Een complete WordPress SEO handleiding

In deze handleiding, kennisbank of hoe je het ook wil noemen kan je (bijna) alles vinden over alle WordPress gerelateerde zaken die betrekking hebben tot SEO.

Dit is dus geen handleiding die precies vertelt wat je moet doen om hoog te ranken. Daarvoor kan je het best een SEO cursus volgen en/of deze SEO kennisbank bestuderen.

Wat heb ik dan wel aan deze WordPress SEO handleiding?

De meeste onderwerpen hebben betrekking tot het gebruiksvriendelijk en zoekmachine vriendelijk maken van je website.

Je kan denken aan onderwerpen zoals het zetten van 301-redirects, SEO-titels, het maken van een sitemap, het maken van echte koppen, het aanpassen van URL’s en het maken van alt-tags.

Hoe moet ik deze handleiding gebruiken?

Deels als checklist, deels als antwoordenbank.

Het is slim voor beginners om deze handleiding geheel door te lezen.

Ervaren WordPress gebruikers zullen al op de hoogte zijn van 90% van de onderdelen. Je kan dan het onderstaande menu als checklist gebruiken.

De onderdelen van deze WordPress SEO handleiding

Ik heb geprobeerd om de onderwerpen om volgorde te zetten.

  • Invloed van hosting (en de snelheid van jouw website) op SEO.
  • Waarom je moet overstappen op https://.
  • De zoekmachine blokkeren (of de blokkering opheffen).
  • Hoe maak je zoekmachine vriendelijke URL’s.
  • Waarom je moet oppassen bij het (handmatig) aanpassen van URL’s.
  • Waarom je de samenvatting van artikelen op de blogpagina tonen.
  • Hoe koppel je een website met Google Analytics.
  • Hoe koppel je een website met Google Webmaster Tools (en hoe je jouw ranking op zoekwoorden bekijkt).
  • Hoe maak je een sitemap en hoe stuur je die sitemap op?
  • Hoe installeer je de SEO plugin van Yoast.
  • Welke elementen zijn belangrijk bij een optimaliseren van een pagina.
  • Hoe maak je (aparte) SEO-titel.
  • Hoe vul je een meta-description in.
  • Hoe maak je echte koppen?
  • Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO?
  • Hoe maak je een link?
  • Hoe maak je een no-follow link (belangrijk als je affiliatelinkjes gebruikt of advertenties accepteert).

 

Hosting en SEO

Één van de eerste beslissingen die je moet maken wanneer je een WordPress website wil maken is het kiezen van een webhost.

Dit is een beslissing die vaak onderschat wordt. Begrijpelijk, want het is voor beginners niet altijd even duidelijk wat de gevolgen zijn van het kiezen van een specifieke webhost.

De keuze van een webhost heeft invloed op twee zaken die een belangrijke rol spelen bij zoekmachine optimalisatie.

  • Snelheid
  • Up-time

De snelheid van je website

Hoe trager een website is, hoe groter de kans is dat een bezoeker een ladende pagina sluit (en een pagina bezoekt van één van jouw concurrenten).

Hele trage websites zijn niet gebruiksvriendelijk en zullen daardoor direct en indirect minder hoog ranken dan snellere websites (van ongeveer dezelfde kwaliteit).

Waarom websites bij een Premium WordPress host sneller is dan bij een budgetprovider

Omdat een Premium WordPress webhost meer kost, kan de provider meer investeren in de kwaliteit van hun product.

Dit betekent:

  • Betere hardware en infrastructuur.
  • Betere configuratie van servers.
  • En meer resources per pakket.

Bij budgetproviders staat het besparen van kosten centraal. Dit betekent dat er ook bespaard wordt op servers, configuratie en resources. Wanneer je bij een budgetprovider zit en over jouw datalimit heen gaat, dan kan de laadtijd van jouw website vermenigvoudigen. Maar dit gebeurt ook wanneer een andere klant die op jouw server zit opeens heel veel bezoekers krijgt. Een Premium WordPress webhost heeft ruime limieten en genoeg flexibiliteit om grote bezoekersaantallen goed en snel op te vangen.

Up-time

Hoe kwalitatiever een webhost is, hoe meer acties ze hebben ondernomen om down-time te voorkomen. Zo is er een kleinere kans op down-time wanneer de hardware van betere kwaliteit is. Verder hebben ze vaak redundante hardware – dit betekent dat wanneer één server down gaat (dit is helaas nooit helemaal te voorkomen), dat een andere identieke server direct de lading over. En wanneer er een storing is, dan wordt het door constante monitoring direct opgemerkt, waardoor de host direct kan werken aan een oplossing. Down-time is nooit helemaal te voorkomen, maar je kan het minimaliseren door voor een kwalitatieve webhost te kiezen.

Veel down-time kan ook negatieve gevolgen hebben voor de ranking. En daarmee bedoelen we: een website ligt er meerdere keren per jaar voor meerdere dagen uit.

De zoekmachine wil voor een vloeiende zoekervaring zorgen. Het landen op een website die down is verstoort dat. Daarom daalt een website die vaak en lang down is in de ranking, tot de zoekmachine weer ziet dat site weer voor een structureel waarde kan bieden.

Wat als ik al een webhost heb?

Als je al een goede en snelle webhost hebt, dan hoef je niets te doen.

Maar duurt het laden van jouw ‘zwaarste’ pagina – de pagina met de meeste afbeeldingen en video’s – enkele seconden? Dan kan het een idee zijn om je site te verhuizen. Veel premium WordPress providers beiden assistentie aan bij het verhuizen van WordPress websites – en sommigen nemen het zelfs geheel uit handen. Je moet een uurtje moeite doen om alles te fixen, maar op de lange termijn is het verhuizen naar een webhost waar je website twee keer zo snel is, de investering waard. Helemaal wanneer je ook extra dingen erbij krijgt, zoals een SSL-certificaat (daar gaan we het zo over hebben) en betere support.

Welke webhost raadt je aan?

Als nog geen webhost hebt of wilt verhuizen naar een andere webhost, dan raad ik je aan om voor een WordPress hostingpakket te gaan van xel.nl.

Waarom?

  • Ze hebben een gratis WordPress verhuisservice.
  • Het is de snelste WordPress hostingprovider in Nederland.
  • Je krijgt ondersteuning bij WordPress vragen.
  • Ze hebben een up-time van 99,9+%.

 

Bekijk hier de WordPress hostingdiensten van xel

https://

Google wilt dat elke website kiest voor het versleuteld verzenden van (website)-gegevens met https:// (in plaats van het niet versleuteld versturen van gegevens met http://).

Ze willen zo het web veiliger maken.

Google proberen website-eigenaren op een paar manieren stimuleren om voor https:// te kiezen

  • Het hebben van https:// is nu een kleine positieve factor voor jouw ranking.
  • Wanneer je kiest voor https:// dan krijgt jouw website in de browser een groen slotje

Google zegt dat ze in de toekomst ook laten zien welke websites niet kiezen voor een versleutelde verbinding. Met een rode tekst voor de naam van de website met de woorden ‘not secure’.  Het is ook mogelijk dat dit doorgevoerd wordt in de zoekresultaten. Het is dus niet alleen slim om te kiezen voor https:// voor de veiligheid, maar ook omdat je zonder https:// nu en later nog meer een nadeel hebt in de zoekresultaten.

Https:// krijg je door een SSL certificaat aan te vragen. Dat kan je zelf doen of dat kan je regelen bij jouw webhost.

Heb je al een website?

Dan is het slim om hulp in te schakelen van jouw webhost of van een SEO’er. Het omschakelen van http:// naar https:// kan gevolgen hebben als je het niet goed aanpakt.

 

 

Website blokkeren voor de zoekmachine

Het is mogelijk om in WordPress aan te geven dat je jouw website niet in de zoekresultaten wil hebben. Dit kan handig zijn wanneer je een nieuwe website hebt en nog niet klaar bent om die te tonen aan de wereld.

Hoe kan je een zoekmachine blokkeren (of de blokkering opheffen)

  • Klik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Lezen’.
  • Vink het vakje aan als je de zoekmachine wil blokkeren.
  • Is het vakje aangevinkt en wil je wel zichtbaar zijn? Klik dan weer op het blokje om de blokkering op te heffen.
  • Klik daarna op ‘Wijzigingen opslaan’.

 

Zoekmachine vriendelijke URL

Een gebruiksvriendelijke en zoekmachine vriendelijk URL is kort en bevat beschrijvende woorden.

Bijvoorbeeld: 000.nl/wordpress-seo/

WordPress maakt van nature geen zoekmachine vriendelijke URL’s. Zo zien de URL’s die WordPress maakt er uit: 000.nl/?p=123

De lezer en de zoekmachine kan aan de URL niet zien waar de webpagina over gaat. Verder is de URL ook lastig te onthouden.

Je kan de URL-structuur makkelijk aanpassen.

  • Klik op ‘Instellingen’
  • Klik op ‘Permalinks’
  • Selecteer ‘Berichtnaam’
  • Klik op ‘Wijzigingen opslaan’.

 

 

Nu wordt de titel bij nieuwe pagina’s als URL gebruikt.

Stel, je hebt de titel ’42 Clever Pricing Tactics Based on Psychology’. Dan wordt de URL: deaanhouder.nl/42-clever-pricing-tactics-based-on-psychology/. De lezer kan nu direct zien waar je pagina over gaat.

Oké, het volgende stukje is iets geavanceerdere SEO. Ben je helemaal nieuw met SEO, dan kan je het best dit stukje overslaan – anders wordt SEO onnodig complex. Met de bovenstaande aanpassing zit je qua URL prima.

Optioneel: URL’s zelf aanpassen (hangt een risico aan)

Ideaal gezien gebruikt de titel alleen beschrijvende woorden en is de titel zo kort mogelijk.

Dit zijn in theorie betere URL’s:

  • deaanhouder.nl/pricing-tactics-psychology/
  • deaanhouder.nl/pricing-tactics/

Je kan de URL op de pagina zelf aanpassen

Maar… dit kan risicovol zijn.

  • Is de webpagina nog niet gepubliceerd? Dan kan je zorgeloos de URL aanpassen (zo wordt uitgelegd hoe je dat doet).
  • Is de webpagina al gepubliceerd? En wordt die al gevonden door Google? Dan kan het aanpassen van een URL voor problemen zorgen.

De zoekmachine ziet twee verschillende URL’s – ook al is het dezelfde pagina – als twee aparte webpagina’s.

Stel, je verandert /42-clever-pricing-tactics-based-on-psychology/ naar /pricing-tactics/.

Dan verdwijnt de webpagina met de (oude) URL  /42-clever-pricing-tactics-based-on-psychology/ langzaam uit de zoekresultaten.

Elke bezoeker die de oude link bezoekt – via linkjes naar die pagina op andere webpagina’s of via de zoekmachine, komt dan op een 404-pagina uit (‘pagina niet gevonden’). Die bezoekers klikken hoogstwaarschijnlijk direct weg.

Daarnaast verlies je de ‘linkkracht’. Elke verwijzing naar jouw website toe is een signaal naar Google dat jouw website informatie bevat die interessant is. Hoe meer van zulke signalen, hoe hoger je in Google komt (dit is een versimpelde uitleg van hoe het werkt). Wanneer er naar de oude URL gelinkt wordt en de URL wordt verandert, dan komen die linkjes uit op een 404-pagina. Je verliest dus signalen die zorgen dat jouw website hoger in Google komt.

Op termijn zou de nieuwe URL stijgen in de zoekresultaten, maar waarschijnlijk niet even hoog als de oude URL, omdat je de ‘linkkracht’ mist van de oude URL.

Bezoekers en linkkracht doorsturen

Het is mogelijk om alle bezoekers en linkkracht door te sturen van een oude URL naar een nieuwe URL.

Dit kan met een 301-redirect. Zo voorkom je dat je bezoekers verliest en de linkwaarde. Later in dit artikel kan je lezen hoe je makkelijk zo’n 301-redirect plaatst. Maar zelfs met zo’n 301-redirect zou de oude URL langzaam dalen in de zoekresultaten en de nieuwe URL langzaam stijgen. Je krijgt dus tijdelijk – dit kan een paar weken of een paar maanden zijn – minder bezoekers vanuit de zoekmachine.

Hoe populairder een pagina is – hoe hoger die in Google scoort – hoe minder het aan te raden is om de URL aan te passen. Verder is het meestal ook niet aan te raden om een redelijke url, zoals /42-clever-pricing-tactics-based-on-psychology/, aan te passen naar /pricing-tactics-psychology/. De voordelen zullen waarschijnlijk minder groot zijn dan de nadelen (een tijdelijke daling in ranking).

Wat levert een betere URL op?

Het kan de zoekmachine helpen om te bepalen waar de webpagina over gaat. Wanneer een pagina niet zo goed geoptimaliseerd is, kan dit in jouw voordeel werken.

Een korte beschrijvende URL is duidelijker en aantrekkelijker om te klikken dan een lange URL. Dit heeft een klein positief effect op de CTR (click through rate) in de zoekresultaten. De URL is ook makkelijker te onthouden, waardoor de kans dat men terugkomt op de pagina – indien de pagina van hoge kwaliteit is – groter wordt.

De voordelen zijn niet gigantisch. En daarom is het niet slim om de URL te veranderen bij populaire pagina’s die goed ranken in de zoekmachine.

Wanneer je moet een URL wijzigingen?

  • Wanneer de pagina nog niet gepubliceerd is.
  • Heb je net een pagina gepubliceerd? En is de URL te lang en te onduidelijk? Dan kan je de URL aanpassen, de zoekmachine heeft de pagina dan nog niet geplaatst in de zoekresultaten en de consequenties zijn klein. Bezoek na het aanpassen van de URL de oude URL. Soms verwijst WordPress de oude URL automatisch naar de nieuwe URL. Gebeurt dat niet? Plaatst dan een 301-redirect.
  • Heb je een matig populaire webpagina die een hele ‘lelijke’ URL heeft en ben je van plan op de pagina op te frissen, dan kan je URL veranderen, als je ook een 301-redirect plaatst. Omdat de pagina niet enorm populair is, zal de tijdelijke daling in de zoekresultaten niet enorm voelbaar zijn. De nieuwe URL zal met de kleine bonus, verbeterde content en een doorverwijzing van alle bezoekers en links hoger eindigen dan de oude URL.
Voorbeeld van een matige URL. Wanneer een URL lang is, wordt die door ze zoekmachine in de zoekresultaten afgekapt.

Hoe pas je de URL van een pagina aan in WordPress?

  • Onder de titel van een pagina (of blogbericht) kan je de URL aanpassen door op bewerken of de URL te klikken.
  • Typ daarna de URL, splits losse woorden met een streepje (-) en klik op ‘OK’ wanneer je de nieuwe URL wil opslaan.
  • Vergeet niet een 301-redirect te zetten wanneer je de URL van een oude pagina aanpast.

Toon de samenvatting of het hele bericht

Sommige WordPress thema’s tonen het hele blogbericht op de blogoverzichtpagina.

Brainpickings.org doet dit bijvoorbeeld.

Dit heeft enkele nadelen:

  • De lezer kan niet eenvoudig de verschillende blogartikelen scannen. De kans dat de lezer iets interessant ziet wordt zo kleiner en de kans dat de lezer vertrekt groter.
  • Je vergroot de laadtijd van de blogpagina.
  • En voor SEO de belangrijkste: het kan de ranking van het blogbericht schaden.

Waarom is het tonen van het hele bericht nadelig voor de ranking?

De zoekmachine ziet, wanneer je het hele blogbericht op de blogoverzichtpagina toont, twee keer dezelfde content (tekst en afbeeldingen). Dit wordt ook wel duplicate content genoemd.

Op de URL van de blogoverichtpagina, bijvoorbeeld xel.nl/blog/ en één keer op de URL van de blog zelf, zoals xel.nl/blog/wordpress-handleiding/.

Het kan dan zijn dat de zoekmachine niet weet bij welke URL de content hoort. Het kan dan zijn dat de blogoverichtpagina als orgineel wordt gezien.

Als dat zo is, dan heeft dat meerdere nadelen:

  • De blogoverzichtspagina heeft geen titel die relevant is aan de content, je zal dan lastiger ranken.
  • Op de blogoverzichtspagina staan meerdere blogartikelen, met meerdere onderwerpen. Het ranken op specifieke termen is dan lastig.
  • En na het publiceren van een aantal nieuwe blogs zal het desbetreffende blogartikel in het archief raken, die is dan bereikbaar op bijvoorbeeld xel.nl/blog/2/. Dit is in de ogen van de zoekmachine weer een andere URL.

Meestal zorgt Google ervoor dat de juiste pagina – het blogartikel zelf – rankt, maar de kans is groot dat je niet het maximale uit elke pagina haalt.

Het is daarom slim om op de blogoverzichtspagina een samenvatting van elk artikel te tonen.

Drie manieren om een samenvatting te tonen

1. Handmatig aangeven

Je kan per bericht aangeven wat de samenvatting wordt.

  • Klik bij het bericht op ‘Tekst’
  • Klik in het bericht op de plek tot waar de samenvatting moet komen.
  • Klik op ‘more’
  • En ga dan weer terug naar ‘Visueel’ en klik op ‘Opslaan’.

 

 

 

  • Het voordeel van deze methode is dat je precies kan aangeven tot wat de samenvatting wordt.
  • Het nadeel is dat je dit bij elk bericht moet doen.

2. Je kan een plugin downloaden die automatisch een samenvatting maakt

Deze optie raad ik aan.

3. Je kan handmatig de code van WordPress veranderen

Hier een kleine handleiding: How to Display Post Excerpts in WordPress Themes

 

Google Analytics

Met Google Analytics kan je precies zien hoeveel bezoekers je hebt, hoe lang die bezoekers op je website blijven, welke pagina’s ze bezoeken en van welke websites ze komen.

 

Dit is niet alleen enorm waardevolle data, het hebben van een Google Analytics account maakt het aanmaken van een Google Webmastertools account enorm makkelijk.

Gebruik deze stap voor stap handleiding voor het maken van Google Analytics account en het koppelen van het account aan jouw WordPress website.

In het kort:

  • Maak een Google Analytics account aan en log in met jouw Gmail account (maak die aan als je die nog niet hebt).
  • Voeg jouw website en onthoud de tracking-ID van Google Analytics.
  • Download een Google Analytics plugin en vul jouw tracking-ID in.

Google webmastertools & zoekmachine optimalisatie

Een Google Webmastertools account is enorm handig voor webmasters en SEO’ers.

Je kan:

  • Zien op welke termen je rankt en hoe hoog je rankt.
  • Inzicht krijgen in de mobielvriendelijkheid van je website.
  • Zien wie er naar je linkt.
  • Een sitemap opgeven, zodat Google elke webpagina bezoekt en indexeert (dit gaan wij zo direct doen).
  • Zien welke URL’s op een 404-pagina uitkomen.

 

Het maken van een Google Webmasteraccount is enorm makkelijk wanneer je een Google Analytics account hebt.

Daarna moet je het account koppelen met jouw website. De eenvoudigste manier is met een Google Analytics account.

  • Klik op ‘Alternate Methods’
  • Selecteer ‘Google Analytics’
  • En klik op ‘Verify’

 

Wil je op een andere manier eigenaarschap verifiëren of is de bovenstaande uitleg iets te bondig, bekijk dan deze handleiding: WordPress website koppelen aan Google Webmaster Tools.

Rankings bekijken in de Google Webmastertools

Het is mogelijk dat er nog geen data voor jouw website is. Mogelijk moet je na het aanmaken van een account een paar dagen wachten.

  • Daarna kan je links op ‘Search Traffic’ klikken’
  • Bij ‘Search Analytics kan je zien op welke zoekwoorden je rankt, hoeveel kliks die zoekwoorden opleveren  en welke gemiddelde positie het zoekwoord heeft.

Bovenaan kan je de filters veranderen. Je kan laten weten wat je wil zien: klikken, weergaven (in de zoekresultaten), CTR (click through rate) en de positie.

Je kan ook filteren op desktop of mobiel gebruik, op land, apparaat en je kan de data periode op een langere periode zetten.

 

Sitemap

Een sitemap bestaat uit lijst met URL’s van alle webpagina’s, blogberichten en afbeeldingen op een website.

Deze lijst wordt automatisch geüpdatet wanneer er een nieuwe pagina gepubliceerd wordt, wanneer een pagina is aangepast en wanneer een pagina wordt verwijderd.

Zo’n sitemap kan je geven aan Google.

Zo zorg je ervoor dat Google op de hoogte is van elke pagina op jouw website. Verder weet Google dan ook wanneer een pagina is aangepast, zodat ze de veranderingen mee kunnen nemen in de beoordeling van de website.

 

Heb je een sitemap nodig voor SEO?

Niet per se. Z0lang een pagina bereikbaar is via een linkje op een andere webpagina zal Google vroeg of laat de pagina indexeren – tenzij je aangeeft dat je dat niet wil.

Maar het maken en uploaden van een sitemap sitemap versnelt dit proces.

Hoe maak je een sitemap?

De makkelijkste methode is het downloaden van de SEO plugin van Yoast.

  • Klik op ‘Plugins’ en klik daarna op ‘Nieuwe plugin’.
  • Vul rechtsboven in het zoekveld ‘Yoast SEO’ in.
  • Klik op ‘Installeren’ en daarna op ‘Activeren’.

 

De Yoast SEO plugin heeft naast een automatisch sitemap generator veel andere handige tools voor SEO, maar die bespreken we later. We gaan eerst de sitemap uploaden.

  • Klik links op ‘SEO’ en klik daarna op ‘XML Sitemaps’
  • Klik daarna op de ‘link XML Sitemap’.

 

 

 

Je zou dan jouw XML Sitemap moeten zien.

Het is soms mogelijk dat je dan op een 404-pagina komt. Als dit gebeurt, ga dan naar ‘Instellingen’, ‘Permalinks’ en klik direct op ‘Wijzigingen opslaan’ zonder iets te wijzigen. Meestal zie je dan wel de sitemap.

  • Kopieër vervolgens alles wat na de hoofddomein komt.
  • Stel, dit is het hele adres: http://deaanhouder.nl/sitemap_index.xml.
  • Dan kopieer je ‘sitemap_index.xml.’

De XML Sitemap moet je opgeven in de Google Webmastertools.

  • Log in bij Google Webmastertools.
  • Klik op jouw domeinnaam.
  • Klik op ‘Crawl’ en klik daarna op ‘Sitemaps’.
  • Klik rechtsboven op ‘Add Sitemap’.
  • Plak hier de URL, dus sitemap_index.xml
  • Klik op ‘Submit’.

De sitemap is nu succesvol toegevoegd.

 

Hoe optimaliseer je een pagina voor de zoekmachine?

Zoekwoorden zijn de woorden die zoekers gebruiken in de zoekmachine.

Het zijn meestal in trefwoorden vertaalde behoeften.

Bijvoorbeeld:

  • Vakantiehuis Saint-Tropez
  • Tekstschrijver Amersfoort
  • Kosten website bouwen.

Voordat je een pagina kan optimaliseren moet je weten welke zoekwoorden bij de pagina passen.

  1. Wat is de vraag, het probleem of de behoefte die de pagina behandelt?
  2. En wat zijn de trefwoorden die zoekers dan zouden gebruiken wanneer ze die vraag, behoefte of dat probleem hebben?

Vind je dat lastig? Dan kan je jouw antwoord op de eerste vraag invullen in Google en kijken naar de resultaten die Google heeft.

  • Kijk naar de suggesties die Google geeft.
  • Kijk naar de concurrenten. Welke termen zie je in de titel.
  • En kijk ten slotte naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina.

Kies daarna de termen die zo goed overeenkomen met de inhoud van jouw pagina. Je wilt namelijk dat het aanbod (jouw pagina) aansluit op de vraag (de zoekwoorden).

Je kan het ook andersom aanpakken.

Eerst kijken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en op basis van die zoekwoorden pagina’s maken. Als je dat wil doen, dan kan je deze handleiding gebruiken voor het uitvoeren van een zoekwoorden analyse.

Een WordPress webpagina optimaliseren voor de zoekmachine

Het belangrijkste bij het optimaliseren van een webpagina is dat zowel de zoeker als de zoekmachine in één oogopslag kan zien waar de pagina over gaat. De lezer moet direct zien wat hij kan verwachten. Welke behoeften vervult wordt. Even belangrijk is dat de inhoud ook daadwerkelijk gaat over de behoeften van de zoeker.

Hoe kan de lezer zien waar de pagina over gaat?

Het eerste wat de lezer ziet is de titel.

Plaats daarom het zoekwoord of de zoekwoorden waarop je wil ranken in de titel. Probeer er een mooie, leesbare zin van te maken. Heb je hier moeite mee? Google dan eens naar soortgelijke vragen en kijk wat andere websites doen.

Probeer je ook een klein beetje te onderscheiden met de titel. Geef zoekers een reden om op jouw titel te klikken in plaats van de concurrent met een soortgelijke titel.

Een SEO-titel maken

Het is mogelijk om een aparte titel voor de zoekresultaten te maken, een zogenaamde SEO titel.

Vaak is dit niet nodig. De normale titel moet namelijk ook aantrekkelijk en beschrijvend zijn. Lezers willen weten wat ze kunnen verwachten.

Maar het kan zijn dat je een pagina een ‘saaie’ informatieve titel heeft, omdat de titel meestal ook zichtbaar is op de pagina. Het is dan handig als je een aparte, aantrekkelijkere, titel voor de zoekresultaten kan maken. Het omgekeerde kan ook waar zijn. Misschien heb je een enorm aantrekkelijke titel voor een blog, maar bevat de titel niet de woorden die zoekers gebruiken. Je kan dan een aparte titel maken voor de zoekresultaten die meer beschrijvend is.

Wanneer je de SEO plugin van Yoast hebt geïnstalleerd kan je onder elke pagina een blok vinden met extra SEO opties en hulpmiddelen.

Je kan hier direct zien hoe de pagina wordt getoond in de zoekresulaten.

  • Klik op ‘Snippet bewerken’ als je de titel (of meta-description) wil aanpassen.
  • Vul bij ‘SEO-titel’ in wat je in de zoekresultaten wil tonen.
  • Klik daarna op ‘Snipper-editor’ sluiten en sla de pagina op.

Meta-description in WordPress

Je kan bij ‘Snippet bewerken’ ook een meta-description invullen.

De meta-description is de tekst die zichtbaar is onder de titel. Deze tekst heeft geen directe invloed op de ranking, maar het kan wel invloed hebben op het percentage zoekers dat op jouw zoekresultaat klikt.

Een meta-description maken

Je kan de meta-description aantrekkelijk maken, samenvattend of beschrijvend. Denk na over de behoeften van de zoeker en speel daar op in.

Als je geen meta-description invult, dan maakt Google er zelf een.

Soms pakt Google dan de eerste paar zinnen van het artikel. En soms pakt Google specifieke zinnen waar de woorden die de zoeker heeft gebruikt in voorkomen.

Het maken van een meta-description voor elke pagina is een flink klusje. En wanneer een pagina niet rankt, dan levert het aanpassen van een meta-desciption niets op. Daarom kan het handig zijn om alleen een meta-desciption toe te voegen bij pagina’s en blogartikelen die bezoekers vanuit de zoekmachine opleveren. Je kan de statistieken van de Google Webmastertools gebruiken om te bepalen welke pagina’s dit zijn.

 

Koppen, WordPress en SEO

Koppen zijn multifunctioneel.

  • Ze zorgen dat een tekst beter leesbaar wordt, omdat koppen rustpunten zijn voor lezers en structuur aan de tekst toevoegen.
  • Verder zorgen koppen ervoor dat scanners (en dat zijn bijna alle webgebruikers) heel snel een goed beeld kunnen krijgen van de inhoud van een pagina en kunnen inhaken wanneer ze een kop tegenkomen die ze interessant vinden.
  • Omdat koppen zo opvallen en vaak beschrijvend zijn is het een goed meetmiddel voor de zoekmachine om te bepalen welke onderwerpen in de tekst besproken worden.

Het is voor beginners niet enorm duidelijk hoe je koppen maakt in WordPress. Je ziet daarom redelijk vaak dat de teksteigenschap bold (dikgedrukt) wordt gebruikt om koppen te maken. Maar dikgedrukte teksten – ook als ze als koppen bedoelt zijn – worden niet als koppen gezien door de zoekmachine. De zoekmachine heeft dus minder data om de onderwerpen van de pagina te beoordelen.

Hoe maak je koppen in WordPress?

Linksboven in de editor van WordPress kan je een dropdown menu vinden met ‘alinea’. Hier kan je alle verschillende koppen vinden.

Om een kop te maken selecteer je eerst de tekst die je wilt veranderen in een kop. Daarna klik je op ‘Alinea’ en selecteer je de kop naar keuze.

Tips bij het maken koppen

  • Negeer de eerste optie ‘Koptekst 1’. De titel van de pagina wordt automatisch een Koptekst 1 en het aan te raden om maar één Koptekst 1 per pagina te hebben.
  • Maak voornamelijk gebruik van ‘Koptekst 2’ en ‘Koptekst 3’.

Afbeeldingen en WordPress SEO: Alt-tag en bestandsnaam

Afbeeldingen en foto’s prikkelen ons brein. Het zorgt dat een pagina begint te leven.

Goede afbeeldingen – dus niet die typische stockfoto’s met overdreven Colgate glimlachen – zorgen ervoor dat de lezer de tekst beter begrijpt en langer de aandacht vast kan houden (grote lappen tekst zonder afbeeldingen schrikken af).

Simpel gezegd: het verbetert de ervaring van de lezer. En dat heeft indirect een positieve invloed op de ranking.

De zoekmachine kan niet zien wat voor afbeeldingen je gebruikt. Dit kan enorm nadelig zijn wanneer de afbeeldingen een belangrijke rol spelen op een pagina. Bij bijvoorbeeld screenshots, voorbeelden en grafieken. Daarom moet je de zoekmachine een handje helpen door de afbeeldingen beschrijvende namen te geven.

Alt-tag en bestandsnaam aanpasssen

Je moet proberen zowel de bestandsnaam van de afbeelding een beschrijvende naam te geven als de ‘alt-tag’. Dus een paar woorden die je afbeelding omschrijven.

De bestandsnaam zou je moeten aanpassen voordat je een afbeelding upload.

De alt-tag is een alternatieve tekst die zichtbaar is voor de zoekmachine, zichtbaar wordt wanneer de afbeelding niet geladen wordt en wordt uitgesproken wanneer iemand de tekst op een pagina laat voorlezen (dus gebruiksvriendelijk voor slechtzienden en blinden).

De ‘alt-tag’ kan je invullen wanneer je een afbeelding upload. Na het uploaden zie je helemaal rechts ‘bijlagedetails’. Hier kan je de alt-tag invullen.

Je kan ook een alt-tag invullen bij afbeeldingen die je al geüpload hebt. Dit doe je door de afbeelding te selecteren en op het potloodje te klikken.

Moet ik dit bij alle afbeeldingen doen?

Het zoekmachine vriendelijk maken van afbeeldingen helpt je niet om van plek 24 naar plek 3 te gaan.

Maar alle kleine beetjes helpen. Helemaal bij pagina’s die veel afbeeldingen hebben en waar hoog ranken erg belangrijk is.

Probeer er dus rekening mee te houden – het is 15 seconden extra werk per afbeelding, maar het is geen ramp als je het niet doet.

(Intern) linken

Linkjes – zolang ze naar kwalitatieve en relevante pagina’s verwijzen – verhogen de (informatie)waarde van de pagina. En alles wat een pagina beter maakt kan direct of indirect een positieve invloed hebben op de ranking.

Probeer altijd te kijken of er plekken zijn waar je kan linken naar relevante of gerelateerde informatie op jouw website of op de websites van anderen.

De zoekmachine krijgt ook een globaal beeld van jouw website door de flow van linkjes te bestuderen. Hoe makkelijker een pagina te bereiken is (en vaak is dit gerelateerd aan de hoeveelheid linkjes die naar een pagina verwijzen), hoe belangrijker de pagina is en hoe groter de kans is dat die pagina gaat ranken.

De flow van bezoekers – en het belang van elke pagina in de ogen van de zoekmachine – wordt vooral beïnvloed door de linkjes die in het hoofdmenu staan (lees hier hoe je een eigen WordPress menu maakt) en de linkjes op de pagina’s zelfs.

Hoe maak je link in WordPress?

  • Kopieer eerst de URL van de pagina waarnaar je wilt linken.
  • Selecteer daarna de tekst waarvan je een linkje wil maken.
  • Klik daarna rechtsboven op de ketting (drie schakels aan elkaar).
  • Vul hier de URL in en klik op opslaan.

Wil je een linkje verwijderen? Selecteer dan eerst het linkje en klik op het icoontje naast de ketting rechts (het breken van de ketting).

Het maken van een beschrijvend linkje

Een linkje is een belofte. De tekst waarmee je linkt moet omschrijven wat de lezer kan verwachten wanneer hij op het linkje klikt.

Probeer daarom geen linkjes te maken van woorden, zoals ‘klik hier’. Wil je bijvoorbeeld linken naar een pagina over WordPress hosting, link dan met de tekst ‘WordPress hosting’ of ‘de beste WordPress hostingproviders op een rijtje”

No-follow link

De links die jij zet en de links die naar jouw website staan zeggen over het algemeen wat over de kwaliteit van jouw website.

Hoe meer jij naar goede kwalitatieve pagina’s linkt en hoe meer goede kwaliatieve websites naar jou linken, hoe groter de waarschijnlijk is dat een pagina kwalitatief goed is.

Maar niet alle linkjes die jij zet zeggen wat over de kwaliteit van jouw website en die van anderen. Betaalde linkjes, bijvoorbeeld. Advertenties en affiliate linkjes.

Zulk soort linkjes moet je een ‘no-follow’ geven. Met zo’n no-follow zeg je tegen de zoekmachine ‘dit linkje moet je niet meenemen bij het bepalen van de kwaliteit van jouw pagina en die van hun’.

Je kan handmatig in de HTML-editor een ‘no-follow’-tag meegeven door ‘rel=”nofollow’ toe te voegen, maar voor beginners is het handiger om een plugin te downloaden.

Een no-follow zetten met een WordPress plugin

De ‘no-follow’-plugin die ik gebruik is ‘NoFollow Link’ van Alex Jose. Met deze plugin krijg je een eenvoudige ‘no-follow’ icoon in de editor. Je kan daarna een link selecteren en op het icoontje klikken om de link no-follow te maken.

 

 

 

Deze onderwerpen worden later besproken:

 

  • WP smush
  • Yoast SEO tool
    •  Sommige archieven uitzetten voor indexatie
  • www en geen www
  • Mobielvriendelijk
  • Google webmaster tools
  • Categorieën
  • Tags