Snelheid van jouw website, SEO en de ranking in Google

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 september 2019

Het is lastig om specifiek te zijn over onderwerpen waar we niet veel inzicht in hebben, in dit geval het algoritme van Google en de zoekervaring.

Dus we houden een beetje vaag.

Je kunt het waarschijnlijk voorspellen. Hoe sneller, hoe beter.

Maar, er is een afnemende meerwaarde aan een verminderende laadtijd. Of in andere woorden: op een gegeven moment levert een nog snellere website niet zo veel meer op.

Want tjah, wat maakt het nou uit of een website binnen 0.5 seconden laad of 0.8 seconden. Het verschil in laadtijd is niet zichtbaar in het gedrag van de zoeker. En daar draait het om.

De gebruikservaring

En dan ook direct de zoekervaring. Als het te lang duurt voordat een pagina geladen wordt, dan kan de (be)zoeker ervoor kiezen om de pagina te verlaten. Of misschien verlaat de persoon de pagina niet, maar is lichtelijk geïrriteerd dat het zo lang duurde. Iets wat invloed heeft op wat de persoon vervolgens denkt en doet. Of de persoon zou niet zo snel op een nieuwe pagina op dezelfde website klikken, omdat het dan weer zo lang kunnen duren.

Dus ook al is de inhoud van een pagina perfect, een imperfecte gebruikservaring gooit de pagina in de ogen van de bezoeker en de zoekmachine op de stapel van matige of redelijke pagina’s.

Hoe snel moet een website wezen?

Ik weet dat je een specifiek cijfer wilt horen. Ook al is er geen specifiek cijfer dat voor altijd en voor iedereen geldt.

Sneller dan twee seconden.

Is dat een feit? Nee, want waarschijnlijk moet je website sneller dan twee seconden zijn. En over een paar jaar moet de website weer wat sneller zijn omdat de verwachtingen van (bezoekers) veranderen. En daarnaast is het ook geen groot probeer als je website in 2.3 seconden laad. De twee seconden is geen heilige grens. Gewoon een gemiddelde waarbij een langzamere website steeds meer negatieve gevolgen heeft,

Snelheid website meten

Je kunt de snelheid van jouw website meten op websites zoals

Bekijk of je de pagina kan testen van een locatie die dicht bij de locatie van jouw bezoekers komen. Of in andere woorden. Heb je een Nederlandstalige website, test dan van een plek uit Europa en niet van Amerika.

Hoe maak je jouw website sneller?

Snelle webhosting kan een flinke invloed hebben. Of anders gezegd: kies geen budgetprovider.

Bekijk wat jouw website vertraagt om die tools. Vaak zijn het vaak interactieve designelementen die niet zo veel toevoegen.

Verklein afbeeldingen. Daar heb je ook plugins voor. Vaak kan de bestandgrootte van afbeelding met 20-60% ingekort worden, terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft.

Meer leren over SEO?

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?