Moet ik Bold en Italic gebruiken in mijn webteksten?

Boodschap

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt.

Miscommunicatie door teksten. Zo heeft iedereen wel eens een sms’je, mailtje,  whatsapp- of chatbericht verstuurd of ontvangen die verkeerd is overgekomen, waarna je vervolgens toch nog in een gesprek moest uitleggen wat je precies bedoelde.

Het is vele male lastiger om een boodschap via teksten over te brengen dan door een gesprek. Zo kan je bij een gesprek gebruik maken van volume, gezichtsuitdrukkingen, handgebaren, stiltes, toonhoogtes en bij een tekst niet.

Toch zijn teksten nodig of zelfs essentieel wanneer je een boodschap massaal wilt verspreiden of over een grote afstand wilt overbrengen. Dankzij goed en slim gebruik te maken van interpunctie, teksteigenschappen, spreektaal en de wat nieuwere smiley’s minimaliseer je de miscommunicatie bij teksten.

Teksteigenschappen

Bold, Italic en Strikethrough zijn teksteigenschappen die gebruikt worden om op een woord of op een groep van woorden een specifieke nadruk te leggen.

Dankzij teksteigenschappen hebben tekstschrijvers een extra wapen die gebruikt kan worden om de essentie van een verhaal beter over te brengen. Omdat de woorden die benadrukt worden ‘belangrijker’ zijn dan de overige woorden,  is het ook logisch dat de zoekmachine extra let op de woorden die benadrukt worden bij de beoordeling van een webtekst (op relevantie).

En dat deden ze ook

Maar helaas.. er werd net zoals bij de meta-keyword tag en de alt-tag te veel misbruik gemaakt door webmasters.

In plaats van het benadrukken van belangrijke zinnen en woorden, gingen webmasters enkel het zoekwoord waarop ze willen ranken benadrukken. Hierdoor verliezen de teksteigenschappen hun toegevoegde waarde.Wat is nou het nut voor de bezoeker, dat hetzelfde woord meerdere keren en op meerdere manieren extra benadrukt wordt?

Niets! Ze weten al waar de tekst over gaat (door de titel en de inleiding) en het is niet nodig om dat extra te benadrukken. Een tekst wordt zelfs minder goed leesbaar wanneer zulke teksteigenschappen verkeerd gebruikt worden.

Dus niet gebruiken?

Een echte schrijver, SEO’er of webmaster schrijft geen teksten voor de zoekmachine, maar voor de gebruiker. We moeten dus weer terug naar de basis; schrijven voor de bezoeker en rekening houden met de zoekmachine (en niet andersom).

Dus maak gewoon gebruik van bold, italic, strikethrough en underline wanneer het je helpt om een boodschap beter over te brengen. Het heeft dan misschien geen directe positieve invloed op de ranking, maar indirect en voor de bezoeker wel.

Delen?


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

4 responses to “Moet ik Bold en Italic gebruiken in mijn webteksten?

  1. Eens met je uitspraken over Bold/Italic, Ruben. Maar ik vind de opvattingen over het “je moet schrijven voor de klant, niet voor de zoekmachine” toch nog altijd een tikkeltje idealistisch. Ik begrijp dat het zo wel ZOU MOETEN zijn, maar zolang schrijven voor de zoekmachine beter werkt, is het niet vreemd dat SEO’s zoals ik zich daar puur op richten. Het werkt gewoon!

  2. Ik snap je punt Paul en ben er deels mee eens.

    Ik denk dat er een zeer klein verschil is tussen het schrijven voor de bezoeker en de doelgroep. Je zou soms concessies moeten doen bij de invulling van sommige alinea’s, koppen of alinea’s om toch een bepaald zoekwoord erin te verwerken. Toch denk ik dat het de taak is van een ervaren schrijver om juist creatieve oplossingen te vinden in het creëren van een tekst die voor de doelgroep en de zoekmachine duidelijk is.

    Verder zou ik ook het punt kunnen verdedigen dat een voor de doelgroep geschreven webtekst door de andere kwaliteit en relevantie-indicatoren (bouncepercentage, CTR, social shares, links etc) op termijn beter beoordeeld wordt, waardoor je toch beter gaat ranken.

    Ik verander de zin ‘schrijven voor de bezoeker’ naar schrijven voor de bezoeker en rekening houden met de zoekmachine (en niet andersom).

  3. Google heeft de hoeveelheid invloed die het dikgedrukt maken van keywords beperkt door het de hoeveelheid webmasters die zich hier op hadden gericht. Het is echter nog wel zinvol om ze dikgedrukt te maken maar je zult dit niet te vaak in 1 tekst moeten doen. Zelf zorg ik dat ik een keyword maximaal 3x dikgedrukt maak in een tekst, dit heeft zeker positieve invloed. Ik ben momenteel aan het onderzoeken wanneer het een negatieve invloed heeft (Vanaf hoeveel x dikgedrukt, en of het hierbij uitmaakt hoe dicht de dikgedrukte woorden bij elkaar staan), echter gaat er lange tijd overheen voor ik concrete resultaten zal hebben.

  4. Hallo Ruben,

    Goed artikel! Ik ben het met je eens dat een overdaad aan vetgedrukte en italic geschreven tekst de website onleesbaar maakt voor de bezoeker.

    Echter, niet elke website bestaat louter uit artikelen en je wilt graag enige consistentie in je pagina’s. Daarom is het vaak moeilijk om teveel vetgedrukt, etc te voorkomen.

    In onze internetgids hebben wij onlangs vrij veel Bold-teksten weer normaal gemaakt, omdat het aandeel dikgedrukt op de hele tekst gewoon teveel was geworden en daarmee het effect nihil.

    Bij repeterende pagina’s (zoals in veel gidsen en overzicht-websites) is het daarom handig om in het sjabloon van de website de teksteigenschappen voor elk tekstgedeelte al ‘in te bakken’.

    Dit hebben wij onlangs gedaan en dit maakt het schrijven van teksten voor je webpagina’s (behalve artikelen dan) een stuk eenvoudiger en je weet van tevoren wat extra benadrukt zal worden.

Plaats een reactie