SEO copywriting – De 13 essentiële elementen van het schrijven van onverslaanbare SEO-teksten

Onverslaanbare teksten met SEO-copywriting

 

SEO copywriting is het schrijven van teksten die bestaande behoeften beter vervullen dan alle concurrenten.

En hoe weet je dat die SEO-teksten die behoefte beter vervullen?

Nou… men zal vaker jouw pagina delen, bookmarken en naar verwijzen dan jouw concurrenten. Verder zullen ze vaker klikken op de links die jij in jouw artikel noemt, terugkomen naar jouw website en zullen niet zo snel op ‘back’ klikken om terug naar de zoekresultaten te gaan. En dit kunnen allemaal signalen zijn die Google gebruikt om de ranking te bepalen in Google.

Iedereen kan van zulke teksten schrijven. Helemaal als je weet waar je wel en niet op moet letten. Met deze checklist boordevol met concrete tips kan je aan het einde van de rit onverslaanbare SEO-teksten schrijven.

De 13 essentiële elementen bij SEO copywriting

  1. Old-skool SEO versus Moderne SEO
  2. Begrijp wat men wil en wat werkt
  3. Kies een haalbaar zoekwoord
  4. Moet ik korte of lange pagina’s maken?
  5. Schrijf een awesome SEO-titel
  6. Schrijf een heldere meta-description
  7. Maak een simpele URL
  8. Maak gebruik van multi-media
  9. Schrijf aantrekkelijke koppen
  10. Link uit
  11. Snel, sneller, snelst. Waarom snelheid essentieel is.
  12. Gebruik gerelateerde woorden
  13. Maak je artikelen leesbaar en begrijpelijk

1. Oldskool SEO vs Moderne SEO

Te veel mensen denken bij SEO-teksten nog steeds aan niet-leesbare overgeoptimaliseerde webpagina’s die nergens over gaan. SEO gone wild.

Moderne SEO (SEO copywriting) draait om het creëren van content dat zo aantrekkelijk is dat de zoeker actie onderneemt. Betoverende content dat de bezoeker doet delen, liken, reageren, linken, klikken en kopen. Het draait om het maken van een glorieuze belofte en het nakomen van die belofte. Het draait om het creëren van vertrouwen en autoriteit.

Content dat gericht is op het vervullen van een specifieke behoefte (on-page SEO) staat nog steeds aan de basis, maar het is slechts het entreekaartje. Het vereiste om mee te spelen in het gevecht om een nummer 1 positie. Wil je echt scoren? Dan moet je all-in gaan. Je moet de concurrentie verpletteren. Je moet alles geven om de best mogelijke pagina te maken over het onderwerp waar jij op wil ranken.

Naar boven

2. Wat willen wij?

Meer gemak, geld, waardering en minder onzekerheden.

Wanneer willen wij het?

Ja.. Nu, natuurlijk.

Als je content wil maken die men wil lezen en delen, dan moet je weten wat men wil en wat men doet delen. Robert W. Bly noemt in het boek The Copywriter’s Handbook 18 dingen die ons motiveren.

The_Copywriter’s_Handbook 8 The_Copywriter’s_Handbook 9

Waarom delen we?

De New York Times deed in 2011 onderzoek naar de motivatie achter het delen. Ze hebben de verschillende motivaties in 5 groepen gedeeld.

  1. Om waardevolle en vermakelijke content te delen. 94% van de respondenten zijn er bewust mee bezig hoe waardevol de informatie is voor hun volgers.
  2. Om zichzelf te definiëren naar anderen. 68% van de respondenten delen content om hun volgers een beter beeld te geven van wie zij zijn en waar zij om geven
  3. Om relaties te groeien en onderhouden. 78% van de respondenten delen informatie online om in contact te blijven met personen waar zij anders niet mee in contact zijn.
  4. Voor zelfontplooiing. 69% van de respondenten delen informatie zodat zij zich meer betrokken voelen in de wereld.
  5. Om te vertellen over de zaken waar zij om geven. 84% van de respondenten delen omdat het een goede manier is om zaken te ondersteunen waar zij om geven.

I try to share only information that will reinforce the image Id like to present: thoughtful, reasoned, kind, interested and passionate about certain things.” – opmerking van een respondent uit de studie. 

Waarom linken we?

Dan Petrovic noemt in het artikel The Art of Link Earning 8 redenen waarom links bestaan;

  1. Attributie – verwijzen naar de originele auteur van de content 
  2. Referentie – Een uitspraak van een andere auteur quoten 
  3. Definitie –  Verwijzen naar een pagina die een concept 
  4. Expansie – Verwijzen naar een specifiekere bron
  5. Identificatie – Verwijzen naar een plek, persoon of bedrijf.
  6. Voorbeeld – Het verwijzen van een voorbeeld 
  7. Actie – Het verwijzen naar iets wat de lezer kan doen
  8. Relatie  – Het verwijzen naar websites met gedeelde interesse, status of activiteit

Wat betekent dit?

Middelmatigheid is niet het antwoord als je onverslaanbare SEO-teksten wil maken.

SEO copywriting draait om het maken van iets dat men gaat onthouden. Maak iets wat men WIL delen. Van ‘Hé, check eens wat voor tof artikel ik gevonden heb”.  Ga verder dan al je concurrente. Geef alles wat je heb.

Naar boven

3. Een haalbaar zoekwoord

Zoekwoorden zijn onderwerpen waar gezocht op wordt. Als je geen zoekwoord heb, kan je ook niet bezig gaan met SEO copywriting.

Een gebruikelijke fout bij SEO is het kiezen van een zoekwoord dat niet haalbaar is. Als je wil ranken in Google, dan moet je meespelen in de divisie waar een top 3 mogelijk is. Om dit te doen, moet je weten;

  • Hoe ‘sterk’ jouw website is in de ogen van de zoekmachine,
  • En hoe ‘sterk’ de pagina’s van de concurrentie zij.

Hoe doe je dit?

Door de Page Authority (de waarschijnlijkheid dat een pagina gaat ranken, volgens het rankingsysteem van Moz) van jouw website te vergelijken met die van jouw concurrenten.

  • Installeer de MozBar en activeer de MozBar (door rechtsboven in je browser op de M te klikken).
  • Bekijk de PA (Page Authority) van een handvol pagina’s op jouw website (niet naar de homepage). En kijk in welke range de PA’s liggen?
  • Bekijk daarna de PA van de 5 grootste concurrenten voor het desbetreffende zoekwoord.

PA

Voorbeeld

Stel je maakt inspirerende illustraties. En je wil ranken op het zoekwoord ‘illustraties laten maken’. Je controleert dan eerst 3 oude blogartikelen en 2 landingspagina’s. Je ziet dan dat de range van PA’s tussen de 14 en 25 ligt. Daarna bekijk je de PA’s van de top.

Page_Authority_controleren

En?

Het zoekwoord is haalbaar. Maar zie je in de top 5 PA’s tussen de 30 en 40? Dan kunnen we beter voor een andere term gaan (behalve als het artikel veel links gaat krijgen).

P.S. Kijk ook altijd even naar de DA (de domain authority). Is die van de top 5 hoog (35 – 50 bijvoorbeeld)? Dan is het zoekwoord waarschijnlijk niet haalbaar (als jouw DA bijvoorbeeld 20 is).

Naar boven

 

Gratis updates ontvangen?

Wil je gratis updates, goodies en het e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ van 000.nl?


4. Korte of lange pagina’s maken?

Lange.

Kan een artikel van 400 woorden ranken op een begeerd zoekwoord? Absoluut. Je hebt niet eens 300 woorden nodig (wat sowieso bullshit is). Kan jij met een artikel van 400 woorden hoog ranken op een populair zoekwoord? Waarschijnlijk niet.

Als je wil ranken op een competitief zoekwoord heb je links nodig. Links vanaf andere autoritaire sites. Als je die niet heb, dan moet je ze krijgen. En uit diverse onderzoeken blijkt dat lange artikelen gemiddeld gezien hoger ranken, meer links en shares krijgen.

Shares-by-Content-Length

 

Ook krijgen lange artikelen meer aandacht. Volgens een onderzoek van Medium krijgt een artikel van 7 minuten (+- 1700 woorden) de meeste aandacht.

 

Attentie bij artikelen

Moet elk artikel lang zijn?

Nee. De lengte moet geen doel op zich zijn. Een artikel moet zo lang zijn als die moet zijn. Niet langer. Ook niet korter.

Je moet rekening houden met de doelgroep, het onderwerp en je schrijfskills (het is enorm lastig om iemand een artikel van 2500+ woorden helemaal te laten lezen). Voor redelijk wat zoekwoorden/vraagstukken is een artikel van een paar honderd woorden beter dan een artikel van 2500+ woorden. Blijf denken aan de complexiteit van de behoefte die je wil vervullen. Hoe complexer het probleem is, hoe langer het artikel moet zijn.

Naar boven

5. Een awesome SEO titel

Een awesome SEO titel is helder en nieuwsgierigmakend. Het is direct ook het belangrijkste onderdeel bij SEO copywriting. Zonder een awesome titel wordt je artikel genegeerd.

De twee belangrijkste onderdelen bij het schrijven van awesome SEO-titel zijn: het zoekwoord en de belofte. Het zoekwoord is de ‘wat’ en de belofte is de ‘waarom’.  Hou rekening met de behoeften van de mens (bij het kopje ‘Wat willen wij“) bij het formuleren van de belofte. Waarom moet persoon X dit artikel lezen in plaats van die van de concurrentie?

SEO en de titel

De titel is een belangrijke (misschien wel de belangrijkste) factor die Google gebruikt bij het bepalen van het onderwerp van webpagina. Simpel gezegd: Wil je op een zoekterm ranken? Plaats het in de titel. Hoe zichtbaarder die woorden zijn, hoe meer waarde die woorden krijgen. Kortom: plaats ze, zals het kan, aan het begin van de zin.

zoekwoorden_bepalen_-_Google_Search

Moet ik altijd de titel beginnen met het zoekwoord?

Nee. De titel moet ook begeerlijk zijn. Het moet aantrekkingskracht hebben. Zo zal hoogstwaarschijnlijk het artikel van SEOzwolle relatief gezien een hogere click through rate (CTR) hebben dan de titel van KarelGeenen.

Hoe maak je een titel begeerlijk?

Door de belofte nog sterker te maken. Gebruik een sterk bijvoeglijk naamwoord en/of een ‘trigger’-woord (zoals wie, wat, waar, wanneer, waar of hoe).

De koningin van het bijvoeglijk naamwoord is Henneke Duistermaat van Enchanting Marketing. Kijk maar eens naar de titel: ‘The Secret Ingredient that Turns Casual Blog Readers Into Avid Fans“. Zonder de magie van Henneke was de titel “Turn blogreaders into fans” *gaap*.

5 andere titels met sterke bijvoegelijke naamwoorden van Henneke

  • 13 Dumb Mistakes Making Your Business Blog Drab, Smelly, and Sleazy
  • How to Write a Good Blog Post Super-Fast (and the Joy of Slow-Blogging)
  • How to Write a Business Blog: The Perfect Recipe for a Delicious Blog Post
  • The No-Nonsense Guide to Writing Online Headlines and Subheads
  • Free 16-part snackable writing course for busy people

Nuttige artikelen


Naar boven

6. De heldere meta-description

De meta-description heeft geen directe invloed op de ranking.

Maar dat maakt niet uit. De meta-description heeft namelijk invloed op de CTR. En volgens SearchMetrics is er een een flinke correlatie tussen een hoge CTR en een hogere ranking. En een hogere CTR betekent ook meer bezoekers (en dus kans op shares en links). Daarom is het ook een belangrijk onderdeel van SEO copywriting.

Mogelijkheden voor de meta-description

  1. Een meta-description die de pagina samenvat.
  2. Een meta-description die de zoeker verleidt om te klikken.
  3. De eerste zin of eerste twee zinnen van de pagina (als die relevant zijn).

Probeer ook het zoekwoord en/of gerelateerde woorden in de meta-description te verwerken (die worden dan dikgedrukt). Verder bevestig je dat het een pagina is die over zijn probleem gaat.

meta-description_-_Google_zoeken

Moet ik voor elke pagina een meta-description invullen?

Ik twijfel. Doe het sowieso voor de homepage en elke pagina die in de top 10 rankt voor een redelijk zoekwoord.

Hoe maak je een meta-description?

Dit kan je doen met de SEO plugin van Yoast.

Meta-description_invullen_Yoast

 

“Meta description tags, while not important to search engine rankings, are extremely important in gaining user click-through from search engine result pages (SERPs). These short paragraphs are webmasters opportunity to advertise content to searchers and let them know exactly what the given page has with regard to what they’re looking for.” – Moz.com

Naar boven

7. Een zoekmachine vriendelijke URL

Een zoekmachine vriendelijke URL is kort en beschrijvend.

Beschrijf de pagina in 2 tot 5 steekwoorden. Vroeger werd de url meegenomen door het algoritme voor het bepalen van het onderwerp van de pagina. Geen idee of het nu nog gedaan wordt. Maar dat maakt weer niet uit. Een korte simpele url is duidelijker voor de lezer, ziet er professioneler uit en is gemakkelijker te onthouden. Verder worden de woorden in de url ook dichtgedrukt als men die zoekwoorden gebruikt in hun zoekopdracht.

hoger_in_google
P.S. dit is geen goed voorbeeld qua url. Veel te lang. Ik had hem beter /hoger-in-google kunnen noemen

Voorbeeld slechte titels

  • jouwwebsite.nl/?p23862
  • jouwwebsite.nl/adem-als-de-wind-en-ga-mee-met-de-zee

Voorbeeld van een sterke URL

  • jouwwebsite.nl/stress-verminderen-werk
  • jouwwebsite.nl/portretfotografie-utrecht

P.S. Ik zou niet zo snel bestaande lange url’s aanpassen. Waarom? Je moet dan de oude pagina redirecten en alle links naar de desbetreffende pagina aanpassen. Verder daalt de pagina tijdelijk in de zoekresultaten. Ik zou het gewoon vanaf nu moeten doen. Maak de url van elke nieuwe pagina kort en krachtig voordat je hem publiceert.

Naar boven

8.Multi-media en SEO

Is het hebben van afbeeldingen of video’s een rankingfactor?

Ik denk het niet. Het heeft wel indirect invloed op de ranking. Waarom?

Kortom; meer bezoekers, shares en kans op links.

Twitter-ThumbnailSEO bij afbeeldingen

  • Geef afbeeldingen korte beschrijvende bestandnamen, bijvoorbeeld meersharestwitter.png.
  • Gebruik beschrijvende alt-tags, bijvoorbeeld “Aantal Twitter shares met thumbnail”.

Toegevoegde waarde

Als de afbeelding de content niet verbetert, kan het in theorie ook een negatieve invloed hebben.

Zo heb ik een lichte afkeer tegen typische stockfoto’s. Denk dan aan overdreven lachende mensen die een Excel-sheet zitten te bewerken. NIEMAND heeft zo’n plezier met Excel… Zie ik zo’n afbeelding? Dan is de kans groot dat ik wegklik (en dus het artikel niet lees of deel).

Wat voor afbeeldingen wel?

Afbeeldingen die vermaken, inspireren, verduidelijken, prikkelen of uitleggen.

Nuttige artikelen


Naar boven

9. Geruststellende koppen

Koppen zorgen voor overzicht en rust. Ze maken een artikel scanbaar.

Behandel koppen zoals je de titel behandelt. Met zorg. Maak duidelijk wat je gaat vertellen (met beschrijvende woorden) en waarom het interessant is voor de lezer. Ook koppen kan je sterker maken door ‘trigger’-woorden en mooie bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken.

Naar boven

10. Het belang van uitlinken

Verbindingen zijn de kracht van het internet.  Een webpagina kan snel 2x zo waardevol worden als er gelinkt wordt naar aanvullende kwalitatieve content. Toch linkt men weinig uit. Waarom?

  1. Men denkt er niet aan.
  2. Men denkt dat ze bezoekers/shares/sales mislopen als ze linken naar collega’s (ik denk dat het juist andersom is).

We moeten vaker linken naar gerelateerde pagina’s binnen de website en naar aanvullende content op websites van anderen (ja, dit lees je goed. Link naar je collega’s).

Waarom moet je linken?

  • Het artikel wordt waardevoller voor de bezoeker (en dat kan weer leiden tot meer shares en links).
  • Je kan oude pagina’s weer leven inblazen.
  • Je versterkt de relatie met de persoon waar naar je linkt.
  • Je creëert vertrouwen.
  • Je zorgt voor meer activiteit op je site.
  • Link jij naar kwalitatief sterke pagina’s? Dan is de kans groot dat jouw pagina ook kwalitatief is. En waarschijnlijk neemt Google dit ook mee bij het bepalen van de waarde van de webpagina.

Gun meer. Link meer.

 

Nuttige artikelen


Naar boven

11. De laadtijd van je website

Oke. Snelheid heeft in theorie niets te maken met SEO copywriting. Maar we kunnen het niet laten zitten. Sorry.

De snelheid van je website heeft invloed op conversie, ranking, bouncepercentage, aantal bezoeken en gebruiksvriendelijkheid.

Bouncepercentage
50% hogere bouncepercentage bij een laadtijd van 3 seconden

Snelheid website

Hoe snel moet mijn website zijn?

Sneller dan 2 seconden is een goede richtlijn.

Hoe snel is mijn website?

Hoe maak ik mijn website sneller?

Handige artikelen


Naar boven

12. Gerelateerde zoekwoorden

Je moet zoekwoorden niet zien als random woorden die je in een tekst moet proppen om te ranken op dat woord. Nee. Zoekwoorden zijn behoeften. Een superieure pagina is een pagina die de behoefte achter het zoekwoord vervult.

Google kijkt o.a. naar specifiekere en gerelateerde zoekopdrachten om inzicht te krijgen in de behoefte van een zoeker. Dat moet jij ook doen. Stel iemand zoekt op het woord ‘portretfotografie tips’, dan wil Google begrijpen naar wat voor tips de zoeker zoekt.

Komen die gerelateerde en specifiekere zoekopdrachten in het artikel naar voren? Dan is de kans groter dat de pagina de behoefte achter het zoekwoord vervult (en dus beter gaat ranken).

  • Kijk daarom naar die gerelateerde zoekwoorden om meer inzicht te krijgen in de behoefte achter het zoekwoord
  • En behandel die zoekwoorden als ze relevant zijn voor jouw artikel.

Hoe vind je die gerelateerde zoekwoorden?

  1. Via de zoekwoordplanner
  2. Via UberSuggest
  3. Door de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan” te bekijken in de zoekresultaten.

portretfotografie_-_Google_zoeken


Naar boven

13. Leesbaar en begrijpelijk

Hoe leesbaarder en begrijpelijker een artikel is, hoe groter de kans is dat jouw idee, verhaal, expertise en tip goed overkomt. Hoe beter dit overkomt, hoe waardevoller jouw artikel wordt. En dit betekent meer shares, reacties en een grotere kans op links. Een goede flow is essentieel bij SEO copywriting.

Flow zorgt dat men van zin 1 naar 2 gaat en van zin 15 naar 16. 

Zie flow als een spelletje. De titel (het onderwerp + de belofte) bepaalt met hoeveel punten een lezer begint. Iemand die redelijk geïnteresseerd is begint bijvoorbeeld met 5 punten. Bij elke grappige opmerking, mooie zin en kwalitatieve tip komt er één punt bij. Bij elke grote spelfout, cliche en onbegrijpbare zin gaat er één punt af. Is de lezer bij 0? Dan wordt de rest van het artikel gescand of klikt men weg.

Handige artikelen

Hoe krijg je meer flow?

  • Redigeer meedogenloos
  • Verwijder of vervang elke saaie (en nutteloze) zin
  • Maak grappen
  • Wissel korte en lange zinnen met elkaar af
  • Vertel (persoonlijke) verhalen
  • Stel vragen
  • Wees jezelf en praat zoals je normaal ook praat (schrijf voordat je begint met een artikel ‘Hi Ruben,” bovenaan de pagina (en haal dat weg als je klaar ben)).

Spiegelen

Praat zoals de doelgroep praat en gebruik de woorden die zij gebruiken. Dit is essentieel voor zowel copywriting als voor SEO. Spiegel de taal van de zoeker. Ook al vind je dat ene woord waar jij op wil ranken “niet zo mooi”. Het draait om effectief communiceren.Top

Naar boven

SEO <3 copywriting

SEO copywriting draait om met maken van nieuwsgierigmakende beloften en het ruimschoots overtreffen van de verwachtingen. Goedgeschreven artikelen ranken hoger in Google, simpelweg omdat ze aandachter gelezen worden, vaker worden gedeeld, meer links krijgen en meer reacties ontvangen.

Laten we een invasie starten en de resultatenpagina binnendringen om de top 3 te assimileren naar onze epische artikelen.

Een korte waarschuwing:

Een paar losse tips (zoals de tips in dit artikel) helpen je schrijfskills niet gigantisch vooruit.

Om echt beter te worden in schrijven moet je voor een langere tijd verdiepen in de wetenschap en kunst van het schrijven.

Wil je serieus aan de slag met bloggen en SEO?

Volg dan de praktische blogcursus van 000.nl

Je leert leuker, krachtiger en effectiever schrijven.

Delen?


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

21 responses to “SEO copywriting – De 13 essentiële elementen van het schrijven van onverslaanbare SEO-teksten

  1. Oh, dat gaat op mijn nieuwe CV – de koningin van het bijvoeglijk naamwoord ;-)

    Dankje voor je mooie compliment en de link love!

    Wat een mega-artikel zeg. Kan niks vinden dat mist :(

  2. Ruben,

    Ik kreeg een tip om eens op 000.nl te kijken, ik wil namelijk leren. Het boeiend kunnen schrijven over mijn vakgebied. Ik ben niet heel blij met die tip… Gister om 22:00 uur begonnen met lezen en wat denk je? Het werd nachtwerk….Veel te lezen, veel te leren! Erg boeiende materie en je schrijft het op een manier dat zelfs ik mijn spanningsboog met gemak verlengd heb!

    Succes, ook aan mezelf:)

    Danny

  3. Prachtig artikel! Vooral punt drie is erg waardevol. Veel mensen onderschatten het ‘vooronderzoek’. Als je een haalbaar zoekwoord hebt gevonden, dan ben je al een heel eind. Vervolgens de rest van je stappen volgen en al snel zal de eerste pagina in zicht zijn. Bedankt Ruben!

  4. Bedankt voor de info. Nog wel een vraag over punt #4: waarom zeg je dat een artikel van 400 woorden waarschijnlijk niet hoog in de ranking te krijgen is? Het gaat tenslotte om: “Een artikel moet zo lang zijn als die moet zijn. Niet langer. Ook niet korter.”. Als je met 400 woorden, op een competitief zoekwoord, het exacte antwoord geeft dan moet dit gewoon haalbaar zijn.

    1. Het ligt inderdaad een beetje aan het soort zoekwoord.

      Maar ik denk dat bijna alle competitieve zoekwoorden een breed scala aan subvragen met zich meebrengen. En het is dan lastig om dan het best mogelijke antwoord te geven in niet zo veel woorden.

Plaats een reactie