Over leren

“Don’t compare your beginning to someones middle.”

Je moet, als beginner, jezelf niet vergelijken met iemand die al vijf of tien jaar langer bezig is. Dit levert niets goed op. Als je moet vergelijken, vergelijk jezelf dan met hoe hij/zij was als beginner.

“Memory is by association. Make facts connected.”

Elk feitje (en elke herinnering) moet je zien als een bolletje in je brein (a unit of information) waar die informatie is opgeslagen. Die ‘unit’ is verbonden met gerelateerde informatie (andere ‘units’).

Stel, je gaat met iemand die je net 1 minuut kent naar een kroeg die je niet kent. Dan creeërt je brein twee ‘units’ die verbonden zijn. Wanneer je aan de een denkt, dan denk je snel aan het ander. 

O——O.

Maar dit is een vrij zwakke connectie. Helemaal wanneer beide units nauwelijks gekoppeld zijn aan andere ‘units’.

O——O——O

Stel, die persoon zie je na die ene dag nooit meer. En je gaat nooit meer naar die kroeg. Dan is de kans klein dat je brein aan die persoon denkt (omdat er weinig connecties leiden naar die persoon). Waarschijnlijk denk je alleen aan die persoon wanneer jij denkt: ‘welke kroeg is leuk in [jouw stad]’. Want dan denk je even snel aan alle kroegen waar je ooit bent geweest, inclusief die nieuwe kroeg en zo zal je ook aan die persoon denken.  Kroegen in jouw stad -> nieuwe kroeg -> die persoon.

Hoe onthoudt je belangrijke informatie beter?

Door die ‘unit’ te verbinden aan meerdere ‘units’. Het liefst aan ‘units’ waar je vaak aan denkt. En je verbindt ‘units’ door ze te associeren. Je moet ezelsbruggetjes maken. Hoe belangrijker de informatie is, hoe meer ezelsbruggetjes je moet maken. En elke keer als je via zo’n ezelsbruggetje bij de informatie komt, dan wordt de verbinding sterker, waardoor je het makkelijker herinnert.

“Information is processed more deeply and is remembered longer if it has an emotional hook.”

Een manier om verschillende ezelsbruggetjes te maken:

 “Reconstruct important ideas into a new style. Like how a 8 year old would explain the idea or street slang.”

En vergeet metaforen ook niet. Een metafoor is een mentale kortere weg naar een idee.Wil je zelf meer belangrijke informatie onthouden? Of geef je les? Probeer dan belangrijke lessen en ideeën te associeren met bekendere gerelateerde gedachten en verhalen.

“Badness you can get easily, in quantity: the road is smooth and it lies close by. But in front of excellence the immortal gods have put sweat, and long and steep is the way to it, and rough at first. But when you come to the top, then it is easy, even though it is hard.”

Om ergens echt goed in the worden moet je door ‘The Dip’. Een (vrij lange periode) waar vooruitgang nauwelijks zichtbaarheid is. Peddel niet langzaam door ‘The Dip’, dan haal je het waarschijnlijk niet – versnel je vaart. Roei sneller.

“Early repeated failure breeds a sense of helplessness and makes you shun that are of performance where you failed.”

Stel, je wilt leren squashen. Je spreekt met een vriend(in) af om het drie keer te proberen.

Als je dan drie keer flink wordt ingemaakt (omdat die vriend(in) het vaker heeft gedaan), dan is de kans dat je ooit weer gaat squashen nihil. Maar stel, die vriend(in) heeft nooit gesquasht en je wint alle drie de potjes, dan is de kans dat je vaker gaat squashen 100%. Ook al verschilt jouw ‘skill’ in beide scenario’s niet. Een enorme portie van onze motivatie en hoe leuk we iets vinden is afhankelijk van ‘early feedback’. Hetzelfde geldt met tekenen, programmeren, daten, bloggen, SEO en elke andere skill.

De kans is heel groot dat hetgeen wat je nu voornamelijk doet (en wat jouw hobbies zijn) voor een groot deel bepaald zijn door positieve ‘early feedback’. Misschien zei de persoon die jou positieve feedback gaf zelfs dat je een talent was – zelfs als je dat niet was. Ga nu eens na, welke activiteiten doe jij nu niet omdat het de eerste keer (of eerste paar keer) niet goed ging? Omdat je negatieve feedback kreeg? En wordt jouw leven nu enigszins beperkt door het afstand nemen van die activiteiten?

Schuw je van schrijven? Presenteren? Zo ja, realiseer dat oefening ook echt kunst baart. In alles kan je beter worden (dit betekent niet dat je in alles beter hoeft te worden, maar dat het kan – als het niet kunnen van iets jouw leven beperkt). Wil je tekenen, maar denk je dat je niet kan tekenen? Pak het weer eens op. Doe oefeningen uit een boek. Neem een cursus. Oefen regelmatig. Zoek positieve en ondersteunende feedback op. Wedden dat je daar dan beter bent en het leuker vindt?

“Always try things twice. The second time it’s a lot easier.”

The better you get at something, the more enjoyable it can become.

Hoe beter we in iets zijn, hoe leuker we het vinden. En hoe leuker we iets vinden, hoe vaker we het doen.

We zouden dus ook iets dat we nu niet leuk vinden, leuk vinden door er goed in te worden. En ja, dit betekent dat je waarschijnlijk meer moet oefenen dan iemand die ‘talent’ heeft, maar als je iets graag genoeg wilt of wanneer iets jou belemmert om het maximale uit iets te halen, dan kan we die eerste lastige leercurve overwinnen.

“Progress is the most effective way to get motivated.”

“In hindsight, it looks as if the projects I was most passionate about were also the ones that worked. But objectively, my passion level moved with my success. Success caused passion more than passion caused success.”

The begin (of learning/doing something) is fun. The first couple of weeks. Then comes ‘The DIP’. A loooooong slug. Successful people don’t ride out the dip. They lean into it. They push harder.

Enorm herkenbaar. Voor mij, althans.

Het begin van het leren is altijd leuk. Of dat nou programmeren, illustreren, Italiaans koken of het leren van een andere taal is. Maar na een paar weken of maanden wordt het minder spannend en groei je niet of nauwelijks. De meeste mensen stoppen dan.

Maar als je van matig/redelijk naar uitstekend/uitmuntend wil gaan, dan moet je doorzetten. Ook als groei nauwelijks zitbaar is. Je moet blijven leren en experimenteren. Je vak verfijnen. Dit proces (om echt goed te worden) kan jaren duren – en daarom zijn ook niet zo veel mensen ‘uitmuntend’, maar ‘good enough’. Er is niets mis met ‘good enough’ zijn, maar je krijgt dan niet de kansen en voordelen die je wel zou krijgen wanneer je ‘uitmuntend’ bent.

“You need discipline to reach competence. No one gets it right the first hundred times.”

“Mastery is a direct result of pigheaded discipline and determination.”

Wat wordt het best onthouden? Iets wat associeert met wat het publiek al weet.

How to steal ideas -> Don’t clone, but chop it into pieces (then analyse (why does it work)).

Het is niet erg om ideeën te stelen. Het is juist goed. Het versnelt je ontwikkeling. Maar je moet ideeën niet één op één kopiëren. Nee. Dat is plagiaat.Je moet het idee in stukjes hakken en analyseren waarom het werkt en hoe het werkt.Dat kost tijd, maar zo leer je het idee eigen te maken. En zo kan je op het idee bouwen en iets nieuws creëren.

Verzamel ideeën en projecten van de beste in de niche waar jij goed in wil worden. Ideeën van de beste schrijvers, SEO’ers, coaches, advocaten, doktors, sprekers, webshops, advertenties en bedrijven.

Ontleed die ideeën. Wat gebeurt er precies? Uit welke onderliggende ideeën bestaat uit het idee? Waarom werkt het? Wat kunnen variaties van het idee zijn? Creëer een handvol variaties. Hoe kan je het idee beter maken? Wat is de essentie? Wat gebeurt er als je onderdeel X of Y weghaalt?

Kunst van onderwijs is het koppelen van verhalen met lessen.

Elke metafoor is een mentale kortere weg.

Vraag je bij het leren af: hoe kan dit voor mij van toepassing zijn?

“By three methods we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest; Second, by imitation, which is easiest; and third by experience, which is the bitterest.”

Mastery begins when formal education ends.

Growth comes only from movement and change

“When you copy & paste, you miss the understanding part. And the understanding is what makes you grow.”

We kopiëren graag. Gedrag, tactieken, kleding en ja, quotes.

We zien iets dat voor iemand anders werkt en denken dat we hetzelfde krijgen als we simpelweg doen wat die persoon/bedrijf ook doet.Het resultaat is meestal een slap aftreksel. Je krijgt misschien de resultaten, of een fractie van de resultaten, maar je mist het begrip die de basis vormt voor verdere ontwikkeling. Dat betekent niet dat je nooit moeit kopiëren, maar dat het niet de basis moet zijn van wie jij bent, jouw bedrijf is of hoe jouw website er uit ziet.

Je kan beter hetgeen dat je wil kopiëren in stukjes haken en proberen erachter te komen waarom elk individuele stuk werkt (en hoe het werkt). Zo creëer je begrip en kan je een betere variant maken.

“Don’t pay a lot of attention to your competition. It takes a lot of brain to do it – including stress – and it won’t give you as much as you might think. Focus on you. Focus on growing”.

Wanneer je iets wil doen/leren en je voegt consequenties toe, dan verhoog je de kans om het te halen van 20% tot 70%. The stakes must be big enough.

You need discipline to reach competence. No one gets it right the first hundred times.

Invest in yourself, constantly.

Surround yourself with “better” people.

Practises modifies your brain structure and function.

Practise must be:

  • meaningful
  • motivating
  • skilful
  • challenging
  • rewarding

Ideas get developed in the process of explaining them to the right people

Avoid saying that people do more than average, cause they will do less. Just say they keep doing what they are doing. Avoid the magnetic middle.

Writing things down improves commitment

Describes examples of mistakes instead of best practises.

People give you power, cause they think they don’t have any, so they don’t mind giving it up

Write the #1 most important point of every lecture, meeting or any significant experience. In 30 seconds.

“Knowledge is a process of piling up facts; wisdom lies in their simplification.” – Martin Fischer

“Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.” – Benjamin Franklin

“Good ideas are not adopted automatically. They must be driven into practice with courageous patience.” – Hyman Rickover

Geheugen

  1. Vertaal het naar iets begrijpelijks (metafoor/vergelijken/versimpelen)
  2. Probeer het punt met regelmaat op te halen uit geheugen (reflectie en probeer de kennis toe te passen).

Try to recall information. It’s better than rereading.

Test yourself (to battle the illusion of competence).

Use your brain first for figuring things out, don’t look it up right away.

You learn by stumbling.

Everyone wants to climb the mountain but the big difference between those at the top and those still at the bottom is simply a matter of showing up tomorrow and giving it another shot. – Gary Halbert.

Use your brain first for figuring things out, don’t look it up right away.

Delen: