Hoe maak je een ijzersterke SEO-titel? Ondersteund door wetenschap

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 11 februari 2021

De titel is de belangrijkste zin in het gehele artikel.

Het maakt of breekt een artikel.

Het bepaalt voor een deel op welke woorden je rankt (het is belangrijke factor van SEO) of mensen op jouw link klikken en krijgen wat ze verwachten. Hoewel de meeste webmasters onderhand wel bewust zijn van het belang van de titel, zie ik weinig webmasters het optimale uit hun titel halen.

Je kan pas een sterke titel maken wanneer je weet waarvoor de titel dient. Laten we dus alle informatie en data over de paginatitel op een rijtje zetten.

Waar is de paginatitel zichtbaar?

Om het belang van de title tag in te zien moet je weten waar de titel zichtbaar is en waarvoor de titel dient. Dus waar is de titel van een artikel allemaal zichtbaar?

In de zoekmachine

Afbeelding zoekresultaat online marketing blog

Length does matter

Bij het invullen van de paginatitel werd er altijd geadviseerd om 70 tekens of minder te doen. Uit een experiment van SEOmofo’s  blijkt dat Google de paginatitel niet alleen op het aantal tekens beoordeeld, maar ook op de lengte van de titel.

Letters zoals de de W of de M nemen meer ruimte in beslag dan de letters I en T. SEO mofo kreeg het voor elkaar om een paginatitel van 107 tekens te maken.

Er wordt een breedte van 512px aangehouden.

Lange titel serp

 

In de Browser

De titel van de pagina is deels zichtbaar in het tabblad van de browser. De hoeveelheid van tekens dat zichtbaar is, verschilt per browser.

Browser titels

Social Media, RSS en bookmarking websites

De titel wordt ook één-op-één overgenomen wanneer men een webpagina deelt. Men krijgt wel de mogelijkheid om de titel aan te passen, maar zover ik weet gebeurd dat niet (zo vaak).

Waarom is de paginatitel zo belangrijk?

De paginatitel valt het meest op in de zoekresultaten, wanneer men een bericht deelt en het eerste deel is zichtbaar als label in de browser.

Omdat de paginatitel het meest opvalt heeft het ook de meeste invloed op de CTR.

De invloed van de paginatitel op de CTR verschilt per medium.

  1. Zo zoekt men naar specifieke informatie in Google (Pull)
  2. En biedt men op social media iets aan (Push)

Zoek en vinden

Wanneer iemand zoekt in Google dan heeft hij een probleem die opgelost moet worden, een vraag die beantwoord moet worden of een behoefte die vervult moet worden.

Het gaat dus om de vraag en het aanbod.

De titel zou dus aan de zoeker duidelijk moeten maken dat jouw artikel relevant is aan de vraag en zijn behoefte kan vervullen. Het gaat dus voornamelijk om de relevantie.

Daarom worden de woorden waarop de bezoeker zoekt ook dikgedrukt in de zoekresultaten (SERP’s).

Behoefte creëren en vervullen

Niet veel mensen zoeken op social media naar een oplossing van een probleem die ze hebben.

Copyblogger heeft vier richtlijnen ( the 4-U approach) opgesteld waar een Twitter titel moet aan voldoen. Zoals ik het zie zijn die richtlijnen ook op de andere sociale media toepasbaar.

  1. Het artikel moet waardevol voor de lezer zijn
  2. Het artikel moet urgentie oproepen (waarom moet die persoon het nu lezen?)
  3. Het idee creëren dat de voordelen van het lezen van het artikel uniek is
  4. En dit allemaal extra specifiek doen.

Je moet dus duidelijk maken waarom ze jouw artikel moeten lezen.

Het gaat dus om het creëren van waarde, behoefte en urgentie.

Wat is de invloed van de titel op de ranking?

Aan de ene kant kan ik zeggen wat (bijna) elke SEO’er zegt (inclusief 125 van de 132 bekende SEO’ers die mee doen aan de SEOmoz survey over de invloed van diverse aspecten op de ranking) en vertellen dat het zetten van het zoekwoord (waarop je wilt ranken) in de titel de meest effectieve on-page optimalisatie methode is om hogere rankings te behalen.

Maar aan de andere kant dekt dit niet het hele verhaal over de invloed van de paginatitel.

Waarom?

Omdat ook de titel ‘misbruikt’ wordt door diverse webmasters. Ze beseffen of horen dat Google veel waarde hecht aan de titel en proppen die vervolgens dus vol met zo veel mogelijke zoektermen om op zoveel mogelijk termen te ranken.

Dan vergeet men weer de bezoeker…

Een titel moet aan de bezoeker duidelijk maken waar het artikel over gaat en waarom zij op die link moeten klikken. Het gaat niet om het aantal bezoekers dat je krijgt, maar om de hoeveelheid relevante en waardevolle bezoekers.

Elk artikel zou gericht zijn op een specifieke doelgroep met een specifieke behoefte.

Google grijpt in

Google past steeds vaker de titel aan om de relevantie van het artikel met de zoekopdracht beter op elkaar aan te sluiten.

Dan doen ze niet alleen bij te korte titels , duplicate titels, keywordstuffing in titels of te lange titels, maar ook steeds vaker bij algemene titels die suboptimaal zijn .

“We use many signals to decide which title to show to users, primarily the <title> tag if the webmaster specified one. But for some pages, a single title might not be the best one to show for all queries, and so we have algorithms that generate alternative titles to make it easier for our users to recognize relevant pages. Our testing has shown that these alternative titles are generally more relevant to the query and can substantially improve the clickthrough rate to the result, helping both our searchers and webmasters. About half of the time, this is the reason we show an alternative title.” Pierre Far, Webmaster Trends Analyst Google

“In general, when we run across titles that appear to be sub-optimal, we may choose to rewrite them in the search results. This could happen when the titles are particularly short, shared across large parts of your site or appear to be mostly a collection of keywords. One thing you can do to help prevent this is to make sure that your titles and descriptions are relevant, unique and compelling, without being “stuffed” with too much boilerplate text across your site.” Google’s John Mueller

Voorbeeld van 3 soorten titels van een post van mij

Google gebruikt diverse algoritmes om alternatieve titels te genereren.

Dus Google gebruikt bijvoorbeeld de H1 tag als mogelijke alternatieve titel.

P.S. Opvallend is dat de bedrijfsnaam (000 Online Marketing) achter de eerste twee zoekresultaten is geplakt en bij de derde niet (het derde zoekresultaat kreeg ik toen ik zocht in incognito). Ook al staat de bedrijfsnaam niet in de titel en ook niet in een van de koppen in het artikel.

Andere alternatieve titels

Uit een ander onderzoekje van SEO Mofo bleek dat de H2 tag ook als alternatieve titel gebruikt kan worden en in een artikel op SEOmoz las ik dat de domeinnaam ook als titel gebruikt kan worden (dit heb ik echter nog nooit ‘live’ gezien).

Invloed van de paginatitel op de ranking

De paginatitel zou je naar mijn mening kunnen zien als een H1 tag waar meer waarde wordt aan gehecht. Het heeft geen of weinig invloed op de kwaliteit van het artikel maar wel een grote  invloed op de relevantie van het artikel m.b.t. zoekwoorden en de gebruiksvriendelijkheid (dat de behoefte van de bezoeker vervuld wordt).

Let’s talk about data

Uit een correlatie onderzoek van SEOmoz in 2009 blijkt dat de positie van het zoekwoord in de titel correleert met het gewicht per woord.

Correlatie titel en zoekwoord SEOmoz 2009

En dan kan je je afvragen waarom er meer waarde gehecht wordt aan het eerste woord in vergelijking met bijvoorbeeld de derde.

Dan komen we weer bij die 3 redenen

  1. In de browser zijn de eerste 2 a 4 woorden zichtbaar (en zou dus het hele artikel moeten samenvatten)
  2. Men leest van links naar rechts
  3. Mensen scannen en willen zo snel mogelijk bepalen of iets relevant is.

Mensen scannen onderzoek

Iedereen weet onderhand wel dat men online voornamelijk leest via het F-patroon. De eerste onderdelen op de pagina worden redelijk grondig gelezen en met de tijd wordt er steeds minder en minder gelezen.

Het welbekende F patroon

Uit het onderzoek van Useit.com blijkt dat gebruikers over het algemeen de eerste twee woorden van lijst items lezen (zoals bulletpoints en de resultatenpagina). Met een gemiddelde van 11 tekens.

Wanneer je kortere woorden gebruikt lezen ze iets meer en met langere woorden iets minder en langere titels werden minder goed gelezen.

Dus waarom het zoekwoord vooraan in de titel?

Omdat de eerste woorden dienen als label en voor een groot deel bepalen of ze op de link gaan klikken.

We hebben het dan over microcontent

Uit het onderzoek bleek  dat de links met één van de volgende drie aspecten het slechts presenteerden.

  1. De titel bevat te generieke woorden
  2. De titel bevat verzonnen woorden of termen
  3. De titel bevat niet relevante termen

Klein voorbeeldje per aspect uit de test

Te generieke woorden

  1. “Introducing Chase Exclusives Special Benefits for Checking Customers,”

Verzonnen worden of termen

  1. Profit Accelerator Overview”

En niet relevante termen

  1. Working while you study: paying taxs”

Dus volgens het onderzoek gaat de beoordeling van de bezoeker van de links in de resultatenpagina puur om de relevantie.

Je zou in 1-3 woorden duidelijk moeten maken waar de webtekst over gaat. Het is dus ook ‘logisch’ dat de zoekresultaten met een zoekwoord aan het begin van de titel (de behoefte van de zoeker) beter presteert dan aan het einde.

Nog meer data!

Outbrain heeft ook een onderzoek gedaan naar de CTR van 150.000 titels.

Wat kwam daar uit?

  1. Titels met 8 woorden presteren het beste (zulke titels hebben een 21% hogere click through rate dan gemiddeld).
  2. Lijstjes (met cijfers) presteren beter dan gemiddeld.
  3. Kopjes met oneven nummer hadden een 20% hogere CTR dan de koppen met even nummers.
  4. Een titel met een hypen – of colon | een subtitel dus | presteert 9% beter dan gemiddeld.
  5. Titels met een vraagteken presteren beter dan artikelen met een uitroepteken of een punt.

Waarom is de paginatitel nou belangrijk?

Title tag optimalisatie SEO waaromSamengevat: het heeft invloed op de click through rate van de webpagina in de SERP’s en op Social Media, het heeft invloed op de ranking en dient als label.

Title Tag voor SEO & bezoeker

De perfecte titel..

bestaat niet.

De behoefte van een zoeker en een ontvanger (social media) ligt te ver van elkaar om een perfecte synergie te creëren.

Gelukkig is een perfecte titel die beide ‘doelgroepen’ aanspreekt ook niet nodig. De meeste CMS’en hebben  plugins die de mogelijkheid bieden om twee titels op te stellen.

Die van Yoast bijvoorbeeld. Eén die opgepakt en getoond wordt door Google en de ander die zichtbaar is, wanneer men het bericht deelt. Dus we zouden voor het optimale effect twee titels moeten schrijven.

Een titel voor de zoeker en de zoekmachine

Dus even de data op een rijtje.

  1. De eerste 2-4 woorden dienen als label in de browser
  2. Men scant en geeft meer aandacht aan de eerste woorden dan de laatste woorden
  3. Het gaat voornamelijk om de relevantie (met de zoekopdracht en de behoefte die ze hebben)
  4. Te generieke, verzonnen en niet-relevante termen presteerden het slechts in de test van Useit
  5. Langere titels worden minder goed gelezen

Wat dus niet?

Niet te korte titels (die zijn over het algemeen niet specifiek genoeg of bieden te weinig toegevoegde waarde), niet te lange titels (want die worden minder goed gelezen), niet te veel generieke, verzonnen en niet-relevante termen in de titel en helemaal niet vooraan in de titel.

Richt je verder niet op te veel zoekwoorden, maar focus je op één a twee zeer relevante zoektermcombinaties.

Wat dan wel?

Doelgroepgericht

  1. Om een sterke titel te kunnen maken zou je goed in kaart moeten brengen wat de behoefte van de zoeker is. Willen zij informatie, willen ze iets kopen of iemand inhuren? Dus wat is de intentie van de zoeker

Toegevoegde waarde

  1. Waarom moet de zoeker op jouw link klikken in plaats van de 9 (of 6) andere links in het rijtje?

Specifiek

  1. De titel en het artikel zo zou goed mogelijk op de behoefte/vraag van de bezoeker moeten aansluiten.

Kennis in praktijk brengen

Stel je hebt een kledingwinkel waar je smokings kunt huren in Utrecht. Dan zou je de volgende titels kunnen opstellen;

Smoking huren –  Bedrijfsnaam gelegenheidskleding – Utrecht

  1. “Smoking huren” staat centraal

 Smoking online huren en gratis thuisbezorgd | bedrijfsnaam Utrecht

  1.  Toegevoegde waarde (online en gratis thuisbezorgd)

Smoking huren in Utrecht | Bedrijfsnaam gelegenheidskleding

  1. Lopende zin + specialisatie tonen d.m.v. het woord ‘gelegenheidskleding’

Smoking huren – De specialist in gelegenheidskleding – Bedrijfsnaam

  1. Met de focus op ‘de specialist’ (toegevoegde waarde)

Bedrijfsnaam – Smoking huren in Utrecht  

  1. Focus op naamsbekendheid / betrouwbaarheid

Smoking huren voor een speciale gelegenheid | Bedrijfsnaam in Utrecht

  1. Doelgroepgericht + specifiek

Onthoud bij het schrijven van de ‘SEO titels’ dat er minder aandacht en waarde wordt gegeven aan de laatste woorden in de titel (voornamelijk bij lange titels).

En een titel voor je blog en voor social media

Waarom moet ik op deze link klikken?

Die vraag zou je met je titel overduidelijk moeten beantwoorden.

Wanneer we de data koppelen met de tips van Copyblogger blijkt dat de ‘sociale’ titel in één zin  duidelijk moet maken waar het artikel precies over gaat en wat ze ervan kunnen leren (wat ze eraan hebben).

Dus één titel die zeer specifiek is en een behoefte bij de persoon creëert.

Voorbeeld: Zo is de ‘SEO titel’ van één van mijn artikelen; Hoeveel woorden per pagina voor een optimaal SEO effect? en mijn normale titel is: Fuck 300 woorden per pagina! Men zou namelijk nooit zoeken op 300 woorden per pagina, maar het wekt wel de nieuwsgierigheid als je het op Twitter ziet langskomen

P.S. achteraf blijkt dat best veel mensen op 300 woorden zoeken, maar als je Googelt op 300 woorden, zie je ook de normale titel van het artikel en niet de seo titel (omdat die relevanter is).  

Als ik een handleiding voor SEO zou schrijven zou ik de SEO titel zo formuleren:  SEO handleiding | 000.nl  of Hoger komen in Google met de SEO handleiding | 000.nl

De tweede titel zou ik wat breder nemen, bijvoorbeeld; De ultieme introductie tot SEO (het ultieme lokt, net zoals het woord gratis bijvoorbeeld)  of structureel meer relevante bezoekers met deze handleiding (communiceren in voordelen).

Oefenen en nog meer oefenen

Sterke titels die converteren schrijf je (helaas) niet zomaar.

Je zou continue moeten blijven oefenen en testen. Wat er nou precies wel werkt bij jouw doelgroep en publiek en wat niet.

Dus oefen, test, bekijk hoe ze het aanpakken in kranten en magazines en oefen nog meer.

Veel professionele copywriters trekken er uren of soms dagen voor uit om een ‘perfecte’ titel te formuleren.

Dit hoef je van mij niet te doen, maar 10 minuten extra kan al een hoop doen.

De title tag kan namelijk je artikel maken of breken…

 

P.S. Het delen van het artikel en/ of een reactie wordt altijd gewaardeerd =).

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?