Waarom moet ik jou mijn tijd en aandacht geven?

Tell me why… (ain’t nothin’ but a heartache).

Vertel mij waarom iemand ik jouw artikelen moet lezen.

Ik (en de rest van de wereld) heeft al te weinig tijd en een to-do lijstje van hier tot oneindig. Waarom moet iemand jouw artikel NU lezen? Of jouw product NU kopen? Waarom?

Als ondernemer moet jij de strijd om aandacht winnen. Je moet winnen van elke andere afleiding – inclusief werk. Je moet iemand die aan het werk is en even zijn Twitterfeed checkt overtuigen – verleiden – om op jouw link te klikken.

Maar waarom zou hij?

Omdat jij een probleem oplost. That’s why. Jij lost een probleem op waar hij s’nachts van wakker ligt.

We moeten daarom in problemen denken. 

Je moet een problemenverzamelaar worden

  • Denk aan alle problemen die jouw klant heeft en kan hebben.
  • Denk aan alle redenen dat een potentiële klant jouw product niet afneemt.

Wat voor problemen heeft hij? Welke behoefte? En hoe kan jij hierop inspelen. Weet je het niet? Vraag het aan jouw kopers. Doe een survey. Doe wat interviews.

Denk ook na over waar de mens naar streeft, namelijk;

  • recognition
  • rejuvenation
  • relaxation
  • relief
  • remuneration (geld)
  • results
  • romance

Hoe kan jij met jouw product en met jouw artikelen inspelen op de urgente problemen en behoeften van een potentiële klant?

Wat is de meest overtuigende ‘reden why’ die jij kan geven die op de zelfzuchtigheid van de lezer inspeelt?

En hoe kan je die reden zo specifiek mogelijk formuleren? Je bent een held als jij de volgende vier onderwerpen allemaal in een titel kan verwerken;

  1. Specifieke doelgroep
  2. Probleem
  3. Oplossing
  4. Resultaat

Maar 2 of 3 onderwerpen is ook goed. Zolang het maar de aandacht grijpt.

Je moet letterlijk vertellen waarom hij jou zijn tijd moet geven. Wat krijgt de lezer als hij jou 10 minuten aandacht geeft?

Ik ga het ook even proberen.

“Kom je moeilijk in slaap? Met deze 3 tips slaap jij in no-time – en ben jij morgen 10% productiever”

En natuurlijk is één van die tips, jouw product. Een kussen voor als je een zijslaper bent, bijvoorbeeld. Of slaappillen. Maar das te makkelijk :).

“Waarom 1 uur minder slaap voor ondernemers faillissement kan betekenen – en DE tip om dit op te lossen zonder eerder naar bed te gaan”

Linkje naar onderzoek (dat 1 uur minder slaap per dag voor een week evenredig is als een alcoholpromillage van 0.1). Zeggen dat je niet moet snoozen + dat je het product moet kopen om sneller in te slapen. 

Het ziet er een beetje Amerikaans uit. Sure. Maar ik zou op beide links klikken. En daar gaat het om. Ook al heb je zo’n goed verhaal, zonder een klik is het niets. Goede content verdient het om gelezen te worden. Doe dan ook wat extra moeite.


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van 000.nl.

Delen:

8 responses to “Waarom moet ik jou mijn tijd en aandacht geven?

  1. Meteen de titel van m’n blogpost voor aanstaande vrijdag aangepast… Dus die ga jij straks lezen, Ruben! :-)

    Alleen een prikkelende vraag stellen als kop, kan ook triggeren. Of een gedurfd statement.

    ‘Van je website een online klantentrekker maken’ en ‘Wat is waardevoller: 6 weken vrij of het BBP?’ zijn de nr 1 en 2 van m’n meest gelezen blogartikelen top 10.

    ‘Twitter tips? Ik negeer ze!’ deed het ook leuk. ‘Al die storytelling bullshit… doodmoe word je ervan…’ deed en doet het nog veel beter.

    En een WOW titel moet natuurlijk niet naar een BLEH artikel leiden, want als er íets voelt als een natte scheet…

    En oh ja, natuurlijk moet je ook nog ’t liefst relevante keywords in je titel verwerken. Pfoeh!

    Ach, ons dagelijkse werk hè… ;-) #kommaarop

    1. Haha. Ik lees sowieso wel je blogs. :)

      Maar een extra aantrekkelijke titel gaat er misschien voor zorgen dat ik tijdens het werk, wanneer ik mijn Twitterfeed even bekijk, abrupt stop en jouw artikel ga lezen :)

      Zeker. Een interessante vraag of statement triggert ook. Maar dan ben je eigenlijk ook bezig met de punten: probleem, resultaat of oplossing. Maar je benadert ze dan indirect. Iets suggestiever.

      Nee, natuurlijk. Een belofte moet je wel waarmaken. Maar ietsje overdrijven is, denk ik, niet heel erg. Liever 4 ontevreden lezers van de 400, dan 1 ontevreden lezers van de 200.

      Als ik bijvoorbeeld de titel “The Most Valuable Skill You Can Have In Today’s World” zie. Dan neem ik het ook met een korreltje zout. Maar ik verwacht wel dat ik iets nieuws leer en dat die ‘skill’ niet te voor de hand liggend is. Anders is de kans kleiner dat ik ‘aangetrokken’ wordt door de volgende ‘aantrekkelijke’ titel van die persoon, denk ik. Maar misschien is dat ‘What if….”-gevoel (wat als ik nou iets enorm interessants leer) sterker dan de wil om hem niet te lezen.

      Ach. Psychologie wat is toch o-zo-interessant :)

      Ik vind het wel interessant om net dat vleugje mysterie toe te voegen aan een titel. Bijvoorbeeld;

      van -> ‘Van je website een online klantentrekker maken’
      naar -> “17 dingen die jij moet weten om van je website een online klantentrekker te maken”

      1. Da’s een terecht punt ja, als iemands artikelen je een paar keer tegengevallen zijn, terwijl je ging kijken vanwege de pakkende koppen, dan zal je de volgende keer minder snel klikken. Alhoewel die leergierige, kennis vraatzuchtige neiging idd moeilijk te weerstaan is – dat je denkt, nu misschien tóch… Als er dan nét weer een aha-erlebnis pareltje tussen zit… Lekker!

        En of dat eindeloos interssant is, (neuro) psychologie!

        Hmmm ja, daar zeg je wat. Toch maar eens iets numerieks in een blogtitel proberen. Kijken hoe en of dat harder zal gaan. Keep you posted! :-)

    1. Thanks, Erik.

      Haha! ’t was meer een automatische reactie toen ik ‘tell me why’ schreef. Je onderbewuste maakt die zin direct af en ik moest ik direct aan dat liedje van de Backstreetboys denken. Dus dacht, fuck it. Ik begin daarmee :)

  2. Blogs worden wel gelezen: focus niet op de eerste 3 weken. Ik krijg reacties op blogs van … 2 jaar jong! Longtail werkt. En eens: helpen is goed. Waar ik wel eens mee zit … niet iedere ondernemert snapt welke problemen zij of hij heeft. #wakeupcall

Plaats een reactie