Een alternatief voor de traditionele USP: trouw met een idee

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 6 november 2019

Content marketing draait om het veroveren van een associatie in het brein van de lezer.

Wanneer iemand aan X denkt, dan wordt er automatisch een bruggetje gelegd naar Y.

Ik zeg sportkleding en jij zegt?

Nou, Nike. Misschien Adidas.

Zo’n directe associatie is lastig te veroveren. Het lukt bijna alleen marktleiders. Daarom wordt er altijd gehamerd op het bedenken en overwinnen van een specifiekere associatie. Een USP. Maar we blijven dan vaak haken bij inspiratieloze verschillen. Die vaak niet kloppen. Te veroveren zijn. Of lastig te meten zijn.

Goedkoper. Beter. Groter. Gericht op service. Het zijn USP’s die vast een effect hebben, maar ze geven geen energie.

Het kan anders.Want associeren werkt beide kanten op.

Je kunt met een idee trouwen

Een groot idee. Eentje die jou en jouw onderneming ontstijgt. Eentje die het centrum van jouw universum kan worden.

Zo heeft Nike de nummer één positie ingenomen. Niet door te strijden om bekend te staan voor ‘de beste sportkleding’, wat vaag is, maar door de merknaam te koppelen aan een groot idee.

Just do it

Het staat voor jezelf overwinnen. Jezelf overtreffen. Tegen verwachtingen in. Het is een idee dat hun kleding ontstijgt.

Nike is groot. Gigantisch. Maar het idee is groter. Het is strijdkreet. Een motto. Eentje die bij elke twijfel, elke onzekerheid van de mens kan bovendrijven. Het kan de doorslaggevende sleutel zijn. Het zetje dat de persoon nodig heeft.

Als je naar alle uitingen van Nike kijkt dan gaat er bijna niets over hun kleding. Nee, hun kleding speelt maar een kleine rol. Een bijrol. Het gaat allemaal over het idee. Just do it.

En Apple?

Hetzelfde. Zij richten zich in het begin niet op het bekend staan om de beste computer. Nee, ze richten zich op een specifieke doelgroep en een idee: Think Different.

“Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

Apple / Rob Siltanen

Welk standpunt kan jij innemen?

Welk idee kan jou en jouw onderneming overkoepelen? Een idee dat zo onuitputtelijk is dat je er altijd wel wat over kan vertellen.

Give people a reason to rally behind you.

En laat het idee een grote rol spelen in alles wat je doet. Laat het een strijdkrijt vormen. Een motto. Of een troostend woord. Iets dat de doelgroep verder helpt in hun strijd.

Laat het door jouw homepage, jouw ‘over’-pagina en blogpagina’s heen bloeden. Laat het een onderdeel van jezelf zijn. Communiceer het. Wakker het aan. Laat het voelen. Laat het idee vestigen in het brein en laat het zichzelf vermenigvuldigen.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?