Nieuwsbrief maken? De beste software om een mailing te versturen

Wil je een nieuwsbrief maken?

  • Zoek je de beste nieuwsbrief software? Is het MailChimp of kan je beter kiezen voor een andere software?
  • Wil je weten hoe je een goede nieuwsbrief maakt?
  • Zoek je nieuwsbrief tips?
  • Voorbeelden van nieuwsbrieven?
  • Wil je weten hoe je zorgt voor meer inschrijvers voor jouw nieuwsbrief?
  • Of waarom je überhaupt moet beginnen met het maken van een digitale nieuwsbrief?

Ja?

Wow… Dat is toevallig.

Die vragen ga ik namelijk hier beantwoorden.

Een uitgebreide handleiding voor het maken van een nieuwsbrief

De onderwerpen die worden behandeld:

We beginnen bij de basis.

Waarom je een nieuwsbrief moet maken.

Wat is de meeste effectieve vorm van online marketing?

Als je de vraag stelt aan elke ervaren online marketeer, dan krijg je 9 van de 10 keer één antwoord terug: “e-mailmarketing”. Het maken en regelmatig versturen van een digitale nieuwbrief.

En als je de vraag stelt: “wat zou je anders hebben gedaan als je nu helemaal opnieuw begint?” Dan krijg je meestal ook één antwoord terug: “Ik zou eerder beginnen met e-mailmarketing”. De beste tijd om voor jou te beginnen met een nieuwsbrief is dus simpel gezegd, nu.

Waarom is e-mailmarketing de meest effectieve vorm van online marketing? 

Het levert namelijk geen bezoekers op. Althans, geen nieuwe bezoekers.

Dat klopt. Maar het zorgt dat nieuwe bezoekers terugkomen. Want wat heb je nou aan een eenmalige bezoeker? De kans dat hij of zij een product koopt is vrij klein. De kans dat een ‘terugkomende’ bezoeker – iemand die jouw website al kent en overtuigd is van jouw kennis (anders zou hij/zij zich niet inschrijven) – iets koopt is 3, 4, 5 keer zo groot.

Waarom een nieuwsbrief maken en versturen?

  1. Het zorgt dat je in contact blijft met zowel nieuwe bezoekers als oude bezoekers.
  2. E-mail is één van de meest directe vormen van communicatie die je als marketeer hebt. Iedereen leest zijn mail en de kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt is vele malen groter dan dat ze op een tweet, bericht via facebook of advertentie klikken.
  3. Als je een nieuw blogartikel publiceert en die deelt via de nieuwsbrief. Dan krijg je – wanneer je al een tijdje een nieuwsbrief hebt – in één klap honderden bezoekers.
  4. De kans dat ‘terugkomende’ lezers jouw blogberichten delen is een stuk hoger dan toevallige lezers.
  5. Hoe vaker je zichtbaar bent bij de doelgroep, hoe stevigere positie je hebt in hun brein (een ‘top-of-mind’-positie).
  6. Ze onthouden je (wanneer ze jouw product nodig hebben) en mogen je meer (hoe vaker je iets ziet, hoe meer affiniteit je voor datgeen hebt).
  7. En als je een nieuw product of dienst lanceert, dan heb je direct honderden of duizenden potentiële kopers.

Het opbouwen van een lijst met inschrijvers duurt even

Ik vertel het er gelijk even bij. Dan ben je niet teleurgesteld als je na twee maanden geen honderden inschrijvers hebt.

In een half jaar tijd is je e-maillijst meestal nog niet ‘rendabel’. Misschien zelfs over een jaar nog steeds niet.  Want het opzetten van een nieuwsbrief duurt even, het maken van een weggevertje ook en het regelmatig maken van een nieuwsbrief ook. Maar het is grotendeels ‘één keer opzetten en je bent klaar”.

Maar jouw maillijst blijft groeien.

Zolang je een beetje normale nieuwsbrieven schrijft (kortom niet alleen maar nieuwsbrieven waar je verkoopt), zal je altijd meer inschrijvers hebben dan uitschrijvers.  En zo groeit het rendement van jouw lijst met de tijd.

Met de tijd ga je van een paar honderd inschrijvers tot een paar duizend. Bijna vanzelf.

Daarom zeggen al die ervaren marketeers ook “Ik wou dat ik eerder was begonnen”.

De beste e-mailmarketing software om een nieuwsbrief te maken

We gaan drie providers vergelijken.

MailLite, MailChimp en ConvertKit.

Waarschijnlijk ken je MailChimp al, het is de bekendste e-mailmarketingsoftware. Maar… (spoiler).. volgens mij niet de beste keuze.

Dat is naar mijn mening MailLite. En daar beginnen we ook zo mee.

En ConvertKit dan?

Ook een hele goede provider. Waarschijnlijk de beste qua kwaliteit en opties. Maar… enorm duur. Te duur, vind ik, voor 80% van de ondernemers. Helemaal voor starters.

Allright, laten we de drie opties bespreken.

Mailerlite: waarschijnlijk de beste optie voor jou

MailerLite is de perfecte middenweg.

En ik denk dat het voor de gemiddelde ondernemer de beste optie is.

Alles wat MailChimp matig is, is goed bij MailLite. Ze hebben goede inschrijfformulieren, je kan A/B-testen, je hebt click maps en e-mail automatie (het opzetten van e-mailreeksen) .

MailLite wordt o.a. gebruikt door TypeForm, GoPro, BMW en BoredPanda.

En alles wat bij MailChimp goed is, is ook goed bij MailLite. Je kan makkelijk nieuwsbrieven maken en je lijsten managen.

Wat kost het?

Gemiddeld gezien is het de goedkoopste partij van de drie die ik in dit artikel vergelijk.

Het is tot de 1.000 inschrijvers gratis. Dit is minder dan MailChimp, maar bij ConvertKit heb je bijvoorbeeld geen gratis optie.

Maar als je over de 1.000 inschrijvers gaat, dan is MailLite is een stuk goedkoper dan MailChimp en Convertkit.

Kosten vergelijken

Kosten bij 2.001 inschrijvers

  • MailChimp: 31,70 per maand
  • MailLite: 18 euro per maand
  • ConvertKit: 49 dollar

Kosten bij 4.000 inschrijvers

  • Mailchimp: 47 euro
  • MailLite: 18 euro per maand
  • ConvertKit: 79 dollar

 

En als je per jaar betaalt bij MailLite, dan bespaar je ook nog eens 30%. Je betaalt dan bijvoorbeeld 12 euro in plaats van 18 euro per maand.

 

 

Ga naar de website van MailerLite.

 

 

 

MailChimp: Gratis en betaalde mail software

Wat is MailChimp?

MailChimp is de bekendste nieuwsbrief software in de wereld. Je hebt een gratis versie en een betaalde versie.

Dit is een beetje de ‘go-to’-provider voor mensen die nieuw zijn met e-mailmarketing.

Send_better_email__Sell_more_stuff____MailChimp

Wil je een gratis nieuwsbrief maken?

Als je gratis e-mailmarketing software zoekt, dan zou ik voor MailChimp gaan. Het is tot 2.000 inschrijvingen gratis.

Is er een reden om voor de betaalde versie te gaan als je nog geen 2.000 inschrijvers hebt? Eentje. Met de betaalde versie kan je wel mailtjes inplannen (en dus een reeks nieuwsbrieven van te voren opstellen).

Voor- en nadelen van MailChimp

MailChimp is vrij gebruiksvriendelijk. Wanneer je een account maakt wordt je stap voor stap door het hele proces geleid. Alles is vrij goed geregeld. Behalve één ding: het inschrijfformulier.

Inschrijfformulier MailChimp

Ze hebben niet echt hele mooie en strakke inschrijfformulieren templates.

Form_and_Email_Designer___MailChimp

Zonder kennis van HTML en CSS is het lastig om het formulier mooier te maken. En de betaalde versie geeft je ook geen andere templates.

Maar het inschrijfformulier heeft wel een enorme invloed op de hoeveelheid mensen die inschrijven.

Wat kan je dan doen?

  • Je zou een plugin die mooiere inschrijfformulieren heeft kunnen installeren.
  • Je zou een tutorial via Google kunnen zoeken die uitlegt hoe je een mooi inschrijfformulier maakt.
  • Je zou met het niet-zo-mooie inschrijfformulier online kunnen gaan.

Hoe werkt MailChimp?

  • Je maakt een account aan
  • Je maakt een lijst aan (waar al jouw inschrijvers komen te staan).
  • Je maakt een inschrijfformulier aan
  • En als je een nieuwsbrief wilt versturen, dan klik je op ‘Create a campain’.
  • Daarna selecteer je de lijst naar wie je een nieuwbrief wilt vertsuren
  • Dan kies je een van de templates, je vult de nieuwsbrief en verstuurt het

Nieuwsbrief statistieken MailChimp

Vrij duidelijk (de dalingen in het aantal inschrijvers komt omdat ik af en toe alle niet-actieve inschrijvers verwijder, simpelweg om kosten te besparen).

Statistieken MailChimp

 

En dit zijn de statistieken per nieuwsbrief. Als je op ‘View Report’ klikt, dan kan je ook zien hoe vaak op elk linkje in de nieuwsbrief is geklikt. Je kan ook zie wie de personen zijn die het bericht hebben geopend.

Reports___MailChimp

 

Nieuwsbrief template en ontwerpen

Ze hebben een stuk of 20 templates. En je kan dan makkelijk afbeelden en teksten invoegen. Zelf gebruik ik ze niet (ik doe altijd ‘text only’).

Create_Template___MailChimp

Kosten MailChimp

Als je de basis versie hebt van MailCimp dan hoef je tot de 2.000 inschrijvers niet te betalen.

Met 2.001 inschrijvers betaal je 27 euro. Het lijkt daarna met 4 euro per 100 bezoekers vooruit te gaan.

Growing_Business___MailChimp

Nieuwsbrief ontwerpen, maken en de mailing versturen via MailChimp?

Ga naar de website van MailChimp

 

ConvertKit: Betaalde e-mailmarketing software

De ‘rising star’: ConvertKit.

Een relatief nieuwe provider die in vrij korte tijd enorm is gegroeid.

Websites zoals Smart Passive Income, CopyHackers en ZenHabits gebruiken ConvertKit.

 

ConvertKit

Wat zijn de voordelen van ConvertKit

  • Je kan meerdere inschrijfformulieren maken – die je op specifieke plekken kan neerzetten – en je ziet hoe die formulieren day-to-day presteren.
  • Je kan voor elk inschrijfformulier aparte bonussen (zoals een e-book) direct uploaden. Die worden dan automatisch verstuurd.
  • Je kan aparte landingspagina’s maken voor de inschrijfformulieren.
  • Alle inschrijfformulieren zien er professioneel en strak uit.
  • Je kan eenvoudig reeksen mailtjes inplannen.
  • Je kan inschrijvers makkelijk plaatsen in aparte lijsten (en zo hele gerichte mailtjes versturen).
  • Je kan regels instellen. Klik een inschrijver op een link in de nieuwsbrief naar een artikel over ‘copywriting’, dan kan die inschrijver automatisch geplaatst worden in een ‘copywriting’ lijst.

 

Nieuwsbrief statistieken ConvertKit

De statistieken van de nieuwsbrief zijn niet zo bijzonder. Je ziet de open rate (het percentage dat een nieuwsbrief opent), click rate (het percentage dat op een link klikt in de nieuwsbrief) en het aantal uitschrijvers.

The_Complete_Guide_to_ConvertKit_Broadcasts_-_ConvertKit_Knowledge_Base

 

Ze hebben wel een mooie grafiek voor het aantal nieuwe inschrijvers.

Je kan in de grafiek zien de hoeveelheid inschrijvers elk inschrijfformulier oplevert. En dit kan enorm waardevol zijn bij het optimaliseren van een inschrijfformulieren. Je kan meer energie en tijd steken in de formulieren die het meest opleveren (of je kan de tactieken die je bij de best lopende formulieren gebruikt ook toepassen op de formulieren die minder lopen.

 

ConvertKit 2

Inschrijfformulier ConvertKit voorbeeld

Die zien er vrij strak uit.

Je kan het formaat helemaal aanpassen. En je kan inschrijfformulieren plaatsen in artikelen zelf, op een aparte landingspagina of als ‘slide in box’ (die uitschuift wanneer je +- 40% van een artikel hebt gelezen).

ConvertKit 3

 

Elk formulier heeft ook overzichtelijke statistieken. En wanneer je op een ‘form’ klikt, dan kan je ook direct het formulier aanpassen.

 

ConvertKit_Formulieren

Hoeveel kost ConvertKit?

  • 29 dollar tot 1000 inschrijvers
  • 49 dollar tot 3000 inschrijvers
  • 79 dollar tot 5000 inschrijvers
  • En zo verder

Nieuwsbrief template en ontwerpen

Vrij standaard. Maar eigenlijk heb je ook niet zo veel nodig (ik gebruik zelf altijd ‘text only’).

The_Complete_Guide_to_Email_Templates_-_ConvertKit_Knowledge_Base

Nieuwsbrief maken, ontwerpen en de mailing versturen

Spreek ook voor zich. Vrij overzichtelijk. Met een WYISWYG-editor.

Nieuwsbrief_maken_en_versturen

Digitale nieuwsbrief versturen met ConvertKit?

Ga naar de website van ConvertKit

 

 

Switchen van provider?

Je denkt nu misschien: “Wat nou als ik eerst ga voor MailChimp en dan over een jaar overstap naar MailLite of ConvertKit?”.

Het klinkt logisch.

Maar de mens – jij en ik – zijn niet puur rationele wezens.

Zolang we geen (hele) slechte ervaring hebben met de provider waar we de eerste keer voor kiezen, zullen we niet na een jaar switchen. Het komt A. niet in ons op & B. het kost te veel moeite voor wat ‘kleine’ voordelen.

Zo zal er nu bijvoorbeeld ook een andere telefoon-, internet-, hosting- en elektriciteitprovider zijn die zowel ietsje beter is, als ietsje goedkoper. Maar je switcht nu ook niet. Je gaat niet een paar uurtjes tot een paar dagen moeite doen en stressen (alles wat bij het switchen van een provider komt kijken) om van een 8 te gaan naar iets wat een 8.5 krijgt. Ook al is het op de lange termijn het dubbel en dwars waard.

Dus… denk bij het kiezen van een provider wat zowel op korte als lange termijn de beste keuze is.

 

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

De beste manier om te leren hoe je een goede nieuwsbrief maakt, is het bestuderen van goede nieuwsbrieven.

Helaas kunnen we niet zien hoe goed de nieuwsbrief van een ander presteert.  We kunnen wel kijken naar de nieuwsbrieven waar jij je nu voor hebt ingeschreven.

  • Welke nieuwsbrieven volg?
  • En welke volg je echt? En daarmee bedoel ik: welke lees je? En welke verwijder je eigenlijk direct?

Bestudeer daarna die nieuwsbrieven. Wat maakt die nieuwsbrieven goed? Wat is de reden dat je nieuwsbrief volgt?

Noteer de beste elementen van elke nieuwsbrief.

Daarna kan je op zoek naar andere nieuwsbrieven die je kan volgen. Ook al is het alleen om hun nieuwbrieven te bestuderen. Denk aan de nieuwsbrieven van vakgenoten en nieuwsbrieven van marketeers.

De beste nieuwsbrief is subjectief

Het is een mening. Ik vind andere nieuwsbrieven interessant dan Niek, Anna of Imra.

Probeer daarom zelf jouw ideale nieuwsbrief samen te stellen met de beste stukken. Een ideale nieuwsbrief die past bij jou en jouw ideale klant.

De nieuwsbrieven die ik volg

Ik volg zelf niet zo veel nieuwsbrieven. Terwijl ik ingeschreven ben voor tientallen nieuwsbrieven. En het blijkt ook dat ik niet één soort nieuwsbrief volg.

  • Ik volg vier nieuwsbrieven die 9 van de 10 keer alleen hun laatste blogartikel delen.
  • Ik volg een nieuwsbrief met samenvattingen voor artikelen die de persoon heeft gelezen.
  • Ik volg een nieuwbrief met een combinatie van de bovenste twee.
  • En ik volg een nieuwsbrief waarbij ze ook haar laatste blogartikel deelt, maar wel met een zelfgeschreven into.

En 5 van de 7 nieuwsbrieven zijn van websites (en personen) die ik echt tof vindt.

Dus volg ik nou de nieuwsbrief of juist de persoon?

Nieuwsbrief maken? Een aantal slimme tips

Er is geen ultieme indeling voor een nieuwsbrief. De voorkeuren verschillen per persoon en per bedrijf.

Ik hou zelf van curator nieuwsbrieven. Een nieuwsbrief met een verzameling van tips, artikelen en ideeetjes. En elke tip, artikel of ideetje wordt heel kort besproken, heeft mogelijk met afbeelding en een linkje naar een artikel waar je meer informatie kan vinden. Zo kan je heel snel heel veel informatie zien en beslissen over welk tip, artikel of ideetje je meer wil lezen.

Andere mensen willen misschien simpelweg een korte reminder dat er een nieuw blog is. Weer andere willen juist op de hoogte houden van kortingen.

Probeer te kijken naar wat voor soort nieuwsbrief jij zelf zou lezen en vraag feedback aan jouw inschrijvers: wat zouden zij graag willen zien? En soms moet je gewoon dingen proberen en kijken hoe het werkt.

Hoe een nieuwsbrief inzetten?

Ik zie de nieuwsbrief juist als een middel om heel kort positief in beeld te komen bij de inschrijvers.

Alsof je iemand leert kennen en elke keer als je die persoon tegenkomt, dat hij of zij een heel kort en energiek gesprek met jou heeft. Hij of zij geeft jou een compliment en een tip van iets wat hij of zij laatst heeft gelezen over jouw vakgebied. De enige interactie is zo een positieve interactie. En die positiviteit wordt automatisch gekoppeld met jou als persoon, met jouw website, artikelen en diensten.

Hoe zorg je voor meer inschrijvers voor jouw nieuwsbrief?

De basis is eenvoudig.

Je moet de bezoeker een goede reden geven. Waarom moeten ze zich inschrijven? What’s in it for them?

Een e-book is meestal wel een goede incentive. Je ruilt dan hun e-mailadres voor iets waar de inschrijver direct wat aanheeft. Die e-book kan je dan automatisch versturen wanneer ze zich hebben ingeschreven. Probeer in het inschrijfformulier de waarde van het e-book zo goed mogelijk te beschrijven. Wat krijgen ze wanneer ze het e-book hebben gelezen? Wat leren ze? Bijvoorbeeld: “Stap voor stap handleiding voor jouw eerste 10 klanten”.

Is je nieuwsbrief echt fucking goed? Echt waardevol? Dan kan je ook een voorbeeld van jouw nieuwsbrief laten zien. Laat ze zien wat ze kunnen verwachten.

Inschrijfformulier plaatsen

De laatste stap is het plaatsen van inschrijfformuleren op de juiste plekken.

  • Zo kan je er een plaatsen op jouw ‘over’-pagina.
  • Onderaan elk blogartikel
  • Je kan een ‘slide in’ inschrijfformulier gebruiken
  • Je kan in het menu een kopje maken met ‘gratis e-book’ of iets saaier ‘nieuwsbrief’