De 11 populairste type blogs die viral gaan – How to write ‘epic shit’

“Creating compelling and useful content” – Google

“Write Epic Shit” –  Corbett Barr

“Create Something Remarkable” –  Seth Godin

“Fuck middelmatige content” – Ruben Bunskoeke

Tjah..

Makkelijk gezegd.

Maar hoe doe je dat dan?

Hoe maak je content die zich als een virus verspreid?

Daar gaan ze niet op in.

Wanneer je goed kijkt naar de (blog)artikelen die veel aandacht krijgen, kan je patronen zien. Je kan zien welke artikelen gedoemd zijn om te falen en welke artikelen een kans hebben om viral te gaan. Een kans. Het is geen exacte wetenschap. Er zijn geen formules die een artikel gegarandeerd populair maken.

Over het algemeen zijn er 11 soorten posts over een onderwerp die kans hebben om viral te gaan.

NieuwsThe First

Over elk vakgebied is er nieuws en nieuws verspreid zichzelf. Hoe groter het nieuws, hoe sneller.

De eerste die het nieuws viral maakt, krijgt gigantisch veel aandacht. De rest is een echo. Ruis. Het is bijzonder aantrekkelijk om ‘the first’ te zijn. Maar de concurrentie is moordend.

Om nieuws viral te maken moet je snel zijn en een enorm sterk netwerk hebben

99 van de 100 keer wint een van de populairste websites in jouw niche de strijd om aandacht. Ook al publiceer je het grote nieuws 3 uur eerder. Of zelfs een dag. Bij de meeste is het netwerk te klein om een grote impact te maken.

En nieuws overnemen is vrij gemakkelijk. Iedereen kan het. Iedereen doet het. Doe het daarom niet. Wil je het nieuws toch bekend maken aan jouw volgers? Doe het dan via social media of pakt het gelijk goed aan.

Maak jouw nieuws uniek.

  1. Voeg je eigen mening met een grondige onderbouwing toe
  2. Voeg direct een (uitgebreide) how-to toe
  3. Verzamel quotes van een of meerdere experts over het nieuws

 

Dit zorgt er gelijk voor dat het artikel niet verjaard. Dat het artikel over een jaar of twee nog steeds relevant is. Voorbeelden van SEO nieuws:  de zoekwoordplanner, non-provided, Panda, Penguin, Hummingbird etc.

The Collector

Dankzij Google is elke webpagina op het web binnen handbereik.

Miljarden pagina’s informatie. Minimale orde.

Iedereen houdt van orde. Creëer orde. Creëer lijstjes. Iedereen houdt van lijstjes. En de lijstjes die viral gaan zijn niet de lijstjes met ’10 tips voor X’.

Nee, het zijn de lijstjes die verder gaan. Lijstjes met tientallen of honderden kwalitatieve tips, bedrijven, personen of plekken. Of kortere lijstjes waar elk punt zeer uitgebreid wordt besproken. Probeer niet een lijstje te maken. Probeer HET lijstje te maken.

Voorbeelden

  1. Link Building Strategies – The Complete List
  2. Populairste Nederlandstalige online marketing blogs 

 

The Explainer

Een goede FAQ kan voor een constante stroom aan bezoekers zorgen. Elk begrip is wel door iemand niet bekend. Zij gaan dat dan Googelen. ‘Wat is X?’ of gewoon ‘X’. De markt van ‘The Explainer’ wordt voor het grootste deel opgeëist door Wikipedia.

MonopolyZe hebben een monopoly.

Kan je zo’n monopoly doorbreken? Ja, maar dat is lastig. Enorm lastig. Je strijdt tegen een reus die zich keer op keer heeft bewezen. Wil je het toch proberen? Oké.

Hoe doorbreek je zo’n monopoly?

Door het onderwerp nog uitgebreider te bespreken. Door de diepte in te gaan. Door betere afbeeldingen toe te voegen. Door te linken naar de beste bronnen op het internet over dat onderwerp. Door de titel nog aantrekkelijker te maken.

Door de beste bron op het internet over dat onderwerp te worden.

P.S. De grootste kracht van Wikipedia is ook haar grootste zwakte. Ze linken in de tekst enkel naar andere gerelateerde pagina’s van Wikipedia.

Voorbeelden

  1. Content Marketing – Copyblogger
  2. What is SEO? – Search Engine Land

 

Content Marketing

The Guide

Je zal verstelt staan hoeveel zoekopdrachten beginnen met het woord “hoe”.

Bekende Engelstalige copywriters zeggen ook wel dat je geen slechte kop kan maken als de kop begint met ‘how to’.

Het maken van een kwalitatieve handleiding is een zeer arbeidsintensieve taak. Je moet elk onderdeel stap voor stap begrijpelijk uitleggen. De meeste how-to’s die goed scoren bestaan dan ook uit 1.000 tot wel 15.000 woorden.

Maar een uitgebreide kwalitatieve handleiding wordt ook sneller gedeeld (sociale signalen) en er wordt sneller naar verwezen (links). In combinatie met de hoeveelheid content van de handleiding zorgt dit ervoor dat de pagina gemakkelijker rankt op hevig beconcurrerende zoektermen.

Een hoge ranking die de tijd doorstaat. Een ranking die zorgt dat je constant een stroom van bezoekers krijgt. Bezoekers die nieuw zijn in het vakgebied en die jij op sleeptouw kan nemen.

Voorbeelden

  1. The Advanced Guide To SEO
  2. Hoe bouw je langzaam kwalitatieve links
  3. Beginners Guide to SEO – Moz

 

The Specialist

De online wereld is een wereld van specialisten.

Van niches.

Stel je bent een webdesigner. Welk artikel zal jij lezen? “10 productivity apps” of “10 productivity apps for webdesigners”? Hoe algemener je artikel is, hoe minder mensen je echt aanspreekt.

En wat heb je nou nodig in een wereld waar informatie je om de oren vliegt? Aandacht. En je kan het dan ook wel raden. Welk van die twee artikelen zal een webdesigner eerder delen? En wie zal in zijn netwerk zitten?

Voorbeeld:  SEO handleiding voor de webdesigner 

The Illustrator

Het menselijke zenuwsysteem is meer een beeldverwerker dan een woordverwerker.

Beelden zijn gemakkelijker te begrijpen en te onthouden dan woorden. Vertaal ideeën, gedachten, processen of systemen in afbeeldingen. En denk eens verder dan de standaard infographics. Die zijn er nu wel zat en krijgen niet meer de aandacht die ze kregen.

Denk aan illustraties.

Illustraties die je dan nader toelicht en die door anderen gebruikt mogen worden (met een linkje terug natuurlijk).

Voorbeelden

  1. Whiteboard friday van Moz
  2. RSA animate
  3. Custom Heartwork

Illustratie

The Alternative

Voor alles is er een alternatief. Een vervanging.

Soms beter, soms slechter. Vaak anders.

Schrijf eens over het alternatief. Of als jij het alternatief bent, schrijf dan over het bekendere product. Welke alternatieven zijn er? Wat houden ze in? Wat zijn de voor- en  nadelen? Hoe werkt het?

Je komt eerlijker over, je kan jouw kant van het verhaal vertellen en je kan ontevreden gebruikers van product of dienst X overnemen.

Stel je verkoopt dure authentieke fotoframes. Schrijf dan eens over de goedkope fotoframes van de HEMA. Vertel ze wat je er mee kan doen en hoe je het kan combineren met jouw product.

The Expert

Bij de meeste ondernemers is de grootste doelgroep niet gespecialiseerd in de niche waar zij inzitten.

Als zij bloggen, bloggen ze voor hun. Tot een bepaald niveau. Weinig bloggers gaan verder. Maar waarom zou je? Toch? Daar ziet je doelgroep toch niet?

Hmm

Misschien wel.

Misschien onderschat je wat de lezer wilt weten. Misschien bewijs je juist zo jouw expertise. Misschien kom je ook wel onder de aandacht bij vakgenoten Misschien zullen zij naar jou linken of jouw artikel delen. Misschien is zo’n verwijzing veel meer waard en kan zo’n verwijzing meer teweegbrengen (de doelgroep van de vakgenoot is ook jouw doelgroep) Misschien willen die vakgenoten sneller bij of met jou werken? Misschien zullen die vakgenoten jou sneller aanraden voor gerelateerde opdrachten die zij niet kunnen/willen doen?

Misschien.

De kunst is dan wel het begrijpelijk uitleggen van de stof. Maar als jij de stof beheerst, moet je dat kunnen.

 

The Rebel

Zegt iedereen ja?

Zeg dan nee. Aandacht gegarandeerd.

Ben je het eigenlijk met standpunt A eens? Wees dan de advocaat van de duivel. Verdedig het standpunt alsof je leven ervan afhangt. Laat mensen nadenken en niet alles klakkeloos overnemen. Ben je het eens met standpunt B?

Dan is nu het moment om je te bewijzen. Om de hele markt op zijn kop te zetten.

Voorbeeld:  Fuck 300 woorden

The Funny Man

Humor werkt.

Kijk maar eens naar de hoeveelheid humor in reclames en in video’s die viral gaan. Humor kan voor enorm veel bezoekers, social shares en links zorgen. Maar…. er bestaat geen humor handleiding.

Voorbeelden

  1. Fucking SEO tips – Simpel, grappig en nuttig
  2. The Short Cutts  – Een combinatie van nut en humor (filteren op de kleur van de shirt van Matt Cutts)

 

The Short Cutts

The Storyteller

“Er was eens..”

Wij houden van goede verhalen. Verhalen waar we ons aan kunnen identificeren.

Verhalen met herkenbare problemen. Problemen die aan het eind opgelost worden (natuurlijk het liefst door jouw product of dienst). Welke verhalen verspreiden en verkopen meer? Op waarheid gebaseerde verhalen.

Iedereen heeft wel een aantal relevante verhalen. Soms moet je even goed over nadenken. Welke problemen had jij? Of hadden jouw klanten? Vrienden? Collega’s? Familieleden?

Waarom moest het probleem opgelost worden? Welke oplossingen hadden ze geprobeerd? Hoe is het probleem uiteindelijk opgelost (jouw product/dienst)? Hoe gaat het nu? Kom je nog steeds op niets uit? Denk dan aan gerelateerde verhalen.

Ben je een netwerkcoach? Vertel eens over dat ene backpackverhaal. Welke leuke contacten er zijn ontstaan door met andere onbekenden in contact te komen? Maak op het eind een koppeling met jouw dienst. Win-win.

“Either write things worth reading, or do things worth the writing.” ~ B. Franklin

Voorbeelden

  1. Dave Trott
  2. Waarom zelfs fysiotherapeuten moeten bloggen – Kitty Killian

 

En kom op

Schrijf niet nog een o-ja-ik-heb-nog-een-blog-voor-deze-week-nodig-blog.

Ga eens goed zitten voor een echte post. Eentje met toegevoegde waarde. Iets legendarisch. Met een onweerstaanbare titel.

“Laat middelmatigheid niet zegevieren“ Typhoon

Legendary

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

Plaats een reactie