragraaf en de rechterkolom laat je leeg.

Een website bekijken met een andere lens

Als je nu eens naar een willekeurige bedrijfswebsite gaat en denkt in rijen, kolommen, blokken dan kun je waarschijnlijk zien hoe de pagina er aan de achterkant uitziet.

Hier een voorbeeld.

Dan zal het bovenstaande design er waarschijnlijk zo uitzien aan de achterkant.

Als je de demo content van een WordPress thema download, dan zie je waarschijnlijk aan de achterkant iets wat lijkt op de afbeelding hierboven. Als je dan niets weet van rijen, kolommen en blokken dan zou dat enorm afschrikken, maar wij weten nu hoe het (ongeveer) werkt.

Hoe kom je aan een WordPress thema?

  • Je kunt kiezen voor een gratis thema (die je kunt vinden in het dashboard van WordPress) in samenwerking met een gratis pagebuilder plugin.
  • Je kunt voor een uitgebreide Premium thema kiezen.
  • Je kunt een thema helemaal op maat laten maken.
  • Je kunt een thema in elkaar laten zetten met een pagebuilder door een webbouwer.

Gratis WordPress thema’s en gratis pagebuilder

Gratis thema’s kun je vinden in het dashboard van WordPress

  • Klik op Weergave.
  • Klik op Thema’s
  • Klik bovenaan op nieuwe thema’s.

Populaire en kwalitatieve gratis thema’s zijn Neve, Astra, Reykjavik en Zakra.

Waarschijnlijk krijg je na het installeren van een van die gratis thema’s een optie om een van de pagebuilder plugins te installeren. Anders kun je ook apart de plugin downloaden via het WordPress dashboard.

Populaire pagebuilder plugins zijn

Elementor, Brizy, Beaver,

Ik vind persoonlijk Brizy en Elementor fijn. Die plugins komen met veel opties en al vooraf gedesignde secties, waarmee je zelf ook snel een homepage kan vormgeven.

De pagebuilder Brizey heeft mooie vooraf gedesignde secties/rijen/blokken.

Waar koop je een Premium WordPress thema?

Er zijn tienduizenden premium WordPress designs.

Die zijn uitgebreider, beter ontworpen en vaak ook specifieker dan gratis thema’s.

Je hebt de keuze uit meer headers, meerdere demo’s die je kunt installeren, meer footers, meer opties etc.

Maar wanneer er tienduizenden opties zijn, dan is de vraag welke moet ik kiezen. Hoe vergelijk ik thema’s.

Ik heb daar een specifiek artikel voor geschreven: WordPress thema vinden en kopen.

In het kort:

  • Je kan via ThemeForest duizenden professionele Premium WordPress templates vinden.
  • Bekijk de demo van elk thema dat je interessant vindt en kies het thema dat het best bij jouw wensen past.
  • Het thema kan je dan via creditcard of PayPal kopen (als je alleen iDeal gebruikt, lees dan dit artikel).
  • Je kan dan bij Thema’s -> Add New -> Upload thema het zipje met het gekochte thema uploaden.

Wat kun je verwachten en wat kun je het best doen?

De eerste keer dat ik een thema kocht en had geïnstalleerd, schrok ik een beetje.

Mijn website leek niet op het voorbeeld. Ik moest een handvol extra plugins downloaden. Er waren tientallen extra website-instellingen. En ik had geen idee hoe ik verder moest.

Dit komt omdat een thema de bouwstenen bevat van de website die je bij het voorbeeld zag, het past niet direct het design aan naar het voorbeeld.

Er zit dan een gat tussen wat je wilt en wat je nu hebt.

Je kunt dit gat het snelst overbruggen door een demo-website te importeren

En demo-content is letterlijk alle bestanden (inclusief indeling, pagina’s, afbeeldingen etc) van de (voorbeeld)website.

  • Kies een thema waarbij het design en de indeling (van een van de demo’s/prebuild websites) zo dicht mogelijk bij jouw wensen liggen.
  • Installeer de demo-content van het design dat je wou (vaak heeft een thema meerdere demo websites).
  • Verwijder alle pagina’s en elementen die je niet wilt hebben en pas de rest naar wens aan.

Iets aanpassen en optimaliseren is makkelijker dan iets vanuit het niets opbouwen.

Voorbeeld website maken

Als voorbeeld ga ik een simpele website maken met het thema Astra en de pagebuilder Elementor – dat is dan een plugin die je apart gaat installeren.

Beiden zijn vrij gebruiksvriendelijk, zijn voor elkaar gemaakt en hebben een gratis versie en een uitgebreidere betaalde versie.

In het voorbeeld start ik met de gratis versie. Die heeft beperkte opties, maar genoeg voor een voorbeeld.

Gratis thema’s kun je meestal downloaden via het dashboard van WordPress zelf.

Klik op Weergave -> Thema’s -> Nieuwe toevoegen (de knop bovenaan naar de kop Thema’s).

Omdat wij al weten welk thema we gaan gebruiken kunnen we het zoekveld gebruiken om te zoeken naar Astra.

Daarna hoveren we met de muis op de afbeelden en klikken op downloaden en daarna installeren/activeren.

Daarna is het tijd om een demo website/design te downloaden/importeren. Je gaat dan eerst naar de thema opties, via Weergave -> Astra Opties. Je ziet dan thema opties die betrekking hebben tot de hele website – waar de meeste opties alleen beschikbaar zijn voor de Pro versie.

Helemaal rechts zie je Import Starter Template en daaronder zie je dat je een import plugin moet hebben om een template te importeren. Daar klik ik op Installeer import plugin.

Je komt dan op een template pagina uit. Je kunt daar ook los komen via Weergave -> Starter Templates.

Alle templates waar ‘Agency’ bij staat die horen bij een betaald pakket van het thema. Ik koos in dit geval voor de template: Life Coach.

Handig om te realiseren: let niet op de namen van de thema’s en templates. De inhoud kan je allemaal veranderen. Het gaat om welk design en indeling het dichts bij jouw wensen ligt.

Als je op het thema klikt dan zie je dat je allerlei pagina templates kunt importeren of alleen de homepage. Ik heb toen geklikt op Import Complete SIte.

Je krijgt dan een melding dat je de plugin Elementor moet installeren – en waarschijnlijk twee andere plugins. Dat gaat automatisch als je op Import klikt. Anders kun je ook via Nieuwe Plugins zoeken op Elementor en dan die plugin downloaden.

Wanneer je nu naar jouw website gaat, dan zie je dat alles is overgenomen.

Website bewerken en aanpassen

Klik dan helemaal bovenin de website op ‘Bewerk met Elementor’.

Elementer is een ‘what-you-see-is-what-you-get’-pagebuilder waarbij je de pagina vorm kan geven terwijl je de pagina ziet. Andere pagebuilders werken vaak via de ‘achterkant’ van WordPress.

Als je het super simpel wilt houden, dan kun je hier gewoon alleen alle teksten aanpassen en dan ben je klaar.

Wil je een element toevoegen? Dan kan je die via het linkermenu slepen naar de juiste plek.

Je ziet in het voorbeeld net boven de header een klein blauw blokje met een plusje, zes stipjes en een kruisje. Met een plusje kun je een sectie/rij toevoegen, met een kruisje kun je een hele sectie verwijderen en met die zes stipjes kun de sectie verslepen – en aanpassen.

Je ziet als je die rij selecteert dan helemaal rechts Sectie bewerken met drie tabbladen Layout, Stijl en Geavanceerd.

Wil je iets qua stijl aanpassen aan de rij, dan kan dat via een van die tabbladen. Loop ze rustig na, speel er een beetje mee en kijk of je het wil veranderen.

Zo kan je bijvoorbeeld de hoogte en uitlijning veranderen bij Lay-out en de afbeelding bij Stijl.

Je kunt ook alle contentblokken aanpassen door er op te klikken. Loop dan weer alle tabbladen langs om te kijken wat je kunt aanpassen. Hieronder voegde ik bijvoorbeeld een icoon toe, vergote ik de afstand van het icoontje, voegde ik een link toe en veranderde ik de linktekst.

Je kunt een conten-element verwijderen door op je rechtermuisknop te klikken en via het dropdownmenu verwijderen te selecteren.

Margin, borders, padding en pixels

Het laatste webdesign concept dat handig is om te begrijpen is margin, borders en padding. Die termen representeren de ruimte om een stukje content.

Om het eerst meer te versimpelen, focus alleen op de term margin. Met margin kun je bepalen hoeveel (wit)ruimte, qua pixels, er boven, rechts, onder en links van een element komt.

Zo zie je bijvoorbeeld in de afbeelding hieronder helemaal links dat er 30px margin zit boven de button. En als je naar de knop kijkt, dan zie je dat de knop aan de onderkant helemaal tegen de lijn aan zit en dat er wat ruimte is aan de bovenkant.

Zonder margins zullen alle contentblokken allemaal enorm nauw op elkaar zitten – en dat ziet er niet uit. Alles heeft ruimte nodig. Hoe meer hoe beter.

Zo zie je bijvoorbeeld ook dat er wat ruimte zit tussen de foto en de tekst naam Sara John. Zonder margin zou de tekst tegen de afbeelding aangeplakt zitten.

En padding en borders?

Oke. Dit hoef je niet te weten, maar omdat je het vraagt.

Je hebt eigenlijk drie laagjes om een stukje content, zoals een afbeelding, heen. Eerst komt padding, daarna de border en daarna margin. Padding en margin zijn beiden witruimte en lijken dus erg veel op elkaar.

Het concept is het makkelijkst te begrijpen als je een knop/button voor je ziet.

Een knop/button heeft een lijntje om de tekst heen. Dat is de border. Je wilt niet dat de border direct om de tekst heen zit. Het moet ademen.

Dus je voegt wat ruimte tussen de tekst en de border toe door wat padding toe te voegen.

Daarna wil je misschien ook niet dat de knop/button direct naast of onder een ander element zit, zoals een afbeelding of kop, je voegt daarom wat ruimte toe door wat margin toe te voegen.

Dit concept mag je vergeten, maar het kan handig zijn als je ooit aanpassingen wilt maken aan het design.

Als dit niet de eerste keer is dat je op 000.nl bent dan weet je dat mijn website vrij minimalistisch is. Dus dat voer ik hier ook maar door.

Ik heb de header verwijderd en de kolom van de afbeelding versleept naar de rechterkant – men kijkt van links naar rechts en tekst is belangrijker dan een foto. Verder heb ik alle teksten aangepast en linksonder op publiceren geklikt.

Daarna is het tijd voor de stap ‘Verwijder alle pagina’s en elementen die je niet wilt hebben en pas de rest naar wens aan.’.

Ik ga dan naar pagina’s en verwijder elke pagina, behalve Over, Contact en de nieuwe Home.

Door de demo-content is ons oude menu vervangen. Die kunnen we terugzetten door linksboven op ‘Een menu selecteren om te wijzigen’ te klikken en onze menu te selecteren.

Daarna klik ik onderaan bij Locatie tonen op Hoofdmenu om ons menu het hoofdmenu te maken

Homepage + aparte blogpagina

Ik wil eigenlijk ook een blog, dus ik maak een nieuwe pagina aan en noem die Blog.

Daarna voegen ik de pagina Blog aan het menu to.

Wanneer je dan op de site naar de pagina gaat die je Blog hebt genoemd, dan zie je geen blog (geen index met blogs). Dit komt omdat we nog niet hebben aangegeven dat daar de ‘blogfunctionaliteit’ moet komen.

Dat kan via Instellingen -> Lezen. Je kunt dan bovenaan aangeven welke pagina de berichtpagina/blog wordt.

Op de site zie ik dan nog een winkelwagentje – dat komt door de plugin met de webshop functionaliteit, WooCommerce.

Verder zie ik in de footer een contactformulier, die gemaakt is met de plugin WPForms Lite.

Ik wil geen shopfunctionaliteit en geen contactformulier in de footer, dus ik ga naar plugins en deactiveer beide plugins. Na het deactiveren kun je de plugin verwijderen.

Footer & sidebar aanpassen

De footer is nu een beetje chaotisch met een shortcode van het contactformulier waarvan we net de plugin hebben verwijderd.

Normaal gesproken kan je via Weergave -> Widgets de inhoud van je footer en de sidebar bepalen.

Maar bij het installeren van de demo-content kwam een extra plugin genaamd Elementor – Header, Footer & Blocks. Waarschijnlijk kunnen we, als we die plugin verwijderen, de footer aanpassen bij de Widgets, maar dat gaan we nu niet doen.

We gaan via Weergave naar de plugin Header Footer Builder. En in die plugin passen we de footer naar wens aan (of deleten we alles in de footer).

Google Analytics en Google Search console

Met Google Analytics kun je jouw bezoekersstatistieken bijhouden en met de Google Search console kun je zien hoe jouw website presteert in Google. Je kunt zelfs zien op welke woorden je rankt en hoe hoog.

Ik heb twee handleidingen die je kunt volgen:

Stap 9: Website maken – hoe nu verder?

En nu hebben we alle tools om de website compleet te maken.

De eerste stap is het vullen van de belangrijkste pagina’s, namelijk:

  • De ‘over’-pagina
  • De contactpagina
  • De dienst- en productpagina’s (als je iets verkoopt)

Daarna is het tijd om te zorgen voor bezoekers.

Welke methode het best werkt is afhankelijk van wat je kunt, wilt leren en de grootte van je netwerk.

Daarna is het tijd om je marketing op orde te krijgen.

Nieuwsbrief maken en inschrijfformulier toevoegen in WordPress

De eerste stap is het opzetten van een nieuwsbrief.

Het beginnen van een nieuwsbrief is het #1 antwoord wanneer ondernemers de vraag krijgen: “Wat zou je qua marketing anders doen? Waar zou je eerder mee beginnen?“.

Ik raad zelf de mailsoftware MailerLite aan. Het is vergelijkbaar met MailChimp, maar dan simpeler, gebruiksvriendelijker en goedkoper.

Bekijk hier een stap voor stap handleiding voor MailerLite. Wil je meer leren over het maken van een nieuwsbrief? En meerdere providers vergelijken? Lees dan dit artikel over het starten van een nieuwsbrief.

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

In het begin is het slim om juist aanwezig te zijn op websites van anderen. Plekken waar jouw doelgroep nu is.

Door actief te zijn in het netwerk van anderen, kan je mensen langzaamaan naar jouw website krijgen. Denk aan het schrijven van gastblogs. Of het geven van uitgebreide en inhoudelijke reacties op blogs. Aanwezig zijn op forums en op social media. En mogelijk zelfs adverteren.

Maar… die mensen moeten natuurlijk ook wat kunnen doen op je website.

Anders verlaten ze je site binnen nog geen 10 seconden.

Dus ik zou zelf beginnen met een kleine handvol epische artikelen. Artikelen die een wow-reactie opleveren. Artikelen die lezers overtuigen om jouw website in de gaten te houden en jou te volgen.

Op social media, maar het liefst voor de nieuwsbrief. Geef daarom ook een extra reden aan bezoekers om zich in te schrijven. Dat kan je oplossen door het aanbieden van een weggevertje (als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief). En dat weggevertje kan gewoon een heel goed artikel zijn, met een nog interessantere titel, in PDF formaat.

Wanneer je website een beetje bezoekers krijgt en een beetje volume heeft kan je jouw bekendheid en website inzetten om hoger te ranken in de zoekmachine door de vragen die jouw doelgroep heeft te beantwoorden.

Betere blogs schrijven

Bloggen draait om aandacht grijpen, vasthouden en sturen. Helaas hebben we nooit geleerd hoe we dit moeten doen. Maar we kunnen het leren. En de beste en snelste manier om te leren hoe je iets maakt dat men graag leest en wil delen is het volgen van een copywriting/blog cursus.

WordPress SEO

Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) ben je niet echt afhankelijk van de grootte van je netwerk en de mate waarin je iets kan maken dat men wil delen. Het is natuurlijk handig als je dat kan, maar het is niet nodig.

Het belangrijkste bij SEO is de mate waarin jij antwoord kan geven op vragen die jouw doelgroep heeft over jouw niche (het onderwerp van jouw website of blog). SEO is eigenlijk het gericht maken van pagina’s voor specifieke zoekopdrachten. En in theorie zal het beste antwoord het hoogst ranken (in de praktijk is dat ietsje anders, maar over het algemeen scoort het beste antwoord hoog).

Verder is SEO duurzaam.

Het publiceren van een blog kan je bijvoorbeeld in één klap honderd of een paar honderd bezoekers opleveren. Daarna levert het weinig meer op.  Maar als je een pagina hebt die hoog rankt in Google dan levert die pagina jou elke dag enkele, tientallen of honderden bezoekers op. Voor meerdere jaren.

Wanneer je tientallen redelijk en goed rankende pagina’s hebt dan heb je zo tienduizenden bezoekers per maand waar je niet zo veel hoeft voor te doen (al het werk zit in het maken en verbeteren van die pagina’s).

SEO is wel een langetermijnstrategie. Dus je zou het moeten combineren met andere strategieën die op korte termijn wat kunnen opleveren.

SEO leren

SEO is net als bloggen, sales en social media een vak apart. Een vak dat je moet leren. En net als elk ander vakgebied kan je het vak het snelst en effectiefst leren met een SEO cursus.

Je wordt niet in één dag succesvol

Succesvol worden met je website is een proces. Een kwestie van constant bijleren, uitproberen en werken. Nog een artikel schrijven, een oud artikel verbeteren, je netwerk uitbreiden, e-mailmarketing etc etc. Stapje voor stapje bouwen naar succes.

Het duurt vaak maanden voordat jouw website een beetje begint te lopen. Heb geduld en doe je best.

Oh. Trouwens, elk product die ik aanraad, gebruik ik zelf of zou ik zonder twijfel gebruiken. Sommige linkjes zijn affiliate linkjes. Als je via zo’n linkje iets koopt, krijg ik een commissie – zonder dat het jou wat kost. En dankzij die commissies kan ik dit soort enorme handleidingen en blogs schrijven en meerdere keren verbeteren.

Wat doen na het maken van een WordPress website?

Scan dan eens de blogartikelen op 000.nl, waarschijnlijk kom je wel handige artikelen tegen met nuttige tips over SEO, marketing, copywriting, sales en het verbeteren van websites.