Concurreren in de zoekresultaten – scoren met een paar extra woorden

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 29 juni 2023

Alle focus bij SEO gaat naar het verkrijgen van hogere posities.

  • Het maken van nieuwe pagina’s voor zoekwoorden
  • Het verbeteren en optimaliseren van pagina’s
  • Het promoten van pagina’s en jouw bedrijf

Het is een continue proces. Iets wat eindeloos is. Er zijn altijd nieuwe pagina’s te schrijven, oude pagina’s die verbetert kunnen of moeten worden en er wordt altijd onder geïnvesteerd in de promotie van individuele pagina’s, websitesecties en de website zelf.

Begrijpelijk. Zonder hoge posities ben je nergens. Maar zelfs met hoge positie ben je niet per se.

Iets wat vaak vergeten wordt is de strijd in de zoekresultaten

Dus wat je moet doen nadat je een top 5 positie heb bemachtigt.

Het gaat niet altijd om hoger, hoger en nog hoger.

Er is iets wat veel minder tijd en energie kost en meer resultaat kan opleveren dan een stijging van een of twee posities.

De zoekresultaten strijden met elkaar om de aandacht van de zoeker

Wat gebeurt er na een zoekopdracht?

Een groot deel klikt direct op het eerste zoekresultaat. Als ze daar hun antwoord niet vinden, dan kijken ze naar de titels van de top zoekresultaten.

Zoeken is vergevensgezind. Je mag zo vaak om ‘terug’ klikken als je wilt. Veel mensen zoeken op zo’n hit-and-miss manier.

Een groot deel kijkt naar de top 3/5 resultaten en opent één zoekresultaat of meerdere zoekresultaten.

En een kleiner deel scant alle zoekresultaten.

Het probleem: de meeste zoekresultaten lijken op elkaar.

Ze hebben allemaal de zoekwoorden waarop ze willen ranken – vaak in dezelfde volgorde. In hun missie om gevonden te worden hebben ze alles gedaan wat werkt voor anderen. Er is dan een probleem.

Er is geen onderscheiding

Een grote groep scant de zoekresultaten, maar als alle zoekresultaten op elkaar lijken, dan wordt er geklikt op de hoogst rankende zoekresultaten. Dus dan maakt het niet uit of je op plek 5 rankt of op plek 9.

En zoveel resultaten lijken op elkaar. Kijk maar eens naar een aantal zoekresultaten bij woorden waar jij hoog scoort.

Je kunt op plek 5 of 6 evenveel bezoekers krijgen als iemand op plek 3.

Maar dan moet je wel zorgen dat je anders bent.

Geef een reden aan zoekers om op jouw zoekresultaat te klikken.

Helderheid is eerst, natuurlijk. Men wil weten dat ze op de juiste plek zitten. Maar daarna gaat het om onderscheid.

Wees anders.

Wees exciting.

  • Denk na over jouw invalshoek. En als die niet hebt, bedenk een extraatje wat je kunt toevoegen.
  • Denk na over specifieke woorden die je toe kunt voegen.
  • Kan je het een personal touch geven?
  • Welke bijvoeglijk naamwoorden kun je toevoegen?

Een paar woorden kunnen een enorme impact hebben.

En niets weerhoudt je om te experimenteren.

Probeer elke week een nieuwe versie. Noteer de resultaten.

Je zult merken hoe veel invloed een paar woorden hebben. Helemaal als je het vergelijkt met de tijdsintensiviteit van het maken en promoten van nieuwe pagina’s.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?