Hoger in Google komen in 7 minuten met 11 tips

Kan je in 7 minuten hoger in Google komen?

Sure.

Het kan zelfs in 5 minuten. Of 38 minuten.

Maar…. het draait eigenlijk niet om de tijd. Het draait om het weten wat je kunt verbeteren. Als je weet wat je kunt verbeteren, dan kun je gericht te werk gaan en zelf bepalen hoeveel minuten, uren of dagen je aan zoekmachine optimalisatie (SEO) werkt. En elke investering kan jouw pagina het zetje geven dat nodig heeft om een of meerdere posities te stijgen.

Dus dat gaan we doen.

We gaan een handvol tips en tactieken bespreken die jij in een paar minuten kan doen om een pagina te verbeteren en dan mag jij bepalen hoe lang je bezig gaat met het verbeteren.

Deal?

tijd om hoger in google te komen

Hoe kom ik hoger in Google?

Om hoger in Google te komen moet je de vraag (het zoekwoord en de zoekintentie bij dit zoekwoord) en het aanbod (jouw webpagina) op elkaar laten aansluiten.

Huh, wat? Zoekwoord? Zoekintentie? Waar heb je het over, Ruben?

Nou.. over SEO.

De specifieke woorden die men gebruikt om informatie over een bepaald onderwerp te zoeken, zijn zoekwoorden. En de zoekintentie is de vraag die achter de zoekwoorden verscholen gaat.

Stel, iemand zoekt op marketingboeken.

Dan is die persoon niet op zoek naar een random marketingboek of het oudste marketingboek of zelfs een overzicht van alle marketingboeken.

De zoekintentie draait om het begrijpen van de zoeker. Waarom zoekt de persoon op marketingboeken? Met wat common sense, inzicht in jouw doelgroep en (zoekwoorden)onderzoek kom je op het antwoord.

Hoogstwaarschijnlijk is de zoeker op zoek naar de beste marketingboeken. De zoeker wilt een top 10 of 25 zien. Waarschijnlijk is de intentie nog specifieker.. De beste boeken uit [specifiek jaartal]. Of, de beste (online) marketingboeken voor ondernemers.

Zoekwoorden (en zoekintenties) vormen de basis van SEO.

Hoe beter je het aanbod op de vraag laat aansluiten, hoe makkelijker SEO wordt.

Ben je nog niet zo bekend met SEO? Begin dan met SEO 101. De rest kan verder lezen (P.S. je mag ook verder lezen als je niet zo veel van SEO weet. Waarschijnlijk wordt het vanzelf een stuk duidelijker).

Beginnen met zoekmachine optimalisatie

Pak een webpagina die je hoger in Google wilt hebben erbij. Scan de pagina even snel en stel jezelf de vragen:

  • Welk probleem lost deze pagina op?
  • Welke behoefte vervult de webpagina?
  • Of op welke vraag geeft deze pagina antwoord?

En daarna komt het:

Welke woorden zal een zoeker gebruiken als hij die vraag, behoefte of dat probleem heeft?

Denk er maar even over na. Ik wacht wel even.

Vul daarna die woorden even in Google en kijk naar de zoekresultaten. Zijn er pagina’s die hetzelfde probleem aanpakken? Als er geen pagina’s zijn dan is de kans groot dat je niet de woorden gebruikt die de zoeker gebruikt of dat je een probleem oplost waar niemand op zoekt.

Kijk daarna ook even naar de gerelateerde zoekwoorden, die staan helemaal onderaan de zoekresultaten. Hier vindt je zoekwoorden waar men wel eens op heeft gezocht. Is er een combinatie aan woorden die de behoefte die vervult beschrijft?

1. Heb je een lijstje met (zoek)woorden?

Kies dan één zeer specifieke combinatie aan woorden die het best bij die vraag past.

Nee, niet één woord, maar een combinatie van beschrijvende woorden.

Bijvoorbeeld;

  • ‘Moderne bruidsfotograaf Utrecht’
  • ‘Midlife crisis man oplossen’

Eigenlijk verander je de vraag die je beantwoord in losse termen die de zoeker zal gebruiken wanneer de zoeker jouw pagina zoekt.

Hoe specifieker de vraag is die jij beantwoord (en de gekozen zoekwoorden), hoe groter de kans is dat je hoog gaat ranken.

Dus niet ‘woonkamer inrichten’, maar ‘Tips en inspiratie voor het inrichten van een kleine woonkamer’.

Alright. We hebben nu een zoektermcombinatie waar we op willen ranken.

Laten we even teruggaan naar het probleem die de pagina oplost.

2. Is de webpagina de beste webpagina over dit specifieke onderwerp in Nederland?

Dat zou het doel van SEO moeten zijn.

Het beste aanbod op een specifieke vraag.

Loop het artikel nu eens langs.

Is het echt onderscheidend? Leest het lekker? Is het niet saai? Wat maakt jouw pagina 2x zo goed als de beste concurrent?

Vind je dat lastig? Google dan even op het zoekwoord en bekijk de pagina’s van de concurrenten. Is jouw pagina uitgebreider, completer, inhoudelijk sterker en mooier ontworpen? Wordt het probleem (en de oplossing) uitgebreid behandeld en beschreven?

Komt de vraag (van de zoeker) en het aanbod (jouw webpagina) perfect overeen?

Nee?

Mooi. Dan is er niets mis met jouw smaak. Elke pagina kan namelijk beter. En zolang er een kloof is tussen wat jij tof/perfect vindt en wat jij kunt maken, is er iets wat je kunt verbeteren.

Ga een half uurtje op onderzoek (verzamel extra feitjes, verhaaltjes, quotes en cijfers) en probeer de teksten uit te breiden en te verbeteren. Je kunt deze pagina gewoon open laten staan – die gaat nergens naar toe.

Tip: Hoe specifieker het onderwerp is (de zoekwoorden), hoe makkelijker het is om een van de beste webpagina’s in Nederland te maken over dit onderwerp. Zo is het nagenoeg onmogelijk om in één klap de beste pagina over SEO te maken. Het onderwerp is gigantisch breed. Maar als je een klein onderdeel pakt, bijvoorbeeld: hoe maak je de perfecte SEO-titel, dan is dat een stuk haalbaarder.

Klaar?

We hebben nu een webpagina die inhoudelijk sterker is. Laten we hem verder optimaliseren.

Kan de zoeker direct zien dat jij hem verder kunt helpen?

Natuurlijk kan je hem verder helpen, maar kan hij dit ook zien?

De zoeker (en de zoekmachine) moet snel en duidelijk kunnen zien dat jij zijn probleem het best kan oplossen.

Kortom: ben jij een kapper in Utrecht? Zeg dat dan. Laat dat duidelijk zien.  In het artikel ‘Hoe schrijf je teksten die hoog in Google komen?‘ kan je leren hoe je de webpagina laat aansluiten op de zoekwoorden die je gekozen hebt.

Laten we even snel nalopen hoe je de webpagina optimaliseert voor de gebruiker en de bezoeker.

SEO titel3. Een goed artikel heeft een ijzersterke titel

Wanneer je de SEO plugin van Yoast hebt geinstalleerd op jouw WordPress website, dan kan je twee titels maken. Een voor de zoekmachine (die in de zoekresultaten getoond wordt) en een die men ziet op de pagina zelf.

Soms is de normale titel al geschikt voor SEO, soms is het slimmer om speciaal voor de zoekmachine een titel te schrijven.

Een SEO titel maken

Maak een ijzersterke SEO titel, waar de zoektermcombinatie in voorkomt.

  • Fout: ‘Home – Speelgoed – Jaapio’
  • Beter: “Educatief peuterspeelgoed voor in de auto”

Snel antwoord

We zijn ongeduldig.

We willen niet lang wachten voordat een pagina is geladen.

Duurt het langer dan twee seconden? Dan is de kans groot dat een deel van de zoekers al weg klikt en naar een concurrent gaat.

Onderzoek door Strangeloop

 

De beste manier om een website sneller te maken is door snelle (WordPress) hosting van een kwaliteit provider af te nemen.

Is je website langzaam en zit je bij een budgetprovider? Dan kan het slim zijn om je website te verhuizen.

4. Een goed artikel heeft een inleiding die de aandacht vastgrijpt.

Lezers lezen over het algemeen ‘houterig’ een tekst. Ze vliegen door een pagina en stoppen bij alles wat de aandacht pakt.

Eén stukje tekst dat bijna altijd gelezen wordt is de inleiding.

Stel hier de lezer gerust door het probleem te noemen dat je oplost en maak de lezer nieuwsgierig naar de rest van wat je te vertellen hebt.

5. Een goed SEO-artikel heeft duidelijke koppen

Koppen zijn de stopborden van een webtekst.

Gebruik de aandacht die een kop eist om een scanner te converteren naar een lezer. Meer koppen betekent meer aandacht. En betere koppen betekent meer conversie.

Wat zijn goede koppen? Koppen die zowel beschrijvend zijn als nieuwgierigmakend.

  • Fout: “Voordelen”
  • Beter: “Meer tijd, minder stress met (zoekterm)”.
  • Nog beter: Hoe Peter 146% meer omzet haalde met (zoekterm)

6. Wees de Walmart/Amazon/Bol.com van jouw niche

Walmart is succesvol omdat je daar alles kan halen.

Een persoon hoeft niet meer naar vier verschillende winkels te gaan om de spullen te halen die hij nodig heeft. En zo moet je proberen om één plek te creëren waar de zoeker met (bijna) al zijn of haar behoeften kwijt kan.

Naar wat voor informatie heeft de zoeker tijdens, voor of na het lezen behoefte?

Is het een verdiepend artikel? Een gerelateerd artikel? Een uitleg over een term? Een handleiding? Een vervolgartikel?

Link naar die pagina’s. Als die op jouw website staan, top. Heeft een andere site een betere uitleg? Link naar hun. Door naar de beste artikelen te linken wordt de kwaliteit van jouw artikel ook beter.

En vice versa

Op welke andere pagina’s en blogartikelen op jouw website wordt het onderwerp van de pagina die je wilt optimaliseren besproken? Zet linkjes van die pagina’s naar de pagina waar jij mee bezig bent.

Jouw hele site moet als een spinnenweb verbonden zijn.

Hoe weet je nou welke andere artikelen relevant zijn aan jouw webpagina? 

Je kan het algoritme van Google hiervoor gebruiken. Ga naar Google en typ in de zoekbalk: site:www.jouwwebsite.nl zoekwoord.  Open vervolgens die pagina’s en link met een omschrijvende tekst naar jouw webpagina. Hoe meer relevante links, hoe krachtiger de pagina wordt.

 

Afbeelding hoger in Google gerelateerd linken

7. Hoeveel witruimte moet ik gebruiken?

Waarschijnlijk meer dan je nu gebruikt.

  1. Hoe minder witruimte je gebruikt, hoe sneller iemand de tekst in theorie  kan lezen.
  2. Hoe meer witruimte je gebruikt, hoe makkelijker de tekst leest en hoe beter de tekst begrepen wordt.

De tweede is belangrijk op het internet. Men heeft bij het lezen op het internet niet dezelfde motivatie als bij het lezen van een boek.

O ja, korte zinnen zijn ook beter te begrijpen dan lange zinnen.

8. Maak de webpagina woestelijk aantrekkelijk

Of beter gezegd, niet storend.

Het is vele male lastiger om een boodschap via een geschreven tekst over te brengen dan via een gesprek.

Laat het design van je website daarom niet de lezer afleiden.

En gebruik afbeeldingen. Afbeeldingen maken een pagina makkelijker en aantrekkelijker om te lezen.

uitbeelden

11. Blaas de webpagina nieuw leven in

Je hebt nu een webpagina die relevanter, kwalitatief sterker, uitgebreider en gebruikersvriendelijker is. Een webpagina die meer aandacht pakt en die aandacht beter kanaliseert. Nieuwe lezers zullen de tekst langer lezen, beter begrijpen en ze zullen sneller actie ondernemen.

Een pagina die geüpdatet is, mag weer gedeeld worden.

Deel de webpagina nog een keer op Twitter, Facebook en Linkedin. Is het een blogbericht? Verander dan de datum in vandaag en plaats hem boven aan de blogpagina. Het is toch een nieuw artikel geworden? Heb je een nieuwsbrief? Zo niet, lees hier hoe je een nieuwbrief begint. Zo ja, noem het verbeterde artikel in het artikel.

Hoe meer mensen de verbeterde pagina te zien krijgen, hoe meer data Google kan verzamelen en hoe hoger de kans is dat bezoekers het artikel delen of naar het artikel linken.

 

En zo kom je hoger in Google

Maar niet alleen dat.

De webpagina krijgt weer een stroom van nieuwe bezoekers. Bezoekers die de pagina weer kunnen delen. Of ernaar gaan verwijzen (het is nu toch de beste pagina in jouw niche?). Al deze factoren zullen bijdragen aan een hogere ranking in Google. Hoe meer pagina’s je zo optimaliseert, hoe sterker je website in haar geheel wordt en hoe hoger elke pagina in Google zal komen (alsof de zeespiegel stijgt).

Het is een sneeuwbal die door het verbeteren steeds groter wordt.

De kern van het hoger in Google komen

De kern van SEO is dat je beter de behoefte vervult dan al jouw concurrenten.

  • Dit betekent dat het design niet storend moet zijn.
  • De tekst moet leesbaar zijn.
  • De tekst moet iets toevoegen.
  • De vragen die lezers hebben moeten in zijn geheel beantwoord worden.

 

Om het beste antwoord te zijn, moet je zorgen dat je gelezen wordt. En hoe leuker, krachtiger en begrijpelijker je schrijft, hoe makkelijker dit wordt. Met wat schrijfskills heb je snel een oneerlijk voordeel op jouw concurrenten. Wil je beter leren schrijven? Bekijk dan de cursus bloggen.

Flinke sprongen maken in de zoekresultaten?

Met de bovenste stappen kan je op microniveau een webpagina optimaliseren voor de zoekmachine.

Het is een tactiek. En tactieken hebben diminishing returns. Het levert je steeds minder op. Om flinke sprongen te blijven maken moet je strategisch te werk gaan.

Je moet weten waar je over moet schrijven, hoe je jouw artikelen structureel promoot, hoe je een netwerk opbouwt, hoe je een gebruiksvriendelijke website opbouwt en hoe je op strategisch niveau een autoriteit wordt in jouw niche.

En dat kan je leren in de praktische SEO cursus: jouw ‘Lonely Planet’ voor SEO.

 

1


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

53 responses to “Hoger in Google komen in 7 minuten met 11 tips

  1. Hmm dat verschilt per pagina.

    De vragen die je jezelf moet stellen bij het schrijven van de titel zijn.

    1. Welke vraag beantwoordt het artikel (of welk probleem lost het op)?
    2. Wat maakt de pagina waardevol?
    3. Wat maakt de pagina uniek en interessant.

    Bijvoorbeeld de titel: 11 tips om hoger in google te komen in 7 minuten

    1. Welk probleem lost het op? -> Hoe kom ik hoger in Google
    2. Wat maakt het waardevol? -> 11 tips
    3 Wat maakt de pagina uniek en interessant -> in 7 minuten

    Nou voorbeeld van een zakelijke pagina.

    Website hosting tegen een vaste lage prijs
    1. Welk probleem lost het op -> Hosting voor website
    2. Wat maakt het waardevol? -> lage prijs
    3. Wat maakt de pagina uniek en interessant -> Een vaste lage prijs

    Buiten dat zou je moeten denk aan SEO. Dus het verwerken van de woorden waarop je met die pagina wilt ranken in de titel.

    Bij voorbeeld 1 was dat: Hoger in Google komen
    Bij voorbeeld 2 is dat: Website hosting

    Dus probeer een reden te geven aan de bezoeker om op jouw titel te klikken in plaats van anderen.

    1. Hoi Ruben,

      Optimaliseren, prima. Hoe doe je dat met standaard webwinkel pagina’s.
      Meestal staat d hoofsite bol met foto’s.

      Neem een kledingwebshop.

      Hoe kan je daarvan de seo aanpassen.
      Ik heb een website met kleding en woonaccessoires.

      1. Zelf zou ik dan een a 2 alinea per product doen, maar me voornamelijk richten op de categoriepagina’s. Onder en misschien een klein beetje boven de foto’s wat tekst plaatsen en jezelf richten op hele specifieke zoekwoorden. De concurrentie is namelijk moordend op termen zoals ‘klokken’, ‘spiegels’ etc. Verder zou je uitgebreide blogartikelen kunnen schrijven met foto’s van o.a. jouw producten (en links daarnaar toe) en proberen te ranken via die blogartikelen.

        Succes!

  2. Goede leidraad voor het verbeteren van een webpagina! Heb deze toegepast op een site van een klant, ben benieuwd naar de resultaten.

  3. Leerzaam stuk, Ruben!

    Wat ook steeds meer lijkt te helpen voor mensen die frequent content produceren, is het activeren van Google Authorship. Hierbij wordt de foto van de auteur, zoals zij/hij deze heeft geüpload in het Google+ profiel, bij de zoekresultaten vertoond.

    Over het algemeen verhoogt dit de CTR met 50-100%.

    ‘k Heb overigens meteen ook je RSS-feed aan Feedly toegevoegd.

    Keep up the good work!

  4. Handige tips, thnx! Als aanvulling wil ik geven:
    Kijk even hoeveel er op een zoekwoordcombinatie wordt gezocht voordat je hem optimaliseert voor deze combinatie. Natuurlijk is het makkelijk scoren met zeer specifieke zoekwoordcombinaties, maar als hier maar 2 keer per jaar op wordt gezocht, loont het dan wel de moeite?

  5. Dank je voor deze tips, leuk geschreven ook! Ik lees hier dat andere posters goede ervaringen hebben met Google Authorship, maar hoe activeer je dat? Het lijkt mij namelijk wel wat om een foto bij mijn zoekresultaten te hebben, ik ben tekstschrijver en heb zodoende aardig wat concurrentie. Beetje opvallen tussen de resultaten kan geen kwaad :-)

  6. Fijn geschreven artikel, ga eens even een paar tips proberen toe te passen en zien of het resultaat heeft. Thanks!

  7. Je slaat precies de spijker op zijn kop van een van mijn problemen in de eerste alinea. Ik ben onder andere fotograaf van bruiloften, maar hoe vind ik nu uit wat het beste keyword is? Bruiloften kun je ook omschrijven als trouwerij en als huwelijk. En ik ben uiteraard fotograaf die ook reportages maakt. Maar waar zoekt mijn potentiële klant nu op? Bruidsfotograaf, huwelijksreportage, trouwshoot? Of welke van de vele andere combinaties van die woorden? Is er een tool om dat te onderzoeken?
    En ook maar meteen de vervolgvraag: met welke zoekterm scoor ik beter dan mijn concurrent?

  8. Zelf heb ik nog geen SEO ervaringen, daarin tegen heb ik wel een site gemaakt volgens
    Een hoe maak je snel geld pdf echter had ik hier geen vertrouwen in, na het lezen van de pdf had ik meer vertrouwen
    In het product wat hij omschreef waar overigens een gratis versie van is. Dus ik ben het gaan maken en heb alles opgezet compleet in het engels. Maar nu ben ik dus zoals je kon raden bij het SEO gedeelte, en dat is waar ik vast zit.
    En het lukte mij zelf ook niet om het SEO te leren van deze site (Of ik ben te lui om deze stappen te volgen)
    Nu is de vraag of iemand mijn zo gezegde zakenpartner in dit project wil worden. Dus als je geïntresseerd bent of iemand kent die het Search Engine Optimizing kent en hier al ervaringen in heeft.

  9. Mooie artikel! Alleen één opmerking: Je laatste alinea onder het kopje Harder, Better, Faster, Stronger klopt niet helemaal. Je zegt dat je moet gaan zoeken naar paginas van je eigen website waarna je vervolgens weer moet backlinken naar dat artikel die je geschreven hebt. Je bedoelt volgens mij dat je vanuit andere relevante websites naar je eigen pagina moet gaan linken. Heb ik het mis?

  10. Ik bedoel wel dat je op je eigen website gaat kijken naar relevante pagina’s. Dat de pagina deel uit gaat maken van een netwerk van gerelateerde posts (semantisch web).

    Tuurlijk helpt het linken van andere websites ook, maar dat is wat lastiger/complexer om in een korte tijd op de juiste manier te doen.

  11. Hoi Ruben,

    Hoe kun je ervoor zorgen dat ook de afbeeldingen optimaal scoren in Google? Ik weet bijvoorbeeld echt niet wat je bij de alt tekst moet neerzetten?

    Alvast bedankt

    1. Een belangrijke tip is het structureel vullen van de ALT tag bij afbeeldingen. Daarnaast zijn nog een aantal zaken belangrijk. Te denken valt aan de bestandsnaam van de afbeelding (IMG001.jpg of bijvoorbeeld kleine-rode-kinderfiets.jpg).

  12. Ja is allemaal wel waarheid wat hier geschreven word behalve dat dit allemaal in 7 minuten mogelijk is…regelrechte Bull……. Ik ben al jaren met seo bezig en er komt nog echt wel een en ander bij kijken. Als er mensen echt geïnteresseerd zijn help ik deze graag.. Ook al het budget niet helemaal top is zijn er voldoende mogelijkheden….Let op seo is echt voor mensen die daar in gespecialiseerd zijn… Dusssssss…… Heb je hulp nodig? Stuur me maar een mailtje..

    1. Bedankt voor jullie reacties :)

      Hmm. Die 7 minuten is niet echt belangrijk. Die 7 had ik gewoon gekozen. Ik had ook 11 of 5 minuten kunnen zeggen en je kan in zowel 5 of 11 minuten een pagina optimaliseren als je weet wat je moet doen.

      Het is wat Peter ook zegt “7 minuten is alleen weggelegd voor de professional (denk aan jamie olivers 15 minutes)”.

      Als jij weet wat je moet en kan doen (alles wat hier staat + alle achterliggende artikelen + achterliggende gedachten) dan kan je makkelijk een site optimaliseren. Zelfs in zo’n kort tijdsbestek.

      Het doel van het artikel is niet de 7 minuten. Het draait erom dat SEO niet heel lastig hoeft te zijn. En hoe vaker je het doet (een pagina zo optimaliseert) en hoe beter je begrijpt wat je moet doen, hoe sneller het kan.

      De focus moet liggen op het structureel verbeteren van pagina’s. Ook al kijk/optimaliseer je elke pagina 1 keer in de 2-3 maanden. Blijven verbeteren = blijven groeien.

      Of je nou 3, 7 of 30 of 60 minuten bezig gaat, het draait erom dat je SEO beter snapt en weet wat en waarom je iets kan verbeteren.

      1. Ruben, je hebt gelijk.
        Die 7 minuten is niet belangrijk voor het verhaal.
        Wat wel belangrijk is dat Martijn en Rob het verhaal hebben gelezen en dus hebben gevonden. Het 7 minuten bericht was blijkbaar een trigger die er toe leidde dat Martijn, Rob en vele anderen dit artikel hebben gevonden en gelezen. Het doet dues precies wat jij beweert in dit artikel.

        Dat wou ik ook even gezegd hebben.

    2. Beste Rob,

      Ik hoop dat je mij kan helpen. Ben nog niet zo lang geleden begonnen met mijn webshop maar de SEO daar schort het aan. Op de een of andere manier gaat er iets niet goed. Misschien heb je een paar tips voor mij waar ik mee verder kan of misschien dat jij er naar kan kijken. Als dit zo nog doorgaat kan ik straks me tent sluiten en dat wil ik niet. De geldelijke middelen komen op deze manier niet binnen.

  13. Hoi Ruben,

    Wellicht is dit een mooie aanvulling. Ik heb er zelf erg veel aan deze gratis mini video course gehad.

    Ik kijk trouwens erg uit naar de ‘meest praktische SEO-cursus van Nederland!
    Have fun;-)

  14. Allemaal leuk en aardig, Maar ik ben een leek en heb met een sitbuider programma bij Hostnet een website “gebouwd”. Ben er trots op, maar met de ranking in google valt het wat tegen. En dan lees ik hier van alles over metatags, seo titel wordpress site….. Ik heb geen idee waar het allemaal over gaat. Is er ook een site waar meer rekening wordt gehouden met het feit dat ik met een sitebuilder werk. Want ik heb sterk de indruk dat het artikel hierboven hier niet van toepassing op is.

    1. Hi Bernard,

      95% van het bovenstaande artikel is voor elke website en sitebuilder toepasbaar.

      Bij elke sitebuilder kan je de titel aanpassen, de teksten aanpassen en afbeeldingen plaatsen.

      De core van SEO is simpel:

      – Gebruik de zoekwoordplanner van Google
      – Vind een interessante zoekwoordcombinatie waar op gezocht wordt
      – Schrijf het beste artikel over dat onderwerp dat er is (makkelijk gezegd dan gedaan).
      – Promoot en verbeter het artikel regelmatig

      Hoe beter het artikel en de promotie is, hoe sneller kwaliteitsindicatoren laten zien dat de pagina echt kwalitatief goed is. En hoe sneller je hoger gaat ranken.

      Het is een constant proces van creëren, optimaliseren en promoten.

  15. Bedankt voor dit artikel. Ben zelf al vele jaren bezig met SEO. Toch is het fijn om altijd wel net die 1 of 2 tips die je mogelijk even vergeten was toch wederom te lezen om ze vervolgens direct wederom toe te kunnen passen.

  16. Beste Ruben, bedankt voor deze nuttige informatie.
    Het is een zeer mooi artikel over het optimaliseren en verbeteren van je website!

  17. Maar zou jij misschien enkele tips kunnen geven voor het verbeteren van een webshop waar voornamelijk wijnen maar ook tal van verschillende alcoholische dranken verkocht worden?
    Ik heb al enkele tips die je vermeld hebt in uw artikel toegepast maar heb nog niet meteen een positief effect gemerkt.
    Bijvoorbeeld welke zoekwoorden zouden uniek en goed vindbaar zijn voor deze soort webshop?

    1. Ik ga hier geen hele zoekwoordanalyse voor je uitvoeren Laurent ;).

      En kijk vooral nog even naar dit stukje:

      “Is de webpagina de beste webpagina over dit specifieke onderwerp in Nederland?
      Is het uniek? Leest het lekker? Is het niet saai? Voegt het iets toe? Onderscheidt het zich van de concurrerende webpagina’s?

      Ja, kijk maar even. Google even naar het zoekwoord en bekijk de pagina’s van de concurrenten. Is de webpagina van jouw groter, inhoudelijk sterker en mooier ontworpen? Wordt het probleem (en de oplossing) uitgebreid behandeld en beschreven?”

      Qua design, tekst, gebruiksvriendelijkheid moet de pagina beter zijn dan je concurrenten. De behoefte achter het zoekwoord moet beter vervuld worden dan je concurrenten.

  18. Weet je ook hoe lang het duurt voordat google jouw zoekwoord oppikt?
    Verder zou ik in deze zin: Dan is de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers misschien wat voor jou.
    het woordje ‘misschien’ weglaten :-). Daarmee ontkracht je jezelf.
    Succes en bedankt,
    Mahatma

  19. Mijn website rankt helemaal niet in Google, wat kan hier dan de oorzaak van zijn? Want relevant is het sowieso wel voor de bezoeker.

  20. Hi Ruben,

    Je schrijft het volgende:

    ‘Is het een blogbericht? Verander dan de datum in vandaag en plaats hem boven aan de blogpagina’

    Als ik een blogbericht dus aanpas moet ik hem als het ware opnieuw publiceren met de datum van vandaag. Kan dit niet een negatieve invloed hebben op jouw positie in google?

    Ik hoor het graag van je.

    1. Het hoeft niet precies de datum van vandaag te zijn. Kan ook van een paar weken terug. Het is enkel om aan te geven dat het artikel weer geüpdatet is. En je maakt de verbeterde versie ook weer zichtbaar voor nieuwe lezers.

      Voor mij heeft het nog nooit een negatieve invloed gehad.

    2. Hi Patrick,

      Ik zou er persoonlijk voorzichtig mee zijn en alleen de datum aanpassen op het moment dat je ook daadwerkelijk inhoudelijke wijzigingen hebt gedaan aan je blog.

      Hier een stukje van Barry Schwartz van seoraoundtable.com:

      >> We do know that Google can penalize date bylines in snippets if they are abused – which they are by many publishers. But not having a date at all is currently something Google does not penalize for. <<

      Hier link naar het hele artikel/update: https://www.seroundtable.com/google-john-mueller-date-it-26317.html

Plaats een reactie