Wij, Nederlanders, zijn niet zo goed in titels schrijven voor blogs

Nederlandse bloggers zijn niet zo goed in het maken van titels. Engelstalige bloggers zijn daarentegen heer en meester in het creëren van fantastische titels.

Wij lopen daardoor heel veel bezoekers mis.

Niet alleen omdat we de strijd verliezen tegen de Engelstalige artikelen, maar omdat we de strijd om aandacht verliezen. We verliezen van andere tweets, familiefoto’s, sbs6-content (‘De 17 meest disrespectvolle dingen die ooit gebeurd zijn’ etc) en zelfs van werk.

Hoe goed de inhoud ook is, zonder een klik wordt het artikel niet gelezen (en niet gedeeld (en kan er dus niet naar verwezen worden)).

Waarom zijn Nederlandse bloggers niet zo goed in het schrijven van titels?

Geen idee.

  1. Misschien realiseren we ons nog niet dat onze titels niet zo goed zijn (en wat we mislopen)
  2. Misschien weten we niet hoe we goede titels moeten maken
  3. Misschien hebben we te weinig voorbeelden, inspiratie en handleidingen
  4. Misschien denken we dat de rest van de lezers ‘nuchter’ zijn en niet klikken op titels met een wat grotere belofte.

Maar oke.

Een aantal voorbeelden van titels die ik tegenkom. Van meh-titels naar sterke titels.

Meh-titels

  • Meta-description
  • 10 Twitter tips
  • Meten is weten – Google Analytics
  • Content is king
  • Zelf een website analyse uitvoeren?
  • Paginatitel optimalisatie voor Google

De-wat-betere-titels

  • De meeste gemaakte fouten op een landingspagina
  • Storytelling in je marketing, werkt dat?
  • Tip: zo bepaal je de optimale prijs voor je product

Sterke titels (ja, we hebben ze wel)

  • Linkbuilding zonder grenzen: 14 manieren om ‘anders’ aandacht & links te verzamelen
  • Wat we kunnen leren van de ‘slechtste website ooit’

Zelf zou ik alleen op de laatste twee artikelen klikken. Hoe goed die andere artikelen ook zijn.

Laten we nu eens kijken naar de titels die populaire Engelstalige marketingblogs gebruiken

Titels van Engelstalige marketingblogs

  • The 3-Step Journey of a Remarkable Piece of Content
  • The 8 Types of Images That Increase the Psychological Impact of Your Content
  • Time Sensitive: How to Reach 100,000,000 Unique Visitors in Just 6 Months
  • How to Write a Good Blog Post Super-Fast (and the Joy of Slow-Blogging)
  • Pricing Experiments You Might Not Know, But Can Learn From

 

  • Why We’re More Creative When We’re Tired and 9 Other Surprising Facts About How Our Brains Work
  • The science behind what motivates us to get up for work every day
  • Microcopy: Tiny Words That Make A Huge Impact On Conversions
  • The science behind how your productivity is chosen by what you eat
  • A scientific guide to posting Tweets, Facebook posts, Emails and Blog posts at the best time
  • The science of new year’s resolutions: Why 88% fail and how to make them work
  • A scientific guide to saying “no”: How to avoid temptation and distraction
  • Why we have our best ideas in the shower: The science of creativity
  • What listening to a story does to our brains

 

  • The 7 most interesting social media studies and what to learn from them
  • 7 Simple productivity tips you can apply today, backed by science
  • The science of how temperature and lighting impacts our productivity
  • How To Rewire Your Brain for Positivity and Happiness
  • What makes content spread: The anatomy of a post that got over 500,000 likes

 

  • Why Facebook is blue: The science of colors in marketing
  • The origin of the 8 hour work day and why we should rethink it
  • A scientific guide to writing great headlines on Twitter, Facebook and your Blog
  • 10 of the most counterintuitive pieces of advice from famous entrepreneurs
  • 10 Simple Things You Can Do Today That Will Make You Happier, Backed By Science

Hoe schrijf je betere titels?

Wat volgens mij de grootste reden is voor matige titels is de belofte.

Het gebrek eraan eigenlijk. Het gebrek aan een specifieke belofte aan de lezer.Waarom moet de lezer dit artikel nu lezen? Wat kan hij als hij jouw artikel heeft gelezen?

Meer tips

Kijk af

  1. Maak een ‘swipe-file’ (een collectie van sterke en bewezen advertenties en titels) en stop daar alle sterke titels in die je tegenkomt.
  2. Steel de swipe-file van iemand anders (De Engelstalige titels hierboven maken deel uit van mijn swipe-file). Via Google kan je er meer vinden
  3. Gebruik de swipe-file voor inspiratie bij het schrijven van een integrerende titel

Gebruik ‘The Four U’s’

  1. Het artikel moet waardevol voor de lezer zijn (useful)
  2. Het artikel moet urgentie oproepen (waarom moet die persoon het nu lezen?) (urgency)
  3. Het idee creëren dat de voordelen van het lezen van het artikel uniek is (unique)
  4. En dit allemaal extra specifiek doen. (ultra-specific)

Hier nog 6 vragen van copywriter Clayton Makepeace die je moet stellen voordat je een titel gaat schrijven.

  1. Does your headline offer the reader a reward for reading?
  2. What specifics could you add to make your headline more intriguing and believable?
  3. Does your headline trigger a strong, actionable emotion the reader already has about the subject at hand?
  4. Does your headline present a proposition that will instantly get your prospect nodding his or her head?
  5. Could your headline benefit from the inclusion of a proposed transaction?
  6. Could you add an element of intrigue to drive the prospect into your opening copy?”

Lees

Lees alle artikelen uit ‘How to Write Magnetic Headlines‘ van Copyblogger.

En kijk eens wat voor titels ze gebruiken bij tijdschriften. Die oefenen dit al jaren.

Verdiep je in de theorie

Een kleine samenvatting van de theorie die ik op ‘hoe maak je een ijzersterke seo-titel‘ heb verzameld.

Uit onderzoek bleek  dat de links met één van de volgende drie aspecten het slechts presenteerden.

  1. De titel bevat te generieke woorden
  2. De titel bevat verzonnen woorden of termen
  3. De titel bevat niet relevante termen

Outbrain heeft ook een onderzoek gedaan naar de CTR van 150.000 titels.

Wat kwam daar uit?

  1. Titels met 8 woorden presteren het beste (zulke titels hebben een 21% hogere click through rate dan gemiddeld).
  2. Lijstjes (met cijfers) presteren beter dan gemiddeld.
  3. Kopjes met oneven nummer hadden een 20% hogere CTR dan de koppen met even nummers.
  4. Een titel met een hypen – of colon | een subtitel dus | presteert 9% beter dan gemiddeld.
  5. Titels met een vraagteken presteren beter dan artikelen met een uitroepteken of een punt.

Experimenteer

Experimenteer met titels. Experimenteer op Twitter. Via de nieuwsbrief.

Test met verschillende soorten content.

Voor elk soort blog, blogpost en niche werkt iets anders beter. Test wat voor soorten titels bij jou het best werken.

De titels voor deze post

  1. Hoe schrijf je betere titels + Quiz
  2. Wij, Nederlanders, zijn niet zo goed in titels schrijven.
  3. Wat wij kunnen leren van Engelstalige marketingblogs
  4. 23 tips om betere titels te schrijven
  5. Wordt heer en meester in het schrijven van titels met deze 21 tips
  6. Schrijf onweerstaanbare titels – 23 tips
  7. Leer onweerstaanbare titels te schrijven en steel de aandacht van jouw concurrenten
  8. Waarom Engelstalige bloggers heer en meester zijn in titels maken – En wat wij hier van kunnen leren
  9. Waarom wij slechtere titels schrijven dan Engelstalige bloggers – Onweerstaanbare titels leren schrijven
  10. Waarom niemand op jouw artikel klikt – Nee. Het ligt niet aan het tijdstip
  11. Waarom jouw artikelen niet aanslaan? Dat ligt aan je de titels die je schrijft
  12. Waarom schrijf jij in hemelsnaam slechte titels? Leer van Engelstalige marketingblogs
  13. Wat jij van deze 39 saaie en briljante titels kan leren+ 23 tips om betere titels te schrijven
  14. Wij schrijven ongelooflijke slechte titels. Zonder goede reden. Leer van de meesters
  15. De 10 extra minuten per artikel kan jouw blog maken of breken
  16. De 10 minuten die jij achterwegen laat en jouw blogpost maakt of breekt.
  17. Wij negeren de belangrijkste zin in elke blogpost
  18. Waarom zijn Nederlandstalige marketeers zo slecht in het grijpen van de aandacht?
  19. Waarom Nederlandstalige marketeers slecht zijn in de marketing van artikelen
  20. Door SEO + miscommunicatie halen wij minder uit blogs
  21. Waarom SEO de handboeien voor copywriters is
  22. Door SEO zijn bloggers minder creatief geworden. En wat we hier tegen moeten doen

Ok.

Over mijn rijtje aan titels

  1. Deze 22 titels heb ik nu in circa 25 minuten bedacht in de trein.
  2. Ik heb elke titel die ik bedacht heb opgeschreven. Niets schrappen.
  3. Mijn inspiratie haalde ik mijn eerste gedachten over dit onderwerp, de tekst, de aantallen, The Four U’s, die 6 vragen, de swipe-file en ik heb geprobeerd te denken aan het resultaat, de oorzaak, wat er gedaan moet worden, wie het aangaat en mogelijke metaforen voor het onderwerp.
  4. Heel eerlijk gezegd verzin ik voor een normaal artikel een stuk of 3-5 titels. Veel te weinig. Veel te lui. Zonde. Ik ben waarschijnlijk tienduizenden bezoekers misgelopen. Ik zal het nooit weten.
  5. Hoogstwaarschijnlijk is de beste titel niet de eerste titel. Waarom zou je dan met de eerste de beste titel online gaan?
  6. Ik heb geen idee welke titel ik nou moet gaan gebruiken voor dit artikel.
  7. Ik schrijf pas titels nadat ik mijn post heb geschreven. Dit doe ik omdat ik een vrij chaotische freewriting stijl heb. Copyblogger heeft een artikel die zegt dat je eerst de titel moet schrijven.

 

Heb ik de beste titel gekozen? Nee. Ik denk het niet. Hopelijk wel een van de betere.

Delen?


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

5 responses to “Wij, Nederlanders, zijn niet zo goed in titels schrijven voor blogs

  1. Hey Ruben, dit is een sterk artikel!

    Ik heb alles van Copyblogger er eerder over gelezen, maar het wordt hoog tijd dit ik deze tips ook echt werkelijk ga toepassen.

    Mijn eerste reactie was: Wij Nederlanders vinden die Amerikaanse titels vaak over-the-top, pretentieus en een vlag die vaak de lading niet dekt. Maar toen ik de voorbeelden doorlas die jij gaf, viel dat best mee.

    Ten slotte is de trade-of met SEO en Social wel groot: of je schrijft voor meer bezoekers via Google, of je schrijft voor meer bezoekers via gedeelde artikelen. Nu heb ik geen bewijs dat mensen een sterke titel meer delen, dat is maar een gut feeling. En natuurlijk is het mogelijk om ook nog een goede mix te vinden, maar een uitdaging blijft het wel.

  2. Bedankt voor je reactie en compliment Erik!

    Ha. Ja. Precies. Dat was ook mijn eerste gedachten. En klopte het maar :). Maar we zijn ook gewoon mensen. We beslissen meestal met emotie (en verzinnen daarna rationele argumenten). Helemaal bij het scannen van een tijdlijn. We zitten niet bij elke link/bericht de voor-en nadelen met elkaar af te wegen. Zou veel tijd kosten.

    Klopt. Je hebt natuurlijk 2 extremen. Je hebt titels die te weinig beloven (niet specifiek genoeg zijn) en die te veel beloven. En dat zie je ook vaak bij ‘Amerikaanse’ titels en easycontent. Ik irriteer me zelf wel vaak aan zulk soort titels (maar merk ook dat ik ze soms toch stiekem lees (nieuwsgierigheid en gemak)).

    Wij, Nederlandse bloggers/marketeers :), moeten hier een balans in proberen te vinden, denk ik. Soort van morele code. Van je best doen om jouw belofte, jouw artikel zo goed en aantrekkelijk mogelijk in een zin te vertalen, zonder dat het teveel belooft.

    Precies. Een trade-of. Ik ben zelf op dit moment van mening dat je een beetje moet afwisselen met blogposts. Soms puur voor meer (nieuwe) bezoekers en shares (opinie en verhalen (en aantrekkelijke titels)) en soms puur voor SEO (informatief, how-to en tips). En af en toe krijg je dan een post die aan allebei de criteria voldoen (oftewel legendarische content) :).

  3. Leuke blog, Ruben, omdat je er vol voor gaat en eerlijk bent. Met dank aan Kitty Kilian, want die maakte er reclame voor.

    Veel van je titels vind ik goed maar een beetje lang. Mijn voorstel: “Meer lezers? Ontzuig je blogtitels”.

    1. Bedankt Hans. Leuk om te horen!

      Ja, precies. Ze zijn wel vrij lang. Ze lijken allemaal te werken met een dubbele belofte.

      “Why We’re More Creative When We’re Tired and 9 Other Surprising Facts About How Our Brains Work”.

      Maar als het blijk te werken, wat houdt ons dan tegen om het ook niet de doen? Je moet alle ‘wapens’ gebruiken om de strijd van de klik te winnen.

      1. Inderdaad Ruben, als het werkt dan werkt het :)

        Toch een paar kanttekeningen:

        – het kan zijn dat wat op een bepaald moment werkt, later niet meer goed werkt omdat er een soort verzadigingseffect ontstaan is c.q. omdat je bezoekers de ‘truc doorzien’. Ikzelf heb dat bijvoorbeeld al een beetje bij de lijstjes-titels.

        – je tip om in titels een specifieke belofte te doen spreekt me erg aan, ook omdat je de titel op die manier heel inhoudelijk maakt: je geeft ermee aan wat de lezer kan verwachten. Maar je moet die belofte dan wel waarmaken. Doe je dat niet, dan verlies je al snel aan geloofwaardigheid.

Plaats een reactie