Je eigen blog beginnen? Handleiding WordPress blog maken

Allright!

Als je dit leest, dan zit je te kijken of het misschien…. heel misschien… mogelijk is om een eigen blog te maken. Een blog dat goed in elkaar zit en er strak uitziet.

En het antwoord is……

…..*drumroll*…..

Ja.

De ultieme handleiding voor het maken van je eigen blog

Ik geloof, nee, ik weet dat iedereen met de juiste begeleiding een goedwerkende blog kan maken. Ik ga je helpen. Samen bespreken we alles wat er bij het maken van een succesvol blog komt kijken.

Je kan elke denkbare blog (en eigenlijk ook website) maken. Denk aan lifestyle blogs, zakelijke blogs, persoonlijke blogs, food blogs, nieuwsblogs etc.

 

Design van een blog thema die je kan kopen en installeren

 

Maar je kan ook een iets ‘zakelijkere’ blog of website maken.

Hier een voorbeeld.

 

 

Is het maken van een blog niet heel erg moeilijk en technisch?

Nee. Het valt enorm mee. Echt.

We gaan met WordPress werken. En WordPress is vrij makkelijk te gebruiken. Het is een kwestie van klikken, slepen en keuzes maken.

 

Blog maken via het dashboard van WordPress
Dit is het dashboard van WordPress.

En het schrijven van blogartikelen werkt op dezelfde manier als je een artikel zou schrijven met Word of Pages.

 

Een webpagina aanpassen in de WordPress WYSIWYG-editor.

 

Hoe lang duurt het om een blog te maken?

Je kan het best rekening houden met een paar avondjes of middagen.

Een kleine tijdsindeling

  1. Ongeveer 10 minuten ben je bezig met het bestellen van een hostingpakket en een domeinnaam. Daarna wordt alles goed gezet door de webhost die wij zo gaan kiezen en wordt WordPress automatisch geïnstalleerd. Dit duurt een paar uurtjes.
  2. Daarna ben je 20 á 30 minuten bezig met het maken van een paar simpele pagina’s (zoals een ‘over ons’-pagina en een contactpagina), het indelen van het menu en het goedzetten van wat instellingen.
  3. Dan ben je nog eens 20 minuten kwijt met het installeren van wat plugins (een plugin voor een contactformulier, bijvoorbeeld).
  4. Dan ben je 15 á 60 minuten bezig met het uitzoeken, kopen en installeren van een goed design.
  5. Tot slot ben je misschien wel een uurtje of twee bezig met het goedzetten van het design.

Je zou in theorie zelfs stap 4 en 5 kunnen overslaan als je kiest voor één van de basis blogdesigns van WordPress. En dan kan je met een uurtje werk klaar zijn.

WordPress blog maken: thema Twenty Fifteen
Twenty Fifteen

Wat kost het beginnen van een blog?

Ik zou uitgaan van ongeveer 10 euro per maand en eenmalig 50 euro.

Dan heb je gouden start.

Je hebt dan een professioneel design, ondersteuning wanneer je er even niet uitkomt en meer dan genoeg ruimte.

Het kan als je een beperkt budget hebt voor 5 euro per maand, maar dan heb je niet de bovenstaande voordelen. Ik ga hier later nog wat verder op in.

10 euro is een vrij klein bedrag voor wat het je gaat opleveren. Twee grote Starbucks Caramel Macchiato minder per maand :). En na een tijdje (na een jaar, soms iets langer) kan het blog je honderden of duizenden euro’s per maand opleveren.

Wel_of_geen_eigen_website

Hoe krijg ik een mooi en stijlvol design?

WordPress werkt met thema’s. Het thema bepaalt de indeling van de site en hoe de site er uit komt de zien.

Die thema’s worden gebouwd door professionele webdesigners.

Je kan een professioneel thema kopen voor ongeveer 50 euro op een marktplaats voor thema’s. Op zo’n site kan je kiezen uit duizenden verschillende professionele thema’s. Je kiest dan een thema waarbij het design en de indeling jou aanspreekt. Sommige thema’s hebben zelfs een pagebuilder, waarmee je zelf pagina’s kan samenstellen.

Verder is het ook mogelijk om een thema helemaal op maat te laten maken door een webdesignbureau, maar dan moet je snel aan prijs van 1.500 euro denken.

Handleiding eigen blog maken

Nu we de veelgestelde vragen hebben behandeld en beantwoord is het tijd om aan het nitty-gritty te beginnen.

Het daadwerkelijk bouwen van je blog.

Ben je er klaar voor om wat grote stappen te maken?

Wordpress

Je hebt 3 dingen nodig om een eigen blog te maken

  1. Een eigen domeinnaam, zoals www.000.nl of www.facebook.nl.
  2. Professionele hosting (dat is het huren van een stukje schijfruimte op een professionele server die 24/7 verbonden staat met het internet).
  3. En het content management systeem WordPress (een systeem om je blog te beheren).

Een domeinnaam en hosting koop je tegelijkertijd bij een hostingprovider. En bij die provider kan je direct WordPress met een druk op de knop of automatisch laten installeren.

 

De beste WordPress hosting voor het maken van een blog

Ik twijfel tussen twee partijen.

Xel Media en Siteground.

En beide partijen zijn van de bovenste plank.

Uitstekende kwaliteit, de best beoordeelde support en tegen een goede prijs (bij andere kwaliteitsproviders moet je soms wel 30 tot 60 euro per maand betalen).

Laten we ze allebei bespreken, zodat je kan beslissen welke partij het best voor jou is.

 

Optie 1. WordPress hosting bij xel.nl

Xel Media hosting en domeinregistratie

Xel is een van de snelstgroeiende hostingpartijen in Nederland en ze focussen zich op twee dingen:

WordPress en service.

Dat is zowel ideaal voor iemand die nog nooit te maken heeft gehad met WordPress en hosting als voor ervaren webmasters die juist betrouwbaarheid en snelheid belangrijk vinden.

Bij Xel zit je voor beide goed.

Het WordPress hosting startpakket

De beste pakket voor starters is het WordPress start hostingpakket.

  • Het kost 9,90 per maand.
  • WordPress wordt dan automatisch geinstalleerd (je krijgt dus helemaal niet te maken met vage technische zaken)
  • Je website is 2x (tot wel 4x) zo snel in vergelijking met een normaal hostingpakket
  • Je krijgt een gratis (.nl, .com of .be) domeinnaam.
  • Er worden dagelijks back-ups gemaakt.

En het allerbelangrijkste:

Je krijgt ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen en problemen

Elke keer als jij er niet uit komt of een vraagje hebt (en dat komt redelijk vaak voor als je helemaal nieuw bent met WordPress) dan kan je jouw vraag stellen aan Xel. Via mail of telefonisch. Dit scheelt je op jaarbasis tientallen, misschien wel honderden, gefrustreerde uren zoeken naar antwoorden op vragen (die Xel Media snel kan beantwoorden).

 

Tip: Ga je voor Xel?

Als je voor een betaalperiode van 12 maanden kiest, dan bespaar je 10% (anders betaal je een paar euro extra per maand).

Na het selecteren van een pakket kies je een domeinnaam die bij je past. Daarna rond je de bestelling af en krijg je automatisch een mailtje wanneer jouw WordPress blog klaar staat.

Klik hier om het Premium WordPress hostingpakket te bekijken.

 

 

 

WordPress_hosting

 

 

 

Optie 2. SiteGround

Kijk, beide partijen scoren op de belangrijkste aspecten (snelheid, up-time, back-ups en service) enorm goed.

Daarom wil ik het houden op de bijzonderheden.

SiteGround webhostingSiteGround is een van de grootste en best beoordeelde internationale WordPress hostingprovider.

Internationaal?

Ja, maar ze houden enorm rekening met Nederland.

Ze hebben servers in Nederland staan (dat is belangrijk voor de snelheid) en je kan gewoon met iDeal kan betalen (gemak).

De service van SiteGround krijgt goede cijfers (een van de beste wereldwijd), maar het is wel Engelstalig is. Voor de meesten is dit geen probleem, maar als je liever in het Nederlands wilt praten, dan kan je voor Xel gaan.

Waarom kiezen voor SiteGround?

  • De support is 24/7. Dus dat is enorm handig als je ooit eens in het weekend of in de avond een vraag (of een probleem) hebt.
  • Je hebt live chat. En dat vind ik meestal handig dan bellen (ben ik niet zo van) en mailen (duurt wat langer).
  • WordPress kan je met één klik installeren.
  • En als je rekening houdt met de kortingen, dan is het – vooral in het begin- wat goedkoper dan Xel.
  • Extra beveiliging.
  • Gratis domeinnaam.
  • Je kan bij het tweede pakket meerdere websites op één pakket hosten.

Siteground heeft drie pakketten, welke moet ik kiezen?

  1. Ga voor StartUp voor 3,95 per maand (voor de eerste periode) als je één site wilt starten, geen duizend bezoekers per dag verwacht of als je rekening wilt houden met het budget.
  2. Ga voor GoBig voor 7,95 per maand (voor de eerste periode) als je verwacht flink te groeien, meerdere websites wilt (die kan je namelijk op één pakket hosten) of nog iets sneller wilt zijn dan normaal.
  3. En ga voor het GoGeek pakket van 11,95 per maand (voor de eerste periode) als je veel bezoekers verwacht, de hoogste kwaliteit service wilt of een testomgeving op wil zetten.

Wat zeggen anderen over SiteGround?

SiteGround heeft enorme hoge reviews op meerdere sites.

  • Reviews op whoishostingthis: 4.6 sterren van de 5 (733 reviews).
  • Ervaringen op trustpilot: 9.6 van de 10 (215 ervaringen)
  • Recensies op webhostinggeeks.com: 4,5 van de 5 (335 recensies)

 

Kosten WordPress Hosting bij SiteGround

  • TIP: De prijs die je ziet is de prijs voor de lengte van het eerste contract (dus 12, 24 of 36 maanden). Na die periode stijgen de kosten met een paar euro. Als je meer wilt besparen, kies dan voor een lange periode (en je kan ook alle extra’s uitzetten). Dan heb je maximale korting.

Ga naar de WordPress pakketten van SiteGround

 

 

 

 

Voorbeeld Eigen WordPress blog thema

 

En je hebt natuurlijk andere hosting providers die je kan vergelijken. En hier een overzicht van 3 sterke WordPress hostingproviders (Xel Media en SiteGround zijn 2 van de 3).

Starten met je eigen WordPress blog

Na het bestellen van een hostingpakket en het installeren van WordPress ben je zo goed als klaar om te starten.

Waarschijnlijk moet je eerst een uurtje of twee wachten voordat de bestelling is afgerond en jouw domeinnaam is vastgelegd.

In de tussentijd kan je een van de vier dingen doen:

 

De vervolgstappen: Je eigen blog maken

 

Je krijgt na het installeren van WordPress automatisch een mailtje met de inloggegevens van jouw website.

Als je nu naar jouw blog gaat, dan zou je zoiets te zien krijgen:

Eigen WordPress blog beginnen

Dit blog gaan we nu aanpassen.

Inloggen bij WordPress

Over het algemeen kom je bij het dashboard van jouw WordPress website door /wp-admin achter jouw domeinnaam te zetten.

Bijvoorbeeld: eenmooiedag.nl/wp-admin

Dashboard van WordPress

Na het inloggen kom je op het dashboard van WordPress terecht. Aan de linkerkant zie je een aantal menu-items.

  • Bij Posts/Berichten kan je blogartikelen schrijven, opslaan en publiceren.
  • Media kan je negeren, omdat je vanuit de editor direct afbeeldingen kan toevoegen.
  • Bij Pages/Pagina’s maak je vaste pagina’s aan, zoals een ‘over’-pagina en een contactpagina.
  • Bij Comments/Reacties kan je de reacties op artikelen managen (krijg je niet zo veel mee te maken).
  • Bij Appearance/Weergave kan je een groot deel van het design en de indeling van je site aanpassen, zoals de sidebar en het menu.
  • Bij Plugins kan je software toevoegen, zoals een contactformulier en social media buttons.
  • Bij User/Gebruikers kan je andere mensen toegang geven aan het dashboard van jouw website (als je met meerdere mensen gaat schrijven, bijvoorbeeld).
  • Bij Settings/Instellingen kan je wat globale en technische instellingen aanpassen.

Dashboard - WordPress

Wat moet ik nu doen?

  1. We gaan zo eerst de opmaak van url’s aanpassen. Duurt 20 seconden.
  2. Daarna maken we even snel een paar simpele pagina’s.
  3. Dan gaan we een menu aanmaken
  4. Dan passen we de sidebar een klein beetje aan.
  5. Dan passen we de titel en de tagline even aan en voegen we evt een logo toe.
  6. Dan installeren we een aantal plugins.
  7. Daarna voegen we een contactformulier toe.
  8. Daarna publiceren we ons eerste blog.
  9. En tot slot gaan we een design kiezen.

Ik snap dat je waarschijnlijk direct met het design wil beginnen, maar het is beter en handiger om eerst te beginnen met een goede basis. Dat maakt het aanpassen van het design later ook zo veel makkelijker en je voorkomt dat je fouten maakt.

Lukt iets niet en heb je een Premium WordPress hositngpakket bij Xel besteld? Dan kan je ook hun altijd bellen of mailen voor hulp.

Laten we beginnen.

Stap 1: Permalinks aanpassen

  1. Klik op Settings/Instellingen.
  2. Ga in het submenu naar ‘Permalinks’.
  3. Vink ‘Post name’/’Berichtnaam’ aan.
  4. Klik op ‘Save Changes’.
  5. En klaar.

 

permalink_settings__hallo_-_wordpress

Stap 2: Simpele WordPress pagina’s aanmaken

Nu gaan we even een contactpagina maken en een ‘over’-pagina. We maken alleen de pagina’s aan. Invullen mag je later doen.

We doen dit, omdat we dan zo direct kunnen bespreken hoe je het menu aanpast.

  1. Klik op Pagina’s/Pages.
  2. Vul onder ‘Add new page’ de titel in, bijvoorbeeld ‘Contact’.
  3. Klik rechts op de blauwe knop, ‘Publish’.
  4. Klik daarna weer op ‘Add new’ in het submenu of bovenaan.
  5. Maak dan een pagina met de titel ‘Over’ en druk weer op publiceer.

Stap 3: WordPress menu aanmaken

  1. Klik op ‘Weergave/Appearance’ en klik in het submenu op ‘Menu’s’.
  2. Vul bij ‘Menu name’ een naam in, bijvoorbeeld ‘Hoofdmenu’.
  3. Klik op ‘Create menu’
  4. Selecteer links bij het blokje ‘Pages/Pagina’s’ de ‘over’-en ‘contact’-pagina’s en klik op ‘Add to menu’.
  5. Klik daarna op het blokje ‘Custom/aangepaste links’.
  6. Vul bij url de hele url van jouw domeinnaam in. Met http://. Dus bijvoorbeeld https://000.nl
  7. Vul bij ‘link tekst’ het woordje ‘Home’ in en klik op ‘Add to menu’.
  8. Zet de items bij ‘Menu Structuur’ op de juiste volgorde door ze te slepen. Normaal gesproken staat ‘Home’ bovenaan en ‘Contact’ als laatste.
  9. Klik op de blauwe knop met ‘Save menu’.
  10. Klik tot slot bij ‘Menu settings’ op ‘Primary menu/navigation’ en klik weer op ‘Save Menu’.

Elke keer als je een nieuwe pagina wilt toevoegen aan het menu, dan ga je weer naar menu’s, voeg je de desbetreffende pagina toe bij ‘pagina’s/pages’ en klik je weer op ‘Save Menu’.

Als je nu jouw blog bezoekt, dan zou je het menu zien.

menus__hallo_-_wordpress

Stap 4: Sidebar van een WordPress blog aanpassen

Om de sidebar van je blog aan te passen ga je naar Weergave/Appearance en klik op je op ‘Widgets’.

Je kan items uit je sidebar halen door ze uit het sidebar blokje te slepen. Je kan ook op elke individuele widget klikken om de widget aan te passen of om de widget te deleten. Verder kan je hier, net als bij het menu, de volgorde veranderen door ze te slepen naar de juiste positie. Als je geen sidebar wilt, dan moet je elke widget verwijderen.

Bij ‘Available widgets’ aan de rechterkant, kan je widgets aan jouw sidebar toevoegen. Veel thema’s en plugins voegen extra widgets aan dit menu toe, zo kan je bijvoorbeeld een Instragram feed toevoegen.

Stel, je wilt alleen wat tekst in je sidebar hebben en een zoekfunctie, hoe doe je dat dan?

  1. Eerst sleep ik elk blokje weg, behalve search.
  2. Daarna voeg ik een ‘text’ widget toe aan de sidebar door hem van links naar het sidebar blokje te slepen.
  3. Daarna klik ik op text-widget, zodat die uitklapt.
  4. Daarna schrijf ik wat over mezelf en het blog en klik ik op ‘Save’.

widgets__hallo_-_wordpress

 

hallo_-_just_another_000themes_nl_site
De aangepaste sidebar

 

Stap 5: Titel, tagline, logo toevoegen

  1. Klik op Weergave/Appearance en klik daarna in het submenu op ‘Customize’
  2. Klik vervolgens op Site Identity, helemaal bovenaan links.
  3. Verander, als dat nodig is, de titel en de tagline. Klik daarna op ‘Save & Publish’

customize__hallo_-_just_another_000themes_nl_site

En het logo dan?

Die kan je daarboven invullen. Het logo vervangt vervolgens de titel en tagline. Die titel en tagline is dan nog wel zichtbaar in de zoekresultaten van Google.

Ik wil wel zeggen dat het niet perse nodig is om een logo te nemen. Helemaal voor beginners. Een tekstlogo is clean, makkelijk en bijna onmogelijk om het fout te doen. Een logo daarentegen kan niet het goede formaat hebben, te druk zijn of niet goed passen.

Daarnaast hebben de meeste betaalde Premium thema’s een aparte mogelijkheid om een logo toe te voegen.

Stap 6: Belangrijke WordPress plugins installeren

Er zijn duizenden plugins. Voor bijna elke functionaliteit die je kan bedenken is er wel een plugin te vinden.

Wij gaan nu alleen een paar essentiële plugins downloaden

  1. Contact form 7 (voor een contactformulier)
  2. Akismet (tegen spamreacties)
  3. Yoast SEO (voor extra zoekmachine optimalisatie instellingen)

Optioneel: Jetpack.

Jetpack is een plugin waar heel veel opties inzitten, zoals statistieken, extra widgets voor de sidebar (een afbeelding toevoegen, bijvoorbeeld), de mogelijkheid om de CSS aan de passen en gravatar foto’s bij reacties. Maar de website wordt wel een tikkeltje langzamer (omdat er zoveel opties zijn). Als je voor Premium Hosting van Xel hebt gekozen dan maakt het niet veel uit, omdat je site dan al supersnel is.

Plugin installeren

  1. Klik op plugins en klik daarna op ‘Nieuwe plugin’.
  2. Waarschijnlijk staan de bovenstaande plugins wel in het lijstje van ‘uitgelicht’, ‘aanbevolen’ of ‘populair’. Maar wij gaan voor de zekerheid de zoekfunctie gebruiken.
  3. Typ in het zoekveld, rechts, bijvoorbeeld ‘Contact form 7
  4. Klik daarna bij de juiste plugin op ‘Nu installeren’
  5. Klik daarna op de blauwe knop ‘Activeren’

Volg dezelfde stappen bij elke van de bovenstaande plugins.

 

plugins_toevoegen__-_wordpress

Over Akismet

Om Akismet te activeren, moet je een account hebben. Die kan je gratis aanmaken op Akismet.com. Je moet dan voor de ‘basic’ optie kiezen. Je krijgt dan een API-key die je kan invullen als je op ‘Akismet’ klikt in het dashboard (als je Jetpack hebt geinstalleerd, staat het onder het kopje ‘Jetpack’). Je bent er een paar minuutjes bezig, maar het voorkomen van spam is enorm handig en tijdbesparend.

Ook Jetpack moet je activeren door een WordPress account aan te maken.

Over andere plugins

Stel, je wilt een plugin voor social media buttons toevoegen. Dan zou ik eerst Googelen naar iets in de trant van ‘The best WordPress social media buttons plugins’. Kijk vervolgens welke plugin de buttons heeft die jij wilt hebben. Download vervolgens de plugin via de zoekfunctie in WordPress. Bijna elke plugin krijgt een eigen menu-item in het WordPress dashboard, soms staat die onder een bestaand kopje, zoals Instellingen. Via het menu-item van de plugin kan je de opties van de plugin zin.

Stap 7: Contactformulier toevoegen

Na het installeren van Contact Form 7 heb je een nieuw item in de sidebar van je dashboard, genaamd Contact. Via Contact kunnen we ons contactformulier vormgeven.

  1. Klik op ‘Contact’ in het menu.
  2. Klik bovenaan op ‘Add new’
  3. Geef het contactformulier een naam, bijvoorbeeld ‘contact 1’.
  4. Vertaal vervolgens elke keer naast <label> ‘Your name’, ‘Your email’ en ‘Your message’ in het Nederlands. Dat stukje tussen twee haakjes [ ] moet je zo laten.
  5. Je kan ook het woordje (required) overal weghalen.
  6. Je kan eventueel de twee regels over ‘Subject’ weghalen. Dat stukje bepaalt de titel van het mailtje dat je ontvangt. Maar dat betekent wel dat jouw bezoekers een extra veld moeten invullen en een onderwerp moeten bedenken.
  7. Verander tenslotte het woordje “Send” in de laatste regel naar “Versturen”.
  8. Klik daarna op ‘Save’

add_new_contact_form__de_volgende_stap_-_wordpress

Je kan bij de tabbladen ‘mail’ en ‘messages’ ook de extra berichten vertalen of het e-mail waar het mailtje naar toe gestuurd wordt, aanpassen. Ik doe dit meestal niet.

Contactformulier plaatsen

Kopieer vervolgens de short-code. Die staat bovenaan in het blauwe stukje (of naar de titel als je op ‘Contact’ klikt).

edit_contact_form__de_volgende_stap_-_wordpress

  1. Ga daarna naar jouw contactpagina. Klik op ‘Pagina’s’ en ga dan naar de pagina die je ‘contact’ hebt genoemd.
  2. Plaats daarna de shortcode op de pagina. Je kan boven de shortcode nog wat zeggen over het opnemen van contact.
  3. Sla de pagina vervolgens op.

edit_page__de_volgende_stap_-_wordpress

Als je nu naar jouw contactpagina gaat, dan zie het formulier.

contact_-_de_volgende_stap

 

Het komt soms voor dat je spam krijgt via het contactformulier. Download dan de plugin ‘Contact Form 7 Honeypot’. Je krijgt dan een extra optie, genaamd HoneyPot, bij het aanmaken van een contactformulier. Voeg die toe aan het contactformulier en je bent direct van de spam af.

edit_contact_form___-_wordpress

 

Stap 8: WordPress blog aanmaken

Het is nu slim om jouw eerste blogartikel te publiceren. Dan weet je hoe de editor werkt en krijgt de homepage meer body. Als je later een ander thema wilt, dan ziet de homepage er direct beter uit.

  1. Ga naar ‘berichten’.
  2. Je zou dan de eerste voorbeeld post, genaamd ‘Hello World’ direct kunnen verwijderen. Als je met je muis op de titel hovert, dan zie je de optie ‘prullenbak/trash’. Als je daarop klikt, verwijder je het artikel.
  3. Ga daarna naar ‘Add new’ of ‘Nieuw bericht’.
  4. Geef het bericht een titel, die kan je later altijd nog aanpassen.
  5. Wanneer je klaar bent, dan publiceer je het artikel door op ‘publish’ te klikken. Ben je nog niet helemaal klaar met het artikel, klik dan rechtsboven op ‘Save Draft’. Dan kan je later verder met het artikel.

We gaan nu een paar belangrijke opties van de editor bespreken.

De editor lijkt op de editor die je ook bij Word of Pages gebruikt.

 

add_new_post__de_volgende_stap_-_wordpress

  1. Dikgedrukt
  2. Cursief
  3. Bulletpoints
  4. Lijstje
  5. Quote
  6. Links uitlijnen (vooral voor afbeeldingen)
  7. Centreren (vooral voor afbeeldingen)
  8. Rechts uitlijnen (vooral voor afbeeldingen)
  9. Link maken
  10. Toolbar uitbreiden

Wat je nu moet doen, is de toolbar uitbreiden (10). Je krijgt dan opties die je nodig hebt om koppen te maken (erg belangrijk).

De bovenstaande opties ga ik niet verder bespreken, omdat die al duidelijk moeten zijn. Als dat niet zo is, probeer ze gewoon uit.

Hoe maak je een kop?

Door het uitbreiden van de toolbar kan je nu links onder dikgedrukt de optie ‘paragraph’ vinden. Wanneer je daar op klikt, dan zie je alle opties voor koppen.

Als je een kop hebt, dan selecteer je de tekst, daarna klik je op ‘paragraph’ en tot slot klik je op de juiste kop.

add_new_post__de_volgende_stap_-_wordpress-2

Indeling voor koppen

  • Gebruik de ‘header 1’ niet. De titel van het stuk krijgt automatisch een header 1. En je hebt er maar één nodig.
  • Elk groot onderdeel krijgt een header 2. In een normaal artikel zou je die een, twee of drie keer gebruiken.
  • Een header drie gebruik je bij een subonderdeel. Een header 3 wordt gebruikelijker als je een lang artikel gaat schrijven.
  • De rest van de headers hoef je niet te gebruiken – we schrijven geen boeken of enorme rapporten van 300 pagina’s.

Afbeelding toevoegen

Zelf sleep ik het artikel vanaf mijn laptop direct in het artikel. De afbeelding wordt dan direct geüpload en in het artikel gezet.

Een andere manier om afbeeldingen toe te voegen is met de knop ‘Add media’ of ‘Media toevoegen’. Die zie je boven de editor.

Je kan dan direct afbeeldingen selecteren die je al eens eerder hebt geupload of je kan via ‘Upload files’ nieuwe afbeeldingen uploaden. Na het selecteren van een afbeelding kan je rechtsonder op de blauwe knop met ‘Insert to post’ om de afbeelding in het artikel toe te voegen.

 

je_moet_aan_marketing_doen__-_de_volgende_stap

Een header afbeelding aan een blog toevoegen

Je kan een ‘aanbevolen foto/featured image’ toevoegen. Die afbeelding wordt dan bovenaan het blog getoond. Soms boven de titel en soms onder de titel.

Bijna elke premium WordPress thema doet wel iets met die afbeelding. Hier een voorbeeld:

Alison_–_Just_another_WordPress_site
Elke afbeelding die je hier ziet, is een featured image van een blog

Hoe voeg je zo’n afbeelding toe?

In de rechter sidebar heb je een blokje die ‘aanbevolen afbeelding’ of ‘featured image’ heet. Daar kan je de afbeelding toevoegen.

Alleen de samenvatting tonen op de blogpagina

Op dit moment toont de homepage het hele blogartikel. Het is slimmer – ook vanuit zoekmachine optimalisatie gezien – om alleen de samenvatting te tonen.

  • Klik helemaal rechts bij de editor op ‘text’, die staat naast ‘wysisyg (what you see is what you get’)
  • Klik op de laatste zin die je op de homepage wil tonen (na de derde zin, bijvoorbeeld).
  • Klik vervolgens in het menu op de optie ‘more’. Met die code geef je aan tot hoe ver de samenvatting gaat.
  • Klik daarna weer op ‘wysiwyg’ en klik op opslaan.

edit_post__de_volgende_stap_-_wordpress

Meerdere artikelen publiceren?

Ik zou zelf een stuk of drie artikelen al schrijven, voordat je de volgende stap maakt. Die artikelen hoef je nog niet te promoten.

De voordelen zijn:

  • Je website heeft meer body, zodat het er direct goed uitziet.
  • Als je een ander thema neemt, dan zie je direct wat het effect van het design is.
  • Als je later een blog gaat promoten, kan een lezer direct verder lezen.

In principe kan je nu ook al klaar zijn.

Maar er is een redelijke kans dat je een Premium WordPress thema wil kopen

Een mooi WordPress thema vinden en installeren

 

selena_-_personal_wordpress_blog_theme_preview_-_themeforest
Voorbeeld van een WordPress blog thema die je kan kopen

 

Er zijn gratis thema’s die je kan installeren. Maar de gratis thema’s zijn meestal niet zo mooi, niet zo goed uitgewerkt en hebben niet zo veel opties.

Wil je ze toch zien?

  • Klik dan eerst op ‘Weergave/Appearance’ en dan op ‘Thema’s’ te klikken.
  • Klik daarna bovenaan op ‘Add new/nieuwe toevoegen’.
  • Je kan dan op dezelfde manier als het vinden van plugins, gratis thema’s vinden.

Professioneel thema kopen?

Een professioneel thema is in elk opzicht beter. En het kost helemaal niet zo veel. 50 euro.

Ik heb een heel artikel geschreven over het vinden, kopen en installeren van het perfecte thema.

 

Tijd voor een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is de manier om nieuwe bezoekers om te zetten in vaste bezoekers.

Het is slim om zo snel mogelijk te starten met een nieuwsbrief.

Lees hoe je snel en goed begint met het maken van een nieuwsbrief.

Beter leren bloggen

Bloggen is een vak. Een skill.

Net zoals alle andere vakgebieden wordt je er beter in als je het vaker doet. Sommige zijn talenten en hebben een voorsprong, maar iedereen zou goed kunnen bloggen. Het is gewoon oefenen.

Schrijven, schrappen en nog meer schrijven.

Een manier om het een stuk sneller te leren, is door het van een ander te leren. Leren van iemand die al ervaring heeft met het opstarten, opbouwen en promoten van een blog. Je kan veel leren van de fouten en successen van iemand anders.

Wil je echt voor een lange tijd aan de slag met bloggen?

Dan is het mogelijk slim om te investeren in een blog/copywriting cursus. Je leert dan trucjes waarmee je leuker, vlotter, overtuigender schrijft en zo meer bezoekers, shares en reacties krijgt.

Hoe maak je een blog succesvol?

Een succesvolle blog maken en jouw niche domineren

Hoewel het starten van een blog en het bloggen zelf op zich niet heeeel lastig is, is het succesvol maken van een blog wel lastig.

Bloggen zelf is lastig, omdat het wordt onderschat. Het is hard werken en je moet het lang volhouden, voordat je een redelijk publiek opbouwt (en kan beginnen met het verdienen van wat geld). Als je het proces (van het bloggen) niet leuk vindt (en het enkel voor het geld doet), dan is de kans groot dat je het niet haalt. Jammer genoeg.

Het draait allemaal om uithoudingsvermogen.

Yes?

Uithoudingsvermogen. Uithoudingsvermogen. Uithoudingsvermogen.

Langer volhouden dan de rest. En shit uitproberen.

Zo had ik bijvoorbeeld in mijn eerste maand 76 bezoekers. Enorm weinig. Maar ik was ook niet bezig met promotie en netwerken. Het was me, myself en my blog :). Hoe langer ik bezig was, hoe beter ik het snapte. Na een paar jaar had ik meer dan 20.000 bezoekers per maand. In de tussentijd heb ik meerdere momenten gehad, waarvan ik dacht ‘Ik ga stoppen. Het heeft geen zin. Waar ben je in hemelsnaam mee begonnen?‘.

Maar…. ik ben niet gestopt.

Volhouden is iedereen inhalen die het niet volhoudt. Uithoudingsvermogen is het geheim voor succes. Constant doorgaan en dingen uitproberen. Als jij de tips die ik in dit blog geef, opvolgt en misschien wat vaker blog dan ik, dan ga jij veeeeel sneller. Ik blog bijvoorbeeld maar 1 keer per maand. En de meeste blogs, waaronder die van mij, raden je het aan om eens in de week de bloggen.

Maar je hoeft niet persé succesvol te worden. De reis – het bloggen – is belangrijker, leuker en leerzamer dan de bestemming.

Je leert als je begint met bloggen enorm veel.

Je leert tientallen of honderden mensen – die echt geïnteresseerd zijn in jouw blogartikelen en het onderwerp waarover jij blogt kennen. Je leert beter schrijven. Je leert hoe je iets kan promoten. En je leert hoe je jouw publiek geïnteresseerd houdt. En dit zijn allemaal skills die jouw leven, zowel persoonlijk als zakelijk, beter maakt.

En hoe beter je wordt, hoe meer je gaat verdienen. Structureel bloggen kan leiden tot een flink (en stabiel – wat misschien belangrijker is) inkomen. Of dit nou offerte aanvragen zijn, advertentie inkomsten of affiliate inkomsten. En als wilt dat het op termijn jouw baan wordt, dan kan je dit artikel ook lezen over het voor jezelf beginnen.

Als ik terugkijk op wat dit blog mij allemaal heeft opgeleverd, dan denk ik dat het beginnen van een blog de beste beslissing is die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt.

 

Laten we eerst even verder gaan over het concept bloggen. Want als je begrijpt hoe het moet, is de kans op succes groter.

Moet ik eigenlijk gaan bloggen?

‘Begin een blog!’ is een veelvoorkomend advies. Helemaal voor ondernemers. Maar, is het wel verstandig om een blog te beginnen? Het beste antwoord is: Het ligt eraan.

Laten we even het fenomeen bloggen en alles wat er bij komt kijken kort bespreken. Bloggen is erg tijd- en arbeidsintensief.  Dat zei ik hiervoor ook al. En dat meen ik ook. Je moet een onderwerp kiezen dat jij leuk vindt. Nu en ook over 2-3 jaar.

Kies dus een soort blog waar jij jaren aan kan werken. Er zijn honderden soorten blogs die jij kan maken.

  • Een zakelijke blog
  • Een fashionblog
  • Een vakantieblog
  • Een modeblog
  • Een lifestyle blog
  • Een niche blog (over een heel specifiek onderwerp)
  • Een persoonlijke blog
  • Een foodblog
  • Een healthblog
  • Een muziekblog
  • Een gameblog
  • Een fotografieblog

Etc etc etc.

Nog beter is om te beginnen met een een specifiek onderwerp in een van de bovenstaande blogs. Bijvoorbeeld ‘gezonde studentenmaaltijden onder de 5 euro’. of ‘De ultieme reisgids voor Thailand’. Als je voor een wat bredere domeinnaam kiest, kan je dan later, na een paar maanden, nog een ander onderwerp erbij pakken.

Eerst succesvol worden in een kleine niche (onderdeel) en dat steeds uitbreiden.

De 3 geheimen van een maken van succesvol blog

  1. Regelmaat
  2. Geduld
  3. Een rode lijn

Regelmaat

Met een blog bouw je een eigen community op. Je eigen legioen aan vaste lezers en volgers. Dit legioen moet je tevreden houden. Dit betekent regelmatig voeden. Of het nou 1 blog per maand is of 3 per week. Het gaat om het vasthouden.

Geduld

Een succesvolle blog is niet in een dag, week of in een maand gebouwd. Elke succesvolle blog begon met weinig bezoekers, vaste lezers en lage posities. Bloggen is voor mensen met geduld. En dit geduld wordt op termijn beloond.

Rode lijn

Waar onderscheidt jouw blog zich van anderen? Hoe zorg je ervoor dat je onthouden wordt? En hoe wil je onthouden worden? Wat wil je dat andere mensen over jouw blog vertellen als ze het aanraden bij hun vrienden? Denk goed na over jouw USP en hoe je jouw blog in de markt wil profileren. Wat wordt de rode lijn van jouw blog?

Heb je een van die drie niet? Begin dan (nog) niet aan een blog.

Kies dan voor een statische website, een kennisbank, social media of verwacht gewoon niet te veel van het blog. De laatste optie. Niet alles inzetten op het resultaat van je blog is een sterke. Wanneer je blog, ben je bezig met schrijven, promoten en het onderwerp waar je over gaat bloggen. Je groeit dus. En groei is onbetaalbaar (maar betaalt zich vaak op lange termijn terug).

Maarrrr… kan ik geen gratis blog maken?

Ja, dat kan. Maar dat moet je niet doen. Niet als je een blog wilt maken waar je ooit geld mee wil verdienen. Dit is de grootste fout die een professionele blogger kan maken.

Met een gratis blog ben jij enorm beperkt in hoe jouw website eruit komt te zien en wat je op jouw website plaatst. Jouw website staat vervolgens ook nog op een subdomein (bijvoorbeeld mijnblog.wordpress.nl in plaats van mijnblog.nl). Dit betekent dat het eigenlijk niet 100% jouw website is en dat je geen advertenties op jouw blog kan plaatsen.

Nog een stapje verder. Zij verdienen aan jou. Maar dat is ook logisch. Het is namelijk ook gratis. Zij verdienen aan jou omdat jij hun aansterkt qua SEO (zij scoren hoger in Google door jou) en zij plaatsen soms advertenties op jouw website (waar jij niets voor krijgt).

Slimme bloggers begrijpen dat. Daarom zie je ook geen succesvolle bloggers met een gratis blog. Wil je enkel wat delen voor jezelf of voor vrienden en familie? Dan kan je wel een gratis blog maken. Je kan dan op de website van WordPress.com of Tumblr een gratis blog beginnen.

Een blog beginnen is investeren

Een investering van tijd en een klein beetje in geld als je een blog zelf maakt.

Voornamelijk in tijd.

Een blog schrijven, nakijken, nog een keer nakijken(?), publiceren, promoten, in gaan op elke inhoudelijke reactie, promoten en nog eens promoten.

Daarnaast zou je ook nog moeten netwerken. Netwerken met eensgezinde (andere bloggers en webmasters), met mensen in jouw markt met een groot netwerk en potentiële bloglezers.

En in het begin. De eerste maanden of het eerste jaar zal de ‘opbrengst’ niet opwegen tegen de investering.

Een succesvolle blog maken betekent groeien

Het kan een tijdje duren voordat je een legioen aan vaste lezers opbouwt, goed gevonden wordt in Google, weet waarover de doelgroep wilt lezer, hoe je die lezer kan enthousiasmeren en overtuigen over jouw kennen en kunnen en een netwerk opbouwt met thoughtleaders

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Sommige zakelijke bloggers groeien binnen no-time uit tot een thoughtleader. Maar deze bloggers hebben meestal een al een achtergrond in het starten en of promoten van een blog.

Instant succes moet geen verwachting zijn. Realistische verwachtingen, misschien zelfs een beetje pessimistisch, helpen je om de motivatie constant te houden. Investeer en je wordt op termijn beloond. Dit kan ik je beloven.

 

Blogs over beter bloggen

(E-)books over het bouwen van een weblog

Buiten het installeren van een blog en het aanpassen van een blog komt er veel kijken bij het fenomeen bloggen. Hier 3 e-books over het starten van een blog.

  1. Wetboek van Bloggers van Charlotte Meindersma (hier staat ook een klein interview met mij over SEO in).
  2. How to Start a Blog That Matters
  3. Het e-book ‘Gij zult Bloggen’ van Ernst-Jan Pfauth
  4. En het artikel 21 Critical Tasks to Perform as Soon as You Start a Blog is ook de moeite waard.

Waarom je wel een blog moet beginnen

Bloggen is voor de personen die serieus willen investeren in hun eigen website, in hunzelf en structureel willen groeien in bezoekersaantallen, webpresence en op termijn in omzet..

Wat zijn de voordelen voor die slimme ondernemers die wel een blog beginnen en erin investeren?

Nou dat zijn er veel.

  1. Het vergroot de naamsbekendheid van jouw bedrijf
  2. Bloggen kan zorgen voor een top of the mind associatie bij lezer
  3. Met bloggen kan je potentiële klanten voor een lange termijn binden met de organisatie
  4. Je kan het kennen en kunnen van jouw organisatie overbrengen
  5. Je hebt input voor social media tweets
  6. Bloggen is een effectieve methode om het aantal social media volgers, likes en +1’s te vergroten
  7. Je bouwt een autoriteit als auteur op
  8. Je bouwt een website die als autoriteit in jouw niche wordt gezien.
  9. Natuurlijk veel meer bezoekers vanuit de zoekmachine
  10. Je kan bezoekers en de Pagerank van de blogpagina’s doorsturen naar productpagina’s

Moet ik doorgaan?

Ok, hier nog een aantal redenen om een blog te maken

  1. Via een blog kan je gemakkelijk een e-maillijst op bouwen
  2. Je maakt de gehele website complete en relevanter voor de bezoeker EN de zoekmachine
  3. Interactie met de doelgroep
  4. Een netwerk van eensgezinden opbouwen
  5. Op termijn structureel meer sales en leads
  6. Kwalitatieve artikelen genereren links en social shares (goed voor de rankings van je website).
  7. De verwijzingen kunnen zelf ook structureel zorgen voor een stroom aan bezoekers.
  8. Je bouwt een legioen op die jouw blogartikelen en diensten promoot en aanraad.
  9. Je leert door de interactie beter je doelgroep begrijpen (waardoor je betere diensten en productpagina’s kan maken).
  10. Educatieve en informatieve blogpagina’s trekken sneller links aan dan productpagina’s
  11. Je kan op een blog over gerelateerde onderwerpen bloggen en zo vakgebieden (en doelgroepen) koppelen

Tips over het effectief zakelijk bloggen en het beginnen van een blog

Als je eenmaal bent begonnen met bloggen wil je natuurlijk ook het maximale uit je blog halen.

Hier een aantal artikelen die interessant zijn voor zakelijke bloggers.

  1. Hoe je een sterke title tag voor SEO en de bezoeker schrijft
  2. Hoeveel woorden moet een pagina hebben voor een optimaal SEO effect? 
  3. Ja, ook jouw sidebar kan beter! Hier wat verbeterpunten
  4. Zorgen reacties op je website voor een hogere ranking?
  5. Moet ik Bold en Italic gebruiken in mijn webteksten?
  6. De ongekende kracht van koppen
  7. Zoekwoorden vinden met een Google zoekwoorden analyse 
  8. Effect en nut van Alt tags

Succes met het beginnen van je eigen blog!

Hier nogmaals de stap voor stap handleiding voor het maken van een blog: Handleiding: Hoe maak ik een eigen WordPress website?

 


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

48 responses to “Je eigen blog beginnen? Handleiding WordPress blog maken

  1. Goed artikel! Hopelijk levert het wat meer kwaliteits (NL) bedrijfsblogs op!

    Een tip die ik eens las (en helaas zelf niet heb gebruikt) is het éérst schrijven van 10-15 artikelen voordat je je blog online plaatst. Zo zie je direct of het schrijven wat voor je is, of je genoeg topics weet te bedenken en heb je wat artikelen achter de hand om Criteria 1 op te volgen.

  2. Haha, nee. Dan is het artikel een stukje minder waardevol :)

    ‘PS Waarom pakt Gravatar mijn foto hier niet?’
    Ik denk omdat je reageert via je Twitteraccount. Dan ‘ziet’ Gravatar jouw e-mailadres niet en zonder e-mailadres kan Gravatar geen foto/account ophalen. Tenminste, dat denk ik.

  3. Goed stuk.
    Rode draad. Mwah. Ik zou zeggen gewoon beginnen. Vroeg of laat ontdek je die rode draad. Ik heb 4 blogs. De eerste is een helder, duidelijk afgebakend, themablog voor mijn klanten. Toen ik ging twitteren merkte ik dat 140 tekens te kort is om dingen uit te leggen en ben ik een tweede blog gestart. Waar ik oa SEO dingetjes uitlegde aan mijn medetwitteraars. Toen ik meer dan 6 SEO stukjes had geschreven heb ik het SEO gedeelte afgesplitst. De rode draad dus voor dat afgesplitste blog.
    Pas nu, na ruim 3 jaar bloggen, heb ik een rode draad ontdekt in mijn kletsblog dat uit Twitter voortkwam. Toch is dat blog zakelijk heel functioneel :-)

  4. Bedankt voor je reactie Martine. :)

    Hmm.. jah als je gewoon start, leer je inderdaad met de tijd de kneepjes van het vak, maar zakelijk bloggen is bloggen met een doel. Niet bloggen om het bloggen zelf.

    De (kostbare) tijd die je dan besteed aan het bloggen (als ondernemer zijnde) zou je dan, naar mijn mening, strategisch moeten inzetten.

    Het starten van een blog, zonder er over na te denken, vind ik veel lijken op geblinddoekt darten.

    Leuk, maar vergt veel oefening/tijd. :)

    P.S. ik heb de URL even aangepast. Het was .com (en nu weer .nl) :)

  5. Goede samenvatting, Ruben!

    (A little late at the party! Kreeg nu pas alert binnen..)

    Veel mensen beginnen inderdaad ook een blog met een korte termijn visie. En als je “honger” hebt, dan is een blog ook zeker niet de makkelijkste weg.

    Het wordt door veel mensen neergezet als een magic-trick die al je problemen oplost. Terwijl het natuurlijk gewoon EEN (verdomd goed) marketing instrument is, maar geen doel op zich.

    In deze tijd van massa communicatie met 1 druk op de knop, is het soms lastig voor ondernemers om te investeren in de lange termijn, omdat ze het idee hebben dat het ook “sneller moet kunnen”.

    Overigens is mijn marketing-hart niet vies van een beetje zelf-reclame, hehe :D

  6. Ha Ruben,
    Goede blogpost. Dank ook voor de doorverwijstips naar andere websites en blogs over bloggen.
    Wel een beetje lang; dit zijn wel vijf blogposts!

    @Martine, ook ik zet vraagtekens bij die rode draad. Je mag als blogger best van de hak op de tak springen, maar toch ben ik het ook met Ruben eens dat je het toch een zakelijk langetermijndoel moet dienen. Zelf gebruik ik een vakwerk om mijn blog te plannen. Dan kun je doel en variatie beide in het oog houden.

  7. Moet je echt over jezelf schrijven op je blog of kan je je beperken tot bv. boekrecensies en teksten over zelfontplooiing zoals ik op mijn blog doe? Waarvan ik denk dat ze echt een meerwaarde kunnen bieden voor de lezer, meer dan mijn persoonlijke verhaaltjes.

    1. Om te beginnen ‘moet’ je je afvragen wat jouw doel is van jouw blog. Ik blog zakelijk om een portfolio voor mijn expertise op te bouwen op de websites Blogbijbel en Clineschrijft.

      Ik zie een blog als een column, zakelijk of niet, vind ik dat je echt vanuit jezelf moet schrijven. Als je een boek recenseert, doe je dat vanuit je eigen achtergrond, kennis en expertise. Daarmee zet je jezelf neer als deskundige en ook als je niet zakelijk blogt, heb ik als lezer pas iets aan jouw recensies als ik een beetje weet wat jou interesseert en wat jij belangrijk vindt in het leven. Voor een blog over zelfontplooiing geldt dat zelfs nog meer. Als ik weet wie jij bent en waar je vandaan komt heb ik veel meer aan jouw inzichten en tips. Daarmee hoef je nog niet je hele doopceel te lichten, maar bepaalde informatie (ben je ervaringsdeskundige of professional, volg je een levensfilosofie of ben je meer wetenschappelijk ingesteld) is wel essentieel.

  8. Goede vraag :) Die redenen komen nu niet echt duidelijk naar voren :)

    Maar even uit mijn hoofd:

    1. Het neemt heel veel tijd in beslag
    2. Een positieve R.O.I. kan maanden of zelfs jaren duren.
    3. Je moet een blog onderhouden.
    4. Je moet beter leren schrijven, promoten en netwerken.
    5. Slechte of middelmatige blogs kunnen een negatieve werking hebben op je autoriteit

  9. Via een twitter bericht hier gekomen, moet zeggen dat ik nu een heel ander dieper inzicht heb gekregen van waarom mensen een blog gebruiken. Vond het eerst altijd overbodig als bijvoorbeeld bedrijven het deden maar moet nu toch zeggen.

    Maar met deze informatie gaan we het toch eens proberen! Heb me ook even geabonneerd op de websites die je gaf, sterke voorbeelden. En ik ga me verder verdiepen in de ebooks die je aanraad!

  10. Zorg dat je je blog vanaf het begin onafhankelijk houdt. Dit is belangrijk als je er op een gegeven moment geld mee wil gaan verdienen. Wil je een onafhankelijk inkomen met je blog verdienen host dan je blog zelf op je eigen hosting account in plaats van op wordpress.com. Zij staan je niet toe om op je blog commerciele activiteiten te verrichten. Wil je meer weten over een onafhankelijk inkomen uit je blog dan kan dit je ook verder helpen: http://www.onafhankelijkinkomen.nl Zelf beheer ik mijn blog volledig in HTML dit biedt mij meer vrijheid omdat ik mijn onafhankelijke verdienmodel kan implementeren maar is gelijk ook veel meer werk. ik zou het niemand aanraden die net begint.

    1. OMG! Lyanne! Je bent niet goed bij je hoofd! Waarom gebruik je geen wordpress?? Wie doet er nou in 2014 nog handmatig in HTML bloggen. Maar ondanks dat heb je echt een leuk blog, heb het snel even gelezen en ben erg onder de indruk. Ik begrijp heel goed wat je bedoeld met onafhankelijkheid. ik heb zelf de fout gemaakt om mijn blog te beginnen op wordpress.com later moest ik alles verhuizen en eigenlijk weer helemaal op nieuw beginnen.

  11. Goede tips, omdat ik door de tijd al zo veel howto’s heb geschreven, ook in volslagen jip en janneke taal wil ik dit bundelen en wil ik dit met meer mensen delen.
    Liefst in het Nederlands daar ik bespeur dat veel landgenoten toch moeite hebben alle computer afkortingen een plaats te geven.

    1. Er zijn meerdere manieren om met een website geld te verdienen.

      Je kan een product maken en die verkopen (een e-book of een cursus bijvoorbeeld).
      Je kan advies verkopen als dienst
      Je kan dingen uit handen nemen als dienst
      Je kan advertenties plaatsen (via Adsense, bijvoorbeeld)
      Je kan producten verkopen (als webshop)
      Je kan een product van iemand anders verkopen (affiliate marketing).

      En waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar manieren. Je zou eerst moeten kijken wat voor soort dingen jij kan verkopen (in wat zouden jouw bezoekers interesse hebben?). En daarna kan je gewoon Googelen hoe je datgeen kan verkopen (of hoe je advertenties op je website plaatst bijvoorbeeld).

    1. Ligt een beetje aan hoe serieus je ermee aan de slag gaat.

      Bloggen (en SEO) is een lange termijn marketingmethode. Je moet elke maand, voor een lange periode (of voor altijd) – laten we zeggen – 16 uur erin steken. Je moet schrijven, verbeteren, beter worden en promoten.

      Het kan je enorm veel bezoekers en stijgingen in de zoekresultaten opleveren. En dat betekent duurzaam groeien qua klanten en winst.

      Maar als je stopt naar 5 artikelen, omdat je dan al concludeert dat het ‘niet werkt’. Dat gaat het je niet helpen.

      Maar dat is met alles zo. Je kan ook niet met 5 lesjes piano of gitaar leren spelen. Of een taal leren.

      Je krijgt eruit wat je erin stopt.

  12. Hallo ik lees dat Lyanne zegt dat WordPress niet toe staat dat je commerciele activiteiten verricht bij hen? Ik heb een website http://www.brizjiedfashion.nl en ben al een tijd er over aan het denken om een blog op te starten, maar wel met commerciele doeleinden namelijk mijn website meer in de spotlights te zetten, meer klanten aan trekken. Maar is WordPress dan wel een goed idee voor mij? Vooral xel media waar je over schijft spreekt mij erg aan. By the way een mooie blog is dit waar ik erg veel mee kan. Maar wat zeg jij hier over voor mijn bedrijfje? Groetjes Brizjied

  13. Ik heb een (gratis) blog bij WordPress. Is het voor buitenlanders ook mogelijk om de tekst (nu Nederlands) om te zetten naar hun eigen taal. BV Spaans, Engels of Duits?

  14. Ik heb al een gratis wordpress account en ben sinds kort weer begonnen om regelmatig blogposts te plaatsen. Ik ben ook van plan dit vol te houden en wil dus eigenlijk nu wel mijn eigen domeinnaam enz. Maar kan ik dat nu nog regelen? nu ik al een gratis account heb? En welke stappen zou ik dan moeten ondernemen?

    1. Hi Valerie, dat maakt niet uit.

      Je blogt op je eigen website (dat gebeurt dus allemaal online). Je kan dan op elke plek en elke computer bloggen (als je de inloggegevens hebt.

  15. Hee Ruben

    Ik had nog even een vraag,
    stel je pakt eerst dat goedkopere pakket van 4.95 kan je dan ten alle tijden je pakket laten omzetten naar 9,99 ?

    Gr Cait

  16. Even voor de duidelijkheid… om te starten met bloggen geef je aan dat dit 10 euro p.m (hosting) en eenmalig 50 euro voor design zal kosten. Maar neem je dan bij wordpress de personal of premium ? Deze kosten komen hier ook bij natuurlijk. Of begrijp ik iets verkeerd? :)

    1. Hi Leann,

      Oh bij WordPress.com hoef je niets af te nemen. Dat is niet de euhm ‘echte’ WordPress, het is een commerciële partij die afgeschermde WordPress omgevingen aanbiedt. De site van de echte WordPress is WordPress.org.

      Als je WordPress hosting afneemt dan wordt WordPress automatisch geïnstalleerd (je krijgt de inloggegevens zelf opgestuurd). Die 50 euro voor design is optioneel, er zijn ook gratis thema’s te vinden. Maar die gratis thema’s zijn niet zo goed en daarom is het kopen van zo’n premium thema wel handig.

      Hoop dat het een beetje duidelijk is :)

      Groet,

      Ruben Bunskoeke

Plaats een reactie