Liegen marketeers nou of doe ik iets verkeerd?

Je moet aan marketing doen.

Je moet aandacht, vertrouwen en behoefte creëren.

Je mag zelf weten hoe je dat doet.

Helaas pakken we dit bijna altijd verkeerd aan

Helemaal aan het begin. We doen namelijk alles een beetje.

Dat is ook vrij logisch. Je weet namelijk ook niet van te voren wat voor jou werkt. En het #1 doel is, vooral in het begin, om genoeg klanten te krijgen. Het boeit nog niet echt wat je daar voor moet doen.

  • En daarom storten we ons een paar maanden op het bloggen.
  • We gooien een paar honderd euro in Adwords.
  • We schrijven een handvol geoptimaliseerde artikelen.
  • We volgen, tweeten, retweeten en liken.
  • We verzamelen nieuwsbriefinschrijvers en versturen nieuwsbrieven naar onze ..  euhm..  tientallen nieuwsbriefleden.

En het levert niets op.

En wat doe je als iets niets oplevert? Precies. We minderen. We gaan minder bloggen, tweeten, SEO’en en adverteren.

Waarom iets doen dat niets oplevert. Toch?

Tegelijkertijd hoor je constant de beloftes van marketeers.

  • Elke maand tienduizenden bezoekers vanuit de zoekmachine waar je ‘niets’ voor hoeft te doen.
  • Viral content dat honderden keren wordt gedeeld.
  • Advertentiecampagnes die 5x zoveel opleveren dan dat ze kosten.
  • Nieuwsbrieven met tienduizenden leden waar bij elke nieuwsbrief wel iets verkocht wordt.
  • Bloggers die zo goed kunnen schrijven dat nieuwe bezoekers binnen 5 minuten hun hele winkelmandje tot de nok aan hebben gevuld.

Liegen zij nou of doe ik iets verkeerd?

De waarheid is een stuk complexer.

Het is allebei waar en niet waar.

  • Zij liegen (meestal) niet, maar ze vertellen ook niet de hele waarheid.
  • Jij doet niets verkeerd, maar je weet ook niet dat je meer moet doen.

Een gebrek aan informatie is volgens mij 90% van tijd de oorzaak van alle ongenoegen. En we weten niet wat we niet weten.

Perceptie

Stel je hebt zo’n succesvolle adwordscampagne.

  • Ze vertellen niet hoeveel verlies ze hebben geleden, voordat de campagne winstgevend werd.
  • Ze vertellen niet hoe lang dit duurde.
  • Ze vertellen niet hoeveel testen ze hebben gedraaid.
  • Ze vertellen niet hoeveel ze moesten leren om die testen vorm te geven.

Hetzelfde geldt met bloggen.

  • Ze vertellen niet hoe lang het duurde voordat ze een redelijk aantal vaste bezoekers hadden.
  • Ze vertellen niet hoeveel blogs niet succesvol waren.
  • Ze vertellen niet wat ze allemaal hebben geprobeerd.
  • Ze vertellen niet hoeveel boeken, cursussen en blogs ze over bloggen en copywriting hebben uitgeplozen.

En dit geldt voor elke marketingmethode. SEO, nieuwsbrieven, social media en videomarketing.

Wat een klootzakken

Nou. Das ook niet aardig.

Zou jij niet hetzelfde doen? We verkopen allemaal het resultaat, niet de weg. Een sportschool verkoopt ook niet honderden uren zweten en vermoeidheid. We hebben wel vaak een idee wat er moet gebeuren, maar we onderschatten het.

We vergeten de investeringsdrempel

Ik denk dat geen één marketingmethode iets oplevert op korte termijn. En elke marketingmethode iets oplevert op lange termijn. Dit kan een half jaar, jaar of zelfs twee jaar zijn. Ligt aan de mate waarin je het leert.

We vergeten die investeringsdrempel omdat we marketing zien als iets dat we erbij moeten doen. Niet als iets waar we een expert in moeten worden.

Investeringsdrempel

Dus het gaat om tijd? Gewoon langer volhouden?

Word je een betere masseur door meer massages te geven? Word je een betere schrijver door simpelweg te schrijven?

Waarschijnlijk. Een beetje. Maar het gaat honderdmaal sneller wanneer je bewust bezig bent. Deliberate practice. Wat je ook deed toen je jouw vakgebied ging leren.  Lezen, oefenen, advies inwinnen, cursussen volgen, blogs lezen, om feedback vragen en blijven experimenteren.

Zie marketing als een extra niche waarin je specialist moet worden

En je hoeft geen expert te worden in alle marketingniches, gewoon eentje.

  • Lifecoach en Facebook-expert.
  • Specialist in relatiegeschenken en blogger
  • Interieurdesigner en nieuwsbriefexpert

Ja, maar jij hebt makkelijk praten. Je bent marketeer.

Misschien.

Ik vind marketing tof. En hierdoor gaat het leren makkelijker en sneller. Maar al mijn concurrenten zijn ook marketeers. De drempel om impact te veroorzaken is daarom ook een stukje hoger.

En het is niet zo dat ik alles aan marketing direct tof vond. Mijn keuze voor een niche in marketing is niet zo zeer voortgekomen uit wat ik kon (ik wist eigenlijk niet wat ik kon), maar uit wat ik niet wou doen. Ik ben geen extrovert, geen makkelijke prater en wel een dyslecticus (wat een kutwoord voor een dyslecticus).

Ik wou niet koud bellen. Hell fucking no. Ik wou zo graag niet naar netwerkevenementen dat ik maar ging schrijven. Zonder ervaring, talent en met dyslexie.

Ik had het anders moeten aanpakken

Ik had naar mijn sterkten en interesses moeten kijken. En vanuit die sterkten en interesses een marketingniche kiezen die het best bij mij past. Waarschijnlijk zou dat ook SEO zijn. Met SEO heb ik een vrijkaartje om 24 uur aan een artikel te zitten in plaats van 2 uurtjes vlug-vlug.

In welke marketingniche kan jij jouw sterkten/interesses kwijt?

En wat zijn je sterkten eigenlijk? Misschien is het onderzoeken? Misschien praten, samenwerken, creativiteit, humor, lang nadenken of is het iets anders? Ik denk dat ondernemen (en marketing) het meest effectief gaat als je het vanuit je krachten doet.

Iets doen omdat je iets anders niet wil doen is niet een brandstof waar je lang op kan teren. En motivatie is belangrijk. Je moet over die investeringsdrempel heenkomen.

Ik denk dat je al heel ver op weg bent als je:

  1. weet dat je aan marketing moet doen,
  2. een marketingniche vindt die bij je past,
  3. focust op één marketingniche (de rest is back-up en mag je van mijn part lafhartig doen).
  4. en bezig bent om ook expert te worden in die niche.

 

En als het even tegenzit, denk dan “liever dit of koud bellen?”.

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

15 responses to “Liegen marketeers nou of doe ik iets verkeerd?

  1. Hoi Ruben, ik ben het volledig met je eens. Maar is het niet zo dat je als marketeer juist ook in meerdere niches moet excelleren aangezien losse niches niet meer los gezien kunnen worden en echt resultaat cross-channel behaald wordt?

    1. Jup. Veel losse marketingniches zijn complimenteus.

      Het doel is om goed te zijn in drie punten:

      1. Een manier om aandacht te creëren
      2. Een manier om vertrouwen te creëren
      3. Een manier in contact te blijven

      En niet één marketingniche is perfect voor alle drie de punten. Dus een combinatie is vaak handig.
      Ik doe bijvoorbeeld de combinatie SEO, content marketing, copywriting, Twitter en nieuwsbrieven.

      Maar ik ‘excelleer’ niet in alle vijf de niches.

      We moeten niet te makkelijk doen over het begrip, excelleren. Als je ergens echt goed in wil worden dan kost dat veel tijd en energie. (Tien)duizenden uren er mee bezig zijn.

      En daarom stel ik ook voor 2 niches. Je eigen niche en een marketingniche.

      Tien dingen een beetje doen, is niets goed doen.

      Ik zie het qua marketingniches meer als een T-shape. Expert worden in één marketingniche en ‘good enough’ in die complimenteuze niches.

  2. Mooi verhaal! Klinkt alsof je bij Selma Foeken advies hebt ingewonnen … marketing doen die past bij je persoonlijkheid. Ik raad het mijn klanten aan om smal te marketen. Des te meer kans dat ze het volhouden en dat hun bedrijf écht de vruchten kan gaan plukken…. dan zien we dan wel of we er een boomgaard van willen maken met meer smaakjes….

  3. Hoi Ruben,

    Wat een fijn artikel. Ik lees het en bedenk dat jouw insteek niet ophoudt bij marketing alleen, maar dat het voor vele takken van sport van toepassing is. En inderaad, een kutwoord.

  4. Bedankt voor je leuk geschreven stuk.

    Zo herkenbaar.

    Ik zelf ben ook bezig meerdere websites in uiteenlopende niches.

    Om écht de focus te hebben op al deze websites vergt heel veel tijd, energie en is misschien niet te doen. Maar opgeven is eigenlijk ook geen optie, voelt als een ‘nederlaag’

    ..Dus nu bezig met ‘alles’ anders aan te pakken. Daar komt dan ook nog eens bij dat verschillende websites een schop naar beneden van Mr.google kregen (stonden op 1e pagina), omdat het ineens na een aantal jaar niet meer voldoet aan Mr.google’s eisen.

    Nu herpakken en anders aanpakken denk ik.

    Dat maakt dat het leven van (sommige) marketeers niet over rozen gaat.

    1. Ah, ja. In zo’n situatie heb ik ook wel eens gezeten.

      Ik had toen gewoon één website gekozen om op te focussen en de rest had ik even op pauze gezet. Nu een tijd later staat denk ik 1/2 nog steeds op ‘pauze’ en de rest heb ik op andere momenten, wanneer die focuswebsite begon te lopen, nog eens aangepakt.

      Succes!

  5. “Ik denk dat geen één marketingmethode iets oplevert op korte termijn. En elke marketingmethode iets oplevert op lange termijn. Dit kan een half jaar, jaar of zelfs twee jaar zijn.”

    Helemaal mee eens. Ik merk vaak dat webwinkels van alles hebben geprobeerd, maar dat ze eigenlijk geen van deze zaken lang genoeg volhouden om resultaat te behalen.

    Natuurlijk is dit heel begrijpelijk, omdat het lijkt dat er geen resultaat is, maar op langere termijn is dat er zeker.

    Je hebt dit mooi verwoord in een motiverend blog.

    Heerlijk om af te sluiten met de vraag of je dan toch liever aan koude acquisitie doet…

  6. Wat een heerlijk artikel weer! En ook herkenbaar! Ik wil graag alles op het gebied van online marketing & sociale media bijhouden en weten, maar het vergt gewoon veel tijd en energie. Wat ik nu probeer te doen is mij elke week op een andere discipline te focussen. Bijvoorbeeld nu wil ik meer weten over wat je nu eigenlijk allemaal al kan doen op het gebied van livestreaming en dan verdiep ik mij erin. Maar het kan volgende week weer heel wat anders zijn.

    1. Bedankt Martijn.

      Ik herken het. Nieuwe dingen zijn interessant. Je in iets nieuws verdiepen kan een flinke kick energie geven. Wat soms ook wel nodig is om je motivatie op pijl te houden.

      Wel zou ik dan een niche als basis kiezen. Voor stabiele groei is dat slim. Je zal dan ook zien dat je enorm veel van wat je leert in die korte leersessies kan combineren met de ‘basisniche’.

Plaats een reactie