Waarover bloggen? Hoe verzin je blogonderwerpen die niet saai zijn?

Nieuwgierigheid, commonplace books en het trainen van creativiteit door mentaal te jongleren.


Bloggen draait om aandacht.

Het draait om het vastgrijpen en met alle moeite vasthouden van het zo makkelijk afgeleide mensenlijk brein.

Je moet opvallen en onthouden worden.

Dit doe je door de lezer nieuwsgierig te maken en te houden.

Nieuwsgierig. Gierig naar nieuwe informatie.

Het hoeft niet altijd een tip te zijn. Het kan ook een inzicht, bevestiging, vernietiging van een vastgeroest wereldbeeld of catharsis zijn.

Cartharsis
“Emotionele zuivering: Het beschrijft het effect van het opwekken van krachtige gevoelens zoals verdriet, angst, medelijden, of zelfs gelach bij de toeschouwer, dat vervolgens een zuivering van diezelfde gevoelens teweegbrengt.” Bron

We verassen de lezer niet zo vaak nieuwe informatie

Soms heb ik het gevoel dat 80% van de artikelen dezelfde 20% informatie recycled.

Dezelfde titels met dezelfde tips in dezelfde vorm.

  • 8 tips om dit te doen.
  • Vergeet x, doe Y.
  • 5 quick wins om x te bereiken.
  • De beste X over Y
  • Twaalf Y trends

Ik snap het. Ik doe het ook. Het is makkelijk. Het is specifiek. En de lezer weet precies wat hij of zij kan verwachten.

Maar het ademt middelmatigheid. Het prikkelt de lezer niet.

Dit komt omdat men weerstand creëert tegen veelgebruikte tactieken. Dat zie je ook bij oude veelgebruikte verkooptechnieken.

Als blogger moeten we onze eigen koers varen en verschillen bij concurrenten vieren, niet kopiëren.

Sure. Ik klik vaak wel even zulke standaard titels. Helemaal bij nieuwe blogs. Ik scan dan direct de koppen – en alleen de koppen – om te zien of er iets mijn nieuwgierigheid prikkelt.. Dat gebeurt zelden. Het is dan het eerste blogartikel, maar ook direct het laatste blogartikel dat ik van het blog lees. Sure, je hebt een klik. Maar geen lezer. Geen volger. Geen fan. Geen potentiële klant.

Het concept kan werken

Maar als de titel, tips en vorm bij alle artikelen gelijk is, dan wordt het aantal lezers niet gelijkmatig verspreid over alle blogs. Nee, de populairste 1% van alle blogs krijgen 99% van de lezers.

En nee, je hoort niet bij de 1% van de populairste blogs. Ik ook niet. En dat is prima.

Imiteer geen populaire fastfoodrestaurants, maar wordt dat kleine sfeervolle Italiaans restaurantje.

Er zijn zo weinig unieke blogartikelen om een paar redenen:

We hebben geen voorbeelden. Want creativiteit kan je niet kopiëren. Als je een nieuw idee van iemand anders gebruikt, dan ben je niet meer creatief bezig.

De populairste blogs doen het ook niet. De populairste blogs houden het vaak bij oude geteste ideeën. Deels omdat het voor hun wel werkt. Deels omdat ze bang zijn te verliezen wat ze nu hebben.

Dat is ook een van de redenen dat je niet altijd moet afkijken bij grote en populaire collega’s. Wat voor hun werkt, werkt niet altijd voor jou. Je moet opvallen. Je moet aandacht trekken. En dat doe je niet door hetzelfde te doen.

We weten ook niet zo goed hoe creativiteit werkt. We denken dat het een geboren eigenschap is. Niet iets dat je kan leren. Niets iets dat je kan dwingen. Of stimuleren. Maar dat kan.

De basis van creativiteit

Een nieuw idee is simpelweg een niet-bestaande combinatie van twee of meer oude ideeën.

Kortom: een cactus milkshake is een nieuw idee, denk ik.

Maar een nieuw idee is natuurlijk niet altijd goed. Het moet idee moet waarde creëren. Meer dan oude ideeën als je duurzaam succes wilt.

Je kunt vooraf niet zeker weten of een nieuw idee goed is of werkt. Dat weet je ook niet wanneer je een nieuw en uniek blogartikel schrijft.

En dat is ook een van de redenen dat we niet zo veel unieke blogs zien. We zijn bang om te falen. We zijn bang om niet geaccepteerd te worden. Of nog enger: om wel gelezen te worden en negatieve reacties te krijgen.

Maar hé, ik heb niet gezegd dat het veroveren van een marktaandeel makkelijk is. En als iemand dat zei, dan is dat een leugen.

Om nieuwe ideeën te genereren moet je twee dingen doen.

  • Structureel informatie verzamelen en bewaren.
  • Structureel informatie koppelen en ideeën forceren.

Structureel, dat is het kernwoord.

Want het gebeurt namelijk wel, maar voornamelijk uit noodzaak of door toevalligheid.

Bijna iedereen verzamelt informatie voordat ze een nieuw artikel gaan schrijven en we kennen allemaal wel het moment wanneer je een idee krijgt in de douche of in bed.

Maar om anders te zijn, om op te vallen, om iets nieuws te creëren moeten we dingen doen die de rest niet doet.

We moeten de lezer wakkerschudden. Elke keer. Dus we kunnen niet leunen op toevalligheid.

Creativiteit is een spier. Je moet het trainen. En hoe vaker je de spier traint, hoe makkelijker het gaat.

Structureel informatie verzamelen en bewaren

We zouden dagelijks tijd vrij moeten maken, ook al is het maar 15 minuten, om iets nieuws te leren. Je moet jouw onderbewuste bewust trainen om hier een gewoonte van te maken.

Je moet structureel blogs en boeken lezen en structureel video’s en podcasts beluisteren.

Schrijf direct elke interessante zin, alinea, feit en idee op. Plaats die ideeën, zinnen en feitjes in een apart document. Het idee is dan dat je jouw hele leven bouwt aan een boekwerk vol inzichten, mooie zinnen en ideeën. Een commonpace book.

Commonplace books

“[commonplace] books are essentially scrapbooks filled with items of every kind: recipes, quotes, letters, poems, tables of weights and measures, proverbs, prayers, legal formulas.” – Bron

Nog een probleem is dat jij en jouw collega’s vaak dezelfde blogs volgen.

Als je andere ideeën wilt hebben dan jouw collega’s, dan moet je uit andere bronnen informatie halen.

  • Uit andere blogs, boeken, podcasts, video’s.
  • In andere talen.
  • Uit andere niches.

Soms is het verzinnen van een uniek blogonderwerp zo simpel als het stelen van een concept of een goedwerkende titel uit een totaal andere niche en die toepassen op een vraag of probleem in jouw niche.

Structureel informatie koppelen en ideeën forceren

De volgende stap is het stimuleren en forceren van koppelingen.

Dit gebeurt deels wanneer je met enige regelmaat jouw boekwerk – jouw commonplace book – doorloopt.

Het herlezen zorgt voor een mogelijkheid tot een vonkje, want je bent nu een andere persoon dan je was toen je het idee noteerde. En dat vonkje kan uitbloeien tot een vlam van een idee. Hoe meer ideeën je in dit boek stopt, hoe groter de kans is op een vlammenzee aan ideeën.

Het forceren van ideeën is misschien nog belangrijker, omdat het oproepen van creativiteit essentieel is voor schrijvers, bloggers en ondernemers.

Het doel is om het associeren en koppelen van losse ideeën te trainen.

Comedians oefenen dit bijvoorbeeld door punchlines te forceren.

Ze beginnen met een statement en schrijven daarna zo snel mogelijk 30 punchlines op. Hopend dat er eentje bovengemiddeld is.

“Mijn man/vrouw is zo bang om te laat komen,…”
1.
2.
3.
Etc.

Dit proces kun je ook gebruiken met het bedenken van nieuwe onderwerpen om over te bloggen.

Schrijf een probleem, idee, value of gedachten bovenaan de pagina en schrijf daaronder zo snel mogelijk 30 antwoorden of koppelingen.

Loop je vast? Schrijf dan bewust slechte antwoorden op. Het maakt niet uit. Het idee is dat je in een vrijblijvende en lichthartige associatieflow blijft.

Je moet het kind laten leiden, niet de criticus.

Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker dit gaat.

Het jongleren met elementen

Laten we het herhalen.

Een nieuw idee is simpelweg een niet-bestaande combinatie van twee of meer oude ideeën.

Just do it! ->”You act like mortals in all that you fear, and like immortals in all that you desire”

Nieuw. Oud. Whatever. Het is gewoon andere verpakking. Een andere invalshoek.

Zo kan je elk idee uitkleden.

Tinder = daten + mobiel & online + gratis + foto’s swipen.

En vanuit dat idee werden weer duizenden andere ideeën geboren door een of meerdere elementen te verwijderen, toe te voegen of te veranderen.

  • Tinder, maar dan voor huizen.
  • Tinder, maar dan voor vacaturen.
  • Tinder, maar dan lokale matches = Happn.

Wikipedia = Bibliotheek (bereikbaarheid informatie) + Online
Google = Bibliotheek (bereikbaarheid informatie) + Online + Bibliothecaris (aanraden)

Hoe creëer je nieuwe ideeën?

Met de VVVV-formule. Of de WW-formule, want dat zijn eigenlijk ook gewoon vier V’s. Of twee double U’s als we de Engelsen moeten geloven.

  • Voeg een verassend element toe.
  • Verwijder een element en kijk wat het oplevert.
  • Vervang of verander een element, bijvoorbeeld de doelgroep of de toepassing.
  • Vergroot of verklein een element drastisch.

Je moet experimenteren met variaties als je jouw eigen plek in de markt wilt veroveren.

Een unieke invalshoek voor een bestaand probleem.

1


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

Plaats een reactie