Eigen WordPress website maken: de #1 WordPress handleiding [2018] Zelf een website bouwen met het gratis CMS WordPress

Ah… daar ben je dan. Eindelijk. Ik zat al op je te wachten.

Hé? Wie ben jij?

Ruben. Gaan we vandaag de knoop doorhakken?

Wat!? Waar heb je het over?

Gaan we vandaag een eigen WordPress website maken?

Oh… Ja. Ik denk het.

Tof! Ik ga je helpen. Stap voor stap.

Euhmm oké.  Maar Ruben, is dat niet heel lastig?

Kan ik wel een eigen website maken?

Dat kan je. Echt. En een mooie ook.

Hoe je dat precies doet, ga ik hier stap voor stap uitleggen. Met een enorme gebruiksvriendelijke WordPress handleiding. Met plaatjes en al.

Ik begin met het beantwoorden van wat belangrijke basisvragen, zoals hoeveel kost het, wie is de beste webhost en waarom je geen gratis website moet maken. Geloof je het allemaal wel? Dan kan je hier klikken om dat stukje over te slaan en direct naar de handleiding te gaan. De rest kan gewoon rustig verder scrollen.

 

Een voorbeeld van een Premium WordPress thema – dat is een design – dat je kan kopen en gebruiken voor jouw site of blog.

 

En nog een belofte. Je komt 0 keer in aanraking met technische zaken, zoals FTP, CSS en Javascript. Tenminste, als je dit stappenplan volgt.

Mooi toch?

Oh. Ja, klinkt goed. Dus we gaan met WordPress werken?

Jup.

WordpressHet gratis CMS: WordPress.

WordPress is het populairste content management systeem (CMS) ter wereld om websites mee te bouwen en onderhouden. WordPress is gratis en meer dan de helft van alle websites met een CMS gebruikt WordPress. Met WordPress kan je pagina’s aanmaken, vullen en de indeling van de site vormgeven.

WordPress werkt gewoon in je browser. Dus overal waar je internet hebt, kan je jouw WordPress website, blog of webshop beheren. Het maakt niet uit wat voor computer je hebt. Of dat nou een Mac, een Dell of wat anders is.

 

Een webpagina aanpassen in de WordPress WYSIWYG-editor.

 

En de meeste professionals werken ook met WordPress. Dat betekent; tienduizenden gratis en betaalde designs en plugins waar je uit kunt kiezen. En ben je van plan om ooit een website op maat te laten maken? Dan zit je ook goed. Bijna elke webdesigner gebruikt WordPress.

Klinkt goed!

Dat dacht ik :).

 

Dashboard - WordPress
Zo ziet de ‘achterkant’ van de website eruit. Hier kan je jouw website bewerken.

 

Zelf een WordPress website maken in zes simpele stappen

  1. Je bestelt WordPress hosting en legt een domeinnaam vast.
  2. Je installeert WordPress (gaat vaak automatisch).
  3. Je zet een handvol instellingen goed.
  4. Je kiest – of koopt- een WordPress thema (design).
  5. Je installeert een handvol plugins.
  6. Je vult jouw website.

 

 

WordPress website maken
Voorbeeld van een website die je kan maken met WordPress

 

Laten we beginnen bij de basics.

Om alles op een rijtje te krijgen en beginnersfouten te voorkomen. Maar maak je geen zorgen, het duurt niet lang.

Hoeveel kost het zelf maken van een professionele WordPress website?

Met WordPress kan je een gratis website maken, zonder reclame, met eigen domeinnaam.

Maar… dit betekent helaas niet dat alles gratis is.

Om jouw website online te krijgen heb je namelijk hosting nodig. Dat is heel simpel gezegd het huren van een stuk schijfruimte op een server die 24/7 verbonden staat met het internet. Hier zijn kost aan verbonden. Niet heel veel, maar toch.

Als je gelijk goed wilt beginnen – en dat kan ik je aanraden – dan ben je ongeveer 10 a 15 euro per maand kwijt. Dan heb je een uitstekend hostingpakket met alles erop en eraan. En ik zou uitgaan van 50 euro voor een professioneel design – en dat bedrag is eenmalig.

Maar als je echt krap bij kas zit, kan je hosting en een domeinnaam regelen voor ongeveer 5 euro per maand en een gratis thema selecteren.

Website maken met een CMS

Oh, ja. De officiële website van WordPress is WordPress.org, niet WordPress.com – dat is een commerciële partij (waar je of wel reclame op je website krijgt of ook gewoon moet betalen)

De kosten van het zelf maken van een website… vallen mee

Kijk.

Hosting is een dienst. Net als internet, Netflix en een telefoonabonnement.

Je betaalt er ook een vergelijkbaar bedrag voor.

  • Telefoonabonnement =  €25 tot 50 per maand
  • Netflix = 8 tot 14 euro per maand.
  • Spotify = 10 euro per maand.

En het is niet dat je het geld weggooit. In vergelijking met de bovenstaande uitgaven bouw je iets op. Iets dat met de tijd groeit. Iets dat voor veel mensen een inkomstenbron wordt.

Kan ik geen gratis website maken?

Dat kan. In theorie.

Maar het is eigenlijk nooit helemaal gratis.

Als je nergens voor hoeft te betalen, dan betekent het dat jij het product bent dat verkocht wordt. Kortom: er komt reclame op jouw website te staan.

Het is niet aan te raden om zo’n gratis pakket af te nemen. Niet als je ooit geld wilt verdienen met je site of als je professioneel wilt overkomen. En ook niet als je de vrijheid wilt hebben om te kiezen hoe jouw website eruit komt te zien.

Nadelen van het maken van een gratis website:
  • Je krijgt een subdomein, zoals psychologieblog.wordpress.com of eenmooiedag.wix.com. Zo’n domein is lastig te onthouden en komt minder professioneel over dan gewoon psychologieblog.nl.
  • Als iets gratis is, dan ben jij het product dat verkocht wordt. Kortom: zij plaatsen advertenties op jouw website (waar jij geen cent voor krijgt). Of ze promoten hun eigen producten op jouw site.
  • Je krijgt niet veel ruimte. Meestal krijg je een paar MB ruimte gratis. Prima voor een tiental pagina’s zonder afbeeldingen. Maar als je meer ruimte nodig hebt, moet je bijbetalen en dan ben je snel over de tien euro heen.
  • Niet veel designkeuze. Je hebt een keuze uit een paar thema’s. De rest moet je kopen.
  • Voor bijna elke extra optie moet je bijbetalen. Wil je een eigen domeinnaam? Betalen. Verhuizen naar een andere provider? Betalen. Support? Betalen.

Kortom: een gratis website is prima als je bijvoorbeeld voor één reis een reisblog wil maken. Of een persoonlijke blog voor alleen vrienden en familie. Maar wil je in de toekomst nog wat met je website doen? Heb je een bedrijf? Of wil je een stijlvol blog? Dan is het beter om professionele hosting en een domeinnaam te nemen.

 

Kosten van een eigen websiet
Meestal is investeren in een leukere/betere toekomst waardevoller

Hoe lang duurt het bouwen van een eigen WordPress website?

Na het installeren van WordPress (wat bij één hostingpakket automatisch gaat) heb je al een simpele, maar werkende website. Je kan dus in theorie na vijf à tien minuten werk starten met het vullen van je website.

Maar dat is in theorie. In de praktijk moeten we nog wat instellingen goedzetten, plugins installeren en een thema installeren (kopen) en instellen. Verder moeten we ook rekening houden met het feit dat je nog nooit met WordPress hebt gewerkt en dat alles in het begin nog niet vanzelfsprekend is. Dus ik zou uitgaan van een paar middagen/avondjes.

Hoe maak ik een website?

Een gratis stap voor stap WordPress handleiding

Dit is een all-in-one WordPress handleiding. Het neemt je bij de hand. Één stap per keer. En aan het einde van de rit heb je een mooie professionele website. Ik heb geprobeerd om alles zo helder mogelijk uit te leggen.

Hopelijk is het proces helder voor dummies en absolute beginners. En als iets onduidelijk is, dan is dat mijn fout :). Stuur dan gewoon een mailtje naar Ruben@000.nl. Ik ga je dan proberen te helpen.

Hieronder zie je alle stappen, maar je kan het beste gewoon scrollen. Het menu is handig als je later naar deze handleiding terugkomt.

  1. Domeinnaam, hosting en WordPress installeren
  2. Hoe het content management systeem van WordPress precies werkt
  3. Hoe jij alle essentiële WordPress instellingen direct goed kan instellen
  4. De belangrijkste pagina’s aanmaken
  5. Een perfect WordPress thema voor jouw site vinden
  6. Welke ‘must-have’ WordPress plugins je moet downloaden
  7. Een menu aanmaken in WordPress
  8. Hoe de WYSIWYG editor van WordPress precies werkt

Ben je er klaar voor?

Let’s GO!

De 3 dingen die je nodig hebt om zelf een eigen WordPress website te bouwen

Om een website te bouwen en te onderhouden heb je drie dingen nodig.

  1. Een domeinnaam, zoals www.datjurkje.nl of vakmanpeterhoorn.nl.
  2. Een hostingpakket. Dat is simpel gezegd het huren van een stuk ruimte waar de bestanden van jouw website opstaan.
  3. En een CMS (content management systeem) om jouw website te bouwen en onderhouden. Wij gaan WordPress gebruiken.

Die drie dingen regel je allemaal bij één hostingprovider. Ik ga je helpen met het vinden van een WordPress webhost.

Ik raad 2 WordPress hostingproviders aan.

Xel Media en SiteGround. Beide partijen scoren enorm hoog op kwaliteit, up-time, snelheid en het belangrijkste: service. Je zit sowieso goed.

Optie 1: WordPress hosting bij Xel Media – Alles in één keer goed geregeld

Xel Media is een van de snelst groeiende WordPress hostingproviders in Nederland. De kwaliteit van hun hostingpakketten is erg goed en de service is uitmuntend.

Xel Media hosting

En welk pakket moet ik dan nemen?

Het WordPress hostingpakket van €9,90 per maand. Dit is misschien wel het beste hostingpakket in Nederland voor starters.

6 redenen om het WordPress hostingpakket voor Xel Media te kiezen

Laten we beginnen met de aller-aller-allerbelangrijkste reden:

Je krijgt ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen. 

En dat is heel wat. Je gaat namelijk tegen dingen aanlopen. Ik kan in deze handleiding helaas niet alles bespreken.

Lukt het bijvoorbeeld niet om bepaalde social media button te plaatsen? Of het lukt niet om het lettertype aan te passen?

Normaal gesproken sta jij er dan alleen voor. Je moet dan het antwoord op het internet vinden. Hier kan je een handvol gefrustreerde uren aan kwijt zijn. Uren die soms afgesloten worden met een zucht en een ‘laat maar’. Waarschijnlijk heb je een handvol van zulke situaties per jaar (en de eerste keer dat je een WordPress website maakt, waarschijnlijk vaker).

WordPress ondersteuning van Xel

Met WordPress ondersteuning kan jij jouw WordPress probleem/vraag bij Xel.nl neerleggen. Dit kan telefonisch of via de mail. Zij gaan dan op zoek naar een oplossing. Het is een extra en enorm fijne zekerheid. Dat je altijd iemand kan bellen of mailen als iets niet lukt.

Of zoals ik in een review over xel.nl zeg: “Een hulplijn wanneer je er niet uitkomt, (on)betaalbaar”.

De 5 andere redenen om voor xel.nl te kiezen

  1. Je krijgt een gratis domeinnaam – dit scheelt je weer 3,95 op jaarbasis (niet veel, maar alle beetjes helpen).
  2. Er worden dagelijks back-ups gemaakt – dus geen probleem als er iets fout gaat.
  3. 3 GB schijfruimte – genoeg ruimte om jarenlang te groeien.
  4. WordPress wordt automatisch geïnstalleerd – dit scheelt je weer 10 minuten werk.
  5. Je website is 2 tot 4x sneller dan normaal. Ze hebben een van de snelste WordPress hostingpakketen in Nederland. Dit betekent op de lange termijn meer bezoekers, shares en hogere rankings.

Kortom: Alles in één keer goed geregeld.

Bekijk het Premium WordPress hostingpakket van Xel Media

 

WordPress_hosting

Heb je een redelijk budget?

Dan kan je ook het ‘WordPress Website’-pakket van xel.nl nemen van 25,- per maand.

Een stuk duurder, maar je krijgt wel een hoop extra’s, zoals:

  • Een SSL-certificaat (een beveiligde verbinding, https:// en een groen slotje in de browser).
  • Testomgeving (handig om veranderingen en aanpassingen te testen, zoals het wisselen van thema).
  • Automatische WordPress updates.
  • Extra snelheid bij bezoekerspieken.
  • Fix bij hacks.

 

Optie 2: WordPress hosting bij SiteGround

SiteGround webhostingSiteGround is een van de grootste Engelstalige hostingproviders ter wereld. Maar dat is niet heel bijzonder. Dit is wel bijzonder: ze hebben servers in Nederland en je kunt met iDeal betalen.

SiteGround krijgt overal op het internet goede cijfers. Een 9,7 bij een bekende reviewverzamelsite en 4,7 van de 5 sterren bij de ander. Ze zijn technisch sterk, bieden snelle hosting aan en ze krijgen lof over hun support. Ze zijn een van de best beoordeelde webhosts in de wereld.

Wanneer kiezen voor SiteGround?

  • Ze hebben 24/7 support (wel Engelstalig) en ze hebben ook livechat. Handig als je veel in het weekend of in de avond aan je website werkt.
  • Bij het tweede pakket van hun, GrowBig van 6.45 per maand (64% korting), kan je meerdere websites hosten. Je kan dus een hoop besparen als je meerdere websites wilt starten. Dit pakket moet je ook nemen als je meer dan 300 á 400 bezoekers per dag verwacht.
  • Bij het GoGeek pakket van 11,95 per maand (60% korting) krijg je naast meer ruimte, back-ups en snelheid ook een testomgeving (waar je veranderingen op je site kan testen voordat je het live aanpast).
  • Het StartUp pakket is enorm handig als je niet te veel uit wilt geven en wanneer je in het begin niet enorm veel bezoekers verwacht. Dit pakket kost maar 3,95 per maand (60% korting).

 

Bij elk pakket kan je WordPress met één druk op de knop installeren.

Bespaartip:

Let wel op dat de prijs 3,95, 6,45 en 11,95 p/m telt voor de eerste contractperiode. Daarna betaal je (een stuk) meer, namelijk 9,95 p/m. 17,95 p/m en 29.95 p/m.. Maar… je kan de eerste contractperiode zelf instellen. Je kan het op 12, 24 of 36 maanden zetten. Dan heb je voor een lange tijd kwalitatieve hosting voor een enorm lage prijs.

Bekijk de WordPress pakketten van SiteGround

 

 

Optie 3: Online starter van Xel.nl

Wil je liever een goedkoop hostingpakket van een Nederlandstalige hostingprovider?

Dan is het Online Starter pakket van Xel Media van 4,25 per maand een prima optie. Het is een standaard hostingpakket zonder extraatjes. Je krijgt bijvoorbeeld geen WordPress support (wel technische support). WordPress kan je installeren via een one-minute-script. Dat is niet moeilijk + ik leg het hier uit.

En dan zijn er ook nog andere normale hostingproviders en WordPress hostingproviders (maar ik raad je aan om een van de bovenste drie opties te nemen).

Domeinnaam bedenken voor je website

Een sterke domeinnaam verzinnen en registreren voor je eigen site

Na het kiezen van een hostingpakket moet je een domeinnaam kiezen. Heb je al een sterke domeinnaam verzonnen? Dan kan je gelijk door. Niet? Dan heb je hier wat tips voor het bedenken van een domeinnaam.

  • Combineer meerdere bestaande (en/of niet bestaande) woorden.
  • Voeg de, het of een toe.
  • Maak er een korte zin van.
  • Denk aan synoniemen.
  • Denk aan het probleem dat je oplost.
  • Misschien kan je een Engelstalig woord gebruiken.
  • Voeg jouw beroep, functie of woonplaats toe.

Meer domeinnaam tips nodig? Hier kan je 10 tips vinden voor het verzinnen van een domeinnaam.

 

 

Domeinnaam gevonden? Rond dan de bestelling af. Je bent in een paar minuten klaar.

 

Wachten op registratie van domeinnaam

Starten met het maken van jouw WordPress website

Heb je een WordPress hostingpakket en een domeinnaam besteld?

Top. Dan gaan we door.

  • Bij het WordPress hostingpakket van Xel wordt WordPress automatisch geïnstalleerd.
  • Bij SiteGround heb je in het bestelproces een knop met ‘Install WordPress on my website’.
  • En met het online starterpakkt van Xel kan je deze handleiding volgen voor het installeren van een WordPress one-minute-script.

Wat te doen na de installatie van WordPress?

Wanneer WordPress geïnstalleerd is, krijg je automatisch een mailtje van xel.nl of SiteGround. Dit kan een paar uurtjes duren. In de tussentijd kan je verder lezen of andere dingen doen. Wat jij wilt.

Na het krijgen van het mailtje:

  • Open het mailtje dat je van Xel.nl hebt gekregen. Het onderwerp is “WordPress Weblog installatie uitgevoerd”. Mensen die voor SiteGround gekozen hebben krijgen een soortgelijk mailtje.
  • Sla de gebruikersnaam en het wachtwoord ergens veilig op.

Je WordPress website staat nu op jouw domeinnaam.

Bekijk hem maar eens.

 

Twenty Fifteen
Het Twenty Fifteen thema van WordPress

Als jij dit artikel in de toekomst leest (Hallo! Hebben we al zelfvliegende auto’s? Nog niet? Duurt lang…), dan zie je misschien een ander design. Elk jaar bouwt WordPress een nieuw gratis ‘default’ thema. Misschien heb jij ‘Twenty Seventeen’, ‘Twenty Twenty’ of zelfs ‘Twenty Twentyseven’.

Hoe log ik in op mijn WordPress website?

Klik vervolgens op de link (in het mailtje) waar /wp-admin achter staat. Of ga naar jouwdomeinnaam.nl/wp-admin.

Je komt dan bij de inlogpagina van jouw eigen WordPress site.Hoe maak je een WordPress website

Inloggen bij WordPress

Vul hier jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Die staan in het mailtje dat je hebt gekregen. Klik vervolgens op inloggen.

Inloggen bij jouw WordPress website

Hoe werkt WordPress precies? – Tips voor het bouwen van een website

Wanneer je voor de eerste keer inlogt en het WordPress dashboard ziet dan denk je waarschijnlijk: “Oké, euhm… wat nu?”.

Het werken met een nieuw programma is altijd even wennen. Ik snap het. Laten we daarom gewoon een paar keer rustig ademhalen en accepteren dat het eventjes kan duren voordat we het helemaal snappen.

Je hoeft niet per se alles direct goed te kunnen. Laten we gewoon rustig door alle opties heen bladeren, zodat alles stapje voor stapje duidelijker wordt. Je website hoeft niet per se vandaag online te staan. Je bent nu al ver gekomen, daar mag je trots op zijn.

Oké?

Top. Laten we beginnen met een mini-rondleiding.

 

Dashboard - WordPress

Het WordPress dashboard

Je ziet, na het inloggen, het WordPress dashboard. Zelf gebruik ik de opties in het dashboard (bij het kopje ‘welkom bij WordPress’) eigenlijk nooit. Ik klik direct door op het menu-item waar ik moet zijn.

Laten we daarom het WordPress menu (die zie je aan de linkerkant) kort bespreken.

Dashboard

De eerste optie die je ziet is Dashboard. Wanneer je inlogt, dan land je op de subkop ‘Home’ van het menu-item ‘Dashboard’, maar net zoals ik hiervoor zei, die gebruik ik nooit.

De tweede subkop ‘Updates‘ is wel interessant. Op deze pagina kan je alle updates van WordPress zelf, van de thema’s die je gebruikt en alle plugins die hebt direct uitvoeren.

Het is verstandig om eens per maand – of per twee weken – alle beschikbare updates uit te voeren. Dat is vrij eenvoudig. Je klikt op ‘select all’ en daarna klik je op ‘Update Plugins’. Meestal zijn alle updates binnen tien seconden klaar. Het uitvoeren van updates zorgt ervoor dat je website veilig blijft en dat je beschikking hebt tot alle verbeteringen en nieuwe functionaliteiten.

 

Berichten

Berichten (of Posts) zijn blogartikelen.

Als je wilt bloggen dan kan je hier blogberichten aanmaken, schrijven, bewerken, inplannen en publiceren. Als je op berichten klikt, dan zie je alle blogartikelen die je hebt opgeslagen als conceptversie en alle blogartikelen die je hebt gepubliceerd. Als je een nieuwe blog wilt maken, dan kan je klikken op nieuw bericht (of add new).

Media

Kan je voornamelijk negeren. Hier zie je alle afbeeldingen (en andere bestanden, zoals PDF’s) die al geüpload zijn. Waarom kan je dit negeren? Omdat je in de tekstbewerker van blogs en pagina’s zelf afbeeldingen kan uploaden – dit bespreken we later.

Koppelingen

Ik weet niet of deze optie bij iedereen zichtbaar is, maar dat maakt niet uit. Je kan het menu-item negeren.

Deze optie is voor het maken van een lijstje links in de sidebar (bijna niemand doet dat tegenwoordig en het kan op een eenvoudigere manier).

Pagina’s

Pagina’s zijn normale webpagina’s. Denk aan de contactpagina, dienstpagina’s en de ‘over’-pagina. Het werkt precies hetzelfde als het menu-item berichten. Je kan pagina’s aanmaken, vullen, bewerken en publiceren met een tekstbewerker.

Reacties

Op blogartikelen kan men reageren. Bij het menu-item reacties (of comments) kan je zien wie er gereageerd heeft en wat zij hebben gezegd. Soms moet je naar deze optie gaan om reacties goed te keuren – dat gebeurt wanneer WordPress twijfelt of de reactie een spam is. Maar voor het algemeen kan je deze optie negeren.

Weergave (of appearance)

Het design van je website

Bij weergave kan je een deel van het design en de indeling van jouw website aanpassen. Wanneer je op weergave klikt, klapt er een submenu uit.

  1. Thema’s = Het gehele design van je website. Hier kan je thema’s uploaden, downloaden en activeren.
  2. Widgets = Bij widgets kan je de inhoud van de sidebar en de footer bepalen.
  3. Menu’s = Bij menu’s kan je de indeling van jouw menu vaststellen.
  4. Customize = Hier kan je o.a. het logo uploaden en een favicon toevoegen.

Dit menu-item gaan wij, vooral in het begin, gebruiken. Later gaan we hier dieper op in.

Plugins

Plugins zijn kleine software toevoegingen.

Je kan voor bijna elke functionaliteit een plugin downloaden. Zoals een pagebuilder (dan kan je met een blokkensysteem een webpagina indelen, klinkt helaas makkelijker dan het is), statistieken, social media buttons en een contactformulier.

Ook dit menu-item gaan we, vooral in het begin, gebruiken. En ook hier gaan we later dieper op in.

Gebruikers

Wil je dat meerdere mensen op jouw website kunnen inloggen? Bij gebruikers kan je mensen toevoegen en gebruikers beheren. Ook deze optie ga je waarschijnlijk weinig gebruiken.

Extra’s

Kan je negeren. Dit menu-item is alleen nuttig als je pagina’s van een oude WordPress site wilt importeren.

Instellingen

Bij instellingen kan je o.a.:

  • de titel en ondertitel van jouw site aanpassen,
  • bepalen hoe de URL’s van jouw website worden opgebouwd,
  • en hoe de blogberichten op de website getoond worden.

 

Samengevat:

Meer dan de helft van de menu-items kunnen we negeren, een deel gaan we eenmalig gebruiken en een paar menu-items gebruiken we vaak.

 

WordPress website maken, het begin – noodzakelijke instellingen en handelingen

Waarschijnlijk wil je direct een mooi WordPress design kiezen.

Dat begrijp ik 100%, maar ik raad je het af.

Er zijn wat dingen die eerst gedaan moeten worden. We moeten een paar instellingen goedzetten en wat onderdelen (het menu, bijvoorbeeld) even bespreken. Anders loop je later misschien tegen problemen aan. En dat willen we natuurlijk voorkomen.

Al met al duurt dit ongeveer tien à vijftien minuten. Laten we beginnen met het leggen van een solide basis.

 

Wat moeten we doen?

  1. Een schone URL
  2. Eerste pagina’s
  3. WordPress menu

Een schone, zoekmachine vriendelijke, URL

WordPress geeft nieuwe pagina’s vrij onduidelijke URL’s.

Zo krijgt een nieuwe blogpagina bijvoorbeeld de volgende URL: http://zonnigedag.nl/?p=6. Het stukje “?p=6” is vrij onduidelijk. We kunnen niet zien waar de pagina over gaat.

Dit gaan we veranderen naar een ‘schone’ en zoekmachine vriendelijke URL. En dit is heel makkelijk aan te passen.

  1. Klik op het menu-item Instellingen en ga daarna naar Permalinks.
  2. Vink dan Berichtnaam aan en klik op wijzigingen opslaan.

 

Permalinks WordPress website

 

De titel van elke nieuwe pagina wordt nu automatisch omgezet in de URL. Maak je bijvoorbeeld een pagina aan met de titel “Advocaat Utrecht”, dan wordt de URL automatisch: zonnigedag.nl/advocaat-utrecht. En zo kan de lezer direct aan de URL zien waar de pagina over gaat.

En nu hebben het eerste punt van onze to-do lijst afgestreept.

Goed te doen, toch?

De eerste pagina’s van jouw eigen website

Content maken met WordPress

Het draait op dit moment alleen even om het aanmaken van de pagina’s, later mag je ze vullen. We doen dit omdat we dan direct kunnen bespreken hoe we een menu aanmaken, vullen en indelen.

Oké?

  1. Ga naar het menu-item Pagina’s.
  2. Klik daarna op Nieuwe pagina.

Over ons pagina

Bijna elke website heeft een ‘Over’-pagina. Laten we die daarom direct aanmaken.

Vul bij ‘Voer hier je titel in’ Over (of ‘Over ons’ of Over mij’) in en klik daarna rechts op de blauwe knop ‘publiceren’.

Kijk, je hebt jouw eerste pagina gemaakt. Yeah!

Contactpagina

En nu gaan we precies hetzelfde doen, maar dan voor de contactpagina.

Klik weer op Nieuwe pagina en noem de pagina ‘Contact’. Klik daarna weer op publiceren.

Later bespreken we hoe we een contactformulier maken.

Pagina in WordPress aanmaken

Hoe kan ik een WordPress menu aanmaken?

Als je nu jouw website bezoekt, dan zie je waarschijnlijk wat vreemds aan het menu.

Zonder het aanmaken van een menu wordt elke pagina die je aanmaakt automatisch in het menu geplaatst, maar in de volgorde van nieuw gepubliceerde pagina’s naar oudere.

Hoe meer pagina’s je toevoegt, hoe chaotischer het menu wordt. Alles gaat op een gegeven moment door elkaar lopen. Het staat dan niet op de volgorde die je wilt hebben en de kans is groot dat je niet elke pagina in het menu wil hebben.

En daarom moeten we zelf een menu aanmaken. We kunnen dan precies bepalen welke linkjes in het menu komen en in welke volgorde ze staan.

Dat gaan we nu doen.

WordPress menu aanmaken

  1. Ga naar het menu-item Menu’s. Die kan je vinden onder het kopje Weergave.
  2. Geef het menu een naam (bijvoorbeeld ‘Hoofdmenu’) en klik op Menu aanmaken.

Menu_s_‹—_WordPress

WordPress menu vullen

Vink bij Pagina’s (helemaal links) de pagina’s Over en Contact aan.

Klik daarna op Aan menu toevoegen.

Menu_s__vullen_WordPress

 

Elke pagina die je later in het menu wilt hebben, moet je op deze manier toevoegen aan het menu.

Nu gaan we een iets lastigere link toevoegen, een link naar jouw homepage.

  1. Klik op Aangepaste Links/Custom Links (staat linksonder, onder het tabblad pagina’s) en vul bij URL jouw gehele domeinnaam in. Dus http://www.mijnwebsite.nl of https://mijnwebsite.nl. Het beste kan je even naar jouw website gaan en de hele URL uit je adresbalk kopiëren (het kan namelijk ook zijn dat je http:// hebt in plaats van https://). Dat zijn technisch gezien twee verschillende pagina’s. Dus gewoon kopiëren en plakken en dan komt alles goed.
  2. Typ bij Linktekst het woordje Home en klik weer op Aan menu toevoegen.

 

Elke keer als je naar een webpagina wilt linken die niet in de lijstjes ‘pagina’s’ of ‘berichten’ staan, moet je op deze manier een link toevoegen. Bijvoorbeeld wanneer je in het menu wil linken naar een andere website. Maar deze optie ga je waarschijnlijk niet vaker gebruiken.

WordPress Menu indelen

Laten we nu het WordPress menu indelen.

  1. Bij Menustructuur  (rechterkant) kan je alle menu-items indelen door ze simpelweg te slepen. Het is een ‘drag-and-drop’-systeem.
  2. Plaats ‘Home’ bovenaan en onderaan ‘Contact’. Men verwacht dat de ‘Home’ vooraan staat en ‘Contact’ achteraan en er zijn weinig goede redenen om hiervan af te wijken.

Je kan een submenu maken (dat is een uitschuifmenu) door een menu-item iets rechtsonder het hoofdlinkje te plaatsen. Je ziet dan dat het blokje ook iets naar rechts is geschoven. Een submenu is handig als je heel veel pagina’s in het menu wilt tonen.

WordPress menu opslaan

  1. Klik bij ‘Menu instellingen’ (helemaal onderin) op ‘Hoofdmenu’ (soms staat er iets in de trant van ‘Primary navigation’).
  2. Is het menu naar wens? Klik dan op ‘Menu opslaan’.

 

menu_aanmaken_en_opslaan—_WordPress

Bam!

Het menu is klaar.

Heb je een nieuwe pagina die je aan het menu wilt toevoegen? Ga dan weer naar het menu, voeg de desbetreffende pagina toe en klik op ‘Menu opslaan’.

Een blogbericht of pagina in WordPress maken met de WYSIWYG editor

WYSIWYG-editor?

Jup.

What You See Is What You Get.

Het werkt net als Word of Pages. Je kan met drie klikken een afbeelding toevoegen en die rechts uitlijnen, bijvoorbeeld..

We gaan nu even alle belangrijke opties bij de WYSIWYG-editor langslopen. Zo kan je later een mooie webpagina opbouwen.

Een titel maken in WordPress

De titel is de belangrijkste zin van elke pagina. De titel vul je bovenaan in (bij ‘Titel hier invoeren’).

Meer opties toevoegen

Klik in het tekstmenu op de meest rechteroptie voor meer menu-opties. Dit is wel een handige optie en je hoeft er maar één keer op te klikken.

Meer_opties_in_WordPress

Een kop maken in WordPress

Wil je een kop maken?

  1. Selecteer dan eerst de zin (of de woorden) waarvan je een kop wilt maken.
  2. Klik daarna op ‘Paragraaf’ in het tekstmenu (staat helemaal links).
  3. Selecteer vervolgens ‘Koptekst 2’. Als je een lang artikel maakt, dan kan je ook nog kleinere kopjes maken door ‘Koptekst 3’ te selecteren.

Koppen_maken

 

Waarom geen Koptekst 1?

Omdat de titel automatisch een ‘Koptekst 1’ wordt. En het wordt geadviseerd om maar één keer per pagina een koptekst 1 te gebruiken. Dus ‘Koptekst 1’ kunnen we bij het maken van pagina’s en blogartikelen negeren.

Gebruik kopjes net zoals je ze zou gebruiken bij een ‘normaal’ verslag.

Dikgedrukt en cursief in WordPress

Dit werkt hetzelfde als bij Word en Pages.

De B voor dikgedrukt (bold) en de I voor cursief. Die kan je helemaal bovenaan in het menu vinden.

Bulletpoints maken in WordPress

Iedereen houdt van doekoe bulletpoints.

Bulletpoints zijn overzichtelijk, makkelijk scanbaar en daarom ideaal voor websites. Met de vierde optie in het menu kan je bulletpoints maken (balletje met een lijntje). En met de vijfde optie kan je een lijstje maken. Ook handig.

Een link maken in WordPress

Wil je verwijzen in een artikel naar een andere website of een andere webpagina?

Dan moet je een link aanmaken.

  1. Selecteer het stukje tekst dat een link moet worden.
  2. Klik op het icoontje van een ketting (oranje pijl).
  3. Je krijgt dan een kleine pop-up met de linkmogelijkheden.
  4. Vul de hele URL van de pagina in waar je naar wilt verwijzen (dus inclusief http:// of https://, kortom gewoon weer knippen en plakken).
  5. En klik vervolgens op ‘link toevoegen’.

Een link maken in WordPress

Afbeelding toevoegen in een WordPress artikel

Boven de eerste opties in de WYSIWYG-editor staat ‘Media toevoegen’. Met die knop kun je media bestanden, waaronder afbeeldingen, toevoegen aan jouw webpagina.

  1. Ga naar de plek waar je de afbeelding wiltd toevoegen (en klik op die plek).
  2. Klik op ‘Media toevoegen’.
  3. Klik op ‘Bestand toevoegen’ (of rechtsboven op ‘Upload files’). Selecteer de afbeelding die je wilt toevoegen. Je kan ook de afbeelding die je wilt uploaden van je computer slepen naar dit blokje.
  4. Klik rechtsonder op ‘Insert to Page’.

 

Menu_toevoegen

 

Allright. We hebben een afbeelding toegevoegd.

We zijn al een eind! Goed bezig!

 

WordPress plugins

Plugins zijn toevoegingen aan je site. Je kan het zien als extra bouwblokken.

Voor bijna alles is er wel een plugin.

Zo zijn er plugins om van je website een webshop te maken, om statistieken te meten, om contactformulieren te maken, om een forum toe te voegen en om je website sneller te maken.

De vraag is dan: welke plugins heb je nodig?

Er zijn weinig plugins die echt nodig hebt.

Deze zijn wel handig en worden door de meeste websites gebruikt:

  • Contact Form 7: de populairste plugin waarmee je contactformulieren maakt (hier een handleiding).
  • Akismet – de populairste anti-spam plugin. Perfect voor wanneer je een blog hebt (hier een handleiding)
  • Yoast SEO – de populairste SEO plugin. Zet instellingen goed en helpt je bij het optimaliseren (hier een handleiding).

Verder zou je ook nog kunnen gaan voor de Jetpack plugin van WordPress zelf. Dit is een zware plugin – die je website ietsje langzamer maakt, maar bevat veel functies, zoals statistieken van jouw website.

En andere WordPress plugins?

Ik zou het voor nu zo laten.

Meer plugins is niet altijd beter. Hoe meer plugins je gebruikt, hoe langzamer je website wordt.

Ga pas op zoek naar een plugin wanneer je iets tegenkomt wat je wilt toevoegen of aanpassen.

Hoe installeer je een plugin?

  1. Klik op het menu-item ‘Plugins’ en klik daarna op ‘Nieuwe plugin’.
  2. Gebruik het zoekveld om te zoeken naar een specifieke plugin. Je kan ook losse termen invullen.
  3. Klik bij de plugin die je wilt hebben op ‘Installeren’.
  4. Klik daarna op ‘Activeren’.

Hoe vind je de juiste plugin?

Stel, je wilt social media knoppen plaatsen onder elk blogbericht. Je hebt dan een plugin nodig, maar welke?

Je kan op twee manieren een goede plugin vinden:

  • Je kan googelen op termen zoals ‘best social media button plugin’. Je kan dan een aantal artikelen scannen en kijken welke plugin jij goed vindt werken. Kopieer daarna de naam van de plugin en vul die bij het zoekveld van ‘nieuwe plugins’ in.
  • Of je kan zoeken op de pluginpagina van WordPress met soortgelijke termen. Let dan op de ratings en klik op ‘more details’. Het nadeel is de zoekfunctie van WordPress niet perfect is. Je weet niet zeker of je de beste plugin ziet.

Professioneel website design: WordPress themes / thema’s

Yeah!

We zijn gekomen bij de allerlaatste belangrijke stap.  Het kiezen van het design. Want op dit moment ziet de site er nog een beetje saai uit, toch? Misschien zelfs chaotisch.

Het design van je website is als de kleding die je aantrekt.

Het zegt wat over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Er moet nagedacht worden over de look & feel, de typografie, de indeling en de mate van controle over je design.

Prijs van kwaliteit

 

Wat komt er bij het kiezen van een WordPress thema kijken?

Het kiezen van een thema is aan de ene kant een grote en belangrijke beslissing en aan de andere kant niet.

Het is belangrijk omdat het een grote impact heeft op de site. Het verandert letterlijk hoe je website eruitziet en soms zelfs hoe de website werkt.

Aan de andere kant is het niet zo enorm belangrijk. Het design is niet het belangrijkste van je website – verre van. Het belangrijkste is de content – wat je zegt. En de impact van een design die je een 8 zal geven zal niet enorm verschillen dan de impact van een design die je een 7 zal geven.

De grootste valkuil

Aan de ene kant ben ik enthousiast dat we hier zijn beland en de andere kant een beetje bezorgd.

Kijk, het kiezen van een thema is heel leuk. Het is een zoektocht naar een design dat bij jou en jouw website past. En zo’n design ga je vinden (er zijn tienduizenden designs waar je uit kan kiezen – misschien zelfs honderdduizenden).

Maar….

Bij het kiezen en instellen van een thema lopen ook de meeste mensen vast. Dat is jammer. Want het is de laatste drempel die we moeten overwinnen voordat we een goedwerkende website hebben.

Waarom is het dan zo lastig?

Kijk. Je hebt in dit artikel meerdere afbeeldingen gezien van thema’s die we kunnen maken. Deze bijvoorbeeld:

 

Maar wanneer je het thema koopt en installeert, dan blijkt dat het aanpassen van het thema niet zo eenvoudig is dan je waarschijnlijk dacht.

Misschien verwacht je dat de homepage direct na het installeren hetzelfde eruitziet zoals het voorbeeld van het thema. Dat je dan bijvoorbeeld op de tekst of op een afbeelding kan klikken om het aan te passen.

Maar zo werkt het niet.

Helaas.

Hoe werkt het wel?

Dat verschilt per thema.

Bij de één krijg je een enorme lijst met extra opties, bij de ander moet je kiezen voor het installeren van demo-content en vervolgens de content aanpassen en bij weer een ander moet je werken met een pagebuilder. Elke optie heeft zijn voor- en nadelen.

Met een pagebuilder kan je met rijen, kolommen en elementen de indeling van een pagina vaststellen. Kortom: blokken van verschillende formaten op elkaar stapelen.

Hier een paar voorbeelden:

 

Voorbeeld van een pagebuilder van een thema

En weet je wat heel vervelend is?

Elk pagebuilder werkt net iets anders. En elk thema wordt op een andere manier ingesteld.

Dit betekent dat ik niet stap voor stap kan uitleggen wat je precies moet doen.

Hoe kraak je de code van het design? Hoe zorg ik dat mijn thema er goed uitziet?

Ik denk dat het jou gaat lukken om het voor elkaar te krijgen.

Waarom?

Omdat je weet wat je kan verwachten. Je weet dat het lastig is – en je zal niet zo’n enorme shock krijgen wanneer je al die opties ziet.

We moeten weer diep ademhalen.

Misschien is het slim om het aanpassen van het thema uit te stellen tot je er een volle dag rustig aan kan werken. En dan als doel te stellen om ‘te kijken hoe alles werkt en misschien een klein beginnetje maken’. We moeten onze verwachtingen bijstellen: verwachtingen – realiteit = tevredenheid.

En als we er rustig instappen, dan zal je zien dat alles vanzelf duidelijk wordt. Niet direct maar stap voor stap.

Wat moet ik precies doen?

  • Ik begin zelf altijd met een verkenningstocht. Ik loop alle nieuwe opties rustig na. Je zal merken dat je lang niet alle opties hoeft te gebruiken.
  • Daarna bekijk ik de documentatie. Elk thema dat je koopt bij Themeforest (een marktplaats voor WordPress thema’s) is verplicht om documentatie – uitleg over hoe het thema werkt – toe te voegen.
  • Dan is het tijd om een beetje te experimenteren. Hebben ze een pagebuilder? Probeer die dan uit. Werken ze met sjablonen? Experimenteer ermee.
  • En tot slot bouw je met de kennis die je hebt opgedaan de website die je voor ogen hebt.

Tip: focus in het begin op eenvoud. Hoe kan je met zo min mogelijk toeters en bellen een mooie overzichtelijke website maken. Vraag jezelf af: wat heb ik niet nodig.

Het blijft lastig, maar als je een paar uurtjes stug dingen probeert, dan zal je zien dat je sprongen vooruit maakt.

Hoe krijg je een mooi WordPress thema?

Voor 90% van de gevallen is een professioneel premium WordPress thema de beste keuze.

Je betaalt dan ongeveer 50 euro voor een design. Zo’n design ziet er even goed uit als een op maat design. De kosten zijn zo laag (het laten maken van een website kost gauw 2.000 euro), omdat het thema aan meerdere mensen wordt verkocht.

Lees het volgende artikel om het perfecte WordPress thema te vinden: Hoe kies je het perfecte WordPress thema?

 

In het kort:

  • Je kan via ThemeForest duizenden professionele Premium WordPress templates vinden/.
  • Bekijk de demo van elk thema dat je interessant vindt en kies het thema dat het best bij jouw wensen past.
  • Het thema kan je dan via creditcard of PayPal kopen (als je alleen iDeal gebruikt, lees dan dit artikel).
  • Je kan dan bij Thema’s -> Add New -> Upload thema het gekochte thema uploaden.
  • Maar nog steeds, lees het bovenstaande artikel. Daar wordt alles uitgebreid uitgelegd.

Wat als het instellen van een Premium Thema echt niet lukt?

Als het echt niet lukt, dan zou ik eventueel kunnen helpen.

Dat zal dan wel een 300 tot 500 euro kosten (het kost mij meestal ook een volle dag om een thema uit te vogelen en in te stellen).

Dus als je in nood zit, dan kan je mij mailen.

 

Homepage maken met WordPress

Bij blogs is het niet nodig om een aparte homepage te maken – de homepage is het overzicht van de blogartikelen.

Maar bij andere soorten websites is het vaak gebruikelijk om een homepage te hebben. Dit betekent niet dat het nodig is. Zo kiezen redelijk wat zelfstandigen om ook de blogpagina als homepage te tonen.

Hoe maak je een aparte homepage?

Dit is vrij lastig.

Je kan twee dingen doen.

  1. Je kan een thema kopen die een homepage heeft – of een template van een homepage – die jij graag wilt hebben.
  2. Je kan een normale pagina als homepage gebruiken.
  3. Of je kan een pagebuilder gebruiken om zelf een homepage samen te stellen.

Bij de meeste Premium thema’s zit zo’n pagebuilder inbegrepen.

Je kan een pagebuilder ook apart kopen en die gebruiken in combinatie met het thema dat jij gebruikt.

Hier kan je een stap voor stap handleiding vinden over hoe je een eigen homepage samenstelt met een (betaalde) pagebuilder plugin, genaamd Visual Optimizer.

Hou er wel rekening mee dat het bouwen van zo’n homepage met zo’n plugin redelijk wat tijd in beslag neemt en wat extra puzzelwerk met zich meebrengt.

Website bouwen: Hoe nu verder?

De eerste stap is het vullen van de belangrijkste pagina’s, namelijk:

  • De ‘over’-pagina
  • De contactpagina
  • De dienst- en productpagina’s (als je iets verkoopt)

 

Daarna is het tijd om te zorgen voor bezoekers.

Welke methode het best werkt is afhankelijk van wat je kunt, wilt leren en de grootte van je netwerk.

Daarna is het tijd om je marketing op orde te krijgen

De eerste stap is het opzetten van een nieuwsbrief.

Het beginnen van een nieuwsbrief is het #1 antwoord wanneer ondernemers de vraag krijgen: “Wat zou je qua marketing anders doen? Waar zou je eerder mee beginnen?“.

Ik raad zelf de mailsoftware MailerLite aan. Het is vergelijkbaar met MailChimp, maar dan beter, gebruiksvriendelijker en goedkoper.

Bekijk hier een stap voor stap handleiding voor MailerLite. Wil je meer leren over het maken van een nieuwsbrief? En meerdere providers vergelijken? Lees dan dit artikel over het starten van een nieuwsbrief.

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

In het begin is het slim om juist aanwezig te zijn op websites van anderen. Plekken waar jouw doelgroep nu is.

Door actief te zijn in het netwerk van anderen, kan je mensen langzaamaan naar jouw website krijgen. Denk aan het schrijven van gastblogs. Of het geven van uitgebreide en inhoudelijke reacties op blogs, in forums en op social media.

Maar… die mensen moeten natuurlijk ook wat kunnen doen op je website.

Anders verlaten ze je site binnen nog geen 10 seconden. Dat kan je oplossen door het aanbieden van een weggevertje (als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief), handleidingen, blogs en andere handige en leuke dingen.

Wanneer je website een beetje bezoekers krijgt en een beetje volume heeft kan je jouw bekendheid en website inzetten om hoger te ranken in de zoekmachine door de vragen die jouw doelgroep heeft te beantwoorden.

Betere blogs schrijven

Bloggen draait om aandacht grijpen, vasthouden en sturen. Helaas hebben we nooit geleerd hoe we dit moeten doen. Maar we kunnen het leren. En de beste en snelste manier om te leren hoe je iets maakt dat men graag leest en wil delen is het volgen van een copywriting/blog cursus.

Vindbaar worden in Google

Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) ben je niet echt afhankelijk van de grootte van je netwerk en de mate waarin je iets kan maken dat men wil delen. Het is natuurlijk handig als je dat kan, maar het is niet nodig.

Het belangrijkste bij SEO is de mate waarin jij antwoord kan geven op vragen die jouw doelgroep heeft over jouw niche (het onderwerp van jouw website of blog). SEO is eigenlijk het gericht maken van pagina’s voor specifieke zoekopdrachten. En in theorie zal het beste antwoord het hoogst ranken (in de praktijk is dat ietsje anders, maar over het algemeen scoort het beste antwoord hoog).

Verder is SEO duurzaam.

Het publiceren van een blog kan je bijvoorbeeld in één klap honderd of een paar honderd bezoekers opleveren. Daarna levert het weinig meer op.  Maar als je een pagina hebt die hoog rankt in Google dan levert die pagina jou elke dag enkele, tientallen of honderden bezoekers op. Voor meerdere jaren.

Wanneer je tientallen redelijk en goed rankende pagina’s hebt dan heb je zo tienduizenden bezoekers per maand waar je niet zo veel hoeft voor te doen (al het werk zit in het maken en verbeteren van die pagina’s).

SEO is wel een langetermijnstrategie. Dus je zou het moeten combineren met andere strategieën die op korte termijn wat kunnen opleveren.

SEO leren

SEO is net als bloggen, sales en social media een vak apart. Een vak dat je moet leren. En net als elk ander vakgebied kan je het vak het snelst en effectiefst leren met een SEO cursus.

 

Je wordt niet in één dag succesvol

Succesvol worden met je website is een proces. Een kwestie van constant bijleren, uitproberen en werken. Nog een artikel schrijven, een oud artikel verbeteren, je netwerk uitbreiden, e-mailmarketing etc etc. Stapje voor stapje bouwen naar succes.

 

Wat doen na het maken van een website?

Scan dan eens de blogartikelen op 000.nl, waarschijnlijk kom je wel handige artikelen tegen met nuttige tips over SEO, marketing, copywriting, sales en het verbeteren van websites.

Delen: