Fuck middelmatige content

Durf jij?

Een inzicht delen dat jij pas na jaren hard werken kreeg?

Nou?

Durf jij jouw weekend op te offeren voor één blogartikel? Durf jij tips te delen die  jouw dienst mogelijk overbodig maakt?

De meeste bloggers durven het niet

De meeste bloggers schrijven alleen over onderwerpen waar andere (grote) blogs ook over schrijven. En in die blogs geven ze precies dezelfde tips die de andere grote blogs ook geven.

Waarom zou je ook anders willen?

Het is makkelijk.

Je kan de hele creatieve fase – van onzekerheid en chaos- overslaan. Gewoon een standaard titel en een standaard formaat.

Het is veilig. 

Basistips hoef je niet te verdedigen. Je beledigt niemand. En alle argumenten zijn al gepolijst. Door anderen.

Het is snel.

Veel sneller. Kopiëren. Plakken. In eigen woorden zetten. En klaar. Binnen een uurtje, misschien 2, heb je het schrijven van een blog van je to-do lijst afgestreept.

En het werkt.

Toch? Je ziet zulke artikelen namelijk vaak op populaire blogs. Die artikelen hebben ook honderden shares. Of ranken bovenaan in Google.

En ja. Het werkt ook bij grootste blogs.

Bij de top 3.

Maar daar hoor jij niet bij. Jij hebt geen tienduizenden trouwe volgers. Of duizenden backlinks. Jij kan je het gemak en de luxe van het behoren tot de top niet veroorloven. Toch kiezen de meeste bloggers voor deze stijl van bloggen. Het herkauwen van basisinformatie.

There is no shortcut

Die veilige keuze – van het nooit verder gaan dan nodig is – zorgt er voor dat de meeste blogs na een bepaald moment niet meer groeien.

Bloggen is dan eigenlijk niet meer dan het in eigen woorden zetten van andermans kennis geworden. Dan is iedereen die zinnen kan vertalen of verwoorden je concurrent.

Wij, bloggers, zijn gladiatoren

Een van duizenden die tegelijkertijd, met en tegen elkaar, strijden in een gigantisch Colosseum om de aandacht van de eliten en het publiek. Aandacht van jouw doelgroep. En aandacht van jouw peers.

Om op te vallen bij het publiek moet je beter zijn dan de rest. Of anders. Je moet sowieso alles geven. Elke keer. Elk gevecht. Elk artikel. Je moet zo je best doen voor elk artikel, je moet zo veel geven, dat je gegarandeerd teleurgesteld wordt in de hoeveelheid aandacht die het krijgt. Misschien wel een beetje boos.

ARE YOU NOT ENTERTAINED?!

Tot het moment dat het artikel wel eens de aandacht krijgt die het verdiend.

Het moment dat jouw naam scandeert door het Colosseum. Het moment dat de eliten door enthousiasme gedwongen over jouw gevecht MOET beginnen als ze een collega tegenkomen. Het moment dat de keizer jou persoonlijk wilt ontmoeten en zegt; “Your fame is well deserved, [jouw naam]. I don’t think there’s ever been a gladiator to match you.” 

Zakelijk bloggen is een strijd om aandacht

In de strijd, die zakelijk bloggen heet (of content marketing of SEO), wint degene die het meest gemotiveerd is. Degene die het langst en het intensiefst heeft getraind. Degene die het meest ervaren is. Degene met een niet te evenaren stijl. Een eigen stijl.

Veel bloggers starten met de gedachten dat bloggen automatisch voor meer klanten gaat zorgen. Je investeert tijd en je krijgt wat terug. Klinkt logisch toch? Maar nee. Zo werkt het niet. Het is geen baantje waar je tijd ruilt voor geld. Geen R.O.I. bij bloggen/seo/content marketing is ook een optie. Het komt waarschijnlijk vaker voor dan dat er wel een R.O.I. is.

Het is een strijd. Of nog beter. Het is een oorlog. Met vele verliezers. En maar een handjevol winnaars per niche.

Het ligt niet aan de intentie

Begrijp me niet verkeerd. De meeste bloggers willen wel ijzersterke artikelen schrijven. Misschien denken ze al dat ze het doen.

Maar de meeste mensen willen ook wat kilootjes kwijt. Tussen iets willen en de moeite nemen om iets te realiseren zit een groot verschil. In dat verschil sterven de meeste dromen. Er zijn altijd 2 wegen die je kan nemen.

  1. De makkelijke weg. De veilige weg. De zekere weg. De ik-ben-wel-tevreden-weg.
  2. En de weg die je eigenlijk zou moeten nemen. De onzekere weg. De weg waar falen mogelijk is.

En je weet zelf wel welke weg jij kiest. Bewust of onbewust.

Ik kies ook vaker dan ik wil voor de makkelijke weg. Bijvoorbeeld:

  1. 6 afleveringen van een serie kijken in plaats van 2 afleveringen, sporten en wat lezen.
  2. Een dag beginnen met mailtjes en Twitter in plaats van beginnen met iets wat mij verder brengt.
  3. Toch niet deze week bloggen, omdat redenen. Bullshit redenen.
  4. Die 3 matige pagina’s die hoog ranken negeren in plaats van uren besteden aan het verbeteren van de pagina.

Zekerheid is de vijand van groei

De eerste keer dat ik iets deelde dat in mijn ogen uniek was (was het achteraf niet), heeft het wel 30 seconden geduurd voordat ik – met tegenzin – op ‘Publiceren’ klikte.

Ik voelde me een beetje ongemakkelijk. Ik kon er namelijk ook een e-book van maken. Was ik eigenlijk ook van plan. En die e-book verkopen. Voor geld. Wil je geen geld Ruben? Nou? Maar ik deed het toch. Fuck it.

We who are about to die, salute you!

Er gebeurde daarna niet zo veel.

Tenminste.  Ik had meer verwacht. Zelfs als pessimist. Het blog had een handjevol meer shares dan gemiddeld. Als een blog iets tijdelijks was – iets wat na het publiceren weggegooid moest worden – dan was het, het niet waard geweest. Toch ging ik verder. Verder met het pushen van artikelen naar een nieuw niveau. Om mezelf uit te dagen. Bloggen voor mij is ook zelfontwikkeling.

Achteraf een goede beslissing.

Waarom je meer energie in blogartikelen moet steken en meer kennis moet delen

  1. Extra social shares
  2. Je investeert meer in promotie
  3. Je wordt beter in schrijven
  4. Meer links
  5. Meer expertise
  6. Compensatie

Extra social shares

Artikelen die logischer in elkaar zitten, langer zijn, beter onderbouwd zijn, de bezoeker aansporen, aanspreken en raken worden vaker gedeeld dan ‘normale’ informatieve blogposts. Meestal niet vaak genoeg, maar meer dan gemiddeld.

Je investeert meer in promotie

Hoe meer tijd en moeite je in een artikel steekt, hoe meer je snakt naar aandacht en erkenning voor het stuk. Hoe meer je snakt naar aandacht, hoe meer moeite je steekt in het promoten van het artikel.

Je gaat meer tijd steken in het verzinnen van een pakkende titel, omdat je weet dat de titel een artikel kan maken en breken. Je gaat het artikel vaker delen. Op alle social media netwerken waar je actief op bent. In plaats van het artikelen 2 keer delen op Twitter doe je het bijvoorbeeld 5 keer. Je gaat op zoek naar meer Linkedin groepen waar je jouw bericht kan delen.

En hoe meer tijd je investeert in het promoten van een artikel, hoe meer aandacht het artikel krijgt. Helaas onderschatten te veel bloggers het effect van promotie. Zonde. Eis die aandacht op.

Je wordt beter in schrijven

Deze weet je al. Je wordt beter in schrijven door meer te schrijven. Door intensiever te schrijven. Door te zwoegen en zweten over de eerste zin.

Als je jouw verhaal kwijt wilt – met unieke tips en persoonlijke verhalen – wil je dat je begrepen wordt. Je let meer op hoe je iets overbrengt. Welke woorden je gebruikt. En als je hier al bezig bent (bewust of onbewust) ben je al op het pad om een betere schrijver te worden. En het beter worden in schrijven en het overbrengen van een boodschap is niet iets waarvoor je als ondernemer kunt kiezen om niet te doen.

Het is iets wat je moet doen. Om de doelgroep te begrijpen. Om zijn taal te spreken. Om jouw boodschap over te brengen. Om naamsbekendheid te generen. Je hoeft geen schrijver te worden, maar beter worden in communiceren. En het beter worden in communiceren heeft een positief effect op je hele leven.

Meer links

Dit is geen belofte. Die kan ik niet maken. Het krijgen van kwalitatieve links draait om mensen, vaak jouw peers, die op zo’n niveau zijn dat ze durven uit te linken naar jouw artikel. Ik weet het. Het is eng. Straks help je nog iemand. Aan meer bezoekers of een hogere positie. Maar het is het waard. 

Ik kan wel naar mezelf kijken. Naar wie link ik? Ik verwijs alleen naar artikelen die mij iets hebben bijgebracht (feit, opinie, how-to) of naar artikelen die mijn artikel perfect aanvullen (vaak zijn dit ook de artikelen die mij ooit iets hebben bijgebracht). 

En de mate van het organisch verkrijgen van die o-so-precious-links bepaalt eigenlijk op termijn of jij de zoekresultaten gaat domineren of niet. 

Meer expertise

Als je verder gaat dan de rest, bijvoorbeeld door een enorme how-to te maken of een blog te maken waar je publiekelijk afvraagt of de huidige regels kloppen- dwing je jezelf om je in het onderwerp vast te bijten. Om je erin te verdiepen. Om het beter te beheersen dan de rest, omdat je het dan beter kan uitleggen. Je wordt zo ook beter in je vak.

Compensatie

Als je iemand iets geeft, is die persoon sneller geneigd of voelt zich zelfs een beetje verplicht om iets terug te doen (reciprocity).

Als je echte kennis deelt, iemand echt verder helpt, dan is er een kans dat die persoon jou ook iets geeft. Aandacht. Een reactie. Een tweet. Een verwijzing. Of gewoon waardering. Alles kan jou verder helpen op jouw pad.

En stel je eens voor hoeveel jij kan leren als iedereen ook een stapje verder ging?

Het gaat om kleine stapjes vooruit

Zelfs als je nu hard aan de slag gaat en een artikel maakt die uniek, meeslepend en leerzaam is, is dit geen garantie voor succes.

Nee. Waarschijnlijk gaat het in eerste instantie ook om een handje vol extra shares. Je gaat teleurgesteld worden. Mooi zo. Het gaat namelijk niet om het eindpunt. Niet om het direct maken van legendarische content. Nee. Dat gaat je ook niet lukken. Het gaat om de route er naar toe. Elke extra stap, elke investering, zorgt er voor dat jouw artikelen (en blog) een beetje succesvoller wordt.

En dat is ondernemen. Dat is marketing. Dat is het leven. Stapje voor stapje succesvoller worden. Er is geen shortcut.

Geef me actionable tips

Nee.

Dit blog is meer een betoog om meer aandacht te besteden aan duurzame content. Om blogs te maken met een unieke invalshoek. Een blog waar jouw persoonlijke verhalen en ervaringen in voorkomen (niemand anders heeft die). Een blog waar je tips geeft waar zelfs jouw peers en concurrenten van leren.

Geef me actionable tips!

Oke. Vooruit.

  1. Schrijf eens 10 koppen voor een artikel. Of 20. Of 3. Gewoon meer dan dat je nu schrijft.
  2. Besteed eens 8 uur aan een blogartikel. Of 30. Of geef jezelf geen tijdlimit. Pff ik werk al weken een uurtje hier en een uurtje daar aan dit artikel.
  3. Schrijf alles op waaraan je denkt in je eerste draft. Schrijf halve zinnen op. Losse woorden. Ideeen zijn vluchtig. Pas op dat je ze niet vergeet.
  4. Wijk je tijdens het schrijven van je punt af, omdat je alles opschrijft wat je denkt? Fuck it. Schrijf door. Misschien is die afwijking wel iets brilliant. Misschien heb je gelijk een begin voor een nieuw artikel. Misschien gooi je het weg. Who cares.
  5. Schrap na het sorteren van de informatie alles wat niets toevoegt. Of zet die dingen in een los bestandje, want schrappen is moeilijk. Ik weet het. Ik heb er nog steeds moeite mee. Misschien kan je die info voor een ander artikel gebruiken.
  6. Ga eens naar pagina 2 en 3 in Google wanneer je een onderwerp onderzoekt. Probeer verschillende zoekwoordcombinaties.
  7. Laat een onpartijdige vriend/collega – iemand die durft te zeggen als iets fout/matig is – jouw opbouwende en duidelijke feedback geven.
  8. Druk op een gegeven moment gewoon op Publiceren. Perfectie bestaat niet. Ontwikkeling gaat in kleine stapjes.

Of lees eens hoe andere bloggers schrijven. Ik ben namelijk een enorm chaotische schrijver. De basis van dit artikel is bijvoorbeeld een afwijking van een afwijking. Andere bloggers zijn geordender. Probeer het allebei. Kijk wat bij jou past. Kijk wat werkt.

Pfff Ruben, maar dit kost moeite. Het lijkt wel op werk! 

Klopt. En dat is het ook. Lastig werk.

Je hebt nu een keuze

  1. Nu heerlijk languit op de bank liggen om 6 series achter elkaar te kijken met een ijskoud biertje.
  2. Of nu een leeg Word bestand openen en moeite doen om iets wat je dwarszit of wilt vertellen over jouw vakgebied te verwoorden.

Durf jij het aan?

“What we do in life echoes in eternity”

En wil je echt een goed artikel maken? En daarmee bedoel ik een WOW-artikel?

Neem dan een extra grote stap het diepe in.

Volg de praktische blogcursus voor ondernemers, marketeers en bloggers (het kost niet eens zoveel).

 




Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben

26 responses to “Fuck middelmatige content

  1. Ruben. Man. Wat ben jij langzaamaan een fantastische blogger. Origineel. Eerlijk. Goed doordacht. Echt een genot.
    Nou alleen nog meer fucking witregels om die fucking tussenkopjes heen. Een een dyslectie-editor ;-) Ik blijf het gewoon roepen tot je het doet.

  2. Nagels met koppen. Er kruipt veel werk in goeie posts.
    Die haal je er dan ook op den duur als blogger er zelf uit. Zo leer je ook snel scannen van blogs ;)
    Doordat je al uren investeerde in de research van een bepaald topic, kan je soms al op basis van titel en een 5s scroll door de pagina een bevestiging krijgen dat 80% van de blogs allemaal dezelfde same old mediocre bullshit schrijven.

  3. De – in mijn beleving – belangrijkste succesfactoren bij bloggen is: schrijftalent en de gave om de grens tussen de koele zakelijke blog en de steamy privébelevenissen te laten vervagen, zonder je (geloof)waardigheid teniet te doen. Ik ben daarin nogal… grenzeloos :) … Bedankt voor je blog, ik ga je volgen.

  4. ha ha ha terwijl ik het lees denk ik aan KittyKirlian haar blog.
    En tot mijn verbazing schrijft ze als eerste een comment!
    anyway, ik werd helemaal in je verhaal meegezogen en getriggert om te verbeteren.
    Dank voor je enorme boost energy, die voel ik!

  5. @Dries Precies!

    @Lotty Haha! Heb toch maar niet meer witruimte toegevoegd :) Vond het zo wel prima! En thanks.

    @Christian @Philippe Thanks! Waardeer het compliment!

    @Erik Haha :)

    @Roderick Thanks! Ben benieuwd naar het artikel!

    @JacobJan Precies! Interessant concept! Het mentionen van soortgelijke blogs. Zelf zou ik het pas na een alinea of 2-5 doen. Het is nu zonde als het artikel zelf niet gelezen wordt. Die is namelijk ijzersterk. En spreekt waarschijnlijk een grote groep mensen beter aan dan mijn artikel. Aandacht delen betekent nog niet direct aandacht halveren.

    @Femmy Thanks! Zelf vind ik talent een secundaire factor van succes. Iedereen kan beter bloggen als die intensief en lang oefent. Talent maakt die lange weg korter. Als ze even hard werken. De juiste gewoontes kunnen grote resultaten boeken. Heb hier laatst ook over geschreven; https://000.nl/posts/vindbaarheid-verbeteren/

    @Heleen Haha! :) Bedankt voor je reactie!

  6. Volg je al even – erg leuk & interessant wat je schrijft Ruben. Wordt laatste tijd wel heftiger he? Volgens mij zit je op een “make or break” koers. Spannend. Benieuwd waar je gaat uitkomen…Succes!

  7. @Ivo “Wordt laatste tijd wel heftiger he? Volgens mij zit je op een “make or break” koers. Spannend.”

    Pf dit klinkt ook best spannend ha. Weet niet echt heel goed wat ik me hier bij moet voorstellen :)

    Hopelijk blijf ik op het juiste spoor :) Leuk om te horen dat je het interessant vindt!

  8. Beste Ruben,

    voor de zoveelste keer lees ik deze blog, om voor je tips en de focus, om zelf ook een ijzersterke blog te schrijven. Ben nog niet zo lang bezig en het valt soms niet mee. Normalerwijze zou mijn blogartikel gisteren zijn gepubliceerd. Maar ik ga het beste artikel schrijven tot nu toe en besteed er gewoon nog een dagje aan.
    Bedankt voor je inspiratie!

  9. Hi Ruben,

    Ik heb je blog nog niet zo lang geleden ontdekt en ben me lekker aan het inlezen ;-) Leuke schrijfstijl, en ik open dan ook regelmatig linkjes in je artikelen even in een nieuw tabblad om ze later te lezen (kost me wel veel tijd trouwens, ik had nu ook 6 afleveringen van een leuke serie kunnen kijken ;-) ).

    Ik ben zelf nu ongeveer een jaartje bezig met bloggen. Vaak nog wel over de uitgekauwde onderwerpen als SEO, usability en WordPress, maar dan wel hele uitgebreide artikelen van 5000 woorden waarin ik alle aspecten probeer te behandelen.

    Bovendien vul ik die artikelen ook regelmatig aan als ik weer eens wat lees wat ik nog niet wist, zo blijven de artikelen up to date en compleet en zo wordt mijn blog ook een persoonlijke archief waarin ik zelf ook dingen kan terugzoeken ;-)

    Ik heb in het begin wel de “fout” gemaakt me vooral op collega (amateur) webbouwers te richten, terwijl dat in eerste instantie niet mijn klanten zijn (ook vanwege dat persoonlijke archief). Op zich niet erg, daardoor kun je jezelf natuurlijk ook een “expert” status aanmeten, maar mijn meest recente artikelen richten zich wel meer op mensen die op zoek zijn naar een website of alleen de content van een website beheren. Uiteindelijk moeten er immers ook centjes verdiend worden natuurlijk.

    Anyway, bedankt voor de inspiratie en het leuke leesvoer, ik blijf je volgen!

    Groeten van Bob

    1. Hi Bob,

      Lange comment zeg, ha. Bedank! Ik hou daar wel van :)

      Je hebt dezelfde ‘leestijl’ als ik, zie ik. As we speak heb ik ook weer een tiental tabs open staan met artikelen die ik moet lezen :).

      Precies. Lastige afweging is dat altijd. 6 series of wat lezen. Vaak sluit ik dan een compromis met mezelf :)

      Ik zou het schrijven van artikelen voor collega webbouwers niet als fout zien. Het is sowieso leerzaam (om iets uit te leggen) + het kan altijd via via klanten opleveren. Zo zie ik dat je ook diensten heb die interessant kunnen zijn voor webbouwers.

      Ik heb een paar van je artikelen even gescant. Flink uitgebreid inderdaad! Ik zou, als ik je een tip mocht geven, eerst ook focussen op het vergroten van je netwerk. Zulke grote complete artikelen verdienen het om gelezen te worden vind ik :). Een beetje netwerken met collega’s (zoals je nu eigenlijk ook doet) etc. Berichten delen in Google+ en Linkedin Community’s. Wat collega’s volgen op Twitter en Google+.

      Mag ik ook vragen waarom je niet je eigen naam als merknaam gebruikt? Een foto en een over mij pagina is altijd een stuk persoonlijker en leuker om te lezen (kan je ook gebruiken dan op Twitter en Google+

      Nogmaals bedankt voor je berichtje en ik hoop dat je vaker terugkomt op 000.nl (en een reactie achterlaat natuurlijk :)

      1. Jij ook weer bedankt voor je (eveneens) lange reactie. Ik ben (te) vaak nogal lang van stof, vandaar ook de lengte van mijn artikelen ;-) De usability tip “houd teksten kort en bondig” is niet aan mij besteed helaas, maar gelukkig weet ik wel hoe ik ervoor zorg dat mijn teksten goed te scannen zijn.

        Zoals ik al schreef zie ik het schrijven van artikelen voor collega webbouwers ook niet echt als fout (stond niet voor niets tussen aanhalingstekens) maar het is gewoon niet de doelgroep waar ik me in eerste instantie op richt. De oudere artikelen zijn met name interessant voor amateur webbouwers en die zullen geen geld uitgeven aan een website review.

        Je tip is bekend, ik ben helaas niet zo’n netwerk en social media dier. Is absoluut iets wat ik moet verbeteren aan mezelf.

        De merknaam Bob de webbouwer is geja… uh geïnspireerd door Bob de bouwer en daardoor lekker makkelijk te onthouden en goed te “branden”. Je moet je ergens mee onderscheiden he…

  10. Leuk blog, ben het pas net tegengekomen (Via Google, artikel over de opzet van je serie niche site). Het is motiverend om te lezen. Weet je waarom? Omdat je ook zelf toegeeft dat bepaalde dingen stom zijn om te doen en dat je zelf ook lui kan zijn.

    Daar heb ik zelf meer aan dan te lezen hoe perfect een blogger wel niet is met Internet Marketing.

    Ik ben zelf een jaar of twee, drie geleden begonnen met wat niche websites. Maar de motivatie ontbrak om er verder mee te gaan. Ook al verdiende ik met een site binnen een half jaar al 300 euro aan affiliate inkomsten.

    Ik ga de draad maar weer eens oppakken.

Plaats een reactie