Hoe bouw je langzaam kwalitatieve links?

Laatste update: 25 september 2018 door Ruben Bunskoeke

Om beter vindbaar te worden in Google heb je twee dingen nodig.

Kwalitatieve content die een behoefte vervult en erkenningMen moet aangeven dat jouw content, product of onderneming kwalitatief goed is. En hoe meet Google erkenning? Door diverse kwaliteitsindicatoren.

De indicatoren die Google nu voornamelijk gebruikt zijn; links, sociale verwijzingen en het bouncepercentage. Theoretisch gezien zou sterke content geleidelijk kwalitatieve verwijzingen (links en sociale verwijzingen) krijgen. Praktisch gezien gebeurt dit niet zo vaak.

Het duurt vaak weken, maanden of zelfs jaren voordat de organisch verkregen verwijzingen voldoende massa hebben om significante verschillen in de ranking te veroorzaken. En soms gebeurt het helemaal niet. Omdat het artikel te weinig exposure krijgt. Het organisch verkrijgen van links moet dan een duwtje in de rug krijgen (a.k.a. linkbuilding).

Vergroten van je online aanwezigheid

Wanneer jouw website onder de aandacht van de doelgroep komt, versnel je het  proces van het verkrijgen van links en sociale signalen.

Bij een pull strategie, zoals SEO, komt ook een push strategie bij kijken (promotie).

De vraag is; hoe wordt jouw website op een positieve manier beter zichtbaar onder de doelgroep?

Door toegevoegde waarde te bieden op andere websites. Door te netwerken in je branche en door op een positieve manier in de publiciteit te komen.

Het promoten van een website wordt in het SEO-wereldtje ook wel linkbuilding genoemd.

Wat is linkbuilding

Hoewel de term, linkbuilding, al lang bestaat, zijn de werkzaamheden van en is de gedachtegang achter linkbuilding in vergelijking met vroeger enorm veranderd (maar, helaas niet bij iedereen).

De oude gedachtegang achter linkbuilding was het verkrijgen van zoveel mogelijk links. Hoe meer links je hebt, hoe beter je website ging ranken.

Die gedachtegang ging tegen de goede bedoelingen van de zoekmachine in.

Google gebruikt links als kwaliteitsfactor, omdat een link als een soort stem kan fungeren. Een stem van een derden die zegt dat iets kwalitatief goed en betrouwbaar  is.

Het plaatsen van een link op elke denkbare plek, alleen om het verkrijgen van zo veel mogelijks links, kan je vergelijken met een persoon die in een lege kamer constant roept hoe goed hij wel niet is.

Maar is het niet een stuk betrouwbaarder als andere mensen roepen hoe goed die persoon is?

Zo denkt Google ook.

Het algoritme verandert daarom regelmatig om zulk soort links (de niet natuurlijk verkregen links) in waarde te laten dalen (of zelfs op termijn compleet te negeren).

Het gaat niet meer om de hoeveelheid (kwantiteit) aan links, maar om de kwaliteit van de links.

Vergelijk de waarde van een aanbeveling met de waarde van een link.

Laten we een webshop die bureaustoelen verkoopt als voorbeeld nemen en zelf kijken welke methode/aanbeveling het best zal werken.

  1. In een lege kamer roepen hoe goed jouw bureaustoelen wel niet zijn.
  2. In een kamer vol met vissers roepen hoe goed jouw bureaustoelen zijn.
  3. In een kamer vol met ondernemers roepen hoe goed jouw bureaustoelen zijn.
  4. Een bakker roept in een kamer vol met ondernemers hoe goed jouw bureaustoelen zijn.
  5. Een ondernemer zegt tegen een andere ondernemer hoe goed jouw bureaustoelen wel niet zijn.
  6. Een ondernemer roept in een kamer vol met ondernemers hoe goed jouw bureaustoelen wel niet zijn.
  7.  Bill Gates roept in een conferentie vol met ondernemers hoe goed jouw bureaustoelen wel niet zijn.

Welke aanbeveling is het beste?

De laatste natuurlijk.

Hoe relevanter de aanbeveling is en hoe relevanter de persoon is die de aanbeveling doet, hoe meer de aanbeveling mee telt in de ranking.

Zo werkt het ook met linkbuilding.

Wat is linkbuilden nu dan?

Linkbuilding is het bereiken van de mensen die een relevante aanbeveling kunnen doen.

En hoe doe je dat?

Door jouw kennen en kunnen te laten zien op plekken waar jouw doelgroep komt.

Met als doel; het genereren van relevant verkeer. Nieuwe bezoekers die jouw artikelen lezen, zodat de kans op een verwijzing groter wordt.

Voordat je dit doet, zou je eerst moeten kijken om welke reden iemand een andere website aanraadt.

Wanneer raad je iemand een website aan?

  1. Wanneer het gaat om een bedrijf/website die ze aanbevelen (dienstverlening)
  2. Wanneer het gaat om een specifieke dienst/service/aanbod
  3. Wanneer het gaat om kwalitatief artikel (vaak een uitleg)
  4. Wanneer het gaat om een interessant stuk (leerzaam, unieke point of view)
  5. Wanneer het gaat om een leuk/grappig stuk (entertainment)
  6. Wanneer het gaat om een nieuwe ontwikkelingen (nieuws)

Net als een traditioneel marketingplan krijg je hier ook te maken met een doelgroep analyse, doelen, een linkbuildingstrategie en de uitvoering.

De doelen;

  1. Waar kan ik de doelgroep vinden?
  2. Hoe kan ik in contact met ze komen?
  3. Hoe kan ik ze binden met mijn organisatie?
  4. Hoe kan ik ze overtuigen van mijn kennen en kunnen?

 

Linkbuilding strategie – zichtbaar worden bij de doelgroep

Om de vraag ‘waar kan je de doelgroep vinden’ te beantwoorden, moet je in kaart brengen op welke websites, forums, social media en blogs jouw doelgroep te vinden is.

Met een nadruk op; waar kan je mensen vinden die een groot netwerk of een eigen website hebben en die jou zouden kunnen aanbevelen?

In contact komen met de doelgroep

Om die doelgroepen te bereiken, moet je eerst zorgen dat je zichtbaar bent.

Maar hoe word je zichtbaar bij de doelgroep?

Door ze  te vinden. 

Laten we beginnen bij de mensen met een groot sociaal netwerk.

Waarschijnlijk ken je al een aantal ‘thoughtleaders’ en andere mensen met een groot netwerk of een eigen website in jouw niche.

Voor sommige niches zijn er niet echte ‘thoughtleaders’. Zo zullen er weinig mensen zijn die veel tweeten over bureaustoelen bijvoorbeeld :). Richt je dan op de personen die een groot netwerk hebben van potentiële klanten. Qua bureaustoelen zullen dat ondernemers zijn.

Je kan de thoughleaders die je al kent, volgen op Social Media (Twitter is een goed medium daarvoor).

Je kunt dan direct zien waar zij over tweeten, wat hun interesseert en wat later erg belangrijk is, wat zij retweeten.

Dit is de eerste kans die je hebt om zichtbaar te worden onder die thoughtleaders.

De meeste mensen die Twitter gebruiken, gebruiken een social media dashboard (zoals Tweetdeck of Hootsuite) waar ze kunnen zien wie hun volgt. Hoe groter het netwerk van die persoon is, hoe kleiner de kans is dat jouw profiel onder de aandacht komt. Maar een kans blijft een kans.

Voordat je dit doet, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je een verzorgde profielfoto en een duidelijke bio hebt. Verder zou je al ‘actief’ moeten zijn op Twitter en tweeten over gerelateerde onderwerpen.

Waarom?

Omdat men vaak aan de hand van de profielfoto, naam, bio en de laatste 5 tweets beslist of zij die persoon wel of niet gaat volgen. Probeer er voor te zorgen dat je genoeg redenen geeft om jou te volgen.

Ok.

Twitter

Het is verstandig/handig om al die mensen (met een groot netwerk) in een specifieke lijst te zetten (via Twitter).

Met zo’n lijst kan je een specifieke groep mensen volgen (helemaal handig als je veel mensen volgt).

Dit is gelijk ook jouw tweede kans.  Die persoon ziet in zijn social media dashboard dat je hem aan een lijst heb toegevoegd. Geef daarrom je lijst ook een informatieve of misschien zelfs een complementaire naam.

Deel kennis

Deel vervolgens de komende tijd interessante tweets van de thoughtleaders.

De retweets zijn ook zichtbaar bij die persoon. Hoe vaker je iets van die persoon retweet, hoe groter de kans is dat die persoon op jouw profiel gaat kijken.   

Maar het gaat niet alleen om de zichtbaarheid van jouw profiel.

Het doel is namelijk dat de thoughleader jou gaat volgen en jouw website gaat bekijken en dat hij het zo interessant vindt dat hij jouw website gaat volgen en op termijn jouw artikelen gaat delen aan zijn netwerk.

En wanneer die persoon jouw bericht deelt, dan komt die webpagina en jouw profiel onder de ogen van zijn honderden, maar waarschijnlijk duizenden volgers.

En als iemand met een groot netwerk iets tweet, is de kans groot dat het minstens één keer geretweet wordt door een van zijn volgers. Dit kan voor een sneeuwbaleffect zorgen en in theorie zouden zo duizenden mensen in aanraking kunnen komen met jouw website en jouw social media profiel.

Meer bezoekers, hopelijk meer terugkerende bezoekers (maar dat komt wel goed als jouw content interessant en kwalitatief goed is), meer volgers en natuurlijk meer sociale signalen die aangeven dat jouw content goed is.

Maar spam niet. Netwerk.

Reageer, vraag en complimenteer

Maar de personen met een groot sociaal netwerk zijn vaak ook ‘gewend’ dat veel tweets van hun geretweet worden. Het kan daarom zijn dat jouw profiel niet direct opvalt ( daarom moet je ook netwerken en niet eenmalig interactie opzoeken).

Regelmatig op een positieve manier onder de aandacht komen.

Een andere manier om wel op te vallen is door op de tweets van die persoon te reageren.

Reageer inhoudelijk en bedankt hem voor het delen van zijn kennis etc.

Een reply wordt door vrijwel iedereen wel bekeken en er wordt vaak ook op gereageerd (als het van toepassing is tenminste).

Het gaat om interactie. Vraag die persoon iets, deel een interessante link alleen met hem en help die persoon met zijn ‘problemen’.

Linkbuilding is gewoon netwerken

Je zou moeten proberen een netwerk op te bouwen van mensen die invloed hebben.

En netwerken helpen en ondersteunen elkaar.

Dat zou eigenlijk je primaire doel moeten zijn. Een community creëren van eensgezinden. Een verhoging van het aantal sociale signalen en het aantal bezoekers zijn bijeffecten.

En ja, ook netwerken is lange termijn.

 

Beinvloeders vinden

Laten we weet teruggaan naar het vinden van mensen met een groot netwerk.

Je hebt al de mensen die jezelf kent in een lijst gezet.

Wanneer je hun tweets analyseert, kan je zien wie (en wat) zij retweeten, met wie zij praten en wie zij volgen.

Veel mensen met een groot netwerk kennen elkaar.

Dit kan je actief doen, maar je merkt, wanneer je die lijst volgt vanzelf wie die personen zijn.

Jouw lijst zal dus blijven groeien.

Linkbuilding tools om thoughtleaders te vinden

Er zijn natuurlijk ook tools om thought leaders te vinden.

Welke?

  1. Twitter volgsuggesties
  2. Klout
  3. Social Bro
  4. Topsy

Webmasters vinden en binden

Een andere hele interessante doelgroep om te volgen zijn de webmasters van gerelateerde websites binnen jouw niche. Deze webmasters hebben vaak ook een groot netwerk.

Het is een doelgroep die goed in jouw ‘community’ past, voor meer naamsbekendheid en op termijn links kan zorgen.

De webmasters kan je bijvoorbeeld vinden door op relevante en gerelateerde zoekwoorden te zoeken (uit je zoekwoorden analyse bijvoorbeeld) en vervolgens te kijken naar de websites in de top 10 en misschien zelfs wel uit de top 30.

Hoewel het bij elke website in dat rijtje in theorie mogelijk is om (op termijn) een link te bemachtige, is elke website anders en is het bij de ene website vele male lastiger om een link te bemachtigen dan bij de ander.

Zo linken bloggers veel sneller en vaker naar externe websites dan bijvoorbeeld (conservatieve) bedrijfswebsites. Verder delen bloggers ook vaak andere berichten op social media dan organisaties.

We willen dus weten wie ze zijn en waar ze te vinden zijn. Bezoek daarom elke website (lees hun over ons pagina) en kijkt op welke social media ze actief  zijn en volgt ze.

Behandel ze dan net als de andere thoughleaders.

 

Bij webmasters zijn er ook andere methodes om onder de aandacht te komen.

Namelijk door aanwezig te zijn om hun website.

Reageer inhoudelijk om hun blogartikelen.

Ongeveer 1% van de lezers van een blogartikel laat een reactie achter.

Een reactie betekent interactie.

Interactie met de lezers.

En interactie is ook een veelvoorkomende motivatie om te blijven bloggen.

Wanneer je zorgt voor interactie, door middel van een inhoudelijke reactie, zorg je ervoor dat je op een positieve manier onder de aandacht komt bij de blogger.

De kans is er dan dat de blogger jouw website gaat bekijken, via de link die je bij de reactie kan opgeven.

Hoe beter je reactie is, hoe groter die kans wordt.

Dus niet alleen een eenvoudig bedankje (wat vaak niet opvalt), maar een inhoudelijke toevoeging. Wat vind je goed in het artikel? Wat niet? Waar heb je vragen over?

Creëer interactie.

En doe dit structureel bij meerdere blogs.

Je wordt dan niet alleen zichtbaar bij de webmasters, maar ook bij de lezers die de reacties lezen.

Het doel blijft het creëren van een community en het verhogen van de online zichtbaarheid van jouw website door jouw kennen en kunnen te laten zien op plekken waar jouw doelgroep actief is.

Help de webmasters

‘Wie goed doet, goed ontmoet’

Help dus ook de webmasters.

Help ze hun artikelen promoten (door ze te delen met jouw netwerk) en link bijvoorbeeld van jouw blog ook eens naar een relevant artikel van die webmasters.

De kans is dan groot dan zij iets terugdoen.

Ze kunnen bijvoorbeeld dat artikel kan delen of in een ander artikel naar jouw website linken. 

Creëer een long tail community

Zoals we al eerder aangaven is het bij webmasters van grote websites en de personen met een groot netwerk vrij lastig om onder de aandacht te komen.

Pas daarom ook de long tail strategie toe bij het creëren van een netwerk.

Zo kan je  in het begin focussen op blogs en mensen met een redelijk groot netwerk. Hoe kleiner het netwerk van die persoon of het blog is, hoe meer de hulp en de interactie gewaardeerd wordt.

Community’s / forums

Een andere manier om je zichtbaarheid onder de doelgroep te vergroten is door actief te zijn op gerelateerde forums en andere community’ s.

Voor bijna elke niche is er wel een forum of een community. Niet? Zoek dan naar een gerelateerde community. Of maak er zelf een. 

Zo zal het interessant zijn voor de webshop die bureaustoelen verkoopt om actief te zijn in community ’s waar ondernemers en thuiswerkenden zitten.

Meng je vervolgens in het gesprek.

Help mensen, beantwoord vragen, stel de vragen die je hebt en deel informatie.

Ook hier is het weer netwerken.

Netwerken met de doelgroep en met webmasters (die ook vaak actief zijn in community ’s).

Het hoeft niet eens over het product (dat je aanbiedt) te gaan.

Alles wat gerelateerd is. Zaken waar de doelgroep mee bezig is.

Voor  de webshop die bureaustoelen verkoopt (laten we die vanaf nu WorkComfortable noemen) kan dat zijn; productiviteit, marketing, lifehacking of leveranciers.

Waarom eigenlijk?

Veel ondernemers kijken als ze iets willen bestellen eerst naar hun eigen omgeving.

Wie kennen zij die het product of de dienst levert. Kennen ze iemand of een organisatie die dat doet? Ja? 8 van de 10 keer kiezen ze dan voor die organisatie.

Het doel van het netwerken, buiten het verkrijgen van meer bezoekers, sociale signalen en links, is ook het bemachtigen van een plekje in hun netwerk.

Een klein bijkomend voordeel is dat je bij forums en andere community’s ook in je ‘handtekening’ kan verwijzen naar je website toe. Je krijgt dan niet alleen een link (die vaak no-follow is), maar de doelgroep kan via die link op jouw website komen.

Gastbloggen & linkbuilding

Gastbloggen is een van de meest effectieve manieren om actief een kwalitatieve en relevante link te bemachtigen.

Waarom?

Omdat je controle hebt over de plaatsing van het artikel, het onderwerp van het artikel en wat de anchortekst van de link wordt.

Niet elke blog laat gastbloggers toe en degene die het wel toelaat biedt zijn blog niet voor iedereen als platform aan.

Maak daarom eerst een lijst met blogs in jouw niche en de blogs over gerelateerde onderwerpen. Zo zal het voor WorkComfortable waarschijnlijk een lijst met blogs worden over productiviteit, ondernemen, decoratie of thuiswerken.

Vervolgens kan je aan de hand van hun social media volgers en hun Page Authority kijken hoe populair ze zijn en wat de kracht van een inkomende link zal zijn. Hoogstwaarschijnlijk heb je de webmasters van die blogs al in je social media lijst zitten (en anders zou je dat nu moeten doen).

De kans dat jouw gastblog geaccepteerd en geplaatst wordt, hangt deels af van de ‘relatie’ die je met die persoon hebt.

Als hij jou en jouw website al kent, is de kans groter dat jouw blogartikel geplaatst wordt.

Onderzoek elke blog om te kijken wat voor soort blogberichten succesvol zijn.

En schrijf vervolgens een gerelateerd blogartikel in die stijl voor het blog.

Ook een gastblog zorgt dat jouw organisatie naamsbekendheid creëert bij jouw doelgroep.

De anchorteksten van jouw links

Wanneer je zelf links bouwt, heb je vaak controle over de anchortekst.

Probeer bij het bouwen van die links te denken als je doelgroep.

Hoe zouden zij naar jouw webpagina linken?

Zij zullen linken met een link die de pagina beschrijft, met een gehele zin, jouw bedrijfsnaam, de titel of jouw naam.

Link ook zo wanneer je zelf links gaat bemachtigen.

Als iemand puur voor SEO links bouwt, gebruikt die persoon (bijna) altijd dezelfde anchortekst. Een anchortekst met de zoekwoorden waarop hij wil ranken. Omdat het actief zelf bouwen van niet-kwalitatieve links (dus die je niet ‘verdient’ hebt) niets zegt over de kwaliteit van jouw website, vermindert Google de waarde van de links waarbij zij denken dat ze niet ‘verdient zijn’.

Dit doen ze deels door het bestuderen van de anchortekst. Te veel links met dezelfde anchortekst komt niet natuurlijk over.

Dus reageer gewoon onder je eigen naam bij blogs, gebruik je bedrijfsnaam als anchortekst bij de links in handtekening (bij forums) en gebruik relevante gerelateerde zoekwoorden als anchortekst bij links van gastartikelen.

Verder kent Google steeds meer waarde toe aan links met de bedrijfsnaam als anchortekst. Dit doet Google, omdat zij ook begrijpen dat men makkelijker waarde toekent aan merken dan aan woorden.

Het doel van linkbuilding moet zijn; het onder de aandacht brengen van jouw website op een positieve manier. En als je dat goed doet, wordt je goed beloont.

Social Media & delen

We hebben al besproken dat het makkelijker is om links naar blogartikelen te krijgen dan naar productpagina’s. Zo is dat ook met social shares.

Blogartikelen worden makkelijker en vaker gedeeld dan productpagina’s.

Zichtbaarheid begint bij jezelf.

Dat vergeten helaas veel bloggers (en die vragen zichzelf dan af waarom niemand hun artikelen leest).

Deel dus elk blogartikel zelf op de diverse social media waar je actief op bent en doe dit regelmatig.

Zo zal ongeveer 30% van jouw volgers een tweet van jouw zien.

Maar het is natuurlijk belangrijk dat iedereen het onder ogen krijgt. Niet alleen om die volgers naar jouw website te krijgen, maar ook om de kans op retweets te verhogen.

Deel dus jouw bericht vaker.

En niet allemaal op een dag, maar verspreidt het delen van een artikel over een week of zelfs een maand. Zo kan je hetzelfde blogartikel bijvoorbeeld delen op een maandag (rond 9.00), een keer op dinsdag (rond 12.00) en nog een keer op een donderdag (rond 15.00).

Zo voorkom je dat je ‘spammerig’ overkomt, terwijl je de kans verhoogt dat iedereen jouw artikel onder ogen krijgt.

Een stapje verder is het geven van een andere titel aan elke tweet.

Zo wordt elke tweet uniek en verhoog je ook de kans dat de volgers die een eerdere tweet van jou zagen, maar er niet op klikte, toch overtuigt worden om het artikel te lezen.

Per blog een medium kiezen

In Nederland heb je diverse social media platformen. Naast Twitter en Facebook hebben we ook Linkedin, Pinterest, Youtube, Google+, Foursquare, Instagram, Slideshare en in mindere mate MySpace en StumbleUpon.

Bij alle mediums draait het om delen, maar bijna elk medium draait het om het delen van informatie in een specifieke formaat/stijl.

Bekijk per blogartikel welke social media platformen het meest geschikt zijn.

Linkbuilding is een stuk makkelijker wanneer de juiste doelgroep de juiste blogartikelen onder ogen krijgen.

Qua tijdsinvestering en R.O.I. is het vaak verstandig om maar op 1 tot 3 social media platformen actief te zijn.

PlatformWat voor content werk het best?
TwitterKorte persoonlijke en informatieve tweets
FacebookEntertainment (afbeeldingen en korte updates)
LinkedinZakelijke berichten, discussies en informatie
PinterestAfbeeldingen
Youtube & VimeoVideo’s
Google+Uitgebreidere informatie en ruimte voor discussie
FoursquareLocatie
InstagramFoto’s
SlidesharePresentaties
MySpace / SoundcloudMuziek gerelateerd
StumbleUponEngelstalige entertainment

Persoonlijke zoekresultaten

Google is al een tijdje bezig om de zoekresultaten beter af te stemmen op de zoeker.

Ze passen de zoekresultaten aan op basis van tientallen factoren, waaronder de browsergeschiedenis, de locatie en de beschikbare persoonlijke informatie (die ze kunnen inzien via Google’s diensten, zoals Gmail).

Sinds de lancering van Google+ is het mogelijk om een website of een webpagina te +1’en en te volgen.

Het volgen van een bedrijf (of website) via Google+ of het +1’en van een webpagina heeft ook een invloed op jouw (persoonlijke) zoekresultaten en mogelijk op de zoekresultaten van de mensen in jouw Google+ netwerk.

Wat gebeurt er als jij een webpagina een +1 geeft?

Google+ +1Stel jij (het rode blokje) geeft een webpagina (het blauwe blokje) een +1. Dan zal die pagina hoger ranken bij jouw zoekresultaten, maar ook in de zoekresultaten van de personen in jouw Google+ netwerk (de oranje blokjes).  De personen die jou volgen (niet die jij volgt)

Wat gebeurt er als jij persoon gaat volgen op Google+?

Google +1Stel jij (het grijze blokje) gaat een vriend volgen (paarse blokje). De vriend heeft 8 pagina’s (de blauwe blokjes) een +1 gegeven. Al die pagina’s zullen vervolgens hoger ranken in jouw zoekresultaten.

Bij het zoekresultaat staat dan;

……

Wat kan dit voor jou betekenen?

Elke +1 van een bezoeker kan er voor zorgen dat je hoger rankt bij zijn of haar gehele netwerk.

Linkbuilding tips – Linkbait

We weten dat blogartikelen over het algemeen voor meer links en sociale signalen kunnen zorgen dan productpagina’s, maar sommige soorten blogartikelen trekken ook weer meer links aan dan andere.

Welke?

  1. Handleidingen (How to’s)
    1. Zo hier een handleiding hoe je een website maakt of blog start.
  2. Vergelijkingen
    1. Hier een vergelijking van de kosten van diverse WordPress hostingproviders. En hier een van de prijs van een domeinnaam.
  3. Wedstrijden
  4. Uitgebreide artikelen over veelgestelde vragen
    1. Bijvoorbeeld; Hoeveel kost een website gemiddeld?
  5. Infographics
  6. ‘Egobait’

How to’s

Kwalitatieve handleidingen kunnen voor een constante stroom aan bezoekers, shares en links zorgen.

Waarom? Omdat handleidingen mensen helpen om een probleem op te lossen.

Voor de website WorkComfortable zouden we de volgende handleidingen kunnen maken.

  1. Hoe vervang je zelf de wielen van een bureaustoel?
  2. Wat voor bureaustoel past bij mij en mijn kantoor?
  3. Hoe creëer je een productieve werkomgeving?

Handleidingen zijn over het algemeen erg uitgebreid. Het is dus wel tijdsintensief om een handleiding te maken, maar door de lengte van zo’n handleiding vergroot je ook de kans dat je ook op gerelateerde long tail zoekwoorden gaat ranken.

Verder zijn handleidingen over het algemeen tijdloos. Een uitgebreide handleiding zou dus voor de komende jaren een vaste stroom aan bezoekers kunnen regelen.

Win-win-win

Hoe krijg je links van handleidingen?

Bijna elke webschrijver doet onderzoek naar het onderwerp waarover hij of zij schrijft. Veel webschrijvers linken dan naar de websites waar zij informatie vandaan halen (als bron) of verwijzen naar een website waar men meer informatie over een bepaald onderwerp kan halen.

Zo zou iemand die schrijft over het creëren van een fijne werkomgeving wel het onderwerp ‘een juiste bureaustoel selecteren’ kunnen aanhalen, maar er niet uitgebreid op ingaan. Om toch het artikel compleet te maken, linkt hij  naar een andere pagina waar de bezoeker uitgebreide informatie kan vinden over dat onderwerp (de handleiding dus).

Organiseer een wedstrijd

Het organiseren van een wedstrijd is ook een manier  om meer links of social shares te krijgen.

Zo kan WorkComfortable bijvoorbeeld een wedstrijd organiseren waar men een bureaustoel op de meest creatieve manier moet gebruiken en de deelnemer met de meeste stemmen zal winnen.

Met zo’n wedstrijd zullen alle deelnemers zoveel mogelijk mensen uit hun netwerk naar de website sturen om op die persoon te stemmen (en dat doen ze via links en social shares).

Creatieve inzendingen kan je vervolgens zelf delen (na de wedstrijd) en die kunnen onder het kopje ‘entertainment’ ook links en shares kunnen krijgen.

Verder zou je zelfs persaandacht kunnen krijgen bij een creatieve en leuke wedstrijd en heb je genoeg materiaal om wekenlang iets te posten.

Bijvoorbeeld;

  1. Een blog waar je het aankondigt
  2. Een blog over de start van de wedstrijd
  3. Een blog met de tussenstand (van alle inzendingen)
  4. Een blog met de winnaar (en de top 5 bijvoorbeeld)
  5. Een blog met de uitreiking van de prijs (met foto’s)
  6. En een blog met de 10 meest creatieve inzendingen.

Hoe uitgebreider je de wedstrijd promoot, hoe groter het effect zal zijn. Je zou zelfs voor €100 euro kunnen adverteren op Facebook om meer deelnemers te krijgen.

Wanneer je een wedstrijd organiseert voor mensen met een website (bijvoorbeeld bij een wedstrijd voor de beste Facebook header), heb je ook een grote kans dat men hun eigen website gebruikt om hun inzending te promoten.

Linkbuilding met infographics

Infographic

Een infographic is een visuele weergave van (complexe) data. De kracht van een infographic is dan ook dat veel informatie overzichtelijk getoond wordt.

De laatste jaren is er een enorme groei in de vraag naar en in het aanbod van infographics.

Het bouwen van infographics was (en is) daarom een veel gebruikte linkbuilding strategie.

Maar alleen het maken van een infographic is tegenwoordig niet meer voldoende om goed op te vallen (net zoals het hebben van een website niet meer voldoende is om gevonden te worden).

De succes van een infographic hangt af van de originaliteit,  inhoud, creativiteit en de populariteit van het onderwerp.

Heb je een niche met veel (ingewikkelde) informatie? Dan kan een infographic goed werken om links en social shares te krijgen.

Zelf zou ik pas aan een infographic denken wanneer je al een redelijk aantal bezoekers per dag hebt heb en een redelijk netwerk.

Het succes van de infographic hangt vaak af van de personen die het delen/promoten.

Linkbait draai om uniekheid.

Hoe unieker de handleiding, infographic, wedstrijd, blogonderwerp is, hoe groter de kans is dat die links en social shares aantrekt.

Verwijzen naar anderen

Het verwijzen naar anderen om meer links en social shares te krijgen wordt ook wel egobait genoemd.

Je kan het vergelijken met een compliment.

Veel mensen vinden het leuk of voelen zich vereerd wanneer men naar hun website of social media account verwijst.

Hoe pas je egobait toe?

Door in een blogartikel naar een dienst, handleiding, blogartikel of social media account van die persoon (die een eigen website heeft of een groot netwerk heeft) te verwijzen.

De volgende stap is het ‘taggen’ van die persoon. Zo kan je in een tweet ‘met @denaamvandiepersoon’ zetten.

De kans is dan groot dat je of een bedankje krijg, dat men het bericht gaat retweeten of zelf naar het artikel van jou gaan verwijzen.

Dat wordt ook wel reciprocition genoemd.

Ja, bij SEO en linkbuilding komt ook een beetje psychologie bij kijken.

Je kan dit ook op grote schaal aanpakken.

Je zou bijvoorbeeld een lijst kunnen maken met ‘De …. professionals die je zou moeten volgen op Twitter’.

Het is dan wel minder ‘persoonlijk’, maar de kans is dan groot dat minstens één van die personen in die expertlijst verwijst naar jouw artikel.

Interviews

Veel bedrijven, ondernemers of bloggers hebben een ‘in het nieuws’ pagina of een ‘over ons’ pagina waarin zij verwijzen naar de artikelen waar zij en hun bedrijfswerkzaamheden in voorkomen.

Je zou daar een link kunnen bemachtigen wanneer je die persoon interviewt.

Probeer bij zo’n interview natuurlijk rekening te houden met de interesses van jouw ‘normale’ doelgroep en stel vragen waar iedereen wat aan heeft.

Onderzoek concurrenten via een backlinks checker  tool

Open Site Explorer - Handige linkbuilding tool

Via OpenSiteExplorer en MajesticSEO kan je de inkomende links van een webpagina bekijken.

Deze tool kan je dus ook gebruiken om de inkomende links van jouw concurrenten te bekijken. Bekijk bijvoorbeeld wat voor soort links de top 5 in de zoekresultaten (van een zoekwoord waarop jij wilt ranken) heeft.

Bij het analyseren van die inkomende links zou je ook moeten kijken naar de Page- en Domain Authority van de website die naar hun linkt.

Zie je inkomende links met een hoge Page Authority? Kijk dan of het ook voor jou mogelijk is om een link te bemachtigen.

Dit kan je doen door de context van de link te bekijken.

Waarom staat die er? Is het een partner? Is het een verwijzing naar een artikel? Is het een link in een reactie of is het een gastblog?

Probeer dan ook een link op die wijze te verdienen.

Andere linkbuilding tactieken

De bovenstaande linkbait en linkbuildingtaktieken zijn link earning tactieken. Het verdienen van links door het leveren van kwalitatieve content en het netwerken.

Hoewel de links die je verdient het meest waard zijn (qua linkwaarde), gewaardeerd worden door Google en hun waarde zullen vasthouden in de toekomst, zijn er ook andere tactieken om makkelijker links te bemachtigen.

Hoewel dit meestal geen hele waardevolle links zijn, zullen alle beetjes je helpen om hoger te ranken.

Vraag om links

Hoogstwaarschijnlijk heb je in je zakelijk of persoonlijk netwerk al personen met een eigen website.

Vrienden, kennissen, leveranciers, klanten en zo verder.

Omdat je die personen al kent, is de kans groter dat zij iets voor jou overhebben. Het is dus mogelijk om die personen te benaderen voor een link.

Een betere manier is de personen in jouw netwerk net zoals de personen met een groot netwerk te behandelen. Dus ze helpen, naar ze verwijzen en hun artikelen/diensten promoten.

En nog een paar methoden

Verder zou je ook met andere gerelateerde websites links kunnen ruilen, je kan activiteiten (goede doelen) sponsoren (op de website wordt dan vaak verwezen naar de sponsors) en je kan je aanmelden bij relevante en waardevolle startpagina’s (als die er überhaupt nog zijn).

Hoewel dit soort links nog wel PageRank doorgeven, denk ik zelf dat de waarde van zulk soort links dit in de toekomst zal dalen of verdwijnen.

Zachte verwijzingen

Buiten normale links (harde verwijzingen) kunnen zachte verwijzingen ook een positieve invloed op de ranking van jouw website hebben. Een zachte verwijzing is dus eigenlijk een verwijzing zonder de link.

Dus wanneer een blogger alleen jouw bedrijfsnaam noemt in een artikel zou dat een positieve invloed kunnen hebben op de ranking. Google zou vervolgens ook kunnen zien in welke context jouw bedrijfsnaam wordt genoemd en die data aan elkaar koppelen.

Het is dus theoretisch mogelijk om te ranken voor een zoekwoordcombinatie terwijl de zoektermcombinatie niet voorkomt op jouw pagina of in een link naar die pagina toe.

Wat heb ik hieraan?

Praktisch niet zo veel. Het gaat meer om de denkwijze.

Het draait namelijk niet alleen om ‘harde’ links, maar om je gehele online zichtbaarheid. Probeer dus altijd op een positieve manier een toegevoegde waarde te leveren. Of dat nou op Social Media is of bij de reacties van een weblog.

Welke succesvolle linkbuilding tips kennen jullie en komen niet in het artikel naar voren?

 

 

0

Was dit artikel behulpzaam?

Auteur: Ruben Bunskoeke