Hoe moet je concurreren met jouw concurrenten?

Laatste update: 12 augustus 2021 door Ruben Bunskoeke

Vroeger had ik concurrenten.

Duizenden. Elke marketingblog, SEO’er, copywriter, content marketeer was een concurrent in de strijd om aandacht en opdrachten.

Ik heb nu geen concurrenten

Niet omdat ik een monopoly heb – heb ik niet – of omdat ik beter ben dan de rest – i wish. Ik zie ze gewoon niet meer als concurrenten. En dat moet jij ook doen. Het hebben van concurrenten belemmert namelijk je groei.

Waarom jij geen concurrenten hebt

Een klant ziet jouw ‘concurrenten’ niet als concurrenten, maar als alternatieven. En dat zijn ze ook.

Jij en jouw concurrent bieden namelijk niet hetzelfde product aan. Ook al bieden jullie beiden zout aan. De ene biedt een snelle levertijd en de ander bulkkorting.

Zo bied ik een SEO cursus aan. Dat betekent niet dat ik concurreer met SEO’ers die SEO-opdrachten aannemen, SEO-advies geven, SEO-workshops geven en zelfs ook SEO cursussen aanbieden.

Nee. De cursus is voor een zeer select groepje ondernemers en marketeers. Een groepje die mijn manier van uitleggen, mijn slechte grappen, vergelijkingen, tekeningen, metaforen tolereert. En misschien… zelfs er een lichte voorkeur voor heeft.

SEO’ers die SEO-opdrachten aannemen zijn mijn concurrenten niet, omdat hun doelgroep niet de mijne is. Hun ideale klant wil SEO uitbesteden en de mijne wil het zelf leren. We zijn geen concurrenten.

Iemand die SEO zelf wil leren, weet al welke stijl hem of haar het meest aanspreekt. De SEO’ers met cursussen zijn mijn concurrenten niet. Concurreren heeft geen zin. Zo is dat ook met copywriting, webdesign, coaching etc.

Waarom belemmert het hebben van concurrenten je groei?

Het draait allemaal om aandacht.

We willen allemaal in de ‘ken’-fase komen bij zo’n groot mogelijke groep potentiële klanten

Iemand die jou kent zal 3x sneller zijn opdracht bij jou neer te leggen dan een bezoeker die via Google komt. En daarom blog je, maak je leerzame e-books en zit je op social media.

Het probleem bij ondernemers met concurrenten is dat ze zichzelf ingraven. Ze blijven op hun territorium. En bewaken dat met man en macht. Ze schermen hun bezoekers van andere concurrenten af. Ze delen niets. En noemen ze niet. Ze doen alsof ze niet bestaan – maar volgen achter de schermen wel precies wat de concurrenten doen en doen dat ook.

Hij wil alles voor zichzelf. Hij wil meer. More! MOAR!

Moar

Waarschijnlijk beseft hij niet dat hij niet de enige is in de relatie met de bezoeker. De bezoeker ziet ook anderen. Hij heeft een open relatie.

Het gevolg:

  • Niemand van zijn collega ondernemers deelt zijn content (omdat hij niet bij hun bekend is of omdat hij nooit een wederdienst doet).
  • Hij wordt jaloers op de successen van anderen en probeert het te kopiëren, waardoor hij zijn originaliteit verliest.
  • ‘Zijn’ bezoekers vlokken naar de ondernemers die eigen content maken en tegelijkertijd curator zijn.

Kortom: zijn territorium blijft klein.

obama

Wat moet ik dan doen?

Twee dingen:

  • Vaar je eigen koers
  • Help elkaar

Vaar je eigen koers

Bouw stug door aan het maken van jouw ‘ultieme onderneming’. Jouw stijl. Jouw visie. En accepteer dat het product geschikt is voor een kleine groep specifieke mensen die dat tof vinden.

Elkaar helpen.

Wij, kleine ondernemers, zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We vechten om te overleven en te groeien.

We moeten niet alleen de strijd aangaan. Dat is saai en we worden dan vroeg of laat om ver geblazen door grotere ondernemingen of andere groepen ondernemers die wel samen ondernemen.

We moeten ons niet ingraven.  We moeten levenslijnen uitgooien. We moeten de muren van ‘ons eilandje’ opblazen en bruggen bouwen naar andere eilandjes.

Ondernemen is geen zero-sum-game. De winner doesn’t take it all.

nonzerosum

Laat ‘jouw bezoekers’ kennis maken met andere ondernemers. Ondernemers met dezelfde visie. Gun elkaar bezoekers. Deel elkaars artikelen. Reageer op elkaars artikelen. Motiveer elkaar. En stuur de klanten door jij niet optimaal kan helpen.

En weet je wat?

Als die ondernemers het ook tof vinden wat jij doet, dan doen ze dat ook terug. Je creëert een band. Of je die nou met respect, vriendschap of waardering verzegeld.

Het kan soms een tijd duren. Soms moet je er een lange tijd ‘zijn’ om de weerstand van de ander af te breken. Mijn weerstand was pas na een jaar door anderen gebroken. Maar het is het waard. Voor beide partijen. Je creëert een situatie waar je met een groep ondernemers in dezelfde schuit samen roeit naar een betere toekomst.

Iedereen krijgen meer bezoekers. Iedereen rankt hoger. Iedereen krijgt meer mensen uit dat hele selectieve groepje dat perfect aansluit op jouw product of dienst. Jij stuurt wat ‘ideale klanten’ naar hun. En zij naar jou.

Netwerk

Het totale netwerk van meerdere ondernemingen bij elkaar is sterk genoeg om ieder zijn inkomen te vermenigvuldigen. Het aantal klanten dat je ‘verliest’ is niets in vergelijking met het aantal klanten dat je erbij krijgt.

Ga niet met je winkel op een of ander hoekje in een buitenwijk zitten. Nee, vorm samen met andere winkels een winkelcentrum. Zo krijgt iedereen meer bezoekers, meer doorloop en meer klanten.

Je hebt niemand zijn toestemming nodig om te beginnen – ook niet van de winkels die jij in ‘jouw winkelcentrum’ wil hebben. Nee. Begin gewoon. Begin met het delen, verwijzen en er te ‘zijn’. Vroeg of laat wordt je opgemerkt.

Wanneer gooi jij de eerste of de volgende levenslijn uit?

Was dit artikel behulpzaam?