De ongekende kracht van koppen

Iedereen krijgt elke dag tientallen of zelfs honderden pagina’s en artikelen onder ogen.

Niet iedereen die een artikel ziet, leest het ook. De bezoekers besluiten binnen enkele seconden of ze het artikel gaan lezen of niet. Hoe kan je zorgen dat ze jouw artikel van A tot Z te lezen?

Door pakkende en actieve koppen te gebruiken.

4 redenen om koppen te gebruiken

  1. Het zorgt voor overzicht en rust
  2. Voer voor de scannende lezer
  3. Pak de aandacht en motiveer
  4. Extra voordeel: SEO en conversie

‘Koppen zijn een van de belangrijkste instapmomenten voor de scannende lezer’

Feiten over het lezen op het web

  1. Het lezen van een tekst op een beeldscherm gaat 25 tot 40% langzamer dan normaal
  2. Bijna 80% van de weblezers scannen webteksten (dus 20% leest elk woord)
  3. Lezers scannen een pagina voor ongeveer 10 seconden, voordat ze besluiten of ze blijven of weggaan.

Grijp de aandacht met koppen

Heb ik je aandacht? Mooi.

Met het gebruik van (interessante en informatieve) koppen pak je de aandacht van de scannende lezer.

Bij elke kop die niet de aandacht pakt, vergroot je de kans dat de bezoeker vertrekt (en dus niet een gewenste actie uitvoert).

Hoger ranken door koppen

Koppen vallen op, zorgen voor rust, aandacht en structuur. Omdat ze opvallen voor de gebruiker, vallen ze ook op voor de zoekmachine. De woorden die je gebruikt in een kop hebben meer waarde dan normale woorden.

Dus zoekwoorden in de koppen gebruiken? Een twijfelgeval.

Waarom?

  1. Pure informatieve titels pakken niet (altijd) de aandacht
  2. De waarde van de koppen in het algortime is minder groot dan vroeger.
  3. Ik vind een bezoeker die de tekst leest belangrijker dan een licht voordeel in de ranking.
Verder zorgen goede koppen voor een lagere bouncepercentage en het vergroten van de conversie  (omdat mensen langer op de pagina blijven) en deze aspecten kunnen beide weer zorgen voor een hogere ranking.

De ideale situatie

In de ideale situatie kan je het zoekwoord, een synoniem of een gerelateerd woord verwerken in een activerende kopJe hebt dan een mooie win-win situatie.

‘Schrijf voor de bezoeker en hou rekening met de zoekmachine. Niet andersom’

Bron:  Communicator guide

Hebben jullie extra tips, opmerkingen of vragen? Laat een reactie achter =)


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van 000.nl.

Delen:

9 responses to “De ongekende kracht van koppen

  1. Goed artikel en helemaal eens met je laatste zin. Schrijf altijd voor je bezoeker, want die nemen uiteindelijk je producten of diensten af en niet de zoekmachines!

  2. Goed artikel inderdaad.
    Zelf probeer ik altijd tijdens het schrijven van een tekst te zorgen dat de lezer het artikel kris-kras kan lezen.
    Dus wel een duidelijke lijn erin verwerken, maar niet één zichzelf opvolgende tekst.

    Gecombineerd met pakkende koppen, bescheiden kader of afbeelding trek je al sneller de aandacht van de lezer.

  3. Goed artikel, wat ik me wel afvroeg tijdens het lezen, is dat ik deze site eigenlijk niet ideaal vind voor dit artikel. M.a.w. door het lettertype/ opmaak etc. vind ik het redelijk chaotisch/ onoverzichtelijk worden… Ondanks het gebruik van ‘goede koppen’;)

  4. Het gebruik van koppen/structuur op deze pagina is inderdaad niet heel bijzonder helder. Daarnaast vraag ik me af; waarom wil je dat de bezoeker heel je tekst leest? Het doel van je website of pagina is niet het lezen van heel de tekst maar de conversie toch? Hoe mooi is het als een bezoeker niet heel de tekst hoeft te lezen maar direct ziet wat hij zoekt en overgaat tot de conversie?

  5. Hmm ligt eraan over wat voor pagina’s we het hebben. Landingspagina’s, informatieve pagina’s of blogartikelen.

    Tuurlijk gaat het om de conversie. Maar een (zeer) klein percentage koopt een product zonder zich te informeren.

    De grote meerderheid wilt weten waarom ze bijvoorbeeld jouw product moeten kopen en niet die van concurrenten of wat de specificaties zijn of wat te toegevoegde waarde (voordelen) is van het product etc en dat doe je door middel van tekst. Als die personen de tekst niet lezen of snel afhaken verminder je de conversie. Daar komen interessante koppen bij kijken. De voordelen zijn duidelijker en de twijvels of vraagtekens worden weggenomen. Dus de tekst stimuleert de conversie.

  6. Ik ben het wel eens met Marijn. Voordat ik zijn reactie zag en het artikel las, kwam ik tot de conclusie dat je eigen opmaak helemaal niet zo helder is. Cursief, verschillende H-tags, bold/cursief, verschillende afstanden qua witruimte. Het komt een beetje rommelig over.

    Sowieso houd ik niet van schreeuwerige koppen als “Grijp de aandacht nu!!” Dan neig ik al naar afhaken..

    De inhoud van je artikel is echter prima en voldoende informatief.

    Bedankt in ieder geval:)

Plaats een reactie