Kleine ondernemers, stop met inefficiënt gevestigde-marketing-tactieken

Laatste update: 22 juni 2021 door Ruben Bunskoeke

Kleine ondernemers zouden eens moeten stoppen met het een-op-een kopiëren van gevestigde-marketing-tactieken.

Het nadoen van gevestigde bedrijven maakt je niet succesvol, simpelweg omdat gevestigde bedrijven nu niet de dingen doen die ze in het verleden hebben gedaan om succesvol te worden.

“Wat versta je precies onder ‘nadoen’?”

Nou, het wekelijks publiceren, het gebruiken van social media puur om eigen content te delen, het structureel maken van nieuwe producten en het constant aanpassen van hun website.

Deze gevestigde-marketing-tactieken zijn enorm inefficiënt en ineffectief voor kleine ondernemers.

Overdrijf ik?

100%

Maar laten we eens kijken naar de basis van deze tactieken

  • Je maakt iets wat mensen willen lezen, zien of luisteren.
  • Je deelt het op jouw social media.
  • En je hoopt vervolgens dat mensen uit jouw netwerk jouw publicatie delen aan hun netwerk. Met als doel: het bereiken van nieuwe mensen en die te overtuigen om jou te volgen.

Dit verhaal herhaal je dan 52 keer per jaar.

Bij elke herhaling wordt jouw bereik/netwerk een klein beetje groter. En hoe groter jouw bereik bij een herhaling is, hoe groter de groei zal zijn.

“Wat is dan het probleem?”

Nou, hoe kleiner jouw bereik is, hoe kleiner de groei zal zijn.

En de meeste kleine ondernemers hebben niet zo’n groot bereik. Het kan dus enorm veel cycles duren, voordat je een bereik hebt dat elke maand genoeg klanten oplevert.

Maar hoeveel cycles kan een kleine ondernemer wachten? Niet oneindig.

Ja, maar… ik ken genoeg kleine ondernemers die wel zo succesvol zijn geworden.

Klopt. Misschien wel meer dan de helft.

Hier een paar categorieën van kleine ondernemers die wel op die manier succesvol zijn geworden:

  • Ondernemers met een lange adem (dit betekent niet alleen het hebben van uithoudingsvermogen, maar ook de financiën (veel gespaard en/of weinig uitgeven) om het lang vol te houden).
  • Mensen met redelijk wat ervaring en een sterk netwerk en dus een groter bereik waarmee ze beginnen. (zie vorige post: Waarom zijn sommige ondernemers vanaf dag 1 zo succesvol met hun marketing?)
  • Mensen met geluk. Met bijvoorbeeld een supergoed idee of waarbij de juiste mensen op de juiste plaats waren om de onderneming naar het volgende niveau te tillen.
  • Mensen die overeind blijven dankzij een combinatie van opdrachten via hun eigen netwerk, via via en via online marketing.

Kortom:

  • Veel geld en motivatie.
  • Veel ervaring en een redelijk/groot netwerk
  • Een één in een vijfduizend idee
  • Geluk

Het lijstje zou mij niet echt hoopvol maken als ik een startende ondernemer zou zijn.

Maar het kan ook anders

De gevestigde-marketing-tactieken zijn namelijk niet de meest effectieve tactieken.

En helemaal niet voor kleine ondernemers.

“WAT!? Als het niet de meest effectieve tactieken zijn, waarom gebruiken gevestigde bedrijven ze niet dan?”

Nou, omdat het voor hen niet super efficiënt is. Maar voor kleine bedrijven wel.

“Oke, wat voor tactiek is voor kleine ondernemingen dan effectiever?”

Netwerken.

Het bouwen van een relatie met mensen die je verder kunnen helpen.

Één persoon per keer.

Één fucking persoon per keer. Geen twintig. Geen honderd. Één.

Laat die dromen om honderden of duizenden mensen tegelijkertijd te bereiken even achter je. Dat is voor de toekomst. Je moet je focussen op een selectief groepje die je verder kunnen helpen.

“Mensen die je verder kunnen helpen?”

Ja. Dit zijn niet zozeer klanten, maar mensen met een redelijk netwerk vol met mensen die jouw klant kunnen worden. En dit betekent vaak, maar niet altijd, de iets wat meer gevestigde ondernemers in een gerelateerde niche.

Dit zijn de mensen die ervoor kunnen zorgen dat jouw communicatie-uitingen succesvol worden. En dit zijn de mensen die in de loop van een paar jaar tientallen klanten naar jou kunnen doorsturen.

Het hebben van een goede relatie met 10 van deze mensen is waardevoller dan het hebben van een matige eenzijde relatie met 1.000 mensen.

“Als dit zo effectief is, waarom doen grote websites het niet?”

Tot een bepaald volume aan nieuwe bezoekers (en die grens moet je niet onderschatten) is het focussen op het bouwen van relaties efficient.

Maar als je over het volume heen gaat, dan is het focussen op het creëren van nog meer nieuwe content, het aanpassen van je website, het puur delen van eigen content op social media en het onderhouden van je netwerk efficiënter.

De gevestigde-marketing-tacktieken zijn over het algemeen trage en logge manieren om met mensen te binden en nieuwe mensen te bereiken.

Maar als je bij elke herhaling duizenden mensen tegelijkertijd bereikt, dan is die trage methode nog steeds effectiever dan gericht mensen leren kennen.

Maar… wij hebben niet zo’n bereik.

En daarom moeten we ons niet puur focussen op deze tactieken.

We moeten niet denken als grote gevestigde ondernemers. We moeten denken zoals we zijn. Klein. Flexibel. Persoonlijk. Creatief. Kwalitatief. We moeten ons eigen spel spelen. We moeten ons inzetten op de dingen die gevestigde bedrijven niet kunnen doen of niet aandurven.

We kunnen experimenteler zijn met content. En we kunnen de tijd nemen en de moeite doen om mensen echt te leren kennen.

“Maar Ruben, moet ik dan stoppen met bloggen, vloggen en het versturen van mailings?”

Nee. Maar je moet niet 100% van je marketingtijd erin steken. Misschien 50% en de rest investeren in het bouwen en onderhouden van relaties.

Één persoon per keer.

Dit kan gewoon online. Maar het effectiefst is een combi van online en offline.

Let op: dit is geen sales. Het is niet koud bellen of mailen. We proberen geen klanten te krijgen. Het doel is om vrienden te worden. Of goede kennissen. Kortom: ‘Ik mag hem/haar en hij/zij mag mij, we vinden elkaars werk tof en we gunnen elkaar wat”. Het moet van beide kanten komen. Kies daarom ook alleen mensen uit die jij tof vindt.

Was dit artikel behulpzaam?