SEO advies, zelf leren of uitbesteden?

Iedereen met een website stelt zichzelf vroeg of laat een van de volgende vragen;

  1. Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?
  2. Hoe kom ik hoger in Google?
  3. Op welke zoekwoorden moet ik mij richten?
  4. Hoe kom ik boven mijn concurrenten uit?
  5. Zit mijn website wel goed in elkaar?
  6. Is mijn website wel optimaal vindbaar voor de zoekmachine?
  7. Of waar moet ik in hemelsnaam beginnen?

Je hebt waarschijnlijk al redelijk wat onderzoek naar SEO gedaan en tientallen blogs gelezen. Maar veel van wat je leest of hoort is te algemeen, spreekt elkaar tegen, ongeloofwaardig of te ingewikkeld.

Een SEO advies dat je verder helpt

Je hebt dan 3 opties;

  • In SEO verdiepen met een cursus, waar je alles stapje voor stapje leert
  • Een SEO advies afnemen
  • SEO uitbesteden

SEO zelf leren met een cursus

Voor kleine ondernemers is het slim om zelf een start te maken met SEO. Dit komt omdat de kern van SEO bestaat uit het worden van een autoriteit. Een website die vragen van zoekers beter beantwoord dan de concurrent.

Voor de meeste kleine ondernemers betekent dit: schrijven en naamsbekendheid verhogen.

Je moet jouw expertise delen. Problemen van jouw doelgroep oplossen. Dit kan jij beter dan welk SEO-bureau dan ook.

Welke vragen je moet beantwoorden en hoe je een tekst kan optimaliseren voor zowel de zoeker als zoekmachine kun je met een SEO cursus in een paar dagen leren.

Het voordeel van het zelf leren van SEO als ondernemer is dat je beter wordt in schrijven, marketing en sales. Verder onderscheid je jezelf op kennisniveau en de enige kosten die jij maakt is jouw tijd en een initiële investering in een cursus van een paar honderd euro. Veel ondernemers moeten op het budget letten en het inhuren van een SEO bureau kunnen ze niet bekostigen.

Met een cursus leer jij hoe jij online kan groeien. En die kennis is goud waard. Of geld, in dit geval.

De kosten van een online SEO-cursus? Tussen de 350 en 900 euro.

Er zijn een hoop SEO cursussen online te vinden, ik heb er ook eentje. Ik zou zeggen: bekijk ze allemaal even en kijk welke het beste bij je past.

Een SEO advies

Heb je al contentrijke website en enige naamsbekendheid opgebouwd? Heb een lading informatie artikelen die inspelen op de behoefte van zoekers? En wil je meer uit je hele website halen, maar heb je geen maandelijks budget van 1000+ om een SEO’er in te huren?

Dan is het slim om SEO adviesrapport van een SEO’er te kopen.

Je leert dan wat er op technisch, content en autoriteit vlak mist en wat je kunt doen om dit te verbeteren.

Met een SEO advies maakt een SEO’er (een specialist) een plan die jij moet uitvoeren. De SEO’er begint met een grondige analyse van jouw website en die van jouw concurrenten. Verder bestudeert hij de markt en de behoeften van jouw doelgroep. De analyses vormen de basis van de strategie. De strategie die jou verder gaat helpen om beter vindbaar te worden.

De stappen uit de SEO strategie worden vervolgens toegelicht. De stappen moet je zelf uitvoeren. Dit betekent ook schrijven, netwerken en promoten. Het grote voordeel is dat het SEO-bureau al het voorbereidende en denkwerk doet en jij je alleen op de praktijk hoeft te richten. Een nadeel is wel dat je niet leert hoe je zelf het voorbereidende werk moet doen.

De kosten van een SEO advies? Tussen de 500 (basis SEO advies) en 2.500 euro. Soms meer.

SEO uitbesteden

Het uitbesteden van SEO is een goed plan wanneer jouw onderneming en website al redelijk draait.

Je maakt genoeg winst, hebt een contenrijke website en enige naamsbekendheid.

Het is dan tijd om te groeien. Om het maximale uit je website te halen.

Een SEO-bureau kan met de website die jij hebt opgebouwd snel aan de slag om het maximale te halen dat er inzit.

Kosten van het uitbesteden van SEO?

Tussen de 500 en 5000 per maand. Of hoe duur je het ook wil maken.

Ga uit van een uurtarief tussen de 75 en 150 euro.