Een nuchtere en realistische mini SEO handleiding

Deze zoekmachine optimalisatie handleiding is ietsje anders dan andere handleidingen.

We gaan ons vooral richten op wat er echt komt kijken bij het hoog komen in Google. Heel veel theorie, geschiedenis, technische zaken en specifieke tips en tactieken slaan wij over.

Deze zoekmachine optimalisatie handleiding richt zich op de belangrijkste 70% van de hands-on kennis over zoekmachine optimalisatie die je nodig hebt om hoog te ranken als klein bedrijf.

Dus niet 70% van alles over SEO, maar 70% van de kennis die je nodig hebt om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan als zelfstandige ondernemer.

En de andere 30% dan?

Nou, die andere 30% bestaat vooral uit een lading specifieke tips, tactieken en uitleg om nog sneller en effectiever aan de slag te gaan en om nog betere resultaten te krijgen. Maar die 30% is niet nodig. Zie het als een extraatje. Een bonus. Een stroomversneller. En als we die overige 30% bespreken, dan zou deze handleiding vier keer zo lang worden.

Het doel van deze handleiding is om je aan het werk te zetten.

Ik wil het liefst dat je met deze handleiding een stuk of vijf a tien pagina’s gaat maken en optimaliseren. En dat je, na een paar maandjes wachten, want zo lang kan het soms duren voordat je resultaten ziet, ook echt iedere maand een lading bezoekers extra ontvangt vanuit Google. Ik wil dat je het effect van SEO gaat voelen.

En als je deze handleiding volgt, een handvol pagina’s hebt gemaakt en het lukt je niet om hoog te ranken? Dan kan je mij een mailtje sturen en dan kijk ik, gratis, wat de oorzaak kan zijn en wat je kan doen om toch te stijgen.

Ik wil dat je resultaten ziet. En als je eenmaal hebt ervaren dat SEO werkt en een redelijk beeld hebt van hoe het werkt, dan zou je kunnen kijken of je het waard vindt om je de verdiepen in de overige 30%, door een SEO cursus te volgen.

Een nuchtere en realistische mini SEO handleiding

Laten we starten.

Wat is SEO?

Hoog komen in Google is niet het einddoel van SEO. Het is een middel om het einddoel te bereiken. Het einddoel is meer bezoekers vanuit de zoekmachine te krijgen.

Google is tussen een tussenspeler.

Wat maakt het uit? Hoger in Google komen en bezoekers krijgen vanuit Google is toch hetzelfde?

Nee. Niet altijd.

Het is namelijk enorm makkelijk om op de eerste plek te komen voor de zoekwoordcombinatie ‘De radiatorkoning van Haarlem’. Plaats die woorden in de titel van een wegpagina en je staat na een paar weken op de eerste plek voor die zoekwoordcombinatie.

Maar er is één probleem.

Niemand zoekt op ‘radiatorkoning Haarlem’.

Behalve de radiatorkoning zelf dan.

Het doel van de zoekmachine

Als je daadwerkelijk bezoekers wil krijgen vanuit de zoekmachine, vanuit Google, dan moet je eerst begrijpen wat het doel van de zoekmachine is.

Het doel van de zoekmachine is simpel: vraag en aanbod met elkaar koppelen.

Wanneer iemand een zoekmachine gebruikt dan heeft hij een behoefte, een vraag of een probleem.

  • Timo wil weten hoe magneten werken voor een studieproject.
  • Amir wilt weten wat het beste boek over marketing is.
  • Pauline zoekt boekaanraders over marketing, omdat ze binnenkort wil starten met ondernemen.
  • Maarten wil weten wanneer Kendrick Lamar in Nederland gaat optreden.
  • Yasmina zoekt een vakantiehuisje voor zes personen met zwembad vlakbij Madrid.
  • En Rick wil graag weten hoe je Google Analytics koppelt met een WordPress website.

Die behoefte vertaalt de zoeker vervolgens in zoektermen. Bijvoorbeeld, “top 10 boeken marketing”.

Eén van de grootste uitdagingen van de zoekmachine is het vertalen van zoekwoorden in vragen. Hoe kan een algoritme begrijpen wat jij bedoelt met een specifieke combinatie van woorden? Een algoritme kan namelijk niet nadenken.

Vraag en aanbod op elkaar aansluiten

Hoe kan de zoekmachine bepalen of de vraag (vertaald in een combinatie van woorden) aansluit op het aanbod (een hele lading met woorden)?

Door te kijken of ze dezelfde woorden gebruiken.

Als een webpagina drie keer de woorden ‘top 10 boeken marketing’ bevat, misschien steeds in een iets andere volgorde, dan kan de zoekmachine er vrij zeker van zijn dat het aanbod (de wegpagina) aansluit op de vraag (de zoektermen die de zoeker gebruikt).

Dit is ook de reden dat zoekwoorden zo’n enorme rol spelen bij SEO.

Het is voor een hele lange tijd de manier geweest om vraag en aanbod met elkaar te verbinden.

Google is tegenwoordig een stuk slimmer. Ze snappen synoniemen steeds beter en kunnen met de bakken data die ze in de loop van de jaren hebben verzameld steeds beter begrijpen wat iemand wil en waar een pagina over gaat.

Een pagina die alleen de woorden ‘beste marketing lectuur’ bevat kan hoog ranken op de zoekwoordcombinatie ‘top marketing boeken’. En Google weet dat je waarschijnlijk ook geïnteresseerd bent in boeken over content marketing of online marketing. Ze snappen de relatie tussen termen.

De kwaliteit van een pagina

Het koppelen van vraag en aanbod is niet de enige doel van de zoekmachine. Ze willen het aanbod op volgorde zetten. Het beste artikel, die de vraag het best beantwoord, willen ze de hoogste positie geven.

Als je die twee doelen koppelt, dan weet je ook wat je moet doen om meer bezoekers te krijgen vanuit de zoekmachine.

Wat is SEO?

SEO is vragen, problemen en behoeften beter dan jouw concurrenten beantwoorden, oplossen en vervullen.

That’s it.

Hoe weet Google of jouw pagina beter een behoefte vervult dan de pagina’s van de concurrenten?

Dat is een goede vraag. En een enorm belangrijke vraag.

Hoe kan je de kwaliteit van iets meten met een algoritme? Hoe kunnen ze weten of een pagina gebruiksvriendelijk is, de tekst begrijpelijk is en de vraag van de zoeke beter beantwoord wordt dan bij concurrenten?

Nou, dat kunnen ze niet. Tenminste, niet met 100% zekerheid.

Ze kijken daarom naar de waarschijnlijkheid dat een pagina kwalitatief goed is.

Ze gebruiken honderden, misschien wel (tien)duizenden, variabelen die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van een pagina.

  • Zo wordt er over het algemeen vaker gelinkt vanuit populaire vakwebsites naar kwalitatieve pagina’s dan naar matige pagina’s.
  • Kwalitatieve pagina’s worden over het algemeen vaker gedeeld op social media dan matige pagina’s.
  • Men klikt op een kwalitatieve pagina vaker op linkjes op die pagina dan bij matige pagina’s.
  • En over het algemeen is een pagina over marketing op een website met honderd andere artikelen over marketing beter dan een pagina over marketing op een website waar men het vooral heeft over webdesign of coaching.

Niet één van deze stelling klopt 100%. Soms klopt het 51%, soms 90% en soms 62%. Soms verschilt het per soort zoekopdracht. Soms verschilt het per land. Soms verschilt het per niche.

Maar als je naar heel veel variabelen kijkt en die naast elkaar legt dan kan de zoekmachine een redelijk goede indeling maken van matige pagina’s naar goede pagina’s tot waarschijnlijk de beste pagina.

Het kan dus goed mogelijk zijn dat de pagina die daadwerkelijk de beste is op plek 23 rankt en de tweede beste op plek 10. Maar over het algemeen is er een redelijk goede indeling in de zoekresultaten. Bijna altijd staan de vijf beste resultaten in de top tien.

En met de tijd wordt deze indeling steeds betrouwbaarder (omdat er meer data beschikbaar is en meer variabelen bijkomen die de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is meten).

Werkt SEO?

SEO levert je niet gegarandeerd bezoekers op.

Dat kan ook niet, want het blijft een competitie.

Als jij hoger in Google komt, dan gaat iemand anders omlaag. Ook als die persoon aan SEO doet.

Waarom werkt SEO niet?

Waarom behaalt niet iedereen resultaten?

Omdat de essentie van SEO niet duidelijk is. We denken dat het optimaliseren van een pagina voor een bepaald zoekwoord voldoende is om hoog te ranken.

En dat is het niet.

Het optimaliseren van een pagina hoort bij SEO, maar het is niet de essentie van SEO. SEO bestaat uit vragen, problemen en behoeften van zoekers beter dan jouw concurrenten beantwoorden, oplossen en vervullen.

En bij beide punten komen mensen die zomaar aan SEO beginnen te kort.

  • Ze beantwoorden niet de vraag die de zoekwoordcombinatie representeert, maar ze optimaliseren alleen de pagina voor het zoekwoord.
  • En het belangrijkste, ze geven niet het beste antwoord. Ze geven een antwoord.

Kortom: we denken te makkelijk over SEO.

We moeten kijken wat de zoekwoorden waar we op willen ranken betekenen.

  • Wat is de vraag die ze beantwoord willen hebben?
  • Wat is de achterliggende behoefte?
  • Waarom willen ze die vraag beantwoord krijgen?

En hoe kunnen we al die informatie op zo’n begrijpelijke, heldere, leuke, krachtige, gebruiksvriendelijke manier presenteren, zodat het ook daadwerkelijk de beste pagina in Nederland is die deze vraag beantwoord?

Stel, je bent een webdesigner, je start voor jezelf en wilt de eerste plek van de zoekterm ‘webdesign’.

Weet je wat je dan eigenlijk zegt?

“Mijn pagina is de allerbeste pagina in heel Nederland over dit (fucking brede) onderwerp. Het heeft de beste informatie en het wordt op de beste manier gepresenteerd.

Iedereen – van jong tot oud, van ervaren tot beginner, van visuele mensen tot lezers – , die ook maar iets zoekt over webdesign – ook al is het informatie over templates, tips, kosten, uitbesteden, een uitleg of een opleiding kan terecht op jouw website. Jouw website is de allerbeste plek en de pagina waarmee jij wilt ranken, is het allerbeste beginpunt.

Oh jah. Ook niet onbelangrijk, ik heb niet alleen de beste informatie over webdesign. Ik ben de beste in webdesign. Of tenminste, ik hoor bij de top.

Hoogstwaarschijnlijk is dit niet het geval.

En daarom werkt SEO in vele gevallen niet.

Meestal is de website vergelijkbaar met 80% van de concurrenten. De hoeveelheid informatie op de pagina en op de website is beperkt, de kwaliteit van de inhoud is vergelijkbaar met honderden of zelfs duizenden andere websites en zo gebruiksvriendelijk is de website ook niet.

En stel, gewoon om even te filosoferen, de website is ook echt daadwerkelijk de beste pagina over al die onderwerpen voor al die doelgroepen.

Dan ‘denkt’ het algoritme van de zoekmachine: “Bewijs het maar”

Als jouw pagina echt de beste pagina is, dan zou de pagina heel snel, heel populair zijn op social media. Als ze jouw pagina zien en lezen dan denken ze “Wow, ja. Dit is precies wat ik nodig heb”. Er zullen honderden of duizenden mensen de pagina delen. En er zullen veel collega ondernemers, business coaches bijvoorbeeld, met een eigen website naar jou verwijzen als ze het over webdesign hebben. Ze weten dat ze hun lezers en klanten helpen als zij hun doorsturen naar jouw pagina.

Maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval, toch? En als dit wel het geval is, dan zal je vast en zeker al hoog ranken. De populariteit van een pagina en de inhoud bepaalt namelijk voor, laten we zeggen, 90% hoe hoog de pagina rankt in Google.

Oké, oké, oké, Ruben. Ik heb misschien niet de allerbeste pagina

En ik weet niet of ik die één, twee, drie kan maken. Het is heel veel werk.

Geen probleem.

We moeten ons daarom richten op lager hangend fruit.

Als je begint met wielrennen dan doe je ook niet direct mee met de Tour de France.

Nee.

Je start gewoon met een goedkope wielrennerfiets en je gaat rondjes rijden in jouw buurt. Je focust je op het verbeteren. Op het oefenen. En pas als je redelijk lang geoefend hebt, dan doe je eens mee met lokale wedstrijd. Een lange tijd later, dan doe je eens mee met een kleinere wielrennerwedstrijd in Nederland. En daarna een iets grotere.

Alleen de beste – de meest getrainde (en getalenteerde) – doen mee aan de Tour de France. En zo moet je het ook met SEO aanpakken. Heel klein beginnen. Gewoon oefenen. Kijken hoe goed je presteert in een kleine lokale wedstrijd. En elke keer als je wint, of in de top 3 komt, een iets grotere wedstrijd proberen.

De beste website maken in Nederland over ‘webdesign’ is enorm lastig, er komt enorm veel bij kijken, maar we zouden wel de beste pagina kunnen maken over een kleine specifieke vraag.

Een vraag die door weinig mensen beantwoord wordt en als die vraag wel beantwoord wordt, dat het antwoord niet zo enorm goed en uitgebreid is. Een vraag waarbij je denkt: “Ja, ik kan een veel beter antwoord geven dan mijn concurrenten”

En wat gaan wij dan doen in deze handleiding?

Het beste antwoord geven. Door verder te gaan waar anderen stoppen. Door twee, drie tot wel tien keer zo veel aandacht te besteden aan het beantwoorden van die kleine hele specifieke vraag dan alle concurrenten.

We gaan niet op een normaal fietstempo mee doen met een lokaal wedstrijdje, nee. We doen ons best. We geven het maximale en hopen op het beste.

Als de concurrent twee uur heeft besteed aan het maken van een pagina, besteden wij zes uur. Besteden zij tien uur? Dan besteden wij veertig uur. Misschien niet in één keer, maar verspreid over een jaar. Steeds de pagina verbeteren en naar een hoger niveau tillen.

En zo haal je een top drie positie.

Wat levert zo’n top drie positie op voor zo’n kleine specifieke vraag?

Dertig bezoekers. Misschien minder, misschien iets meer.

Wat? Dertig? Ik wil meer. Ik wil honderden bezoekers. Duizenden. Tienduizenden!

Ik snap het. Echt. Maar dat is op dit moment, als kleine ondernemer, nog iets te ver gegrepen. En dertig bezoekers is eigenlijk helemaal niet zo weinig. Het draait om dertig bezoekers per maand. Voor een hele lange tijd.

Dus 360 bezoekers in één jaar en 1.800 bezoekers in vijf jaar. En 1.800 bezoekers is heel wat meer dan je haalt met andere manieren van marketing. Een serie van honderd tweets en dertig Facebook berichten levert je geen 1.800 bezoekers op. Een handvol nieuwsbrieven ook niet. Een gastblog op het alle populairste vakblog ook niet. Vijf blogartikelen ook niet.

Op de lange termijn is de investering het dubbel en dwars waard.

En dat is niet alles, door één goed presterende pagina te hebben in Google, zal het ietsje makkelijker worden om met het volgende artikel waar jij weer een kleine specifieke vraag beantwoord te ranken.. Je hebt namelijk bewezen aan Google dat je kwalitatieve informatie hebt.

Hoe meer je van zulke goed presterende pagina’s maakt, hoe sneller en makkelijker je rankt met alle andere artikelen op je website. En zo kan je steeds grotere vragen beantwoorden, vragen die steeds meer bezoekers opleveren.

Een artikel die 100 bezoekers per maand oplevert. Of 500. Of zelfs 3000.

  • 100 bezoekers p/m is 1.200 bezoekers in één jaar. 6000 in vijf jaar.
  • 500 bezoekers p/m is 6.000 bezoekers in één jaar. 30.000 in vijf jaar.
  • 3000 bezoekers p/m is 36.000 bezoekers in één jaar. 180.000 in vijf jaar.

En dat voor één pagina.

Stel je nu vijftig tot honderd pagina’s voor die zo ranken. Sommigen die 10 bezoekers per maand opleveren, anderen 50, weer anderen 120 of 250 en een paar die meer dan duizend bezoekers per maand opleveren.

Weet dat wat dit betekent?

Tienduizenden geïnteresseerde bezoekers per maand. En waarschijnlijk meer dan genoeg klanten.

Maar… let op. Dit is de toekomst.

Je kan niet al het zware werk overslaan en direct een pagina maken die duizend bezoekers per maand oplevert. Die fout hebben te veel mensen gemaakt en maken mensen nu nog steeds.

Ga voor het zware werk. Begin klein. Kleiner dan je wilt. En misschien zelfs nog kleiner dan dat. En bouw stug door. Steeds jezelf overtreffen. Je moet zoveel tijd, moeite en energie in artikelen steken, zodat je altijd ontevreden bent over de resultaten. Ook al levert het artikel tienduizenden bezoekers. Je had meer verwacht. En ondanks die ontevredenheid, moet je keer op keer weer het maximale geven.

Wat levert het op?

Sommige pagina’s zullen je een handvol bezoekers opleveren. Andere pagina’s helemaal niets. Geen probleem, dat is normaal.

Weer andere pagina’s zullen veel meer bezoekers op leveren dan je had gehoopt. Het zal je ego laten stijgen. Waarschijnlijk denk je op dat moment: “Ja, het is nu tijd voor deze vraag. De grote vraag. De vraag die je enorm veel kan opleveren.” En dan gaat het niet lukken. Je komt niet eens dichtbij. Maakt je niet druk. Kom op. Stel je verwachtingen weer bij naar beneden en begin weer klein. Stug doorbouwen. En stap voor stap kom je dichterbij. Heel langzaam, maar zeker.

Het vinden van een klein zoekwoord

Als je resultaten wil zien met SEO, dan kan je het best in het begin focussen op het beantwoorden van kleine, vaak vrij specifieke, vragen.

Maar welke?

Het vinden van zoekwoorden is in theorie niet zo lastig. Er zijn genoeg tools, zoals de zoekwoordplanner van Google, en tactieken waarmee je vrij snel enorme lijst met zoekwoorden hebt.

Maar we gaan in het begin niet de zoekwoorden tool van Google gebruiken.

Dit doen we om een paar redenen:

  • De zoekwoorden tool geeft geen of weinig inzicht in het zoekvolume op specifieke en minder populaire zoekwoordencombinaties. En dit zijn juist te termen die interessant zijn voor starters.
  • Verder geeft de tool een hoop ruwe data. Data die je zelf moet interpreteren.

Wat gaan wij dan wel doen?

Denken en onderzoeken.

Voor wat voor zoekwoordcombinatie moet ik een pagina maken?

Welke vraag moet ik beantwoorden?

Het is verleidelijk om direct te gaan voor een ‘koopzoekwoord(combinatie)’. Een koopzoekwoordcombinatie is een verzameling van termen die direct te maken met het kopen van het product.

Stel, je bent een tekstschrijver. Dan zijn dit voorbeelden van koopzoekwoorden:

  • Tekstschrijver Utrecht
  • Copywriter inhuren
  • Teksten laten schrijven
  • Teksten laten redigeren
  • Kosten teksten laten schrijven
  • Portfolio tekstschrijver
  • Tarief tekstschrijver of prijs tekst laten schrijven
  • Teksten uitbesteden

Dit zijn hele interessante zoekwoorden om op te ranken. En nummer 1 positie op zo’n zoekwoord kan je honderden potentiële klanten per maand opleveren. Mensen waarbij de kans groot is dat ze op dit moment geïnteresseerd zijn in jouw diensten.

Maar… dat is weer een veelvoorkomende valkuil

Het probleem is dat elke tekstschrijver zich richt op deze zoekwoorden. Ook onbewust. En dit betekent dat je concurreert met iedereen. En de kans dat je hoog gaat ranken is heel klein, helemaal als je net begonnen bent of net een paar jaartjes bezig bent.

Wat je beter kan doen is je richten op vragen, problemen en behoeften die voor deze ‘koopfase’ centraal staan.

De kans dat iemand jou direct inhuurt is een stuk kleiner, maar daar moeten we niet op letten. Een derde positie op zo’n zoekwoord is veel meer waard dan een 50ste positie op een koopzoekwoord. Een 50ste of zelfs 21ste positie levert namelijk geen bezoekers op. Bijna niemand bezoekt de tweede pagina van de zoekresultaten. En helemaal weinig niemand bezoekt de derde, vierde of vijfde.

Dit betekent niet dat je jouw homepage, dienstpagina’s en ondersteunende pagina’s niet hoeft te optimaliseren voor deze koopwoorden, maar dat je niet moet verwachten dat je op die termen hoog gaat ranken. Tenminste, op dit moment. Pas wanneer jouw gehele website sterker wordt, door een stijging in populariteit en door een hoop pagina’s aan te maken die kleine vragen behandelen, zal jouw ranking op deze ‘koopzoekwoorden’ automatisch stijgen. Net als de zeespiegel alle boten laat stijgen.

Kleine vragen ontdekken

Stap daarom in de schoenen van jouw doelgroep. Kruip in de huid. Jij bent nu die persoon die misschien later een tekstschrijver wil inhuren. Kijk ook om je heen. Waar werk je? Wat zijn jouw taken? Wat verwacht jouw baas van jou? Of wat zijn jouw doelen als ondernemer? Wat probeer je te bereiken?

Maak dan een lijstje met problemen, vraagstukken en behoeften die leiden tot het mogelijk in willen huren van een tekstschrijver.

  • Misschien probeert die persoon het eerst zelf en loopt hij of zij tegen wat dingen aan. Wat zijn die dingen? Kan je die persoon met die problemen helpen?
  • Misschien willen ze de conversie verbeteren? Wat voor zoekopdrachten zou hij of zij dan uitvoeren?
  • Misschien komt er een nieuwe website en moeten er nieuwe teksten geschreven worden. Waar zou hij of zij dan tegen aanlopen?

Er zijn ook een paar andere manieren om op een specifieke vraag, probleem of behoefte te komen.

Terugblik

Denk aan alle gesprekken die je hebt gehad met (potentiële) klanten. Welke vragen stelden zij jou? Wat was voor hun onduidelijk? Wat voor problemen wouden zij oplossen? En ook heel belangrijk: hoe omschreven zij die problemen? Welke woorden gebruikten ze?

Als je al een tijdje blogt, dan is er een redelijk kans dat iemand wel eens een inhoudelijke vraag heeft gesteld in een reactie. Wat voor soort vragen waren dat?

Denk ook aan het mailcontact dat je hebt gehad met lezers, beginners en potentiële klanten. Waar zaten ze mee? Wat voor vragen hadden ze?

Gebruik de taal van de doelgroep

Stel, iemand zei tegen jou (een webdesigner) dat hij een mooie strakke website wil. Als webdesigner weet je direct wat hij bedoelt. Hij wil een ‘minimalistische’ website.

Daarna krijg je een goed idee om een groot artikel te maken over minimalistische websites, om zo nog meer mensen die geïnteresseerd te zijn in mooie strakke websites aan te spreken. Maar er is een grote kans dat dit artikel weinig bezoekers oplevert vanuit Google die klant willen worden, simpelweg omdat de meeste potentiëlele klanten niet zoeken op de term ‘minimalistisch’.

Je moet altijd de taal gebruiken die de doelgroep gebruikt. Dus je zou beter het artikel kunnen omvormen naar bijvoorbeeld “14 mooie voorbeelden van strakke websites”. En met wat slim puzzelwerk zou je ook nog de termen ‘modern’ en zelfs ‘minimalistisch’ verwerken. En als het kan, een specifieke doelgroep: “…voorbeelden van strakke websites van zelfstandige coaches.

Onderzoek

Blog je nog niet zo lang?

Dan kan je ook op zoek gaan naar vragen bij de reacties op blogs van collega’s. Je kan ook kijken of er forums zijn over jouw vakgebied. Er zijn vast een handvol Nederlandstalige en Engelstalige forums die je kan bezoeken. Kijk welke vragen daar worden gesteld. Hoe vaak die vragen worden gesteld. Hoe vaak er op die vragen gereageerd wordt. En wat de reacties waren op die vragen.

Gerelateerde zoekopdrachten

Een andere mogelijkheid is om steeds een zoekopdracht in Google te specificeren.

Elke keer als je een zoekopdracht uitvoert, dan zie je onderaan de zoekresultaten met ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Vaak zijn dit specifiekere zoekopdrachten.

Als je op een van die gerelateerde zoekopdrachten klikt dan kan je weer naar onder scrollen om andere gerelateerde zoekopdrachten te bekijken.

Het probleem met deze methode is dat je heel afhankelijk bent van het zoekwoord waar je mee begint. Je ziet namelijk steeds de populairste gerelateerde zoekopdrachten. Het is daarom lastig om kleine vragen te ontdekken die door weinig mensen beantwoord worden.

Steeds specifieker

Het is makkelijk om te blijven haken op algemene termen. Misschien begon je met de term ‘kleding vrouwen’ en kwam je na wat denkwerk en doorklikwerk uit op de zoekwoordcombinatie ‘modetrends zomer 2017 vrouwen’. Dit kan een goed zoekwoordcombinatie zijn (het is vrij specifiek) en het kan een leuk artikel opleveren, maar toch heb ik het idee dat genoeg grote blogs, tijdschriften en websites ook deze zoekwoordcombinatie gebruiken. Niet alle specifieke zoekresultaten hebben weinig concurrentie.

We kunnen nog specifieker.

We kunnen ons richten op een specifieke situatie en een specifiek product.

Zo zouden we kunnen gaan voor ‘festival jurkjes’ en die kunnen we verlengen met ‘inspiratie 2017’ en ‘de leukste’ of we zouden kunnen gaan voor ’zwarte zakelijke jurk’ en die kunnen we nog verlengen met ‘op het kantoor’.

De verlengingen zijn een van kleine dingen die een enorme invloed kan hebben op het resultaat. Verlengingen zorgen dat jouw pagina boven de andere resultaten wordt gekozen (omdat de verlengingen het aanbod specifieker en aantrekkelijker maakt).

En als je een webdesigner bent, dan kan je bijvoorbeeld richten op een soort websites voor een bepaalde doelgroep.

En nu?

Het kijken hoe vaak er gezocht wordt per maand op de vraag?

Als je dagelijks of wekelijks een gezonde hoeveelheid tijd overhebt die je kan besteden aan marketing, dan zou ik zeggen ‘sla het meten van het zoekvolume over en begin met schrijven’.

Zolang je bestaande informatiebehoeften vervult en pagina’s maakt die een stuk beter zijn dan jouw concurrenten, zal het een positieve invloed hebben op jouw ranking en het succes van jouw onderneming.

Structureel werken aan het maken van een betere website staat aan de basis van SEO

En als jij je focust op schrijven, creëren, publiceren en promoten, zal je over het algemeen vooruitgaan. Soms een klein beetje, soms helemaal niet en soms met grote sprongen.

Het meten van het zoekvolume kan helpen om effectiever aan de slag te gaan, maar ik heb het gevoel dat het vaker meer werk en onzekerheid met zich meebrengt. En hoe meer je wil onderzoeken en duidelijk wil hebben, hoe lastiger en langer het duurt voordat je start.

Volgens mij kan je het best gewoon een lading van vijf a tien vragen verzamelen, vragen waarvan je weet dat een deel van jouw doelgroep geïnteresseerd is in het antwoord, en dan gewoon aan het werk gaan. Het daadwerkelijk schrijven en promoten van een artikel kost namelijk het meeste tijd.

Zoekwoord vinden met een zoekwoorden analyse

Wat zijn SEO-teksten?

Ik heb gevoel dat er te vaak te moeilijk wordt gedacht over het optimaliseren van een pagina voor een bepaalde zoekwoordcombinatie.

Het is belangrijk en je moet er natuurlijk mee rekening mee houden, maar de precieze locatie van de zoekwoorden waar jij op wil ranken in een tekst heeft niet een enorme invloed op de ranking. En het maakt ook niet super veel uit of je de zoekwoorden nou drie, vier of zes keer laat terugkomen in de tekst.

We moeten eenvoudiger en logischer denken.

We moeten vanuit de zoeker denken

Als jij zoekt op ‘Hoe werken magneten?’, wat voor soort titel zou jij dan willen zien in de zoekresultaten?

Stel, dit zijn zes zoekresultaten, op welke zou je dan klikken?

  1. De rode kant is de Noordpool en de blauwe kant is de Zuidpool van de magneet.
  2. Magneten – Hoe werken ze eigenlijk?
  3. Magnetisme
  4. Een magneet is een voorwerp van magnetisch of gemagnetiseerd materiaal…
  5. Hoe werkt een magneet?
  6. Soorten magneten

Waarschijnlijk zou je klikken op de tweede of de vijfde optie. Je wil zekerheid hebben dat de vraag die je hebt ook daadwerkelijk beantwoord wordt. Dit betekent dat het meestal slim is om het probleem die je oplost of de vraag die je beantwoordt te herhalen in de titel.

Stel, je klikt nu verder op een van die twee resultaten.

Wat verwacht je dan van de pagina? Welke onderwerpen denk jij dat er besproken worden? Waar zou de eerste alinea over gaan? Zouden er plaatjes op de pagina moeten komen?

Op deze vragen bestaat geen één duidelijk en definitief antwoord. Het maakt daarom ook niet enorm veel uit hoe je begint of wat je precies op de pagina plaatst. Ik zou wel, als zoeker, een soort bevestiging willen dat de vraag die ik had, namelijk ‘hoe werken magneten’, duidelijk beantwoord in de tekst. Het is daarom weer slim om de vraagnog een keer te herhalen op de pagina.

Je wil die bevestiging zo snel mogelijk hebben. Dus waar kijk je als zoeker direct naar als je op een zoekresultaat klikt? Wat doe je de eerste vijf of tien seconden op een pagina?

Een paar dingen vallen meestal op:

  • de titel,
  • de eerste zin(nen),
  • de koppen

Als ik boven de fold (de fold is het stukje op een webpagina dat zichtbaar is zonder te scrollen) een duidelijke kop zie met ‘Hoe werken magneten precies?”, dan zou ik gerust gesteld zijn. Ik zit op de juiste pagina.

Wat ook helpt is als er iets over de vraag wordt verteld in de eerste paar zinnen. Dan weet ik helemaal zeker dat ik goed zit. En dit is eigenlijk al genoeg om te zorgen dat jouw pagina zichtbaar wordt in de zoekresultaten voor de zoekwoorden waar jij op wil ranken.

De zoeker weet dat hij op de juiste plek zit en de zoekmachine ziet door de herhaling van de vraag op de pagina (het plaatsen van de zoekwoorden op de pagina) dat de pagina daadwerkelijk relevant is aan de vraag.

En vergeet niet dat Google teksten vrij goed begrijpt. Je hoeft daarom ook niet constant de zoekwoorden waar jij op wil ranken precies op dezelfde manier en volgorde te plaatsen in het artikel. Bij sommige zoekwoordcombinaties komt dit enorm onnatuurlijk en geforceerd over.

Dus bij dit voorbeeld hoef je niet perse twee, drie of vier keer in het artikel ‘hoe werken magneten’ te plaatsen, maar je kan het ook afwisselen met zinnen als ‘hoe werkt een magneet?’, ‘de werking magneten …’ en ‘magneten werken door een… ”. De zoekmachine koppelt dit soort zinnen vanzelf met de zin ‘hoe werken magneten’.

Belangrijk: de achterliggende behoefte

We weten welke vraag de lezer beantwoord wil hebben, maar we kunnen een nog betere en krachtigere pagina maken door nog een paar vragen te stellen.

Waarom wil de lezer de vraag beantwoord hebben? Waarom wil de lezer weten hoe magneten werken?

  • Komt de vraag puur voort uit nieuwsgierigheid? Zo ja, wat voor andere dingen zou de lezer ook interessant vinden?
  • Wil de lezer zelf een magneet maken?
  • Moet de lezer een presentatie maken over magneten?

Door deze vragen ook te beantwoorden wordt jouw pagina nog krachtiger en relevanter. Het zorgt ervoor dat je hoger kan ranken op het zoekwoord waar je op wou ranken en het zorgt ervoor dat je ook redelijk goed gaat ranken om gerelateerde zoekwoorden.

Dit betekent niet dat je alle mogelijke achterliggende behoeften moet bespreken op de pagina, soms liggende de behoeften te ver uit elkaar. Maar kijk altijd welke achterliggende behoeften je wel kan bespreken, zonder de eenheid van de pagina op te geven.

Hoe schrijf je SEO-teksten?

Drie manieren om jouw concurrenten voorbij te streven met SEO

Je streeft concurrenten voorbij met SEO door meer tijd te besteden aan de kwaliteit van de content en de promotie.

Maar als dit zo is, waarom doen mijn concurrenten dat doen niet?

Om een aantal redenen:

  • Ze zijn hebberig. Ze denken: hoe meer geoptimaliseerde pagina’s ze maken, hoe meer bezoekers je kan krijgen. Ze offeren kwaliteit of voor kwantiteit.
  • Ze weten niet hoe je de kwaliteit kan verbeteren en wat je meer kan doen qua promotie. Ze werken een checklist af. Zoekwoord kiezen, pagina schrijven, publiceren en delen via social media. En dan herhalen ze dit proces.
  • Ze hebben er geen tijd voor. Als werknemer heb je een to-do lijst die je binnen een bepaalde tijd moet afronden en vaak werk je van project tot project. En als ondernemer heb je altijd 164 dingen die belangrijk zijn en aangepakt moeten worden.

Het probleem is dat het besteden van meer tijd niet altijd een hogere positie oplevert. Soms werkt het wel, soms niet. Soms kan je door matige pagina te maken in de top drie komen (hoe groter en populairder de website is, hoe minder het ‘kost’ om hoog in Google te komen).

Maar wij hebben geen grote en populaire websites

Wij zijn nog geen gevestigde namen. Mensen denken nog niet aan ons bedrijf wanneer ze aan jouw product of dienst denken. En tot die tijd (en zelfs als we dat zijn) moeten we meer tijd en aandacht besteden aan het maken van betere pagina’s. Want gemiddeld gezien is een pagina beter en wordt die populairder als je meer tijd besteed aan het maken van de beste pagina over dit onderwerp en het promoten van die pagina.

Laten we de drie manieren even langslopen

Optimaliseren

Meestal wordt er geen aandacht meer besteed aan een pagina, nadat die gepubliceerd is. En dat is zonde.

De kans is klein dat jij in een zitting de beste pagina maakt. Meestal is de beste pagina een product van het structureel verbeteren, uitbreiden en optimaliseren. Elke keer als je aan het artikel werkt, zie je weer dingen die beter kunnen. Meer afbeeldingen, bijvoorbeeld. Of betere afbeeldingen. Een extra uitleg. Het verwoorden van een lastig te begrijpen tekst. Het updaten van cijfers die met de jaren veranderd zijn. Nieuwe tools of strategieën toevoegen. Een betere en leukere introtekst. Het zetten van linkjes naar artikelen die uitgebreide uitleg geven over een onderwerp.

Elke keer als je het artikel verbetert, heb je weer een excuus op het artikel te promoten. En Google ziet ook dat een pagina beter wordt. Want de datapunten die een relatie hebben met waarschijnlijkheid dat een pagina kwalitatief goed zijn veranderen. Mensen blijven langer op de pagina, ze klikken vaker door en ze delen het artikel vaker.

Ook al is jouw artikel bij de publicatie minder goed dan jouw concurrenten, door structureel de pagina te verbeteren – elke paar maanden, bijvoorbeeld – stijg je op termijn boven jouw concurrenten uit. Qua kwaliteit en qua positie.

Afkijken

Het is lastig om helemaal zelf te bedenken wat de beste pagina over een bepaald onderwerp moet bevatten. Gelukkig hoeft dan ook niet.

Bestudeer jouw Nederlandstalige en Engelstalige concurrenten. Google op het zoekwoord waar jij op wil raken en kijk naar de pagina’s die hoog ranken. Wat bespreken zij wel en niet? Wat doen zij goed en wat niet?

Vervolgens kan je alle elementen die voor jouw concurrenten werken ook gebruiken op jouw pagina. Kan je bij een Engelstalige concurrent een PDF checklist downloaden? Dan kan jij bijvoorbeeld op jouw pagina een klein e-book met illustraties weggeven.

Promoten

Het promoten van een artikel is even belangrijk als het maken van een goed artikel. Een goed artikel die niet gelezen wordt is namelijk niet waardevol voor jouw lezers.

Probeer daarom verder te kijken dan het delen van het artikel via Twitter, Facebook en jouw mailinglijst.

Wat kan je nog meer doen?

  • Ken je mensen die geïnteresseerd zijn in het artikel? Stuur ze een mailtje.
  • Zijn er forums waar mensen het probleem hebben die jij oplost? Laat dan weten dat jij er een uitgebreid artikel over heb geschreven.
  • Ken je een blog waar jouw doelgroep zit en die gastblogs publiceert? Maak dan een verkorte versie van het artikel (richt je bijvoorbeeld op het oplossen van een specifiek probleem) en kijk of je de verkorte versie als gastblog kan indienen. Met natuurlijk een linkje onderaan het artikel naar het uitgebreide artikel.

Probeer goed na te denken over hoe je jouw artikel onder de ogen kan krijgen van mensen die geïnteresseerd zijn in het artikel.

Als je tien uur besteedt aan het schrijven van het artikel, dan kan je ook vijf a tien uur besteden aan het promoten van het artikel.

Delen: