Content curation: onderbelichte marketing tactiek

Laatste update: 9 september 2022 door Ruben Bunskoeke

Curation is een van de meest onderbelichte tactieken.

Helemaal voor mensen die niet zo van schrijven houden – maar wel van leren

Er zijn ontelbare artikelen. En elke dag komen er meerdere bij. Iedereen heeft een to-read lijstje dat groter is dan de lijst van films waar Samuel L Jackson in speelt.

Er wordt enorm veel gemaakt en te weinig geordend.

Als curator ben jij de filter

Je bent de gatekeeper.

Je bent de judge, the jury en the executor.

Wat houdt content curation in?

Jij leest, scant en bestudeert artikelen, filmpjes, podcasts, boeken of cursussen.

Daarna filter je het matige eruit, vat het redelijke samen en prijs de beste de wereld in.

  • Je kunt wekelijks een update geven van de beste artikelen die je hebt geschreven
  • Je kunt ze ook samenvatten. Met misschien wat bulletpoints met lessen.
  • Je kunt alle notities uit een boek noteren en een mini-bibliotheek beginnen.
  • Je kunt ook gericht te werk gaan en elke keer een specifiek onderwerp onderzoeken en de beste artikelen samenvoegen.

Waarom content curatie als marketing tactiek?

Je hoeft weinig te schrijven

Je hoeft niet creatief te zijn

Je leent dan de expertise van anderen. En die expertise geeft op jou af. Want smaak in kwaliteit staat bij curatie gelijk aan kwaliteit

Je kunt de schrijvers van de artikelen quoten en taggen als je het deelt online – misschien delen zij het ook.

En er is behoefte naar. Bij 3 van de 5 nieuwsbrieven die ik volg bestaan uit interessante inzichten, quotes, artikelen van anderen – en soms van hunzelf. Enorm veel populaire draadjes op Twitter bestaan uit samenvattingen van artikelen of boeken of lijstjes van de beste artikelen over een specifiek onderwerp.

En zelfs populaire podcasts zoals Hardcore History zijn eigenlijk het product van tig artikelen en boeken over een onderwerp lezen en een onderwerp op chronologische volgorde bespreken – vol met quotes en inzichten van beide kanten van een conflict.

Content curatie in alle vormen

Dit kan een artikel worden, een LinkedIn bericht, een Twitter-draadje, iets voor de nieuwsbrief, een Youtube video of iets voor het laatste medium dat populair is.

Heb je iets aan dit artikel gehad?