De gemiddelde CTR van Google, Facebook, Adwords en nieuwsbrieven

Hoe meer data je tot de beschikking hebt, hoe beter je strategische en weloverwogen beslissingen kan maken.

Laten we alle beschikbare data over de click through rate (CTR) nalopen.

Wacht even…

Wat is CTR?

Bij elke link is er sprake van een click through rate. De CTR is het percentage dat klikt op een link. Door het gemiddelde van een CTR op een specifieke link te weten, zou je vooraf  beter de ROI (return on investment) kunnen berekenen.

Zo kan je denken aan;

  • Hoeveel bezoekers levert een nummer 1 positie in Google op?
  • Hoeveel personen zullen mijn nieuwsbrief openen en op een link in de nieuwsbrief klikken?
  • Hoeveel kan een adsense advertentie mij opleveren?
  • Hoeveel bezoekers levert een Adwords advertentie voor elk zoekwoord op?
  • Hoeveel mensen zullen op mijn Facebook advertentie klikken?

Data waarmee elke webmaster, ondernemer of marketeer betere beslissingen kan maken.

Laten we beginnen met de CTR van de top posities in de resultatenpagina van Google.

CTR van Google

Er zijn diverse onderzoeken op het web te vinden over de CTR per positie. Ik vind het opvallend dat de cijfers zo ver van elkaar afliggen.

Ik heb daarom maar verschillende studies onder elkaar gezet, zodat je zelf kan beslissen welke het beste is.

Dit is eentje van 2018

 

Als je die vergelijkt met de oude onderzoeken (hieronder), dan zie je een flink verschil. Dit komt waarschijnlijk door de toename van advertenties in de zoekresultaten.

Top 5 volgens DEJANSEO

mei 2011

  1. 43.2%
  2. 30.7%
  3. 23.3%
  4. 19.7%
  5. 15.1%

Het percentage van dit onderzoek komt boven de 100% uit. Dit komt omdat ze bij dit onderzoek ook rekening hebben gehouden met de mensen die meerdere websites bezoeken.

Top 5 volgens Search Engine Watch

april 2011

  1. 36,4%
  2. 12,5%
  3. 9,5%
  4. 7,9%
  5. 6,1%

Top 5 volgens Slingshot SEO

juni 2011

  1. 18,2%
  2. 10,05%
  3. 7,22%
  4. 4,81%
  5. 3,09%

Top 5 volgens Blue Rank

juli 2012

  1. 52%
  2. 31%
  3. 28%
  4. 21%
  5. 15%

De CTR bij Google Adwords

De click through rate verschilt per zoekwoord, positie en advertentie.

Maar ja, daar heb je ook niets aan. Ik heb daarom het internet maar even afgespeurd en kwam bij de volgende cijfers en meningen.

Volgens een medewerker van Google lag het gemiddelde rond de 2% (2010). Bij een ander artikel las ik, dat beginnende adverteerders zich moeten richten op een click through rate van circa 2%. Diverse Adwords experts zeggen dat de click through rate tussen de 2 en 5% ligt bij competitieve markten en bij niet competitieve markten rond de 5%.

In een relatief nieuw onderzoek (2018) van Wordstream blijkt dat het gemiddelde CTR nu op 3.2%. Een flinke stijging in vergelijking met 2010.

CTR Facebook advertenties

Ook hier zie ik op het web tientallen verschillende cijfers.

Altijd erg handig wanneer het bedrijf zelf geen cijfers publiceert…..

Laten we beginnen met het ‘feit’ dat een gemiddelde (banner) advertentie op het web een click through rate heeft van 0.1 tot 0.3%. Elke bron (die ik heb gevonden) geeft aan dat de CTR van een advertentie op Facebook ver onder dit gemiddelde ligt.

Volgens een onderzoek lag het gemiddelde rond de 0.051%.

Iemand anders zegt:

  • Optimal CTR: 0.11%-0.16%
  • Above Avg CTR: 0.07%-0.09%
  • Average CTR: 0.04%-0.05%
  • Below Avg CTR: 0.02%-0.03%
En hier staat dat het rond de 0.02 en 0.04 ligt.

CTR van een e-mailnieuwsbrief

Alweer tientallen verschillende cijfers…

De open ratio ligt natuurlijk aan het soort nieuwsbrief.  Volgens Mailchimp ligt de open ratio van een nieuwsbrief tussen de 13 en 33%.

Een voorbeeld:

Soort nieuwsbrief

Creative Services/Agency

Open-rate

21.59%

CTR

2.51%

De gemiddelde open-rate is 20,8% in 2018.

Ergens anders las ik dat een open ratio van 10 tot 20% redelijk. Gepersonaliseerde nieuwsbrieven (highly targeted) kunnen een open ratio van boven de 20% behalen. (2010). Volgens een Amerikaanse trend analyse lag de  gemiddelde open ratio van een nieuwsbrief op 23.8% en een CTR van de links in de nieuwsbrief op 5.5 %.

En volgens MailerMailer ligt de CTR van de links in de nieuwsbrief rond de 2.7%. Wel geeft elk onderzoek aan dat de CTR stijgt, met de hoeveelheid links in de nieuwsbrief.

CTR Google Adsense advertenties

En we hebben er nog één.

Een CTR waar geen echte cijfers over worden gepubliceerd.

Zelf heb ik gemerkt dat het onderwerp van je website (en dus de advertentie) erg veel invloed heeft op de CTR. Op het internet kom ik cijfers van 0.02 tot wel 40% tegen. De gemiddelde CTR van mijn niche websites liggen tussen de 0,4 en 6,25%. De ‘beste’ pagina heeft een CTR van rond de 20-25%. Op het web zie ik zelfs percentages van 40% langskomen.

 

 

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

2 responses to “De gemiddelde CTR van Google, Facebook, Adwords en nieuwsbrieven

Plaats een reactie