Waarom zijn nieuwe bezoekers overrated?

Als je kijkt naar de marketingdoelen van elke ondernemer, blogger of marketeer dan zal je zien dat de focus bijna altijd ligt op het bereiken van nieuwe mensen.

We willen meer pagina weergaven, shares en hogere rankings.

Maar nieuwe bezoekers zijn overrated.

Ze leveren helemaal niet zoveel op. De kans dat een nieuwe bezoeker direct iets koopt is klein. Superklein als je een product of dienst hebt die een paar honderd of duizend euro kost.

De angst van de wijze

Nieuwe bezoekers zijn niet zo interessant omdat bij de meeste aankopen twee dingen centraal staan:

  • Ken ik het bedrijf?
  • Vertrouw ik het bedrijf?

Ken ik het bedrijf?

Het leren kennen van een persoon (of een bedrijf) duurt even.

De kans dat jij na het bezoeken van een willekeurige nieuwe website het gevoel hebt van ‘Ik weet wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze dat doen en hoe ze dat doen’ is klein.

Ik ben wel benieuwd hoeveel procent direct na het bezoeken van een willekeurige website – door bijvoorbeeld via een zoekopdracht op de website te komen – kan vertellen wat de domeinnaam van het bedrijf was. Laat staan na een week of na drie maanden. Dit is ook direct de reden dat grote bedrijven miljoenen besteden aan reclamespotjes die nauwelijks iets te maken hebben met hun bedrijfsactiviteiten.

Ons brein maakt namelijk een vreemd gedachtensprongetje. Als we iets kennen, dan vertrouwen het meer. Of anders gezegd: “wat de boer niet kent, dat vreet hij niet”.

Vertrouw ik het bedrijf?

Het echt vertrouwen van een bedrijf duurt nog langer en is nog meer waard. Aan de basis van dit vertrouwen staat één vraag: “Maken ze wat ze beloven waar?”.

Als terugkomende bezoekers die vraag met een ferme ‘ja’ beantwoorden, dan heb je niet alleen een klant voor het leven, maar ook iemand die jou aanraad bij vrienden, kennissen en collega’s die jouw product of dienst nodig hebben.

Hoe zorg je ervoor dat men je kent en vertrouwt?

Nou, niet met een simpel lijstje, how-to of unieke tip.

Het is iets dat je op de lange termijn bouwt.

Het zijn vaak kleine dingen. De manier waarop je een mailtje beantwoordt, de manier waarop je reageert op een reactie, het delen van een artikel van een ander, het delen van iets persoonlijks (verhaal, foto etc) en het nakomen van je beloftes (die je bijvoorbeeld in titels maakt).

“I’m not upset that you lied to me, I’m upset that from now on I can’t believe you.” – Nietzsche

Het is een combinatie van mensen behandelen zoals jij behandelt wilt worden en het zijn van dezelfde persoon bij bezoekers en goede kennissen (consistent self).

De kans verdienen om vertrouwen te vinden

Een ander reden om je niet alleen te focussen op nieuwe bezoekers is dat nieuwe bezoekers niet zomaar terugkomende bezoekers worden.

Je moet ze een reden geven. Een fucking goede reden. Een reden die goed genoeg is dat een nieuwe bezoeker zich wilt inschrijven voor jouw nieuwsbrief of jou wilt volgen op social media.

En dan begint het pas

Iemand die zich inschrijft of die jou volgt is nog niet iemand die jou kent en vertrouwt.

Het betekent dat die persoon jou een kans geeft. Verpest die kans niet door direct jouw diensten te promoten.

Het draait om het stap voor stap winnen van het vertrouwen.

Maar dat kan alleen als die bezoeker jou voor een lange tijd aandacht geeft. En dan kom je uit op bloggen, video marketing, podcasts en e-mail.

Bloggen is als een gokkast in een casino.

Bloggen, vloggen, podcasts en e-mail werkt, omdat het draait om onregelmatige beloningen. En onregelmatige beloningen bij regelmatige acties is enorm verslavend.

Niet elk blog, video of podcast die je maakt, leest, kijkt of hoort heeft een ‘Fuck yeah’-factor. Helaas niet.

Maar we blijven lezen omdat er af en toe eentje bijzit.

  • Een blog die je inspireert, die je laat tintelen.
  • Een blog die je motiveert en je met vernieuwde energie laat werken.
  • Een blog met een nieuwe tip die een nieuwe wereld voor je opent
  • Een blog die je laat lachen en je even uit de saaie roes haalt.

En dan langzaamaan het hart winnen van de lezer

Als je dan in elke video, blog, vlog of mailtje een klein glimp van jezelf laat zien, dan creëer je langzaamaan het gevoel bij de lezer dat ze je kennen en vertrouwen- terwijl ze je nog nooit ontmoet hebt.

En als de lezer ooit klaar is om te kopen, of dat nou over een maandje is of over twee jaar, dan ben jij de persoon die ze kennen, mogen en vertrouwen.




Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben

8 responses to “Waarom zijn nieuwe bezoekers overrated?

  1. Ik ken die theorie van de dopaminekraan, maar dat gaat over de snelle beloning van prettige feedback op twitterberichten enzo. Werkt het ook zo bij bloggen? Ik vraag het me af… ik denk eigenlijk dat het niveau vrij consistent moet zijn, omdat mensen anders niet terugkomen. Ze zouden wel gek zijn. Er mag best eens een minder blogje bij zitten, maar het algemene niveau moet goed zijn. Zo werkt het bij mij in elk geval.

    1. Er zijn natuurlijk meer redenen dat bloggen werkt (nieuwsgierigheid, entertainment, een persoonlijke band, willen leren etc).

      Maar ik denk dat die consistente flow aan gevarieerde artikelen (zowel variërend qua onderwerp als kwaliteit) een van de redenen is dat men een blog blijft volgen. Anders is het als een prima non-fictie boek. Je leest het één keer en laat het dan liggen (pas bij hele goede boeken ga je kijken naar ander werk van de schrijver).

      Vrij consistente kwaliteit is belangrijk. Maar kwaliteit verschilt altijd (deels omdat niet elk onderwerp interessant voor iedereen). De bottom line qua kwaliteit moet in ieder geval hoog genoeg zijn

      Maar bij hoeveel % redelijke/matige blogs (die je zou beoordelen met een 6 a 7) haak je af? Bij mij ligt dat percentage vrij hoog. Zolang een van de zoveel blogs mij prikkelt, blijf ik af en toe terugkomen. Maar misschien is dat ook omdat ik niet zo heel veel blogs ken, waardoor ik minder kritisch ben en kan zijn. Maar aan de andere kant denk ik ook weer dat de meeste mensen helemaal niet zoveel blogs volgen.

      1. Ik denk dat de meeste mensen die online leven niet zoveel blogs volgen, nee. Als ik zo om me heen vraag. Zelf ben ik ook behoorlijk selectief.

        Ik wil graag nieuwe dingen lezen, of nieuwe gedachtengangen, iets origineels. Veel blogs geven enkel informatie. Dus als je een zoekvraag hebt vind je een antwoord in zo’n blog, maar je komt er nooit meer terug.

        Maar zodra iemand in zijn blog een karakter laat zien dat mij aanspreekt, en als hij laat blijken dat hij zelf nadenkt heeft en niet alleen maar anderen naschrijft, raak ik geïnteresseerd. Hoe commerciëler de insteek, hoe minder geduld ik heb, ook, tenzij de inhoud fantastisch is.

        Copyblogger heeft me echt weggejaagd een jaar of twee geleden, boorbeeld, toen het me allemaal veel te slick en te bedrijfsmatig werd. Een spelfoutje hier of daar maakt me dan weer minder uit, als daar iets tegenover staat ;-)

        PS Ik krijg geen meldingen van jouw plugin dat iemand een aanvullende reactie heeft geschreven. Ik kwam zelf even terug naar je nieuwste blog.

  2. Hoi Ruben, goed verhaal maar eenzijdig. De vlieger gaat op voor sites als die van jou, die kennisproducten verkopen waarvoor direct op de site moeten worden afgerekend. Voor dienstverleners bijvoorbeeld werkt het anders. De primaire conversie is dan geen directe online sale, maar een lead. Bovendien is voor diensten de urgentie hoger dan een kennisproduct. Wil ik een website laten bouwen? Dan weet ik al dat ik daar geld aan ga uitgeven, hoogstwaarschijnlijk op korte termijn. Ik moet alleen nog bepalen hoeveel en bij wie. Stroomt m’n toiletpot over, dan heb ik nú een loodgieter nodig. Het proces van “kennen en vertrouwen” tot aan een sale is hybride: voor een deel online, maar voor een belangrijk deel ook offline in de communicatie die volgt na een aanvraag. De taak van de site: voldoende duidelijkheid geven en vertrouwen wekken om de bezoeker die aanvraag te laten doen. Er staat niets onwaars of raars in je blog – het laat alleen heel veel buiten beschouwing.

    1. Je hebt gelijk.

      Het lastige aan bloggen (vind ik tenminste) is om de complexe waarheid in een vrij beknopt artikel te zetten. Dit artikel was eerst onderdeel van een veel groter artikel waar ik vrij veel wou bespreken over dit onderwerp. Maar ik zat al tegen de 5.000 woorden aan en er waren nog steeds veel mitsen en maren die nog niet waren besproken. Dus ik besloot om in het stuk te hakken.

      Voor redelijk wat producten en diensten is het leren kennen en vertrouwen idd niet enorm belangrijk. Voor een loodgieter is vindbaar zijn het belangrijkste, gevolgd met een goed gevoel. Een goede eerste indruk.

      Misschien is artikel vooral van toepassing bij bedrijven met diensten/producten waarbij de uitkomst onzeker is. Wanneer je het resultaat niet kan beloven.

      1. Da’s ook weer waar. Als je alles moet behandelen kan je nergens meer over bloggen – dan wordt het een boek. Ah well… ik wacht gewoon even op je volgende blog: “Wat moet een loodgieter doen om van een websitebezoeker een klant te maken?” ;-)

  3. Hey Ruben, leuk artikel met interessante inhoud. terugkerende bezoekers krijgen vind ik persoonlijk belangrijker dan nieuwe bezoekers krijgen. echter zonder nieuwe bezoekers te verwerven lijkt het mij nogal lastig om meer terugkerende bezoekers te krijgen. wat kan je doen om nieuwe klanten om te toveren in trouwe,steeds weer terugkerende bezoekers? segmenteren. niet iedere bezoeker van je site heeft het zelfde probleem en dus ook niet de zelfde oplossing. ik denk dat het de moeite loont je doelgroep te segmenteren en aparte ebooks aan te bieden voor elk segment zodat je meer nieuwe inschrijvingen krijgt op je ebooks en meer kansen om mensen om nieuwe bezoekers vaste bezoekers te laten worden :)

Plaats een reactie