Hoe je een niche verovert met SEO-teksten

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 2 mei 2019

SEO draait om het worden van een autoriteit (een deskundige) met jouw website in jouw niche.

Als autoriteit wordt je beloond met langdurige hoge rankings, meer bezoekers, meer verwijzingen, meer naamsbekendheid en zo meer klanten.

Hoe je een niche verovertOm een autoriteit te worden heb je 3 dingen nodig;

  1. Volume
  2. Kwaliteit
  3. Erkenning

Volume

Je wordt geen autoriteit door één keer een sterk stuk over een onderwerp te publiceren of door één keer een succesvol product te lanceren. Nee. Een autoriteit wordt je door keer op keer kwaliteit te leveren.

Niet elk stuk hoeft een succes te zijn (en dat is overigens ook niet mogelijk), maar dit moet wel de focus zijn.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan Windows, Apple, Seth Godin, Rembrandt, Google etc. Niet elk product/artikel van hun is een groot succes geworden, maar dat is wel bij elk product/artikel het doel.

Hoe vaker je iets publiceert, hoe groter de kans is dat je iets wat aanslaat produceert.

Kwaliteit

Je wordt ook geen autoriteit door bagger online of op de markt te gooien. Elk artikel of product moet inspelen op een probleem, behoefte of emotie.

Men zou bij het lezen van één of meerdere artikelen de gedachte ‘hé, die persoon weet waar hij over praat’ moeten krijgen. Je moet opvallen. Onthouden worden. Je moet je onderscheiden.

Erkenning

Maar eigenlijk ben je pas een autoriteit als andere mensen zeggen dat je een autoriteit bent. Erkenning is een bijproduct van de vorige aspecten; volume en kwaliteit.

Het erkennen van jou als autoriteit kan je op drie manieren versnellen;

  1. Door jouw teksten goed vindbaar te maken in de zoekmachine
  2. Door jouw expertise offline te tonen (bij netwerk(en), seminars en beurzen bijvoorbeeld)
  3. Door jouw kennis en ervaringen niet alleen op jouw website te laten zien, maar ook op andere websites (social media, (gast)blogs, netwerken, community’s, forums en andere bijeenkomsten).

Contentstrategie

In dit artikel gaan we ons focussen op het worden van een autoriteit in jouw niche door SEO-teksten slim in te zetten.

We richten ons op hoe jij jouw website slim kan uitbouwen om een hele niche te veroveren. Niet één hoge positie, maar honderden of zelfs duizenden.

Het ene zoekwoord zal je honderden bezoekers per maand opleveren, maar de meeste (long tail zoekwoorden) tientallen of enkele.

Samengevoegd wordt het een massale stroom aan relevante bezoekers. Bezoekers die geïnteresseerd zijn of kunnen worden in jouw dienst of product.

Hoe gaan we dit bereiken?

Door ons te richten op het veroveren van subniches.

Definieer je hoofdniche

De eerste stap in deze contentstrategie is het definiëren van de niche (de markt) waar je in zit en het koppelen van de niche aan een zoekwoordthema.

Een zoekwoord die de meerderheid van jouw diensten of producten omschrijft en waar veel gezocht op wordt.

We gaan gelijk starten.

Pak een pen en papier erbij en schrijf alle woorden of combinatie aan woorden op die jouw website, bedrijf of niche omschrijft.

Wat zouden zoekers als zoekterm gebruiken als ze jouw bedrijf zoeken?

Zo kan een administratiekantoor denken aan de woorden; administratie Amsterdam, boekhouding of medische administratie.

Een SEO’er kan denken aan SEO Utrecht, zoekmachine optimalisatie en hoger in Google komen.

En een fotograaf kan denken aan de woorden portretfotografie, portretfotograaf of zelfs trouwfotograaf.

Maar denk niet alleen aan officiële benamingen en beschrijvende onderwerpen, zoals administratie, boekhouder, schilder en webdesigner.

Denk ook na over vragen, behoeften en problemen van jouw doelgroep.

Mensen die iets zoeken, kopen of afnemen hebben namelijk een probleem of een behoefte.

Hoge posities op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de behoefte of het probleem van de zoeker zijn voor ondernemers zeer interessant.

Waarom?

  1. Omdat er over het algemeen vaker gezocht wordt op probleemgerelateerde zoekwoorden dan op beschrijvende zoekwoorden.
  2. Omdat relatief weinig concurrenten zich op zulk soort woorden richten
  3. Omdat het zoekwoord direct kwalitatieve bezoekers oplevert.

Zij hebben een probleem of behoefte (anders gebruiken ze ook niet zo’n zoekwoord) en jij kan het oplossen met jouw dienst/product.

Denk dus ook bijvoorbeeld aan; website laten maken, slaapprobleem, hoe start ik een onderneming, rugklachten, klanten werven en stress verminderen.

Zoekvolume meten

We hebben nu een lijstje met woorden die jouw niche omschrijven.

De tweede voorwaarde aan een zo’n zoekwoord is dat het een redelijk tot hoog zoekvolume moeten hebben.

Het zoekvolume van deze woorden meten we via de zoekwoordplanner van Google.

Ga naar de tool en klik op ‘zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen’

Zoekwoordplanner

Vul vervolgens bij de eerste optie alle zoekwoorden die je bedacht hebt in de zoekwoordplanner en klik op ideeën opvragen.

Zoekwoord

Gerelateerde zoekwoordenJe krijgt dan een lijst met advertentiegroepen.

Groepen van zoekwoord thema’s die gerelateerd aan elkaar zijn.

Verder zie je het aantal maandelijkse zoekopdrachten per maand naar alle woorden in de desbetreffende advertentiegroep.

Zo wordt er in totaal 1.060 keer per maand gezocht op de 6 termen in de categorie ‘bruiloft’.

De taak is nu om een woord of een combinatie van woorden te zoeken met een goed zoekvolume en die jouw dienst omschrijft.

Door op een groep te klikken (zoals fotografie) zie je hoe vaak men zoekt op elk woord.

Je kan ook op ‘zoekwoordideeën’ klikken om het zoekvolume van gerelateerde worden direct te bekijken.

Zoekwoord

Selecteer vervolgens het zoekwoord voor jouw niche.

Hoe specifieker het zoekwoord, hoe minder concurrentie je hebt en hoe makkelijker jouw website gaat ranken in Google.

Bijvoorbeeld baby fotoshoot (880x per maand), lage rugpijn (6.600x per maand), stress verminderen (1000x per maand) en klanten werven (480x per maand).

Zoekwoord thema

Heb je er een?

Mooi! Dan gaan we verder.

Gerelateerde zoekwoorden

De volgende stap is het vinden van de zoekwoordthema’s die gerelateerd zijn aan het centrale zoekwoord.

Hiervoor kan je ook de resultaten uit de Google zoekwoordplanner gebruiken.

Over het algemeen zoekt een zoeker op;

  1. merknamen en locaties (zoals Google en Amsterdam)
  2. beschrijvende onderwerpen (zoekwoorden tool en ondernemersplan)
  3. vragen/behoeften (website laten maken, slaapprobleem en shirts voor de zomer).

Stel je biedt trouwfotografie aan, dan zijn de subonderwerpen bijvoorbeeld;

  1. Trouwfoto(’s)
  2. Bruidsfotografie
  3. Trouwlocaties
  4. Huwelijksfotografie
  5. Trouwalbums

Voor een boekhouder (1.300 p/m)

  1. Financiële administratie (260x p/m)
  2. Boekhoudsoftware (720x p/m)
  3. Loonadministratie (880x p/m)
  4. Bedrijfsadministratie (880x p/m)

Alle producten die je aanbiedt zijn ook zulke gerelateerde zoekwoordthema’s (mannenkleding, arbeidsmediation etc)

Niche teksten

De meeste ondernemers stoppen na deze stap.

Ze hebben een vijf of 10 dienstpagina’s en verder niets.

  1. Geen kwalitatieve artikelen
  2. Geen volume
  3. En er wordt niet organisch erkenning gegenereerd

De kans is dan minimaal dat zij op het internet als autoriteit zullen worden gezien (of zij moeten heel veel in offline marketing besteden).

Maar, wij gaan verder.

We willen namelijk een website die veel en constant bezoekers (en daarbij klanten) genereert. Organische bezoekers. Gratis bezoekers.

Autoriteit worden

Hoe gaan we nou een autoriteit worden?

We gaan de meest complete, informatieve en kwalitatieve website maken in jouw niche.

We denken groot, maar beginnen klein.

We gaan elk gerelateerd zoekwoordthema analyseren en kijken welke vragen, problemen, behoeften en gerelateerde onderwerpen bij dit thema naar boven komen drijven.

Die vragen, problemen en behoeften van potieniele bezoekers gaan we vervolgens beantwoorden, oplossen en vervullen

Voor elke vraag of groep aan gerelateerde vragen maken we een pagina. Een pagina met een antwoord die 100% aansluit op de vraag van de zoeker.

Het opzetten van zo’n netwerk aan artikelen kan even duren, maar Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd.

Contentstrategie

We beginnen bij één zoekwoordthema en gaan pas door als we die subniche hebben veroverd.

Door aan de buitenkant van zo’n netwerk te beginnen, door eerst de zeer specifieke problemen op te lossen, zullen we al vanaf het begin nieuwe bezoekers zien binnendruppelen.

Via deze content marketing strategie zal elk nieuw artikel de andere artikelen aansterken. Zo zal het artikel, met de tijd, blijven stijgen.

Structureel stijgen in posities en steeds meer bezoekers genereren.

Laten we beginnen bij het eerste subonderwerp.

Structurering  zoekwoordthema

Elke zoekwoordthema krijgt twee pagina’s die centraal komen te  staan.

  1. Een salespagina (er moet namelijk wel geld verdiend worden)
  2. En een overzichtspagina

De salespagina optimaliseren we voor een koopgerichtzoekwoord.

Stel dat het zoekwoord thema ‘Loonadministratieis.

Dan krijgt de salespagina het zoekwoord  ‘loonadministratie Utrecht’. Iedereen die op dit zoekwoord zoekt, zal hoogstwaarschijnlijk iets willen afnemen.

De overzichtspagina focust zich dan op het algemene zoekwoord, loonadministratie in dit geval.

En als je rugzakken verkoopt en een subzoekwoordthema is Eastpak. Dan wordt het zoekwoord voor de salespagina ‘Online Eastpak rugzak kopen’ en het zoekwoord van de overzichtspagina wordt bijvoorbeeld ‘Eastpak rugzakken’.

 Semantisch web

Content creatie

Nu gaan we kijken welke zoekwoorden, problemen, vragen en behoeften bij dit zoekwoordthema komen kijken.

Hoogstwaarschijnlijk weet je zelf al een aantal vragen of specifieke behoeften die een zoeker kan hebben als hij zoekt op de desbetreffende term.

Bied je een dienst aan? Dan kan je direct denken aan de gesprekken die je met klanten, afnemers en zelfs met familieleden of kennissen hebt gevoerd over jouw dienst. Welke vragen kwamen hier naar boven? Hoe beschrijven zij de dienst?

Bijvoorbeeld;

  1. Wat is het?
  2. Wat zijn de voordelen van dit product?
  3. Hoe werkt het?
  4. Hoe doe ik het zelf?
  5. Waarom moet ik het niet zelfs doen
  6. Waarom heb ik het nodig?
  7. Welk probleem of welke problemen lost de dienst op?
  8. Welke behoeften vervult dit product (tijd besparen, meer winst etc)

Bij veel probleemoplossende diensten kan je zelfs een proces (bijvoorbeeld het verminderen van stress) in stukken opdelen en over elke stap een pagina maken.

Bij producten zullen het vaak eigenschappen zijn en het verschil in de gebruikservaring. Bijvoorbeeld op kleur, seizoen, gewicht, geheugen, ervaring etc.

Elke vraag, probleem of behoefte die gerelateerd is aan het hoofdzoekwoord zou in theorie een eigen pagina kunnen krijgen.

Waarom?

In theorie krijgt de kwalitatief sterkste pagina die het meest relevant is aan de zoekopdracht de hoogste ranking.

Hoe gerichter je het aanbod (de pagina) op de vraag kan afstemmen (de zoekopdracht), hoe beter je de zoeker helpt (en hoe hoger je zal ranken).

Nu is het de taak om de behoeften, vragen en problemen te koppelen met zoekwoorden die door de doelgroep gebruikt wordt.

Brainstormen over zoekwoorden

Waar bestaan zoekopdrachten uit?

  1. Werkwoorden (acties)
  2. Omschrijvingen
  3. Behoeften
  4. Merknamen

Stel dat één van de diensten die je aanbiedt is het analyseren van een zoekwoorden is.

Welke termen zou een zoeker dan kunnen gebruiken?

  1. Zoekwoorden, zoektermen, zoekwoord  (beschrijvend)
  2. Vinden, zoeken, kiezen, analyseren (behoefte)
  3. Google en WordPress (merknamen)
  4. Analyse, onderzoek (beschrijvend/behoefte)
  5. Tool, hulpprogramma (beschrijvend)
  6. SEO, SEA, zoekmachine optimalisatie (behoefte)
  7. Hoger in Google, scoren in de zoekmachine etc (behoefte)

En dit alleen al zijn de termen die ik binnen een minuutje bedenk. Met een zoekwoorden analyse kan je nog meer gerelateerde zoekopdrachten vinden.

Meer zoekwoord suggesties

Door de zoeksuggesties van Google te bekijken kan je snel zien naar welke gerelateerde (long tail) zoekwoorden men zoekt.

Er zijn 5 methoden om (long tail) zoekwoord suggesties te vinden.

  1. Met de zoekwoordplanner
  2. Via de zoekbalk (Google suggest)
  3. Door de gerelateerde zoekwoorden onderaan de zoekresultaten.
  4. Via Ubersuggest
  5. Via de WordPress plugin van Yoast

Google suggest

Wanneer je zoekt op een zoekwoord geeft Google, terwijl je typt, zoeksuggesties.

Die zoeksuggesties zijn gebaseerd op zoekopdrachten van andere zoekers (er is al vraag naar informatie over deze zoekopdrachten)

Google suggest

Ubersuggest

Ubersuggest is een gratis zoekwoord suggestie tool die gebruikt maak van de functionaliteit van Google suggest, maar veel meer gerelateerde zoekwoorden toont.

Voor het zoekwoord ‘zoekwoord’ vindt Ubersuggest bijvoorbeeld 157 gerelateerde termen.

 Ubersuggest

WordPress Plugin Yoast

Via de zoekwoorden plugin van Yoast kan je terwijl je typt een zoeksuggestie selecteren (deze functionaliteit kan je later in dit traject standaard gaan gebruiken)

 Yoast WordPress SEO

 

Hoofdonderwerp en subonderwerpen in kaart brengen

Nu zou je enkele tot tientallen subonderwerpen opgeschreven hebben.

Veel dienstverleners zullen nu ook zoekwoorden opgeschreven hebben die met hun eigen dienst concurreren.

Zo zal een administratiebureau bij het zoekthema ‘boekhouden’ de zoekwoorden; ‘boekhoudsoftware’ en ‘zelf boekhouden’ tegenkomen.

Misschien heb je die al van je lijstje geschrapt. Moet je niet doen.

Waarom zou je hier toch over moeten schrijven?

Stel een ZZP’er wilt, om de kosten te drukken, een boekhoudprogramma kopen. Als je geen pagina hier over maakt dan komt je website niet onder ogen bij die persoon. Nu niet en later waarschijnlijk ook niet. Een kans gemist.

Als je wel een pagina over het onderwerp maakt, dan komt de persoon wel in aanraking met jouw bedrijf. Jij biedt een oplossing aan en komt goed in het boekje bij die persoon te staan.

Die ZZP’er zou er later achter kunnen komen dat het toch beter (of zelfs goedkoper) is om de boekhouding uit te besteden. Aan wie zal die dan direct denken? Aan jou. Of wat als die ZZP’er opeens hard groeit en geen tijd meer heeft om de boekhouding zelf te doen. Aan wie denkt die dan? Ook weer aan jou! Stel een vriend van die ZZP’er vraagt aan hem of hij een betrouwbare boekhouder kent? Wie kent hij? Jou.

Zulke probleemoplossende artikelen trekken ook veel sneller links aan dan salespagina’s (die worden over het algemeen nooit gedeeld).

Hetzelfde met trouwfoto’s.

Je kan uitleggen hoe ze zelf trouwfoto’s kunnen maken. Je kan er zelfs een hele reeks van artikelen van maken.

Maar wat als die persoon zelf gaan trouwen? Of wat als die persoon toch  wilt dat er professionele trouwfoto’s worden gemaakt worden? Het is namelijk een gebeurtenis die men maar een (of een paar keer) meemaakt. Dan wil je wel dat het goed gebeurd. En aan wie denken ze dan? De persoon die ze kennen. Jou dus.

Een ander argument. Die persoon is al op zoek naar informatie om het probleem zelf op te lossen. Als iemand al vastberaden is, kan je hem of haar lastig overtuigen om toch voor die ene dienst te kiezen. Je verliest dus geen klant, maar je genereert wel een potentiële klant.  Ondernemen is een lange termijn spel. Speel jij mee?

Buiten dat weet Google ook dat het zoekwoord ‘zelf trouwfoto’s maken’ sterk gerelateerd is aan het zoekwoord ‘trouwfoto’s laten maken’.

Als jij over beide onderwerpen schrijft, is jouw website informatiever, completer en relevanter dan die van jouw concurrenten. Beide artikelen zullen dan beter scoren in de zoekmachine.

Laten we nog een voorbeeld erbij pakken en alles kort nalopen

Stel je bent een coach.

Bij een van je diensten help je mensen van stress af. Het  zoekwoordthema’s is dan ‘stress verminderen’.

Zoekwoord op relevantie

Welke zoekwoorden vallen in het thema;

  1. Stress symptomen
  2. Wat is stress
  3. Burn-out symptomen
  4. Posttraumatische stress

Stel we starten met een artikel over ‘stress symptomen’

Dan kijken we wat voor suggesties Google geeft (via Google Suggest of Ubersuggest).

Stress symptomen

We kunnen dan ook nog in de zoekbalk het alfabet afgaan. Zo krijg je bij de letter a weer andere suggesties dan de letter b :). Of gewoon Ubersuggest gebruiken.

Stress symptonen 2 suggesties

Hoe maken we dan een relevant artikel?

Door de suggesties die Google bij het zoekwoord geeft in het artikel te behandelen. Misschien zelfs voor elke suggestie een aparte kop maken. We kunnen een stuk schrijven over lichamelijke klachten en in dat stuk pijn bij oren, schouders, spieren en keel bespreken.

Hoe completer het artikel, hoe beter.

Zie je te veel suggesties over compleet andere onderwerpen bij het zoekwoord staan? Maak er dan twee of zelfs drie artikelen van.

Elk artikel koppel je (met een link) aan de salespagina, aan de overzichtspagina en eventueel aan de pagina’s die relevant zijn aan het onderwerp (zie afbeelding).

De overzichtspagina wordt een pagina waar je elk zoekwoord in het zoekwoordthema kort bespreekt en vervolgens linkt naar de pagina die er verder op door gaat.

Zo kunnen bezoekers die een algemeen zoekterm gebruiken (zoals stress verminderen) en op de overzichtspagina landen, heel snel navigeren naar de pagina die hij of zij echt zoekt.

Omdat je elke veelvoorkomende vraag op een van de pagina’s beantwoordt, help je de zoeker met het beantwoorden van zijn vraag, het oplossen van zijn probleem of het vervullen van zijn behoefte. Dit wordt beloond met betere posities.

Tijd voor de laatste (en belangrijkste) stap.

Het daadwerkelijk schrijven van kwalitatief sterke artikelen over het onderwerp.

Je hebt al de onderwerpen van de pagina’s en je weet hoe je de inhoud van elke pagina kan bepalen.

Tijd om te starten met schrijven.

En nog belangrijker. Hou vol. Ik beloof dat je resultaten zult zien.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?