Yoast SEO WordPress plugin instellen

Laatste update: 30 augustus 2021 door Ruben Bunskoeke

Yoast SEO is de populairste SEO plugin – met meer dan vijf miljoen installaties.

Alternatieven SEO plugins zijn Rank Math SEO en All-In-One SEO.

Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde.

Een SEO plugin is een van de essentiële plugins bij het bouwen van een site.

Wat heb je aan een SEO tool?

Bij elke SEO tool wordt een sitemap gegenereerd, kun je meer data opgeven over jouw website, de manier hoe titels worden geformuleerd aanpassen en hebben ze een tool die je helpt om een pagina te optimaliseren voor SEO en leesbaarheid.

Verder heeft ook elke tool een Pro pakket die niet nodig is, maar je meer tools geeft om SEO data te verzamelen, pagina’s door te verwijzen en de website verder te optimaliseren.

Yoast SEO installeren

  • Klik in het WordPress menu op Plugins en daarna op Nieuwe Plugin
  • Vul rechtsboven in het zoekveld Yoast SEO
  • Klik bij de juiste plugin op Nu Installeren en daarna Nu Activeren

Yoast SEO instellen

In de praktijk hoef je niets of heel weinig in te stellen. Heel veel wordt automatisch geregeld, zoals het aanmaken van een sitemap.

Zo kun je nu /sitemap_index.xml achter jouw domeinnaam plaatsen om de sitemap van jouw website te bekijken. Die URL van de sitemap kun je vervolgens via de Google Search Console opgeven, zodat ze direct kunnen zien wanneer je nieuwe pagina’s aanmaakt of pagina’s bewerkt.

Configuratie

Je kunt wat extra informatie geven over jouw website en de instellingen nalopen. En dat zouden we dan direct kunnen doen via de configuratie wizard.

Klik in het WordPress menu op SEO.

Hier kun je alle opties en mogelijkheden langslopen, maar wij gaan de wizard gebruiken. Klik onder de tabbladen op configuratie wizard.

Nu krijg je negen schermen met opties die je in kunt stellen.

Bij de meeste schermen kun je direct op Volgende klikken

  1. In het eerste scherm kun je de zoekmachine blokkeren. Jouw website wordt dan niet geïndexeerd. Dit is alleen handig wanneer je in open jouw website wil bouwen en niet wil dat mensen op jouw website komen. Als je jouw website blokkeert voor de zoekmachine, vergeet dan niet om de beslissing later terug te draaien.
  2. Bij de tweede pagina kun je aangeven wat jouw website is. Ik zou zelf een klein offline bedrijf aanvinken.
  3. Daarna kun je wat informatie opgeven over jouw website. Geef aan of je een bedrijf bent (of als het een persoonlijke site is) en geef eventueel jouw social media profielen op.
  4. Daarna kun je blogberichten of pagina’s blokkeren voor de zoekmachine – ik heb geen idee waarom iemand dat zou willen doen.
  5. Daarna kun je opgeven of er meerdere auteurs (schrijvers) zijn.
  6. Daarna kun je de naam van de website aanpassen. Die naam komt dan achter titels te staan. Misschien moet je hier een hoofdletter of een spatie toevoegen.
  7. Daarna kun je aangeven of Yoast jouw gegevens mag gebruiken. Ik hou dit zelf altijd op Nee.
  8. Daarna heb je wat promotie
  9. En de laatste pagina’s is een geslaagd pagina

Dezelfde aanpassingen kun je ook maken door links in het menu op Zoekweergave te klikken.

Pagina’s optimaliseren met de WordPress plugin Yoast

Oké, first thing first: je hebt de tool van Yoast niet nodig om te ranken. En je gaat ook niet perse hoger ranken wanneer de SEO tool van Yoast aangeeft dat de pagina geoptimaliseerd is.

De tool is enkel een hulpmiddel die beginners een handje kunnen helpen. En het is een grof hulpmiddel, zonder nuance en uitzonderingen.

Bij Focus keyphrase kun je invullen op welk keyword – op welke zoekwoordcombinatie – je wil ranken. Dus eigenlijk: op welk vraag geeft deze pagina antwoord.

De tool kijkt vervolgens of die woorden – op precies dezelfde volgorde – voorkomen op prominente plekken.

Dit kan handig zijn korte zoekwoordcombinaties van een paar woorden die in dezelfde volgorde horen. Maar dit is vaak niet het geval, waardoor sommige mensen onnatuurlijke zinnen schrijven om een positief signaal te krijgen van de tool. Zo werkt SEO niet.

Hoe optimaliseer je een pagina dan wel?

In het kort: de zoeker moet in één oogopslag zien waar de pagina over gaat, welk probleem het oplost en waarom ze jouw pagina moet bekijken in plaats van die van concurrenten. In de zoekresultaten en op de pagina zelf.

Dat doe je door ook daadwerkelijk over die vragen na te denken en de antwoorden mee te nemen bij het schrijven en verbeteren van de pagina. Door de zoeker daadwerkelijk beter verder te helpen. Door de woorden van de zoeker te gebruiken. Op prominente plekken.

Het is dan ook normaal dat je synoniemen gebruikt, meervoudsvormen, onderwerpen die gerelateerd zijn en de woorden waarop je wil ranken in andere volgorden. De tool zegt daar niets over. Die zegt puur wat over de termen die jij invult op precies dezelfde volgorde.

Titel en meta-description

De titel is normaal gesproken een combinatie van de titel van de pagina en de naam van de website. Bij SEO-titel kun je een aparte titel maken die meer gericht is op zoekers.

De meta-description is het stukje tekst in de zoekresultaten onder de titel. Als je die niet invult, dan pakt Google een stukje tekst dat volgens hun het best bij de zoekopdracht van de zoeker past.

Bij de SEO-analyse zie je een beoordeling van de pagina op een tiental factoren.

Het kan handig zijn om ze langs te lopen. Neem het echter wel met een korreltje zout om de reden die we hierboven hebben genoemd. Verder is zijn er aanbevelingen zoals ‘keyphrase in meta-beschrijving’ die weinig teweegbrengen en die je gewoon kunt negeren.

Als je op het tabblad Leesbaarheid klikt kun je aan aantal aanbevelingen vinden.

Tot slot kun je bij het tabblad Geavanceerd aangeven of je wil dat de pagina geïndexeerd moet worden in Google. Standaard staat dit allemaal op Ja.

Maar er zijn altijd wel pagina’s, zoals een bedanktpagina of een betaalpagina, die je niet in de zoekresultaten wilt tonen.

Was dit artikel behulpzaam?