De ongekende kracht van koppen

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 26 februari 2021

Iedereen krijgt elke dag tientallen of zelfs honderden pagina’s en artikelen onder ogen.

Niet iedereen die een artikel ziet, leest het ook. De bezoekers besluiten binnen enkele seconden of ze het artikel gaan lezen of niet. Hoe kan je zorgen dat ze jouw artikel van A tot Z te lezen?

Door pakkende en actieve koppen te gebruiken.

4 redenen om koppen te gebruiken

  1. Het zorgt voor overzicht en rust
  2. Voer voor de scannende lezer
  3. Pak de aandacht en motiveer
  4. Extra voordeel: SEO en conversie

‘Koppen zijn een van de belangrijkste instapmomenten voor de scannende lezer’

Feiten over het lezen op het web

  1. Het lezen van een tekst op een beeldscherm gaat 25 tot 40% langzamer dan normaal
  2. Bijna 80% van de weblezers scannen webteksten (dus 20% leest elk woord)
  3. Lezers scannen een pagina voor ongeveer 10 seconden, voordat ze besluiten of ze blijven of weggaan.

Grijp de aandacht met koppen

Heb ik je aandacht? Mooi.

Met het gebruik van (interessante en informatieve) koppen pak je de aandacht van de scannende lezer.

Bij elke kop die niet de aandacht pakt, vergroot je de kans dat de bezoeker vertrekt (en dus niet een gewenste actie uitvoert).

Hoger ranken door koppen

Koppen vallen op, zorgen voor rust, aandacht en structuur. Omdat ze opvallen voor de gebruiker, vallen ze ook op voor de zoekmachine. De woorden die je gebruikt in een kop hebben meer waarde dan normale woorden.

Dus zoekwoorden in de koppen gebruiken? Een twijfelgeval.

Waarom?

  1. Pure informatieve titels pakken niet (altijd) de aandacht
  2. De waarde van de koppen in het algortime is minder groot dan vroeger.
  3. Ik vind een bezoeker die de tekst leest belangrijker dan een licht voordeel in de ranking.
Verder zorgen goede koppen voor een lagere bouncepercentage en het vergroten van de conversie  (omdat mensen langer op de pagina blijven) en deze aspecten kunnen beide weer zorgen voor een hogere ranking.

De ideale situatie

In de ideale situatie kan je het zoekwoord, een synoniem of een gerelateerd woord verwerken in een activerende kopJe hebt dan een mooie win-win situatie.

‘Schrijf voor de bezoeker en hou rekening met de zoekmachine. Niet andersom’

Bron:  Communicator guide

Hebben jullie extra tips, opmerkingen of vragen? Laat een reactie achter =)

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?