Waarom zijn nieuwe bezoekers overrated?

Laatste update: 15 februari 2017 door Ruben Bunskoeke

Als je kijkt naar de marketingdoelen van elke ondernemer, blogger of marketeer dan zal je zien dat de focus bijna altijd ligt op het bereiken van nieuwe mensen.

We willen meer pagina weergaven, shares en hogere rankings.

Maar nieuwe bezoekers zijn overrated.

Ze leveren helemaal niet zoveel op. De kans dat een nieuwe bezoeker direct iets koopt is klein. Superklein als je een product of dienst hebt die een paar honderd of duizend euro kost.

De angst van de wijze

Nieuwe bezoekers zijn niet zo interessant omdat bij de meeste aankopen twee dingen centraal staan:

  • Ken ik het bedrijf?
  • Vertrouw ik het bedrijf?

Ken ik het bedrijf?

Het leren kennen van een persoon (of een bedrijf) duurt even.

De kans dat jij na het bezoeken van een willekeurige nieuwe website het gevoel hebt van ‘Ik weet wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze dat doen en hoe ze dat doen’ is klein.

Ik ben wel benieuwd hoeveel procent direct na het bezoeken van een willekeurige website – door bijvoorbeeld via een zoekopdracht op de website te komen – kan vertellen wat de domeinnaam van het bedrijf was. Laat staan na een week of na drie maanden. Dit is ook direct de reden dat grote bedrijven miljoenen besteden aan reclamespotjes die nauwelijks iets te maken hebben met hun bedrijfsactiviteiten.

Ons brein maakt namelijk een vreemd gedachtensprongetje. Als we iets kennen, dan vertrouwen het meer. Of anders gezegd: “wat de boer niet kent, dat vreet hij niet”.

Vertrouw ik het bedrijf?

Het echt vertrouwen van een bedrijf duurt nog langer en is nog meer waard. Aan de basis van dit vertrouwen staat één vraag: “Maken ze wat ze beloven waar?”.

Als terugkomende bezoekers die vraag met een ferme ‘ja’ beantwoorden, dan heb je niet alleen een klant voor het leven, maar ook iemand die jou aanraad bij vrienden, kennissen en collega’s die jouw product of dienst nodig hebben.

Hoe zorg je ervoor dat men je kent en vertrouwt?

Nou, niet met een simpel lijstje, how-to of unieke tip.

Het is iets dat je op de lange termijn bouwt.

Het zijn vaak kleine dingen. De manier waarop je een mailtje beantwoordt, de manier waarop je reageert op een reactie, het delen van een artikel van een ander, het delen van iets persoonlijks (verhaal, foto etc) en het nakomen van je beloftes (die je bijvoorbeeld in titels maakt).

“I’m not upset that you lied to me, I’m upset that from now on I can’t believe you.” – Nietzsche

Het is een combinatie van mensen behandelen zoals jij behandelt wilt worden en het zijn van dezelfde persoon bij bezoekers en goede kennissen (consistent self).

De kans verdienen om vertrouwen te vinden

Een ander reden om je niet alleen te focussen op nieuwe bezoekers is dat nieuwe bezoekers niet zomaar terugkomende bezoekers worden.

Je moet ze een reden geven. Een fucking goede reden. Een reden die goed genoeg is dat een nieuwe bezoeker zich wilt inschrijven voor jouw nieuwsbrief of jou wilt volgen op social media.

En dan begint het pas

Iemand die zich inschrijft of die jou volgt is nog niet iemand die jou kent en vertrouwt.

Het betekent dat die persoon jou een kans geeft. Verpest die kans niet door direct jouw diensten te promoten.

Het draait om het stap voor stap winnen van het vertrouwen.

Maar dat kan alleen als die bezoeker jou voor een lange tijd aandacht geeft. En dan kom je uit op bloggen, video marketing, podcasts en e-mail.

Bloggen is als een gokkast in een casino.

Bloggen, vloggen, podcasts en e-mail werkt, omdat het draait om onregelmatige beloningen. En onregelmatige beloningen bij regelmatige acties is enorm verslavend.

Niet elk blog, video of podcast die je maakt, leest, kijkt of hoort heeft een ‘Fuck yeah’-factor. Helaas niet.

Maar we blijven lezen omdat er af en toe eentje bijzit.

  • Een blog die je inspireert, die je laat tintelen.
  • Een blog die je motiveert en je met vernieuwde energie laat werken.
  • Een blog met een nieuwe tip die een nieuwe wereld voor je opent
  • Een blog die je laat lachen en je even uit de saaie roes haalt.

En dan langzaamaan het hart winnen van de lezer

Als je dan in elke video, blog, vlog of mailtje een klein glimp van jezelf laat zien, dan creëer je langzaamaan het gevoel bij de lezer dat ze je kennen en vertrouwen- terwijl ze je nog nooit ontmoet hebt.

En als de lezer ooit klaar is om te kopen, of dat nou over een maandje is of over twee jaar, dan ben jij de persoon die ze kennen, mogen en vertrouwen.

1
Auteur: Ruben Bunskoeke




Delen