Wat kost een website gemiddeld? Kosten website laten bouwen

Nou? Wat kost een website?

Tjah, dat ligt eraan.

Als je nu 3 offertes aanvraagt – bij 3 verschillende webdesignbureaus – dan krijg je 3 totaal verschillende prijzen terug. En dat kan op het eerste zicht een beetje vreemd overkomen, helemaal als je al weet hoe de website er uit moet zien.

Om die prijsverschillen te begrijpen, moeten we weten waarom het ene bureau meer vraagt dan de ander.

 

Wat kost een website-

Wat kost een website gemiddeld?

Laten we beginnen met een heel versimpeld antwoord en daarna gaan we kijken wat je precies nodig hebt en wat het echt gaat kosten.

Wat mogelijkheden

1. Bij veel (beginnende) zelfstandige webdesigners kan je voor rond de 1.250 euro een mooie simpele website krijgen die redelijk in elkaar zit (qua gebruiksvriendelijkheid en design).

2. Bij webdesignbureaus kan je voor 2.000 en 5.000 euro een goede website laten bouwen. Je betaalt voor extra ervaring, een team met specialisten die aan jouw website gaat werken en dat alles zowel nu als over 5 jaar gewoon goed werkt. Een professionele goed-in-elkaar-zittende website.

3. Grote complexe websites, zoals websites van de overheid, grote webshops, bekende merken of bedrijven met veel content, kunnen zelfs prijzen verwachten tussen de 8.000 en 100.000 euro.

4. Je kan een webbouwer inschakelen om een website template (een design die door meerdere websites wordt gebruikt) te installeren en alles goed te zetten. Dit kost rond de 300 tot 700 euro.

5. En als je een beperkt budget hebt als beginnende zelfstandige en/of veel tijd, dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om een eigen website (handleiding), blog (handleiding) of webshop te maken en het kopen van een professioneel WordPress template bij Themeforest. Je bent dan rond de 50 euro kwijt (en redelijk wat tijd).

Komen er nog kosten per jaar of maand bij?

Ja. Bij elke optie komt nog de kosten van webhosting en de kosten van een domeinnaam. Een goede professionele WordPress hostingpakket kost rond de 10 euro per maand. Een domeinnaam kost ongeveer 5 euro per jaar.

P.S. Voor welke optie je ook gaat, meestal is het slim om voordat je een website laat bouwen (of zelf maakt) zelf een WordPress webhostingpakket uit te kiezen.

Waarom? Anders bestelt het webdesignbureau een hostingpakket voor jou. Je betaalt dan meestal iets meer dan je normaal zou betalen, maar het belangrijkste: je weet niet voor welke webhost ze kiezen. En de keuze van webhost is een vrij belangrijke keuze. Als je hulp nodig hebt met kiezen, hier een lijstje met de goede WordPress hostingproviders.

De situatie van wat een website precies kost is in het echt wat complexer

  • Zo zijn er ervaren zelfstandige webdesigners die 5.000 a 10.000 euro vragen (high-end professionals)
  • Er zijn zelfstandigen die voor 800 euro een website op maat website aanbieden (maar die zitten technisch gezien of qua design nooit helemaal goed in elkaar).
  • Twee webdesignbureaus die aan de buitenkant op elkaar lijken kunnen voor dezelfde offerte op twee totaal verschillende prijzen uitkomen. Door het gehanteerde proces, het aantal medewerkers, de support, de expertise, creativiteit en de ervaring van de medewerkers kan de prijs zo met een paar duizend euro verschillen.

En helaas is het voor het niet-getrainde oog niet makkelijk zichtbaar welk webdesigner en webbouwer nou kwaliteit oplevert en welke niet. Hoe een website eruit ziet zegt namelijk niet direct wat over de kwaliteit van de website.

Wat algemeenheden

  • Over het algemeen: hoe meer je betaalt, hoe beter jouw website qua design, techniek en gebruiksvriendelijkheid is.
  • Hoe professioneler, gebruiksvriendelijker en helderder de website van de webdesigner is, hoe beter jouw website zal zijn.
  • Hoe actiever je gaat zijn met jouw website en met marketing, hoe meer een investering in een betere website zich terugbetaald.

Maar er is een belangrijkere vraag. Een vraag die we eerst moeten beantwoorden.

Namelijk, wat voor website wil je hebben?

Een mooie professionele website, natuurlijk..

Tuurlijk. Dat wil iedereen. Maar wil je een dertien-in-een-dozijn-website of een succesvolle website?

Waarom je moet investeren in een doordachte website

De meeste ondernemers laten een nieuwe website bouwen om de 3 tot 5 jaar. Sommigen houden hem wel 10 jaar. Jouw investering in een nieuwe website bepaalt dus 3 tot 5 jaar hoeveel jij uit je online onderneming haalt.

Ik wil niet zeggen dat het design van jouw website bepaalt of jouw onderneming een succes wordt of niet. Nee. Jouw marketing en product bepalen dat. Het design van je website is een vermenigvuldigingsfactor van jouw marketing en product.

Hoe beter het design is, hoe meer je uit elke marketingactie, bezoeker en pagina haalt. Als je dit vermenigvuldigt met elke actie, tekst en bezoeker over de komende 3 tot 5 jaar dan heb je het over tienduizenden, honderdduizenden of zelfs miljoenen bezoekers en honderden aanvragen die beïnvloed worden door het design.

 

Prijs van kwaliteit

 

Die vermenigvuldigingsfactor kan het verschil zijn tussen succes en geen succes, maar meestal heeft het alleen invloed op hoe hard jouw business groeit. Van een groei van bijvoorbeeld 7% per maand naar een groeit van 9%. Dat lijkt misschien niet veel. Maar over een langere periode is het verschil gigantisch.

Waarom zou je dan zo op de prijs letten en zo weinig op de belangrijkste dingen, namelijk de gebruiksvriendelijkheid, de look & feel van je website, de zoekmachine vriendelijkheid en de focus op conversie?

Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Zoals het e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ of het e-book ’11 dingen die je nu kunt doen om meer te gaan verkopen’?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.


Is het maken van een goed-in-elkaar-zittende website duur?

Betekent dit dat je heel veel geld moet investeren in een website?

Nee. Niet per se. Een dure website betekent namelijk nog niet dat de website gebruiksvriendelijk is en verkoopt. Ik ken zat professionele webdesignbureaus die mooie websites maken die totaal niet gericht zijn op wat de doelgroep wil (of nodig heeft).

Een mooie website staat niet gelijk aan een goede website.

Een goede website is namelijk een website die doet wat hij moet doen. Namelijk; verkopen, overtuigen en informeren. Een bezoeker moet ten alle tijden weten wat jij doet, wat je te bieden heb en wat hij moet doen (om te krijgen wat hij wil).

Het draait om de bezoeker. Niet om wat jij en de designers mooi vinden (en dat is direct een van de grootste valkuilen bij webdesign).

Voorbeeld websites

Gemiddelde kosten voor het laten maken van een professionele website

Hoe komt de prijs tot stand?

De prijs van een website wordt over het algemeen bepaald door het uurtarief van de designer (en de andere medewerkers die bij het het design betrokken zijn) x de complexiteit van jouw gewenste website.

Het uurtarief van de designer wordt bepaald door zijn ervaring, kennis en de overheadkosten van het bureau.

  • Een freelancer kost +-35 euro (beginner) 175 euro (zeer ervaren) per uur
  • Een klein webdesign bureau kost 50 a 125 euro per uur
  • En grote ontwikkelbureaus kunnen wel 75 tot wel 250 euro per uur vragen.

Bij webdesign geldt over het algemeen; hoe meer kosten, hoe meer je krijgt. Ervaring, kennis en creativiteit kost nou eenmaal wat. Gelukkig is de investering in een weldoordacht webdesign een langdurende investering die makkelijk de kosten eruit haalt.

Je wilt toch een betere website dan je concurrenten?

  • Onderschatten mensen wel eens wat er allemaal bij jou werk komt kijken?
  • Denken ze dat het makkelijker is of minder tijd zal kosten?

Ja? Dat hebben webdesigners ook. Dit komt omdat heel veel uren ‘verborgen’ uren zijn. Uren waarin concepten moet worden uitgedacht, uitgetekend, uitgewerkt. En het doorvoeren van een volgens jou ‘kleine’ aanpassing kan zo een uur in beslag nemen.

Ik onderschat het werk wat bij het maken van een website komt kijken ook altijd. Maar als je zo’n proces van dichtbij volgt, begrijp je steeds meer dat een website een paar duizend euro kan kosten.

Onderzoek het leven
Onderzoek het leven

Kennis = meer begrip.

Laten we dus even bespreken wat bij het designproces komt kijken.

  1. Eerst is er mailverkeer. Een paar mailtjes om te kijken of jullie bij elkaar passen.
  2. Daarna is er vaak een persoonlijke afspraak. Dat kost tijd en het gesprek moet voorbereid worden.
  3. Daarna moet er een offerte worden opgesteld en er zal daarna weer wat mailcontact zijn.
  4. Daarna wordt er onderzoek gedaan bij soortgelijke websites, nagedacht en moet er een wireframe gemaakt worden van de belangrijkste pagina’s.
  5. Die wireframe moet goedgekeurd worden. En dan begint pas het ontwerpproces.
  6. Het ontwerpproces neemt zo een paar dagen op zich en er zijn tussen de teams een paar besprekingen.
  7. Daarna moet het ontwerp goedgekeurd worden en moeten alle aanpassingen doorgevoerd worden.
  8. Dan moet iemand het design veranderen in een responsive website. Dat betekent HTML, CSS, PHP, Bootstap etc. Weer een paar dagen tijd.
  9. Daarna weer een bespreking en wat aanpassingen.
  10. Daarna moet jij de content opleveren en moet alles werkend gemaakt worden (contactformulieren, social media buttons etc).
  11. Daarna moet alles nog getest worden en Google Analytics toegevoegd worden.
  12. Daarna moet de website worden opgeleverd.
  13. Daarna komt nog nazorg.

Ik zal vast en zeker nog wat vergeten zijn. En als ondernemer moet je bij de kosten ook de tijd rekenen dat je bezig bent met alle randzaken, zoals marketing en administratie.

Als je al die uren vermenigvuldigt met het uurtarief (van 50 a 125 euro), dan kom je snel op een prijs van 2.500 a 5.000 euro voor een mooie goed in elkaar zittende website.

 

webdesignbureau prijs

Wat maakt een webdesignbureau goed?

Waar moet je op letten bij het kiezen van een webdesignbureau? Een uitstekende vraag. De vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat we eigenlijk vragen ‘hoe weten we over webdesignbureau X beter is dan webdesignbureau Y.

Het doel van een website is verkopen, overtuigen en informeren. We moeten dus op zoek naar een bureau dat zich richt op het succesvoller maken van de onderneming in plaats van het maken van een mooi website.

Wat tips om het kaf van het koren te scheiden

  • Lees de tekst op de website. Waar gaat het over? Noemen ze iets over doelen, verkopen en conversie?
  • Hoe zit hun website in elkaar? Was het direct duidelijk wat ze doen en wat hun uniek maakt?
  • Bekijk het portfolio. Zijn die websites ook makkelijk te gebruiken? Is het overduidelijk op elke website in het portfolio wat zij doen en wat de bezoeker moet doet? Nee? Dan kan het zijn dat ze hun ‘skills’ alleen bij hun eigen website hebben ingezet.
  • Zijn het matig leesbare standaard (bullshit-)teksten? Dan is de kans groot dat zij niet letten op marketing, usability en conversie. Of hier geen waarde aan hechten.
  • Je kan een offerte of informatie aanvragen bij de bureaus waar jij tussen twijfelt en kijken naar de professionaliteit van hun offertes.
  • Vragen ze voordat ze een offerte naar jou sturen wat jouw doelen zijn? Wat je met jouw website wil bereiken? Dan is er een redelijk kans dat zij verstand van zaken hebben
  • Hebben ze een persoonlijke ‘over ons’-pagina? Laten ze hun medewerkers zien? Vaak geldt, hoe persoonlijker en opener ze zijn, hoe trotser ze zijn op hun werk (en dat betekent meestal dat ze ook goed werk leveren).
  • Gebruiken ze een moeilijk leesbaar lettertype (klein bijvoorbeeld)? Dan kan het zijn dat ze zich niet echt hebben verdiept in usability.

Wil je nou iets wat er oké uitziet en een paar honderd euro kost of wil je een gebruiksvriendelijke website met een wow-factor die verkoopt?

Meer over het laten bouwen van een website?

Lees het artikel: Waar jij op moet letten bij het laten maken van een website.

 

Wat kan je voor de prijs van 1.500 tot 5.000 euro verwachten?

  1. Een professioneel en makkelijk te gebruiken content management systeem (lees WordPress)
  2. Dat de website op maat wordt gemaakt
  3. Meerdere feedbackmomenten
  4. Dat Google Analytics wordt geïmplementeerd (bezoekersstatistieken)
  5. Social Media shizzle
  6. Dat alles zoekmachine vriendelijk is ingericht
  7. Een blog
  8. Dat de website getest wordt
  9. Contactformulier en mogelijk een inschrijfformulier (voor de nieuwsbrief)
  10. En natuurlijk een onderscheidende website die qua look & feel jouw USP en identiteit uitstraalt.

Wat zit niet bij de prijs?

Over het algemeen dan. Want ik denk dat je voor 3 tot 5 duizend wel een paar van de onderste dingen erbij krijgt. Maar laten we nu even een website van 1.500 in ons hoofd houden. Ok, wat krijg je niet?

  1. Het invoeren van de content – dit moet je vaak zelf doen, maak hier ook tijd voor vrij.
  2. Een logo – die moet je dus nog laten maken.
  3. Zoekmachine optimalisatie.
  4. Unieke iconen.
  5. Afbeeldingen en foto’s.
  6. Forum, webshop, inlogsysteem of andere soortgelijke technische systemen.
  7. A landingspagina’s – vaak is het handig om een landingspagina template erbij te nemen.

En wat kost een responsive website?

Tegenwoordig zijn circa 10 – 40% van jouw bezoekers, mobiele bezoekers. Hoe wil je dat jouw website op de mobiel eruit komt te zien? Of op de tablet? Denk daar ook over na. Een responsive website is een website die zich aan het apparaat aanpast. Zo komt jouw website altijd goed uit de verf.

Een responsive website is tegenwoordig een beetje de norm. De prijs die je krijgt is vaak ook de prijs voor een responsive website. Is dit niet het geval? Dan kan je denken aan een meerprijs van 20 a 50%.

 

 

Maandelijkse kosten voor een website

Kosten hosting en domeinregistratie

Hosting is heel simpel gezegd een stuk schijfruimte die je huurt, waarop jouw website komt te staan. Het is de grond waar jouw huis (jouw website) op gebouwd wordt. Een domeinnaam is dan het adres.

Iedere website heeft een hostingpakket nodig en een domeinnaam. Dit kan je waarschijnlijk het best regelen voor je een website laat bouwen. Nu bijvoorbeeld.

Bij elkaar kost het ongeveer 10 euro per maand.

Er zijn verschillende hostingproviders waar je uit kan kiezen. Maar ook de kwaliteit verschilt. Het belangrijkste bij hosting is up-time (het percentage dat je website bereikbaar is), service (als je vragen hebt) en snelheid. Een goede hostingpartij kan het verschil betekenen tussen een laadtijd van 1.2 seconden en 3 seconden.

Een snelle website rankt beter in Google en is een stuk gebruiksvriendelijker (minder mensen verlaten je website).

Waar hosting bestellen en een domeinnaam registreren?

Xel Media hosting en domeinregistratieIk zit zelf bij Xel Media en ik raad ze ook aan.

Waarom?

Xel Media is een van de snelst groeiende hostingproviders en zij richten zich op service, WordPress en snelheid. Alles wat je nodig hebt om goed te beginnen.

Welk pakket?

Ik zal gaan voor het WordPress Start pakket van 9,90 per maand. Je website wordt dan 2 tot 4x zo snel als normaal en je krijgt ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen. Erg handig als je zelf je website gaat beheren.

Bekijk hier het pakket

Er zijn natuurlijk ook andere opties qua hosting. Die kan je hier vinden.

Onderhoudscontract?

Sommige webdesignbureaus bieden ook nog een onderhoudscontract aan. Zij zorgen dan voor alle updates en de veiligheid van je website. Zo’n onderhoudscontract zou ongeveer 50 tot 150 euro per maand kosten. Een onderhoudscontract is voornamelijk interessant voor de wat grotere bedrijven die geen tijd hebben om het zelf te doen en niemand daarvoor hebben aangenomen. Je kan deze kosten snel besparen door eens in de maand even alle plugin up te daten (10 minuten tijd).

 

 

Extra eenmalige kosten bij het bouwen van een website

Afbeeldingen (een hele grote foto kan wel 60 euro kosten). Meestal kost het een paar euro per foto.

Maar investeer asjeblieft ook in goede afbeeldingen. Niet die typische stockfoto’s met ‘zakenmensen’ die overdreven lachen. En meestal zijn eigen gemaakte foto’s niet professioneel genoeg.

Homepage voorbeeld
Voorbeeld van een duidelijke homepage

Meer functionaliteit = meer kosten

Hoe groter, mooier, zoekmachine vriendelijker, creatiever, conversie gerichter en uitgebreider de website wordt, hoe meer je gaat betalen. Heb je een groter budget? Investeer dan extra in usability, zoekmachine optimalisatie, een responsive design en conversie optimalisatie. Elke investering in deze factoren in het designtraject  is vele malen goedkoper dan het later te doen.

Hoeveel kost een website met CMS?

Wordpress99 van de 100 keer is het laten maken van een website met CMS de beste investering.

De meeste professionele webdesignbureaus bouwen tegenwoordig alleen maar websites waar een CMS bijzit. Een CMS is juist voor de gebruiker handig en kostenbesparend. Je hoeft niet meer voor elke aanpassing, update of nieuwe dienst een webdesigner in te huren.

Bij webdesigns boven de 1000 euro of hoger zou een CMS (lees WordPress) inbegrepen moeten zijn. Vraag er ook even voor de zekerheid naar (of kijk of de dienstenpagina).

En ga voor een gratis CMS, zoals WordPress. Veel uitgebreider, veiliger en flexibeler dan betaalde CMS’en (waar je per maand voor moet betalen).

Gooi geen geld weg. Investeer.

Eventuele extra variabele kosten bij het laten maken van een website

  1. Extra landingspagina’s
  2. Zoekmachine optimalisatie
  3. A/B tests
  4. Premium WordPress hosting
  5. Adwords
  6. Design en eventueel marketinghulp bij e-mailcampagnes
  7. Logo

Dus wat kost een website?

Dat ligt aan wat je wilt. Wil je een template website of wil je een website waar over nagedacht is?

 

Wil je een hobby blog of website beginnen of ben je een ZZP’er met een zeer klein budget. Dan kan je deze handleiding gebruiken om zelf een WordPress website te maken.