Starten met e-mailmarketing

Laatste update: 23 maart 2021 door Ruben Bunskoeke

E-mailmarketing is een van de meest waardevolle vorm van marketing.

Mail is en blijft een van de eerste en belangrijkste ‘feeds’ die men elke dag bekijkt. En het is een feed waarbij elke item, elk mailtje, minstens een heel klein beetje aandacht krijgt. Want het risico om een belangrijk mailtje te missen wil men niet lopen.

Je hebt daardoor een directe lijn naar jouw doelgroep. Een lijn waar je de complete controle over hebt. Je bent voor zichtbaarheid niet afhankelijk van een algoritme, timing, constant veranderende social media, toevalligheid of de populariteit van het bericht.

Daarnaast is het een vrij laagdrempelige manier om in contact te blijven met de doelgroep – zeker met een ‘welkomsgift’.

Zonder actie blijven de meeste nieuwe bezoekers eenmalige bezoekers.

Bezoekers die niet eens de naam van jouw website zien of in no-time vergeten. Zelfs als je de verwachtingen van de bezoeker overtreft.

Een bezoeker komt namelijk op jouw website voor informatie, verdieping, entertainment, om iets te vergelijken of zelfs om een product kopen. Niet om hun sociale cirkel uit te breiden. Dus de bezoekers klikken na het bereiken van hun doel de website weg en gaan verder met hun dag. En dat is enorm zonde van alle moeite die je hebt gestoken in het krijgen van een bezoekers. Met e-mailmarketing kun je het contact verlengen en de waarde van een bezoeker vermenigvuldigen.

Verder heb je met e-mailmarketing de mogelijkheid om jouw oplossing, jouw bedrijf, jouw know-how en jouw product een aantal keer te bewijzen en zo de vertrouwen van de inschrijver voor je te winnen.

Elk nieuw gelanceerd artikel, video, blog of product kun je direct pitchen aan een doelgroep die minstens met enige mate geïnteresseerd is in jouw oplossing.

Starten met e-mailmarketing

Hoe meer inschrijvers je hebt, hoe waardevoller jouw lijst wordt.

Maar iedereen begint bij 0.

Het is daarom belangrijk dat je zo snel mogelijk begint met het verzamelen van mailadressen. Ook al is dat op imperfecte manier. Hoe eerder je een inschrijfformulier plaatst, hoe eerder je kunt beginnen met het verzamelen van e-mailadressen.

Daarna is het een kwestie waarbij je steeds het percentage dat zich inschrijft probeert te verhogen. Met betere plaatsingen, acties, beter design, betere argumenten en betere cadeaus.

Het is nooit perfect. En als je het verzamelen van inschrijvers uitstelt tot je overal 100% tevreden over bent, dan ben je zo een klein jaar verder en heb je al honderden of zelfs duizenden inschrijvers misgelopen.

Het is meestal verstandig om direct te starten en de nieuwsbrief een aantal keer te herlanceren en in groeispurts te verbeteren.

Hoe begin je een nieuwsbrief?

Het start met het kiezen van e-mailmarketing software.

Mijn persoonlijke favoriet is MailerLite.

Het is compleet, gebruiksvriendelijk en de goedkoopste optie van alle populaire concurrenten.

Daarnaast is MailerLite tot de eerste 1000 inschrijvers gratis. Dit maakt het starten met een nieuwsbrief drempelloos. En na die duizend inschrijvers heb je het goedkoopste tarief per maand – wel 50 tot 75% goedkoper.

En je hebt direct alles wat je nodig hebt:

  • Nieuwsbrief met drag & drop editor en templates
  • Verschillende soorten inschrijfformulier die je kunt ontwerpen
  • Nieuwsbriefreeksen (automatie), A/B testen, segmentatie en personalisatie
  • Statistieken, clickmaps en enquêtes

Ga naar MailerLite of vergelijk verschillende nieuwsbriefsoftware.

Ik heb een stap voor stap handleiding gemaakt voor het beginnen met MailerLite. Van het aanmelden naar het maken van een inschrijfformulier tot het versturen van een nieuwsbrief.

Bekijk de handleiding

E-mailadressen verzamelen

Om van een eenmalige bezoeker een vaste bezoeker te maken moet je ze een reden geven.

Dat kan inderdaad zijn het maken van iets dat de lezer wegblaast. Iets dat zo goed of leuk is dat de lezer meer van hetzelfde wil – nee, moet – hebben. En die mensen gaan dan op jacht naar een methode om in contact te blijven.

Maar het succes van jouw marketing moet niet afhankelijk zijn van uitschieters.

Je moet de gemiddelde bezoeker op een gemiddelde pagina genoeg motivatie geven om in contact te blijven.

De makkelijkste manier om dat te doen is proactief de vraag te stellen of zij zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief. Het is dan iets dat ze dat ze even moeten overwegen. De vraag actief stellen levert je al vele malen meer inschrijvers op dan het verstoppen van een inschrijfformulier op een andere pagina.

Het ontwerpen van een inschrijfformulier

Dat kan via de nieuwsbriefsoftware. Je kunt kiezen voor een standaardformulier dat je na of tussen een tekst stopt, een slide-in formulier en een pop-up.

Theoretisch zou je het inschrijfformulier een eenvoudig titel kunnen geven, zoals: Inschrijven voor de nieuwsbrief? Het is geen titel die energie geeft, nieuwsgierigheid opwerkt en twijfelende lezers overtuigt, maar het is genoeg voor mensen die onder de indruk zijn van jouw artikelen.

Later wil en kun je dieper ingaan op de vraag hoe je meer bezoekers kunt overtuigen om zich in te schrijven.

Het antwoord kun je vinden in de vragen: What’s in it for them?

Hoe wordt hun leven een tikkeltje beter en leuker met jouw nieuwsbrief?

Je moet twee vragen beantwoorden:

  • Wat kan ik direct geven, als welkomstcadeau, dat men kan overtuigen om zich gelijk in te schrijven?
  • Hoe kan ik de nieuwsbrief leuk en nuttig maken over de lange termijn, zodat jouw doelgroep de nieuwsbrief blijft openen en lezen?

Dat zijn de twee belangrijkste vragen bij e-mailmarketing.

Het doel van e-mailmarketing en wat voor soort nieuwsbrieven je moet maken

Het uiteindelijke uiteindelijke doel voor bijna alle marketing is het verkopen van een product.

Met e-mailmarketing heb je een directe lijn naar de doelgroep en kun je producten direct onder de aandacht brengen bij lezers. Dat betekent niet dat je dat moet doen.

De meeste mensen zijn nu, op dit exacte moment, niet klaar om jouw product te kopen. Het probleem dat jij oplost is niet groot genoeg in hun wereld. Ze hebben geen haast. Ze weten er te weinig van. Ze weten niet wat de alternatieven zijn. Ze weten niet wat de zijn gevolgen. Ze kennen je nauwelijks. En vertrouwen je ook niet echt.

Als je dan direct met een salespitch komt dan is de kans vrij groot dat ze niets kopen en zich uitschrijven en waarschijnlijk ook niet in de toekomst terugkomen. Mensen houden niet van ongewenste salespitches.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Bijvoorbeeld webshops of andere bedrijven waar ‘window shopping’ normaal is. Bij webshops, bijvoorbeeld. En misschien reisbureaus.

De reden dat men zich inschrijft voor een nieuwsbrief voor bijvoorbeeld een kledingwinkel of een boekenwinkel is omdat ze willen weten wanneer er een nieuwe collectie komt en welke producten er op dat moment in de aanbieding zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld elke twee weken of elke maand een nieuwsbrief versturen met een handvol producten die korting hebben en een handvol producten die nieuw zijn.

Maar veel ondernemingen verkopen een oplossing voor een groter en complexer probleem. Iets dat jaren speelt of dat zich langzaam opbouwt.

Het doel van e-mailmarketing is dan hetzelfde als het doel van marketing, namelijk het creëren van een voorkeur voor jouw bedrijf en jouw oplossing.

En dat doe je door meerdere keren jouw kennen en kunnen te bewijzen en vertrouwen op te wekken.

De doelen van een e-mailmarketing

Om dat te doen moeten:

  • jouw nieuwsbrieven geopend worden,
  • en gelezen worden.
  • De mails moet de lezer vermaken of iets leren en het liefst allebei, want anders openen ze de volgende nieuwsbrief niet
  • Je moet beloftes maken – om nieuwsgierigheid op te wekken
  • En die nakomen. Om vertrouwen te wekken

Dat is vergelijkbaar met andere contentvormen, zoals video’s en blogs. Dat is ook een van de redenen dat blogs en nieuwsbrieven zo goed bij elkaar passen. Het blog kan een gedeelte, het hoofdgedeelte of de complete inhoud vormen van de nieuwsbrief.

Ideaal gesproken zou een nieuwsbrief meer dan het delen van een blog moeten zijn

Anders denkt iemand snel: ”Ik volg die persoon al op Twitter, daar worden die artikelen ook al gedeeld” of “Ik heb niet meer mailtjes nodig – ik kom wel terug wanneer ik meer wil lezen”. Spoiler: dat is niet positief voor jou; uit het zicht, uit het hart.

Dus eigenlijk moet de nieuwsbrief groter en/of anders zijn.

Maar aan de andere kant moet je ook weer rekening houden met wat het kost, wat het oplevert en wat alternatieve marketingvormen in vergelijking opleveren. Hoe meer inschrijvingen je hebt, hoe meer zin het heeft om jouw nieuwsbrieven naar een volgend niveau te tillen

Waar kan je dan de nieuwsbrief verder mee vullen?

Wat wil de mens?

  • Die wil entertainment
  • Die wil nieuwe informatie die hun leven beter maakt
  • Die wil roddels en nieuwtjes die ze kunnen doorvertellen

Je kunt mij blij maken met een alinea uit een goed boek of artikel die ik niet gelezen heeft die wat zegt over de mens. Een klein verhaaltje uit de geschiedenis. Een onderzoek. Een interessante invalshoek.

Bijvoorbeeld:

“The nature of [the] Matsigenka [tribe’s] social life is highlighted by the fact that, traditionally, people lacked personal names. Everyone was referred to by a kinship term like “brother,” “mother,” or “uncle.” It was only in the 1950s that American missionaries began assigning Spanish names, plucked from the Lima phonebook, to the Matsigenka who settled in villages.”

Joseph Henrich – The WEIRDest people in the world

Als je zoiets iedereen week of maand kan delen: I’m game.

Maar ik ben niet jouw (gehele) doelgroep. Dus je moet breder denken. Wat voor interessant iets kan ik verzamelen en delen – als curator. Iets dat betrekking heeft met wat het bedrijf doet en aanbiedt.

  • Je kunt ook een mini-verhaaltje met een leuke, interessante of grappige aan het begin van de nieuwsbrief plaatsen.
  • Misschien de beste drie artikelen of video’s die je deze maand hebt gelezen.
  • Of gerelateerde nieuwtjes.

Op het moment van schrijven van ik lid van een nieuwsbrief, Morning Brew, die dagelijks een mailtje stuurt. Die frequentie is normaal gesproken voor mij veel te vaak. Misschien zal dat ook in de toekomst ook zo zijn, maar op dit moment scan ik de nieuwsbrief elke dag.

In hun nieuwsbrief kun je samenvattingen over de grootste gebeurtenissen om een onderwerp heen – en in dit geval gaat het over start-ups, de aandelenmarkt en de wereld.

Dat betekent niet dat je dat ook moet doen. Alleen dat het kan.

Ik zou mij namelijk niet inschrijven voor meerdere nieuwsbrieven die hetzelfde doen. En daarnaast staan die samenvattingen in hun nieuwsbrief centraal, niet hun perspectief. Ze laten niet zien wie ze zijn, wat ze weten en wat ze doen. Er ontstaat dus ook geen voorkeurspositie voor hun en hun product (die ze niet hebben).