Vindbaarheid van jouw website in Google vergroten?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 april 2022

Het vergroten van de vindbaarheid in Google wordt ook wel zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd.

In de kern is Google een antwoordenmachine.

Google probeert de zoekopdracht van de zoeker te begrijpen en een zoekresultatenpagina te maken die de behoeften van de zoeker het best vervult.

In de kern moet je dus betere en slimmer inspelen op de behoeften van de zoeker om hoger te ranken in Google.

Dus het maken van betere zoekresultaten. Een grof doel dat je jezelf kunt stellen is om een pagina te maken die in meerdere opzichten 10% tot 40% beter is dan andere zoekresultaten. Denk aan de hoeveelheid informatie, de leesbaarheid, de kwaliteit, de snelheid, de gebruiksvriendelijkheid, de aantrekkelijkheid van de koppen, de entertainment, de scanbaarheid etc.

Informatiebehoeften

Met één zoekopdracht kunnen meerdere zoekers verschillende dingen bedoelen. Waarschijnlijk bestaat een resultatenpagina daarom vaak uit meerdere pagina’s die ieder een iets andere, maar ongeveer dezelfde, behoefte het best vervullen – buiten wat alternatieven voor de hoofdpagina.

Vindbaarheid van een webpagina in de zoekresultaten verbeteren

We moeten dus een paar dingen weten:

  • Wat voor vragen heeft de doelgroep?
  • Wat voor zoekwoorden gebruikt de doelgroep om de vraag beantwoord te krijgen?
  • Wat is de achterliggende informatiebehoefte?

Beter vindbaar door relevantere teksten

Hoe beter we een artikel afstemmen op de mogelijke vragen die de zoeker heeft, hoe groter de kans is dat de zoekmachine onze pagina als ‘erg relevant’ ziet en hoe groter de kans dat een zoeker actie onderneemt.

Stel we willen ranken op het zoekwoord ‘portretfotografie tips’. We moeten dan data verzamelen over specifiekere en gerelateerde behoeften.

Er zijn meerdere manieren om dit te doen en een combinatie werkt vaak het best.

  • Google Suggest
  • Google gerelateerde zoekresultaten
  • Yoast Suggest
  • Zoekwoordplanner – zoekwoordideeën
  • Zoekwoordplanner – advertentiegroepen
  • Ahrefs
  • Ubersuggest
  • Focus Keyword van Yoast
  • Concurrenten

Het is altijd verstandig om de huidige zoekresultaten als eerst te besturen.

Zoekwoorden via Google Suggest

Typ het zoekwoord in de zoekbalk en Google zal je suggesties geven.

Dit zijn stuk voor stuk specifieke zoekopdrachten die andere zoekers hebben gebruikt. Het voordeel van Google Suggest is dat je gemakkelijk een woordje meer of minder kan invullen om de suggesties te bekijken van het nieuwe zoekwoord. Zo zullen de suggesties bij ‘portretfotografie’ en ‘portretfotografie tips en trucs’ van elkaar verschillen. Maar die suggesties zijn wel relevant aan het zoekwoord waarop jij wilt ranken.

portretfotografie_tips_en_trucs_-_Google_zoeken

Google gerelateerde zoekresultaten

Onderaan de zoekresultaten vind je een lijstje met zoekopdrachten die gerelateerd zijn. Voordeel hiervan is dat die suggesties breder zijn (7/8 gerelateerde resultaten heeft bijvoorbeeld geen ’tips’ in de naam).

portretfotografie_tips_-_Google_zoeken

Yoast Suggest

Een tool van Yoast die veel suggesties laat zien.

Yoast_Google_Suggest_Output_expander_and_Microsoft_Word

Ubersuggest

Ubersuggest werkt hetzelfde als die van Yoast.

Keyword_suggestion_tool_—_Google_suggest_scraper_—_Übersuggest

Zoekwoordplanner van Google

Gebruik de zoekwoordplanner, vul het zoekwoord in en klik op ‘zoekwoordideeën’. Je ziet dan honderden (bij dit zoekwoord 481) gerelateerde zoekopdrachten.

Zoekwoordplanner__Google_AdWords 2

Zoekwoordplanner: Advertentiegroepen Google

En/of klik op ‘advertentiegroepideeën’. Hier zie je hoe Google diverse zoekwoorden met elkaar koppelt (en dus relevant aan elkaar zit). Hier zou ik bijvoorbeeld op ‘portretfotografie’ en ‘fotografie tips’ klikken om de ideeën te bekijken.

Zoekwoordplanner_Google_tips

Focus Keyword van Yoast

Heb je een WordPress website? En heb je de SEO-tool van Yoast geïnstalleerd? Dan kan je ook de Focus Keywordtool gebruiken.

Website_analyse_zoekwoorden_tips_Yoast

Zoekmachine optimalisatie; teksten beter afstemmen op de zoeker

Oké.

We hebben nu het hoofdzoekwoord en honderden gerelateerde zoekwoorden. De volgende stap is het organiseren en combineren van specifiekere en gerelateerde zoekwoorden.

In theorie zou je de gerelateerde en specifiekere zoekwoorden op volgorde van behoefte en belang in het artikel kunnen bespreken. In de praktijk gaat dit meestal niet goed. Om 3 redenen;

  1. Het artikel heeft geen logische flow/indeling als je zomaar van specifiek zoekwoord 1, naar specifiek zoekwoord 2 gaat.
  2. Het is tijdrovend om het belang van elk onderwerp in kaart te brengen
  3. Het artikel onderscheid zich nauwelijks van concurrenten.

We zeiden al in het begin; het draait om de zoeker. Het artikel moet daarom een samenhangend verhaal zijn, een goede flow hebben, onderscheiden en vragen beantwoorden.

En dit maakt het schrijven van echte SEO-teksten lastig. Hoe schrijf je een tekst die inspeelt op zoveel mogelijk behoeften van de zoekers, terwijl die tegelijkertijd onderscheidend is en lekker loopt?

De zoekmachine zal de pagina’s die gemiddeld het snelst en het effectiefst de vraag die verbonden is aan het zoekwoord beantwoordt hoog laten ranken.

SEO-teksten zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekers. Om beter vindbaar te worden moet je de gehele zoekervaring verbeteren. De zoekervaring begint bij de titel van de webpagina.

Beter vindbaar door de zoeker de begrijpen

Zoekwoorden en beter vindbaar worden

De titel zou in een oogopslag moeten duidelijk maken waar de webpagina over gaat. Een effectieve manier om dit te doen is door het zoekwoord waarop je wilt ranken (het onderwerp van de webpagina) in de titel te plaatsen.

Wij (zoekers) scannen de resultatenpagina van boven naar onder en van links naar rechts. De aandacht verslapt per resultaat en per woord in de titel.

Probeer daarom het zoekwoord voor aan de titel te plaatsen en probeer de titel niet te lang te maken.  Elk woord in de titel zou de zoeker moeten motiveren om op jouw link te klikken. Sommige zoekers letten (vaak onbewust) op de url en lezen de meta-description (de beschrijving).  Probeer ook in die onderdelen het onderwerp van de pagina centraal te zetten.

Hoe kan je een webtekst beter vindbaar maken in Google?

Om de vindbaarheid van een webtekst te verhogen in Google moet je buiten de titel ook de webtekst afstemmen op de doelgroep.

De zoeker zal zich, wanneer hij op een nieuwe pagina terecht komt, diverse dingen onbewust afvragen.

  1. Gaat deze pagina over het onderwerp waar ik op heb gezocht?
  2. Kan deze pagina mij verder helpen?
  3. Snapt degene die de tekst geschreven heeft mijn probleem?
  4. Hoe betrouwbaar is de informatie die hier staat?

Alles wat  boven de fold zichtbaar is, heeft invloed op de perceptie van jouw webtekst en helpt de bezoeker de bovenstaande vragen te beantwoorden.  Niet alleen de webtekst, maar ook het logo, het hoofdmenu, de sidebar, de afbeeldingen en het design van de webpagina.

De zoeker zal de meeste aandacht leggen op de eerste kop en de inleiding.

Beter vindbare webtekst

Probeer daarom vraag 1 tot en met 3 zo goed mogelijk te beantwoorden met de kop, de afbeelding die zichtbaar is boven de fold en de inleiding.

Dit kan je doen door het zoekwoord (indien nodig de meervoudsvorm of een synoniem ervan) in de eerste kop en in de inleiding te verwerken.

Verder zou de afbeelding die zichtbaar het probleem of de oplossing van het probleem (van de zoeker) moeten visualiseren. Omschrijf vervolgens het nut van de afbeelding of de afbeelding zelf in de alt-tag.

Webtekst verder optimaliseren

De meeste zoekers zijn scanners.

Ze willen zo snel mogelijk een antwoord hebben op hun vraag. Ze scannen elk artikel en stoppen bij elke kop die hun aandacht pakt. Probeer daarom een logische structuur in het artikel te maken en maak voor elk onderdeel (1 a 2 alinea’s) een beschrijvende kop.

Behandel elke mogelijke vraag die bij het zoekwoord komt kijken of link naar een verdere uitleg of naar een subonderwerp op jouw website. Lees meer over de lengte van een webtekst en SEO

Maak jouw website beter vindbaar door te denken als de zoekmachine

De zoekmachine (lees Google) streeft ernaar om de best mogelijke zoekresultaten voor elke zoekopdracht te tonen. Ze gaan eigenlijk een stapje verder. Ze proberen de best mogelijke zoekresultaten te tonen voor de behoefte die verschuilt gaat achter de zoekopdracht.

Dit zijn 2 lastige punten.

  • Want hoe kan Google nou weten of iets goed is of niet?
  • En hoe kan Google weten wat men nou precies wilt als zij zoeken op bijvoorbeeld ‘zoekmachine optimalisatie’?

Wilt die persoon weten wat het is, het zelf leren, uitbesteden of heeft hij een compleet andere vraag? Door te snappen hoe Google deze vragen probeert te beantwoorden, leer jij hoe jij jouw website vindbaar kan maken.

Maar weet je wat het is?

Google kan deze vragen niet beantwoorden.

Niet perfect, tenminste.

Wat ze wel kunnen, is kijken naar de factoren die wat kunnen zeggen over de kwaliteit of over de behoefte die verschilt gaat achter het zoekwoord. Ze meten de waarschijnlijkheid dat een pagina kwalitatief goed is en de waarschijnlijkheid van een specifieke behoefte. Hoe hoger die waarschijnlijkheid is, hoe hoger de online vindbaarheid van de website zal zijn.

Beter vindbaar door beter zichtbaar te zijn a.k.a. website promotie

Een methode die Google gebruikt bij het bepalen van die waarschijnlijkheid, is het meten van de populariteit van een artikel en de website waar het artikel op staat. Simpel gezegd; hoe meer mensen ‘praten’ over een bepaald artikel, hoe groter de kans is dat het artikel kwalitatief sterk is. Helemaal als die mensen die ‘praten’ over het artikel als autoriteit worden gezien in dezelfde niche.

Wil je zelf aan de slag met SEO?

Wil je serieus aan de slag met SEO?

Dan is de ‘praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers‘ misschien wat voor jou. Daar wordt het hele proces stap voor stap besproken. Verder zit er ook een blogcursus bij en kan je om feedback vragen.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?