Hoger in Google komen: van analyse tot optimalisatie

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 14 maart 2024

Soms kunnen kleine optimalisaties zorgen dat je flinke sprongen maakt in Google.

Meestal is het een kwestie van het blijven stapelen van verbeteringen, tot je een tipping point bereikt en de stijgende lijn blijft doorzetten.

De stappen om hoger in Google te komen

  1. De zoekmachine begrijpen
  2. Voorkomen dat je niet ranken in Google (techniek)
  3. Gericht ranken (zoekwoorden)
  4. Informatiebehoefte (zoekintenties en zoekresultaten)
  5. Maken van waardevolle pagina’s
  6. Optimaliseren en verbeteren van pagina’s voor gebruiker en zoekmachine
  7. Promoten van zichtbaarheid (data voor Google)
  8. Autoriteit uitbouwen

De zoekmachine begrijpen

Om hoger te komen in Google moet je weten wat de zoekmachine probeert te bereiken.

Zoekmachines proberen bij een zoekopdracht een diverse lijst te laten zien van behulpzame artikelen, van hoge kwaliteit, die getoond worden op de meest behulpzame volgorde. Wat behulpzaam inhoudt verschilt per zoekopdracht: een zoekopdracht naar een medisch probleem wordt anders beoordeeld dan een zoekopdracht om planten te beoordelen.

Wat zijn de kernwoorden hier:

  • Behulpzaam
  • Hoge kwaliteit
  • Divers
  • Van een betrouwbare bron

Dit zijn de punten waar je aan moet werken om hoger in Google te komen.

Vanuit die kernwoorden kun je ook makkelijk bedenken waarom een nieuw artikel op een kleine website die in vijftien minuten geschreven is, waarbij er veel gekeken is naar concurrenten en wat nu rankt, niet goed scoort in de zoekmachine. Het voldoet aan geen een van die punten.

Voorkomen dat je niet ranken in Google (techniek en manipulatie)

Alle optimalisatie en promotie heeft weinig invloed wanneer de pagina en website niet goed gevonden, geïndexeerd en in gerankt kan worden door de zoekmachine.

De nadruk ligt hier meestal op het zorgen dat niets fout gaat, dan het zorgen dat alles technisch perfect is.

Wanneer er iets fout gaat, dan kan je delen van de website (of alles) nauwelijks in de zoekresultaten voorkomen. Dit zou dan prioriteit #1 zijn. Wanneer alles redelijk goed staat, dan zal je niet enorm veel winnen als je zorgt dat alles perfect gaat.

Onder techniek vallen tientallen dingen, maar het komt op een paar dingen neer:

  • De zoekmachine weet dat je website bestaat.
  • De pagina’s weet van alle pagina’s af.
  • De pagina’s zijn leesbaar voor zoekmachine.
  • De pagina’s op de website werken goed – en zijn niet te traag.
  • De website is relatief makkelijk te gebruiken.
  • Geen plagiaat, een-op-een gekopieerde webteksten of volledig door AI geschreven artikelen.
  • Er is niet ‘vals gespeeld’ om op een snelle manier hoog te ranken (door bijvoorbeeld heel veel links te kopen).

Je kunt over deze onderwerpen tientallen of zelfs honderden pagina’s vullen, maar daar is waarschijnlijk geen grote behoefte naar (check anders een SEO cursus).

Ik houd het bij een aantal korte tips.

Wanneer je al deze stappen doet, dan kun je redelijk snel merken of alles wel redelijk in elkaar zit, of wanneer je aan de bak moet met verbeteringen.

Gericht ranken in Google

De zoekmachine is een antwoordenmachine. Ze interpeteren zoekopdrachten, zoeken daarbij relevante resultaten en proberen die te rankschikken.

Een pagina moet daarom relevant zijn aan een zoekopdracht om te kunnen ranken.

Elke pagina op een website moet een doel hebben. Maar het doel is niet bij elke pagina dat die goed presteert in de zoekmachine. Dan kun je denken aan een klassieke ‘Over ons’- of de ‘Privacy’-pagina van een bedrijf. En er zullen vast een lading artikelen zijn die nuttig zijn voor bezoekers en klanten, of die het goed kunnen doen op social media, zonder dat ze kunnen ranken.

Zo heb ik een pagina: ‘Succes bouwt op zichzelf: weg met sprints en pleisteroplossingen’. De kans is heel klein dat mensen via de zoekmachine op zoek gaan naar dat onderwerp, de woorden in de titel en de onderliggende invalshoek. En dat maakt niet uit. De pagina heeft een ander doel.

Om te ranken moet je jouw pagina wikkelen om bestaande zoekbehoeften.

Die zoekbehoeften uiten zich in een lading woorden die het onderwerp beschrijven. Dit zijn zoekwoorden.

Om te ranken op een (combinatie van) zoekwoord(en), moet de pagina duidelijk inspelen op de zoekbehoeften. Wanneer je jouw best doet om de beste pagina over een specifiek onderwerp te maken, dan kom je vaak uit op een pagina waarbij het duidelijk is wat het hoofdonderwerp is.

Zo is het vrij logisch als je een pagina maakt over het instellen een bedrijfsmail dat je praat over het onderwerp en de stappen van het instellen van een bedrijfsmail bespreekt.

En wat zou dan een logische titel zijn? Een titel waarbij de zoeker direct ziet ‘Hé, deze pagina kan mij helpen met het instellen van een bedrijfsmail’.

Dan zou je niet gaan voor: Professioneel overkomen in digitale communicatie. Nee, dat is een onduidelijke titel die het onderwerp niet omschrijft. Je vertelt in de titel wat de lezer kan verwachten, dus een simpele titel zou kunnen zijn: bedrijfsmail instellen in 5 stappen, hoe stel je een bedrijfsmail in of Uitleg: een bedrijfsmail instellen

Hoe weet je waar mensen op zoeken?

  • Door in de schoenen van de doelgroep te stappen. Visualiseer de hele route van de doelgroep en bedenk welke vragen en behoeften ze hebben. Vertaal die dan in zoekwoorden.
  • Zoek op relevante termen en bestudeer de zoekresulaten. Welke resultaten zie je? Welke suggesties? Welke vragen? Welke gerelateerde vragen? Wat doet de concurrentie?
  • Je kunt een keyword tool van Google, Ahrefs of een andere tool via het internet gebruiken.

Concurrentie in zoekresultaten

Je bent niet de enige op het web. Je concurreert met elke andere pagina over het onderwerp. Het is daarom erg lastig om hoog te ranken op populaire zoekwoorden. Jouw website is vaak niet sterk genoeg om te concurreren met de grooste en populairste bedrijven. Het is daarom verstandig om te focussen op het specifieke.

Kies dan één zeer specifieke combinatie aan woorden die het best bij die vraag past.

Nee, niet één woord, maar een combinatie van beschrijvende woorden.

Hoe specifieker, hoe beter.

Dus niet: bruidsfotograaf of midlife crisis.

Maar

  • ‘Moderne bruidsfotograaf Utrecht’
  • ‘Midlife crisis man oplossen’

Eigenlijk verander je de vraag die je beantwoord in losse termen die de zoeker zal gebruiken wanneer de zoeker jouw pagina zoekt. Hoe specifieker de vraag is die jij beantwoord (en de gekozen zoekwoorden), hoe groter de kans is dat je hoog gaat ranken. Dus niet ‘woonkamer inrichten’, maar ‘Tips en inspiratie voor het inrichten van een kleine woonkamer’.

Je kunt altijd specifieker gaan.

Alright.

We hebben nu een zoektermcombinatie waar we op willen ranken. Laten we even teruggaan naar het probleem die de pagina oplost.

Informatiebehoefte (zoekintenties en zoekresultaten)

Stel, iemand zoekt op marketingboeken.

Dan is die persoon niet zozeer op zoek naar een willekeurig marketingboek of het oudste marketingboek of zelfs een overzicht van alle marketingboeken.

De zoekintentie draait om het begrijpen van de zoeker. Waarom zoekt de persoon op marketingboeken? Met wat common sense, inzicht in jouw doelgroep en zoekwoorden analyse kom je op het antwoord.

Bij dit zoekwoord is het niet zo lastig. Hoogstwaarschijnlijk is de zoeker op zoek naar de beste marketingboeken. Sterker nog: de zoeker wilt een lijstje. Niet een oneindige, want dat zorgt voor keuzeparalyse, maar een top. Een top 10. Of misschien is een top 17 nog ietsje interessanter.

Dit is de basis. Een lijstje met de beste marketingboeken.

Zo’n pagina wordt dan geplaatst bij relevante zoekresultaten

Maar, het is niet genoeg. Tegenwoordig zal de hele top bestaan uit lijstjes van 10, 15 of 30 boeken. En dat zullen lijstjes zijn van bekendere websites. Je zult dus niet hoog ranken met een klein lijstje.

Denk daarom terug aan die kernwoorden van Google: divers, behulpzaam, hoge kwaliteit en betrouwbaar.

Hoe kun je ongeveer hetzelfde doen, om een andere manier? Iets divers? Meer behulpzaam? Betrouwbaarder. Dus dan denk je verder.

Waarschijnlijk kun je nog 2-3 conclusies maken wanneer je aan de doelgroep denkt. Hoe willen ze dat zo’n lijstje eruit zien? Welke gegevens moeten erbij komen? Is er misschien nog een nog specifiekere niche?

Kijk ook vanuit jezelf. Stel jij wil de beste boeken over Y. Hoe ziet de perfecte pagina er voor jou uit?

Ik zou zelf wel de beste boeken over marketing willen zien volgens een paar bekende marketeers en ondernemers. En dan misschien per boek een korte uitleg, waarom ze die goed vonden, een foto, wat quotes, leerpunten en een linkje naar GoodReads.

Door die experts in de schakelen scoor je hoog op betrouwbaarheid, is het anders dan andere resultaten (divers) en voor mij althans behulpzamer dan die algemene artikelen.

Zoekwoorden (en zoekintenties) vormen de basis van SEO. Hoe beter je het aanbod op de vraag laat aansluiten, hoe makkelijker je rankt.

4. Onderwerp in kaart brengen

Oké. Stap nu even in de schoenen van de doelgroep. Denk zoals de zoeker. Denk aan het gehele probleem. Met alle bijkomende zaken en zorgen. Alle mogelijke gerelateerde vragen.

Wat hoop je te vinden als je zoekt op de term die jij hebt gekozen?

Stel, je wilt ranken op ‘midlife crisis man oplossen’. Wat hoop je dan te vinden? Welke onderwerpen wil je dat er aangesneden worden?

Nou,

  • Je wil dat jouw situatie omschreven wordt.
  • Je wil dat de consequenties in kaart worden gebracht.
  • Je wil je begrepen voelen.
  • Je wil waarschijnlijk ook gerust gesteld worden. Dat het vaker voorkomt. Je wilt ervaringen van anderen horen.
  • Je wil het begrijpen. Waarom gebeurt dit?
  • En je wil concrete oplossingen.

Is jouw pagina de beste webpagina over dit specifieke onderwerp in Nederland?

Dat zou het doel van SEO moeten zijn.

Het beste aanbod op een specifieke vraag. Loop het artikel nu eens langs. Is het echt onderscheidend? Leest het lekker? Is het niet saai? Wat maakt jouw pagina twee keer zo goed als de beste concurrent? Ja? En vijf keer?

Vind je dat lastig? Google dan even op het zoekwoord en bekijk de pagina’s van de concurrenten. Is jouw pagina uitgebreider, completer, inhoudelijk sterker en mooier ontworpen? Wordt het probleem (en de oplossing) uitgebreid behandeld en beschreven?

Weet je het niet zeker? Zoek dan eens in het Engels. Daar is de concurrentie vele malen groter dan in Nederland. En dit betekent ook dat de kwaliteit hoger is. Tenminste, meestal.

Is jouw pagina beter dan het beste Engelstalige zoekresultaat?

Komt de vraag (van de zoeker) en het aanbod (jouw webpagina) perfect overeen?

Nee?

Mooi. Dan is er niets mis met jouw smaak. Elke pagina kan namelijk beter. En zolang er een kloof is tussen wat jij tof/perfect vindt en wat jij kunt maken, is er iets wat je kunt verbeteren.

Ga een half uurtje op onderzoek (verzamel extra feitjes, verhaaltjes, quotes en cijfers) en probeer de teksten uit te breiden en te verbeteren. Je kunt deze pagina gewoon open laten staan – die gaat nergens naar toe.

Tip: Hoe specifieker het onderwerp is (de zoekwoorden), hoe makkelijker het is om een van de beste webpagina’s in Nederland te maken over dit onderwerp. Zo is het nagenoeg onmogelijk om in één klap de beste pagina over SEO te maken. Het onderwerp is gigantisch breed. En zijn te veel soorten behoeften. Maar als je een klein onderdeel pakt, bijvoorbeeld: hoe maak je de perfecte SEO-titel, dan is dat een stuk haalbaarder.

Je hoeft niet direct de beste pagina te maken. Dat is ook weer onmogelijk. Zie de pagina als een plant. Eentje die je constant moet water geven. Voor jaren. Een pagina die met de tijd steeds dichter bij de perfecte pagina komt.

Allright.

We hebben nu een webpagina die inhoudelijk sterker is. Laten we hem verder optimaliseren.

Kan de zoeker direct zien dat jij hem verder kunt helpen?

Natuurlijk kan je hem verder helpen, maar kan hij dit ook zien?

De zoeker (en de zoekmachine) moet snel en duidelijk kunnen zien dat jij zijn probleem het best kan oplossen. Het moet overduidelijk zijn.

Kortom: ben jij een kapper in Utrecht? Zeg dat dan. In de titel en op de pagina. Laat mensen en de zoekmachine niet gokken.

In het artikel ‘Hoe schrijf je teksten die hoog in Google komen?‘ kan je leren hoe je de webpagina laat aansluiten op de zoekwoorden die je gekozen hebt.

Laten we even snel nalopen hoe je de webpagina optimaliseert voor de gebruiker en de bezoeker.

SEO titelEen goed artikel heeft een ijzersterke titel

Wanneer je de SEO plugin van Yoast hebt geïnstalleerd op jouw WordPress website, dan kan je twee titels maken. Een voor de zoekmachine (die in de zoekresultaten getoond wordt) en een die men ziet op de pagina zelf.

Vaak is de normale titel al geschikt voor SEO, soms is het slimmer om speciaal voor de zoekmachine een titel te schrijven.

Een SEO-titel maken

De perfecte SEO-titel is helder, beschrijvend en nieuwschierigmakend.

Maak een ijzersterke SEO titel, waar de zoektermcombinatie in voorkomt.

  • Slecht: ‘Home – Speelgoed – Jaapio’
  • Beter: “Peuterspeelgoed”
  • Nog beter “Het leukste educatieve peuterspeelgoed voor in de auto”

Wees snel. Supersnel

We zijn ongeduldig.

We willen niet lang wachten voordat een pagina is geladen. Duurt het langer dan twee seconden? Dan is de kans groot dat een deel van de zoekers al weg klikt en naar een concurrent gaat.

Onderzoek door Strangeloop

Er zijn een hoop manieren om jouw site sneller te maken.

De beste manier om een website sneller te maken is door snelle (WordPress) hosting van een kwaliteit provider af te nemen. Dit kan al de snelheid van je website verdubbelen. Is je website langzaam? Dan kan het slim zijn om je website te verhuizen. Het is de moeite waard.

Verder kun je jouw afbeeldingen verkleinen, lazy loading aanzetten, een cachingplugin gebruiken en minder zware plugins gebruiken.

Een goed artikel heeft een inleiding die de aandacht vastgrijpt.

Lezers lezen over het algemeen ‘houterig’ een tekst. Ze vliegen door een pagina en stoppen bij alles wat de aandacht pakt.

Eén stukje tekst dat bijna altijd gelezen wordt is de inleiding. Stel hier de lezer gerust door het probleem te noemen dat je oplost en maak de lezer nieuwsgierig naar de rest van wat je te vertellen hebt.

Het is slim om de bovenkant van jouw artikel ‘rustig’ in te delen. Start met een enkele zin. Een krachtige nieuwsgierigmakende zin. Gevolgd door een korte alinea van twee of drie zinnen. En misschien een afbeelding. Maak het lezen makkelijk. Laat het lezen licht aanvoelen.

Een goed SEO-artikel heeft duidelijke koppen

Koppen zijn de stopborden van een webtekst.

Gebruik de aandacht die een kop eist om een scanner te converteren naar een lezer. Meer koppen betekent meer aandacht. En betere koppen betekent meer conversie. Wat zijn goede koppen? Koppen die zowel beschrijvend zijn als nieuwgierigmakend.

  • Saai: “Voordelen”
  • Beter: “Meer tijd, minder stress
  • Nog beter: Hoe Peter 146% meer omzet haalde met (zoekterm)

Wees de Bol.com van jouw niche

Bol.com is succesvol omdat je daar alles kan halen.

Boeken? Check. Slaapzakken? Check. Tondeuze? Check.

Een persoon hoeft niet meer naar vier verschillende winkels te gaan om de spullen te halen die hij nodig heeft. En zo moet je proberen om één plek te creëren waar de zoeker met (bijna) al zijn of haar behoeften kwijt kan.

Naar wat voor informatie heeft de zoeker tijdens, voor of na het lezen behoefte? Is het een verdiepend artikel? Een gerelateerd artikel? Een uitleg over een term? Een handleiding? Een vervolgartikel? Link naar die pagina’s. Als die op jouw website staan, top. Heeft een andere site een betere uitleg? Link naar hun. Door naar de beste artikelen te linken wordt de kwaliteit van jouw artikel ook beter.

En vice versa

Op welke andere pagina’s en blogartikelen op jouw website wordt het onderwerp van de pagina die je wilt optimaliseren besproken? Zet linkjes van die pagina’s naar de pagina waar jij mee bezig bent.

Jouw hele site moet als een spinnenweb verbonden zijn.

Hoe weet je nou welke andere artikelen relevant zijn aan jouw webpagina? 

Je kan het algoritme van Google hiervoor gebruiken. Ga naar Google en typ in de zoekbalk: site:jouwwebsite.nl zoekwoord.  Open vervolgens die pagina’s en link met een omschrijvende tekst naar jouw webpagina. Hoe meer relevante links, hoe krachtiger de pagina wordt.

Afbeelding hoger in Google gerelateerd linken

Hoeveel witruimte moet ik gebruiken?

Waarschijnlijk meer dan je nu gebruikt.

  1. Hoe minder witruimte je gebruikt, hoe sneller iemand de tekst in theorie  kan lezen.
  2. Hoe meer witruimte je gebruikt, hoe makkelijker de tekst leest en hoe beter de tekst begrepen wordt.

De tweede is belangrijk op het internet. Men heeft bij het lezen op het internet niet dezelfde motivatie als bij het lezen van een boek. O ja, korte zinnen zijn ook beter te begrijpen dan lange zinnen.

Maak de webpagina woestelijk aantrekkelijk

Of beter gezegd, niet storend.

Het is vele male lastiger om een boodschap via een geschreven tekst over te brengen dan via een gesprek. Laat het design van je website daarom niet de lezer afleiden.

En gebruik afbeeldingen. Afbeeldingen maken een pagina makkelijker en aantrekkelijker om te lezen. Het is een rustmomentje voor de ogen van de lezer.

uitbeelden

Wees eerlijk. Wees persoonlijk

Het gaat om vertrouwen.

Je wilt dat de lezer jou leert kennen, mogen en vertrouwen.

Als de lezer dat doet, dan wordt er ook wat met jouw advies gedaan.

Je wint het vertrouwen door jezelf te zijn. Door iets over jezelf te vertellen. Door persoonlijke verhalen te delen. Juist als het jezelf in een niet al te licht daglicht stellen. Hoe persoonlijker, hoe eerlijker.

Dit zorgt ook dat jouw teksten niet te evenaren zijn door concurrenten. Sure, ze kunnen jouw tips stelen, maar niet jouw persoonlijkheid.

Blaas de webpagina nieuw leven in

Je hebt nu een webpagina die relevanter, kwalitatief sterker, uitgebreider en gebruikersvriendelijker is. Een webpagina die meer aandacht pakt en die aandacht beter kanaliseert. Nieuwe lezers zullen de tekst langer lezen, beter begrijpen en ze zullen sneller actie ondernemen.

Een pagina die geüpdatet is, mag weer gedeeld worden.

Deel de webpagina nog een keer op Twitter, Facebook en Linkedin. Het is toch een nieuw artikel geworden? En waarschijnlijk heeft een groot deel van jouw volgers het artikel nog gelezen? Heb je een nieuwsbrief? Zo niet, lees hier hoe je een nieuwbrief begint. Zo ja, noem het verbeterde artikel in een nieuwsbrief artikel.

Hoe meer mensen de verbeterde pagina te zien krijgen, hoe meer data Google kan verzamelen en hoe hoger de kans is dat bezoekers het artikel delen of naar het artikel linken.

En zo kom je hoger in Google

Maar niet alleen dat.

De webpagina krijgt weer een stroom van nieuwe bezoekers. Bezoekers die de pagina weer kunnen delen. Of ernaar gaan verwijzen, want het is nu toch de beste pagina in jouw niche?. Al deze factoren zullen bijdragen aan een hogere ranking in Google. Hoe meer pagina’s je zo optimaliseert, hoe sterker je website in haar geheel wordt en hoe hoger elke pagina in Google zal komen (alsof de zeespiegel stijgt).

Het is een sneeuwbal die door het verbeteren steeds groter wordt.

De kern van het hoger in Google komen

De kern van SEO is dat je beter de behoefte vervult dan al jouw concurrenten.

  • Dit betekent dat het design niet storend moet zijn.
  • De tekst moet leesbaar zijn.
  • De tekst moet iets toevoegen.
  • De vragen die lezers hebben moeten in zijn geheel beantwoord worden.

Om het beste antwoord te zijn, moet je zorgen dat je gelezen wordt. En hoe leuker, krachtiger en begrijpelijker je schrijft, hoe makkelijker dit wordt. Met wat schrijfskills heb je snel een oneerlijk voordeel op jouw concurrenten. 

Flinke sprongen maken in de zoekresultaten?

Met de bovenste stappen kan je op microniveau een webpagina optimaliseren voor de zoekmachine.

Het is een tactiek.

En tactieken hebben diminishing returns. Het levert je steeds minder op.

Om flinke sprongen te blijven maken moet je strategisch te werk gaan. Je moet weten waar je over moet schrijven, hoe je jouw artikelen structureel promoot, hoe je een netwerk opbouwt, hoe je een gebruiksvriendelijke website opbouwt en hoe je op strategisch niveau een autoriteit wordt in jouw niche.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?