Nieuwsbrief maken? De beste nieuwsbrief software

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 28 september 2023

Wat is de beste nieuwsbrief software voor jou?

Ik ga je helpen om een keuze te maken. Of je nou net begint of al een grote mailinglijst hebt en wilt verhuizen.

Ik ga het hebben over het nut van het hebben van een nieuwsbrief, de verschillende software, templates, titels, psychologie en tips om meer inschrijvers te verzamelen

Handleiding: nieuwsbrief beginnen, maken en versturen

De onderwerpen die worden behandeld:

We beginnen met een samenvatting

De beste nieuwsbrief software en programma om een nieuwsbrief te maken

Ik ga alle opties zo uitgebreid bespreken, maar hier een samenvatting voor de mensen met haast.

  • MailerLite heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding. Het is tot 1000 inschrijvers gratis, daarna de goedkoopste. Deze gebruik ik ook.
  • ConvertKit heeft de beste kwaliteit – helemaal met betrekking tot het automatiseren van mails en inschrijfformulieren- maar is relatief duur.
  • En MailChimp is handig als je meer een optie zoekt met o.a. CRM, website en kalenders. Ze zijn de bekendste, maar hebben de laatste jaren enorm hun prijzen verhoogt.

Grote bedrijven en ondernemers met een redelijk groot budget die willen inzetten op uitgebreide mailseries kunnen voor ConvertKit kiezen.

Voor de rest, waaronder ik, zal MailerLite een sterke optie zijn.

Okay, laten we nu weer even terug naar de basis gaan: waarom je een nieuwsbrief moet starten.

Wat is de meeste effectieve vorm van online marketing?

Als je de vraag ‘wat is de meest effectieve vorm van online marketing?‘ stelt aan elke ervaren ondernemer en online marketeer, dan krijg je 9 van de 10 keer hetzelfde antwoord terug: e-mailmarketing.

Het structureel verzamelen van inschrijvers en het regelmatig versturen van een digitale nieuwsbrief – met het doel om vertrouwen te creëren, een ’top-of-the-mind’-positie te veroveren en producten te promoten.

Waarom een nieuwsbrief maken en versturen?

  1. Het zorgt dat je in contact blijft met zowel nieuwe bezoekers als ‘oude’ bezoekers.
  2. E-mail is één van de meest directe vormen van communicatie die je als marketeer hebt. Iedereen leest zijn mail en de kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt is vele malen groter dan dat ze op een tweet, bericht via facebook of advertentie klikken.
  3. Als je een nieuw blogartikel publiceert en die deelt via de nieuwsbrief. Dan krijg je – wanneer je al een tijdje een nieuwsbrief hebt – in één klap honderden bezoekers. Zoveel bezoekers krijg je niet met een tweet of Facebook bericht.
  4. De kans dat ’terugkomende’ lezers jouw blogberichten delen is een stuk hoger dan toevallige lezers.
  5. Hoe vaker je zichtbaar bent bij de doelgroep, hoe stevigere positie je hebt in hun brein (een ’top-of-mind’-positie).
  6. Ze onthouden je (wanneer ze jouw product nodig hebben) en mogen je meer (hoe vaker je iets ziet, hoe meer affiniteit je voor datgeen hebt).
  7. En als je een nieuw product of dienst lanceert, dan heb je direct honderden of duizenden potentiële kopers.

Mailerlite: waarschijnlijk de beste nieuwsbrief software voor jou

MailerLite komt hoogstwaarschijnlijk op #1 voor 90% van de gebruikers.

De software werkt goed en makkelijk, ze krijgen een 97% rating en ze zijn goedkoop. Al je minder dan duizend inschrijvers hebt is het gratis en daarna is het 2x zo goedkoop als alle alternatieven.

Ik denk dat Mailerlite de beste optie is voor elke onderneming die geen grote multinational is.

Met Mailerlite kun je alles wat je nodig hebt als ondernemer of marketeer.

  • Je kunt nieuwsbrieven vormgeven met een drag & drop systeem of kiezen uit bestaande designs.
  • Je hebt mooie inschrijfformulieren.
  • Je kunt mailseries maken. En mails personaliseren.
  • Je kunt nieuwsbrieven A/B tests.
  • En je hebt duidelijke statistieken, clickmaps en survey opties.

Hier een handleiding om direct te starten.

Ik leg stap voor stap uit wat je moet doen om een nieuwsbrief te maken, hoe je – als je al een lijst hebt, die kan overzetten, een inschrijfformulier kan maken en hoe je nieuwsbrieven kunt versturen.

MailLite wordt o.a. gebruikt door TypeForm, GoPro, BMW, De BlogAcademie, BoredPanda en ja 000.nl

Wil je verhuizen naar Mailerlite? Je kunt met een paar klikken alle e-mailadressen overzetten.

Kosten vergelijken nieuwsbrief software

Mailerlite tot 1.000 inschrijvers gratis.

Maar op een gegeven moment moet je – net als bij alle andere partijen – betalen. Dan zit je nog bij MailerLite perfect. MailerLite is de goedkoopste optie van de drie.

Hier twee voorbeelden van prijzen die je bij een paar duizend inschrijvers moet betalen.

Kosten bij 2.500 inschrijvers

  • MailerLite: 20 per maand.
  • MailChimp: 37 euro per maand.
  • ConvertKit: 38 euro per maand.

Kosten bij 5.000 inschrijvers

  • MailerLite: 32 euro per maand.
  • Mailchimp: 66 euro per maand.
  • ConvertKit: 63 euro per maand.

Ga naar de website van MailerLite.

Handleiding starten met MailerLite

Ik heb een stap voor stap handleiding gemaakt voor het beginnen met MailerLite. Van het aanmelden naar het maken van een inschrijfformulier tot het versturen van een nieuwsbrief.

Bekijk de handleiding

P.S. Was je al gestart met MailChimp? Ik leg ook uit hoe je heel simpel al jouw inschrijvers van MailChimp naar MailerLite importeert.

ConvertKit: Betaalde e-mailmarketing software

ConvertKit

Een e-mailmarketing provider voor professionals.

Websites zoals Smart Passive Income, CopyHackers en ZenHabits gebruiken ConvertKit.

ConvertKit

Wat zijn de voordelen van ConvertKit

  • Je kan meerdere inschrijfformulieren maken – die je op specifieke plekken kan neerzetten – en je ziet hoe die formulieren day-to-day presteren.
  • Je kan voor elk inschrijfformulier aparte bonussen (zoals een e-book) direct uploaden. Die worden dan automatisch verstuurd.
  • Je kan aparte landingspagina’s maken voor de inschrijfformulieren.
  • Alle inschrijfformulieren zien er professioneel en strak uit.
  • Je kan eenvoudig reeksen mailtjes inplannen.
  • Je kan inschrijvers makkelijk plaatsen in aparte lijsten (en zo hele gerichte mailtjes versturen).
  • Je kan regels instellen. Klik een inschrijver op een link in de nieuwsbrief naar een artikel over ‘copywriting’, dan kan die inschrijver automatisch geplaatst worden in een ‘copywriting’ lijst.

Nieuwsbrief statistieken ConvertKit

De statistieken van de nieuwsbrief zijn niet zo bijzonder. Je ziet de open rate (het percentage dat een nieuwsbrief opent), click rate (het percentage dat op een link klikt in de nieuwsbrief) en het aantal uitschrijvers.

The_Complete_Guide_to_ConvertKit_Broadcasts_-_ConvertKit_Knowledge_Base

Ze hebben wel een mooie grafiek voor het aantal nieuwe inschrijvers.

Je kan in de grafiek zien de hoeveelheid inschrijvers elk inschrijfformulier oplevert. En dit kan enorm waardevol zijn bij het optimaliseren van een inschrijfformulieren. Je kan meer energie en tijd steken in de formulieren die het meest opleveren (of je kan de tactieken die je bij de best lopende formulieren gebruikt ook toepassen op de formulieren die minder lopen.

ConvertKit 2

 

Inschrijfformulier ConvertKit voorbeeld

Die zien er vrij strak uit.

Je kan het formaat helemaal aanpassen. En je kan inschrijfformulieren plaatsen in artikelen zelf, op een aparte landingspagina of als ‘slide in box’ (die uitschuift wanneer je +- 40% van een artikel hebt gelezen).

ConvertKit 3

Elk formulier heeft ook overzichtelijke statistieken. En wanneer je op een ‘form’ klikt, dan kan je ook direct het formulier aanpassen.

ConvertKit_Formulieren

Nieuwsbrief template en ontwerpen

Vrij standaard. Maar eigenlijk heb je ook niet zo veel nodig (ik gebruik zelf altijd ’text only’).

The_Complete_Guide_to_Email_Templates_-_ConvertKit_Knowledge_Base

Nieuwsbrief maken, ontwerpen en de mailing versturen

Spreek ook voor zich. Vrij overzichtelijk. Met een WYISWYG-editor.

Nieuwsbrief_maken_en_versturen

Digitale nieuwsbrief versturen met ConvertKit?

Ga naar de website van ConvertKit

MailChimp: Gratis en betaalde mail software

MailChimp is een van de bekendste nieuwsbrief software ter wereld.

Het was altijd een beetje de ‘go-to’-provider voor mensen die nieuw zijn met e-mailmarketing. Maar die marktpositie verliezen ze nu beetje bij beetje.

Zo maken ze hun software steeds complexer – nu hebben ze ook website en CRM opties etc.

Send_better_email__Sell_more_stuff____MailChimp

Wil je een gratis nieuwsbrief maken?

Mailchimp is tot 1.000 inschrijvingen gratis.

Voor- en nadelen van MailChimp

MailChimp is vrij gebruiksvriendelijk. Wanneer je een account maakt wordt je stap voor stap door het hele proces geleid. Alles is vrij goed geregeld. Behalve één ding: het inschrijfformulier.

Inschrijfformulier MailChimp

Ze hebben geen inschrijfformulieren templates. Zonder kennis van HTML en CSS is het lastig om het formulier mooier te maken. En de betaalde versie geeft je ook geen andere templates. Dit is ook een van de redenen dat ik overstapt ben van Mailchimp naar Mailerlite.

Maar het inschrijfformulier heeft wel een enorme invloed op de hoeveelheid mensen die inschrijven.

Wat kan je dan doen?

  • Je zou een tutorial via Google kunnen zoeken die uitlegt hoe je een mooi inschrijfformulier maakt met HTML en CSS.
  • Je zou met het niet-zo-mooie inschrijfformulier online kunnen gaan.
  • Je zou een plugin die mooiere inschrijfformulieren heeft kunnen installeren.

Hoe werkt MailChimp?

  • Je maakt een account aan
  • Je maakt een lijst aan (waar al jouw inschrijvers komen te staan).
  • Je maakt een inschrijfformulier aan
  • En als je een nieuwsbrief wilt versturen, dan klik je op ‘Create a campaign’.
  • Daarna selecteer je de lijst naar wie je een nieuwsbrief wilt versturen
  • Dan kies je een van de templates, je vult de nieuwsbrief en verstuurt het

Nieuwsbrief statistieken MailChimp

Dit zijn de statistieken per nieuwsbrief. Als je op ‘View Report’ klikt, dan kan je ook zien hoe vaak op elk linkje in de nieuwsbrief is geklikt. Je kan ook zie wie de personen zijn die het bericht hebben geopend.

Reports___MailChimp

Nieuwsbrief template en ontwerpen

Ze hebben een stuk of 20 templates. En je kan dan makkelijk afbeelden en teksten invoegen. Zelf gebruik ik ze niet (ik doe altijd ’text only’).

Create_Template___MailChimp

Kosten MailChimp

Met 2.500 inschrijvers betaal je 35 euro.

Nieuwsbrief ontwerpen, maken en de mailing versturen via MailChimp?

Ga naar de website van MailChimp

Switchen van provider?

Je denkt nu misschien: “Wat nou als ik eerst ga voor MailChimp en dan over een jaar overstap naar MailLite of ConvertKit?”.

Het klinkt logisch.

Maar de mens – jij en ik – zijn niet puur rationele wezens.

Zolang we geen (hele) slechte ervaring hebben met de provider waar we de eerste keer voor kiezen, zullen we niet na een jaar switchen. Het komt A. niet in ons op & B. het kost te veel moeite voor wat ‘kleine’ voordelen.

Zo zal er nu bijvoorbeeld ook een andere telefoon-, internet-, hosting- en elektriciteitprovider zijn die zowel ietsje beter is, als ietsje goedkoper. Maar je switcht nu ook niet. Je gaat niet een paar uurtjes tot een paar dagen moeite doen en stressen (alles wat bij het switchen van een provider komt kijken) om van een 8 te gaan naar iets wat een 8.5 krijgt. Ook al is het op de lange termijn het dubbel en dwars waard.

Dus… denk bij het kiezen van een provider wat zowel op korte als lange termijn de beste keuze is.

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

De beste manier om te leren hoe je een goede nieuwsbrief maakt, is het bestuderen van goede nieuwsbrieven.

Helaas kunnen we niet zien hoe goed de nieuwsbrief van een ander presteert.  We kunnen wel kijken naar de nieuwsbrieven waar jij je nu voor hebt ingeschreven.

  • Welke nieuwsbrieven volg?
  • En welke volg je echt? En daarmee bedoel ik: welke lees je? En welke verwijder je eigenlijk direct?

Bestudeer daarna die nieuwsbrieven. Wat maakt die nieuwsbrieven goed? Wat is de reden dat je nieuwsbrief volgt?

Noteer de beste elementen van elke nieuwsbrief.

Daarna kan je op zoek naar andere nieuwsbrieven die je kan volgen. Ook al is het alleen om hun nieuwbrieven te bestuderen. Denk aan de nieuwsbrieven van vakgenoten en nieuwsbrieven van marketeers.

De beste nieuwsbrief is subjectief

Het is een mening. Ik vind andere nieuwsbrieven interessanter dan Niek, Anna of Imra.

Probeer daarom zelf jouw ideale nieuwsbrief samen te stellen met de beste stukken. Een ideale nieuwsbrief die past bij jou en jouw ideale klant.

De nieuwsbrieven die ik volg

Ik volg zelf niet zo veel nieuwsbrieven actief. Terwijl ik ingeschreven ben voor enkele tientallen nieuwsbrieven. En het blijkt ook dat ik niet één soort nieuwsbrief volg.

  • Ik volg vier nieuwsbrieven die 9 van de 10 keer alleen hun laatste blogartikel delen. En dat vind ik prima.
  • Ik volg een nieuwsbrief met samenvattingen voor artikelen die de persoon heeft gelezen.
  • Ik volg een nieuwsbrief met een combinatie van de bovenste twee.
  • En ik volg een nieuwsbrief waarbij ze ook haar laatste blogartikel deelt, maar wel met een zelfgeschreven into.

En 5 van de 7 nieuwsbrieven zijn van websites (en personen) die ik echt tof vindt.

Dus volg ik nou de nieuwsbrief of juist de persoon?

Nieuwsbrief maken? Een aantal slimme tips

Er is geen ultieme indeling voor een nieuwsbrief. De voorkeuren verschillen per persoon en per bedrijf.

Ik hou zelf van curator nieuwsbrieven. Een nieuwsbrief met een verzameling van tips, artikelen en ideetjes. En elke tip, artikel of ideetje wordt heel kort besproken, heeft mogelijk met afbeelding en een linkje naar een artikel waar je meer informatie kan vinden. Zo kan je heel snel heel veel informatie zien en beslissen over welk tip, artikel of ideetje je meer wil lezen.

Andere mensen willen misschien simpelweg een korte reminder dat er een nieuw blog is. Weer andere willen juist op de hoogte houden van kortingen.

Probeer te kijken naar wat voor soort nieuwsbrief jij zelf zou lezen en vraag feedback aan jouw inschrijvers: wat zouden zij graag willen zien? En soms moet je gewoon dingen proberen en kijken hoe het werkt.

Hoe een nieuwsbrief inzetten?

Ik zie de nieuwsbrief juist als een middel om heel kort positief in beeld te komen bij de inschrijvers.

Alsof je iemand leert kennen en elke keer als je die persoon tegenkomt, dat hij of zij een heel kort en energiek gesprek met jou heeft. Hij of zij geeft jou een compliment en een tip van iets wat hij of zij laatst heeft gelezen over jouw vakgebied. De enige interactie is zo een positieve interactie. En die positiviteit wordt automatisch gekoppeld met jou als persoon, met jouw website, artikelen en diensten.

Inschrijfformulier plaatsen

De laatste stap is het plaatsen van inschrijfformulieren op de juiste plekken.

  • Zo kan je er een plaatsen op jouw ‘over’-pagina.
  • Onderaan elk blogartikel.
  • Je kan in pagina’s en blogartikelen een inschrijfformulier plaatsen.
  • Je kan een ‘slide in’ inschrijfformulier gebruiken.
  • Je kan in het menu een kopje maken met ‘gratis e-book’ of iets saaier ‘nieuwsbrief’.

Hoe zorg je voor meer inschrijvers voor jouw nieuwsbrief?

De basis is eenvoudig.

Je moet de bezoeker een goede reden geven. Waarom moeten ze zich inschrijven?

What’s in it for me?

Een e-book is meestal wel een goede incentive. Tenminste, als je een interessante titel hebt. Eentje die een belofte maakt die de nieuwsgierigheid prikkelt. Je ruilt dan hun e-mailadres voor iets waar de inschrijver direct wat aanheeft. Die e-book kan je dan automatisch versturen wanneer ze zich hebben ingeschreven. Probeer in het inschrijfformulier de waarde van het e-book zo goed mogelijk te beschrijven. Wat krijgen ze wanneer ze het e-book hebben gelezen? Wat leren ze?

Bijvoorbeeld: “Drie niet-zo-bekende onderzoeken met inzichten die jouw conversie kunnen verdubbelen”.

En is je nieuwsbrief goed? Echt goed? Dan kan je ook een voorbeeld van jouw nieuwsbrief laten zien. Laat ze zien wat ze kunnen verwachten.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?