Via een introductie in contact komen met potentiële klanten

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 29 juni 2023

Have You Met Ted? ” is een catchphrase die Barney als wingman gebruikt in de serie How I Met Your Mother om Ted aan vrouwen voor te stellen.

Een introductie maakt een benadering direct warm

  • Degene die jullie geïntroduceerd heeft is direct een ijsbreker – iets dat jullie gemeen hebben
  • Er is gelijk een lichte vertrouwensband – omdat beide personen niet het vertrouwen van degene die jullie introduceert heeft wil schaden
  • En een introductie voelt al gelijk als een lichte aanbeveling

“Growing your subscriber base is like making friends. It’s like when you move to a new city and you don’t know anyone. You can go and try and meet people one-on-one, but it would take a long time. The better route is to call up your popular, well-connected friend in the city and be like, “Hey, can you introduce me to all of your friends?”

– Delia Cai

Zet jouw netwerk in

Vraag tien mensen die je kent of ze iemand kennen die:

  • jouw dienst mogelijk nodig heeft,
  • hetzelfde doet,
  • of iets vergelijkbaars doet

En vraag ze daarna om een kleine introductie.

Misschien kunnen ze die persoon even mailen, appen of bellen en kort vertellen wie je bent, wat je doet en wat jullie gemeen hebben. En vertellen dat je zijn of haar mailadres heeft doorgegeven.

Wees een beetje brutaal – het loont

Na elke opdracht of pitch – of zelfs bij een gesprek over jouw onderneming met een (nieuwe) kennis – kun je die persoon vragen: ken je misschien iemand die ook mogelijk interesse heeft?

Zelfs als je een potentiële klant heb gesproken die uiteindelijk niet geïnteresseerd is in jouw dienst kun je vragen of ze iemand kennen. Veel mensen zijn bereid om even mee te denken.

Nike: constant doorverwezen worden

Een variatie van deze tactiek gebruikte Phil Knight ook bij het opbouwen van Nike. Hij vertelt erover in het boek Shoe Dog.

Hij ging met zijn schoenen langs bij coaches en gaf ze twee paar gratis. Nadat ze merkten dat de schoen vele malen beter was dan de alternatieven – en hun atleten daardoor sneller waren – werd de schoen aanbevolen aan alle atleten, wat direct zorgde voor tientallen verkochte schoenen.

Daarna vroeg hij de coaches of ze andere coaches kende die ook geïnteresseerd waren. En omdat veel coaches elkaar kenden – onderling tussen scholen, universiteiten en sportverenigingen – groeide zijn lijst met coaches die hij kon bezoeken met een introductie steeds. Coaches die allemaal weer andere coaches kenden en allemaal tig atleten kende die naar hun luisterden.

Duurzame dominostenen

Een vergelijkbare tactiek kan je bijvoorbeeld gebruiken bij het verduurzamen van huizen.

“Laat weten dat vriend L en N zijn overgestapt op groene stroom en zij jou hebben aangewezen als iemand die ook mogelijk geïnteresseerd is.”

Er is dan social proof, een reden tot toenadering en een onderliggende drang om te conformeren aan het imago die hun vrienden van de persoon hebben.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?