Het geheim om het bereik van jouw blogs te verdrievoudigen – De kracht van het nomineren.

Herinner je de ‘Ice Bucket Challenge’ nog?

Vast.

Maar waarom was het zo succesvol?

Het ligt niet aan het goede doel of aan het feit dat men een emmer met ijs over zichzelf heen gooien.

Het geheim van de viraliteit van de ‘Ice Bucket Challenge’ is dat je publiekelijk uitgedaagd wordt door iemand die je mag.

Als je uitgedaagd wordt door iemand om iets te doen zijn er diverse factoren die invloed op jou uitoefenen. Welke factoren? Die van Cialdini. Je kent ze waarschijnlijk al.

Cialdini’s 6 principes van het overtuigen

  1. Reciprocity – Als iemand je iets geeft, voel jij je verplicht om iets terug te doen.
  2. Commitment and Consistency – Als we een keer ja hebben gezegd, zullen we sneller nog een keer ja zeggen.
  3. Social Proof – Hoe meer (soortgelijke) mensen iets doen, hoe groter de kans is dat jij het ook gaat doen.
  4. Likability  – Je zou sneller iets doen als je die persoon mag (en als die persoon op jou lijkt).
  5. Authority – We luisteren sneller naar iemand met een positie van autoriteit.
  6. Scarcity – Hoe schaarser iets is, hoe meer mensen iets willen.

Zo lang je geeft om wat mensen over je denken, is er sprake van invloed. Zo simpel is het.

Als jij weet waarom mensen zich laten overtuigen om een bak ijs over zich heen te laten gooien, dan kan jij die kennis ook gebruiken om het bereik van een blogartikel te verdrievoudigen.

De populairste bloggers passen deze tactiek al regelmatig toe.

ICE ICE BABY
ICE ICE BABY

Hoe hebben de 6 principes invloed bij de Ice Bucket Challenge?

  1. Reciprocity – Dit heeft alleen invloed als jij degene die jou uitdaagt al eens eerder hebt uitgedaagd voor een soortgelijke hype.
  2. Commitment and Consistency – Dit heeft invloed als je ooit positief hebt gereageerd op zulk soort acties (of iemand hebt aangemoedigd om ook mee te doen).
  3. Social Proof – Bij zo’n nominatie wordt je uitgedaagd door vrienden (die het ook al hebben gedaan). Verder zal de populariteit van de hype (binnen jouw invloedcirkels) invloed hebben op de mate van invloed.
  4. Likability  – De krachtigste. Je doet (graag) dingen voor mensen die je mag (en waarschijnlijk zal je alleen uitgedaagd worden door mensen die je mag).
  5. Authority – Dit principe heeft alleen invloed als degene die je uitdaagt invloed op jou heeft. Je zou je kunnen afvragen wat er kan gebeuren als je niet meedoet als jouw baas jou bijvoorbeeld nomineert.
  6. Scarcity – Je moet de challenge doen binnen 24 uur. Hoe kleiner de deadline (en hoe hoger de druk), hoe sneller je het doet. Je krijgt niet de kans om het uit te stellen.

Bij de meeste challenges spelen maar 2 of 3 principes een rol. En 1 principe kan al invloed genoeg hebben om te zorgen dat jij het ook doet.

Maar..  als jij je bijvoorbeeld al eens negatief hebt uitgesproken over de challenge dan zorgt waarschijnlijk de tweede principe ervoor dat jij de challenge niet doet.

En waarschijnlijk zou je het ook niet doen wanneer jouw vrienden negatief zijn over het nomineren en dat jij uitgedaagd wordt door een collega. Dan kies je waarschijnlijk de ‘veilige’ weg om alleen wat geld over te maken.

Veel populaire bloggers gebruiken die principes (vaak onbewust) om meer bezoekers te krijgen

Ze noemen namelijk hun collega’s en peers in hun blog. Ze gebruiken hun als voorbeeld (kijk zij doet dit goed) of als autoriteit/voorbeeld (zie je, zij zegt het ook).

Ze doen dit omdat zij snappen dat het gebruiken van concrete voorbeelden en het noemen van quotes van andere autoriteiten zorgt voor meer geloofwaardigheid (en dus vertrouwen (en daardoor meer sales, shares en links)). Jij wordt geloofwaardiger als jij bewijst dat wat jij zegt waar is, omdat jij naar mensen verwijst die (ongeveer) hetzelfde zeggen. Zij snappen dat parafraseren minder krachtig is zonder bron.

Als het artikel gepubliceerd is, sturen ze vaak een berichtje naar degene die ze hebben genoemd. Gewoon als een heads-up. Ze mentionen hun in een tweet, sturen een persoonlijk mailtje of een direct-mail (via Twitter).

Deze taktiek (of ze het nou bewust doen of niet) kan een blog maken.

Invloed van het genoemd worden

Wat zou jij doen als een collegablogger jou morgen noemt in een nieuw blogartikel? 

Er zijn dan veel principes die kracht op jou uitoefenen om ‘iets’ terug te doen. Dus wat doe je? Je deelt het artikel en stuurt een bedankje. Hoe beter de mention van jou in hun artikel is, hoe meer je een ‘i owe you one’-gevoel krijgt.

De ene extra share, reactie of stukje goodwill die de blogger creëert zorgt voor een boost aan nieuwe bezoekers. Een share staat ook gelijk aan een extra bereik van een paar honderd of duizend man.

Hoe hebben de 6 principes invloed wanneer iemand je noemt in een artikel?

  1. Reciprocity – Zij heeft jou genoemd in een blogartikel. Dit betekent een link, respect/waardering/herkenning en een handvol bezoekers. Je doet daarom graag wat terug. Je voelt je een beetje verplicht.
  2. Commitment and Consistency – Als ze jouw quote of website als argument gebruikt steun je waarschijnlijk ook de inhoud van het gehele artikel. Of als jij toestemming aan haar hebt gegeven om jouw artikel/stukje/voorbeeld te gebruiken (wat niet nodig is en ook niet hoeft), dan is de kans ook groot dat je het eens bent met de rest van het artikel.
  3. Social Proof – Hoe vaker het artikel gedeeld wordt door anderen, hoe groter de neiging is om ook wat te doen.
  4. Likability  – Hoe beter je die persoon kent (en hoe meer je die persoon mag), hoe sneller je wat terugdoet. En jullie hebben sowieso wat gemeen (zelfde vakgebied (of allebei een blogger/ondernemer/marketeer)), wat ook de invloed vergroot.
  5. Authority – Hoe populairder/bekender die persoon is die jou noemt(of hoe meer respect je voor die persoon hebt), hoe sneller je wat terug zal doen.
  6. Scarcity – Hoe minder mensen er wordt genoemd (en hoe uitgebreider jij in haar blogbericht voorkomt), hoe meer geneigd je bent om iets terug te doen. En in de internetwereld gaat alles snel. Je hebt vaak een dag, of twee, om ‘iets’ terug te doen.

it__s_over_9000_Als jij een redelijk populair blog hebt en je noemt iemand die ook redelijk populair is dan heb je 5 van de 6 principes die invloed uitoefenen op de persoon om iets terug te doen. 6 van de 6 als je toestemming vraagt of hem ook een stukje laat schrijven.

5 van de 6. Hoe krachtig is dat?

De neiging om iets terug te doen is dan enorm.

Duizenden extra bezoekers door het ‘taggen’ van bloggers

2 jaar geleden begon ik met het maken van een lijstje met de populairste Nederlandstalige online marketing blogs. Ik deelde het en de aandacht die het artikel kreeg was redelijk. Maar niets bijzonders.

Na een tijdje besloot ik om het artikel te delen via Twitter terwijl ik 2 a 3 specifieke blogs noemde. De populairste Nederlandstalige marketingblogs met o.a. @blog1, @blog2 en @blog3).

2 van de 3 blogs hadden mijn tweet geretweet. Dit leverde mij 500+ extra bezoekers op. Niet slecht voor 1 tweet.

Sindsdien noem ik bij elke nieuwe update van de populairste online marketingblogs 2 a 3 deelnemende blogs in elke tweet. Elke keer deelt de meerderheid het artikel (dat zie je aan de pieken). En dit zijn stuk voor stuk blogs waar hun doelgroep, mijn doelgroep is.

Viraliteit

Verwijs naar collega’s en peers

Verwijzen werkt.

Maar dit betekent niet dat je direct in jouw volgende blog de populairste personen in jouw niche moet noemen en taggen.

Kleine kans dat zij jouw bericht gaan delen.

Zo zal een semi-celebrity er niet voor kunnen zorgen om Bil Gates mee te laten doen met de Ice Bucket Challenge als hij hem uitdaagde. Nee. Bill Gates deed mee omdat Mark Zuckerburg hem uitdaagde. Iemand van zijn ‘status’.

De populairste in jouw niche gaat jouw bericht niet delen.

Ze kennen jou en jouw blog niet. Ze zien waarschijnlijk jouw ‘tag’ over het hoofd. En het artikel is waarschijnlijk niet populair (of bijzonder) genoeg om voor die persoon iets positiefs te betekenen.

Geen 1 van de 6 principes blijft overeind.

Het moet altijd een win-win situatie blijven.

Elkaar helpen is elkaar aansterken

Het noemen van bloggers werkt alleen goed als je een band hebt met die blogger. Dat zij weet dat jij bestaat. Het liefst heeft die blogger ook van jouw blog gehoord, is positief over de inhoud en over jou als persoon.

Door structureel te denken aan het creëren van een win-win situatie met collegabloggers zorg jij niet voor een eenmalige boost aan bezoekers, maar dat beide websites elkaar structureel blijven versterken.

Beide partijen krijgen zo meer bezoekers en creëren meer geloofwaardigheid.

Het is tijdrovend

Het is tijdrovend als je het niet structureel aanpakt..

Je moet namelijk, 1. op vriendschappelijke basis zijn met de persoon en 2. een relevante quote of voorbeeld uit zijn honderden blogs kunnen vinden. Enorm tijdrovend als je dit steeds moet doen als je een share van een specifiek persoon wilt.

Het structureel verwijzen/helpen van anderen is een enorm sterke marketingtaktiek als het een gewoonte wordt. Een onderdeel van je marketing. Men noemt het ook wel netwerken. Of empathie. Geven om wat anderen doen en elkaar helpen. Sommige zijn hier beter in dan anderen. De ‘anderen’, daar ben ik een van, moeten het aanleren.

Je kan het nomineren van anderen als marketingtechniek net zo vergelijken als het aanbieden van wat gratis (proefmateriaal (of koffie)) als marketingtechniek. Het werkt. Het is velen vanzelfsprekend.  En je zou het eigenlijk zonder achterliggende gedachten (meer bezoekers) moeten doen.

Maar ik denk dat het begrijpen hoe het fenomeen (het noemen en waarderen van eensgezinden) werkt (en waarom dit werkt) sommige mensen, waaronder ik, kunnen overtuigen om het vaker bewust te proberen, waardoor er misschien een nieuwe gezonde gewoonte wordt gevormd.

Enkele stappen die we kunnen zetten

  1. Maak een lijst van de bloggers die mag, kent of wilt kennen (een lijst van bloggers die jou verder kunnen helpen).
  2. Volg ze op Twitter.
  3. Volg hun blog.
  4. Wees actief op hun blog (deel de artikelen en reageer op de artikelen).
  5. Sla interessante quotes en voorbeelden op (Evernote of je notities).
  6. Gebruik je notities (van collegabloggers) als inspiratie bij het schrijven van een blog.

Ik moet actiever werken aan stap 4, 5 en 6.

Er zullen regelmatig overlappingen zijn van jouw blogs en blogs van de mensen die jij volgt.

Het is dan het moment om hun quotes/artikelen in jouw artikel te verwerken en hun na het publiceren te taggen.

Iedereen meer bezoekers. Meer geloofwaardigheid. Kwaliteit. Shares. En links.

Nomineren is vermenigvuldigen

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

9 responses to “Het geheim om het bereik van jouw blogs te verdrievoudigen – De kracht van het nomineren.

  1. Duidelijke tips.

    Mag ik ze laten liggen?
    Ik blog voor het plezier.

    Natuurlijk vind ik het leuk dat mensen mijn blog lezen.
    Nog leuker vind ik het lezen van de reacties.

    Mijn lezen en reageren bij anderen doe ik vooral omdat ik nieuwsgierig ben en lastig mijn mond weet dicht te houden.

    Vriendelijke groet,

Plaats een reactie