Hoe werkt de gratis zoekwoordplanner van Google?

Met de zoekwoordplanner van Google kan je in no-time zien op welke woorden men zoekt en hoe vaak er per maand op gezocht wordt.

Met die informatie heb je inzicht in de informatiebehoefte van de doelgroep en kan je gericht content maken die men wil lezen, kortom SEO.

En dat komt uit op: hogere rankings en meer bezoekers vanuit Google.

Voor als je de eerste keer dat je de zoekwoordplanner van Google gebruikt

Om de zoekwoordplanner te gebruiken heb je een Google Adwords account nodig.

Het lijkt erop dat Google er bijna alles aan doet om jou een account aan te maken waarbij je jouw creditcard gegevens op moet geven. Om de drempel tot het adverteren zo laag mogelijk te maken.

Dat zou je kunnen doen, want je hoeft niet perse te adverteren om de tool te gebruiken.

Maar je kunt ook dit overslaan – want niet iedereen heeft creditcard gegevens of wilt ze zomaar opgeven.. Maar dat kan maar één keer.

In het kort: lees goed alle opties en zoek naar een optie om aan te geven dat je een account wil maken zonder campagne. In het onderstaande afbeelding is dat een klein blauw linkje.

Het is goed mogelijk dat jij wat anders ziet, Google verandert constant het design. Dus lees alles rustig door.

De nieuwe zoekwoordplanner gebruiken

Wanneer je naar de zoekwoordplanner gaat, via de onderstaande link, dan vraagt Google je om in te loggen met een Google account (met jouw Gmail-adres).

De link naar de: zoekwoordplanner.

Daarna kom je op het beginscherm van de zoekwoordplanner. Klik hier op de zoekwoordplanner gebruiken (of inloggen).

Zoekwoorden vinden via de zoekwoorden tool

Klik vervolgens op Zoekwoorden vinden.

Zoekwoorden vinden met de zoekwoordplanner

Vul daarna een of meerdere zoektermen die jouw niche omschrijft.

Je kan later altijd nog op andere termen zoeken.

De gratis zoekwoordplanner van Google Adwords gebruiken

Je vindt dan een hele lijst met zoekwoordideeën.

Helemaal linksboven zie je de hoeveelheid. In dit voorbeeld zie je 476 zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de woorden die zijn ingevuld.

Zoekwoordideeen zoekwoordplanner

Het enige waar je op moet letten zijn de eerste twee kolommen, het zoekwoord (op relevantie) en de Gem. maandelijkse zoekopdrachten. De andere kolommen gaan over het adverteren op die zoekwoorden.

Je ziet bij de tweede kolom een ruwe schatting van het aantal zoekopdrachten per maand.

Erg ruw.

Zo heb je bij zowel hoger in Google als bovenaan in Google 100 tot 1000 gemiddelde zoekopdrachten. Dus dit kan zowel 103 zijn als 930. Een flink verschil in wat een toppositie kan opleveren.

Je kan de exacte aantallen zien, met weer een omweg

Exacte aantallen bezoekers zien in de zoekwoordplanner van Google.

Om dat te doen moet je ze toevoegen aan jouw plan. Dat doe je door het vierkantje links aan te vinken. Daarna klik je bovenaan op Toevoegen aan plan. En tot slot klik je in de linker sidebar op planoverzicht.

Je komt dan bij het planoverzicht.

Sleep vervolgens dat blauwe bolletje in de grafiek helemaal naar rechts. Zie je dat grafiekje niet? Klik dan op dat rondje met de vraagteken helemaal aan het einde van de eerste zin (in dit geval naar de 13 euro).

Als je dan iets naar onder scrollt zie je de twee zoektermen, de kosten, klikken en vertoningen.

Je hoeft hier alleen te letten op vertoningen. Dat is de aantal keer dat er gezocht wordt op de term.

De ruwe schatting van beide zoektermen was 100 to 1000.

Maar hier zie je twee exactere cijfers, namelijk: 646 voor hoger in google en 168 voor boven aan in Google. Een flink verschil.

Hoe moet je nu verder als je met SEO wil starten?

De kern is het vinden van zoekwoorden waar de concurrentie niet zo hoog is en een goede positie haalbaar voor een relatief kleine website. Om vervolgens geoptimaliseerde pagina’s te maken.

Hier kan je meer lezen over het gebruiken van zoekwoorden onderzoek voor SEO.

Weet je al zeker dat je serieus aan de slag wilt met SEO – dat je er een flinke dosis tijd en energie in wilt steken, dan kan het handig zijn om een SEO cursus te volgen. Dan leer je welke strategieën en tactieken het best werken.

8
Auteur: Ruben Bunskoeke




4 responses to “Hoe werkt de gratis zoekwoordplanner van Google?

  1. Wat je zegt: wennen. Ik mis de overzichtelijkheid van het Hulpprogramma, waar de zoekwoordideeën inmiddels uitgeschakeld zijn. Na een eerste probeersel word ik er nog niet enthousiast over.

  2. Enorm droog programma. Heb altijd de indruk dat er oude, fantasieloze personen bij Google werken, die gewoon geen enkele creativiteit tentoon spreiden. Je wordt als ‘deelnemer´ gedwongen om door ellenlange stukken tekst te ploegen, barstensvol vakjargon, en uiteindelijk wordt er maar een ding van je verwacht: adverteren.
    Ik vind het e zoveelste teruggang van wat Google ooit geweest is. te veel gericht op adverteren afdwingen, en op den duur dan wordt je moe van al die advertenties en het gebedel erom.

    Jammer dat een overzichtelijke, handige tool nou weer vervangen moest worden voor een onoverzichtelijk stuk gedram om te gaan adverteren.

  3. Het is even wennen maar uiteindelijk zie je de voordelen en dat de zoekwoordplanner ten opzichte van de oude keytool een stuk gebruiksvriendelijker is en makkelijker gekoppeld is aan AdWords

Comments are closed.