Invloed laadtijd/snelheid van een pagina op de rankings en conversie | SEO

Een snelle website heeft een positieve invloed op de conversie en de rankings.

Een website met een snelle laadtijd minimaliseert het vroegtijdig vertrek van bezoekers die ongeduldig worden.

Hoe snel?

Veel usability experts adviseren dat de laadtijd van een webpagina minder dan 2 seconden moet zijn.

Zoekmachine optimalisatie en laadtijd

De laadtijd heeft indirect en mogelijk direct invloed op de ranking.

Directe invloed op de ranking

Volgens Google wordt slechts 1 website (de langzaamste) van de 1000 beïnvloedt door het ‘website snelheid algortime’. Ik denk dat in de nabije toekomst dit effect groter zal worden.

Indirecte invloed op de ranking

Het bouncepercentage (die jouw website vroeg verlaten en op een andere link relevante link klikken in de zoekresultaten) heeft wel invloed op de ranking. Hoe langzamer jouw website is, hoe hoger het bouncepercentage wordt. Dit kan dus zorgen dat jouw website langer rankt dan je zou kunnen.

Laadtijd pagina checken

Met de Pingdom tool kan je de snelheid van een webpagina meten.

Controleer wel of je jouw website test vanuit Nederland. De laadtijd kan namelijk enorm verschillen per locatie. De locatie van jouw website heeft dus ook indirect invloed op de ranking.

Pagina snelheid verbeteren

Buiten het checken van de snelheid van jouw webpagina, geeft de Pingdom Tool ook suggesties om de paginasnelheid te verbeteren.

Invloed op conversie

Experts zeggen dat bij elke extra seconde dat de bezoeker moet wachten de conversie met 7% daalt.

 

 

 

Meer bezoekers en conversies? Kijk dan naar onze zoekmachine optimalisatie dienst. Wilt u uw eigen website verbeteren? Kijk dan naar het: zoekmachine optimalisatie Advies MKB.

Delen: