De Google zoekwoorden tool: keyword analyse + onderzoek

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 29 december 2021

SEO wordt vaak gezien als iets technisch.

Iets wat je moet toepassen om een eigen website of blog beter vindbaar te maken.

Een zoekwoordje hier. Een zoekwoordje daar.

We moeten weg van zo’n mechanische kijk op zoekwoorden en SEO

Het helpt je niet om structureel bij de top drie in de zoekresultaten van Google te komen. Vaak juist het tegenovergestelde.

Zoekmachine optimalisatie is geen checklist die je moet aflopen.

We moeten namelijk niet optimaliseren voor een (zoek)machine. We moeten optimaliseren voor mensen die een zoekmachine gebruiken. Daar zit een wereld van verschil in.

Zoekwoorden moet je niet zien als een combinatie met woorden die bezoekers op kunnen leveren. Je moet ze zien als door de zoeker vertaalde vragen, problemen en behoeften. De reden dat een zoeker zoekt.

En wat is SEO dan?

Vraag en aanbod. Het zoeken en analyseren van de vragen, problemen en behoeften die jouw doelgroep heeft en vervolgens die vragen, problemen en behoeften beter behandelen dan jouw concurrenten.. Hoe beter het aanbod (jouw pagina) aansluit op de vraag (een zoekwoord), hoe groter de kans is dat je hoog rankt.

Zoekwoorden vinden en begrijpen met de Google zoekwoorden tool

Met de zoekwoorden tool van Google kan je niet alleen vrij snel inzien op welke woorden men zoekt (en hoe vaak), maar je kan ook informatie verzamelen over de reden dat iemand op een bepaald woord zoekt.

Die combinatie zorgt ervoor dat je gericht pagina’s kan maken die inspelen op de specifieke behoeften van zoekers – en zo meer bezoekers krijgt uit Google.

De zoekwoordplanner

Om de zoekwoordplanner van Google te gebruiken heb je een Google account nodig. Heb je geen Gmailadres? Dan kan je er hier één aanmaken. Je bent binnen 5 minuten klaar.

Oké.

Daarna kunnen we naar de zoekwoordplanner gaan.

Belangrijk: is dit je eerste keer dat je de zoekwoorden tool gebruikt?

Ja?

Let dan even extra op.

Google vraagt je namelijk daarna om een Google Adwords account aan te maken. .

So what?

Nou, je moet dan een hoop gegevens opgeven, waaronder jouw creditcardgegevens.

We kunnen dit proces overslaan.

Gelukkig maar, want hoogstwaarschijnlijk wil je alleen de zoekwoordplanner gebruiken en niet adverteren. Of heb je, net als ik, geen creditcard. Dan wordt het helemaal lastig.

Maar, en daarom vroeg ik je om eventjes extra op te letten, we kunnen dit proces maar op één pagina overslaan. Als je per ongeluk op Doorgaan hebt geklikt, dan kan je misschien niet terug en dan moet je al jouw gegevens opgeven. Niet het ergste van de wereld, maar toch.

De zoekwoordplanner gebruiken

Laten we het stap voor stap doornemen.

Ga naar de zoekwoordplanner van Google.

Je komt dan hier uit.

Het kan zijn dat de pagina er iets anders uitziet. Ik heb het gevoel dat Google deze pagina een paar keer per jaar aanpast.

Klik op Inloggen, Nu beginnen of Zoekwoordplanner gaan gebruiken. Het maakt niet uit, je komt op dezelfde pagina uit.

Klik op Nieuw Google Ads account

Je komt dan hier.

Scroll helemaal naar beneden.

Klik op de onderste, blauwe, link Overschakelen naar expertmodus.

Scroll weer naar beneden en klik op Maak een account Zonder Campagne.

Klik op doorgaan.

Scroll daarna weer naar beneden en klik op de blauwe knop: Create an account without setting up billin.g

Klik daarna bovenaan op Tools. Ga naar Planning. En klik op Zoekwoordplanner.

Waar zoekt men op?

Nu is het tijd om zoekwoorden op te geven en te vinden.

Wat je hier invult is afhankelijk van jouw doel.

  1. Wil je een groot overzicht van de woorden waar men op zoekt?
  2. Of wil je een specifiek overzicht van de woorden die gerelateerd zijn aan één zoekwoordcombinatie?

De eerste optie is handig als je een grote lijst met onderwerpen wilt maken waar je een pagina voor kan maken. De tweede optie is handig om de informatiebehoefte omtrent een specifiek zoekwoord beter te begrijpen.

Anders uitgelegd:

  • Als je bijvoorbeeld alleen zoekt op Hoger in Google, dan krijg je 368 zoekwoordideeën. Zoekopdrachten die Google enigszins relevant vindt aan het door jouw opgegeven zoekwoord.
  • Zoek je op Hoger in Google en SEO? Dan krijg je in totaal 476 zoekwoordideeën.
  • Zoek je op SEO, Hoger in Google en website optimalisatie? Dan krijg je in totaal 563 zoekwoordideeën.

Hoewel alle drie termen ongeveer hetzelfde betekenen, kan elke term door Google gekoppeld zijn met andere onderwerpen, vragen en behoeften. Hoewel er veel overlap is, krijg je door meer woorden in te vullen meer nieuwe suggesties.

Zoekwoorden vinden

Vul één of meerdere zoekwoorden in. Kortom: woorden waar jij op wilt ranken of woorden waarop jij denkt dat de doelgroep zoekt.

Ik doe meestal een aparte zoekopdracht – met meerdere woorden – per onderdeel van mijn niche.

Klik daarna op Aan de slag. 

Je wordt dan overdonderd met gegevens. Dus laten we rustig in- en uitademen. We kunnen de helft negeren.

Voordat we verder gaan. Ik heb een maillijst – misschien interessant als je tips wilt ontvangen over SEO, marketing en het onderschap.

Zoekwoorden tool van Google gebruiken

Linksboven zie je 476 zoekwoordideeeen gevonden. Dit betekent dat Google 476 zoekwoordcombinaties heeft gevonden die enigszins te maken hebben met de zoekwoorden die jij hebt ingevuld.

In de tabel zie je helemaal links Zoekwoord (op relevantie). Uit de volgorde kan je ook informatie halen. Je kan lezen welk onderwerpen relevant zijn aan het zoekwoord dat jij hebt opgegeven. Dit kan jou inzicht geven in de informatiebehoefte achter een zoekwoord.

Daarnaast zie je Gem. maandelijkse zoekopdrachten. Dit is een ruwe inschatting over hoe vaak er op die combinatie gezocht wordt. Erg ruw.

Want 100-1k kan zo 101 zoekopdrachten per maand betekenen, maar ook 956. Een flink verschil. Er is een manier om achter het exacte aantal zoekopdrachten te komen, maar die informatie is in het begin niet nodig. In het begin is het belangrijk om een ruwe inschatting te maken en daarna zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Wil je het exacte aantal echt weten? Dan kan je hier een korte handleiding vinden.

De kolommen daarnaast kan je negeren. Die kolommen gaan over het adverteren op deze woorden. Om het nog iets duidelijker te maken: wat er bij concurrentie staat, heeft niets te maken met hoe lastig het is om op die woorden te scoren in Google met SEO.


Wat doe je met de informatie uit de zoekwoorden tool?

Veel mensen gaan de fout in als ze beginnen met het kiezen van zoekwoorden. Ze kiezen voor zoekwoorden met de meeste zoekopdrachten. Dat klinkt logisch. Een hoge ranking op een zoekwoord met een hoog zoekvolume betekent namelijk ook veel bezoekers. Maar wat veel mensen vergeten dat de concurrentie daar ook vele malen hoger is.

Als je niet bij de top tien hoort van de grootste, populairste of beste websites in jouw niche kan je het best de populairste zoekwoorden negeren.

Het is slimmer om je te richten, helemaal als beginner, op zoekwoorden met een laag zoekvolume. Hoe lager het zoekvolume is, hoe lager de concurrentie zal zijn. En een top drie positie op een woord waar 60 keer per maand op gezocht wordt levert je meer op dan een drieëntwintigste positie op een populair zoekwoord.

Je kan er meer lezen in het volgende artikel: Meespelen in de juiste divisie.

Hoe weet je of je op een zoekwoord kan ranken?

Dat is lastig.

Er is een manier om een ruwe schatting te maken over de kans dat je hoog rankt, maar dat maakt het weer onnodig lastig.

Houd het in het begin simpel.

  • Bekijk de tien topresultaten van het zoekwoord waar jij op wilt ranken
  • En kijk dan hoe goed die pagina’s zijn qua inhoud, relevantie met het onderwerp, gebruiksvriendelijk en design.

Vraag je vervolgens af: kan ik een pagina maken die anderhalf keer zo goed is als de beste pagina?

Is het antwoord ja? Go for it. Hoe meer toppagina’s je maakt, hoe makkelijker het ranken wordt. Vaak is het slim om efficiëntie te negeren en gewoon de handen uit de mouwen te steken en aan de slag te gaan. Maak meerdere, tientallen, bovengemiddelde pagina’s.

Webpagina’s optimaliseren voor zoekopdrachten

Daarna is het tijd op pagina’s te maken en te optimaliseren voor het zoekwoord dat je hebt gekozen.

Starten met zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is groter dan zoekwoorden en zoekbehoeften.

Het draait om de hele zoekervaring, de gebruikservaring.

Als je (tien)duizenden bezoekers vanuit de zoekmachine wilt krijgen, moet je strategisch te werk gaan.

Je moet inzicht krijgen in de informatiebehoefte van de doelgroep, plannen welke pagina’s je wanneer gaat maken om het aantal bezoekers dat je vanuit Google krijgt te maximaliseren, je moet weten hoe je een goede pagina maakt – eentje die beter is dan jouw concurrenten, je moet weten hoe je leuk, helder en begrijpelijk iets vertelt, je moet zorgen dat je website snel en gebruiksvriendelijk is en je moet zorgen dat de pagina’s op een logisch manier aan elkaar gekoppeld zijn.

Wil je serieus aan de slag met SEO? Kijk dan eens naar de: Online SEO cursus: Jouw roadmap en ‘Lonely Planet’ voor SEO

We moeten onze website laten groeien tot een autoriteit om hoog te ranken. Stap voor stap. Steen voor steen. Alleen zorgen dat een pagina relevant is aan een zoekwoord is niet genoeg.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?