SEO is minder moeilijk en stuk logischer dan je waarschijnlijk denkt.
Kijk, als iemand Google gebruikt, dan heeft die persoon een vraag, behoefte of probleem. Google probeert de pagina’s die het best de vraag beantwoorden, behoefte vervullen of het probleem oplossen, het hoogste te laten ranken in Google (ze slagen daar niet altijd in, maar over het algemeen scoren betere pagina’s hoger).
De basis van SEO bestaat daarom grotendeels uit het maken van betere antwoorden (dan jouw concurrenten) op vragen die jouw doelgroep heeft. En vanuit die gedachten, het maken van betere antwoorden, moet je aan de slag gaan.
Starten met SEO
Betere antwoorden maken is de basis, maar het is wel een versimpelde uitleg.
Want hoe maak je nou eigenlijk een ‘beter antwoord’? Hoe maak je een pagina die 2, 4 of zelfs 10x beter is de rest? En voor welke vragen zou je als eerst zo’n antwoord maken? Kan je vooraf weten op welke zoekwoorden je hoog kan scoren? (ja). Hoe zorg je dat jouw website een autoriteit wordt in jouw niche? Moet je zomaar antwoorden maken of is er een achterliggende strategie die beter werkt? Hoe kan je op meerdere zoekwoorden tegelijkertijd ranken? Hoe zorg je ervoor dat mensen naar jou linken?
Pas wanneer je een duidelijk antwoord hebt op al deze vragen kan je efficiënt aan SEO werken en zal je vrij snel een alsmaar groeiende grafiek zien qua bezoekersaantallen.
SEO kennisbank
Op deze pagina kan je enkele tientallen blogs vinden over SEO, met linkje en korte beschrijving. Je kan scrollen of je kan op een van de onderstaande links klikken om direct naar die categorie te gaan.
Maar onthoud dat elke tip op zich niet heel veel effect zal hebben. Het gaat om de samenhang van de tips, het begrijpen welk onderdeel belangrijker is dan de ander en de achterliggende strategie.
Dat leer je het snelst door het volgen vaan een SEO cursus
De SEO artikelen op het blog van 000.nl
- Je kan een handvol blogs lezen over welke ideeën/punten centraal staan bij succesvolle SEO.
- Je kan een tiental algemene blogs lezen over het toepassen van SEO in de praktijk.
- Je kan leren hoe je de zoekwoordplanner van Google gebruikt.
- Je kan een lading blogs lezen over het maken en optimaliseren van SEO-teksten.
- Je kan je verdiepen in enkele (gratis) SEO tools en WordPress plugins.
- Je kan je verdiepen in promotie en linkbuilding artikelen.
- Je kan lezen over hoe je een website gebruiksvriendelijker en zoekmachine vriendelijker maakt..
- En je kan meer lezen over het uitbesteden van SEO.
Een kleine SEO handleiding
In de mini SEO handleiding kan je acht artikelen vinden waarin ik stap voor stap uitleg hoe je start met SEO. Het is geen all-in-one handleiding. Nee, verre van. Maar een kleine praktische handleiding die zich richt op het optimaliseren en maken van een paar artikelen die ook daadwerkelijk kunnen ranken. Misschien geen toppositie, maar een top 10 positie. Het is verstandig om gewoon bij het begin te beginnen, ook als je al wat van SEO weet.
Wat is SEO? – Een introductie
Er zijn een hoop manieren om te beschrijven wat SEO precies is en wat je moet doen om hoger in Google te komen. Deze artikelen benaderen de vraag steeds via een ander oogpunt.
Wat is SEO? Hoe werkt het? – SEO 101
Een uitleg van wat SEO is en wat belangrijk is bij SEO.
Wat SEO wel en niet is – De anarchie die SEO heet
Het beeld dat men heeft over SEO klopt meestal niet.
SEO effect op bezoekers: Werkt SEO?
Een paar voorbeelden van geoptimaliseerde pagina’s en het aantal bezoekers via Google
SEO pilaren – Belangrijke ideeën over SEO
Er zijn een handvol belangrijke ideeën die je moet begrijpen om effectief een website te optimaliseren voor de zoekmachine.
De 5 geheimen om beter vindbaar te worden in Google
De titel is een beetje clickbait. Het gaat om de vijf factoren die belangrijk zijn als je SEO snel wil leren.
SEO is niet iets dat je in een paar middagen kan doen. En het is niet magisch. Een soortgelijk artikel: Waarom het de meeste mensen niet lukt om hoog in Google te komen
Focus je niet op één, maar twee doelgroepen
Je moet je niet alleen richten op potentiële klanten. Een andere doelgroep is ook heel erg belangrijk, namelijk ‘peers’.
Hoe kan ik hoger scoren in Google? Speel in de juiste divisie mee
Als beginnende voetballer ga je ook niet meespelen in de Eredivisie of in het nationaal elftal, waarom zou je dat dan wel doen als je met SEO begint?
Hoe ‘bijwerken’ je 67.460 extra bezoekers op kan leveren in 20 minuten
Het verbeteren en optimaliseren van bestaande pagina’s is even belangrijk als nieuwe pagina’s maken.
Hoe kan je slim beginnen met SEO?
Hoe kan je slim beginnen? Door zo snel mogelijk te beginnen met kleine dingen.
SEO zelf doen – Praktische SEO tips
Theoretisch gezien kan alles wat jouw website of bekendheid verbetert je helpen hoger te komen in Google. De kunst is om te focussen op de zaken die de meeste invloed hebben.
11 tips om hoger in Google te komen in 7 minuten
Hoger in Google komen draait om structureel optimaliseren en verbeteren van artikelen. Een paar minuten paar zoveel maanden kan genoeg zijn.
104 vragen over SEO, bloggen en het ondernemerschap beantwoord
Een hele lijst met tips. Best een hoop vrij algemene basistips, maar ook een lading specifieke tips.
Hoe je slim bovenaan in Google kan komen
Je kan met een tool kijken wat de waarschijnlijkheid is dat een pagina gaat ranken. En zo betere keuzes maken voor welke zoekwoorden je gaat.
Kies een zoekmachine optimalisatie strategie
De zeven strategieën die ervoor kunnen zorgen om hoger in Google te komen.
10 simpele manieren om beter gevonden te worden in Google
Tien vrij specifieke to-do’s die ervoor zorgen dat je kan stijgen in Google
Je kan SEO opdelen in een paar stappen die achterelkaar kan opvolgen of tegelijkertijd.
Zoekwoorden analyse
Om een zoekmachine optimalisatie strategie op te zetten, heb je inzicht nodig in markt, zoekmethode van de doelgroep, het zoekvolume en de concurrentie op relevante zoekwoorden.
De voordelen van de zoekwoordplanner
Hoe werkt de Google zoekwoorden tool?
Een stap voor stap handleiding hoe je het zoekvolume en zoekwoordideeën kan vinden.
4 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Vier tools waarbij je zoekwoorden kan vinden (aanvullingen op de zoekwoorden tool van Google)
Hoe schrijf je SEO-teksten? Wat komt bij SEO copywriting kijken?
Het maken van ‘het beste antwoord’ is lastig. Hier een aantal artikelen met handvaten die je helpen met deze missie.
SEO copywriting | Onverslaanbare SEO-teksten schrijven
De 13 essentiële elementen van het schrijven van onverslaanbare SEO-teksten
Een redelijk lang artikel over het optimaliseren van een tekst voor een bepaald zoekwoord
De grootte van een pagina moet afhangen van de vraag die je beantwoord, niet van een of ander vage richtlijn
Hoe je een niche verovert met SEO-teksten
Bij SEO moeten we ook denken aan de relatie van pagina’s met elkaar. We moeten proberen een grote informatie bron te worden op het internet.
Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google? Denk als een zoeker
Bij SEO is het belangrijk dat je ook de achterliggende informatiebehoefte vervult (en niet simpelweg een pagina optimaliseert voor een paar termen).
Wetenschap achter de paginatitel
De titel is een van de belangrijkste elementen op een pagina. Ook voor SEO.
Waarom koppen gebruiken in webteksten?
De meeste mensen zijn scanners. Met goede koppen kan je meer scanners overtuigen om te lezen.
Hoe betere titels schrijven voor blogartikelen?
Hoe schrijf je een aantrekkelijk titel waar men op klikt?
SEO: linkbuilding
Als jouw website niet bezocht wordt, dan maakt het ook nauwelijks uit hoe goed jouw artikelen zijn. Een goede promotiestrategie is essentieel bij SEO.
Wat is linkbuilding en hoe promoot je een website?
Een enorm artikel over linkbuilding. Wat het is en hoe je het doet.
Probeer kritisch naar je eigen artikelen te kijken en kijk hoe je bruggen kan bouwen
SEO: techniek
Techniek is belangrijk om twee redenen: de website moet gebruiksvriendelijk zijn en de zoekmachine moet kunnen zien wat de zoeker ook ziet.
Invloed snelheid van een pagina op de rankings
Als je website langzaam is, dan heeft dit negatieve gevolgen voor SEO (en de gebruiksvriendelijkheid).
De alt-tag van een afbeelding is belangrijk voor (sommige) lezers en de zoekmachine
SEO uitbesteden: Wanneer doen en wat zijn de kosten?
Bij het uitbesteden van SEO moet je niet alleen letten op de prijs, maar ook op het nut en de kwaliteit van de partij die je wil inschakelen. Er zijn helaas bedrijven die korte termijn trucjes met een redelijk risico gebruiken om een website te laten stijgen.
Zoekmachine optimalisatie kosten en tarieven
Een artikel over wat SEO gemiddeld kost en wat er allemaal bij komt kijken
Moet je SEO als zelfstandige uitbesteden?
Een betoog over dat het vaak niet slim is om SEO uit te besteden als zelfstandige.
SEO tools
Er zijn redelijk wat SEO tools die je kunnen ondersteunen van het optimaliseren van pagina’s.
De zoekwoordplanner van Google
Een tool waarmee je het zoekvolume van zoekwoorden kan checken en gerelateerde zoekopdrachten kan vinden.
De WordPress SEO plugin van Yoast
Een vrij uitgebreide plugin met o.a. een on-page optimalisatiehulp.
Inzicht in rankings, technische fouten en suggesties
Een tool waarmee je inzicht krijgt in enkele belangrijke SEO punten van de pagina’s op jouw website, zoals titels, koppen, meta-descriptions.