Nieuwsbrief maken? De beste software om een mailing te versturen Tips, voorbeelden, programma's vergelijken en een handleiding

  • Zoek je de beste nieuwsbrief software? Is het MailChimp of kan je beter kiezen voor een andere software?
  • Wil je weten hoe je een goede nieuwsbrief maakt?
  • Zoek je nieuwsbrief tips?
  • Voorbeelden van nieuwsbrieven?
  • Hoe je een nieuwsbrief maakt?
  • Hoe je zorgt voor meer inschrijvers voor jouw nieuwsbrief?
  • Of waarom je überhaupt moet beginnen met het maken van een digitale nieuwsbrief?

Ja?

Wow… Dat is toevallig.

Die vragen ga ik namelijk hier beantwoorden.

Een uitgebreide handleiding voor het maken van een nieuwsbrief

De onderwerpen die worden behandeld:

We beginnen bij de basis.

Waarom je een nieuwsbrief moet maken. Waarschijnlijk wil je er al één starten. Misschien is dit stukje ook niet nodig. Maar als je echt het grootste voordeel van het maken van een nieuwsbrief voelt, dan vergroot je de kans dat je alles in één keer goed regelt.

Wat is de meeste effectieve vorm van online marketing?

Als je de vraag stelt aan elke ervaren online marketeer, dan krijg je 9 van de 10 keer één antwoord terug: “e-mailmarketing”. Het structureel verzamelen van inschrijvers en het regelmatig versturen van een digitale nieuwbrief.

En als je de vraag stelt: “Wat zou je anders hebben gedaan als je nu helemaal opnieuw begint?” Dan krijg je meestal ook één antwoord terug: “Ik zou eerder beginnen met e-mailmarketing”. De beste tijd om voor jou te beginnen met een nieuwsbrief is dus simpel gezegd, nu.

Waarom is e-mailmarketing de meest effectieve vorm van online marketing?

Het levert namelijk geen nieuwe bezoekers op.

Dat klopt. Maar het zorgt dat nieuwe bezoekers terugkomen. Want wat heb je nou aan een eenmalige bezoeker? De kans dat hij of zij een product koopt is vrij klein. De kans dat een ‘terugkomende’ bezoeker – iemand die jouw website al kent en overtuigd is van jouw kennis (anders zou hij/zij zich niet inschrijven) – iets koopt is drie, vier, misschien wel tien keer zo groot.

Waarom een nieuwsbrief maken en versturen?

  1. Het zorgt dat je in contact blijft met zowel nieuwe bezoekers als ‘oude’ bezoekers.
  2. E-mail is één van de meest directe vormen van communicatie die je als marketeer hebt. Iedereen leest zijn mail en de kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt is vele malen groter dan dat ze op een tweet, bericht via facebook of advertentie klikken.
  3. Als je een nieuw blogartikel publiceert en die deelt via de nieuwsbrief. Dan krijg je – wanneer je al een tijdje een nieuwsbrief hebt – in één klap honderden bezoekers. Zoveel bezoekers krijg je niet met een tweet of Facebook bericht.
  4. De kans dat ‘terugkomende’ lezers jouw blogberichten delen is een stuk hoger dan toevallige lezers.
  5. Hoe vaker je zichtbaar bent bij de doelgroep, hoe stevigere positie je hebt in hun brein (een ‘top-of-mind’-positie).
  6. Ze onthouden je (wanneer ze jouw product nodig hebben) en mogen je meer (hoe vaker je iets ziet, hoe meer affiniteit je voor datgeen hebt).
  7. En als je een nieuw product of dienst lanceert, dan heb je direct honderden of duizenden potentiële kopers.

Het opbouwen van een lijst met inschrijvers duurt even

Ik vertel het er gelijk even bij. Dan ben je niet teleurgesteld als je na twee maanden geen honderden of duizenden inschrijvers hebt.

In een paar maanden tijd is je e-maillijst meestal nog niet ‘rendabel’. Misschien duurt het zelfs langer dan een jaar. Maar na een eenmalige investering blijft jouw maillijst groeien. Je hoeft maar eenmalig een weggevertje te maken en je nieuwsbrief op te zetten.

Zolang je niet alleen maar verkoopt in nieuwsbrieven, zal je altijd meer inschrijvers hebben dan uitschrijvers. Dit betekent dat jouw maillijst altijd morgen meer waard is dan gister. Alles blijft stijgen. En hoe eerder je begint, hoe groter het rendament later.

Met de tijd ga je van een paar honderd inschrijvers tot een paar duizend. Bijna vanzelf.

Daarom zeggen al die ervaren marketeers ook:”Ik wou dat ik eerder was begonnen”.

De beste e-mailmarketing software om een nieuwsbrief te maken

We gaan drie providers vergelijken: MailerLite, MailChimp en ConvertKit.

Waarschijnlijk ken je MailChimp al, het is de bekendste software of nieuwsbrieven te versturen. Maar… (spoiler).. volgens mij niet de beste keuze.

Dat is naar mijn mening MailerLite. En daar beginnen we ook zo mee.

En ConvertKit dan? Ook een hele goede provider. Waarschijnlijk de beste qua opties. Maar… enorm duur. Te duur, vind ik, voor 90% van de ondernemers. Helemaal voor starters.

Allright, laten we de drie opties bespreken.

Mailerlite: waarschijnlijk de beste optie voor jou

MailerLite is de perfecte middenweg (hier een handleiding om te starten).

Ik denk dat het voor bijna elke ondernemer de beste optie is.

Alles wat MailChimp redelijk is, is goed bij MailLite. Ze hebben goede inschrijfformulieren, je kan mailtjes A/B-testen, je hebt click maps en e-mail automatie (je kan dan e-mailreeksen automatiseren). En alles wat bij MailChimp goed is, is ook goed bij MailLite. Je kan makkelijk nieuwsbrieven maken en je lijsten managen.

 

 

MailLite wordt o.a. gebruikt door TypeForm, GoPro, BMW en BoredPanda.

 

Wat kost het?

Het is tot 1.000 inschrijvers gratis.

Maar op een gegeven moment moet je – net als bij alle andere partijen – betalen.

Dan zit je nog steeds bij Mailerlite goed. Het is de goedkoopste optie van de drie. Bijna drie keer zo goedkoop als de tweede, Mailchimp.

 

Kosten vergelijken nieuwsbrief software

Kosten bij 2.001 inschrijvers

  • MailChimp: 30 dollar per maand
  • MailLite: 6 tot 9 euro per maand
  • ConvertKit: 49 dollar per maand

Kosten bij 4.000 inschrijvers

  • Mailchimp: 50 dollar per maand
  • MailLite: 12 tot 18 euro per maand
  • ConvertKit: 79 dollar per maand

 

En als je per jaar betaalt bij MailLite, dan bespaar je 30%. Je betaalt dan bijvoorbeeld 6 euro in plaats van 9 euro per maand.

 

 

Ga naar de website van MailerLite.

Handleiding starten met MailerLite

Ik heb een stap voor stap handleiding gemaakt voor het beginnen met MailerLite. Van het aanmelden naar het maken van een inschrijfformulier tot het versturen van een nieuwsbrief.

Bekijk de handleiding

P.S. Was je al gestart met MailChimp? Ik leg ook uit hoe je heel simpel al jouw inschrijvers van MailChimp naar MailerLite importeert.

 

MailChimp: Gratis en betaalde mail software

Wat is MailChimp? Je hebt er al vast eerder over gehoord.

MailChimp is de bekendste nieuwsbrief software in de wereld. Je hebt een gratis versie en een betaalde versie.

Dit is een beetje de ‘go-to’-provider voor mensen die nieuw zijn met e-mailmarketing.

Send_better_email__Sell_more_stuff____MailChimp

Wil je een gratis nieuwsbrief maken?

Mailchimp is tot 2.000 inschrijvingen gratis.

Is er een reden om voor de betaalde versie te gaan als je nog geen 2.000 inschrijvers hebt? Eentje. Met de betaalde versie kan je wel mailtjes inplannen (en dus een reeks nieuwsbrieven van te voren opstellen).

Voor- en nadelen van MailChimp

MailChimp is vrij gebruiksvriendelijk. Wanneer je een account maakt wordt je stap voor stap door het hele proces geleid. Alles is vrij goed geregeld. Behalve één ding: het inschrijfformulier.

Inschrijfformulier MailChimp

Ze hebben geen inschrijfformulieren templates. Zonder kennis van HTML en CSS is het lastig om het formulier mooier te maken. En de betaalde versie geeft je ook geen andere templates.

 

Maar het inschrijfformulier heeft wel een enorme invloed op de hoeveelheid mensen die inschrijven.

Wat kan je dan doen?

  • Je zou een tutorial via Google kunnen zoeken die uitlegt hoe je een mooi inschrijfformulier maakt met HTML en CSS.
  • Je zou met het niet-zo-mooie inschrijfformulier online kunnen gaan.
  • Je zou een plugin die mooiere inschrijfformulieren heeft kunnen installeren.

Hoe werkt MailChimp?

  • Je maakt een account aan
  • Je maakt een lijst aan (waar al jouw inschrijvers komen te staan).
  • Je maakt een inschrijfformulier aan
  • En als je een nieuwsbrief wilt versturen, dan klik je op ‘Create a campain’.
  • Daarna selecteer je de lijst naar wie je een nieuwbrief wilt vertsuren
  • Dan kies je een van de templates, je vult de nieuwsbrief en verstuurt het

Nieuwsbrief statistieken MailChimp

Dit zijn de statistieken per nieuwsbrief. Als je op ‘View Report’ klikt, dan kan je ook zien hoe vaak op elk linkje in de nieuwsbrief is geklikt. Je kan ook zie wie de personen zijn die het bericht hebben geopend.

Reports___MailChimp

 

Nieuwsbrief template en ontwerpen

Ze hebben een stuk of 20 templates. En je kan dan makkelijk afbeelden en teksten invoegen. Zelf gebruik ik ze niet (ik doe altijd ‘text only’).

Create_Template___MailChimp

Kosten MailChimp

Als je de basis versie hebt van MailCimp dan hoef je tot de 2.000 inschrijvers niet te betalen.

Met 2.001 inschrijvers betaal je 27 euro. Het lijkt daarna met 4 euro per 100 bezoekers vooruit te gaan.

Growing_Business___MailChimp

Nieuwsbrief ontwerpen, maken en de mailing versturen via MailChimp?

Ga naar de website van MailChimp

 

ConvertKit: Betaalde e-mailmarketing software

De ‘rising star’: ConvertKit.

Een relatief nieuwe provider die in vrij korte tijd enorm is gegroeid.

Websites zoals Smart Passive Income, CopyHackers en ZenHabits gebruiken ConvertKit.

 

ConvertKit

Wat zijn de voordelen van ConvertKit

  • Je kan meerdere inschrijfformulieren maken – die je op specifieke plekken kan neerzetten – en je ziet hoe die formulieren day-to-day presteren.
  • Je kan voor elk inschrijfformulier aparte bonussen (zoals een e-book) direct uploaden. Die worden dan automatisch verstuurd.
  • Je kan aparte landingspagina’s maken voor de inschrijfformulieren.
  • Alle inschrijfformulieren zien er professioneel en strak uit.
  • Je kan eenvoudig reeksen mailtjes inplannen.
  • Je kan inschrijvers makkelijk plaatsen in aparte lijsten (en zo hele gerichte mailtjes versturen).
  • Je kan regels instellen. Klik een inschrijver op een link in de nieuwsbrief naar een artikel over ‘copywriting’, dan kan die inschrijver automatisch geplaatst worden in een ‘copywriting’ lijst.

 

Nieuwsbrief statistieken ConvertKit

De statistieken van de nieuwsbrief zijn niet zo bijzonder. Je ziet de open rate (het percentage dat een nieuwsbrief opent), click rate (het percentage dat op een link klikt in de nieuwsbrief) en het aantal uitschrijvers.

The_Complete_Guide_to_ConvertKit_Broadcasts_-_ConvertKit_Knowledge_Base

 

Ze hebben wel een mooie grafiek voor het aantal nieuwe inschrijvers.

Je kan in de grafiek zien de hoeveelheid inschrijvers elk inschrijfformulier oplevert. En dit kan enorm waardevol zijn bij het optimaliseren van een inschrijfformulieren. Je kan meer energie en tijd steken in de formulieren die het meest opleveren (of je kan de tactieken die je bij de best lopende formulieren gebruikt ook toepassen op de formulieren die minder lopen.

 

ConvertKit 2

Inschrijfformulier ConvertKit voorbeeld

Die zien er vrij strak uit.

Je kan het formaat helemaal aanpassen. En je kan inschrijfformulieren plaatsen in artikelen zelf, op een aparte landingspagina of als ‘slide in box’ (die uitschuift wanneer je +- 40% van een artikel hebt gelezen).

ConvertKit 3

 

Elk formulier heeft ook overzichtelijke statistieken. En wanneer je op een ‘form’ klikt, dan kan je ook direct het formulier aanpassen.

 

ConvertKit_Formulieren

Hoeveel kost ConvertKit?

  • 29 dollar tot 1000 inschrijvers
  • 49 dollar tot 3000 inschrijvers
  • 79 dollar tot 5000 inschrijvers
  • En zo verder

Nieuwsbrief template en ontwerpen

Vrij standaard. Maar eigenlijk heb je ook niet zo veel nodig (ik gebruik zelf altijd ‘text only’).

The_Complete_Guide_to_Email_Templates_-_ConvertKit_Knowledge_Base

Nieuwsbrief maken, ontwerpen en de mailing versturen

Spreek ook voor zich. Vrij overzichtelijk. Met een WYISWYG-editor.

Nieuwsbrief_maken_en_versturen

Digitale nieuwsbrief versturen met ConvertKit?

Ga naar de website van ConvertKit

 

 

Switchen van provider?

Je denkt nu misschien: “Wat nou als ik eerst ga voor MailChimp en dan over een jaar overstap naar MailLite of ConvertKit?”.

Het klinkt logisch.

Maar de mens – jij en ik – zijn niet puur rationele wezens.

Zolang we geen (hele) slechte ervaring hebben met de provider waar we de eerste keer voor kiezen, zullen we niet na een jaar switchen. Het komt A. niet in ons op & B. het kost te veel moeite voor wat ‘kleine’ voordelen.

Zo zal er nu bijvoorbeeld ook een andere telefoon-, internet-, hosting- en elektriciteitprovider zijn die zowel ietsje beter is, als ietsje goedkoper. Maar je switcht nu ook niet. Je gaat niet een paar uurtjes tot een paar dagen moeite doen en stressen (alles wat bij het switchen van een provider komt kijken) om van een 8 te gaan naar iets wat een 8.5 krijgt. Ook al is het op de lange termijn het dubbel en dwars waard.

Dus… denk bij het kiezen van een provider wat zowel op korte als lange termijn de beste keuze is.

 

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

De beste manier om te leren hoe je een goede nieuwsbrief maakt, is het bestuderen van goede nieuwsbrieven.

Helaas kunnen we niet zien hoe goed de nieuwsbrief van een ander presteert.  We kunnen wel kijken naar de nieuwsbrieven waar jij je nu voor hebt ingeschreven.

  • Welke nieuwsbrieven volg?
  • En welke volg je echt? En daarmee bedoel ik: welke lees je? En welke verwijder je eigenlijk direct?

Bestudeer daarna die nieuwsbrieven. Wat maakt die nieuwsbrieven goed? Wat is de reden dat je nieuwsbrief volgt?

Noteer de beste elementen van elke nieuwsbrief.

Daarna kan je op zoek naar andere nieuwsbrieven die je kan volgen. Ook al is het alleen om hun nieuwbrieven te bestuderen. Denk aan de nieuwsbrieven van vakgenoten en nieuwsbrieven van marketeers.

De beste nieuwsbrief is subjectief

Het is een mening. Ik vind andere nieuwsbrieven interessant dan Niek, Anna of Imra.

Probeer daarom zelf jouw ideale nieuwsbrief samen te stellen met de beste stukken. Een ideale nieuwsbrief die past bij jou en jouw ideale klant.

De nieuwsbrieven die ik volg

Ik volg zelf niet zo veel nieuwsbrieven. Terwijl ik ingeschreven ben voor tientallen nieuwsbrieven. En het blijkt ook dat ik niet één soort nieuwsbrief volg.

  • Ik volg vier nieuwsbrieven die 9 van de 10 keer alleen hun laatste blogartikel delen.
  • Ik volg een nieuwsbrief met samenvattingen voor artikelen die de persoon heeft gelezen.
  • Ik volg een nieuwbrief met een combinatie van de bovenste twee.
  • En ik volg een nieuwsbrief waarbij ze ook haar laatste blogartikel deelt, maar wel met een zelfgeschreven into.

En 5 van de 7 nieuwsbrieven zijn van websites (en personen) die ik echt tof vindt.

Dus volg ik nou de nieuwsbrief of juist de persoon?

Nieuwsbrief maken? Een aantal slimme tips

Er is geen ultieme indeling voor een nieuwsbrief. De voorkeuren verschillen per persoon en per bedrijf.

Ik hou zelf van curator nieuwsbrieven. Een nieuwsbrief met een verzameling van tips, artikelen en ideeetjes. En elke tip, artikel of ideetje wordt heel kort besproken, heeft mogelijk met afbeelding en een linkje naar een artikel waar je meer informatie kan vinden. Zo kan je heel snel heel veel informatie zien en beslissen over welk tip, artikel of ideetje je meer wil lezen.

Andere mensen willen misschien simpelweg een korte reminder dat er een nieuw blog is. Weer andere willen juist op de hoogte houden van kortingen.

Probeer te kijken naar wat voor soort nieuwsbrief jij zelf zou lezen en vraag feedback aan jouw inschrijvers: wat zouden zij graag willen zien? En soms moet je gewoon dingen proberen en kijken hoe het werkt.

Hoe een nieuwsbrief inzetten?

Ik zie de nieuwsbrief juist als een middel om heel kort positief in beeld te komen bij de inschrijvers.

Alsof je iemand leert kennen en elke keer als je die persoon tegenkomt, dat hij of zij een heel kort en energiek gesprek met jou heeft. Hij of zij geeft jou een compliment en een tip van iets wat hij of zij laatst heeft gelezen over jouw vakgebied. De enige interactie is zo een positieve interactie. En die positiviteit wordt automatisch gekoppeld met jou als persoon, met jouw website, artikelen en diensten.

Inschrijfformulier plaatsen

De laatste stap is het plaatsen van inschrijfformuleren op de juiste plekken.

  • Zo kan je er een plaatsen op jouw ‘over’-pagina.
  • Onderaan elk blogartikel.
  • Je kan in pagina’s en blogartikelen een inschrijfformulier plaatsen.
  • Je kan een ‘slide in’ inschrijfformulier gebruiken.
  • Je kan in het menu een kopje maken met ‘gratis e-book’ of iets saaier ‘nieuwsbrief’.

Hoe zorg je voor meer inschrijvers voor jouw nieuwsbrief?

De basis is eenvoudig.

Je moet de bezoeker een goede reden geven. Waarom moeten ze zich inschrijven?

What’s in it for me?

Een e-book is meestal wel een goede incentive. Tenminste, als je een interessante titel hebt. Eentje die een belofte maakt die de nieuwsgierigheid prikkelt. Je ruilt dan hun e-mailadres voor iets waar de inschrijver direct wat aanheeft. Die e-book kan je dan automatisch versturen wanneer ze zich hebben ingeschreven. Probeer in het inschrijfformulier de waarde van het e-book zo goed mogelijk te beschrijven. Wat krijgen ze wanneer ze het e-book hebben gelezen? Wat leren ze?

Bijvoorbeeld: “Drie niet-zo-bekende onderzoeken met inzichten die jouw conversie kunnen verdubbelen”.

En is je nieuwsbrief goed? Echt goed? Dan kan je ook een voorbeeld van jouw nieuwsbrief laten zien. Laat ze zien wat ze kunnen verwachten.

 

Delen: