Fuck 300 woorden per pagina

Laatste update: 9 juli 2015 door Ruben Bunskoeke

Minimaal 300 woorden om te ranken in Google?

Wat een onzin.

Als je even googelt dan kom je nog meer fabeltjes tegen.

  1. ‘Probeer om ten minste 400 woorden per pagina te gebruiken’
  2. ‘Gebruik doorgaans niet meer dan 300 woorden per pagina’
  3. ‘elke pagina moet een seo tekst bevatten met minimaal 300 unieke woorden.’
  4. ‘Voor het beste resultaat moet je per pagina minimaal 300 woorden schrijven.’
  5.  ‘Gebruik niet meer dan 200 tot 300 woorden per pagina’

Bij de ene website ging het over de indexeerbaarheid van de website in de zoekmachine, bij de ander over het verkrijgen van een ‘optimaal SEO resultaat’ en bij weer een ander ging het over de gebruiksvriendelijkheid van de webpagina.

Laten we gelijk de mythe busten

Er bestaat geen ideaal aantal woorden per pagina.

Niet voor SEO, niet voor social shares, niet voor links en ook niet voor usability.

Size doesn`t matter

Pagina’s die bestaan uit 2000 woorden en pagina’s met maar 10 woorden worden beide gewoon geïndexeerd en pagina’s met 100 woorden kunnen hoger ranken dan pagina’s met 700 woorden.

Zo is het artikel; `10 Steps to Becoming a Better Writer`  van maar liefst 50 woorden één van de populairste artikelen op Copyblogger.

De statistieken van het artikel

  1. 958 tweets
  2. 1000 likes
  3. 142 +1’s
  4. 528 comments
  5. 950 + inkomende links

Dus korte artikelen?

Nee. Zo is bijvoorbeeld `The future of blogging: I had to tell you this`  een van de populairste artikelen op Viperchill en hoeveel woorden denk je?

11.715! 

De statistieken van het artikel

  1. 521 tweets
  2. 429 likes
  3. 149 +1’s
  4. 376 comments
  5. 550 + inkomende links

 

`Het gaat er niet om hoeveel je schrijft, maar om wat je schrijft`

Terug naar de basis

Om meer duidelijkheid in de hele zaak te krijgen, moeten we teruggaan naar de ‘missie’ van de zoekmachine.

‘Het best mogelijke antwoord geven op de vraag van de zoeker ’

Het doel van zoekmachine optimalisatie is dan ook; het best mogelijke antwoord op de vraag aanbieden. Om dit te doen, moet je eerst de vraag van de bezoeker begrijpen. Waarom zoekt iemand op het zoekwoord, waarop je wilt ranken?

Hoe beter je die vraag beantwoordt, hoe beter je (vroeg of laat) zal ranken.

Misschien kan dat in 50 woorden, bijvoorbeeld op het zoekwoord: ‘betekenis apocief’. Ik wil dan gewoon weten wat het betekent en niet een of ander onzinverhaal van 1000 woorden. Maar het kan ook zijn dat je 4000 woorden nodig hebt om de vraag het best te beantwoorden, bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘hoe werkt een zoekmachine’.

De doelgroep bepaalt jouw ranking

Nogmaals, de zoekmachine probeert het best mogelijke antwoord te geven op de vraag van de zoeker. De zoekmachine gebruikt daarbij diverse indicatoren die aangeven of de pagina volgens de bezoeker relevant en kwalitatief goed is,

Zo neemt Google bijvoorbeeld het bouncepercentage vanuit de resultatenpagina mee en het aantal keer dat ze jouw bedrijf/product/informatie aanbevelen via links of via social media.

Kern van waarheid

Ok. Voordat ik verder ga, zou ik wel moeten vermelden dat Google de relevantie van een pagina beter kan beoordelen wanneer een pagina bestaat uit meer tekst. Verder zou Google zou zich kunnen bedenken dat 99 van de 100 keer het beste antwoord op een vraag niet zou bestaan uit 20 woorden. En bij meer woorden vergroot de kans dat je op long tail zoekwoorden gaat ranken.

Dus rank je hoger met meer woorden informatie? Nee, maar over het algemeen wel gerichter en gemakkelijker.

Hoeveel woorden moet ik nou gebruiken?

Dat ligt aan de doelgroep.

Vraag jezelf af;

  1. Wat voor soort personen zullen zoeken op het zoekwoord?
  2. Wat willen zij graag weten over het onderwerp?
  3. Willen ze ‘to-the-point’ informatie of een uitgebreide uitleg?

Bij bijna elke zoekopdracht zal je te maken krijgen met meerdere groepen personen. Je krijgt dus ook te maken met diverse behoeften.

Er kan geen perfecte tekst bestaan die elke doelgroep optimaal aanspreekt.

Gericht schieten

Focus je dan op de grootste groep.  Wil de meerderheid uitgebreide blogartikelen en productpagina’s? Maak dan lange artikelen en laat de rest van die zoekers maar naar een concullega gaan. Hoe gerichter je een tekst schrijft,  hoe beter men de pagina zal waarderen en dat leidt weer tot meer conversie en een hogere ranking.

De lange staart

Eén van de manieren om de kwaliteit van een pagina te optimaliseren is om de vraag die de pagina beantwoordt te specificeren. Richt je dan op het zoekwoord die het best bij jouw artikel past.

Verder zou je tijdens het schrijven van een pagina rekening houden met wat ‘algemeenheden’

  1. Hoe duurder het product is, hoe meer woorden  informatie men wilt hebben
  2. Hoe onbekender het product is , hoe meer men er over wilt weten

Laten we het artikel maar afsluiten met een van de tien waarheden volgens Google.

‘Richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf’

 

Was dit artikel behulpzaam?