Waarom zijn sommige ondernemers vanaf dag 1 zo succesvol met hun marketing?

Mijn officiële start als ondernemer (in 2012) was op zijn zachtst gezegd, stroef.

Er zijn tweehonderdtwaalf dingen die je tegelijkertijd moet fixen en het lukte mij maar niet om voor elkaar te krijgen waar ik anderen mensen mee wou helpen: hoger in Google komen.

Alles kwam heel langzaam op gang. En dat kwam niet omdat ik weinig deed of mijn best niet deed.

Dit is wat ik in 2012 heb gedaan.

 

  • Ik schreef 35 blogartikelen en 27 pagina’s
  • Ik deelde mijn artikelen op LinkedIn, Facebook en Twitter.
  • Ik liet een handvol reacties achter op andere blogs.
  • Ik was actief op een paar forums.
  • Ik schreef drie gastblogs

Het aantal bezoekers van de eerste officiële maand van 2012 was 320. Niet zoveel. En daarbij komt ook nog dat ik in 2011 al een handvol artikelen had gepubliceerd.

Een jaar later, de eerste maand van 2013, zat ik op 3.325 bezoekers per maand. En weer een jaar later zat ik op 11.715 in de eerste maand van 2014.

Een paar vragen spoken bij mij rond:

  • Duurt het voor iedereen zo lang?
  • Doe ik iets fout?
  • Mis ik iets?

Om ze snel te beantwoorden: nee, ja en ja.

Maar ik moet oppassen bij het beantwoorden van deze vraag.

Waarom?

Nou. De eerste paar jaar was ik 80% van mijn marketingtijd bezig met SEO. Het gevaar is dan dat ik direct de oplossing probeer te zoeken in SEO.

Kan je veel sneller resultaten bereiken met betere kennis? Ja. Veel beter.

Maar dan gaan we er vanuit dat SEO de weg is. En dat is het niet. SEO is een onderdeel van een aantal wegen die je kan nemen. Niet de weg. En dan vergeten we ook nog dat SEO een lange termijn strategie is. SEO is niet echt geschikt voor starters als enige methode om meer bezoekers te krijgen..

Om eer te doen aan de raison d’être van 000.nl – “Hoe maak je ‘kleine’ bedrijven succesvol(ler) online?” – moet ik breder kijken.

En in dit geval, naar andere ondernemers.

De weg van koning(in)en

 

Laten we eens kijken naar andere ondernemers die veel succesvoller waren bij de start.

Om te beginnen, twee personen die voordat ze begonnen met ondernemen al fucking goed konden schrijven, Kitty Kilian (van De Blogacademie) en Roy Ishak (Royishak.nl).

  • Kitty Kilian had in de eerste paar maanden van 2012 ongeveer 2000 bezoekers per maand. En er werden ongeveer zes a zeven berichten per maand gepubliceerd.
  • Roy Ishak had toen hij begon rond 2200 bezoekers per maand. En hij publiceerde vier artikelen per maand.

Oke, dus bloggen is de sleutel?

Nope.

Zo heb je bijvoorbeeld ook Jorg Ruis (met Culture Builders) en Martine de Ridder (met Fashiolista). Beiden staan aan de start van hun onderneming en beiden hebben besloten om de start op beeld te zetten.

Ze vloggen.

Dat betekent dat, laten we zeggen, 10.000 personen nu Jorg en zijn bedrijf kennen.

 

Dus ik moet vloggen?

Nee.

Als ik bijvoorbeeld nu een vlog zou maken en delen, dan zou ik waarschijnlijk na een week een paar honderd views aantikken. Na vijf jaar ondernemen.

Als ik dit vijf jaar geleden zou doen, dan zou ik waarschijnlijk de 10 a 30 views aantikken.

En dan hebben we nog Tonny Loorbach.

Tonny begon ook met SEO, maar dat was niet het enige wat hij deed (Tonny zei in een mailtje: “In het begin moest ik het zeker nog niet van SEO hebben”). Hij zette ook flink in op social media en affiliate. En vanaf de derde maand had hij af en toe een hit met meer dan 300 reacties op een artikel.

Wat moet ik dan doen? Hoe bereiken ze zoveel mensen?

Het antwoord op de vraag ‘hoe krijg je als (beginnende) ondernemer meer bezoekers?’ is niet te vinden in middelen en tactieken, zoals vloggen, bloggen of SEO.

Je kan met elke tactiek succesvol worden.

We moeten juist kijken naar de achterliggende factoren. De factoren die succes mogelijk maken.

En de twee factoren zijn: kwaliteit en netwerk.

Jup. Het klinkt niet zo spanend. En je had het waarschijnlijk ook zelf kunnen raden. Maar als je kijkt naar hoe de gemiddelde (startende) ondernemer zijn tijd besteedt, dan zal je zien dat weinig tijd besteed wordt aan het verbeteren van de kwaliteit en het sterker en groter maken van het netwerk.

 

Het belang van kwaliteit

Hoe hoger de kwaliteit van een blog of vlog, hoe vaker dat gedeeld wordt. Redelijk vanzelfsprekend.

Alle vijf de voorbeelden publiceerde vanaf dag 1 al bovengemiddelde content.

Voor bovengemiddelde content heb je twee dingen nodig:

  • ervaring,
  • en de wil om iets veel beters te maken dan de rest.

 

 

Maar kwaliteit is niet het allerbelangrijkste.

Dat is het netwerk.

Iemand met een heel sterk netwerk die een redelijk artikel publiceert krijgt (veel) meer aandacht dan iemand met een redelijk netwerk die een heel sterk artikel publiceert.

Als Jorg Ruis’s (iemand met een enorm sterk netwerk) in zijn eerste vlog alleen op de bank zat en een beetje tegen de camera praatte, dan werd het filmpje waarschijnlijk nog steeds duizend keer bekeken.

Het belang van het netwerk

  • Van de voorbeelden had Kitty Kilian het kleinste netwerk toen ze in 2012 begon met ondernemen. Met zes a zeven artikelen per maand haalde ze ongeveer 2000 bezoekers.
  • Roy Ishak had waarschijnlijk een redelijk sterk netwerk. Hij blogde voordat hij begon met zijn onderneming op Frankwatching en het blog van Traffic Builders (waar hij lang heeft gewerkt). Met vier artikelen per haalde hij ongeveer 2200 bezoekers.
  • Als je Googelt op de naam van Martine de Ridder dan zie je een hoop interviews. En ze heeft o.a. gewerkt bij TedX, Sanoma en Business Models Inc. Ze heeft meer dan 6000 volgers op Twitter. De allereerste vier vlogs werden meer dan 3000 keer bekeken.
  • Tonny had voordat hij begon al een redelijk netwerk opgebouwd bij winst.nl.
  • En voordat Jorg Ruis zijn onderneming startte, werkte hij 13 jaar bij weekendjeweg.nl, TNW en MessageBird. Bij de laatste twee als chief marketing officer. Zijn eerste vier vlogs werden meer dan 12.000 keer bekeken.

Maar Ruben, wat heb ik hier nou aan?

En hoe geeft dit antwoord op de ‘hoe krijg je als kleine (startende) ondernemers meer bezoekers’?

Je laat nu vier voorbeelden zien van mensen die op beide factoren (kwaliteit en netwerk) veel verder zijn dan ik.

Waarschijnlijk heeft 95% van de starters niet zo’n enorm netwerk. En waarschijnlijk is 95% is ook niet supergoed in schrijven of video’s maken.

 

Oké. Oké. Ontspan. Je hebt gelijk.

Maar het doel is ook niet om vanaf maand 1 of maand vier ’succesvol’ te worden (en met succesvol bedoel ik, een acceptabel inkomen verdienen). Het doel is om dit te worden in één of twee jaar. En dat betekent dat we heel wat jaartjes ervaring en netwerken in een zo klein mogelijke tijd moeten proppen.

 

Het klinkt onmogelijk, dat is het niet.  De oplossing ligt in proactiviteit en focus.

Kijk. Ervaring krijg je met de tijd door structureel te strekken en te experimenteren.

Maar… dat is wel de langzame weg.

De weg die ik had genomen. Een combi van blogs lezen en uitproberen.

Dit dit kan veel sneller. Veel efficiënter.

Niet losse perioden door toeval je netwerk uitbreiden, zoals dat gebeurt als werknemer. En niet focussen op het produceren, zoals je dat als werknemer doet.

Maar structureel en proactief je netwerk uitbreiden door moeite te doen om je interessante mensen (zakelijk en persoonlijk) te leren kennen. En structureel bezig zijn in het beter worden in bloggen/vloggen/podcasts etc. Door o.a. oefeningen te doen, een cursus af te nemen of een coach in te huren.

 




Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben

13 responses to “Waarom zijn sommige ondernemers vanaf dag 1 zo succesvol met hun marketing?

  1. Toen je kwaliteit en netwerk als achterliggende factoren benoemde, was ik bang dat je het allerbelangrijkste zou vergeten: wilskracht. Als je investeren in je marketing – en dus in je bedrijf – niet leuk vindt en enige wil om te slagen ontbreekt, dan ga je het als ondernemer niet redden. Kun je er nog zulke briljante tactieken tegenaan gooien.

    Gelukkig las ik later dat je wilskracht onder kwaliteit schaart. Goed blog, Ruben! :-)

  2. Ho, wacht, ik snap iets niet. Jij hebt 11.000 bezoekers per maand. Ik maar 8000 omdat ik haast niks aan SEO doe en nog maar twee ker per maand blog. Dan doe jij het toch beter dan ik? Waar hebben we het nou over?

    Ik ga trouwens wel iets meer aan SEO doen. Het moet gewoon. Het is te zot dat ik het niet doe. Aan de andere kant: ik heb goddank genoeg cursisten, dus wat wil ik nog meer?

    Ik had trouwens weleens een lijstje met bezoekcijfers willen zien. Van alle mensen die je hier noemt, inclusief jij, heb ik de laagste. Goed SEO doen loont zeker, kwantitatief.

    1. PS En zonder de uiteindelijke bzoekcijfers kan je lezer nog niet echt vergelijken welke methode nou het succesvolst is. Wat bezoekersaantal betreft dan. In feite is deze post pas het begin van de redenering.

      Andere graadmeters voor succes zijn: inkomsten, tevredenheid, prettig leven, mate van vrije tijd…

    2. Het blog gaat over het succesvol starten (het eerste jaar). Niet na 3, 4 of 5 jaar.

      Ik had in de eerste officiele maand 320 bezoekers. En het duurde een lange tijd om op het niveau van jullie te komen met alleen SEO. Dus ik deed het niet beter in het begin.

      Verder had ik in 2014 11.000 bezoekers. Nu wel een stukje meer.

      Maar, nieuwe bezoekers zijn, zoals mijn ook vorige artikel aangaf, overrated. Trouwe bezoekers (die bestaan uit jouw doelgroep) zijn veel belangrijker dan nieuwe bezoekers. Helemaal bij vrij high-end producten, zoals jouw blog pro cursus.

      Ik heb van vier voorbeelden en mezelf het aantal bezoekers laten zien van de beginmaanden (daar gaat het artikel ook over, succesvol starten).

      Het artikel gaat niet over welke methode het succesvolst is. Dat zeg ik ook een aantal keer. Het gaat om de achterliggende voorwaarden.

  3. Ah, OK, dan heb ik het niet goed begrepen. Maar hoe kwamen wij aan 2000 bezoekers? Da’s best veel voor een beginnend blog. Jij schrijft dat we 6 a 7 posts per maand hadden, dat moet ik nou toch even gaan nakijken. Maar dat heb je zeker geturfd? We schreven elke week een blog, misschien deden we in het begin die reviews er een tijdje naast. Maar dat duurde niet lang. Hm..

    Ik ga je vorige blog nog een keer lezen.

    1. Ik heb er even over zitten nadenken, maar Janneke Romijn, die toen nog meedeed met het blog, en ik hadden allebei eigen websites naast de Blogacademie. Janneke had Papavercommunicatie.nl en ik Kittykilian.nl. We hadden allebei wel wat bezoek op die oude blogs, en een deel daarvan is ook de Blogacademie-blogs gaan lezen. Denk ik. Ik had destijds geen idee, en ik heb er nooit uitgebreid studie van gemaakt. Er zaten destijds in elk geval een boel illustratoren en kunstenaars onder de lezers, omdat ik die had meegenomen van mijn oude blog. En Janneke deed online marketingadvies voor kleine ondernemers. Ik denk dat we daar onze eerste bezoekers vandaan hadden.

      Plus inderdaad de mensen die kwamen dankzij de reviews. Het is wel zo dat we meteen al wel trouwe lezers hadden, die lang bleven. Maar het duurde maanden tot er wat commentaren verschenen. Een blog zonder commentaren vind ik als schrijver zo onverdragelijk. Alsof wat je schrijft gewoon doodvalt. Dus ik was af en toe behoorlijk wanhopig. Maar dat zie je achteraf nergens aan terug.

      1. Jup. 2000 is veel. En daarom heb ik je ook als voorbeeld genomen.

        Je had misschien niet het grootste netwerk, maar het beide netwerken gecombineerd was blijkbaar groot genoeg om je berichten zo te verspreiden.

        2000/30 = 66.6 bezoekers per dag. Waarschijnlijk had je 5 a 6 pieken (van de publicaties van de artikelen) met een paar honderd bezoekers en de andere dagen een kleine stroom aan bezoekers.

        En de artikelen/reviews waren in het begin al leuk en afwijkend van de norm. Kortom: netwerk en kwaliteit :)

  4. Hi Ruben,

    goede waarschuwing bij het eerste stuk over SEO dat het één van de vele middelen is. Kan me voorstellen dat veel beginnende ondernemers soms te veel op één kanaal gaan steunen. “Putting al their eggs in one basket” Lijkt me ook weer risicovol.

    Leuk voor een beginnende blogger om inzicht te krijgen in hoe anderen zijn begonnen. Heldere en interessante voorbeelden. Bedankt!

  5. Ik doe het tamelijk belabberd qua marketing. Klein netwerk, weinig ervaring en (daardoor) ook nog geen topkwaliteit. Ik rommel eigenlijk maar wat aan, omdat ik niet goed weet welke stappen ik moet zetten en dan doe ik uiteindelijk weinig concreets.

    Misschien moet ik een case-study van mezelf maken, haha. Verschillende tactieken inzetten en steeds bijhouden hoeveel bezoekers dat oplevert en hoeveel tijd of geld het kost.

    1. Ha, zo begon ik ook. Een minimaal netwerk (dat ik niet gebruikte) en net uit de studie gerold (geen ervaring en geen kwaliteit). En dat maakt het groeien in het begin erg lastig. Je moet in een relatieve korte tijd het netwerk brengen naar een redelijk/goed niveau. Dat is arbeidsintensief (en voor introverten, zoals ik, lastig).

      Ik zeg doen. Ontzettend leerzaam om jezelf als case-studie te nemen en te experimenteren. En zulke artikelen zijn ook interessant voor potentiële klanten en peers.

  6. Hoi Ruben, inspirerend! Vooral dat er niet 1 weg is. Ik heb me voorgenomen iedere week 1 x te bloggen. Soms gaat dat makkelijk, soms is het echt een lijdensweg. Een leuk onderwerp blijkt opeens dodelijk saai of omgekeerd. SEO pak ik er in de marge bij. Een beetje lezen hier en daar. Dat netwerk hoef ik het ook niet van te hebben, maar groeit langzaam. En eigenlijk heb ik geen haast, dat helpt ook. Kan ik langzaam de weg verkennen, proberen, falen, kijken waarom iets niet of juist wel werkt. En onderweg genieten van de rit.

Plaats een reactie