Fuck 300 woorden per pagina

Minimaal 300 woorden om te ranken in Google?

Wat een onzin.

Als je even googelt dan kom je nog meer fabeltjes tegen.

  1. ‘Probeer om ten minste 400 woorden per pagina te gebruiken’
  2. ‘Gebruik doorgaans niet meer dan 300 woorden per pagina’
  3. ‘elke pagina moet een seo tekst bevatten met minimaal 300 unieke woorden.’
  4. ‘Voor het beste resultaat moet je per pagina minimaal 300 woorden schrijven.’
  5.  ‘Gebruik niet meer dan 200 tot 300 woorden per pagina’

Bij de ene website ging het over de indexeerbaarheid van de website in de zoekmachine, bij de ander over het verkrijgen van een ‘optimaal SEO resultaat’ en bij weer een ander ging het over de gebruiksvriendelijkheid van de webpagina.

Laten we gelijk de mythe busten

Er bestaat geen ideaal aantal woorden per pagina.

Niet voor SEO, niet voor social shares, niet voor links en ook niet voor usability.

Size doesn`t matter

Pagina’s die bestaan uit 2000 woorden en pagina’s met maar 10 woorden worden beide gewoon geïndexeerd en pagina’s met 100 woorden kunnen hoger ranken dan pagina’s met 700 woorden.

Zo is het artikel; `10 Steps to Becoming a Better Writer`  van maar liefst 50 woorden één van de populairste artikelen op Copyblogger.

De statistieken van het artikel

  1. 958 tweets
  2. 1000 likes
  3. 142 +1’s
  4. 528 comments
  5. 950 + inkomende links

Dus korte artikelen?

Nee. Zo is bijvoorbeeld `The future of blogging: I had to tell you this`  een van de populairste artikelen op Viperchill en hoeveel woorden denk je?

11.715! 

De statistieken van het artikel

  1. 521 tweets
  2. 429 likes
  3. 149 +1’s
  4. 376 comments
  5. 550 + inkomende links

 

`Het gaat er niet om hoeveel je schrijft, maar om wat je schrijft`

Terug naar de basis

Om meer duidelijkheid in de hele zaak te krijgen, moeten we teruggaan naar de ‘missie’ van de zoekmachine.

‘Het best mogelijke antwoord geven op de vraag van de zoeker ’

Het doel van zoekmachine optimalisatie is dan ook; het best mogelijke antwoord op de vraag aanbieden. Om dit te doen, moet je eerst de vraag van de bezoeker begrijpen. Waarom zoekt iemand op het zoekwoord, waarop je wilt ranken?

Hoe beter je die vraag beantwoordt, hoe beter je (vroeg of laat) zal ranken.

Misschien kan dat in 50 woorden, bijvoorbeeld op het zoekwoord: ‘betekenis apocief’. Ik wil dan gewoon weten wat het betekent en niet een of ander onzinverhaal van 1000 woorden. Maar het kan ook zijn dat je 4000 woorden nodig hebt om de vraag het best te beantwoorden, bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘hoe werkt een zoekmachine’.

De doelgroep bepaalt jouw ranking

Nogmaals, de zoekmachine probeert het best mogelijke antwoord te geven op de vraag van de zoeker. De zoekmachine gebruikt daarbij diverse indicatoren die aangeven of de pagina volgens de bezoeker relevant en kwalitatief goed is,

Zo neemt Google bijvoorbeeld het bouncepercentage vanuit de resultatenpagina mee en het aantal keer dat ze jouw bedrijf/product/informatie aanbevelen via links of via social media.

Kern van waarheid

Ok. Voordat ik verder ga, zou ik wel moeten vermelden dat Google de relevantie van een pagina beter kan beoordelen wanneer een pagina bestaat uit meer tekst. Verder zou Google zou zich kunnen bedenken dat 99 van de 100 keer het beste antwoord op een vraag niet zou bestaan uit 20 woorden. En bij meer woorden vergroot de kans dat je op long tail zoekwoorden gaat ranken.

Dus rank je hoger met meer woorden informatie? Nee, maar over het algemeen wel gerichter en gemakkelijker.

Hoeveel woorden moet ik nou gebruiken?

Dat ligt aan de doelgroep.

Vraag jezelf af;

  1. Wat voor soort personen zullen zoeken op het zoekwoord?
  2. Wat willen zij graag weten over het onderwerp?
  3. Willen ze ‘to-the-point’ informatie of een uitgebreide uitleg?

Bij bijna elke zoekopdracht zal je te maken krijgen met meerdere groepen personen. Je krijgt dus ook te maken met diverse behoeften.

Er kan geen perfecte tekst bestaan die elke doelgroep optimaal aanspreekt.

Gericht schieten

Focus je dan op de grootste groep.  Wil de meerderheid uitgebreide blogartikelen en productpagina’s? Maak dan lange artikelen en laat de rest van die zoekers maar naar een concullega gaan. Hoe gerichter je een tekst schrijft,  hoe beter men de pagina zal waarderen en dat leidt weer tot meer conversie en een hogere ranking.

De lange staart

Eén van de manieren om de kwaliteit van een pagina te optimaliseren is om de vraag die de pagina beantwoordt te specificeren. Richt je dan op het zoekwoord die het best bij jouw artikel past.

Verder zou je tijdens het schrijven van een pagina rekening houden met wat ‘algemeenheden’

  1. Hoe duurder het product is, hoe meer woorden  informatie men wilt hebben
  2. Hoe onbekender het product is , hoe meer men er over wilt weten

Laten we het artikel maar afsluiten met een van de tien waarheden volgens Google.

‘Richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf’

 

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

16 responses to “Fuck 300 woorden per pagina

  1. Leuk en duidelijk artikel Ruben! Ik ben het met je eens, je moet schrijven voor je bezoeker. Op Viperchill staan ontzettend lange artikelen, maar mensen lezen deze wel helemaal. Als je de gouden formule in handen zou hebben wat betreft de lengte etc. dan was je nu binnen geweest. Gewoon waardevolle en relevante content schrijven is mijn advies, hoe kort of lang je artikel dan ook wordt.

  2. Helemaal waar: het succes van je artikel is niet afhankelijk van de lengte, maar van je doelgroep. Bovendien hangt het af van je boodschap. Het effect van de boodschap is in sommige gevallen veel groter wanneer je het kort en krachtig houdt, terwijl andere teksten weer meer woorden nodig hebben om een bijzonder effect bij de lezer te veroorzaken. Er is maar één gouden regel: kwaliteit. Dan zal de lezer je vanzelf vinden (en Google ook). Je hebt trouwens een erg directe schrijfstijl. Leuk!

  3. Als je wil beoordelen hoe lang een artikel moet zijn om goed te scoren in google, zou je dat eigenlijk moeten uitzetten. (dus een artikel over dit met zoveel woorden scoorde zo hoog in google) ipv het aantal tweets,likes en links. Uiteraard is het aantal links wel belangrijk om goed te scoren en kan het je doel zijn om het artikel uberhaupt te schrijven.

    Voor veel bedrijven die een product pagina maken is het goed uitleggen van wat het product doet een must. Zijn potentiele klanten hebben behoefte aan die informatie. Hierin krijg je dan de kans om het keyword en de relevante bijbehorende keywords te gebruiken. Hierdoor zal google begrijpen waar het over gaat en je (hoog) ranken. Zelfs zonder dat je inkomende links genereerd of hebt.

    Mensen willen (normaal gesproken) niet veel lezen. Hoe je een tekst opbouwt is belangrijk voor de lezer. Als je een bak met tekst aanbied van 800 woorden zonder kopjes is het erg onaantrekkelijk. Als je dit opdeelt in informatieve tussenkopjes en alinea’s van 150 – 200 woorden wordt het al een stuk beter.

    het mooiste is een goede duidelijke inleiding die duidelijk aangeeft waar het artikel over gaat. Dit is iets wat ze ook in kranten doen (donkergedrukt). Wij hanteren dat dit in de eerste 50 woorden moet gebeuren.

    Een paar jaar geleden had ik losse tweets op mijn website. dus iets van 150 tekens per pagina. Google heeft deze een hele tijd zeer leuk geranked. Hier kwam een einde aan toen google zijn algoritme heeft aangepast :-(.

    Dus voor google is een aantal woorden wel degelijk van belang. Dit verschild uiteraard per geval en als rule of thumb kan de 300 tot 400 woorden worden aangehouden (wat mij betreft)..

  4. Bedankt voor je uitgebreide reactie Wouter en ben het er grotendeels mee eens!

    Klopt het uitzetten van een test zou betrouwbaarder zijn.

    Maar om de significatie van het aantal woorden qua seo waarde te berekenen, zouden we een test moeten opzetten en een stuk of 3 tot 5 nieuwe websites moeten maken die overal hetzelfde in zijn en uitsluiten van niet voorspelbare externe factoren behalve het aantal woorden.

    Ik denk dat de resultaten uit het onderzoek niet zouden afwegen met de tijd die geïnvesteerd zou moet worden. Verder is iedereen (Google, ervaren SEO’ers en conversie- en usability specialisten)het al met elkaar eens dat het gaat om de kwaliteit en niet(of in mindere mate) om kwantiteit.

    Het idee achter het artikel is ook om aan te geven dat het focussen op een specifiek aantal woorden niet ideaal is.

    ‘Voor veel bedrijven die een product pagina maken is het goed uitleggen van wat het product doet een must.’

    Zeker! Er was ook een leuke ‘discussie’ op Linkedin hierover.

    Ik deel hier ook gelijk de meest interessante stukken:

    Edwin Dijkstra: “Je hebt mensen die graag lezen en mensen die snel beslissen op basis van feiten. Jij wilt niet degene zijn die bepaalt hoe lang je tekst moet zijn, dat is een kwestie van testen en gebruikersonderzoek doen.

    Wel is een feit dat Google wel degelijk let op het aantal woorden. Dit is een factor dat meespeelt in de ranking. Het is dan ook logischer dat een artikel van redelijke lengte meer (relevante) informatie bevat dat een artikel van 50 woorden. ”

    Paul Haarman: “Alles hangt af van onderwerp en relevantie. Google evolueert meer en meer naar normaal menselijk gedrag (de zoekmachine dan toch, wat de organisatie Google betreft laat ik hier even in het midden…).

    Wanneer over een bepaald onderwerp een lange tekst gebruikelijk is (bijv. een uitleg over de Tweede Wereldoorlog) dan zal een korte tekst niet naar boven komen, maar als het gaat over een online kledingwinkel die T-shirts verkoopt wordt echt niet van u verwacht dat u daar een heel relaas over schrijft.

    Je moet dus met je teksten vallen binnen het normaal gangbare.”

    Ik ‘De gewenste lengte van de tekst voor de gebruiker (dus niet de zoekmachine) zal naar mijn mening liggen aan het onderwerp, de kwaliteit van de webtekst (dat het boeiend blijft), relevantie en de persoon zelfs.

    Zelf hou ik wel van lange teksten die diep op het onderwerp in gaan. Dan heb ik het wel over interessante onderwerpen waar de diepte interessant is.

    Zoals Paul dat goed aangeeft, voor een T-shirt is dat voor mij niet nodig, maar over de tweede wereld oorlog wel.”

    Dus eigenlijk komen de visies over het onderwerp redelijk overeen.

    Bij langere teksten kan Google gemakkelijker de relevantie tot een bepaald onderdeel kunnen beoordelen (buiten de inkomende links om) en de lengte zou voor het grootste gedeelte bepaald moeten worden aan de behoefte van de doelgroep (de zoeker) en het onderwerp (dus t-shirt en werking zoekmachine).

  5. Hoewel de trend van het artikel is dat een minimum aantal woorden voor SEO een fabel is, is het wel zo dat een programma als SEOpressor, je pagina een plus geeft, als je met je content boven het aantal van 300 woorden zit. Rara..

    1. En jij bent Google ook niet.

      Ik citeer:
      ”Laten we gelijk de mythe busten: er bestaat geen ideaal aantal woorden per pagina.”

      Omdat jij dat zegt is dat zo? Vind ik erg kort door de bocht, ook al kom je daarna met argumenten die daar (deels) op wijzen. Alleen ome Google zou je het antwoord kunnen geven, en die doet dat niet. Probeer de volgende keer dus een neutraler standpunt in te nemen, want ook jij weet het niet zeker.

  6. Haha ja dat klopt ook.

    Maar Google heeft nooit aangegeven dat je een minimaal aantal woorden nodig hebt. Verder heeft geen een onderzoek over SEO, conversie optimalisatie of usability onderzoek aangetoond dat er een ‘ideaal aantal woorden per pagina is’. Het verschilt nou eenmaal. Het verschilt per zoekwoord, per persoon, per product, per merk, per prijs etc etc.

    Het artikel gaat alleen tegen het feit in dat veel mensen beweren (zonder grondige onderbouwing of bewijs) dat je een minimaal aantal woorden moet hebben. Helaas ligt het niet zo simpel.

    Google geeft alleen aan; wanneer je meer woorden gebruikt, kan de Googlebot meer woorden n indexeren. Je zou dus relevanter kunnen zijn op meerdere zoekwoorden (maar Google meldt niets over de ranking of de kwaliteit). Kwaliteit en kwantiteit hebben geen directe relatie met elkaar.

    Als het goed is, nuanceer ik ook mijn standpunt in het artikel en in de reacties en meld ik dat ik niet het antwoord weet, maar dat het logisch zal zijn dat het per aspect (wat ik hierboven opsomde) zal verschillen. Er zijn genoeg webpagina’s die met minder woorden geïndexeerd worden, hoger ranken dan artikelen met meer woorden of beter converteren.

    Ik probeer met het artikel juist duidelijk maken dat men niet aan een richtlijn qua aantal woorden moet denken bij het schrijven van een webartikel, maar dat ze ervoor moeten zorgen om de best mogelijke pagina voor de bezoeker (die zoekt op het zoekwoord) te maken.

  7. Ik las alle reacties en als ik het goed begrijp, is het in elk geval zo dat je het over tekstlengte en de juiste zoekwoorden kunt hebben wat je wilt, als je met lezenswaardige content komt, kun je hoog in Google komen? Dus ook al zit er geen enkel zoekwoord in?

Plaats een reactie