Hoe ‘bijwerken’ je 67.460 extra bezoekers op kan leveren in 20 minuten.

Misschien ben je nu nog steeds een egoïst.

Misschien negeer je nog steeds de ‘bijwerken’-knop, omdat je de ‘publiceren’-knop leuker, boeiender en frisser vindt.  Misschien kijk je nog steeds met oogkleppen alleen maar vooruit. Naar de toekomst. Naar het nieuwe.

Ik snap het. We gaan goed op hoop.

Maar het is een zonde

Want de pagina’s waar we al voor hebben gebloed, de pagina’s die ons tot de dag van vandaag voeden met een tientallen tot honderden bezoekers per dag, zijn de ruggengraat van onze website. Ze zorgen dat je geen zorgen hoeft te maken of je volgende maand genoeg bezoekers en opdrachten krijgt. Tenminste, als je aan SEO doet.

Deze pagina’s, onze veteranen, onze titanen, hebben nog zo veel meer in zich. We onderschatten ze.

In 1/10 van de tijd die jij nodig hebt om een goed blog te schrijven, kan je tien oude pagina’s verbeteren. En het verbeteren van die tien pagina’s kan je vijf keer zoveel opleveren op lange termijn dan het publiceren van een nieuw blog.

Kortom:

20 minuten werken met een productiviteitsstijging van 5.000%

Één van de beste manieren om snel hoger te ranken is het verbeteren van pagina’s die nu al redelijk goed ranken. Pagina’s die nu al bezoekers opleveren. Pagina’s die nu al in de top 10 staan.

Redelijk vaak kan je met een paar simpele verbeteringen die pagina’s één plekje laten stijgen. Soms zelfs meerdere.

En het stijgen van één plekje, kan het aantal bezoekers die de pagina oplevert met 21% tot 93% laten stijgen.

google_organic_ctr_history

  • Van 10 naar 9 = 21,8% meer bezoekers
  • van 9 naar 8   = 26,2% meer bezoekers
  • van 8 naar 7   = 26,9% meer bezoekers
  • van 7 naar 6   = 30,3% meer bezoekers
  • van 6 naar 5   = 33,7% meer bezoekers
  • van 5 naar 4   = 36,3% meer bezoekers
  • van 4 naar 3   = 41,1% meer bezoekers
  • van 3 naar 2   = 59,6% meer bezoekers
  • van 2 naar 1   = 93,7% meer bezoekers

Vermenigvuldig de stijging van het aantal bezoekers met bijvoorbeeld 12 of 24 maanden en dan zie je dat een simpele stijging van één oud artikel twee, vijf of zelfs tien keer zo veel kan opleveren dan het publiceren van een nieuw artikel.

Maar waarom zeg je tien artikelen verbeteren? Waarom niet gewoon één?

Om de kans op impact te vergroten. De kans is namelijk groot dat een aantal pagina’s helemaal niet stijgen. We gaan namelijk geen grandioze wijzingen uitvoeren. Daarom doen we er in één klap tien. Dan heb je een enorme kans dat minstens één pagina stijgt.

Wat gaan we aanpassen?

Links.

We linken namelijk te weinig. Of tenminste, ik link te weinig en de kans is groot dat jij ook te weinig linkt.

Zo linkte ik bijvoorbeeld in mijn laatste drie blogartikelen in totaal twee keer. Dat moet een stuk of negen keer worden.

Waarom meer links plaatsen?

  • Links vergroten de nuttigheid van het artikel, omdat je meer (gerelateerde) informatie bereikbaar maakt. Dit is ook een drijvende kracht achter Wikipedia.
  • Zonder links zou je elk onderwerp dat je al eens eerder heb behandeld, weer moeten behandelen. Dat is vervelend voor jezelf en voor iedere lezer die het onderwerp al kent. Met links kan je artikelen korter, krachtiger, leerzamer en meer likeable maken, zonder het artikel onbegrijpbaar te maken voor mensen die nog niets over het onderwerp weten.
  • Meer links betekent een grotere kans dat iemand meer pagina’s bezoekt. Vrij logisch, he? Ze noemen mij ook niet voor niets: Ruben “de open deurintrapper” Bunskoeke. Meer pagina’s betekent meer naamsbekendheid, meer kans om jouw expertise te laten zien en een grotere kans op inschrijvers, likes en al die andere dingen die we graag willen.
  • De kwaliteit van de pagina’s waarnaar je linkt kan terugvloeien naar jouw pagina. Zo kan je meesurfen om het succes van andere pagina’s.
  • De PageRank (de kwaliteit van een pagina die vooral gemeten wordt aan de hand van de kwaliteit van de inkomende links) vloeit beter door je website en de meeste PageRank beland vanzelf bij de nuttigste pagina’s (omdat daar dan intern het meest naar gelinkt wordt).

Pak een goedrankende pagina

  1. Ga naar Google Analytics. Gebruik je dat nog niet? Hier een handleiding.
  2. Klik op ‘Acquisition’.
  3. Klik op ‘Campains’.
  4. Klik op ‘Organic Keywords’.
  5. Klik op ‘Landingpage’.

organic_search_traffic_-_analytics

 

Dan heb je de pagina’s die de meeste bezoekers krijgen vanuit Google op een rijtje.

Start met het plaatsen van linkjes

Lees het artikel door en kijk waar het nuttig is om een linkje te plaatsen.

  • Hoe langer je bezig bent met bloggen, hoe meer overlap je zal ontdekken. Misschien bespreek je in het artikel een onderwerp kort (voorbeeld) en heb je laatst een uitgebreid artikel over dat onderwerp geschreven. Zet een linkje.
  • Misschien denk je tijdens het lezen van jouw stuk aan een aanvullend blogartikel van een blogcollega over hetzelfde onderwerp. Zet een linkje.
  • Misschien gebruik je een voor jouw normale term, zoals ‘SEO’ of ‘PageRank’ dat voor mij is, en kan je linken naar een artikel waar je het concept uitlegt voor mensen die het onderwerp niet kennen. Zet een linkje.
  • Misschien denk je, heel toevallig, dat het noemen van jouw praktische cursus SEO een toevoeging kan zijn voor mensen die na het lezen van jouw artikel echt aan de slag willen met SEO. Zet een linkje :).

 

En daarna?

Rinse and repeat. Pak nog tien pagina’s.

Of focus je eens twintig minuten op het verbeteren van alle koppen van tien pagina’s. Of alle titels. De afbeeldingen. De leesbaarheid. De shareabilty. Of één van de andere essentiële onderwerpen van SEO copywriting.

Wat kan er gebeuren?

Ik heb even gekeken wat het kan opleveren.

Stel, het publiceren van een nieuw blog levert je 500 views op. Hoeveel levert het laten stijgen van een oude pagina met één positie dan op?

  • Als de pagina 150 bezoekers p/m oplevert, dan levert een stijging van plek tien naar plek negen 505 bezoekers op in een jaar. 1010 in twee jaar.
  • Als de pagina 300 bezoekers p/m oplevert, dan levert een stijging van plek twee naar plek één 3373 bezoekers op in een jaar. 6746 in twee jaar.

In elk scenario beter dan het publiceren van een artikel dat 500 keer wordt bekeken. En 500 views is veel voor een nieuw blog.

 

workbook2
Klik om te vergroten

Let op:

Ik heb in het bovenstaande voorbeeld gekozen voor pagina’s die 150 á 300 bezoekers p/m opleveren. Dat is helemaal niet zoveel. Het is niet ongebruikelijk dat je pagina’s hebt die 500, 1000 of zelfs 3000 bezoekers per maand opleveren.

In mijn eerste berekening had ik bijvoorbeeld ook een voorbeeld van een pagina die 800 bezoekers per maand had en die steeg van plek twee naar één. Ik heb het voorbeeld niet meegenomen, omdat het verschil van de andere artikelen in de grafiek dan niet meer zo goed zichtbaar was. Het artikel zou ongeveer 9.000 extra bezoekers in het eerste jaar opleveren en ongeveer 18.000 in twee jaar.

Wat heb je liever?

500 bezoekers, waarvan 50 nieuwe bezoekers zijn? Of 18.000 nieuwe ogen? 18.000 potentiële klanten?


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

24 responses to “Hoe ‘bijwerken’ je 67.460 extra bezoekers op kan leveren in 20 minuten.

  1. Interessant, ik ga er straks gelijk mee aan de slag benieuwd wat het oplevert. Alleen even een vraagje; waarom pak je de 10 meest bezochte pagina’s volgens google analytics en niet volgens webmasters tools tien die op plaats 2 eindigen om naar de eerste te brengen?

    1. Dat kan je idd ook doen.

      Voordeel van Google Analytics is dat het draait om bezoekers, niet om ranking. Zo kan je ook hoog ranken op een zoekwoord dat bijna niets oplevert. Verder is het over het algemeen lastiger om van 2 naar 1 te gaan, dan voor bijvoorbeeld 6 tot 5.

      Maar als je in totaal 20-30 pagina’s gaat verbeteren, dan maakt het niet zoveel uit op welke manier je het aanpakt, 95% van de pagina’s zullen dan overeenkomen.

  2. Beste Ruben,
    Het blijft iedere keer weer zeer nuttige informatie of liever, zeer gedreven hulp die je biedt.
    Een vraag; je shrijft: zet linkjes. ik begrijp, dat dit linkjes naar eigen pagina;s kunnnen zijn, of naar pagina’s van een andere site. Verzwakt het plaatsen van veel uitgaande naar derden, je eigen positie niet?

    1. Ik wil direct zeggen: ‘nee, het maakt niet uit’. Maar ik twijfel een beetje over het woordje ‘veel’.

      De positie van de pagina zelf wordt naar mijn mening niet negatief beïnvloed, maar als je alleen maar naar externe websites linkt – op bijna elke pagina – dan vloeit er waarschijnlijk te weinig PageRank door naar je eigen website.

      De meeste extremen zijn niet positief.

      Het draait volgens mij vooral om een balans.

      Het tekst/ link ratio
      Het intern linken / extern linken ratio.
      En de kwaliteit van de pagina waarnaar je linkt is ook enorm belangrijk.

      Probeer constant de lezer op één te zetten:
      Als je naar jezelf kan linken, top.
      Als een andere pagina op het internet veel beter is dan de pagina die jij hebt, of jij hebt helemaal geen pagina over dat onderwerp, link dan uit

      1. Dank ruben; het is duidelijk. Je eigen site moet een zinvolle, nuttige schakel zijn binnen “het web” en inderdaad, het te vaak vergeten: zet de lezer op EEN. Nog eens herlezend, besef ik, dat mijn vraag eigenlijk weer oude SEO was.

  3. Mooi, ben benieuwd om hier een follow-up artikel op te zien: welk effect dit voor je geeft op lange termijn!

    Btw, als je “dode” pagina’s tegenkomt is het vaak nuttig om deze 301 te redirecten en zo verder nog PA door te geven.

  4. Hi Ruben, dank je wel voor de tip! Ik begrijp da he gaat om zowel externe als interne links. Is een bepaalde verhouding nog belangrijk? Fijne dag gewenst! Groetjes Moniek van Footlogics

  5. Hoi Ruben,

    Interessant artikel is dit! Ik vroeg me af hoe het bijvoorbeeld zit met “automatisch gerelateerde” artikelen zit. Of met de interne links in een zijbalk van een pagina. Heeft dit ook effect of gaat het puur om linken in de content zelf? Want in principe link je dan ook naar interne pagina’s.

    1. Links in de sidebar is meer een onderdeel van linkflow, niet de kwaliteit van het artikel.

      En automatisch is niet op maat. Dus wat het doet, hangt van verschillende factoren af. En dit is ook niet gelijk aan links in de content.

      Kortom, het valt niet in de scope van dit artikel. Het is een ander onderwerp.

  6. Klopt als een bus, sowieso vind ik het belangrijk om teksten regelmatig door te nemen o er zeker van te zijn dat alles nog up-to-date is en om wat uitbreidingen te doen.
    Leuk geschreven btw :)

Plaats een reactie