Het effect en nut van Alt tags | SEO

De alt tag wordt niet gebruikt door de zoekmachine om de relevantie van jouw webpagina te bepalen. De tag hoort in dat opzicht bij in het lijstje van de meta keyword tag.

Te veel webmasters maken misbruik van de alttag door ze vol te stoppen met zoekwoorden. Hoewel de achterliggende gedachte van origine goed is, werkt het niet als het wordt misbruikt. De achterliggende gedachten is: “gebruik relevante afbeeldingen die een toegevoegde waarde hebben”.

Als iedereen de alt tag naar waarheid invulde, zou het een goed meetmiddel kunnen zijn om de relevantie van de pagina te bepalen.

Maar helaas gebeurt dat niet.

Moet je de alt tag nog gebruiken?

Ja.

Het kan indirect invloed op de ranking (omdat je gebruiksvriendelijker bezig bent), je afbeeldingen worden beter vindbaar in Google image search (en dat kan leiden tot meer bezoekers, je tekst wordt begrijpelijker voor de personen die de afbeeldingen niet kunnen zien.

Je moet het gebruiken, zoals het gebruikt zou moeten worden.

  1. Voor personen waarbij de afbeeldingen niet worden geladen (dit gebeurt vaker dan je denkt).
  2. Voor personen die de tekst/content laten uitspreken door een programma.
  3. Om aan Google aan te geven wat voor afbeelding je laat zien.

De zoekmachine past haar algoritme steeds aan om beter aan de behoefte te doen voor de gebruiker. Wanneer je optimaliseert voor de zoekmachine in plaats van de bezoeker loop je altijd één stap achter.

Optimaliseer voor de gebruiker.

Neem dit ook mee bij het invullen voor de alttag.

Hoe moet ik de alt tag invullen?

Vraag jezelf af: als je de afbeelding moet vervangen worden door een tekst. Wat zou je er dan neerzetten, zodat het dezelfde functie blijft houden.

Elke afbeelding heeft een doel, als je dat doel weet, kan je ook met gemak een alt tag verzinnen. Creëer dus een alttag die de functie/doel van de afbeelding beschrijft.

Voorbeeld relevante alt tag

Stel je hebt een pagina over een zoekwoorden analyse en je gebruikt een plaatje van een microscoop op een boek.

Het doel van de afbeelding: overbrengen dat er grondig onderzoek naar woorden wordt gedaan.

  • Mogelijke alttag(s):  ‘Zoeken naar zoekwoorden’ of ‘zoekwoorden vinden’ of ‘grondig zoekwoorden onderzoek’

Hoe vul je een alt-tag in?

Wanneer je een afbeelding toevoegt in WordPress krijgt je helemaal rechts een aantal invoervelden waar je details van de afbeelding kan toevoegen.

Vul bij ‘Alt Text’ de beschrijving van de afbeelding in.

Tip: Vul ook het onderschrift in. Onderschriften worden vaak gelezen en het geeft je de kans om het belangrijkste punt wat je wilt over te brengen te herhalen.

Alt tag aanpassen in WordPress
Voorbeeld over hoe je een Alt tag aanpast in WordPress

Wil je de alt tag invullen van een bestaande pagina?

Klik dan op de afbeelding en daarna op het potlootje.

Afbeelding_bewerken

Alternatieve_Text_aanpassen_in_WordPress

Nog een tip: Geef het bestand, wanneer je dit opslaat, ook een beschrijving. Laat in 2-3 woorden waar de tekst over gaat.

  • Updates1.png is geen goede omschrijving
  • GrafiekeffectSEO.png of Grafiek-effect-SEO.png is beter.

 

Hoewel het per afbeelding een minuut of twee in beslag neemt is het goed invullen van de details belangrijk bij pagina’s die je goed vindbaar wilt maken.

Voorbeeld functionele alt tag

Stel je hebt een ‘call to action’ (knop) met de tekst ‘lees meer’ naar een product.

Het doel: geïnteresseerde doorsturen naar een landingspagna over een dienst

  • Alttag: ‘Meer informatie over (de dienst)‘ of simpelweg ‘webdesign’.

‘Creëer dus een alttag die de functie of het doel van de afbeelding beschrijft’