Voor jezelf beginnen als ZZP’er: tips over de beste voorbereiding

Er zijn genoeg redenen om voor jezelf te beginnen, om het heft in eigen handen te nemen, de kapitein te zijn in plaats van een roeier.

De vrijheid is bij de meeste de grootste drijfveer. De vrijheid om je eigen tijden bepalen, maar vooral de vrijheid in het bepalen wat je wel en niet gaat doen. Je krijgt meer controle, wordt de architect van jouw leven en jouw onderneming.

Er zijn ook genoeg redenen om niet voor jezelf te beginnen. De onzekerheid. De onzekerheid over of je wel genoeg gaat verdienen en de onzekerheid over wat je doet, bedenkt, schrijft, zegt wel goed genoeg is.

En daarom is het starten van een eigen bedrijf voorral voor de ontdekkers, voor de overtreffers, voor de ‘wat-nou-als-het-lukt’ers en voor de vrijheidszoekers.

Slim voor jezelf beginnen

Dat betekent natuurlijk niet dat je alles zelf moet bedenken.

Er zijn genoeg ontdekkers voor jou gegaan en van iedere fout en succes kan je leren.

 

 

De beste voorbereiding om voor jezelf te beginnen…

…is om voor iemand anders werken.

Hé? Wat? Daar wil ik juist van af.

Dat snap ik. En dat is ons doel ook. Maar de opmerking is onderbouwd. Ik ga het proberen uit te leggen.

De belangrijkste reden om eerst voor iemand anders te werken – of als je ergens anders al werkt, daar te blijven werken, is het opbouwen van een warchest. Ondernemen is net als het voeren van oorlog, duur. En net als het voeren van oorlog heeft degene met de grootste warchest de meeste kans om te slagen.

En dan bedoel ik niet dat het starten van een onderneming duur is (je kan met minimale investeringen starten), maar jij bent duur. Je hebt namelijk een hoop vaste kosten. Huur (of hypotheek), eten, drinken, abonnementen, vervoer en uitstapjes. Het leven kan vrij prijzig zijn.

En met 99% zekerheid kan ik zeggen dat het niet lukt om elke maand genoeg te verdienen om al jouw vaste kosten (en andere kosten) te betalen, helemaal aan de start van jouw onderneming. Je hebt dus speling nodig. Ruimte. Ruimte om te ondernemen zonder constant te stressen over de rekeningen die je moet betalen. Ruimte om te experimenteren en te kijken wat wel werkt en wat niet. En ruimte om iets op te bouwen wat voor een stabiel inkomen zorgt.

Hoe vol moet die warchest zijn? Zo vol mogelijk. Als je een warchest vult met genoeg geld zodat je – als je niet te veel uitgeeft – 6 maanden kan leven zonder een cent te verdienen uit je onderneming, dan heb je het goed voor elkaar. Natuurlijk ga je in die 6 maanden wel verdienen – en alles wat je in die tijd verdient vergroot de ruimte waarin je succesvol kan worden. Zo kan 6 maanden je zo 1 a 2 jaar tijd kopen.

Dus moet ik nu alleen blijven werken?

Nee. Je kan nu al de eerste stappen maken. Je kan naast je werk – en als je erg productief bent, zelfs een paar uurtjes hier en daar in de baas zijn tijd – werken aan je onderneming. En als je redelijk op dreef bent, kan je zelfs kijken of je met je baas kan afspreken om parttime te werken. Dan heb je meer tijd om aan jouw idee te werken terwijl je nog steeds zeker bent van een vast inkomen.

Een andere reden om eerst voor iemand anders te werken is om zo veel mogelijk informatie van jouw collega’s te vergaren. Informatie die nuttig is voor het ondernemerschap. Ga in gesprek met de marketeers en stel vragen. Ga in gesprek met jouw baas en stel vragen. Van elke collega, welke positie die ook heeft, kan je wat leren. Iets over service, iets over sales, iets over time-management of iets over design. Een ander voordeel is dat je nu ook heel makkelijk om feedback kan vragen (als ondernemer is het krijgen van feedback een stuk lastiger). Feedback over jouw plan, jouw marketing en jouw website. En die feedback kan je enorm veel tijd besparen (p.s. wees wel kritisch op de feedback die je krijgt, soms klopt de feedback niet).

De eerste belangrijke stappen van het starten van een eigen bedrijf

Je hoeft geen enorm ondernemersplan van 100 bladzijde te schrijven. Ik vind het tijdverspilling.

Dat betekent niet, ik herhaal niet, dat je niet na hoeft te denken over jouw onderneming.

Je moet een aantal dingen weten.

Je moet weten welk probleem je gaat oplossen en op welke manier. Je moet weten voor wie je dat probleem gaat oplossen. Je moet weten hoeveel de doelgroep overheeft om het probleem op te lossen. Je moet weten waarom die doelgroep voor jou moeten kiezen in plaats van jouw concurrenten en je moet weten hoe je die personen gaat benaderen.

Dat zijn stuk voor stuk ongeteste ideeën.

  • Je weet niet of het probleem dat je wilt oplossen een groot genoeg probleem is dat men geld er voor over heeft om het op te lossen.
  • Je weet niet of die doelgroep het probleem zo ervaart, het budget heeft en het liefst ook zoekt naar een oplossing.
  • Je weet niet of de reden die jij hebt bedacht waarom jouw doelgroep voor jou moet kiezen een reden is die doorslaggevend is.
  • En je weet niet of de manieren die jij bedenkt om die mensen te benaderen effectief is.

En wat doe je met ongeteste ideeën?

Precies. Je test ze.

En dat is ondernemen eigenlijk. Het is het structureel testen van ideeën, zodat je op een gegeven moment een probleem, doelgroep, usp en marketingmethode hebt, die klopt.

De meeste ideeën zullen falen. Dat is normaal. En elke mislukte idee kan je verder brengen als je weet waarom het ideeën is gefaald. Verder heb je ook een warchest die het falen mogelijk maakt.

Snel en goedkoop voor jezelf beginnen

Je kan nu, op dit moment, al voor jezelf beginnen en de eerste stappen maken. Ook al heb je nog een fulltime baan.

Wat je moet doen is in theorie simpel. De ideeën over het probleem, de doelgroep, jouw unique selling proposition en marketingmethoden uittesten.

Wat heb je daarvoor nodig?

  • Een website (om de bovenste punten te beschrijven).
  • En een manier om te meten of ideeën werken. Voor marketing betekent dat o.a. bezoekers, shares en aanmeldingen. En voor de onderneming betekent dat kijken hoe makkelijk je iets verkoopt (en wat men na het afnemen van de dienst/product vinden van jouw dienst/product)

Je kan in een avondje of twee een eigen professionele website maken en beginnen met testen.

Wat je moet doen is dit:

Stap 1: Je bedenkt een goede domeinnaam en bestelt een WordPress hostingpakket

Ik raad de webhost xel.nl aan en de WordPress hostingdienst van 9,90 per maand. Bij die dienst krijg je ondersteuning op WordPress. En dat is, omdat je waarschijnlijk nog nooit een website hebt gebouwd, erg handig. Als je vragen hebt of als iets niet lukt, dan kan je Xel bellen of mailen en dan helpen ze jou verder. Verder heb je genoeg ruimte, krijg je een gratis domeinnaam, wordt WordPress automatisch geïnstalleerd en is je website 2x sneller dan normaal.

Na het bestellen van het WordPress hostingpakket wordt WordPress automatisch geïnstalleerd. Je kan daarna (of voordat je bestelt) deze uitgebreide handleiding voor het maken van een website erbij pakken. De handleiding legt stap voor stap uit wat je allemaal moet doen en hoe alles werkt.

Stap 2: Professioneel design

Daarna koop je een professioneel WordPress thema. Hier een stap voor stap handleiding. Ik zou gaan voor een rustgevende minimalistisch thema. Bij zulke thema’s kan weinig mis gaan. De focus van de website moet op jouw aanbod liggen. Aandacht op wat je aanbiedt, voor wie je het aanbiedt, wie jij bent en waarom ze voor jou moeten kiezen.

Stap 3: ‘Over’ en dienstpagina

Daarna schrijf je een ‘Over’-pagina en een dienstpagina waarin jouw ideeën (wat voor probleem je oplost, waarom men voor jou moet kiezen en voor wie je die problemen oplost) duidelijk naar voren komen.

Stap 4: Help één klant

Jup. Eentje maar. Hou het klein. Probeer één klant te vinden en die zo goed mogelijk te helpen. Misschien kan je die klant zelfs uit je netwerk halen.

Ga in gesprek. Interview hem of haar om alles te bespreken. Probeer de klant zo goed mogelijk te begrijpen. Wat zoekt hij of zij (soms is het echte probleem anders dan het probleem die hij of zij aankaart). Waar hoopt hij of zij op? Alles wat je van die eerste klant leert is enorm waardevol voor het vormgeven van jouw onderneming.

Verder kom je direct in aanraking met marketing, sales, offertes maken, voorbereiding, planning, het zelfstandig uitvoeren van een taak, het versturen van facturen, het vragen om een review (als alles succesvol is verlopen) en het bijhouden van je administratie.

Niets hoeft in het begin perfect te zijn. Tenminste, niet buiten jouw product of dienst om. Hou het simpel. Een simpele offerte, een simpele planning etc. Perfectionisme staat vooruitgang in de weg. Helemaal in het begin. Begin bij één klant. En je ziet direct wat goed gaat en wat niet. Misschien kan je zelfs al een paar ideeën bijwerken. En na het helpen van je eerste klant mag jij je een ondernemer noemen.

Stap 5: Wat kan ik proberen qua marketing?

  • Schrijf een aantal blogartikelen. Probeer verschillende stijlen en onderwerpen uit. Kijk wat werkt en wat niet werk.
  • Schrijf over een belangrijk probleem een artikel, verander die in een PDF, kies e-mailmarketing software en geef dat PDF’je weg wanneer iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
  • Bestudeer de websites en de blogs die het goed doen in jouw niche.
  • Volg die mensen op social media. Leer ze kennen. Wordt vrienden/collega’s/kennissen. Reageer op hun artikelen. Er zijn geen concurrenten.
  • Pak de elementen van de beste sites en marketing en voeg ze samen.

Het probleem van marketing

Marketing is iets waar ondernemers die al 2, 5 of zelfs 10 jaar bezig zijn nog moeite mee hebben. Ze proberen alles, maar stoppen als het na 4, 9, 21 keer niet genoeg oplevert.

Ik denk zelf dat marketing altijd wel wat oplevert, als de marketing echt de toegevoegde waarde oplevert voor de bezoeker. Maar het probleem is dat we enorm onderschatten hoeveel werk we moeten verrichten voordat die hoeveelheid groot genoeg is.

Ook al levert de e-book maar 2 inschrijvers per week op, het is leerzaam en op de lange termijn haal je er meer uit dan je er in hebt gestopt. Hetzelfde met blogartikelen. En SEO. Zolang je bezig bent met het helpen van de doelgroep door meerwaarde te bieden, ben je op het goede pad. De volgende stap is dan om elk los uurtje dat je kan vrijmaken te investeren in marketing. En weer op een (semi)-wetenschappelijke methoden. Bedenk eerst iets waar de doelgroep behoefte aan heeft, maak het en test vervolgens of jouw idee klopt.

Stap 6: Groter, experimenteren en testen

De vorige 5 stappen kan je allemaal doen terwijl je ergens anders nog fulltime werkt. Je kan enorm veel bereiken als je met regelmaat een paar uurtjes gefocust werkt.

En sure. Je denkt nu: “Ja maar als ik fulltime aan mijn onderneming werk, dan gaat het 5 keer zo snel”.

Maar werk jij nu dan 40 uur per week met volle concentratie? Nee. En als ondernemer ga je dat ook niet doen. Dat hou je nooit vol. Als ondernemer ga je ook uitstelen. Met een paar uur dwing je jezelf om alleen te werken aan de dingen die het allerbelangrijkst zijn. Puur bezig zijn met jouw product, marketing, sales en klanten. Niet uren besteden aan het voor de zoveelste keer veranderen van de sidebar, het lettertype of de over pagina. Fuck dat.

Probeer daarna weer één klant te regelen. Kloppen al mijn ideeën nog? Misschien kan je dan het aanbod iets aanpassen aan wat je hebt geleerd en daarna weer een klant zoeken. Gaat het beter? Probeer stap voor stap te kijken hoe je elk element in het hele salesproces (van iemand die je niet kent tot een tevreden klant) kan verbeteren. Hoe kan je gewoontes in jouw dag bouwen om elk belangrijk punt structureel aan te pakken? Wanneer kan je het best aan wat werken (een paar uur na het wakker worden moet je werken aan het allerlastigste en allerbelangrijkste)

Langzaam krijgt jouw website, jouw visie en jouw bedrijf meer vorm.

Wanneer fulltime voor jezelf beginnen?

Als je al een stevige basis hebt gelegd, je eerste klanten succesvol hebt geholpen, je warchest redelijk gevuld is en diverse ideeën over de doelgroep, het probleem, jouw usp en jouw marketing hebt getest, dan kan je grote sprong wagen en fulltime aan je zaak werken. Of tenminste, nu is het niet een enorme onzekere sprong meer. Je weet al welke richting je op moet. En je hebt heel veel werk al verlegd.