Het is donderdagmiddag. Je vaste blogmiddag. Met een grote kop koffie (of glas wijn. I don’t judge) ben je de verzameling blogideeën aan het doorlezen.
Langzaam droom je weg bij de woorden die je gisteravond, halfslapend, had opgeschreven. ‘Probleem niet informatie-overload, maar informatie overconsumptie. Draait steeds meer om relaties.’
Pff.. Wat bedoelde ik hier mee? Hmm.. Was het? Ja!
Je begint direct te schrijven. De vonk aan inspiratie transformeert in een vlammenzee. Het is de eerste versie. Blijf schrijven. Alles is toegestaan. Blijf schrijven. Fuck orde. Blijf schrijven. Lang leve de chaos. Blijf doorschrijven.
De volgende dag pak je fris het artikel erbij. Waar gister alles mocht, staat vandaag logica, structuur en flow aan het roer. Je maakt halve zinnen compleet en elimineert zonder schaamte hele alinea’s aan middelmatigheid.
En dan de titel. De aller-aller-allerbelangrijkste zin. Het is de belofte die een afgeleide (social media) scanner moet afleiden en verleiden om jouw artikel te lezen.
En toen was het artikel af. Je kan niet wachten om het te delen en daarom doe je dat ook niet. Je deelt het artikel direct op Linkedin en meerdere malen op verschillende tijdstippen op Twitter.
Veel shares en leuke reacties. Met een glimlach leun je achterover.
Missie geslaagd. Nou blog. Tot volgende week.
Vuile egoïst
Terwijl jij achterover leunt, teken je automatisch het lot van het artikel. Het lot om het artikel steeds meer naar de achtergrond te drukken. Om het te negeren, totdat het verstomt en zich niet meer laat zien.
Niet aan jouw bezoekers en niet in de zoekresultaten.
We publiceren en publiceren maar. Ons eigen blog is een opeenstapeling van kleine eenmalige succesjes en niet-zo-succesvolle artikelen.
Maar het is een geaccepteerd egoïsme. Iedereen doet het. Ik ook.
Dit betekent niet dat het de enige mogelijkheid is. Anders is bloggen wel een hele onzekere marketingmethode.
Een langetermijnrelatie is beter
Een langetermijnrelatie met elk artikel. En in een relatie staat oprechte aandacht centraal.
Tijden veranderen. Jij groeit. Als persoon, als professional en als schrijver. De markt verandert ook. Waarom mogen jouw artikelen dan niet meegroeien? Nog wat vloeiender, actueler, scherper en informatiever.
Wij, zakelijke bloggers, moeten het blog niet als een dagboek beschouwen. We kunnen, mogen en moeten artikelen blijven verbeteren. Niemand heeft ooit gezegd dat je een zakelijke blog na het publiceren niet meer mag aanraken.
Oké. Het mag en kan. Maar waarom moet ik?
What is in it for me?
Meer bezoekers op korte en lange termijn en niet de lasten van het publiceren van een nieuw artikel.
Elk artikel dat verbeterd is, kan je delen. Dit betekent nog een kans op (een sneeuwbaleffect aan) meer shares, reacties en links. Ook zorgt een beter artikel voor een lager bouncepercentage vanuit de zoekresultaten, meer relevante content en/of kwalitatieve content en meer activiteit op je website.
En al die signalen kunnen direct of indirect een positieve invloed hebben op de ranking in Google.
Hierboven zie je dat het aantal bezoekers van de eerste publicatie van een blog maar een schijntje is van het totale aantal.
En het neemt heel wat minder tijd in beslag dan het creëren van een nieuw artikel. Je weet namelijk al wat je precies wilt overbrengen, hoe je dat wilt doen (een invalshoek), hoe men de vorige keer op het artikel reageerde (dan kan je denken aan de CTR, titel en de shares) en waarschijnlijk blijft 60-90% van de content hetzelfde.
En een oud artikel dat zich al bewezen heeft en weer geüpdatet is scoort nou eenmaal gemakkelijker hoger.
En stabiele hoge rankings
De hoeveelheid beschikbare informatie op het internet groeit onstopbaar hard. Hoewel de Nederlandse markt qua informatievoorziening in vergelijking met de Engelstalige markt nog vrij klein is, wordt het aanbod dagelijks groter, kwalitatiever en diverser. Hoe groter en diverser het aanbod wordt, hoe belangrijker de kwaliteit van artikelen wordt.
Hoe langer je jouw blogs als iets eenmaligs beschouwd, hoe hoger de lat wordt om met nieuwe blogs in de nabije toekomst verkeer uit de zoekmachine te halen.
En een betere eerste indruk
Door de zoekmachine is elk artikel een startpunt voor potentiële klanten. En de eerste indruk telt. Daarom baal ik deels dat ik rank op diverse zoekwoorden met oude artikelen. Artikelen van matige kwaliteit. Ik ben benieuwd hoeveel shares, links en klanten ik hierdoor ben misgelopen. Wat als ik een uurtje extra aan elk artikel had besteed? Zal ik dan ook nog hoger kunnen ranken? Waarschijnlijk wel.
Ik ga die artikelen binnenkort aanpakken. Wat ga jij doen? Hoeveel bezoekers, shares en klanten wil jij nog mislopen?
Ok wat kan je doen?
In plaats van alleen contentcreatie ook contentoptimalisatie in je agenda plaatsen. Ook al is het maar een uurtje per week.
Je kan dan met terugwerkende kracht alle blogberichten op jouw website langslopen. Of selectief optimaliseren. Bijvoorbeeld;
- Alle artikelen die zich richten op zoekwoorden waarop je nog niet hoog rankt
- Alle artikelen die nu al wat bezoekers trekken
- Alle artikelen die het verdienen om meer aandacht te krijgen
Wat moet ik verbeteren?
Zelf scan ik het artikel en kijk ik of ik nog tevreden ben. Als dit artikel het eerste artikel is dat een potentiële klant ziet, ben je dan tevreden?
- Verder kijk ik of het artikel geoptimaliseerd is voor een zoekwoordcombinatie.
- Of het artikel flowt en gemakkelijk scant.
- Of er nieuwe kwalitatieve artikelen over het onderwerp gepubliceerd zijn.
- Of de datums en cijfers nog kloppen.
- Of ik in het artikel al link naar gerelateerde (nieuwe) artikelen op mijn blog (en vice versa).
Lees meer tips over hoe je hoger in Google kan komen, door webpagina’s te optimaliseren.
En vergeet na het updaten niet het artikel weer te promoten.