Zelf een eigen WordPress website maken? De #1 gratis WordPress handleiding [2019]


Leer hoe je stap voor stap jouw eigen website kunt maken met deze complete WordPress handleiding. Met plaatjes, how-to’s, voorbeelden, tips, vergelijkingen en nog meer.


Ah… daar ben je. Eindelijk. Ik zat al op je te wachten.

Euhm. Hallo? Wie ben jij?

Ruben. Gaan we vandaag de knoop doorhakken?

Sorry? Waar heb je het over?

Gaan we vandaag een eigen WordPress website maken?

Oh… Ja. Ik denk het.

Tof! Ik ga je helpen. Stap voor stap.

Euhmm oké. Maar Ruben, is dat niet heel lastig?

Kan ik wel een eigen website maken?

Dat kun je. Echt. En een mooie ook. Hoe je dat precies doet, ga ik hier stap voor stap uitleggen. Met een enorme gebruiksvriendelijke WordPress handleiding.

Een voorbeeld van een Premium WordPress thema dat je kan kopen en gebruiken voor jouw site of blog.

In de afgelopen 9 jaar heb ik een tiental WordPress websites gemaakt en honderden mensen geholpen met het bouwen van een eigen website. Tienduizenden als deze handleiding meetelt. Ik geloof, nee, ik weet dat het jou gaat lukken.

Hopelijk is het proces helder voor absolute beginners. En als iets onduidelijk is, stuur mij dan even een mailtje. Misschien kan ik helpen.

En nog een belofte. Je komt met dit stappenplan 0 keer in aanraking met vage technische zaken. Je hoeft niet te weten wat FTP, CSS en Javascript is en hoe het werkt. We houden het simpel.

Yes?

Laten we starten.

Stap-voor-stap handleiding WordPress website maken

Ben je vrij nieuw in deze wereld?

Lees dan alles rustig door. Ik leg dan uit waarom we voor WordPress kiezen, hoe lang het bouwen van een site ongeveer duurt en wat het ongeveer kost.

Geloof je het wel en wil je direct starten? Ga dan direct naar het stappenplan (stap 3).

  1. Het populairste CMS ter wereld: WordPress
  2. Wat kost het maken van een website?
  3. Stappenplan: WordPress website maken
  4. De beste WordPress hosting voor jouw website kiezen
  5. Domeinnaam verzinnen en vastleggen
  6. WordPress installeren (automatisch of met één klik).
  7. Inloggen bij jouw WordPress website
  8. WordPress uitleg – een korte rondleiding
  9. WordPress instellen
  10. De belangrijkste pagina’s aanmaken
  11. WordPress menu maken
  12. De WordPress editor – pagina aanmaken
  13. ‘Must-have’ WordPress plugins
  14. WordPress themes – het design van jouw website
  15. Google Analytics en Google Search Console
  16. Nieuwsbrief & inschrijfformulier
  17. Hoe krijg ik bezoekers?
  18. WordPress SEO

Ben je er klaar voor?

Let’s GO!

Een website maken met het populairste CMS ter wereld: WordPress.

Je kent de naam waarschijnlijk al. Maar laten we de basics even op een rijtje zetten.

WordPress is het populairste content management systeem (CMS) ter wereld. Een content management systeem is een lastige term voor een online programma waarmee je websites kunt bouwen en onderhouden. Meer dan 60% van alle websites met een CMS, gebruikt WordPress.

De officiele website van WordPress is WordPress.org. Niet WordPress.com, dat is een commerciële partij die met een afgesloten versie van WordPress werkt.

WordPress is gratis. En je kunt tegenwoordig bij 95% van alle webhosts WordPress met één klik op jouw hostingpakket zetten. En bij sommige hosts gaat het zelfs automatisch.

WordPress werkt gewoon in je browser. Dus overal waar je internet hebt, kan je jouw WordPress website, blog of webshop beheren. Het maakt dus ook niet uit wat voor computer je hebt. Of dat nou een Mac, een Dell of een tweedehands Russische computer uit 1999 is.

WordPress_editor Guttenberg
De WordPress editor waarmee je pagina’s maakt.

En WordPress is flexibel. Je zit niet vast aan één design, webhost of plugin, wat je wel hebt bij betaalde website-makers. Je hebt toegang tot tienduizenden gratis of betaalde plugins en thema’s. Zo kun je met één gratis plugin, WooCommerce, een webshop aan jouw site toevoegen. En die kun je kiezen en veranderen wanneer jij dat wil.

En ben je van plan om ooit een website op maat te laten maken door een webdesignbureau? Dan zit je ook goed. Bijna alle webdesigners, misschien wel 95%, werkt voornamelijk met WordPress.

Meer leren over wat WordPress is en hoe het werkt?

WordPress website maken
Voorbeeld van een website die je kan maken met WordPress

Wat kost het maken van een professionele WordPress website?

Het CMS WordPress is gratis.

Maar dat betekent niet dat alles gratis is.

Om jouw website online te krijgen heb je namelijk hosting nodig. En een webadres (een domeinnaam).

Hosting is het huren van een stuk schijfruimte op een geoptimaliseerde server, in een beveiligd datacenter, die 24/7 verbonden staat met het internet. Het zorgt dat jouw website(-bestanden) altijd bereikbaar zijn en beveiligd worden.

En wat minder gecompliceerd: Hosting is als het huren van een stuk grond waar jij jouw website op gaat bouwen. Hier zijn kost aan verbonden. Niet heel veel, maar toch.

Kosten van het maken van een website

Als je gelijk goed wilt beginnen – en dat kan ik je aanraden – dan ben je ongeveer 10 a 15 euro per maand kwijt. Dan heb je een uitstekend WordPress hostingpakket die extra snel is, WordPress support heeft en meer dan genoeg ruimte. En ik zou uitgaan van 50 euro voor een premium WordPress thema – en dat bedrag is eenmalig.

Dat is een stuk minder dan de kosten als je (WordPress) website op maat laat maken. Dan ben je gauw een paar duizend euro kwijt.

Maar als je een budget hebt, dan kan je hosting en een domeinnaam regelen voor ongeveer 6 euro per maand en een van de duizenden gratis thema selecteren.

Website maken met een CMS

De kosten van het zelf bouwen van een website vallen mee

Kijk.

Hosting is een dienst. Net als internet, Netflix en een telefoonabonnement.

Je betaalt er ook een vergelijkbaar bedrag voor.

  • Telefoonabonnement =  €20 tot 50 per maand
  • Netflix = 8 tot 14 euro per maand.
  • Spotify = 10 euro per maand.
  • En hosting? Ook 10 euro.

En het is niet dat je het geld weggooit. In vergelijking met de andere uitgaven bouw je iets op. Iets dat met de tijd groeit. Iets dat voor veel mensen een (grote) inkomstenbron wordt.

Kan ik geen gratis website maken?

Dat kan. In theorie.

Maar een gratis website is voor 90% van de mensen die een website willen maken niet de beste keuze.

Het is eigenlijk nooit gratis. Niet helemaal.

Als je nergens voor hoeft te betalen, dan ben jij het product dat verkocht wordt. Kortom: er komt reclame op jouw website te staan. Of je betaalt nu niets, maar als je iets meer weer wilt, dan betaal je een enorm bedrag.

Het is niet aan te raden om voor zo’n gratis website te gaan. Niet als je ooit geld wilt verdienen met je site en/of als je professioneel wilt overkomen. En ook niet als je de vrijheid wilt hebben om te kiezen hoe jouw website eruit komt te zien.

Nadelen van het maken van een gratis website:
  • Je krijgt een subdomein, zoals psychologieblog.wordpress.com of eenmooiedag.wix.com. Zo’n domein is lastig te onthouden en komt minder professioneel over dan gewoon psychologieblog.nl.
  • Als iets gratis is, dan ben jij het product dat verkocht wordt. Kortom: zij plaatsen advertenties op jouw website (waar jij geen cent voor krijgt). Of ze promoten hun eigen producten op jouw site.
  • Je krijgt niet veel ruimte. Meestal krijg je een paar MB ruimte gratis. Prima voor een tiental pagina’s zonder afbeeldingen. Maar als je meer ruimte nodig hebt, moet je bijbetalen en dan ben je snel over de tien euro per maand heen.
  • Je krijgt niet veel keuze. Je kunt kiezen uit een paar thema’s. De rest moet je kopen.
  • Voor bijna elke extra optie moet je bijbetalen. Wil je een eigen domeinnaam? Betalen. Verhuizen naar een andere provider? Betalen. Support? Betalen. 

Kortom: een gratis website is prima als je bijvoorbeeld voor één reis een reisblog wil maken. Of een persoonlijke blog voor alleen vrienden en familie. Maar wil je in de toekomst nog wat met je website doen? Heb je een bedrijf? Of wil je een stijlvol blog? Dan is het beter om professionele hosting en een domeinnaam te nemen.

Hoe lang duurt het bouwen van een eigen WordPress website?

Na het installeren van WordPress (wat bij één hostingpakket automatisch gaat en bij de rest met één klik) heb je al een simpele, maar werkende website.

Je kunt dus in theorie na vijf à tien minuten werk starten met het vullen van je website.

Maar dat is in theorie. In de praktijk moeten we nog wat instellingen goedzetten, plugins installeren en een thema installeren en instellen. Verder moeten we ook rekening houden met het feit dat je misschien nog nooit met WordPress hebt gewerkt en dat alles in het begin nog niet vanzelfsprekend is. Dus ik zou uitgaan van een paar dagdelen.

Allright. Laten we starten.

Hoe maak ik een website?

De 3 dingen die je nodig hebt om zelf een eigen WordPress website te bouwen

Om een website te bouwen heb je drie dingen nodig:

  1. Een domeinnaam, zoals www.datjurkje.nl of vakmanpeterhoorn.nl.
  2. Een hostingpakket. Dat is simpel gezegd het huren van een stuk ruimte waar de bestanden van jouw website opstaan.
  3. En een CMS (content management systeem) om jouw website te bouwen en onderhouden. Wij gaan WordPress gebruiken.

Die drie dingen regel je allemaal bij één hostingprovider. Ik ga je helpen met het vinden van een WordPress webhost.

Stap 1: Hosting – het fundament voor jouw website

Ik raad 2 WordPress hostingproviders aan.

xel en SiteGround. Beide partijen scoren enorm hoog op kwaliteit, up-time, snelheid en het belangrijkste: service. Ze worden beiden beoordeelt met meer dan 4.5 sterren van de 5. Dus je zit sowieso goed.

Optie 1: WordPress hosting bij xel.nl – Alles in één keer goed geregeld

xel is een van de snelst groeiende WordPress hostingproviders in Nederland. De kwaliteit van hun hostingpakketten is erg goed en de service is uitmuntend.

En welk pakket moet ik dan nemen?

Het goedkoopste WordPress hostingpakket van €9,90 per maand. Dit is misschien wel het beste hostingpakket in Nederland voor starters.

6 redenen om het WordPress hostingpakket voor xel te kiezen

Laten we beginnen met de aller-aller-allerbelangrijkste reden:

WordPress ondersteuning

Je krijgt ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen. 

En dat is heel wat. Je gaat namelijk tegen dingen aanlopen. Ik kan in deze handleiding helaas niet alles bespreken.

Lukt het bijvoorbeeld niet om bepaalde social media button te plaatsen? Of het lukt niet om het lettertype aan te passen?

Normaal gesproken sta jij er dan alleen voor. Je moet dan het antwoord op het internet vinden. Die bestaat vast en zeker, maar je bent er misschien een handvol gefrustreerde minuten of zelfs uren aan kwijt. Uren die soms afgesloten worden met een zucht en een laat maar. Waarschijnlijk heb je een handvol van zulke situaties per jaar, helemaal in het begin.

WordPress ondersteuning van xel

Met WordPress ondersteuning kan jij jouw WordPress probleem/vraag bij xel neerleggen. Dit kan telefonisch of via de mail. Zij gaan dan op zoek naar een oplossing. Het is een extra en enorm fijne zekerheid. Dat je altijd iemand kan bellen of mailen als iets niet lukt.

Of zoals ik in een review over xel.nl zeg (ik zit ook bij xel): “Een hulplijn wanneer je er niet uitkomt, (on)betaalbaar”.

De 5 andere redenen om voor xel.nl te kiezen

  1. Je krijgt een gratis domeinnaam – dit scheelt je weer 3,95 op jaarbasis (niet veel, maar alle beetjes helpen).
  2. Er worden dagelijks back-ups gemaakt – dus geen probleem als er iets fout gaat.
  3. 3 GB schijfruimte – genoeg ruimte om jarenlang te groeien.
  4. WordPress wordt automatisch geïnstalleerd – dit scheelt je weer 10 minuten werk.
  5. Je website is 2 tot 4x sneller dan bij standaard hosting. Ze hebben een van de snelste WordPress hostingpakketen in Nederland. Dit betekent op de lange termijn meer bezoekers, shares en hogere rankings (niemand houdt namelijk van trage websites).

Kortom: Alles in één keer goed geregeld.

Oh, ja. En ze worden beoordeeld met een 4.9/5. Dat is het gemiddelde van 194 Google reviews. En dat gemiddelde is enorm hoog.

Bekijk het Premium WordPress hostingpakket van Xel

WordPress_hosting

Heb je een groot budget?

Dan kan je ook het ‘WordPress Website’-pakket van xel.nl nemen van 25,- per maand.

Een stuk duurder, maar je krijgt wel wat extra’s, zoals:

  • Een SSL-certificaat (een beveiligde verbinding, https:// en een groen slotje in de browser).
  • Testomgeving (handig om veranderingen en aanpassingen te testen, zoals het wisselen van thema).
  • Automatische WordPress updates.
  • Extra snelheid bij bezoekerspieken.
  • Fix bij hacks.

Maar ik denk dat 95% van de ZZP’ers meer dan goed zitten met het eerste pakket.

Optie 2: WordPress hosting bij SiteGround

SiteGround is een van de grootste Engelstalige hostingproviders ter wereld. Maar dat is niet heel bijzonder. Dit is wel bijzonder: ze hebben servers in Nederland en je kunt met iDeal betalen.

SiteGround krijgt overal op het internet goede cijfers. Een 9,7 bij een bekende reviewverzamelsite en 4,7 van de 5 sterren bij de ander. Ze zijn technisch sterk, bieden snelle hosting aan en ze krijgen lof over hun support. Ze zijn een van de best beoordeelde webhosts in de wereld.

SiteGround webhosting

Waarom kiezen voor SiteGround?

  • Ze hebben 24/7 support (wel Engelstalig). Handig als je veel in het weekend of in de avond aan je website werkt.
  • Ze hebben ook livechat (dat vind ik als introvert erg handig).
  • Het StartUp pakket heeft enorm veel voor een lage prijs. Perfect voor starters met een klein budget. Dit pakket kost in het begin maar 3,95 per maand (60% korting).
  • Bij het tweede pakket van hun, GrowBig van 6.45 per maand (64% korting), kan je meerdere websites hosten. Je kan dus een hoop besparen als je meerdere websites wilt starten. 
  • Bij het GoGeek pakket van 11,95 per maand (60% korting) krijg je naast meer ruimte, back-ups en snelheid ook een testomgeving (waar je veranderingen op je site kan testen voordat je het live aanpast).

Bij elk pakket kan je WordPress met één druk op de knop installeren.

Bij SiteGround moet je ook betalen voor een domeinnaam. Dat is 15 euro per jaar (1.25 per maand).

Belangrijke bespaartip:

Let wel op dat de prijs. 3,95, 6,45 en 11,95 p/m telt voor de eerste contractperiode. Daarna betaal je (een stuk) meer, namelijk 9,95 p/m. 17,95 p/m en 29.95 p/m. Nog steeds een goede prijs voor wat je krijgt, maar tjah wel een stuk duurder.

Maar… je kunt de eerste contractperiode zelf instellen. Je kunt het op 12, 24 of 36 maanden zetten. Dus je zou 2 of 3 jaar voor 3.95 of 6.45 per maand een van de beste hostingpakketten ter wereld kunnen krijgen. En na die tijd verdien je vast meer dan genoeg om de stijging in kosten makkelijk te betalen.

Bekijk de WordPress pakketten van SiteGround

Optie 3: Online starter van xel

Wil je liever een goedkoop hostingpakket van een Nederlandstalige hostingprovider?

Dan is het Online Starter pakket van xel van 4,25 per maand een prima optie. Het is een prima hostingpakket zonder extraatjes.

Je krijgt bijvoorbeeld geen WordPress support, maar natuurlijk wel technische support. WordPress kan je installeren via een one-minute-script. Dat is niet moeilijk + ik leg het hier uit.

Hier betaal je ook voor een domeinnaam, maar dat is 3.95 per jaar (ze hebben een van de goedkoopste vaste .nl tarief ter wereld).

En dan zijn er ook nog andere normale hostingproviders en gespecialiseerde WordPress hostingproviders (maar ik raad je aan om een van de bovenste drie opties te nemen).

Domeinnaam bedenken voor je website

Een sterke domeinnaam verzinnen en registreren voor je eigen site

Na het kiezen van een hostingpakket moet je een domeinnaam kiezen. Heb je al een sterke domeinnaam verzonnen? Dan kan je gelijk door. Niet? Dan heb je hier wat tips voor het bedenken van een domeinnaam.

  • Combineer meerdere bestaande (en/of niet bestaande) woorden.
  • Voeg de, het of een toe – bijv: dewereldreiziger
  • Maak er een korte zin van – wijwillenthee / dezonzakt
  • Denk aan synoniemen – in plaats van reizen, ontdekken. 
  • Denk aan het probleem dat je oplost – wegmettandplak
  • Misschien kan je een Engelstalig woord gebruiken. Lightliving.nl
  • Voeg jouw naam, beroep, functie of woonplaats toe. 

Meer domeinnaam tips nodig? Hier kan je 10 tips vinden voor het verzinnen van een domeinnaam.

Vrije domeinnaam gevonden? 

Top, rond dan de bestelling af. Je bent in een paar minuten klaar.

Nog niet besteld? Kies dan de partij hierboven die bij jou het best past, kies het pakket dat je wilt, gebruik de domeincheck om een vrije domeinnaam te vinden en rond de bestelling af.

Starten met het maken van jouw WordPress website

Wachten op registratie van domeinnaam

Stap 2: WordPress installeren

Heb je een WordPress hostingpakket en een domeinnaam besteld?

Top. Dan gaan we door.

  • Bij het WordPress hostingpakket van xel wordt WordPress automatisch geïnstalleerd.
  • Bij SiteGround heb je in het bestelproces een knop met ‘Install WordPress on my website’.
  • En met het online starterpakkt van xel kan je deze handleiding volgen voor het installeren van een WordPress one-minute-script.

Wat doen na het installeren van WordPress?

Wanneer WordPress geïnstalleerd is, krijg je automatisch een mailtje van xel.nl of SiteGround. Dit kan een uurtje duren. Soms langer.

In de tussentijd kan je verder lezen of even wat leuks doen. Wat jij wilt.

Na het krijgen van het mailtje:

  • Open het mailtje dat je van xel hebt gekregen. Het onderwerp is “WordPress Weblog installatie uitgevoerd”. Mensen die voor SiteGround gekozen hebben krijgen een soortgelijk mailtje.
  • Sla de gebruikersnaam en het wachtwoord ergens veilig op.

Je WordPress website staat nu op jouw domeinnaam.

Ga maar eens naar jouw website.

Waarschijnlijk zie je dit.

Je ziet dan eigenlijk al een werkende website met een standaard thema van WordPress zelf, bij het bovenstaande voorbeeld is dat Twenty Nineteen.

Stap 3: Inloggen bij WordPress

Klik vervolgens op de link (in het mailtje die je hebt gekregen) waar /wp-admin achter staat. Of ga naar jouwdomeinnaam.nl/wp-admin.

Sommige webhosters kiezen voor een andere url, maar als dat zo is dan lees je dat wel in het eerste mailtje dat je van hun krijgt.

Hoe maak je een WordPress website

Je komt dan bij de inlogpagina van jouw eigen WordPress site.

Hoe log in in op mijn WordPress website

Vul hier jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Die staan in het mailtje dat je hebt gekregen. Klik vervolgens op inloggen.

Even tussendoor.

WordPress uitleg – een mini-rondleiding voordat je begint met bouwen

Wanneer je voor de eerste keer inlogt en het WordPress dashboard ziet dan denk je waarschijnlijk: “Oké, euhm… wat nu?“.

Nou. Een paar keer rustig ademen.

Het werken met een nieuw programma is altijd even wennen. Ik snap het. We gaan gewoon accepteren dat het eventjes kan duren voordat we het helemaal snappen. En dat is prima.

Je hoeft niet per se alles direct te snappen, dat komt vanzelf. Laten we gewoon rustig door alle opties heen bladeren, zodat alles stapje voor stapje duidelijker wordt. Je website hoeft niet per se vandaag online te staan. Je bent nu al ver gekomen, daar mag je trots op zijn.

Oké?

Top. Laten we beginnen met een mini-rondleiding.

Dashboard - WordPress

Het WordPress dashboard

Je ziet, na het inloggen, het WordPress dashboard. Zelf gebruik ik de opties in het dashboard eigenlijk nooit. Ik klik direct door op het menu-item waar ik moet zijn.

Laten we daarom het WordPress menu (die zie je aan de linkerkant) kort bespreken.

Dashboard

Het eerste menu-item is dashboard. Dat is de pagina die je nu ziet.

In het submenu zie je een tweede item, ‘Updates’.

Op deze pagina kun je alle updates van WordPress, van de thema’s die je gebruikt en alle plugins die hebt direct uitvoeren.

Het is verstandig om eens per maand alle beschikbare updates uit te voeren. Dat is vrij eenvoudig. Je klikt op ‘select all’ en daarna klik je op ‘Update Plugins’. Meestal zijn alle updates binnen tien seconden klaar. Het uitvoeren van updates zorgt ervoor dat je website veilig blijft en dat je beschikking hebt tot alle verbeteringen en nieuwe functionaliteiten.

Berichten

Het tweede menu-item is ‘Berichten’.

Berichten (of Posts) zijn blogartikelen.

Als je wilt bloggen dan kan je hier blogberichten aanmaken, schrijven, bewerken, inplannen en publiceren. Als je op berichten klikt, dan zie je alle blogartikelen die je hebt opgeslagen als conceptversie en alle blogartikelen die je hebt gepubliceerd. Als je een nieuwe blog wilt maken, dan kan je klikken op nieuw bericht (of add new).

Bij een nieuwe website zie je één voorbeeldblog, genaamd ‘Hallo wereld’. Deze kan je later verwijderen.

Media

Deze kan je ook voornamelijk negeren.

Hier zie je alle afbeeldingen (en andere bestanden, zoals PDF’s) die al geüpload zijn. En je kan hier ook afbeeldingen uploaden.

Waarom kan je dit negeren? Omdat je in de tekstbewerker van blogs en pagina’s zelf afbeeldingen kan uploaden – dit bespreken we later. En dat is veel sneller dan apart afbeeldingen uploaden.

Pagina’s

Pagina’s zijn normale webpagina’s.

Denk aan de contactpagina, dienstpagina’s en de ‘over’-pagina. Het werkt precies hetzelfde als het menu-item berichten. Je kan pagina’s aanmaken, vullen, bewerken en publiceren met een tekstbewerker.

Reacties

Op blogartikelen kan men reageren. Bij het menu-item reacties (of comments) kan je zien wie er gereageerd heeft en wat zij hebben gezegd. Soms moet je naar deze optie gaan om reacties goed te keuren – dat gebeurt wanneer WordPress twijfelt of de reactie spam is.

Ook dit menu-item gebruik je nauwelijks.

Weergave (of appearance)

Bij weergave kan je een deel van het design en de indeling van jouw website aanpassen. Wanneer je op weergave klikt, klapt er een submenu uit.

  1. Thema’s = Hier kan je thema’s (designs) uploaden, downloaden en activeren.
  2. Widgets = Bij widgets kan je de inhoud van de sidebar en de footer bepalen.
  3. Menu’s = Bij menu’s kan je de indeling van jouw menu vaststellen.
  4. Customize = Hier kan je o.a. het logo uploaden en een favicon toevoegen.

Dit menu-item gaan wij, vooral in het begin, gebruiken. Later gaan we hier dieper op in.

Plugins

Plugins zijn kleine software toevoegingen.

Je kan voor bijna elke functie een plugin downloaden. 

Heb je een contactformulier nodig? Dan download je een contactformulier plugin. SEO tools nodig? Daar heb je ook een plugin voor. Social media button? Ook. Wil je een webshop maken? Daar heb je ook een plugin voor.

Ook dit menu-item gaan we, vooral in het begin, gebruiken. En ook hier gaan we later dieper op in.

Gebruikers

Wil je dat meerdere mensen op jouw website kunnen inloggen? Bij gebruikers kan je mensen toevoegen en gebruikers beheren. Ook deze optie ga je waarschijnlijk weinig gebruiken.

Extra’s / Gereedschap

Kan je negeren. Dit menu-item is alleen nuttig als je pagina’s van een oude WordPress site wilt importeren.

Instellingen

Bij instellingen kan je o.a.:

  • de titel en ondertitel van jouw site aanpassen,
  • bepalen hoe de URL’s van jouw website worden opgebouwd,
  • bepalen of je een aparte homepage wilt
  • en hoe de blogberichten op de website getoond worden.

Samengevat:

Meer dan de helft van de menu-items kunnen we negeren, een deel gaan we eenmalig gebruiken en een paar menu-items gebruiken we vaak.

Stap 4: WordPress website maken, het begin – noodzakelijke instellingen en handelingen

Waarschijnlijk wil je direct beginnen met pagina’s maken en het design aanpassen. Misschien wil je direct al een mooi WordPress design kiezen.

Dat begrijp ik 100%, maar ik raad je het af.

Er zijn wat dingen die eerst gedaan moeten worden. We moeten een paar instellingen goedzetten en wat onderdelen (het menu, bijvoorbeeld) even bespreken. Anders loop je later misschien tegen problemen aan. En dat willen we natuurlijk voorkomen.

Al met al duurt dit ongeveer vijftien minuten. Laten we beginnen met het leggen van een solide basis.

Wat moeten we doen?

  1. Een schone URL
  2. Eerste pagina’s
  3. WordPress menu

Een schone, zoekmachine vriendelijke, URL

WordPress geeft nieuwe pagina’s vrij onduidelijke URL’s.

Zo krijgt een nieuwe blogpagina bijvoorbeeld de volgende URL: http://zonnigedag.nl/?p=6. Het stukje “?p=6” is vrij onduidelijk. We kunnen niet zien waar de pagina over gaat.

Dit gaan we veranderen naar een ‘schone’ en zoekmachine vriendelijke URL. En dit is heel makkelijk aan te passen.

  1. Klik op het menu-item Instellingen en ga daarna naar Permalinks.
  2. Vink dan Berichtnaam aan en klik op wijzigingen opslaan.
Permalinks WordPress website

De titel van elke nieuwe pagina wordt nu automatisch omgezet in de URL.

Maak je bijvoorbeeld een pagina aan met de titel “Advocaat Utrecht”, dan wordt de URL automatisch: zonnigedag.nl/advocaat-utrecht. En zo kan de lezer direct aan de URL zien waar de pagina over gaat.

En nu hebben het eerste punt van onze to-do lijst afgestreept.

Goed te doen, toch?

Stap 5: De eerste pagina’s van jouw eigen website

Het draait op dit moment alleen even om het aanmaken van de pagina’s, later mag je ze vullen. We doen dit omdat we dan direct kunnen bespreken hoe we een menu aanmaken, vullen en indelen.

Oké?

  1. Ga naar het menu-item Pagina’s.
  2. Klik daarna op Nieuwe pagina.

Over ons pagina

Bijna elke website heeft een ‘Over’-pagina. Laten we die daarom direct aanmaken.

Vul bij ‘Titel toevoegen’ Over (of ‘Over ons’ of Over mij’) in en klik daarna rechts op de blauwe knop ‘publiceren’.

Kijk, je hebt jouw eerste pagina gemaakt. Yeah!

Contactpagina

En nu gaan we precies hetzelfde doen, maar dan voor de contactpagina.

Klik weer op Nieuwe pagina en noem de pagina ‘Contact’. Klik daarna weer op publiceren.

Later bespreken we hoe we een contactformulier maken.

Stap 6: WordPress menu maken

Als je nu jouw website bezoekt, dan zie je waarschijnlijk wat vreemds aan het menu.

Of je ziet geen menu. Of je ziet een menu met een onlogische volgorde.

Zonder het aanmaken van een menu wordt elke pagina die je aanmaakt automatisch in het menu geplaatst, maar in de volgorde van nieuw gepubliceerde pagina’s naar oudere.

Hoe meer pagina’s je toevoegt, hoe chaotischer het menu wordt. Alles gaat op een gegeven moment door elkaar lopen. Het staat dan niet op de volgorde die je wilt hebben en de kans is groot dat je niet elke pagina in het menu wil hebben.

En daarom moeten we zelf een menu aanmaken. We kunnen dan precies bepalen welke linkjes in het menu komen en in welke volgorde ze staan.

Dat gaan we nu doen.

WordPress menu aanmaken

  1. Ga naar het menu-item Menu’s. Die kan je vinden onder het kopje Weergave.
  2. Geef het menu een naam (bijvoorbeeld ‘Hoofdmenu’) en klik op Menu aanmaken.
Menu_s_‹—_WordPress

WordPress menu vullen

Vink bij Pagina’s (helemaal links) de pagina’s Over en Contact aan.

Klik daarna op Aan menu toevoegen.

Menu_s__vullen_WordPress

Elke pagina die je later in het menu wilt hebben, moet je op deze manier toevoegen aan het menu.

Nu gaan we een iets lastigere link toevoegen, een link naar jouw homepage.

  1. Klik op Aangepaste Links/Custom Links (staat linksonder, onder het tabblad berichten) en vul bij URL jouw gehele domeinnaam in. Dus http://www.mijnwebsite.nl of https://mijnwebsite.nl. Het beste kan je even naar jouw website gaan via de browser en de hele URL uit je adresbalk kopiëren, dan komt het vanzelf goed (het kan namelijk ook zijn dat je http:// hebt in plaats van https://). Dat zijn technisch gezien twee verschillende pagina’s. Dus gewoon kopiëren en plakken en dan komt alles goed.
  2. Typ bij Linktekst het woordje Home en klik weer op Aan menu toevoegen.

Elke keer als je naar een webpagina wilt linken die niet in de lijstjes ‘pagina’s’ of ‘berichten’ staan, moet je op deze manier een link toevoegen. Bijvoorbeeld wanneer je in het menu wil linken naar een andere website. Maar deze optie ga je waarschijnlijk niet vaker gebruiken.

WordPress Menu indelen

Laten we nu het WordPress menu indelen.

  1. Bij Menustructuur  (rechterkant) kan je alle menu-items indelen door ze simpelweg te slepen. Het is een ‘drag-and-drop’-systeem.
  2. Plaats ‘Home’ bovenaan en onderaan ‘Contact’. Men verwacht dat de ‘Home’ vooraan staat en ‘Contact’ achteraan en er zijn weinig goede redenen om hiervan af te wijken.

Je kan een submenu maken (dat is een uitschuifmenu) door een menu-item iets rechtsonder het hoofdlinkje te plaatsen. Je ziet dan dat het blokje ook iets naar rechts is geschoven. Een submenu is handig als je heel veel pagina’s in het menu wilt tonen.

WordPress menu opslaan

  1. Klik bij ‘Menu instellingen’ (helemaal onderin) op ‘Hoofdmenu’. Soms staat er iets in de trant van ‘Primary navigation’ of ‘Primair’, dat komt op hetzelfde neer.
  2. Is het menu naar wens? Klik dan op ‘Menu opslaan’.
menu_aanmaken_en_opslaan—_WordPress

Bam!

Het menu is klaar.

Heb je een nieuwe pagina die je aan het menu wilt toevoegen? Ga dan weer naar het menu, voeg de desbetreffende pagina toe en klik op ‘Menu opslaan’.

Laten we nu even bespreken hoe je een pagina of blog aanpast.

Een blogbericht of pagina in WordPress maken met de WYSIWYG editor

WYSIWYG-editor?

Jup.

What You See Is What You Get.

Het is in principe een veel te complexe term voor de tekstverwerker die je ziet wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt.

En wat ik ermee bedoel: je hoeft niet met code te werken. Het werkt net als Word of Pages.

WordPress werkt tegenwoordig met een blokkensysteem.Dat betekent dat je blokken met tekst, titels en afbeeldingen maakt. En die individueel kan aanpassen en verschuiven.

Het voordeel hiervan is dat je ook makkelijke kolommen kan maken en dat is handig als je een homepage wilt vormgeven.

We gaan nu even alle belangrijke opties bij de WYSIWYG-editor langslopen. Zo kan je later een mooie webpagina opbouwen.

Een titel maken in WordPress

Deze hebben we al gehad. Het bovenste blok is de titel van de pagina of het blog.

Tekst een opmaak geven

Als je het blok onder de titel selecteert, kan je starten met typen.

Je kan een tekst een opmaak geven, net als bij Word en Pages.

De B voor dikgedrukt (bold) en de I voor cursief.

Een link maken in WordPress

Wil je verwijzen in een artikel naar een andere website of een andere webpagina?

Dan moet je een link aanmaken.

  1. Selecteer het stukje tekst dat een link moet worden.
  2. Klik op het icoontje van een ketting.
  3. Je krijgt dan een kleine pop-up met de linkmogelijkheden.
  4. Vul de hele URL van de pagina in waar je naar wilt verwijzen (dus inclusief http:// of https://, kortom gewoon weer knippen en plakken).
  5. En klik vervolgens op ‘apply’ (of enter).

Bulletpoints maken in WordPress

Iedereen houdt van doekoe bulletpoints.

Bulletpoints zijn overzichtelijk, makkelijk scanbaar en daarom ideaal voor websites. 

Je kan op twee manieren een lijstje maken.

Door op het plusje te klikken en dan ‘list’ te selecteren. Of door de tekst te selecteren die een lijstje moet worden, op de omgekeerde ‘P’ te klikken (helemaal links in het rijtje) en ‘List’ te selecteren

Een kop maken in WordPress

Wil je een kop maken? Dat kan op dezelfde manier.

Selecteer eerst de zin (of de woorden) waarvan je een kop wilt maken.

Klik daarna links op de omgekeerde ‘P’ (Paragraaf) en selecteer ‘Heading/Kop’.

Wanneer je dan weer het blokje van de kop selecteert zie je H2, H3 en H4. Dit zijn verschillende grootten. Probeer verschillende kopjes te gebruiken om het artikel te verdelen. De belangrijkste kopjes krijgen een h2, subonderwerpen krijgen een h3 en zo verder.

Afbeelding toevoegen in een WordPress artikel?

Op ongeveer dezelfde manier.

Je kan weer op het plusje links of boven het blokje klikken (als je er met je muis of hovert) en dan image selecteren.

Wanneer je een blokje toevoegt zie je ook rechts een pictogram van een afbeelding.

Daarna kan je een afbeelding uploaden. Je kan ook een afbeelding direct in het artikel slepen.

Verder zie je ook bovenaan het blokje een tabblad met mogelijkheden om de afbeelding uit te lijnen.

Je kan ook een Cover maken.

Dat is simpel gezegd een afbeelding met een tekstoptie. Handig om een mooie header te maken of een quote wat extra’s te geven. Een cover maak je door op het plusje te drukken en dan Cover te selecteren.

Kijk eens wat een mooie cover

We zijn al een eind! Goed bezig!

Stap 7: WordPress plugins

Plugins zijn toevoegingen aan je site. Je kan het zien als extra bouwblokken.

Voor bijna alles is er wel een plugin.

Zo zijn er plugins om van je website een webshop te maken, om statistieken te meten, om contactformulieren te maken, om een forum toe te voegen en om je website sneller te maken.

De vraag is dan: welke plugins heb je nodig?

Er zijn weinig plugins die echt nodig hebt.

Deze zijn wel handig en worden door de meeste websites gebruikt:

Verder zou je ook nog kunnen gaan voor de Jetpack plugin van WordPress zelf. Dit is een zware plugin – die je website ietsje langzamer maakt, maar bevat veel functies, zoals statistieken van jouw website.

En andere WordPress plugins?

Ik zou het voor nu zo laten. Je kunt later altijd andere plugins toevoegen. Weinig plugins zijn echte must-haves.

Meer plugins is niet altijd beter. Hoe meer plugins je gebruikt, hoe langzamer je website wordt.

Ga pas op zoek naar een plugin wanneer je iets tegenkomt wat je wilt toevoegen of aanpassen.

Hoe installeer je een plugin?

  1. Klik op het menu-item ‘Plugins’ en klik daarna op ‘Nieuwe plugin’.
  2. Gebruik het zoekveld om te zoeken naar een specifieke plugin. Je kan ook losse termen invullen.
  3. Klik bij de plugin die je wilt hebben op ‘Installeren’.
  4. Klik daarna op ‘Activeren’.

Hoe vind je de juiste plugin?

Stel, je wilt social media knoppen plaatsen onder elk blogbericht. Je hebt dan een plugin nodig, maar welke?

Je kan op twee manieren een goede plugin vinden:

  • Je kan googelen op termen zoals ‘best social media button plugin’. Je kunt dan een aantal artikelen scannen en kijken welke plugins bij jou passen. Kopieer daarna de naam van de plugin en vul die bij het zoekveld van ‘nieuwe plugins’ in.
  • Of je kan zoeken op de pluginpagina van WordPress met soortgelijke termen. Let dan op de ratings en klik op ‘more details’. Het nadeel is de zoekfunctie van WordPress niet perfect is. Je weet niet zeker of je de beste plugin ziet.

Stap 8: Professionele website maken met een Premium WordPress theme

Yeah!

We zijn gekomen bij de allerlaatste belangrijke stap.  Het kiezen van het design. Want op dit moment ziet de site er nog een beetje saai uit, toch? Misschien zelfs chaotisch.

Het design van je website is als de kleding die je aantrekt.

Het zegt wat over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Er moet nagedacht worden over de look & feel, de typografie, de indeling en de mate van controle over je design.

Prijs van kwaliteit

Wat komt er bij het kiezen van een WordPress thema kijken?

Het kiezen van een thema is aan de ene kant een grote en belangrijke beslissing en aan de andere kant niet.

Het is belangrijk omdat het een grote impact heeft op de site. Het verandert letterlijk hoe je website eruitziet en vaak zelfs hoe de website werkt.

Aan de andere kant is het niet zo enorm belangrijk. Het design is niet het belangrijkste van je website – verre van. Het belangrijkste is de content – wat je zegt. En de impact van een design die je een 8 zal geven zal niet enorm verschillen dan de impact van een design die je een 7 zal geven.

De grootste valkuil

Aan de ene kant ben ik enthousiast dat we hier zijn beland en de andere kant een beetje bezorgd.

Kijk, het kiezen van een thema is leuk. Het is een zoektocht naar een design dat bij jou en jouw website past. En zo’n design ga je vast vinden (er zijn tienduizenden designs waar je uit kan kiezen – misschien zelfs honderdduizenden).

Maar….

Bij het kiezen en instellen van een thema lopen ook de meeste mensen vast. Dat is jammer. Want het is de laatste drempel die we moeten overwinnen voordat we een goedwerkende website hebben.

Waarom is het dan zo lastig?

Kijk. Je hebt in dit artikel meerdere afbeeldingen gezien van thema’s die we kunnen maken. Deze bijvoorbeeld:

Maar wanneer je het thema koopt en installeert, dan blijkt dat het aanpassen van het thema niet zo eenvoudig is dan je waarschijnlijk dacht.

Misschien verwacht je dat de homepage direct na het installeren hetzelfde eruitziet zoals het voorbeeld van het thema. Dat je dan bijvoorbeeld op de tekst of op een afbeelding kan klikken om het aan te passen.

Maar zo werkt het niet.

Helaas.

Hoe werkt het wel?

Dat verschilt per thema.

Bij de één krijg je een enorme lijst met extra opties, bij de ander moet je kiezen voor het installeren van demo-content en vervolgens de content aanpassen en bij weer een ander moet je werken met een pagebuilder. Elke optie heeft zijn voor- en nadelen.

Met een pagebuilder kan je met rijen, kolommen en elementen de indeling van een pagina vaststellen. Kortom: blokken van verschillende formaten op elkaar stapelen.

Hier een paar voorbeelden:

Voorbeeld van een pagebuilder van een thema

En weet je wat heel vervelend is?

Elk pagebuilder werkt net iets anders. En elk thema wordt op een andere manier ingesteld.

Dit betekent dat ik niet stap voor stap kan uitleggen wat je precies moet doen.

Hoe kraak je de code van het design? Hoe zorg ik dat mijn thema er goed uitziet?

Ik denk dat het jou gaat lukken om het voor elkaar te krijgen.

Waarom?

Omdat je weet wat je kan verwachten. Je weet dat het lastig is – en je zal niet zo’n enorme shock krijgen wanneer je al die opties ziet.

We moeten weer diep ademhalen.

Misschien is het slim om het aanpassen van het thema uit te stellen tot je er een volle dag rustig aan kan werken. En dan als doel te stellen om ‘te kijken hoe alles werkt en misschien een klein beginnetje maken’. We moeten onze verwachtingen bijstellen: realiteit – verwachtingen = tevredenheid.

En als we er rustig instappen, dan zal je zien dat alles vanzelf duidelijk wordt. Niet direct maar stap voor stap.

Wat moet ik precies doen?

  • Ik begin zelf altijd met een verkenningstocht. Ik loop alle nieuwe opties rustig na. Je zal merken dat je lang niet alle opties hoeft te gebruiken.
  • Daarna bekijk ik de documentatie. Elk thema dat je koopt bij Themeforest (een marktplaats voor WordPress thema’s) is verplicht om documentatie – uitleg over hoe het thema werkt – toe te voegen.
  • Dan is het tijd om een beetje te experimenteren. Hebben ze een pagebuilder? Probeer die dan uit. Werken ze met sjablonen? Experimenteer ermee.
  • En tot slot bouw je met de kennis die je hebt opgedaan de website die je voor ogen hebt.

Tip: focus in het begin op eenvoud. Hoe kan je met zo min mogelijk toeters en bellen een mooie overzichtelijke website maken. Vraag jezelf af: wat heb ik niet nodig.

Het blijft lastig, maar als je een paar uurtjes stug dingen probeert, dan zal je zien dat je sprongen vooruit maakt.

Hoe krijg je een mooi WordPress thema?

Voor 90% van de gevallen is een professioneel premium WordPress thema de beste keuze.

Je betaalt dan ongeveer 50 euro voor een design. Zo’n design ziet er even goed uit als een op maat gemaakt design. De kosten zijn zo laag (het laten maken van een website kost gauw 2.000 euro), omdat het thema aan meerdere mensen wordt verkocht. Maar de kans dat je iemand tegenkomt met hetzelfde thema is minder dan 0.1%.

Lees het volgende artikel om het perfecte WordPress thema te vinden: Hoe kies je het perfecte WordPress thema?

Wat moet je doen:

  • Je kan via ThemeForest duizenden professionele Premium WordPress templates vinden/.
  • Bekijk de demo van elk thema dat je interessant vindt en kies het thema dat het best bij jouw wensen past.
  • Het thema kan je dan via creditcard of PayPal kopen (als je alleen iDeal gebruikt, lees dan dit artikel).
  • Je kan dan bij Thema’s -> Add New -> Upload thema het gekochte thema uploaden.
  • Maar nog steeds, lees het bovenstaande artikel. Daar wordt alles uitgebreid uitgelegd.

Nog een belangrijke tip:

Kies een design, waarbij een van de demonstratie sites ongeveer overeenkomt met jouw wensen. Want bij bijna alle thema’s kan je zo’n demo site in één klik overnemen en dan die demo site aanpassen. Zo voorkom je dat je een website van scratch moet bouwen. Het aanpassen en verwijderen van elementen van zo’n demosite is vaak makkelijk, maar het toevoegen van nieuwe elementen niet.

Een voorbeeld:

Website maken met een homepage met het WordPress thema Twenty Nineteen

Show, don’t tell. Dat wordt altijd geadviseerd.

Daarom gaan we nu mijn homepage proberen na te maken met het gratis WordPress thema Twenty Nineteen.

Je leert dan:

  • Hoe het blokkenschema van WordPress zelf werkt
  • Hoe je een aparte homepage maakt.
  • Hoe je een logo kunt toevoegen.

Starten met het bouwen van een website

Zo ziet de nieuwe website er nu uit.

Erg minimalistisch. En toch druk.

Je kan de homepage opdelen in drie stukken.

De header, de content en de footer.

In de header zie je de naam van de website en het menu. In het content-gedeelte zie je nu een blog. En in de footer zie je diverse widgets (kleine blokjes met een bepaalde functie, zoals een zoekfunctie).

De header aanpassen

Klik op Weergave en klik daarna op Customize.

Klik daarna op de eerste optie: Site-identiteit.

Hier kan je het logo toevoegen en de site- en ondertitel aanpassen.

Zelf laat ik de ondertitel leeg.

Homepage maken met WordPress

Op dit moment is het blog de homepage. We gaan dit aanpassen.

We gaan een aparte homepage maken en het blog verplaatsen naar een aparte pagina.

Hoe doe je dit?

Maak twee nieuwe pagina’s aan. Noem er één Home en de ander Blog. Dit kunnen nu gewoon lege pagina’s zijn.

Daarna gaan we weer naar het menu-item Customize – onder Weergave. Je klikt daarna op Homepage-instellingen.

Je kiest dan eerst bij jouw homepage toont de tweede optie – Een statische pagina.

Je selecteert daarna bij Homepage de pagina die je Home hebt genoemd en bij Berichtenpagina de pagina die je blog hebt genoemd. Klik daarna op Publiceren – helemaal bovenaan. Wil je geen blog? Houd dan de tweede optie leeg.

Nu we een nieuw item hebben die we in het menu willen hebben – het blog – moeten we weer het menu aanpassen – via Weergave en daarna Menu’s. Je voegt dan de nieuwe blogpagina toe, sleept het naar de juiste plek en klikt dan op menu opslaan.

Een eigen WordPress homepage maken

Laten we nu de homepage vormgeven.

Ik ga mijn, vrij minimalistische, homepage proberen na te maken. Met een paar kleine passingen.

Dit is het plan:

  • Een grote titel
  • Een opsomming links
  • Een afbeelding rechts
  • Daaronder drie kolommen met drie titels, zinnen en linkjes.

Open de pagina die je Home hebt genoemd.

We beginnen met het aanpassen van de titel, die nu Home is, naar de nieuwe titel. Dat is vrij makkelijk te doen.

We willen daaronder een opsomming en een afbeelding. Naast elkaar. De opsomming moet de meeste ruimte krijgen.

WordPress heeft hier een specifiek blok voor. Klik op het plusje om een blok toe te voegen. Scroll dan naar beneden (in het lijstje van blokken) en klik op Layout-elementen.

Selecteer vervolgens Media & Tekst.

Ik kopieer vervolgens in tekst-blok het lijstje en upload de afbeelding in het afbeelding-blok.

Ik wou de afbeelding rechts hebben, dus ik selecteer het blok en klik op Media rechts tonen.

Helemaal rechts zie je ook een optie om de twee elementen op te stapelen wanneer je de site op de mobiel bekijkt.

Daarna is het tijd om drie kolommen toe toe voegen – door bij een nieuw blok op het kolom-icoon te klikken.


Wanneer je dat doet zie je een blok van twee kolommen. We willen er drie hebben, dus we passen dat helemaal rechts in de sidebar aan.

Vervolgens vul je elk blokje.

Ik wou een titel bovenaan, dus ik verander het eerste woord in een titel.

Daarna typ ik een begeleidende zin bij elk blokje.

En tot slot voeg ik een linkje toe. Dit kan een normaal tekstlinkje zijn, maar het kan ook een knop-blok zijn. Wil zje zo’n knop? Klik dan op het plusje onder de tekst, ga naar Layout elementen en klik op knop.

Wanneer we alles opslaan en op Preview klikken, zien we dat de kolommen te klein zijn. Het past niet.


We selecteren daarom het kolom-blok en veranderen we de lay-out naar Grote Breedte.

Het ziet er direct beter uit.

Stel, ik wil wat meer witruimte tussen de kolommen en de opsomming. Dan voeg ik een blok toe, genaamd vul-element. Die kan je vinden bij de layout-blokken.

Dit is nu het resultaat:

Alleen de onderkant ziet er niet uit.

De footer is gevuld met grote en vrij nutteloze widgets. Die kunnen we makkelijk verwijderen.

Ga via Weergave naar Widgets.

Sleep vervolgens alle widgets die je rechts bij Footer ziet naar links of klik bij elke widget op het pijltje naar onder en klik op verwijder.

Wil je wel een footer hebben, met bijvoorbeeld een menu of jouw adresgegevens? Voeg dan links de widgets die je wilt hebben toe aan de footer. Weet je niet zo goed welke widget je moet gebruiken? Voeg dan een tekst-widget toe – dat werkt net als WordPress editor.

Google Analytics en Google Search console

Met Google Analytics kun je jouw bezoekersstatistieken bijhouden en met de Google Search console kun je zien hoe jouw website presteert in Google. Je kunt zelfs zien op welke woorden je rankt en hoe hoog.

Ik heb twee handleidingen die je kunt volgen:

Stap 9: Website maken – hoe nu verder?

En nu hebben we alle tools om de website compleet te maken.

De eerste stap is het vullen van de belangrijkste pagina’s, namelijk:

  • De ‘over’-pagina
  • De contactpagina
  • De dienst- en productpagina’s (als je iets verkoopt)

Daarna is het tijd om te zorgen voor bezoekers.

Welke methode het best werkt is afhankelijk van wat je kunt, wilt leren en de grootte van je netwerk.

Daarna is het tijd om je marketing op orde te krijgen.

Nieuwsbrief maken en inschrijfformulier toevoegen in WordPress

De eerste stap is het opzetten van een nieuwsbrief.

Het beginnen van een nieuwsbrief is het #1 antwoord wanneer ondernemers de vraag krijgen: “Wat zou je qua marketing anders doen? Waar zou je eerder mee beginnen?“.

Ik raad zelf de mailsoftware MailerLite aan. Het is vergelijkbaar met MailChimp, maar dan simpeler, gebruiksvriendelijker en goedkoper.

Bekijk hier een stap voor stap handleiding voor MailerLite. Wil je meer leren over het maken van een nieuwsbrief? En meerdere providers vergelijken? Lees dan dit artikel over het starten van een nieuwsbrief.

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

In het begin is het slim om juist aanwezig te zijn op websites van anderen. Plekken waar jouw doelgroep nu is.

Door actief te zijn in het netwerk van anderen, kan je mensen langzaamaan naar jouw website krijgen. Denk aan het schrijven van gastblogs. Of het geven van uitgebreide en inhoudelijke reacties op blogs. Aanwezig zijn op forums en op social media. En mogelijk zelfs adverteren.

Maar… die mensen moeten natuurlijk ook wat kunnen doen op je website.

Anders verlaten ze je site binnen nog geen 10 seconden.

Dus ik zou zelf beginnen met een kleine handvol epische artikelen. Artikelen die een wow-reactie opleveren. Artikelen die lezers overtuigen om jouw website in de gaten te houden en jou te volgen.

Op social media, maar het liefst voor de nieuwsbrief. Geef daarom ook een extra reden aan bezoekers om zich in te schrijven. Dat kan je oplossen door het aanbieden van een weggevertje (als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief). En dat weggevertje kan gewoon een heel goed artikel zijn, met een nog interessantere titel, in PDF formaat.

Wanneer je website een beetje bezoekers krijgt en een beetje volume heeft kan je jouw bekendheid en website inzetten om hoger te ranken in de zoekmachine door de vragen die jouw doelgroep heeft te beantwoorden.

Betere blogs schrijven

Bloggen draait om aandacht grijpen, vasthouden en sturen. Helaas hebben we nooit geleerd hoe we dit moeten doen. Maar we kunnen het leren. En de beste en snelste manier om te leren hoe je iets maakt dat men graag leest en wil delen is het volgen van een copywriting/blog cursus.

WordPress SEO

Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) ben je niet echt afhankelijk van de grootte van je netwerk en de mate waarin je iets kan maken dat men wil delen. Het is natuurlijk handig als je dat kan, maar het is niet nodig.

Het belangrijkste bij SEO is de mate waarin jij antwoord kan geven op vragen die jouw doelgroep heeft over jouw niche (het onderwerp van jouw website of blog). SEO is eigenlijk het gericht maken van pagina’s voor specifieke zoekopdrachten. En in theorie zal het beste antwoord het hoogst ranken (in de praktijk is dat ietsje anders, maar over het algemeen scoort het beste antwoord hoog).

Verder is SEO duurzaam.

Het publiceren van een blog kan je bijvoorbeeld in één klap honderd of een paar honderd bezoekers opleveren. Daarna levert het weinig meer op.  Maar als je een pagina hebt die hoog rankt in Google dan levert die pagina jou elke dag enkele, tientallen of honderden bezoekers op. Voor meerdere jaren.

Wanneer je tientallen redelijk en goed rankende pagina’s hebt dan heb je zo tienduizenden bezoekers per maand waar je niet zo veel hoeft voor te doen (al het werk zit in het maken en verbeteren van die pagina’s).

SEO is wel een langetermijnstrategie. Dus je zou het moeten combineren met andere strategieën die op korte termijn wat kunnen opleveren.

SEO leren

SEO is net als bloggen, sales en social media een vak apart. Een vak dat je moet leren. En net als elk ander vakgebied kan je het vak het snelst en effectiefst leren met een SEO cursus.

Je wordt niet in één dag succesvol

Succesvol worden met je website is een proces. Een kwestie van constant bijleren, uitproberen en werken. Nog een artikel schrijven, een oud artikel verbeteren, je netwerk uitbreiden, e-mailmarketing etc etc. Stapje voor stapje bouwen naar succes.

Het duurt vaak maanden voordat jouw website een beetje begint te lopen. Heb geduld en doe je best.

Wat doen na het maken van een WordPress website?

Scan dan eens de blogartikelen op 000.nl, waarschijnlijk kom je wel handige artikelen tegen met nuttige tips over SEO, marketing, copywriting, sales en het verbeteren van websites.

Oh. Trouwens, elk product die ik aanraad, gebruik ik zelf of zou ik zonder twijfel gebruiken. Sommige linkjes zijn affiliate linkjes. Als je via zo’n linkje iets koopt, krijg ik een commissie – zonder dat het jou wat kost. En dankzij die commissies kan ik dit soort enorme handleidingen en blogs schrijven en meerdere keren verbeteren.

Delen: