Hoe kan je slim beginnen met SEO?

SEO is als drijfzand.

Hoe meer je erin verdiept, hoe langzamer je vooruit gaat.

Als je SEO zelf wil doen, dan is het slim om bij de basis te blijven. Daarom werp ik je touw toe. Laten we de ultieme basis bespreken.

 

Hoe begin je slim met SEO?

Door in het midden te beginnen. Net als een verhaal.

SEO draait om het beantwoorden van vragen. Beantwoord daarom vragen.

Sure. Techniek, uitgebreide zoekwoorden- en concurrentieanalyses, linkbuilding en linkstructuren zijn belangrijk. Maar dat zijn vooral versterkers. Middelen om jouw antwoorden beter zichtbaar te maken. Laten we eerst zorgen dat we genoeg antwoorden hebben.

Stap 1: Verzamel vragen

42.

Dat is het antwoord op de ultieme vraag over het leven, het universum, en alles. Je hebt niets aan het antwoord, omdat je de vraag niet weet.

Om goede antwoorden te geven, moet je jezelf eerst afvragen welke vragen jouw doelgroep heeft. Twee manieren om zulke vragen boven water te halen.

1. Benefit van de twijfel

Wat is het probleem dat je oplost?

Waarom wil Niek jouw product of dienst kopen? Waar zit hij mee? Waar hoopt hij op? Verkoop je kleding? Vraag je dan af waarom Nina jouw kleding koopt. Is het voor een festival? Een sollicatiegesprek? Een trouwerij? Vraag jezelf de kleren van het lijf.

Maak een lijst met specifieke situaties waarin Niek of Nina naar jouw product of dienst zoekt.

2. Give a FAQ

Wat zijn de FAQ’s (frequently asked questions) in jouw niche?

Ben je een belastingadviseur? Dan kan je vast honderden vragen bedenken die vrienden, kennissen en prospects jou even ‘snel’ vragen.

Bijvoorbeeld:

  • Wanneer heb ik recht op zorgtoeslag?
  • Erfbelasting: Ik heb een erfenis gekregen. Wanneer krijg ik een aangifteformulier?
  • Hoe weet ik of mijn aangifte en betaling zijn aangekomen bij de Belastingdienst?

Wat zijn de vragen die ze aan jou stellen?

Stap 2: Beantwoord de vragen

Zo goed als je kan. Gebruik voorbeelden, plaatjes, berekeningen etc. Leg het uit in de woorden van de doelgroep.

In de inleiding omschrijf je de situatie van de persoon met het probleem. Verplaats je in de vragensteller. Hoe voelt hij zich? Welke emoties heeft hij? Waar hoopt hij op?

Stap 3: De basis van SEO

Welke zoekwoorden zullen Niek of Nina gebruiken als ze zo’n vraag hebben?

Denk aan ‘Festival outfit 2015’ of ‘Wanneer erfbelasting betalen?’. Heb je hier moeite mee? Typ dan de kernwoorden, bijvoorbeeld ‘festival outfit’, in Google en kijk naar de suggesties die Google geeft.

Hoe specifieker, hoe beter.

“De perfecte festival outfit kopen voor koud en slecht weer” is beter dan ‘De perfecte festival outfit”.

festival_outfit_-_Google_zoeken

festival_outfit_-_Google_zoeken_2

Maak vervolgens een titel waarin die woorden staan. Maak er een lopende en aantrekkelijke zin van. Een vraag als titel is prima.

Lees het artikel vervolgens door en kijk of die kernwoorden een paar keer in de tekst voorkomen. Zo kan je het artikel over outfits beginnen met: “Zoek je naar de tofste festival outfit van 2015?”. Niet origineel, maar het werkt.

Gebruik beschrijvende koppen. Stel je bespreekt in het artikel, outfits voor mannen en outfits voor vrouwen. Geef dan elke groep een beschrijvende kop (Koptekst 2 (H2)). 8 festival outfits voor vrouwen is een prima kop.

Stap 4: Repeat

Publiceer en deel het artikel via social media. Laat de rest – voor dit moment – zitten.

Probeer eerst tien of twintig van zulke pagina’s te maken. En ja, daar ben je een tijdje mee bezig. Content is de belangrijkste en meest tijdrovende investering qua SEO. Begin er daarom zo vroeg mogelijk mee.

Heb je tien artikelen gepubliceerd? Dan mag je door naar stap 5.

Stap 5: Verbeter

Is dit alles wat ik nodig heb om hoog te ranken?

Nee. Maar wel het belangrijkste. Nu is het tijd om je basiskennis te verbreden.

Je kan beginnen met SEO 101, doorgaan met SEO Copywriting en ten slotte wat losse SEO tips erbij pakken. Heb je meer geld dan tijd? En wil je serieus aan de slag gaan met SEO? Dan is de SEO cursus misschien wat voor je.

Elke keer wanneer je iets nieuws leert, maak je aanpassingen in de pagina’s die je al gemaakt hebt. Stapje voor stapje worden die pagina’s beter en gaan ze hoger ranken.

Begin bij het begin.

Begin in het midden. En bouw heel creatiegericht jouw website op.

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

Plaats een reactie