Waarom je misschien toch niet aan SEO moet doen

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 25 mei 2021

De wil om te communiceren

Ik heb vaak het advies gegeven dat men een blog moet maken of aan SEO moet doen.

Maar ik gaf het advies terwijl ik niets wist over de persoon, zijn doelgroep en product.

De waarheid is dat niet iedereen moet bloggen of aan SEO moet doen. Ik gaf het advies alsof iedereen gelijk was. Ik discrimineerde door niet te discrimineren. En dat is mijn fout. Ik bekijk en beoordeel de wereld vanaf mijn point-of-view.

Dat is egoïstisch (en menselijk)

Als ik naar de website van een onderneming kijk, dan vorm ik in mijn gedachten automatisch een pad met hoe de onderneming succesvol(ler) kan worden door te investeren in SEO, content marketing, usability en conversie optimalisatie.

Ik denk na over zoektermen, copywriting, flow, onderwerpen voor artikelen, hoe de website gebruiksvriendelijker kan en wat de mogelijkheden zijn voor linkbuilding.

En daar zit het probleem. Ik ga uit van mijn sterkten en ervaring.

Ikke. Ikke. Ikke.

Maar het gaat om de ondernemer.

Wat is voor Sophie het beste? Voor Niels? Voor jou?

Het is niet mogelijk om voor iedereen het juiste pad uit te stippelen. Dit moet het zelf doen. Ik kan je wel helpen.

Het begint met de wil om te communiceren.

En die heb je.

Je vindt het vast leuk om te vertellen wie je bent, waar je voor staat, wat je te bieden hebt, wat je weet en waarom jij beter of anders bent dan jouw concurrenten aan mensen die echt geïnteresseerd zijn.

En wat wil de klant weten?

  • De klant wil weten dat je goed bent in je vak.
  • De klant wil weten dat je hem begrijpt.
  • De klant wil weten wie je bent.

De vraag (wat men wil weten) komt overeen met jouw aanbod (wat je wil vertellen).

De zoektocht

De volgende stap is het vinden van een manier om dit te communiceren naar de ‘buitenwereld’.

Ja.. Je moet namelijk communiceren.

Je moet zoveel mogelijk mensen helpen.

Maar je mag zelf bepalen hoe je dat doet.

Een die-hard introvert kan het advies om naar netwerkbijeenkomsten te gaan het best negeren en het schrijven van uitgebreide artikelen – met 10 redigeerrondes – is waarschijnlijk niet weggelegd voor een die-hard extrovert.

Tegen je zin in communiceren – omdat het ‘moet’ – staat gelijk aan middelmatigheid. Middelmatigheid is saai en levert weinig op. En als iets niets oplevert, heb je nog minder motivatie om het te blijven te doen. En volhouden is misschien wel het belangrijkste bij marketing.

De manier van communiceren moet voortvloeien uit jouw sterkten en interesses. Waar ben je goed in? Wat vind je interessant en wat vind je leuk? De skills om het te doen kan je leren.

Praat je makkelijk en ben je niet cameraschuw?

Kan je goed tekenen, designen of illustreren?

  • Doe dat dan. Deel het op je site (in een blog, bijvoorbeeld) en deel het op social media. Agnes Swart doet dat leuk.

Kan je goed illustreren/designen en praat je makkelijk?

Praat je makkelijk?

  • Dan is het opnemen van podcasts (net als Jelle Derckx) en het bijwonen van netwerkbijeenkomsten misschien wat voor jou.

Kan je schrijven of wil je dat leren?

  • Schrijf dan artikelen en verhalen waarin jouw product, niche of jouw klant de held is. Of leg jouw zoektocht naar de waarheid vast. Je kan dan denken aan de blogs van Kitty Killian en die van Evelyne Hermans. Beide hebben een blogcursus.

Ben je leergierig (en/of expert), een doorzetter en hou je van uitleggen?

Leg dan complexe onderwerpen en systemen simpel uit. Schrijf handleidingen en leer hoe je die kan optimaliseren voor Google. *kuch* De SEO-cursus van 000.nl *kuch*.

Lees je veel en ben je kritisch?

  • Cureer content (de beste artikelen over … in deze week, bijvoorbeeld). Brain Clark (ja, die van CopyBlogger) doet dit goed met Further.net.

Ben je sociaal?

  • Help mensen. Reageer op artikelen en tweets. Deel ze. Stuur persoonlijke mailtjes. Sonja van Vuren is bijvoorbeeld altijd heel actief op social media en blogs.

Kan je goed designen en heb je verstand van usability en marketing?

  • Maak dan bijvoorbeeld verbeterde versies van bestaande websites en publiceer die (met een kleine toelichting) op je website.

Ben je nieuwsgierig?

  • Doe diepte interviews met (potentiële) klanten en andere ondernemers.

Heb je veel ideeën?

  • Publiceer elke week een lijstje met 10 ideeën voor klanten in de niche X. James Altucher focust zich bijvoorbeeld op het verzamelen van ideeën.

Waar ben jij goed in? Wat vind je leuk? En hoe kan je vanuit die sterkten, communiceren?

De volgende stap is het worden van een expert in de door-jou-gekozen-manier-van-communicatie.

Jup. We zijn er nog (lang) niet. Er is werk aan de winkel.

In het artikel ‘de 5 SEO-geheimen‘ geef ik aan wat je nodig heb om snel ergens goed in te worden.

  1. De juiste gewoontes
  2. De juiste skills
  3. De juiste principes
  4. Gerichte feedback (coach/adviseur)
  5. De juiste plekken en personen

Je kan via trial en error de juiste gewoontes, skills en personen om te volgen vinden.

Het is beter om iemand te vinden die (marketing)expert is in hetgeen wat je wil doen.

Waarom is het beter? Nou de expert kan je de dingen leren op het moment dat ze van toepassing zijn. Dit kan je zo 1 a 2 jaar aan trial en error schelen. Neem een cursus, bestudeer hun blogs (,podcasts of video’s) en volg ze op de voet. Leer wat wel werkt en wat niet.

Marketing wordt leuk als je het op de manier doet die bij jou past. Hoe leuker het is, hoe vaker je het doet. Hoe leuker het is, hoe meer je leert en hoe leuker het is, hoe beter de kwaliteit zal zijn.

TL:DR; Je moet communiceren. Je moet mensen helpen. Help en communiceer vanuit jouw sterkten. En neem marketing serieus door een of meerdere experts te volgen.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?