De moeizame strijd om een ‘top-of-mind’ positie binnen jouw niche te bemachtigen

Het doel van het onderscheiden, van de weg naar de top, is om een ‘top-of-mind’-positie te bemachtigen wanneer men denkt om iemand binnen jouw niche in te schakelen. Je kan namelijk niet iedereen zijn concurrent zien.

Als freelance webdesigner kan je namelijk niet met andere freelance webdesigners EN grote webdesignbureau’s EN goedkope templates tegelijkertijd concurreren.

Nee. Je wilt dat wanneer iemand denkt, “Ik ga mijn website laten bouwen door een freelancer”, dat ze aan jou denken.

Onderscheiden is afwijken

Afwijken van de meute. Afwijken is dingen anders doen dan de rest. Beter doen.

Er zijn duizenden coaches, schrijvers, vertalers, SEO’ers en designers. Maar wat maakt jou anders dan de rest? Waar sta jij bekend om? Of beter waar wil jij bekend om staan? Wat wordt jouw legacy?

Afwijken is moeilijk. Woodrow Wilson zei ooit, “The man who is swimming against the stream knows the strength of it.“.

Er zijn meerdere manieren om je te onderscheiden.

Jij bepaalt jouw unique selling proposition niet (helemaal)

Je bepaalt op het eind niet helemaal zelf wat jouw unique selling proposition is. Jij bent wat anderen van jou denken. Je kan vormen wat men over jou denkt, maar je bepaalt het niet. Als ik zeg dat ik de goedkoopste ben, betekent dit niet dat dit ook waar is.

Hier een paar merken/personen/bedrijven en hoe zij bij mij bekend staan.

  • Moz.com – Rand Fishkin (met een awesome mustage), een van de populairste online marketing blogs en Open Site Explorer.
  • Kitty Kilian – Een recht voor haar raap blogger – ex-journalist en docent – die je belachelijk goed leert bloggen. Gebruikt veel losse zinnen.
  • Henneke Duistermaat – Sterke copywriter die eigen tekeningen gebruikt in haar blogs. Schrijft af en toe voor CopyBlogger (het populairste content marketing blog).
  • Yoast – WordPress SEO-plugin.
  • C1000 – Supermarkt die het dichtst bij mijn huis was.
  • AH – Supermarkt die het dichtst bij mijn huis is.
  • SethGodin – Iemand die korte artikelen met wijsheden deelt en veel bekende marketingboeken heeft gepubliceerd. Kale kop.
  • Roy Ishak –  ‘8-figure’ DM-copywriter en heeft ooit SEO-freestyle rap gepubliceerd.
  • Paul Jarves – Webdesigner, minimalistisch blog en houdt van ratten.
  • Dimitri Lambermont – Een anti-jargon copywriter die veel van vikingen houdt (onze Ragnar Lothbrok).
  • Vincent Patty – Jiggy Dje. Bekend van zijn bio. Keyser Punchline. Filmpjes. Noah’s Ark
  • The Next Web – Boris. Conferentie.
  • Sonja van Vuren – Bedrijfsfilosoof. Curator. Geeft vaak taaltips.
  • Chase Reeves – Designer met humor. Fizzle.
  • Nicky Corts – Publiciteitscoach. Kippen (agrarisch onderneemster). Papier-o-saurus

Onderscheiden op online prestatie

Zo blijft bij Henneke voor mij de tekeningen voornamelijk hangen, terwijl haar artikelen altijd van zeer hoge kwaliteit zijn. En bij Yoast de SEO-plugin, terwijl hij een heel bedrijf heeft.

Maar als Henneke nooit die keuze had gemaakt om te beginnen met het plaatsen van zelfgemaakte tekeningen dan was ze waarschijnlijk een van de 30 sterke (internationale) copywriters geweest die ik ken en op CopyBlogger heeft geschreven. Hetzelfde met Yoast. Als hij nooit die plugin had gemaakt of gratis had aangeboden, dan was hij hoogstwaarschijnlijk niet zo groot geweest (er werken nu 17 man).

Kitty onderscheidt zich door keer op keer enorm leesbare artikelen van hoge kwaliteit over bloggen te schrijven.

Moz.com heeft de Open Site Explorer, een populair online marketing blog, een SEO beginnersgids + de SEO rankingfactoren.

Door iets unieks en uitzonderlijk te doen met jouw tijd, kennis en kunnen kan je een onderscheidende factor creëren.

De strijd aangaan

Je kan ook opvallen door de strijdbijl op te pakken en het vaandal van de strijd te dragen. Je kan een vijand maken. Een denkbeeldige vijand dan, hé.

Of fuck it. Maak een echte vijand. Maak van een bepaald type bedrijf jouw vijand. Net als Avis van Hertz de vijand maakte. Zonder zijn naam te noemen, hé. Dat is namelijk niet netjes (en zouden je bezoekers ook niet netjes vinden). Iedereen snapt de hint wel.

Een vijand maakt alles wat interessanter. Net als de Joker de film The Dark Knight interessant maakt. Tuurlijk willen we dat Batman wint, maar pas op het eind.

Dimitri ging niet de strijd aan tegen een ‘echte’ vijand, maar nam een cause op zich. Hij ging de strijd aan tegen het gebruiken van jargon. Ook al is het niet gebruiken van jargon vrij logisch bij copywriters, maakt hij er een zaak van. Zijn zaak. Een hele reeks artikelen, prestaties en social media berichten ging over zijn strijd tegen het gebruik van jargon. Waardoor hij nu bij mij bekend staat als de ‘Destroyer of jargon’.

Tagline

Als je een tagline hebt of een omschrijving die zichtbaar, uniek en catchy genoeg is, kan je jouw onderscheidend vermogen ook prenten in het hoofd van de lezer.

  • Kitty heeft “Leert je belachelijk goed bloggen’
    Roy Ishak heeft ‘8-figure’ DM-copywriter
  • Dimitri heeft ‘Destroyer of jargon’

Maar dan moet je wel zorgen dat de tagline vaak genoeg zichtbaar is om onthouden te worden.

Onderscheiden op persoonlijkheid

Is ook mogelijk. Maar lastig. Veel van onze persoonlijkheid (en uiterlijk) staat namelijk al vast.

Je kan niet opeens kiezen om grappig te zijn of om enorm behulpzaam te zijn als je dat niet bent. Dat hou je nooit voor een lange tijd vol.

Je moet het door de aderen voelen stromen. Je moet het ademen. Je moet het voelen.

En je moet ook niet zoals Rand Fishkin een awesome snor laten staan (Wacht. Dit kan wel, maar ik kan je niet beloven of het je verder helpt in de tocht om jouw bedrijf te onderscheiden :)) of je hoofd als Seth Godin kaal scheren.

Het zijn karakteristieken van de persoon. Het is niet de reden dat ze bekend zijn. Het is een manier om ze te herkennen. Een hele persoonlijke tagline.

Moz

Ik zie onderscheiden op persoonlijkheid als een extraatje. Paul Jarvis is webdesigner die houdt van minimalistische websites EN ratten. Chase Reeves is een sterke webdesigner die werkt bij Fizzle en heeft humor.

Onderscheiden op persoonlijkheid is makkelijk. Je hoeft alleen jezelf te zijn. Online. Je moet praten zoals jij praat en doen zoals jij doet. Je moet het alleen durven.

Hoe ga jij je onderscheiden?

  • Ben jij de persoon met die ene gratis tool (die je ooit hebt laten ontwikkelen)?
  • Ben jij die persoon die de bekendste ondernemers in jouw niche in Nederland heeft geïnterviewd?
  • Ben jij die persoon met die enorm grote en handige gratis handleiding met grappige illustraties?
  • Ben jij die persoon met het meest succesvolle forum in jouw niche?
  • Ben jij die persoon die enorm kritisch is op nieuwe ontwikkelingen? En dat uit in blogs?
  • Ben jij die persoon die elke week een review doet van een tekst/design van een populaire website?
  • Ben jij die persoon die elke week zelfgemaakte leerzame filmpjes deelt?
  • Ben jij de go-to-guy voor financiële webteksten, omdat je de beste teksten met de hoogste conversie/rankings in de niche hebt geschreven en daar casestudies van hebt gemaakt?
  • Ben jij die persoon met die lijst van de populairste online marketing blogs op basis van social media volgers?

Er zijn 1001 manieren om je te onderscheiden. Welke kies jij? Welke persoon wil jij zijn?

Het moraal van het verhaal

Onderscheiden kunnen we allemaal.

Maar het is enorm lastig lastig.

Ernest Hemmingway zei ooit “Never mistake motion for action.”. Er is een verschil tussen werken en ergens naar toe werken. Niets doen – en daarmee bedoel ik werken zonder doel en het nemen risico’s – is makkelijk. Voor nu dan. Niet later.

Strijd voor een beter leven voor jouw toekomstige ik. Anders gaat jouw toekomstige ik gegarandeerd spijt hebben van het niet nemen van risico’s.

Someone is sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago.” – Warren Buffett

Dit artikel is deel 3 van een driedelige serie.

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

12 responses to “De moeizame strijd om een ‘top-of-mind’ positie binnen jouw niche te bemachtigen

  1. Hahaha. Ruben. Jij staat bij mij bekend als die fucking originele denker/onderzoeker die godverdorie niks aan zijn dyslectische fouten laat doen. En die een vormgever zou moeten inhuren, want zijn gedachten verdienen een betere omlijsting. En jou zal het een rotzorg zijn, geloof ik. En dat pik ik dan weer van jou, maar alleen van jou.

    1. Haha. Een zachte steek. Maar ik kan het van jou hebben.

      Ik denk wel dat ik ooit wat aan die fouten ga doen. Maar wanneer.. I don’t know. Als de planeten op een lijn staan, denk ik. Of als de SEO-cursus ooit online staat.

      Hmm een betere omlijsting? Ben wel blij met het design eigenlijk. Minimalistisch. Focus op de tekst.

  2. Dank voor de mention Ruben. En hoe zit het met de persoonlijke positionering? Wat is jouw USP? Koning van de Onderbouwde Longread? Keizer van het rake citaat? Ik moet zeggen dat ik altijd onder de indruk ben van de hoeveelheid werk die je in je blogposts steekt. Waarvoor hulde. Zonder uitzondering kwaliteit.

    1. Bedankt voor je reactie Dimitri.

      Ik heb geen idee wat mijn persoonlijke USP is. Ben nog op zoek, denk ik :). Mijn onofficiële tagline van 000 was “Meer uit de (be)zoeker halen”. Beetje de focus leggen op SEO en usability. Maar die is niet echt memorabel. Ik ga jouw suggesties onder beraad nemen, ha :)

      En bedankt voor het compliment :)

  3. Ruben,

    Net terug van een zonovergoten vakantie op Rhodos en dan word ik op mijn favoriete blog ook nog eens in het zonnetje gezet. Dank je wel Ruben!

    (Jammer dat ik het pas zo laat in de gaten had, misschien moet deze Papier-o-saurus zich nu maar eens in Google Alerts gaan verdiepen.)

Plaats een reactie